![]() |
Fia GT4 aangekondigd (Project-Lemans)
http://www.projectlemans.de/content/view/2589/163/
Als ik het goed gelezen heb komt er een nieuwe klasse die Fia GT4 gaat heten. In deze klasse is het juist bedoeld voor oudere auto's die voornamelijk meereden in de voormalige BPR Kampioenschap. De auto's zijn alleen die tot 1998 zijn gehomologeerd. aan wat voor auto's kunnen we dan denken: http://www.racingsportscars.com/phot...-08-photo.html Misschien iets voor Eurotech racing met de LM600? Of kan dat niet? |
Volgens mij wouden ze met GT4 een stap lager gaan dan GT3.
Van BPR heb ik niks gehoord. Lotus, Honda, Mazda enz. wordt het denk ik. ;) |
P.S. Merci Mark ;)
|
Liefst in Zolder ;)
Quote:
|
Dat bericht op project-lemans.de is idd. nogal vreemd.
Wilt men nu terug de oude bolides van het stof halen en er een kampioenschap mee opstarten? Nu dacht ik dat dat voor de (gerucht) Indipendent Trophy Class was in FIA GT? IK zou met dat project waar men over spreekt op project-lemans wel blij mee zijn. Daar kunnen de Viper's weer hun slag slaan;) Maar wat wil je met zo'n kampioenschap bereiken met oudere GT wagens? En een Mclaren BMW F1 GTR... met goede piloot is die zelfs nog sneller als FIA GT1's van nu... toch wel vreemd om met zo'n wagen een aparte klasse te maken... die bv. het voorprogramma zou vormen van FIA GT... |
Ja de Mclaren zou iedere wagen van dat weekend laten verbleken :p
|
Klinkt als een soort van GT-Youngtimers Trophy, zou me erg gaaf lijken. Lijkt me alleen dat die wagens een beetje de show gaan stelen van de moderne wagens?
|
Quote:
|
Hopelijk laten ze de McLaren en zeker de Porsche GT1 niet toe...
|
Waarom? Te duur?
|
waarschijnlijk omdat de GT1's van die tijd omwille van die wagens afgevoerd werden? (omwille van dezelfde reden als nu in Belcar)
|
Quote:
Misschien wordt er wel een klasse-indeling gemaakt binnen de "FIA GTY(oungtimer)": GTY1 en GTY2. Of nog mooier: daarbovenop indelen naar leeftijd dus GTY1 t/m '96 en GTY1 na '96 enz. :D |
En dan nog indelen naar snelheid, betrouwbaarheid, uitzicht, geluid,... :p
Maar als de GT4 er komt, dan krijgen we een voorprogramma van GT3, GT4, British F3,.. en verder? Maserati Tropheo? Alfa Challenge? |
Quote:
Als ze alleen BPR wagens toelaten dan gaat het maar tot en met 1996. Vanaf 1997 was het FIA GT1. |
Quote:
GT4 is voor nieuwe wagens zoals Aston Martin V8, Lotus Exige und Nissan 350Z DAARNAAST zou dan deze GTnogwat klasse voor wagens uit de BPR komen, vooralsnog staan er 2 van deze races op de rol. |
Het is officeel bekend gemaakt, de serie komt er dit jaar!
- GT1 : Voitures issues du BPR GT1 / ACO GT1 / FIA GT1 - GT2 : Voitures issues du BPR GT2 / ACO GT2 / FIA GT2 - GT3 : Voitures issues des séries mono marques : Porsche Cup, Venturi Trophy, Ferrari Challenge, Lamborghini Supertrophy. Toutes les autos devront être dans leur configuration d’origine. Imaginez un seul instant une grille de départ où l’on retrouverait des Mc Laren F1 GTR, Porsche 911 GT1, Mercedes CLK, Venturi 600 SLM, Ferrari F40… Le rêve pour tout fan de GT ! Dit jaar maar 2 wedstrijden, tijdens het weekend van Nogaro en Silverstone. 2 x 30' vrije training, 2 x 15' kwalificatie, 2 races van elk 45 minuten. Tijdens elke race moet men binnen komen op minuut 15 en minuut 30 van de race. Dat is wel iets raars naar mijn mening. Ik zou maar 1 stop maken. Maar voor de rest sta ik volledig achter dit project. Laat die oude GT legende's maar opnieuw op de circuits scheuren;) http://www.endurance-info.com/articl...d=3065&thold=0 |
De toegelate wagens zijn nu ook bekend gemaakt, wat een lijst :eek:
Hopelijk zullen we er ook daadwerkelijk velen van zien rijden. Quote:
- Bugatti EB 110 SS/SC - Callaway Corvette CR4 - Dauer Porsche 962 LM - De Tomaso Pantera GT1 - Ferrari F40 LM/F40 GTE - Honda NSX/NSX Turbo - Jaguar XJ 220C - Lamborghini GT1/Jota - Lister Storm - Lotus Elise GT1 - Marcos LM500/600 - Mazda RX7 - Mc Laren F1 GTR/ GTR Evo - Mercedes CLK GTR/ CLK LM - Montecarlo Centenaire - Nissan 300 ZX GTS - Nissan Skyline GT-R - Nissan R 390 GT1 - Panoz GTR1/ Q9 - Porsche 911 Turbo S LM-GT - Porsche 911 GT1/ GT1-98 Evo - Sard MC8-R - Toyota GT One - TVR Cerbera/ Speedtwelve - Ultima Sport MK4 - VBM 4000 GTC - Venturi 500/ 600 LM/ 600 SLM GT2 : - Alpine A610 Biturbo - Ascari F-GT - Callaway Corvette - Chrysler Viper GTS-R - Darrain T90 - Ferrari F348LM/GT – F355GT - Gillet Vertigo VdeV - Lamborghini Diablo GT2 - Harrier LR9C/GT1 - Helem V6 - Lotus Esprit Sport 300 - Marcos Mantara - Morgan Aero 8 GTR - Porsche 968 Turbo S - Porsche 911 Carrera RSR 3.8l - Porsche 911 GT2 - Quailfe R4 GTS - Saleen Ford Mustang - Toyota Supra GT - Venturi 400 GTR GT3 : - Alpine EuropaCup - BMW Z3 M Trophée - Lamborghini Diablo SVR - Jaguar XJR15 - Marcos Mantis - Porsche 964 Cup - Porsche 993 SuperCup - Porsche 996 SuperCup (modèles inférieurs à 2000) - TVR Tuscan Challenge - Ferrari 348 Challenge - Ferrari 355 Challenge - Venturi 400 Trophy endurance-info.com |
veel van deze zijn toch nog van het oude BPR kampioenschap? waar niets mis mee is :applaus:
|
Wel verwarrend want die GT2 is GT1 en die GT3 is GT2 :D
|
Wat ik me wel afvraag is het technisch aspect van de wagens, in hoe ze zich op heden bevinden.
Een voorbeeld, de Chrysler Viper GTS-R. In de periode tot '99 en de Viper's van heden zijn dag en nacht verschil. Moet het dus een technisch geziene Viper van '96-'99 zijn of mag het ook de update's van team's hebben die zijn aangebracht na '99? Kan me goed inbeelden dat dit niet alleen bij de Viper zo zal zijn, maar ook bij een aantal andere wagens het gaval is... |
Quote:
Deze 3 zou ik toch liever niet zien... (te goed) |
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
Zij waren toch de reden waarom de GT1 uit de Fia-Gt werd gesmeten... |
Het doel van deze serie is toch juist om dergelijke wagens weer in actie te zien? Ik zou het juist doodzonde vinden om die wagens buiten te sluiten. Misschien een gewaagde uitspraak, maar ik zou bijna durven stellen dat bij deze klasse de competitie minder belangrijk is dan het startveld.
|
Quote:
|
Gaan we deze wagens in 2007 wel kunnen bewonderen in ons landje??? Bij mijn weten is er toch geen wedstrijd op Zolder of Francorchamps... Ik herinner mij wel iets heel vaag van een wedstrijd in Silverstone :) .
|
En in Nogaro.
|
Voorlopig is deze 'kalender' mij bekend:
5/6 mei - Silverstone 29/30 september - Nogaro (?) 13/14 oktober - Hockenheim Silverstone en Hockenheim zijn beide bevestigd (op de officiële site) |
kort kampioenschap
|
Als het een fiasco zou worden, hebben ze tenminste geen 10 wedstrijden waar ze met een veld van 7 auto's moeten rijden...
|
idd eerst een openingsjaar
|
Wagens zitten ook in prive verzamelingen. Denk niet dat zon verzamelaar graag zijn wagen elk weekend op de limiet ziet rijden.
|
Volgens racingworld.it zouden er al de eerste bevestigingen zijn van volgende wagens:
3 x McLaren F1 GTR 1 x Porsche 911 GT1 2 x Lotus Exige GT1 En meerdere Marcos LM600, Venturi Challenge, Ferrari 355 Challenge, Prosport 3000, Tuscan Challenge. quicklink: http://www.racingworld.it/fiagt/noti...?idtitolo=3136 |
Waar blijven de F40's :(
|
Klopt het dat deze klasse officieel de GT90's revival heet?
www.gt90srevival.com |
Quote:
;) |
Deelnemerslijst voor Silverstone die ik op www.pitstop.tv vond:
Quote:
|
Enkele foto's afkomstig van endurance-info.com
EDIT: foto's waren te groot dus dan maar de link :) http://www.endurance-info.com/articl...d=3555&thold=0 |
Volgens de laatste berichten uit de Autosport komt er een extra race in het voorprogramma van de 24 uur van Spa.
|
All times are GMT +2. The time now is 08:34. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.