![]() |
Jordan EJ10 - Revell - 1/24
5 Attachment(s)
Vooraleer ik verder ga, zal ik - vooruitziend als ik ben :rolleyes: - eerst even alle spontane vragen counteren:
1. Een nieuwe modelbouw-thread van HHugo?? Bouwt die eigenlijk nog wel? 2. Is die niet sinds mensenheugenis bezig aan een andere 4-wieler die ook door een Honda-motor aangedreven wordt? Doet die daar dan niet aan verder? 3. Revell?? 1/24?? Is dat niet het verkeerde merk en de verkeerde schaal? Wel, op alle vragen is het antwoord min of meer hetzelfde: 'ja', gevolgd door 'maar toen kwamen die mannen van DePaddock-modelbouw af met hunne tombola...' Om kort te zijn: de deadline voor dit model ligt ergens in december en - sorry voor de herhaling - vooruitziend als ik ben, weet ik dat ik nu móet beginnen als ik die deadline wil halen. Tot zo ver de inleiding, dan kan ik nu enkele fotootjes posten van de inhoud van de kit. De kit is curbside, 40-tal onderdelen met matig detail, sink marks en dergelijke zijn vrij goed gepositioneerd, maar de gietnaden + flash zijn wel duidelijk aanwezig. Verder kan ik het niet laten om de rubber bandjes te bekritiseren. (Laat ons zeggen dat het oude nederlandse gezegde 'een gegeven paard kijkt men niet in de bek' niet aan mij besteed is.) Met de slechte oppervlaktekwaliteit kan ik nog leven, want een beetje schuren kan dit waarschijnlijk wel oplossen. Erger vind ik het rubber gietraampje waarin de bandjes zitten. Ik ben er niet in geslaagd een manier te bedenken om de bandjes zonder beschadiging uit het gietraam te halen. Dat gietraam loopt namelijk rond het loopvlak van de band en is rondom verbonden ter hoogte van 1 van de groeven in het loopvlak. Eens de band uit het raam verwijderd, zit je met een loopvlak waarvan 1 groef totaal onregelmatig is en die dan ook nog dieper is dan de rest. Blijkbaar bestaan er wel Mini-Z bandjes van Kyosho die geschikt zijn als vervanging voor de Revell-bandjes. Ik denk dat ik daar op zoek naar moet gaan. |
5 Attachment(s)
Ik ben reeds met de bouw van het ‘koetswerk’ begonnen.
Hier is wel wat voorbereidend werk nodig om tot een overtuigend eindresultaat te komen. Zaak is om zoveel mogelijk onderdelen nu reeds te lijmen zodat de naden kunnen weggewerkt worden. Die zijn er immers niet op de echte wagen. Dit is zo met de naden onder de luchthapper, op de zijkanten van de pontons, op de zijkanten van de monocoque en op de scheiding van boven-en onderkant van de monocoque. Aan de andere kant moeten ook een paar nieuwe naden gekrast worden: die zijn er wel op de echte wagen maar niet op het model. Het gaat hier om de scheidingslijn neus-monocoque en achter de luchthapper Vooral het wegwerken van de scheidingslijn bovenkant/onderkant van de monocoque zorgt voor extra werk. Als je beide delen vooraf verlijmt, kan je immers de voorophanging niet meer monteren. Ik heb er daarom voor gekozen om de voorophanging in 2 te snijden: linker- en rechterdeel. De monocoque zelf heb ik volledig gevuld met epoxy-putty van Tamiya, en daarna de ophangingpunten opnieuw geboord. Verder heb ik ook nog de flaps op de pontons een beetje bijgeschuurd want daarvan was de wanddikte nogal groot. |
2 Attachment(s)
Vooraleer ik verder ga met schuren en corrigeren, zou ik eerst een laagje primer willen zetten. Dat maakt het immers makkelijker om de fouten te zien. Om die primer te zetten, moet ik natuurlijk wel eerst weten welke lak ik ga gebruiken.
Daar zit ik nu voorlopig mijn probleem. Ik herinner mij dat de Jordan EJ10 (= seizoen 2000) in tegenstelling tot de jaren daarvoor in fluo-geel gespoten was. Het geel op de decals is echter allesbehalve fluo en lijkt meer op het geel uit de periode ’96-’99. Jullie zien mijn dilemma dus al komen: bouw ik een correct fluo-gele wagen waarop de buzzin’ hornets schril afsteken of bouw ik een Jordan in het verkeerde geel maar dat wel overeenkomt met de decals… Ter verduidelijking hieronder een foto van de decals en het gietraam dat links fluo is gespoten en rechts niet gespoten is. De originele kleur van het gietraam komt overeen met de decals. Alle input is welkom… |
mooie start al
Quote:
maak of laat de decals opnieuw maken, zodanig dat het "vuil" geel werd weggelaten. De kleur van de carrosserie gebruik je dan als geel in de decal ! |
Quote:
|
Quote:
|
Zowel je bandenprobleem als je decalprobleem is opgelost: op de site van HLJ verkopen ze een aftermarket setje met de correcte banden en decals voor nog geen 18 euro! Bovendien zit er ook nog eens de juiste tabaksreclame bij ook.
|
Quote:
Bedankt voor de tip. Quote:
|
Quote:
|
Je kan eens op je knieeën gaan liggen bij F1Specialities.com en smeken of ze er geen meer in de rekken liggen hebben.
Indien je geen replacement kan vinden, zou ik zondigen en het project niet laten "stalen" hierop. Ik zou het foute geel gebruiken en de bijgeleverde decals. Het risico is immers zeer groot dat je op zoek gaat, niet direct iets vind, de motivatie wat wegglijdt en deze in een hoekje terecht komt. Enkel echter, indien je niet binnen een week of zo de items kan vinden. Zelf proberen te gaan drukken zou ik niet aan beginnen. Fluo zelf printen? Kan misschien wel, maar 100% zal het toch niet zijn. Ik heb een andere vraag. Waarom heel de neus vol epoxy? Voor de stevigheid van de ophangingspunten? Misschien is dat wel de oplossing voor mijn McLaren MP4/20 probleempje. Goed om zien dat ge weer bezig zijt! :applaus: |
Quote:
Ik ben er tevreden over. De originele gaten voor de ophanging zijn nogal ruim bemeten. Met de gewone putty zou ik ze niet gevuld krijgen, tenzij ik eerst een stuk plasticard aan de binnenkant gelijmd had en dan de putty daartegen aangebracht. Dan moet ik toegeven dat het met epoxy veel sneller en gemakkelijker gaat. Bovendien zit de gesplitste ophanging nu zeer stevig. Ik heb de gaten niet te groot geboord, zodat de ophangingsarmen zelfs zonder lijm klem zitten. Ik kan het alvast aanraden voor Uw McLaren. |
|
Quote:
8880688840307,Museum Collection,1200YEN,D307 1/24 JORDAN EJ-10 DECAL for REVEL En 1200 Yen is zelfs nog minder dan de helft van de 2800 yen bij HLJ! Succes! |
Interessant project! Zeker eentje om te volgen. Je 'plannen' zien er goed uit. Hopelijk vind je de decals en banden snel.
Tom |
Bedankt voor de hulp!
|
Dag Hhugo,
Ik ondek je WIP maar pas, en ga deze zeker volgen, zogezien dat ik begonnen ben met het bouwen van een Revell Ferrari 2005. Voor de decals zou ik ook zoals Bsmodels doen. Uitsneden van het "slechte" geel, en zo dan het gespoten geel gebruiken. Veel snij werk maar ja..... Wat de banden betreft, weet ik niet hoe ze er uitzien in de Jordan kit. Wat ik gedaan heb op mijn Ferrari, is ze gewoon kuissen met acetoon (lichtekes, hé...:D ) in plaats van ze te schuren, en ik moet zeggen dat het resultaat mij shijnt goed te zijn. Ik ga ook een WIP thread beginnen met mijn Revell kit en zal dan ook foto's posten. Groetjes, Jamme |
Quote:
8880688840306,Museum Collection,1800YEN,D306 1/20 BENETTON B188 DECAL :worship: |
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
|
5 Attachment(s)
Laat ik deze thread nog eens naar boven schoppen met een kleine update:
Het bodywork is uiteindelijk gevuld en geschuurd geraakt. Er is zelfs styreen van 0,75mm aan te pas gekomen om de naad met de bodem te dichten. Ondertussen is alles geprimerd en gelakt. Ik heb toch voor het foute geel moeten kiezen, omdat de decals van Museum Collection al even fluo geel bleken als die van Revell. Niet dus. (Service van Rainbowten was trouwens vlekkeloos!) http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1208616957 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1208617002 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1208617002 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1208617002 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1208617002 Volgende stap is het polieren van de lak, vooraleer ik de uitlaten kan schilderen. Ik denk dat ik hiervoor jet exhaust van Alclad ga proberen, maar die kleur moet ik eerst nog eens testen. |
3 Attachment(s)
Verder probeer ik toch een minimum van detail in de kit te stoppen.
Zo ben ik de stompjes naast de wielen aan het ombouwen tot de luchthappers die ze eigenlijk moeten voorstellen (zie foto's). Hoewel ik me niet te ver wou laten leiden met deze kit, heb ik toch een setje geëtst voor de remschijven en remklauwen. Op die manier zullen de schijven rond zijn (en niet quasi rond) en kan ik de remklauwen scratchen, want die zitten niet in de kit. Links op het etsraam zit de haak voor het opkrikken van de achterkant van de wagen. Deze zat wel in de kit, maar heb ik beschadigd toen ik hem wou verdunnen tot een realistische dikte. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1208617072 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1208617072 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1208617072 En tenslotte ben ik ook al volop bezig met aanbrengen van carbon-decals. (op de bodemplaat enz...) |
3 Attachment(s)
OK, waar waren we gebleven met deze? Bij de decals dus.
Laat ik het heel simpel stellen: Revell-decals: wunderbar! <-> Museum Collection-decal: stickers, en dan nog niet eens goeie stickers! De Museum Collection stickers zijn heel dik, en totaal niet flexibel. Ik gebruik altijd Microscale Microsol, maar ook daarop reageren die stickers nauwelijks. Nu, op enkele decals van de achtervleugel na, ben ik er van af van die troep. De meeste hangen er immers al op en zitten ook al onder de vernis. Voor mij de eerste keer dat ik Gunze Sangyo vernis gebruikt heb, en die werkt perfect! http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1208617115 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1208617115 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1208617115 |
5 Attachment(s)
En verder heel wat werk met CF-decals.
De standaard decals die ik daarvoor gebruik, zijn die van Renaissance. Die zien er goed uit, en reageren altijd foutloos op al mijn brutaliteiten. Om er toch wat variatie in te stoppen, heb ik er ook wat decals van Scale Motorsport bij gehaald. Die heb ik in het verleden al gebruikt op m'n Williams, maar daar heb ik niet zo'n goede herinneringen aan. Ik had nogal problemen om de decals goed op een complex oppervlak te krijgen 'zo'n combinatie van convex en concaaf) Op dit moment gaat hetheel wat beter, de decals reageren goed op de sol en mijnen haardroger... Voor de versnellingsbak en waarschijnlijk ook de camera, gebruik ik type 1024. Die is wel erg grijs en zal dus nog een smoke behandeling moeten krijgen achteraf. Voor de ophanging gebruik ik type 1524. Dit is zo'n hi-definition decal en deze blijkt wel een openbaring voor mij. Ze zien er zeer realistisch uit en ik denk dat dit mijn standaardkeuze voor ophangingsarmen wordt. Renaissance 1/24 CF decal: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1208617221 Scale Motorsport SKU 1024 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1208617221 Scale Motorsport SKU 1524 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1208617221 Tenslotte mijn gescratchte remmen. De 4 remschijven en herwerkte luchtkanalen heb ik al. Van de remklauwen heb ik er al eentje klaar, nog 3 te gaan... http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1208617221 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1208617221 Dit krijg ik dus onmogelijk af tegen vrijdag... |
Hoezo? Niet af tegen vrijdag?
Ik kan alleen maar zeggen dat deze kit de kwaliteit van uw PE werk weergeeft en dat is ... subliem!!!! |
ja mannekes, wat ge hier leest is nog maar eens het bewijs dat je met veel toewijding en doorzetting een basic Revell kit van 2 keer niks kunt bouwen tot een zeer mooi schaalmodel.
Ik heb met veel plezier en bewondering deze update zitten lezen en da's niet enkel omdat er Honda opstaat achteraan... :D Sjiek! |
Quote:
|
Quote:
Hij gaat aan dat tempo wel zijn werk hebben in 2008, als hij nog eens een kit wint bij de tombola volgende vrijdag ... :rolleyes: |
Quote:
Als dit modelleke af is, zal niemand zien dat dit er eentje van Revell is.;) |
dit was zeker en vast het wachten waard, TOP
een mooi voorbeeld van "eerst nadenken en dan handelen" |
5 Attachment(s)
Zo, ondertussen zijn we 'D-Day +9' en de kit is dus niet op tijd af geraakt. Hij is nog steeds niet af. Dit is enkel een update met wat gemengd nieuws:
positief nieuws :) Het schilder- en decalwerk van ophanging en andere onderdelen gaat gestaag vooruit. Ondertussen heb ik 4 soorten carbondecal gebruikt. Scale Motorsport 1524 blijft fantastisch. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1208617305 negatief nieuws :( Gisteren lag onderdeel 14 (= de flaps tussen de voorophanging, zie foto) klaar op mijn bureau om te decallen, toen ik daar per ongeluk een boek heb laten op vallen. Nu bestaat onderdeel 14 uit onderdelen 14a, 14b, 14c en 14d, en in de meeste van die subonderdelen zitten ook nog barsten. Momenteel ligt dit alles dus in de remolie. Misschien kan ik het een en ander nog redden, anders zal ik dit moeten scratchen. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1208617305 positief nieuws :) De vloer is klaar. Alles rondom in Renaissance carbon, en een strip hout om het af te werken. Dat stripje is gelijmd met 2-componenten epoxy, maar is toch beginnen krullen aan de randjes. Indien het niet erger wordt, dan laat ik het zo. Anders zal er nog een beetje lijm aan te pas komen. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1208617305 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1208617305 negatief nieuws :( Zo stilletjes aan begint het ook tijd te worden om iets aan de cockpit te doen. Dit bestaat uit 1 onderdeel + een stuur. Zoals te verwachten was (we spreken nog altijd over Revell), past de cockpit voor geen meter meer na het spuiten van de carrosserie. Gevolg is dat ik hetzelfde voor heb als Guido bij z'n A-klasse: verf van de carrosserie gechipt bij het proefpassen. (zie rode kadertje) Als het enigszins kan, ga ik voor de gemakkelijkste oplossing: camoufleren met aftermarket gordels die open hangen over de cockpitrand. Indien dit niet realistisch zou zijn, dan zal ik wel moeten herstellen... http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1208617305 Nog altijd geen onoverkomelijke drama's gebeurd, maar ik denk wel dat ik nog een paar keer ga vloeken als ik alles ineen ga moeten passen... |
Wat je laat zien is zeer knap werk,mooi:gas::applaus:
|
Quote:
|
Quote:
- ben ik niet meer de enige die 2 kits koopt om er eentje te bouwen - moet ge toch niet scratch builden Succes bij de recovery operaties! Quote:
Schitterende onderkant! De houten plank is echt mooi. Je hebt dus echt hout gebruikt? Een prefect idee. Quote:
|
2 Attachment(s)
Quote:
Anderzijds heb ik voor de Honda Ra271 wel 2 kits, dus ge zijt zeker niet de enige die dat voorheeft. Dat hout is zo'n fineerblad dat ik deze week in de teken/schilderwinkel gevonden heb. Ik was daar op zoek naar het West-Vlaamse equivalent van Ranger Ink. Dit is wat ik gevonden heb: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1208617391 Dit is wit reliëfpoeder. Ze hadden het ook in goud, koper en mix (grijs-wit). Geen zwart dus. Een teststukje ziet er als volgt uit. Dit is gestrooid in nat acryl zwart en met een laagje acryl zwart erover heen. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1208617391 We zullen wel zien wat het geeft... |
Ranger Ink = embossing powder. En dat is net wat jij ook in huis gehaald hebt (poudre à embosser), dus het komt wel goed, denk ik dan. En het hoeft niet per sé van een zwarte kleur te zijn, gezien je er best nog altijd een laagje overheen kan doen.
|
De Paddockers en Revell; dat gaat nooit meer goed komen :(
Tja Roeland, je kan nu 3 dingen doen: -Gaan puzzelen met onderdelen 14a, 14b, 14c en 14d -Gaan scratchen -Ofwel een mailtje sturen naar Revell voor nieuwe onderdelen |
5 Attachment(s)
Zo, tijd voor een update:
- De cockpit is goed gevorderd: alle nodige gaten voor gordels en evacuatieriemen zijn gemaakt, alles werd rondom in carbondecal gezet, en de zetel is bewerkt met het reliëfpoeder. De afwerking oogt niet zo fijn als dat ik dat van jullie gezien heb met het Ranger Ink poeder. Dit kan echter ook aan mij liggen, want ik was mijne techniek nog een beetje aan het bijschaven 'along the way'. Zo is er zowel epoxy als houtlijm aan te pas gekomen... :rolleyes: Dit moet nu nog gedrybrushed worden, en dan moeten er nog gordels in. Aan het stuurtje moet ik nog beginnen... http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1200333345 - Verder ben ik niet tevreden met de remklauw die ik al eerder gefabriceerd had. (links op de foto) Het is nogal een prutswerkje, en het eindresultaat is niet overtuigend genoeg. Nieuwe oplossing: 4 remmen uit de scrapbox op schaal 1/20. Deze snij ik in 4 stukken en ik hol ze uit zodat ze over de volle geëtste schijven passen. (rechts op foto) Toegegeven: het is nog altijd een prutswerkje, maar het geeft tenminste wat voldoening. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1200333345 - Vervolgens een foto van mijn onderdeeltjes 14a, 14b, 14c en 14d die ik uit de remolie gevist heb. Hiervoor moet ik nog een rescueplan opstellen... http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1200333345 - En tenslotte heb ik vorige week mijn bandjes van Kyosho ontvangen. Op de foto hieronder zie je bovenaan 4 Kyosho-banden, onderaan 3 Revell-banden. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1200333345 Hier stellen zich 2 problemen: 1. klein probleem: de achterbanden passen perfect op de velgen, maar de voorbanden zijn iets te breed. Ik krijg ze op de velg, maar na verloop van tijd springt 1 zijwand van de band over de velg. Ik denk dat ik de band op de velg zal moeten kleven. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1200333345 2. groot probleem: op foto 4 zie je maar 3 Revell-banden en 3 Revell-velgen, want ik ben er eentje kwijt! Ik heb hier alles al 3 maal doorzocht, maar tevergeefs. Straks moet ik toch nog een 2de kit in huis halen enkel en alleen voor een velg... (Ik heb al gedacht: ideale gelegenheid om een nieuwe techniek te leren, nl. afgieten. Maar als ik dan zie wat dat aan benodigheden kost, dan bespaar ik me beter de moeite en haal een 2de kit.) |
Je hebt die vierde velg per ongeluk niet eens meegebracht naar de modelbouwmeeting of zo? Misschien heeft iemand die per ongeluk meegenomen?
Of als eens gekeken in uw wagen? |
Quote:
Kan je de twee soorten bandjes niet combineren: Kyosho achteraan, Revell vooraan. Mij lijken de voorbanden van Kyosho nogal breed. |
All times are GMT +2. The time now is 05:39. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.