![]() |
BSA Peugeot 307 WRC - Thiry - Condroz 2006 - Tamiya - 1/24
3 Attachment(s)
En voila, hier zijn we er dan mee. Introduceren ga ik deze combinatie kit/decalset niet meer doen. Daarvoor verwijs ik graag naar de eerder gepubliceerde Kit Preview.
Op voorhand al even vermelden dat het relatief traag zal gaan, gezien ik a) maar enkele avonden in de week maar enkele uurtjes aan dit model zal kunnen werken de komende tijd en b) ik er 2 tegelijk ga bouwen. Dus graag een beetje geduld bij de vorderingen. ;) Begonnen ben ik met het wegschuren van de gietnaden. Vooral achteraan vielen ze erg op en rechtsachter was er zelfs een probleempje, in die zin dat er een dikteverschil te merken was eens de naad weggeschuurd was, precies of de mal daar een beetje naar buiten sprong. De verdikking op de bumper heb ik dan ook rechts achteraan weer in vorm moeten schuren. Geen groot probleem, maar het moest wel gebeuren. Ondertussen ben ik begonnen met het uitkrassen van de naden. Dit moet nu gebeuren om ervoor te zorgen dat er op het einde nog voldoende naad is (na de grond-, kleur- en vernislagen) om ze zwart te maken. Wellicht dat ik na de grondlaag en kleurlaag nog een keertje ga nakrassen, maar da's iets wat ik dan wel ga zien. De kleur. TS-17 lijkt de juiste 'match', en dus heb ik een busje in huis gehaald - om me dan achteraf de bedenking te maken dat ik er 2 had moeten meebrengen. Eentje is immers niet genoeg voor 2 modellen... :rolleyes: Enfin, 't is weer typisch, als de'n Huudo in de winkel staat, heeft 'em zijn briefke niet mee en vergeet 'em de'n helft. :D Maar, ik heb ook al zitten denken om deze geen TS-17 te gebruiken. In plaats daarvan zou ik eens de optie Alclad Polished Aluminium willen proberen. Ben er nog niet helemaal uit. Zal eerst eens een teststukje moeten spuiten op een oud model om te testen - ook ivm de vernis en decals. Er staat immers te lezen: "Het aanbrengen van decals en het gebruik van decal vloeistoffen is geen probleem maar is op 'Chrome', 'Stainless Steel, of 'Polished Aluminium' niet aan te raden." Dus toch maar eens even goed uittesten. :) |
Quote:
Succes met de built ... eentje om te volgen! |
Ik krijg zelf toch ook maar 1 1/24 model gespoten met 1 busje hoor. Toch als je ervan uitgaat dat je minstens 2 lagen moet zetten.
Ter info : de bodyparts van de Honda spuiten kosten me een volledig busje per laklaag... |
Quote:
|
Quote:
|
Wel is het zo natuurlijk dat bij een spuitbus de verf veel meer verspreid vrijkomt en er dus sowieso meer verlies is vergeleken met een airbrush.
Ga me eens wat extra airbrushpotjes moeten aanschaffen, zodanig dat ik er de niet gebruikte maar toch al gedecanteerde verf kan in bewaren. |
Quote:
|
Quote:
Nen tip misschien ... ga naar de apotheker en vraag daar flacon flesjes. Veeeeel beterkoop, perfect luchtdicht en ook handig. En voor diegene die het nu nog niet geloven ... omdat het glas donker is verkleurt de lak minder snel :eek: :+ Maar ... wel veel beterkoop ;) Voila, en nu deze thread niet meer bevuilen! Bouwen verdorie ... Allé, schuren in uw geval |
Met veel interesse ga ik dit hier volgen.
Succes Huudo ;) |
Quote:
@ Huudo: goeie start. Maak er een mooie van! |
Met deze naam als bouwer zal het weeral heel goed worden met oog op details:bye:
|
Quote:
Ik heb hier nog een kit staan waarvan een paar naden nog zo goed als dicht zitten. |
Quote:
|
Quote:
Het zijn die bruine glazen flacons ... kleine flesjes waarin mechurochroom, ... zit. Kosten bijna niks en de potjes zijn perfect luchtdicht (wat natuurlijk wenselijk is). |
2 Attachment(s)
Quote:
Een grapje natuurlijk. Ik heb de "krabbers" als eens een paar keer mee gehad naar de meeting, maar wil ze hier natuurlijk nog eens opvoeren. Ze zitten in een setje dat ik eens gekocht heb bij www.scaleracecars.com. Ze zijn in PE en hebben als zeer grote voordeel dat ze overal even dik zijn. Ideaal om deuren ed uit te halen, maar ook wel geschikt voor het uitdiepen van naden. |
2 Attachment(s)
Ivm het probleempje aan de achterbumper. Dit bljikt geen exemplarisch geval te zijn, want ook de 2de kit van de 307 die ik liggen heb, heeft er behoorlijk last. Voor de duidelijkheid heb ik er even een foto van genomen en nog eens even de bijgewerkte ernaast gezet. Kwestie dat je het duidelijk kan zien.
Lang geleden dat ik zo nog iets bij Tamiya gezien heb... Zijn we van hun zeker niet gewoon. |
1 Attachment(s)
Quote:
By the way, Huudo, ge lijkt me wel ne straffe tist; Ge houdt uw model vast, ge krast uw panellines EN ge maakt ondertussen er ook nog eens foto's van. :p :+ |
Quote:
|
Quote:
Decanteren? 't zal voor een andere keer zijn. Ga voor dit project, 2 busjes TS-30(?) zilver halen, ipv TS17 of Alcald. En dan te bedenken dat de auto's beiden al in grondverf hadden kunnen staan. Oh well, was wel een leerrijke ervaring. |
Tipje voor het decanteren; niet in 1 keer een heel potje vol en NOOIT meteen afsluiten. De drijfgassen moeten er eerst uit! Het kan best een uur staan zonder uit te drogen. Zelf doe ik steeds maar een beetje tegelijk decanteren en dan voorzichtig roeren. Omdat het niet zo veel is kan het potje ook niet "overkoken". En hoe meer je decanteert hoe langer je het moet laten staan... open.
|
Quote:
How to met foto eens van maken? Zou welkom zijn. |
Quote:
Misschien een tip ... als je primer wil airbrushen, koop dadelijk een potje van Gunze en een potje verdunner. Gewoon mengen en klaar is Klara! Geen miserie met decanteren, ... Spuitbussen in kleur is natuurlijk een ander verhaal. Daar zal je moeten blijven decanteren. |
Quote:
Er zat immers een foutje in mijn gedachtengang gisterenavond: "Ik zal dat eens rap decanteren." :no: 'k ga toch de grondverf met de airbrush aanbrengen. Er zit wellicht nog voldoende in het flesje om 1 auto mee te doen. Als dat goed gaat, wellicht de TS30 ook decanteren en airbrushen. ;) Ik neem aan dat synthetische thinner goed is om het pistooltje te reinigen achteraf? |
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
Waarvoor dank Huudo. |
3 Attachment(s)
Waar zitten hier die "décanteurs"... ?
We zijn dus met de grondverf begonnen. Er zat dus nog witte primer in mijn flesje, maar omdat ik witte grondverf op een witte body niet zo'n goed idee vond, heb ik er wat grijze primer in bijgedecanteerd. Ik had immers redelijk wat schuurwerk achter de rug en de iets donkerdere kleur zou evt. foutjes (die waren er wel degelijk) aan het licht brengen. Gespoten met 0,8 à 1bar en ... de verf was al droog voor ze op het model terechtkwam. Het zaakje dekte wel, maar er bleef een korrelig toplaagje achter dat je, eens droog, er bijna gewoon kon afwrijven. Geen probleem, opschuren en een 2de laag zetten, maar dan met wat meer druk. 2 bar dan maar voor de 2de laag. Echter, de verf bleek ook wat te dik te zijn. Ze kwam niet mooi egaal uit het pistool - precies of het geheel sputterde af en toe - met spatjes hier en daar tot gevolg. Daarop heb ik de spuitbus genomen en onmiddellijk een extra laag in grijze primer gezet, rechtstreeks vanuit de spuitbus. Wat 10x makkelijker ging. Gevolg is nu wel dat het oppervlak nergens mooi egaal is (zie detailfoto's), dus een extra schuurronde zal nodig zijn. Daarna komt het zilver aan de beurt. Een "foto how-to" is er nog niet, want eerst moeten het me eens deftig lukken. Mijn vragen aan de heren décanteurs zijn: - kan je Tamiya spuitbuslak verdunnen, en zo ja, waarmee? - met hoeveel druk spuiten om optimaal resultaat te krijgen? |
Quote:
Primer verdunnen moet je in principe doen met dezelfde verdunner waarmee hij samengesteld is. Ik heb zo'n busje erbij genomen maar er staat alleen Japans op. Persoonlijk zou ik primer echter nooit decanteren; ofwel gebruik je hem rechtstreeks uit de spuitbus, ofwel gebruik je spuitbare primer van Testors, die je kan verdunnen met de normale airbrushverdunner van Testors. |
Zo zijn panellines prachtig,veel echter dan met zo een stiftje. Blijft dat op het einde ook nog zo zichtbaar(na alle lak lagen)?
|
Quote:
Quote:
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
Ik bedoelde dan ook gewoon een busje primer, niet een busje verdunner ;) Quote:
Als je als lak de enamel van Tamiya gebruikt, ben ik er zeker van dat er geen problemen ontstaan. De spuitbusjes-lak zou kunnen problemen opleveren, maar ik vermoed dat ook dat perfect zou moeten lukken. |
Quote:
|
Quote:
|
Ik spuit op 1 tot 2 bar druk, maar da's echt geen referentie want ik spuit mijn primer met een Tamiya Sprayworks pistool (enkel het pistool). Dat pistool is een single action en heeft een heel grote uitstroom, dus je zou het [U][I]kunnen[U][I] vergelijken met een badger met de grootste naald.
Maar ... 1,5 bar lijkt me een goede richtwaarde. Let wel op ... er is een grondig verschil tussen primer en 'Fühler' of spuitplamuur. Deze is dikker en laat inderdaad een appelsienhuid na, dus hoe dikker je medium, hoe minder egaal het oppervlak. Hoe meer verdund, hoe slechter de dekking, dus helaas is er hier slechts 1 antwoord ... 'try and error!'. Ik heb eens een potje gunze primer gekocht (weet niet juist welke versie), gewoon verdund en daarmee gespoten. Ik ben zo al niet overtuigd van modelbouw lakken, maar deze was wel vrij goed. Een vrij vlak oppervlak maar naschuren met een 1200 water doe ik toch nog altijd hoor. |
4 Attachment(s)
Ieder begin is wat moeilijk, maar dat decanteren heb ik nu goed onder de knie. Ik heb, zoals beloofd, even een kleine tutorial opgezet: hoe decanteren.
Aangezien het me goed afging deze avond, heb ik dan ook de 307 van een eerste laklaag voorzien. Deze is nu aan het uitharden. Komende dagen kan die lichtjes opgeschuurd worden om dan de 2de en definitieve laag te krijgen. Ik ben voor de kleur niet voor de TS17 Alu gegaan, maar heb uiteindelijk voor TS30 Silver Leaf gekozen. Deze kleur lijkt me veel meer overeen te komen met de originele kleur. Ik denk immers dat de pigmenten in TS17 te grof zijn voor deze wagen. De spoiler is er slechts even opgezet voor de foto's. Ik ben tevreden over het uitkrassen van de paneellijnen. De lijken de juiste diepte te hebben. |
Quote:
Uwe filter ziet er nogal uit ... hebt ge de afzuigkracht getest met zwart of watte? :p :+ |
Quote:
Al maar goed dat het in de filter hangt. Dit ging voordien rechtstreeks de buis in, of ging gewoon dwarrelen in de kamer. Nu dus niet meer. Zal me alvast een stockje van filterdoek moeten gaan aanschaffen denk ik. :D |
ik zal er u vrijdag nog wat meebrengen ... voor geleden schade :+ :p
|
All times are GMT +2. The time now is 01:31. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.