![]() |
Ferrari F189 (Tamiya 1/20)
Ik zal hier ook eens een topicje openen van een lopend project van mij. Het gaat om de Ferrari F189. Er is al heel wat gebeurd aan deze ferrari. Maar er valt ook nog veel te gebeuren.
Hier enkele foto's. http://users.pandora.be/tom4/Ferrari...ono_carbon.JPG http://users.pandora.be/tom4/Ferrari...otor_kabel.JPG Het motorblok. Er is al een kabeltje toegevoegd, maar er moeten er nog opkomen. http://users.pandora.be/tom4/Ferrari...hittefolie.JPG Hittefolie op de monocoque. http://users.pandora.be/tom4/Ferrari...er/dryfit4.JPG Een dryfit van het geheel. Ondertussen is de body en alle andere bodydelen al gespoten in zo'n 3 lagen TS-8. Ook de decals hangen erop en er zit een laag blanke lak overheen nu. http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...102/decal6.JPG Dat kan je op deze foto zien. Hier zit wel nog geen blanke lak over, die eerste laag heb ik zojuist pas gespoten. Wat vinden jullie ervan? Tom |
Goe bezig.
|
zeer goed bezig, toch al veel beter als mij
|
Bedankt hoor! Maar waarom zou ik toch al beter als jou bezig zijn...?
Heb zonet de Ferrari eens gepolijst. Iets wat ik voorheen nog niet gedurfd had (met schuurpapier dan) En het resultaat is echt mooi. Heel glad en geen oneffenheden meer. Nu gaan er nog een of twee laagjes over en dan opnieuw polijsten. Hopelijk krijg ik dan eeh diepere glans! Tom |
Quote:
|
Bedankt Huudo! Maar als je tussendoor polijst, smeer je die polijstmiddelen er dan ook op? Als jij de set met polijstmiddelen hebt tenminste.
Tom |
Quote:
Nadat de decals zijn aangebracht gebruik ik Tamiya Rubbing Compound. Daarna komt er vernis. Deze schuur ik enkel op en gebruik daarbij geen middelen. Pas als de finale vernislaag erop zit en deze geschuurd is, komt die rubbing compound weer boven. ;) |
Ah. Dus als de decals erop zitten doe je ook al compound? Doe je daar de decals niet stuk mee?
Ik heb zo drie middeltjes liggen. Fine scratch remover en dan nog een shine product. Als ik dit erover heb gedaan, na het polijsten, blinken ze als een spiegel. Daarna doe ik er nog wat Tamiya Wax over en dan is het meestal goed. IK durfde dat polijsten met schuurpapier (schuurpads wat in die polijstset zaten) niet te gebruiken eerst. Maar is erg handig, je lak wordt er heel egaal vlak van. Alle oneffenheden zijn eruit. Polijst jij nat of droog? Tom |
Quote:
Quote:
|
Bedankt Huudo. Maar als ik gepolijst heb, blijf je krasjes in mijn model zien. Ik schuur nat 3200 4000 6000 8000 en dan nog 12000 Hierna is de lak wel heel mooi egaal en glad, maar hij blinkt wel niet zo fel als ik zou willen. Is dit normaal? Verkrijg je die glans dan door de wax erover te doen?
Tom |
Vandaag nog wat decals aangebracht op de banden. Dit ging vrij goed. De decals gaan er niet vanzelf op, zoals het hoort. Ze moeten normaal zelf kleven op het rubber, maar dat doen ze dus niet...
Hier de foto's http://82.192.67.51/~modelbrouw/albu...10102/band.JPG http://82.192.67.51/~modelbrouw/albu.../gepolijst.JPG En de gepolijste lak. Deze lak heeft nu weer twee lagen blanke lak gehad. Deze mooi laten uitharden en dan opnieuw polijsten. Dan zijn alle carrosseriedelen klaar voor montage. Tom |
Quote:
Je model opschuren met de verschillende soorten schuurpaper is maar het halve werk. Daarna moet je nog met de Tamiya Rubbing Compound aan de slag. Deze zal de laatste krasjes verwijderen en de vernis pas echt op glans brengen. De diepte wordt in dit stadium pas echt goed zichtbaar. Wanneer je dit gedaan hebt, pas dàn komt de wax eraan te pas. De wax is echt om alles af te werken. De wax is niet in staat om de laatste krasjes eruit te krijgen. Ik ben even niet goed mee met de foto die je gepost hebt. In welk stadium is dit? Nadat je de kas opgeschuurd hebt en voor je de laatste vernislaag hebt aangebracht? Of is de vernis hier al aangebracht? De schuurstrepen lijken niet overeen te komen met datgene dat je beschijft? De bandendecals horen er niet vanzelf op te gaan. Je dient ze "ondersteboven" aan te brengen, maar vanzelf kleven gaan ze dan niet. Je dient dan op de bovenkant wat water aan te brengen, laten inweken en pas dàn gaan ze kleven. ;) Ik zou ze ook behandelen met Sol, opdat de randekes goed tegen de band gaan aanliggen, maar voorzichtigheid is geboden. |
De foto is genomen na het schuren met de schuurpads. Hier zitten nu nog twee lagen vernis over.
Bij sommige decals ging het papier er vanaf zonder water. Alleen zo'n velletje bleef er nog op. Die moest ik wel met water behandelen. Dan losten deze wel. En ik heb er al sol opgedaan. Maar denk dat ze nog een behandeling nodig hebben. Dus na het schuren moet ik gewoon met die compound erover gaan en dan zijn de krasjes weg. Bij mijn audi zijn er geen krasjes meer, maar als je er zo overheen kijkt, in de zon of het licht, dan zijn er allemaal kringen in. Zoals op een echte auto, waar die wasstrepen in de vernislaag zitten. Gaan deze ook weg met die compound? Die producten bij de polijstset niet meer gebruiken dan? Als de lak uitgehard is, dan ga ik opnieuw polijsten. Tom |
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
|
Quote:
Wilde dit nog even extra meegeven. ;) |
Nog een polijstvraagje. Om die krasjes weg te krijgen met compound (of dat andere middel) moet je deze middelen meerdere malen aanbrengen totdat de krasjes weg zijn? En breng je het aan met een doek, daarna even laten inwerken en dan weer opwrijven? Of moet dat opwrijven tussen de malen niet. En wat voor doekje gebruik je er best voor? Volstaat 'keukenpapier'? En breng je het circelvormig of met de schuurkrassen mee aan?
Sorry voor de vele vragen ;) Tom |
Quote:
Ik heb daar onlangs nog het een en ander over neergetikt in de "algemeenheden thread". Ga er even het linkje naartoe bijzetten. ;) Het is deze post en de daarop volgende. http://forum.depaddock.eu/showthread...172#post171172 |
Ok bedankt En hoe lang droogtijd laat je tussen elke laag die je spuit, alvorens te schuren? En spuit je dadelijk na het schuren terug je volgende laag?
Tom (die deze methode op een volgend model eens gaat toepassen) |
Quote:
|
Wederom bedankt! Alleen hebben ze die vernis hier niet bij ons in de modelbouwwinkel (Broux - Hasselt) Ik moet bijna altijd de Tamiya Vernis gebruiken, en die vind ik niet zo best.
Tom |
Quote:
|
Quote:
Zoniet kan je altijd eens contact opnemen met Luc Sturm, hij kan daar ook aan geraken. ;) |
Zo staat de ferrari er nu bij. Na drie lagen rood, twee lagen blanke lak. Deze lagen 'gepolijst'. En dan terug twee lagen blanke lak erover.
Nu ga ik deze nog eens polijsten en dan moet hij klaar zijn voor montage. http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...oorpolijst.JPG Die vernis hebben ze inderdaad maar soms bij broux. En als hij besteld moet worden duurt het altijd lang. Ik ben ook al lang op TS-49 aan het wachten voor mijn ducaties. En nog eens over die compound...moet je die nu in de schuurrichting aanbrengen of in circels, want dat stond niet in dat topic dat je me gaf ;) Tom |
Quote:
|
Ok bedankt, het is je vergeven ;) IK heb het zo ook gedaan, en ik moet zeggen...Het is een topresultaat. Ik dacht voorheen al dat mijn spuitwerk goed lukte, was ook zo, maar nu met dat polijsten is het gewoon perfect. Het blinkt nog meer en is zo glad, dat als er een vlieg op zou landen, hij/zij haar poten zou breken :D Zal er morgen een fototje van posten.
Tom |
Quote:
|
Ah wist ik niet. Ik heb nu de foto in het licht getrokken, maar dan zal ik morgen de foto's eens buiten in de schaduw of voor zonsondergang gaan maken.
Tom |
Quote:
|
Als Broux de TS-49 niet heeft, moet je eens kijken of de MS-3 niet voorradig is. Dat is namelijk dezelfde kleur, Bright Red. TS-49 = MS-3
Overigens zijt ge goe bezig. ;) |
Bedankt! Dan ga ik mijn broertje eens laten kijken voor die MS-3 ofwel ga ik bij domino nog eens wat bestellen.
Straks zal ik nog eens een fototje maken van de Ferrari. Tom |
Hier heb ik wat foto's van het polijstwerk van gisteren. Na enkele uurtjes werk, is dit het resultaat.
http://albums.modelbrouwers.nl/coppe.../geschuurd.JPG Hier de 'geschuurde' body. Dit is geschuurd t.e.m. korrel 12000 http://albums.modelbrouwers.nl/coppe.../compound2.JPG Hier het verschilletje tussen de body, die al compound gehad heeft, en de neus die alleen geschuurd is t.e.m. 12000 http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...102/klaar2.JPG Dit is een foto die ik gisterenavond gemaakt heb. Deze is gemaakt met kunstlicht. Niet zo mooi vind ik, zeker niet als je de volgende foto's ziet. Deze zijn gemaakt bij valavond, zoals Huudo zei. Goede tip trouwens, bedankt Huudo! http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...2/polijst1.JPG http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...2/polijst2.JPG http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...2/polijst3.JPG De andere delen zijn natuurlijk ook zoals deze :) Ben best tevreden met het resultaat, en ga dat polijsten zeker nog meer doen, echt een aanrader!! Tom |
Kan het zijn dat een koelbuis naar dat oliefiltertje achteraan loopt? Dus een van de buizen van de rechter radiator. Omdat er twee voor de olie zijn en twee voor de koelvloeistof. En op dat oliefiltertje komt ook zo'n buis aan...Op deze foto's kan je zien wat ik bedoel (hoop ik :) )
http://www.museumcollection.co.jp/ga...ari/189_16.jpg http://www.museumcollection.co.jp/ga...ari/189_19.jpg En zoja, welke buis van de vier is het dan? Sorry, maar van die technische snufjes ken ik ECHT niks. En de andere koelbuizen, komen die gewoon in het blok vanuit de radiator? En waar boor ik ze dan best in? Ze gaan voor de uitlaten naar het blok toe, en dan waar naartoe? Hier zie je wat ik daarmee weer bedoel. http://www.museumcollection.co.jp/ga...ari/189_07.jpg Tom (die nu aan het scratchwerk bezig is) |
Dat wat jij een oliefiltertje noemt is eigenlijk de kop van het oliereservoir. De ruimte tussen motor en versnellingsbak wordt gebruikt als reservoir voor de droge cartersmering en bovenop staat een vergaarbak die tevens dient als watergekoelde oliekoeler. Dus er komen zowel water als olieleidingen op toe. Hoe je de waterleidingen naar de koelradiatoren moet boren ... vanuit het motorblok, maar de juiste positie is niet zomaar te bepalen. Daarvoor heb je goeie referentie foto's nodig ... en google kan je hierbij helpen. Zoeken, zoeken, zoeken ... avonden lang, en plots vind je wat je zoekt!
|
ivm het posten van foto's die niet de jouwe zijn, graag steeds een linkje erbij naar de site vanwaar je ze gehaald hebt, of vanaf waar je ze "hotlinkt".
In dit geval dus: Bron: http://www.museumcollection.co.jp/ga...rari/189_I.htm ;) |
Ok sorry, wist ik niet.
Tom |
Bij deze dus ook bedankt voor de link ;) :bye:
|
Quote:
|
All times are GMT +2. The time now is 01:35. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.