De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Modelbouw - Op de werkbank (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=70)
-   -   BSA Peugeot 307 WRC - Thiry - Condroz 2006 - Tamiya - 1/24 (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=14752)

Guido 08-01-2007 23:32

BSA Peugeot 307 WRC - Thiry - Condroz 2006 - Tamiya - 1/24

3 Attachment(s)
En voila, hier zijn we er dan mee. Introduceren ga ik deze combinatie kit/decalset niet meer doen. Daarvoor verwijs ik graag naar de eerder gepubliceerde Kit Preview.

Op voorhand al even vermelden dat het relatief traag zal gaan, gezien ik a) maar enkele avonden in de week maar enkele uurtjes aan dit model zal kunnen werken de komende tijd en b) ik er 2 tegelijk ga bouwen. Dus graag een beetje geduld bij de vorderingen. ;)

Begonnen ben ik met het wegschuren van de gietnaden. Vooral achteraan vielen ze erg op en rechtsachter was er zelfs een probleempje, in die zin dat er een dikteverschil te merken was eens de naad weggeschuurd was, precies of de mal daar een beetje naar buiten sprong. De verdikking op de bumper heb ik dan ook rechts achteraan weer in vorm moeten schuren. Geen groot probleem, maar het moest wel gebeuren.

Ondertussen ben ik begonnen met het uitkrassen van de naden. Dit moet nu gebeuren om ervoor te zorgen dat er op het einde nog voldoende naad is (na de grond-, kleur- en vernislagen) om ze zwart te maken. Wellicht dat ik na de grondlaag en kleurlaag nog een keertje ga nakrassen, maar da's iets wat ik dan wel ga zien.

De kleur. TS-17 lijkt de juiste 'match', en dus heb ik een busje in huis gehaald - om me dan achteraf de bedenking te maken dat ik er 2 had moeten meebrengen. Eentje is immers niet genoeg voor 2 modellen... :rolleyes: Enfin, 't is weer typisch, als de'n Huudo in de winkel staat, heeft 'em zijn briefke niet mee en vergeet 'em de'n helft. :D

Maar, ik heb ook al zitten denken om deze geen TS-17 te gebruiken. In plaats daarvan zou ik eens de optie Alclad Polished Aluminium willen proberen. Ben er nog niet helemaal uit. Zal eerst eens een teststukje moeten spuiten op een oud model om te testen - ook ivm de vernis en decals. Er staat immers te lezen: "Het aanbrengen van decals en het gebruik van decal vloeistoffen is geen probleem maar is op 'Chrome', 'Stainless Steel, of 'Polished Aluminium' niet aan te raden." Dus toch maar eens even goed uittesten. :)

Gulfie 09-01-2007 09:27

Quote:

Originally Posted by Huudo (Post 198954)
... en dus heb ik een busje in huis gehaald - om me dan achteraf de bedenking te maken dat ik er 2 had moeten meebrengen. Eentje is immers niet genoeg voor 2 modellen... :rolleyes:

Allé jong ... moet genoeg zijn. Probeer eens te decanteren (maar op een andere manier dan die van den Dominique, anders hangt mijn glas weer vol met lak! :p :+ ) en dan airbrushen. Dan ga je normaal wel toekomen denk ik.

Succes met de built ... eentje om te volgen!

Sennake 09-01-2007 09:33

Ik krijg zelf toch ook maar 1 1/24 model gespoten met 1 busje hoor. Toch als je ervan uitgaat dat je minstens 2 lagen moet zetten.

Ter info : de bodyparts van de Honda spuiten kosten me een volledig busje per laklaag...

Gèrre 09-01-2007 12:31

Quote:

Originally Posted by Sennake (Post 198998)
Ter info : de bodyparts van de Honda spuiten kosten me een volledig busje per laklaag...

Kwam dat doordat de onderdelen groter waren of lag het aan de soort lak ?

Sennake 09-01-2007 13:58

Quote:

Originally Posted by Gèrre (Post 199007)
Kwam dat doordat de onderdelen groter waren of lag het aan de soort lak ?

Aan de grote onderdelen : het is een model op schaal 1:6

Guido 09-01-2007 14:33

Wel is het zo natuurlijk dat bij een spuitbus de verf veel meer verspreid vrijkomt en er dus sowieso meer verlies is vergeleken met een airbrush.
Ga me eens wat extra airbrushpotjes moeten aanschaffen, zodanig dat ik er de niet gebruikte maar toch al gedecanteerde verf kan in bewaren.

BSmodels 09-01-2007 15:27

Quote:

Originally Posted by Huudo (Post 199015)
Wel is het zo natuurlijk dat bij een spuitbus de verf veel meer verspreid vrijkomt en er dus sowieso meer verlies is vergeleken met een airbrush.
Ga me eens wat extra airbrushpotjes moeten aanschaffen, zodanig dat ik er de niet gebruikte maar toch al gedecanteerde verf kan in bewaren.

inderdaad, om een idee te geven van het verbruik, bij de Ferrari 166 heb +- 12 ml verbruikt incl verlies. Ik heb daarmee 5 lagen gespoten. Ok het is 1/43 maar het geeft toch een goed beeld denk ik. Het grote verschil bij een airbrush is dat je alle fijne details en hoekjes kan spuiten zonder 37 lagen te moeten spuiten alvorens ze geheel gedekt zijn. Dat en de helft die je ernaast spuit maken volgens mij het grote verschil in verbruik. Maar eigenlijk wist je dat al allemaal hé :+

Gulfie 09-01-2007 17:23

Quote:

Originally Posted by Huudo (Post 199015)
Ga me eens wat extra airbrushpotjes moeten aanschaffen...

:Offtopic:
Nen tip misschien ... ga naar de apotheker en vraag daar flacon flesjes. Veeeeel beterkoop, perfect luchtdicht en ook handig. En voor diegene die het nu nog niet geloven ... omdat het glas donker is verkleurt de lak minder snel :eek: :+

Maar ... wel veel beterkoop ;)

Voila, en nu deze thread niet meer bevuilen! Bouwen verdorie ... Allé, schuren in uw geval

Wild Goose 09-01-2007 19:19

Met veel interesse ga ik dit hier volgen.

Succes Huudo ;)

Dominique 09-01-2007 21:05

Quote:

Originally Posted by gulfclk (Post 198997)
Probeer eens te decanteren (maar op een andere manier dan die van den Dominique, anders hangt mijn glas weer vol met lak! :p :+ )

@ Gulfclk: :p

@ Huudo: goeie start. Maak er een mooie van!

Flame 10-01-2007 01:37

Met deze naam als bouwer zal het weeral heel goed worden met oog op details:bye:

Nismo 10-01-2007 03:08

Quote:

Originally Posted by Huudo (Post 198954)
..........................
Ondertussen ben ik begonnen met het uitkrassen van de naden. Dit moet nu gebeuren om ervoor te zorgen dat er op het einde nog voldoende naad is (na de grond-, kleur- en vernislagen) om ze zwart te maken. Wellicht dat ik na de grondlaag en kleurlaag nog een keertje ga nakrassen, maar da's iets wat ik dan wel ga zien.

.......................................... :)

Met welk gereedschap kras jij je naden uit ???
Ik heb hier nog een kit staan waarvan een paar naden nog zo goed als dicht zitten.

Guido 10-01-2007 17:40

Quote:

Originally Posted by gulfclk (Post 199032)
Nen tip misschien ... ga naar de apotheker en vraag daar flacon flesjes. Veeeeel beterkoop, perfect luchtdicht en ook handig. En voor diegene die het nu nog niet geloven ... omdat het glas donker is verkleurt de lak minder snel :eek: :+

Voila, en nu deze thread niet meer bevuilen! Bouwen verdorie ... Allé, schuren in uw geval

Vraagje ivm deze flacons. Past het dekseltje van het standaard airbrush potje ook op? Stomme vraag misschien, maar kan met niet zo goed voorstellen hoe die dingen eruit zien. Of decanteer je gewoon en giet je daarna in het airbrushreservoir?

Gulfie 10-01-2007 17:53

Quote:

Originally Posted by Huudo (Post 199175)
Vraagje ivm deze flacons. Past het dekseltje van het standaard airbrush potje ook op? Stomme vraag misschien, maar kan met niet zo goed voorstellen hoe die dingen eruit zien. Of decanteer je gewoon en giet je daarna in het airbrushreservoir?

Het dopje past in 99,9% van de gevallen niet. Dus inderdaad, decanteren en dan uitgieten. Maar ... een handige Harry kan al vlug de kop van een airbrush potje op een dekseltje van zo'n bruine flacon plaatsen en in de toekomst altijd met deze kop werken in plaats van die die bij de airbrush zit.

Het zijn die bruine glazen flacons ... kleine flesjes waarin mechurochroom, ... zit. Kosten bijna niks en de potjes zijn perfect luchtdicht (wat natuurlijk wenselijk is).

Guido 11-01-2007 00:38

2 Attachment(s)
Quote:

Originally Posted by Nismo (Post 199145)
Met welk gereedschap kras jij je naden uit ???
Ik heb hier nog een kit staan waarvan een paar naden nog zo goed als dicht zitten.

Ik slijp mijn nagels tot een zeer fijne punt, en dan, krassen maar... :D :+

Een grapje natuurlijk.

Ik heb de "krabbers" als eens een paar keer mee gehad naar de meeting, maar wil ze hier natuurlijk nog eens opvoeren. Ze zitten in een setje dat ik eens gekocht heb bij www.scaleracecars.com. Ze zijn in PE en hebben als zeer grote voordeel dat ze overal even dik zijn. Ideaal om deuren ed uit te halen, maar ook wel geschikt voor het uitdiepen van naden.

Guido 11-01-2007 00:41

2 Attachment(s)
Ivm het probleempje aan de achterbumper. Dit bljikt geen exemplarisch geval te zijn, want ook de 2de kit van de 307 die ik liggen heb, heeft er behoorlijk last. Voor de duidelijkheid heb ik er even een foto van genomen en nog eens even de bijgewerkte ernaast gezet. Kwestie dat je het duidelijk kan zien.

Lang geleden dat ik zo nog iets bij Tamiya gezien heb... Zijn we van hun zeker niet gewoon.

Nismo 11-01-2007 02:37

1 Attachment(s)
Quote:

Originally Posted by Huudo (Post 199248)
Ik slijp mijn nagels tot een zeer fijne punt, en dan, krassen maar... :D :+

Een grapje natuurlijk.

Ik heb de "krabbers" als eens een paar keer mee gehad naar de meeting, maar wil ze hier natuurlijk nog eens opvoeren. Ze zitten in een setje dat ik eens gekocht heb bij www.scaleracecars.com. Ze zijn in PE en hebben als zeer grote voordeel dat ze overal even dik zijn. Ideaal om deuren ed uit te halen, maar ook wel geschikt voor het uitdiepen van naden.

Merci voor de info, ik zal eens op zoek moeten gaan voor zoiets gelijkaardig, het kan altijd van pas komen.

By the way, Huudo, ge lijkt me wel ne straffe tist;
Ge houdt uw model vast, ge krast uw panellines EN ge maakt ondertussen er ook nog eens foto's van. :p :+

Guido 11-01-2007 12:32

Quote:

Originally Posted by Nismo (Post 199262)

By the way, Huudo, ge lijkt me wel ne straffe tist;
Ge houdt uw model vast, ge krast uw panellines EN ge maakt ondertussen er ook nog eens foto's van. :p :+

Wat wilt ge als ge "Scale Models and Photography" in uw bannerkes zet. Dan moet ge af en toe eens een straffe toer doen he. :D :+

Guido 18-01-2007 01:36

Quote:

Originally Posted by gulfclk (Post 199032)

Bon, flacon flesjes gaan halen. Idd goedkoop zijn ze wel. 0,15 euro. 2 meegebracht. En waarom niet ook de grondverf decanteren, nu we toch bezig zijn. Dominique's zomerlijke demo indachtig, opening van eht flesje netjes afgeplakt, rietje aan 1 kant in het flesje, de andere kant goed bevestigd aan de spuitmond van de spuitbus (spuitbus al goed opgeschud). OK, daar gaan we. Ging perfect, maar het koud worden van het flesje baarde me enige bezorgdheid. Toen de spuitbus leeg was en het flesje zo goed als gevuld, zat er een laagje ijs op het flesje... wellicht van het drijfgas... even alles mooi afgeveegd en dan de dop erop. Kwestie dat de verf niet zou uitdrogen. Eens even omdraaien en kijken hoeveel lucht erin zit om het op te schudden. Waarom niet eens even schudden... U zei perfect luchtdicht? Toch niet mijn flesje... de verf sisste er langs de dop een beetje aan uit. Oei, precies te vroeg de dop erop gedaan... Darn, maar snel weer open draaien... **Spalsh** overal mooie witte spatten in het rond. OK, geen erg, is de eerste keer, dus bon we leren. Neem het flesje ter hand om de overgekookte verf af te wrijven, begint dat ding weer te borrelen als gek. Maar snel weer neergezet. Misschien eens even oproeren zodat het gas er sneller uitgaat. **Deuuut!** wrong answer! Verf "kookte" er onmiddellijk weer over. Verhip, wellicht door het metaal van het roerstokje? Eens een oude verfborstel nemen... nog slechter idee, de lak van het penseel opgelost in de verf... miljaar. OK, dit kunnen we vergeten. Met het oppoetsen van de overkooksel ook nog het flesje omgestoten... :D Dat was interessant. De uitgelopen verf, siste gewoon op de bodemplaat van de spuitcabine. Straf spul!

Decanteren? 't zal voor een andere keer zijn.

Ga voor dit project, 2 busjes TS-30(?) zilver halen, ipv TS17 of Alcald. En dan te bedenken dat de auto's beiden al in grondverf hadden kunnen staan. Oh well, was wel een leerrijke ervaring.

TvD 18-01-2007 09:06

Tipje voor het decanteren; niet in 1 keer een heel potje vol en NOOIT meteen afsluiten. De drijfgassen moeten er eerst uit! Het kan best een uur staan zonder uit te drogen. Zelf doe ik steeds maar een beetje tegelijk decanteren en dan voorzichtig roeren. Omdat het niet zo veel is kan het potje ook niet "overkoken". En hoe meer je decanteert hoe langer je het moet laten staan... open.

Wild Goose 18-01-2007 11:32

Quote:

Originally Posted by TvD (Post 200066)
Tipje voor het decanteren; niet in 1 keer een heel potje vol en NOOIT meteen afsluiten. De drijfgassen moeten er eerst uit! Het kan best een uur staan zonder uit te drogen. Zelf doe ik steeds maar een beetje tegelijk decanteren en dan voorzichtig roeren. Omdat het niet zo veel is kan het potje ook niet "overkoken". En hoe meer je decanteert hoe langer je het moet laten staan... open.

How to met foto eens van maken?
Zou welkom zijn.

Gulfie 18-01-2007 12:21

Quote:

Originally Posted by Huudo (Post 200058)
U zei perfect luchtdicht? Toch niet mijn flesje... de verf sisste er langs de dop een beetje aan uit. Oei, precies te vroeg de dop erop gedaan... Darn, maar snel weer open draaien... **Spalsh** overal mooie witte spatten in het rond. OK, geen erg, is de eerste keer, dus bon we leren. Neem het flesje ter hand om de overgekookte verf af te wrijven, begint dat ding weer te borrelen als gek. Maar snel weer neergezet. Misschien eens even oproeren zodat het gas er sneller uitgaat. **Deuuut!** wrong answer! Verf "kookte" er onmiddellijk weer over. Verhip, wellicht door het metaal van het roerstokje? Eens een oude verfborstel nemen... nog slechter idee, de lak van het penseel opgelost in de verf... miljaar. OK, dit kunnen we vergeten. Met het oppoetsen van de overkooksel ook nog het flesje omgestoten... :D Dat was interessant.
Ga voor dit project, 2 busjes TS-30(?) zilver halen, ipv TS17 of Alcald. En dan te bedenken dat de auto's beiden al in grondverf hadden kunnen staan. Oh well, was wel een leerrijke ervaring.

Ik hoor het al ... ge zijt 100% overtuigd van deze methode en een fervent aanhanger :+ :p
Misschien een tip ... als je primer wil airbrushen, koop dadelijk een potje van Gunze en een potje verdunner. Gewoon mengen en klaar is Klara! Geen miserie met decanteren, ...
Spuitbussen in kleur is natuurlijk een ander verhaal. Daar zal je moeten blijven decanteren.

Guido 18-01-2007 12:41

Quote:

Originally Posted by gulfclk (Post 200075)
Ik hoor het al ... ge zijt 100% overtuigd van deze methode en een fervent aanhanger :+ :p
Misschien een tip ... als je primer wil airbrushen, koop dadelijk een potje van Gunze en een potje verdunner. Gewoon mengen en klaar is Klara! Geen miserie met decanteren, ...
Spuitbussen in kleur is natuurlijk een ander verhaal. Daar zal je moeten blijven decanteren.

Zoals zo vaak het geval is, was dit geen uitzondering natuurlijk. Je kan nog 1000x naar een demo gaan kijken, uiteindelijk moet je het allemaal zelf doen. En bijna nooit kan je exact onthouden wat er verteld werd tijdens de demo, dus... al doende leert men. :) Ook hier is dit het geval. Uiteindelijk zijn alles gassen eruit "gebroebeld". Immers, het potje was maar halfvol meer, en zoals TvD aangeeft, gaat het bij kleine hoeveelheden sneller.

Er zat immers een foutje in mijn gedachtengang gisterenavond: "Ik zal dat eens rap decanteren." :no:

'k ga toch de grondverf met de airbrush aanbrengen. Er zit wellicht nog voldoende in het flesje om 1 auto mee te doen. Als dat goed gaat, wellicht de TS30 ook decanteren en airbrushen. ;)

Ik neem aan dat synthetische thinner goed is om het pistooltje te reinigen achteraf?

Guido 18-01-2007 12:41

Quote:

Originally Posted by Wild Goose (Post 200073)
How to met foto eens van maken?
Zou welkom zijn.

Als ik aan het zilver begin, zal ik foto's nemen van het decanteerprocess.

Gulfie 18-01-2007 13:09

Quote:

Originally Posted by Huudo (Post 200076)
Ik neem aan dat synthetische thinner goed is om het pistooltje te reinigen achteraf?

Cellulose thinner my friend! Ik dacht niet dat synthetische werkt (maar ook ik kan mij vergissen natuurlijk ... :+ )

Guido 18-01-2007 13:35

Quote:

Originally Posted by gulfclk (Post 200081)
Cellulose thinner my friend! Ik dacht niet dat synthetische werkt (maar ook ik kan mij vergissen natuurlijk ... :+ )

ok, zal eerst eens met cellulose proberen op een ander stukje metaal (potje of zo). ;)

Wild Goose 18-01-2007 17:02

Quote:

Originally Posted by Huudo (Post 200077)
Als ik aan het zilver begin, zal ik foto's nemen van het decanteerprocess.

Waarvoor dank Huudo.

Guido 11-02-2007 01:53

3 Attachment(s)
Waar zitten hier die "décanteurs"... ?

We zijn dus met de grondverf begonnen. Er zat dus nog witte primer in mijn flesje, maar omdat ik witte grondverf op een witte body niet zo'n goed idee vond, heb ik er wat grijze primer in bijgedecanteerd. Ik had immers redelijk wat schuurwerk achter de rug en de iets donkerdere kleur zou evt. foutjes (die waren er wel degelijk) aan het licht brengen. Gespoten met 0,8 à 1bar en ... de verf was al droog voor ze op het model terechtkwam. Het zaakje dekte wel, maar er bleef een korrelig toplaagje achter dat je, eens droog, er bijna gewoon kon afwrijven. Geen probleem, opschuren en een 2de laag zetten, maar dan met wat meer druk.

2 bar dan maar voor de 2de laag. Echter, de verf bleek ook wat te dik te zijn. Ze kwam niet mooi egaal uit het pistool - precies of het geheel sputterde af en toe - met spatjes hier en daar tot gevolg. Daarop heb ik de spuitbus genomen en onmiddellijk een extra laag in grijze primer gezet, rechtstreeks vanuit de spuitbus. Wat 10x makkelijker ging.

Gevolg is nu wel dat het oppervlak nergens mooi egaal is (zie detailfoto's), dus een extra schuurronde zal nodig zijn. Daarna komt het zilver aan de beurt. Een "foto how-to" is er nog niet, want eerst moeten het me eens deftig lukken.

Mijn vragen aan de heren décanteurs zijn:
- kan je Tamiya spuitbuslak verdunnen, en zo ja, waarmee?
- met hoeveel druk spuiten om optimaal resultaat te krijgen?

Sennake 11-02-2007 02:16

Quote:

Originally Posted by Huudo (Post 201905)

Hola, je spreekt hier over spuitbuslak terwijl je eigenlijk primer bedoelt. Dat zijn volgens mij 2 totaal verschillende dingen met verschillende samenstellingen. Spuitbuslak verdunnen zou volgens mij geen goed resultaat geven omdat de verf al zeer dun is en precies zoals ze moet zijn om te spuiten.

Primer verdunnen moet je in principe doen met dezelfde verdunner waarmee hij samengesteld is. Ik heb zo'n busje erbij genomen maar er staat alleen Japans op.

Persoonlijk zou ik primer echter nooit decanteren; ofwel gebruik je hem rechtstreeks uit de spuitbus, ofwel gebruik je spuitbare primer van Testors, die je kan verdunnen met de normale airbrushverdunner van Testors.

scoobyfreak 11-02-2007 02:18

Zo zijn panellines prachtig,veel echter dan met zo een stiftje. Blijft dat op het einde ook nog zo zichtbaar(na alle lak lagen)?

Guido 11-02-2007 02:41

Quote:

Originally Posted by Sennake (Post 201909)
Hola, je spreekt hier over spuitbuslak terwijl je eigenlijk primer bedoelt. Dat zijn volgens mij 2 totaal verschillende dingen met verschillende samenstellingen. Spuitbuslak verdunnen zou volgens mij geen goed resultaat geven omdat de verf al zeer dun is en precies zoals ze moet zijn om te spuiten.

OK, my mistake. Ik dacht dat de samenstelling gelijkaardig was, vandaar.

Quote:

Primer verdunnen moet je in principe doen met dezelfde verdunner waarmee hij samengesteld is. Ik heb zo'n busje erbij genomen maar er staat alleen Japans op.

Een busje, speciale thinner om te verdunnen als je decanteert? (Ben even niet meer hier)

Quote:

Persoonlijk zou ik primer echter nooit decanteren; ofwel gebruik je hem rechtstreeks uit de spuitbus, ofwel gebruik je spuitbare primer van Testors, die je kan verdunnen met de normale airbrushverdunner van Testors.

Op welke basis is de primer van Testors dan? En kan je daarna met Tamiya lakken erover heen? De reden van decanteren is eenvoudig: verlies vermijden van de verloren spray die je altijd hebt met een spuitbus.

Guido 11-02-2007 02:43

Quote:

Originally Posted by scoobyfreak (Post 201910)
Zo zijn panellines prachtig,veel echter dan met zo een stiftje. Blijft dat op het einde ook nog zo zichtbaar(na alle lak lagen)?

De paneellijnen zullen zeker nog wat "dichtslibben" bij de verschillende laklagen, maar ze zullen in ieder geval niet voldoende diep zijn. Na de vernis plan ik wel van ze nog zwart te maken, omdat het kleurverschil tussen het zilver en de plaatsen waar de decals komen, te groot zal zijn.

Sennake 11-02-2007 18:29

Quote:

Originally Posted by Huudo (Post 201913)
Een busje, speciale thinner om te verdunnen als je decanteert? (Ben even niet meer hier)

Dat is duidelijk, ja :)
Ik bedoelde dan ook gewoon een busje primer, niet een busje verdunner ;)

Quote:

Originally Posted by Huudo (Post 201913)
Op welke basis is de primer van Testors dan? En kan je daarna met Tamiya lakken erover heen? De reden van decanteren is eenvoudig: verlies vermijden van de verloren spray die je altijd hebt met een spuitbus.

De samenstelling ken ik niet, maar Testors verkoopt zowel primer als verdunner om te airbrushen, dus die zijn compatibel met elkaar, wat de samenstelling ook moge zijn. Tamiya lak erover heen heb ik bij mijn weten nog niet toegepast omdat ik in dat geval inderdaad ook primer van Tamiya gebruik. Maar als je graag minder verlies hebt bij het spuiten van primer denk ik dat je best eens een test doet met Testors primer, en dan Tamiya lak erover heen.

Als je als lak de enamel van Tamiya gebruikt, ben ik er zeker van dat er geen problemen ontstaan. De spuitbusjes-lak zou kunnen problemen opleveren, maar ik vermoed dat ook dat perfect zou moeten lukken.

Gulfie 11-02-2007 22:21

Quote:

Originally Posted by Huudo (Post 201905)

Of ... je gaat naar een modelbouw winkel en koopt een potje acryl verdunner van €10 voor 20 CC om te verdunnen of ... je gaat naar een carrosier en vraagt hem om een liter 'fast thinner' die je dan 5 Euro kost en van een betere kwaliteit is. Ik heb al Gunze primer verdund met zulke verdunner en dat werkt perfect!

Guido 12-02-2007 00:38

Quote:

Originally Posted by Gulfie (Post 201976)
Of ... je gaat naar een modelbouw winkel en koopt een potje acryl verdunner van €10 voor 20 CC om te verdunnen of ... je gaat naar een carrosier en vraagt hem om een liter 'fast thinner' die je dan 5 Euro kost en van een betere kwaliteit is. Ik heb al Gunze primer verdund met zulke verdunner en dat werkt perfect!

En met hoeveel druk spuit ge dan?

Gulfie 12-02-2007 09:57

Ik spuit op 1 tot 2 bar druk, maar da's echt geen referentie want ik spuit mijn primer met een Tamiya Sprayworks pistool (enkel het pistool). Dat pistool is een single action en heeft een heel grote uitstroom, dus je zou het [U][I]kunnen[U][I] vergelijken met een badger met de grootste naald.

Maar ... 1,5 bar lijkt me een goede richtwaarde. Let wel op ... er is een grondig verschil tussen primer en 'Fühler' of spuitplamuur. Deze is dikker en laat inderdaad een appelsienhuid na, dus hoe dikker je medium, hoe minder egaal het oppervlak. Hoe meer verdund, hoe slechter de dekking, dus helaas is er hier slechts 1 antwoord ... 'try and error!'.

Ik heb eens een potje gunze primer gekocht (weet niet juist welke versie), gewoon verdund en daarmee gespoten. Ik ben zo al niet overtuigd van modelbouw lakken, maar deze was wel vrij goed. Een vrij vlak oppervlak maar naschuren met een 1200 water doe ik toch nog altijd hoor.

Guido 13-02-2007 01:48

4 Attachment(s)
Ieder begin is wat moeilijk, maar dat decanteren heb ik nu goed onder de knie. Ik heb, zoals beloofd, even een kleine tutorial opgezet: hoe decanteren.

Aangezien het me goed afging deze avond, heb ik dan ook de 307 van een eerste laklaag voorzien. Deze is nu aan het uitharden. Komende dagen kan die lichtjes opgeschuurd worden om dan de 2de en definitieve laag te krijgen. Ik ben voor de kleur niet voor de TS17 Alu gegaan, maar heb uiteindelijk voor TS30 Silver Leaf gekozen. Deze kleur lijkt me veel meer overeen te komen met de originele kleur. Ik denk immers dat de pigmenten in TS17 te grof zijn voor deze wagen.

De spoiler is er slechts even opgezet voor de foto's. Ik ben tevreden over het uitkrassen van de paneellijnen. De lijken de juiste diepte te hebben.

Gulfie 13-02-2007 09:36

Quote:

Originally Posted by Huudo (Post 202096)
Ik ben tevreden over het uitkrassen van de paneellijnen. De lijken de juiste diepte te hebben.

Ik ook ...

Uwe filter ziet er nogal uit ... hebt ge de afzuigkracht getest met zwart of watte? :p :+

Guido 13-02-2007 11:40

Quote:

Originally Posted by Gulfie (Post 202103)
Ik ook ...

Uwe filter ziet er nogal uit ... hebt ge de afzuigkracht getest met zwart of watte? :p :+

Eurhm, neen. Is achtereenvolgens: grijze primer, rode en zilveren lak en vernis... Nu moet ik wel zeggen dat ik mijn spuitcabinneke altijd vrij intensief gebruik, niet alleen vaak, maar ook lang - sessies van meer dan 2 uur zijn geen uitzondering wanneer ik begin te lakken (zoals gisteren).
Al maar goed dat het in de filter hangt. Dit ging voordien rechtstreeks de buis in, of ging gewoon dwarrelen in de kamer. Nu dus niet meer. Zal me alvast een stockje van filterdoek moeten gaan aanschaffen denk ik. :D

Gulfie 13-02-2007 13:06

ik zal er u vrijdag nog wat meebrengen ... voor geleden schade :+ :p

All times are GMT +2. The time now is 01:31.