![]() |
WTCC 2008: Problemen aan de horizon?
Op het werk had ik een discussie met een collega. Hij ziet het somber in voor 2008, aangezien BMW qua ontwikkeling een behoorlijke stap heeft genomen in vergelijking met Seat en Chevy. En van die projecten is bekend dat de budgetten op de schopstoel staan bij gebrek aan resultaten. Niet alleen bij Seat, maar ook bij Chevy wil men resultaat zien van de investeringen, dus een deelname in 2008 is niet gegarandeerd, ondanks dat leuke conceptwagentje.
Nu kan FIA zwijken voor de druk van Seat, Jaime Puig zei in Autosport: "We have the heaviest car and the worst aerodynamics. That's proved by the FIA. We expected some change before the season. We have a year-by-year commitment to the WTCC. If it's good for us, we continue. If it's not, we don't. Now it's not good for us." Ik hoop eigenlijk dat ze dat niet doen. Wat Puig hier zegt is simpelweg vertaald: We hebben een slome auto met overgewicht en allerlei problemen. De FIA moet de rest langzamer maken zodat wij het bij kunnen blijven benen. Dit is toch eigenlijk absurd? De keerzijde van de medaille is echter dat de kans bijzonder groot is dat Seat zich terugtrekt uit het WTCC als er weer niet gescoord wordt dit jaar. En aan het gat met BMW te zien is die kans niet gering. BMW heeft duidelijk beter zijn best gedaan deze winter, en als FIA dat nu gaat belasten heb je daar de poppen weer aan het dansen. Waarbij ik ze ook nog eens gelijk geef, want wat is het punt in ontwikkelen als eventuele progressie de kop wordt ingedrukt omdat de competitie minder tijd kan vinden als jij? Met Seat en Chevy op de schopstoel blijft echter alleen BMW over in het worst-case-scenario. Natuurlijk zijn er geruchten van Fiat, Toyota/Lexus en Kia, maar dergelijke geruchten zijn er elk jaar. Volgens de geruchten hadden de afgelopen 2 jaar al zo'n 5 fabrikanten moeten instappen, en dat is niet gebeurt. Dus vandaar is dat maar afwachten. Sommige punten zijn misschien wat overtrokken, maar dat heb ik gedaan om de discussie een beetje te spekken. Ik moet echter wel zeggen dat door de discussie met mijn collega ik ben overgestapt qua standpunt, ik was altijd een voorstander van het balanceren van de auto's, maar ik ben nu van mening dat de teams gewoon hun werk moeten doen. Strafgewicht is wat dat betreft prima, dat is voor iedereen gelijk. Maar ga niet teams breaks geven omdat ze de rest niet bij kunnen houden (bijv. de platte bodem van de Seat). Als je wagen niet geschikt is voor een kampioenschap (Leon: slechte aerodynamica, Chevy: gedateerd chassis en motor) dan moet je ook niet raar opkijken als je problemen hebt om een team bij te houden dat zijn zaken wel voor elkaar heeft. |
Zou zonde zijn, maar dan moeten ze de vormgeving van de wagens maar enigszins restricteren, bvb alleen hatchbacks of alleen saloons, anders denk ik niet dat de kloof zomaar te overbruggen is. (en BMW heeft momenteel al een manuele 5-bak, tegenover de sequentiële 6-bakken van de FWD'ers)
|
Quote:
Seat heeft vorig jaar misschien te veel moeite gedaan door 6 wagens in te zetten. Dat moet enorm veel gekost hebben, maar toch hebben ze WTCC niet gewonnen (grotendeels omdat ze niet overweg konden met de grote hoeveelheid strafgewicht). Quote:
Chevy heeft ook al uitzondering op reglement gekregen op gebied van de motor (grotere kleppen of meer lift). |
Quote:
Wat ik bedoel is dat als Seat sneller wil zijn, ze dan harder moeten werken. Ja, BMW moet die 15Kg weer terug krijgen, maar Gene zei in een interview op fiawtcc.com ook al dat die 15kg waarschijnlijk niet de reden waren voor de dominantie. |
Normaal moet een wagen in het WTCC voor het grootste deel gebaseerd zijn op een seriemodel (chassis, motor, ...). Wat doen onze vrienden van BMW? De basis 320 was niet goed genoeg, dus dan maken we maar een 320Si op 500 exemplaren en we hebben een homologatiemodel waarmee we een veel betere basis hebben om een racewagen van te maken...
Volgens de letter van de regel doen ze hiermee niks verkeerd, maar ik vind het toch indruisen tegen de 'spirit' van het WTCC. |
Quote:
|
Quote:
|
Naar mijn mening hebben de afgelopen jaren bewezen dat het concept (balanceren van auto's en strafgewicht bij goede resultaten) werkt. Op deze wijze kan men namelijk de kosten enigzins controleren. Echter het balanceren moet natuurlijk wel binnen bepaalde grenzen blijven. Dus indien een fabrikant een wagen bouwt die 5 seconden per ronde langzamer is dan moet die fabrikant beter zijn huiswerk doen i.p.v. dat men de wagen 100 kg lichter maakt.
Dat BMW 15 kg lichter aan de start mocht verschijnen daar ben ik het niet mee eens (overigens hebben Chevrolet en SEAT daar mee ingestemd), echter de dreigementen en het gejammer van Puig zijn echt triest. BMW heeft zich afgelopen winter gewoon beter voorbereid. Misschien kan Puig c.q. SEAT daar een voorbeeld aan nemen? Hetzelfde geldt voor het beleid op het gebied van coureurs. Ondanks dat Duitsland toch goede coureurs heeft schroomt men niet om gewoon een Braziliaan in de Team Germany BMW te zetten. Ik schat Coronel toch hoger in dan Gene. Wat mischien wel een goede stap is dat men het seizoen begint men een vastgesteld basisgewicht (RWD/FWD, sequentieel/handbak en eventueel sedan/hatchback) en dan na 3 races aan de hand van de resultaten evalueren of de gewichten aangepast moet worden. Na 6 races opnieuw evalueren en eventueel aanpassen. Deze evaluatie laten uitvoeren door een onafhankelijke commissie (met rechte rug ;)). |
Quote:
Indien Chevrolet er na 3 seizoenen mee stopt (dus na dit jaar) omdat men had verwacht het kampioenschap te winnen dan is men wel erg naief. Ondanks dat het WTCC misschien op het eerste gezicht minder hightech is dan DTM moet men Super2000 niet onderschatten. SEAT is pas echt competatief geworden na de overstap van de Toledo op de Leon. Persoonlijk snap ik deze korte termijn projecten van fabrikanten niet. |
De organisatie moet ook iets meer dictatoraal bezig, en iets minder democratisch. Met al die compromissen word het regelboek alleen maar een groot grijs gat, en teams moeten soms maar de tering naar de nering zetten ipv gelijk om een compensatie te schreeuwen.
|
Als men toegeeft aan fabrikant A wil de volgende keer fabrikant B natuurlijk ook haar eisen ingewilligd zien en dan is het hek van de dam.
|
Dat Seat en Chevy met die -15 kg voor BMW ingestemd hebben is ook weer een zware compromis. Ik vermoed dat ze om 2 rollende starts gevraagd zullen hebben en BMW heeft 1 staande start en -15 kg kunnen afdwingen. Niet slecht gedaan van BMW. Minder gewicht betekent dat ze op pole terecht komen en dus geen last hebben van rollende start. Tijdens de 2de race kunnen ze dan weer van hun staande start profiteren om wat plaatsen vooruit te schuiven.
|
Ik ben al jaren fan van BMW in de toerwagens.
Ze zijn toch telkens weer het te kloppen constructeur. De andere teams moeten maar zien dat ze het beter doen. Als een sedan meer voordelen heeft moeten ze met een sedan komen en niet met een hatchback. Soit, ze moeten maar zien dat ze het zelf oplossen. Waar is de tijd van de E30 M3:eek: . |
Redelijke sterke argumenten op het 10/10 forum:
Quote:
Quote:
|
Die argumenten (ik weet niet of ze allemaal kloppen) spreken inderdaad in het voordeel van SEAT.
|
Het is zonde maar ik vrees dat het wtcc aan het uitdoven is :
-Voor Bmw is er geen eer aan als ze Alfa niet kunnen verslaan en al zou Fiat volgend jaar overnemen ; Bmw verslaat liever Alfa als historisch opponent dan Fiat . Alfa hoort thuis bij toerwagens en zo ook Bmw . -Seat & Chevy staan niet waar ze wensen en Opel zou de Gm-vlag wel eens kunnen overnemen de basis wordt dit jaar in btcc gelegd . -Ford, Volvo & Jaguar horen ook bij toerwagens thuis maar dat kan er maar 1 zijn vermits ze tot dezelfde groep behoren . -1 hoop : Fiat Bravo zou wel eens de weg kunnen vrijmaken voor de Alfa 149 die op de zelfde bodemplaat wordt ontwikkeld ... Btcc gaat wtcc dit jaar naar de kroon steken en wie weet maken een aantal fabrieksteams volgend jaar de overstap... |
Een overzicht van alle afwijkingen van het reglement voor de race in Curitiba:
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
Dit zou zeker positief nieuws zijn trouwens: Het feit dat Opel zich gaat inzetten zou kunnen betekenen dat ook andere (grote) fabrikanten er bij zouden kunnen komen. Het zou voor een VW bijv. meer betekenen om Opel te verslaan dan een Chevrolet of BMW (of Seat for that matter). |
goed nieuws !!!
maar ik denk dat er toch eerder een btcc vectra met opel badge zal gebruikt worden, de astra.. hhm dan moeten ze weer van 0 aan beginnen, alhoewel.. in het stcc rijdt er al een jaar (en ook dit jaar weer) een s2000 astra gtc mee maar dn blijft het nog een hatchback, wat wel een nadeel is ! maar voor de verkoop van de astra komt dat dan weer ten goede... misschien kan giovanardi dan ineens terug mee naar de wtcc, maar van mij mag hij ook in de btcc blijven hoor ! maar met giovanardi in een vectra btcc nar de wtcc.. dan zouden er wel wat resultaten vn komen denk ik hij heeft 888 (met zijn s2000 kennis) heel veel geholpen met de vectra te bouwen, en met hem te ontwikkelen nog een vraagje die rally s2000 wagens, zijn die volgens het wtcc s2000 regelement zo ja kunnen (na wat aanpassingswerk) toch ook fiat, vw, skoda, peugeot,... meedoen ! |
Quote:
|
Quote:
Blijkbaar is er hier iemand die een klein beetje gefrustreerd is dat zijn favoriete team niet kan winnen. Si heeft veel te maken met de motor, deze heeft meer pk's en de wagen is gewoon iets sportiever, stijvere ophanging ed. Maar dat is dan ook maar een iets verdere evolutie dan de gewone 320i hoor. Seat heeft toch ook de Cupra versie, waar is dan het probleem. BMW heeft gewoon zijn werk gedaan en de andere teams niet of toch niet in de mate zoals bmw. |
Quote:
Ik weet wel wat een Si is hoor. Namelijk een beperkte reeks die nu al niet meer verkrijgbaar is, enkel gebouwd met het doel een nieuwe basis te hebben om een WTCC wagen op te bouwen. Daar is niks mis mee en daar heb ik in principe ook niks op tegen. Maar volgens mijn (bescheiden) mening is het WTCC een kampioenschap voor wagens die op een seriemodel gebaseerd zijn, en een model bouwen in net genoeg aantallen om gehomologeerd te worden vind ik niet een echt seriemodel. Groot verschil met Seat: de Cupra versie wordt niet in beperkte oplage gebouwd en is nog steeds gewoon verkrijgbaar. |
Men heeft 2600 wagens gebouwd en voldoet daarmee aan de regels. Wie houd de andere teams tegen om iets dergelijks te doen?
BMW lijkt de enige te zijn die serieus werk heeft gemaakt van zijn ontwikkelingsprogramma afgelopen winter. Beetje flauw om ze te gaan bekritiseren omdat zij nu dankzij hun inspanningen het veld leiden. |
Voila, ik steun Bramzel zijn mening volledig.
@ Serge: neen, ik kan tegen kritiek op mijn favoriete team maar het moet een gegronde en terechte kritiek zijn. Deze is dat niet, De Si is trouwens ook niet nu pas uitgevonden, bestaat al 20 jaar, rij zelf met 1. De beperkte oplage is er één (zoals bramzel al zei) van 2600 en wat maakt een 320i of 320Si als je alles stript tot een kale kas en dan alles verandert naar een racewagen?? Veel standaard zit daar niet meer in hoor. Moest je dit nu zeggen over de M3 GTR dan zou ik het aannemen, maar niet bij de wtcc. ;) |
All times are GMT +2. The time now is 00:08. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.