![]() |
Williams Honda FW11 B - Nelson Piquet - Tameo - 1/43
5 Attachment(s)
Na 4 Le Mans winnaars achter elkaar te hebben gebouwd kriebelt het terug om
1. de MP4/5B af te werken 2. de bouw van een andere F1 te starten, namelijk de Williams Honda FW11 B waarmee Nelson Piquet in 1987 wereldkampioen werd. Het is de San Marino configuratie. Doordat hij tijdens de trainingen zwaar crashte moest hij langs de kant blijven voor de race maar dat maakt niet zo veel uit. De race werd trouwens gewonnen door teamgenoot Nigel Mansell in eenzelfde wagen. De kit is van Tameo (TMK 54) en is nog van het oudere type maw veel white metal en weinig PE. De casting is nogal aan de ruwe kant wat toch aardig wat schuurwerk met zich meebrengt. Hier en daar moeten er trouwens een aantal dingen gecorrigeerd worden, later meer daar over. Ik heb een vermoeden dat Tameo de body van '86 genomen heeft en gewoon andere vleugels ed heeft gemaakt. http://forum.depaddock.eu/attachment...4&d=1180772773 http://forum.depaddock.eu/attachment...5&d=1180772794 http://forum.depaddock.eu/attachment...6&d=1180772810 http://forum.depaddock.eu/attachment...7&d=1180772828 Hier is er al begonnen met schuren, het verschil is merkelijk zichtbaar denk ik.... http://forum.depaddock.eu/attachment...8&d=1180772842 |
Een goed begin is het halve werk ;)
Een tip : ik zou de veel te dikke white metal wing endplates op zijn minst een pak dunner schuren, maar dan worden ze erg slap en houden ze hun vorm niet meer goed, en daarom zou ik ze nog eerder gewoon afschuren en vervangen door zelfgemaakte endplates uit dunne plasticard of overschot van foto-ets materiaal. |
Quote:
|
voorbereiding body en achtervleugel
3 Attachment(s)
een eerste (serieuse) update
de body en achtervleugel geschuurd, gevijld en als laatste met staalwol opgepolierd. Tevens werden de originele gaten voor de air inducts van de turbo's dicht gemaakt. http://forum.depaddock.eu/attachment...9&d=1182930764 http://forum.depaddock.eu/attachment...0&d=1182930774 http://forum.depaddock.eu/attachment...2&d=1182930850 |
4 Attachment(s)
Na het schuurwerk werd als eerst voorzien van een laag Motip filler en daarna primer. Tussendoor werden nieuwe (iets kleinere) gaten geboord voor de air inducts. Ik was van plan om deze in te werken in de body maar dit ga ik niet doen omdat het te moeilijk is. Ze zijn namelijk maar 2 mm breed en bovendien ovaal van vorm.
http://forum.depaddock.eu/attachment...3&d=1182931566 http://forum.depaddock.eu/attachment...4&d=1182931586 http://forum.depaddock.eu/attachment...5&d=1182931610 http://forum.depaddock.eu/attachment...6&d=1182931627 |
5 Attachment(s)
De kleinere onderdelen werden nu onderhanden genomen en waar nodig werden (koel)openingen uitgefreesd. Het is wel moeilijk om hiervan scherpe foto's te nemen.
http://forum.depaddock.eu/attachment...7&d=1182931952 http://forum.depaddock.eu/attachment...8&d=1182931971 De air-inducts werden voorzien van nieuwe positioneerpinnen. Ik heb ze gemaakt van een stukje paperclip. Ze zijn 1 mm dik en perfect voor de job. Nadat ze gespoten zijn wordt alles op maat afgeknipt ;) http://forum.depaddock.eu/attachment...9&d=1182932002 verder heb ik op het stoeltje het originele stompje dat de versnellingspook moest voorstellen vervangen door een gedraaid exemplaar. Niet dat het nu 100 % correct is - want het hele mechanisme was op de echte wagen helemaal anders - maar het oogt mooier http://forum.depaddock.eu/attachment...0&d=1182932054 Een aantal kleine onderdelen in de primer. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1182932070 |
5 Attachment(s)
We sluiten de update af met de spiegels. Toen ik ze voor het eerst zag dacht ik sh...t ik moet die dingen gaan scratchen. Bij nader inzien was het niet nodig. De pinnetje die je ziet zijn niet standaard maar zelf gemaakt en geplooid (dikte 0.4 mm). Als de speigels gespoten zijn worden ze op maat geknipt.
juist ja daar zijn de spiegels :D http://forum.depaddock.eu/attachment...2&d=1182932986 gaatjes voor de pinnetje geboord http://forum.depaddock.eu/attachment...3&d=1182933020 de rest spreekt voor zich ... http://forum.depaddock.eu/attachment...4&d=1182933039 http://forum.depaddock.eu/attachment...5&d=1182933057 http://forum.depaddock.eu/attachment...6&d=1182933086 |
Heel mooi werk!!
De blauwe geknede "bol", is dat de bluetek/bluetac/muntkauwgum (? :) die je gekocht hebt in Tienen? |
Ziet er knap uit:gas:
|
Quote:
Ik heb er trouwens nog iets gekocht wat op de Williams moet komen, ra ra:+ |
Goe bezig. Als ik dit zie moet het er toch ooit van komen dat ik eens een 1/43ste F1 bouw ... Maar het zal dan zeker een McLaren zijn van Senna, en bijna zeker de MP4/6.
|
Mooi werk tot hier toe. Deze wagen heb ik eigenlijk altijd al mooi gevonden, mooi kleurencombinatie vind ik. Ga deze volgen...
Tom |
de wielen
1 Attachment(s)
allé om er terug in te komen een kleine update.
2.5 maand niks gedaan, met een tweede kindje op komst vond mijn vrouw dat er belangrijker dingen te doen waren :rolleyes: Twee dingen wil ik over de wielen kwijt: - ik heb er ventieltjes opgezet, deze zijn gemaakt van een stukje gitaarsnaar. Misschien vraag je je af hoe je aan gitaarsnaren komt, wel maak een collega op het werk zijne kop zot zodat hij een gitaar koopt en ge hebt uw snaren :+ :D - Er zaten zowaar 8 goodyear/eagle decals tekort in de kit. Ongeloofelijk eigenlijk wat Tameo hier destijds gepresteerd heeft. Ik dacht al een "vriendelijke" mail te sturen naar Tameo maar eigenlijk was het juist want op de foto van het gebouwde model op hun website zaten er ook maar enkel langs de buitenkant decals. En eigenlijk ging ik ze toch vervangen want de originele zijn eigenlijk veel te groot. Degene die er nu opstaan komen uit een WCT Tameo kit (een superdetailed 1/43 kit) waarin altijd dubbele decalvellen zitten. http://forum.depaddock.eu/attachment...7&d=1189707818 |
Ik vind ze wel erg donker ... hebben de letters een wash gehad?
|
Quote:
Toegegeven, ze zijn wel donkerder dan normaal. Op de foto van het echte model zijn ze ook niet zo "fris" en dat is zo een beetje mijn voorbeeld geweest..... breng ze vanavond eens mee |
Decals + vernis
3 Attachment(s)
De body werd voorzien van de decals en daarna gevernist. Wat het correct zijn van de decals betreft valt er toch het een en ander te vertellen. Namelijk de blauwe band is ter hoogte van de cockpit veel te hoog waardoor het rode lijntje net in de cockpit valt. Ook moet je de mobil-decal te ver naar voren plaatsen omdat ze te hoog is. Ze moet eigenlijk een klein stukje boven de sidepods komen.
De Barclay decals die vooraan (2) te zien zijn zijn evenmin correct. Je moet er langs 1 kant een logo afknippen. Het Honda logo op de neus mocht naar mijn gevoel ook wel iets groter. Op de foto zie je bij het nummertje "1" dat het een klein beetje is misgelopen. Een klein scheurtje in de decal, microsol lag er al op dus afblijven was de boodschap en het beste hopen :rolleyes: OK genoeg gemuggezift :+ , de foto's http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1190745695 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1190750552 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1190750552 |
Jammer van die paar akkefietjes. De lak ziet er anders wel ferm uit!
|
:+ :p Ik heb mijn scherm donkerder moeten zetten ... pijn aan mijn ogen
|
stoeltje en dashbord
2 Attachment(s)
kleine update deze keer
het stoeltje werd voorzien van gordels, onontbeerlijk bij een openseater. Standaard zitten er geen in de kit (20 jaar geleden lag de standaard precies wat lager :+ ) maw aftermarket toestanden. Na wat zoeken beslist om een setje van acustion te kopen. Een vrij gedetailleerd setje waarmee je in totaal 4 sets gordels (2 F1 en 2 rally) kan maken. De gordels zelf werden met loodtape gemaakt. Bon, dan heb je alles in huis en begin je reepjes loodtape te snijden met een breedte van iets minder dan een millimeter, pruts je het "ijzerwerk" in elkaar volgens de Japanse instructies :fight: om dan tot de vaststelling te komen dat uw constructie op geen enkele manier volledig in/op het stoeltje te krijgen is :frusty: zonder dat het een 'hoopje" gordel wordt. Na veel vijfen en zessen het uiteindelijk maar simpel gehouden want het moet nog plezant blijven ;) maar ook omdat deze stap moest gebeuren anders kan ik niet verder. de rotdingen: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1193249394 Het dashbord dan. Tameo heeft ook hier weer een foutje gemaakt. Ze voorzien namelijk 3 meters terwijl er in werkelijkheid enkel een centraal geplaatste toerenteller is met eronder een display. Dit is een eenvoudig op te lossen door de buitenste weg te vijlen. Er is trouwens ook maar 1 decal voorzien :rolleyes: Een zwart dashbord met 1 decal :no: Dus met de dunste gitaarsnaren een aantal knopjes gemaakt (uit het mish-mash zakje is ook nog wel iets gevallen) zodat het dashbord wat opfleurde :D http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1193253221 Wat waren het weer produktieve weken ....... :rolleyes: |
Leuke details die je "erin geprutst" hebt. Eens gemonteerd zal het zeker een meerwaarde zijn. ;)
|
:applaus:
Als ik dit zie begint 1/43 weer te kriebelen! Deze schaal detailleren geeft zoveel meer voldoening .... :champagne: |
Inderdaad zeer mooie details hier! En dat in 1/43...
Tom |
binnenkant van de sidepods
3 Attachment(s)
kleine update alweer.
Naarmate de bouw vorderde kwam ik tot de vaststelling dat je eigenlijk best wel een deel van de binnenkant van de sidepods kon zien. Probleem, er viel niets te zien (buiten een zwart gat) omdat er niets in de kit voorzien is ! Daarom heb ik geprobeerd om deze te scratchen ttz niet tot in de puntje (het is allemaal veel te klein) maar de belangrijkste elementen. De foto's zijn misschien niet al te scherp maar de gebruikte materialen zijn: mesh, alluminium, gitaarsnaren en een beetje kevlar-decal http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1196249219 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1196249403 en nog een algemeen beeld http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1196249403 De volgende etappe is alle losse onderdelen eens samenvoegen tot één geheel chassis, body, dashbord, stoeltje, wielen, ophanging |
Ziet er niet verkeerd uit ... :applaus:
|
Het hoeft inderdaad niet altijd 100% correct overeen te stemmen met de werkelijkheid. Het moet er gewoon overtuigend uitzien. De aanpassinkjes die je gedaan hebt, zijn dan ook de moeite waard geweest want ze komen overeen met dat doel.
Ik neem aan dat de turboinlaten nog niet definitief bevestigd zijn? De linker staat precies nog wat paraplu. ;) |
De foto's van binnenin de sidepods zijn inderdaad wat donker, maar de rest ziet er erg mooi uit, zeker op deze kleine schaal!
Tom |
Hallo
Mooi bouwverslag van deze auto. Het doet mij altijd deugd om eens een auto van Nelson Piquet te zien. Meestal zijn het toch vooral de auto's van die andere Braziliaan (niet Barrichello hoor) die gebouwd worden. Mooi werk in zo'n kleine schaal. Heb er ook nog enkele van liggen, maar eerst maar eens wat meer oefenen in 1/20... |
Goe bezig,knap,:gas: woorden tekort...:applaus:
|
All times are GMT +2. The time now is 13:59. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.