![]() |
Yamaha YZR-M1 2004 - V. Rossi (1:12 Tamiya)
Ik ben een tijdje geleden begonnen aan de Yamaha (die Sennake voor me bestelde, waarvoor nogmaals dank) Ik heb een hele tijd niets meer kunnen doen aan modelbouw vanwege tijdsgebrek. Daar is nu verandering in gekomen.
Zo...wat er al aan de Yamaha is gebeurd, is het volgende: Alle kuipdelen (buiten het voorste wat ik vergeten te spuiten was, maar is ondertussen ook al gebeurd, moet alleen nog gedecalled worden) zijn geplamuurd waar nodig, in de grondlak gespoten, gespoten in kleur en gedecalled. Ze zijn nu aan het drogen en daarna worden ze met drie lagen blanke lak afgewerkt. Het voorste spatbord: http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...ndervernis.JPG http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...ndervernis.JPG De zijkuip (van de tweede heb ik geen foto's, maar die is vandaag gedecalled en dus ook klaar.) http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...ndervernis.JPG http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...ndervernis.JPG Het 'kontje' http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...ndervernis.JPG http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...ndervernis.JPG http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...ndervernis.JPG http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...ndervernis.JPG http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...ndervernis.JPG |
vervolg van vorig bericht
De benzinetank http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...ndervernis.JPG http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...ndervernis.JPG En nog een foto van alle delen samen. http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...ndervernis.JPG... Verder zijn ook de velgen klaar en reeds vernist. http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...gen_vernis.JPG Ook het motorblok is al een eind onderweg. Hier heb ik de te dikke tamiya kabeltjes veravangen door dunnere exemplaren. http://albums.modelbrouwers.nl/coppe.../motor4_zw.JPG http://albums.modelbrouwers.nl/coppe.../motor2_zw.JPG Dit zijn nog foto's zonder wash, ondertussen heeft het blok ook al een wash gekregen. Dan heb ik het expantievat aan de achterveer vervangen door een zelf gedraaid exemplaar uit messing. Dit vond ik veel realistischer overkomen dan het plastiek gegoten exemplaar van Tamiya Het Tamiya exemplaar en het zelf gedraaide nast elkaar. http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...xpantievat.JPG En zo moet het er dan gaan uitzien als het klaar is. http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...tie_dryfit.JPG Zo dit was het voorlopig, sorry voor de lange threath, maar er is ook al 'veel' gebeurd aan deze Yamaha. Maar er staat nog veel meer te gebeuren ook :) Tot de volgende Tom |
Holla hier word iets moois gemaakt en wat een details
|
Zorg maar dat ge dat allemaal kunt komen laten zien op de volgende meeting ....
|
Ah ja, daar wil ik wel eens naartoe komen. Nu ik niet meer voetbal, is er tijd genoeg. Laat dan maar eens iets weten als er nog een meeting is...
Tom |
Quote:
Chique dinges die hier de laatste dagen passeren!! |
Euhm die draaibank staat bij mij op het werk...CNC draaibank (computergestuurd) en kost zo'n 100.000euro... En moeilijk...? Ja, als je niets van CNC afweet dan is het wel heel moeilijk, zoniets ondoenbaar, om daar iets mee klaar te krijgen. Ik heb snel een programmatje geschreven, wat messing genomen en daar deze vaten(want ik heb er maar ineens 13 gedraaid) uit gemaakt.
Tom |
Quote:
|
Quote:
Dat zou eens tijd gaan worden. Voor inlichtingen ivm de meetings: http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=12203 By the way , hoe staat het met uwe Ducati? Is die ondertussen al af geraakt. |
Quote:
Maar hij staat nu zonder racekuipen in de vitrine. Buiten het zadel, het kontje en de benzinetank die wel gemonteerd zijn. Tom |
Even een noodoproep... Is er iemand die de wieldecals van deze kit nog heeft? Ik heb namelijk die fluo gele decals van het achterwiel nodig. Met het optrekken van de band, zijn ze gescheurd en gebroken. Als iemand mij deze zou kunnen bezorgen (ik betaal ze wel) zou een hele opluchting zijn...
Alvast bedankt Tom |
Het voorste kuipje is dus ook klaar geraakt. Eindelijk. Nu alles nog goed laten drogen en dan volgen over alle kuipen drie vernislagen.
Hier de foto's http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...ndervernis.JPG http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...ndervernis.JPG En dan wil ik nog eens vragen of er iemand die fluo gele decals van het achterwiel nog ergens heeft en deze niet gebruikt...Ik neem ze GRAAG over! Laat de commentaren maar komen! Tom |
Post eens een foto van de bewuste decals, misschien is er iemand die de decals wil/kan namaken. Er zitten hier wel een paar decal-specialisten tussen die je misschien kunnen verder helpen. ;)
|
Ok, hier zijn de decals
http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...gen_vernis.JPG De decals van het rechterwiel dus. Het lijkt een decal, maar het zijn er drie in werkelijkheid. Tom |
Ik ben nu voor het eerst met PE aan het werken. Een vraagje hierover...Moet je de PE delen altijd eerst grondlakken en kan je ze pas daarna verven/spuiten in kleur die het moet?
Tom |
Quote:
|
Quote:
Voor de rest ziet dat er al heel properkes uit. Alleen: bij het opnieuw overlezen van de vorige posts viel het mij op dat je spreekt dat er nu 3 lagen vernis over mag, maar het venstertje van het kuipje zit er al op. Heb je op het kuipje de vernis al aangebracht of staat dat venstertje nog niet vast? |
Bedankt voor de antwoorden. Het ontvetten, doe ik dat ook gewoon met dreft en warm water en daarin laten weken?
Dat glaasje zit er inderdaad los in, ik heb het erin gedaan om de decal met n°46 te kunnen kleven. Het venstertje ligt er dus nu los in de vitrine samen met de kuipen, klaar om gevernist te worden. Kan iemand mij ook helpen met deze set? Want de voorste remschijven kan ik niet echt aanuit. Als ik het plannetje volg, zou er alleen voor het Melandri model een remschijf inzitten. Ook als ik de onderdelen bekijk, zou ik er maar een volledige en nog een halve uitkrijgen...Kan er niet goed aan uit :) En met wat kan je PE afknippen en bijvijlen? Gewoon tangetje en een gewoon vijltje moet lukken toch? Tom |
PE deeltjes kan je ontvetten met thinner. Neem een pluisvrij doekje en dan kan je ze zo proper wrijven.
Om ze van het fret te verwijderen kan je het fret best op een stevige en vlakke ondergrond leggen. Dan kan je een beetje kracht zetten op een cuttermesje zonder dat het onderdeel gaat plooien omdat de ondergrond wat meegeeft. Als het PE materiaal iets dikker is kan je misschien een dun tangetje gebruiken in plaats van een cutter. Maar met echt kleine onderdelen moet je opletten. Om te vermijden dat die wegspringen plak ik het fret op wat masking tape. Als je het onderdeel dan losmaakt blijft het aan die masking tape plakken en dan moet je niet op je buik gaan liggen om het op de vloer te lokaliseren :D Bramen en restjes van bevestigingsmateriaal kan je inderdaad met een dun vijltje wegwerken. |
Bedankt Dominique! Mijn thinner is net op, moet ik nieuwe gaan halen dus :) Nu moet ik alleen dat nog van die remschijven zien te weten te komen en dan ben ik klaar om morgen aan het PE-en te gaan ;)
Nog eens bedankt voor de tips dominique en als ik eens iets voor u kan doen...iets draaien ofzo :D Tom |
Quote:
Tom, ik gebruik wasbenzine, is goedkoper en het "vervliegd" goed. Het zal ook niet zo vlug onderdelen aantasten. Gewoon wat in een bakje, met een oude tandenborstel goed schrobben. Daarna gaat het nog eens mee in "bad" :D. Voor mij is dit zowat de standaardmethode om resin en white metal kaar te stomen voor de grondlaag |
Ja is juist, wasbenzine ontvet ook. En in welk 'bad' gaat het dan? Gewoon een sopje van water met wat afwasmiddel?
Wederom bedankt! Tom |
Quote:
|
Quote:
|
Zozo...na wat gestoei met PE, en stoeien is het wel. Al die kleine onderdeeltjes en allemaal zo voorzichtig lijmen en vastnemen... Maar goed, het is me toch gelukt om op 3uren tijd wat PE toe te voegen aan de achterbrug.
Het begon allemaal met de meegegoten stukken, waar de staander in komt, op de achterbrug weg te snijden/vijlen/schuren. http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...achterbrug.JPG Sorry voor de wazige foto, maar is snel genomen. Dan kwamen de eerste PE stukken. http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...half_links.JPG en verder nog wat PE (ik denk dat dit de kettingspanners zijn...) Dit is wel nog niet helemaal af, er moet ergens een pinnetje van 0.5 in, en denk niet dat dat bij de PE set zit... http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...aar_rechts.JPG Daarna nog de bevestiging voor de achterste remklauw aan, maar hiervan heb ik geen foto, ik kreeg hem niet scherp genoeg. Verder heb ik ook de achterste remschijf in elkaar gezet en gelijmd. http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...ijf_achter.JPG Ik moet zeggen dat het PE iets mooi is om mee te werken, alleen kruipt er zo NOG meer tijd in je modellen. Het is echt een gepriegel met die PE...Maar alles voor een mooier model dan het vorige ;) Oh ja...de uitlaat is ook in grondlak gespoten maar die vertoonde nog enkele kieren dus die heb ik opnieuw geplamuurd. Tom |
Vandaag nog even wat kunnen bouwen. Ik heb de laatste PE delen aangebracht op de achterbrug. Daarna was het tijd om alle lijmrestjes van secondelijm weg te schuren. Dit was een heel klusje, vooral in de kleine hoekjes waar de PE samen zit gekleefd. Maar het is aardig gelukt. Toen heb ik de achterbrug nog eens goed ontvet in een mengeling van warm water en dreft, daarna gedroogd en in 2 laagjes grijze primer gespoten. Een foto zegt meer als 1000 woorden, dus hier komt ie dan
http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...g_grondlak.JPG http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...grondlak_2.JPG Ook de naadjes die erin waren, zijn nu weg door het plamuren. Normaal doe ik dit niet, omdat je er toch niets van terugziet eens hij af is, maar nu moest de achterbrug toch zo bewerkt/gehakt en gezaagd worden dat dit maar een kleinigheidje was dat ik er maar bij heb gedaan.:) Verder ben ik ook begonnen aan de voorste remschijven, deze zijn gedeeltelijk geverd. Ook de uitlaat heb ik nog eens geschuurd, maar met het schuren brak er een stuk weer los, dus weer herbeginnen. Dit was het voor vandaag! Tot de volgende update. Spaar jullie reacties/commentaren niet! Tom |
Er kruipt heel wat tijd in. Deze investering zal zeker beloond wordt met een erg mooi resultaat. Doe zo maar verder! ;)
|
Eergisteren weer een uurtje of twee verder kunnen doen aan de M1. Ik heb wat PE aan het frame toegevoegd (rempedaal, batterijhouder en dan nog een 'bout' waar de achterbrug mee vastzit in 1:1 dan) Hier zijn de foto's daarvan
http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...kader_PE_1.JPG Hier zie je de batterijhouder. De meegegoten 'houder' heb ik eerst helemaal weggevijld en daarna glad geschuurd. Toen heb ik de PE houder erop gelijmd. Let niet op de lijmresten, die worden nog verweiderd voor het spuiten van de grondlak. Links op de foto zie je dan weer de PE rempedaal. http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...Kader_PE_2.JPG Hier zit die 'bout' waar in 1:1 de achterbrug mee vastzit. Verder heb ik nog het metertje voor het meten van rondetijden voorzien van zijn PE deetje. http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...10102/deel.JPG En dan staat ook de achterbrug in zijn uiteindelijke zwarte (TS-29) kleur. Hierop moet wel het detailwerk nog toegepast worden zoals decals en schilderen van de achterste (PE) delen in hun respectievelijke kleurtjes. http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...g_zwart_ok.JPG Ook had ik het achterste spatbord nog van CF decal voorzien, maar hier zat een klein kreukje in en ik heb de hele CF eraf gehaald. Deze ga ik dus opnieuw doen. Commentaren, suggesties, tips of kritiek, ik hoor het graag! Tom |
Knap wat hier getoond wordt. Je neemt er de tijd voor, en dat is de correcte manier van werken. Je haalt zulke resultaten alleen door rustig te blijven en niks op 1 of 2 dagen te willen forceren.
Zoals Huudo al heeft gezegd: het resultaat zal navenant de investeringen zijn. Echt knap! |
Bedankt Domnique. Ik neem er inderdaad mijn tijd voor, en als ik eens iets te snel wil doen, stop ik gewoon even met bouwen en ga ik erna verder...Mijn Rossi-bikes wil ik allemaal PERFECT hebben, dus daar kruipt wat meer tijd in...
Tom |
Zo, deze threath weer eens wat naar boven halen. :) Heb vandaag en gisteren nog wat gedaan aan de Yamaha. Hopelijk kan ik morgen weer wat verderdoen en eens een grotere update doen. Als ik de airbox in carbon heb, kan ik een heel aantal delen monteren, maar dat is geen makkelijk kwarwei.
Wel heb het stuur al geschilderd en er moeten alleen nog de decals op en de twee 'bevestigingsmoeren?' waar hij mee aan de voorvork komt. http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...2/stuur_ok.JPG Sorry, foto is wat onduidelijk, ik ga straks of morgen proberen een nieuwe te maken. Het groene darmpje is zelf toegevoegd. Rechts zit er ook zo eentje, maar die is niet te zien op de foto. Verder had ik, door wat sprue te verwarmen en het in het achterste spatbord te drukken, het spatbord wat vern**kt. De sprue was TE warm en het spatbord verwrong een beetje. Dit is nu hersteld met wat milliput. http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...rd_plamuur.JPG En al laatste heb ik de achterste remschijf een 2 washes gegeven. Als dit gedroogt is, ga ik hem nog wat drybrushen, hopelijk geeft dit het gewenste effect. http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...chijf_wash.JPG Of zou ik de drybrush weglaten??? Zo dit was het weer. Tot de volgende Tom |
Dat is hier weer een op 1/1:D ,grapje knap werk:applaus:
|
Quote:
Quote:
|
Ik had dat gedaan om mijn spartbord ergens op te zetten om de carbon decals aan te brengen :)
Doe ik altijd, ook voor te spuiten als er geen gaatje in zit ofzo...Was dit keer niet zo goed bekomen. Tom |
Is hier ook al eens eerder voorgekomen. Ik doe het op dezelfde manier, maar enkel als de plastic van het onderdeel dik genoeg is... met reden, blijkt nog maar eens. Toch goed opgelost! En ik zou zeker dry-brushen. Is nooit verkeerd en als het een beetje tè is, kan je nog altijd wat minderen, door opnieuw met de initiële kleur te dry-brushen.
|
Quote:
En wat zijn initiële kleuren juist :rolleyes: Plastic was dik genoeg hoor, maar had het stukje sprue gewoon TE heet laten worden. Tom |
Quote:
Initieel = in het begin, aanvankelijk, oorspronkelijk De sprue had dus vlam gevat met andere woorden? :) |
Quote:
|
Bedankt Huudo, ik zal het zeker eens proberen.
En de vlam was uit, maar de hitte duidelijk niet. Maarja...Het probleem is verholpen nu, dus geen erg meer. Tom |
Quote:
|
All times are GMT +2. The time now is 15:47. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.