![]() |
Tamiya Porsche 935 Turbo
Ja gasten,
Zoals sommigen weten ben ik bezig aan mijn de 2e Porsche 935 in mijn slot-carriere. De eerste 935 was de tweede wagen die ik ooit gebouwd heb, snel snel in elkaar gestoken om toch mee te kunnen bollen bij in de bekende Group 5 Series. Niet de manier om één van je lievelingswagens te bouwen. Vandaar deze tweede poging... véél modelbouwbehendigheid, ervaring, materiaal later begin ik terug aan deze wagen. Dit keer wordt de wagen ook niet gebouwd om "buitenshuis" de Group 5 series mee te bollen, maar om bij ons de Le Mans 75 tot 80 mee te rijden. De body, zeer goed ontdaan van de gietnaden, koelribben boven de voorwielen opengemaakt en met redelijk wat succes gespoten! Hij blinkt lekker! http://ikandeez.net/av-blink/porsche935turbo/935_G.jpg Wide ass: http://ikandeez.net/av-blink/porsche935turbo/935_1.jpg Koelribben opengemaakt in de neus: http://ikandeez.net/av-blink/porsche935turbo/935_2.jpg http://ikandeez.net/av-blink/porsche935turbo/935_3.jpg Het geheel: http://ikandeez.net/av-blink/porsche935turbo/935_5.jpg Samen met zijn "oude broer"... na 3 kwartier (zonder overdrijven!!!) ligt 1 decal goed op deze wagen! De moeilijkheid zit hem dat de decal in verschillende richtingen plooit en glooit en nog tussen luchthappers moet passen: http://ikandeez.net/av-blink/porsche935turbo/935_6.jpg De doorschijnende decals zijn vervangen door een set nieuwe, om de vergeling tegen te gaan. Met succes dus... http://ikandeez.net/av-blink/porsche935turbo/935_8.jpg Strak toch? http://ikandeez.net/av-blink/porsche935turbo/935_10.jpg [img]Een paar uurtjes later ligt de tweede decal om 1 de eerste aan te vullen om zo de vleugel af te werken: http://ikandeez.net/av-blink/porsche935turbo/935_11.jpg[/img] ... |
Vele uurtjes decallen en detailleren later ziet de wagen er zo uit, klaar om te vernissen. De decals zijn allemaal goed gelukt, geen neepjes geen plooien, alles sluit mooi op elkaar aan:
http://ikandeez.net/av-blink/porsche935turbo/935_13.jpg http://ikandeez.net/av-blink/porsche935turbo/935_14.jpg Kijk eens diep in mijn donkere ogen: http://ikandeez.net/av-blink/porsche935turbo/935_16.jpg Vette kont: http://ikandeez.net/av-blink/porsche935turbo/935_17.jpg http://ikandeez.net/av-blink/porsche935turbo/935_18.jpg Jacky zijn 1/24 lichaampje samengezet: http://ikandeez.net/av-blink/porsche935turbo/935_22.jpg Standaard zit er deze rare helm... (veel te groot, rare verhoudingen...) http://ikandeez.net/av-blink/porsche935turbo/935_23.jpg Toch maar vervangen door dit ScaleRacing helmpje: ziet er veel beter uit vind ik... http://ikandeez.net/av-blink/porsche935turbo/935_24.jpg Ondertussen is de wagen twee keer vernist... met succes leek in het begin. Een eerste zeer lichte laag Gunze was mooi verspreid, de decals waren niet aangetast. Tweede iets dikkere laag (maar nog niet echt vol vol hoor), bleek de eerste uren de decals ook niet aan te tasten. Toen ik deze morgen opstond, ging ik uiteraard meteen kijken naar mijn Porsche. Tot mijn enorme teleurstelling moest ik vaststellen dat er toch kleine neepjes in de decals gekropen zijn. Gelukkig is't niet overdreven veel... maar het zag er vééél strakker uit voor de vernis erop lag. Om gek te worden hé... bij die Mégane gaat alles smooth, bij die BMW gaat alles smooth met de vernis... bij een auto die ik echt met ongelofelijk veel inzet wil bouwen... gebeurt dit weer... net hetzelfde als de 996 GT3RSR. Vernisfoto's volgen binnenkort! G. |
Hoeveel tijd is er verstreken tussen het aanbrengen van je laatste decal en het vernissen?
|
Mmm...
24uur... zoiets... Is dat te weinig? G. |
Alhoewel dat wat mij betreft op het randje is, lijkt me dat wel voldoende. Ik wacht in elk geval meestal langer om de chemische reactie tussen de decals en de sol volledig te laten uitwerken en "uitdampen". Als die werking onder de vernis nog doorgaat zou het wel eens kunnen dat je daardoor die neepjes krijgt... Maar zeker is dat niet. Ik probeer gewoon samen met jou de oorzaak te vinden van dit probleem zodat dit een volgende keer vermeden kan worden.
|
Wel... Dit proberen tegengaan, da's een beestig goeie redenering... Ik probeer met u hetzelfde! Vandaar deze post! Er moet ook gezegd worden dat er bijna geen SOL aan te pas is gekomen. Enkel in de openingen van de luchthappers. En daar treedt er geen verkreukeling op... ik vind het echt raar.
Alles lag zo strak... ik was zo blij én content van mezelf! De decals lagen echt zoals ze hoorden op deze toch niet simpel te decallen wagen! G. |
Ik denk ook dat jullie wat vaker dan wij de neiging hebben om te snel vooruit te willen gaan, op alle vlakken.... :D
Als je decals gezet hebt, blijf je er voor langere tijd af. Punt, andere lijn. 24u is niet genoeg, ga wat anders doen. Slotten, met de hond wandelen, wat met je kinderen spelen, vissen of, misschien interessanter, begin aan het interieur. Dan heb je toch wat omhanden met je model. Met de 307 heb ik eerst de body gedaan, grondlaag, kleurlaag, decals tot aan de vernis, dan het chassis onder handen genomen en nu begin ik eraan te denken om body te vernissen. Niet dat de timing in mijn geval belangrijk is, gezien het super traag vooruit gaat, maar wel de sequentie. In je gedrevenheid ga je wellicht iets te snel, maar dat is niet nieuw. ;) :) Take your time. Alle tijdswinst die je probeert te boeken in het begin, betaal je achteraf cash terug. In statische modelbouw is het niet tegen de klok, enkel maar voor de fun. enz enz. Zo we duidelijk genoeg? :D :D ps. mij niet verkeerd begrijpen he, 'k wil alleen maar duidelijk maken dat je de dingen de tijd moet geven. |
Guido...
Ik snap je volledig en je zal wel grotendeels gelijk hebben. Maar ik schrijf het hier niet 100% aan toe! De 996 GT3R had echt weken langs de kant gelegen voor hij werd vernist, en daar was het resultaat erger dan bij deze 935. De Mégane werd dan weer nog sneller vernist dan deze Porsche... en daar bleven de decals zoals ze hoorden! G. |
Quote:
|
Quote:
G. |
Heb ik hier niet ergens eens gelezen dat je beter sol aanbrengt over de hele lijn van de decal, om een goede hechting met de lak te verkrijgen? Zoveel hobbels en bochten leggen zonder sol kan toch niet optimaal zijn? Al ziet het er strak uit, met sol zal het nog strakker zijn. Allee denk ik toch hé...
J. |
Quote:
|
Quote:
Iets anders nu... kan er nog iets aan gedaan worden aan de situatie zoals ze nu is? Ik denk het niet... maar kan het maar vragen hé! G. |
Zou het misschien niet kunnen dat er nog heel kleine bubbeltjes onder de decal zaten en dat deze uitvergroot werden toen de vernis erop ging? Ik heb nog nooit problemen gehad met decals en vernis om wille van de sol, wel omdat er soms minuscuul kleine luchtbelletjes onder de decal zaten die dan 10 keer groter worden als de vernis erover gaat ...
Op moelijke oppervlakken (plooien, bochten, ...) gebruik ik meestal 3 tot 4 keer een setting solution, net om zeker te zijn dat alles super strak ligt. |
Ik neem vanavond zeker foto's om het fenomeen te tonen. Het lijkt er meer op dat de randjes zijn samengekrompen... in't midden van een decal komt het nooit voor, bijvoorbeeld op het dak of op de grote decal in't midden van de neus.
Waar het dan wel weer voorkomt aan de randjes van de neusdecal! Moesten het luchtbelletjes zijn, dan zou het midden ook omhoog komen hé? Niet? G. |
ll
Quote:
Ik was ervan uitgegaan dat alles goed gesold was. Niet dus. Net als Guy doe ik zelfs sol op de kleineste decalletjes - zelfs merknaampjes als bijv. BBS op een bumper krijgen minstens 2x sol over zich heen. Bij alle modellen die ik tot nu toe gebouwd heb, is het nog nooit misgegaan met SOL. En als het misging, was het omdat ik de regels niet 100% volgde. Sterker nog, tijdens de allereerste meeting in 2004 werd in het praktijkgedeelte het gebruik van SOL behandeld. Jimbo had enkele oude Burago's op 1/24ste meegebracht. Lak helemaal dof en decals overal met opstaande randjes omdat ze 20 jaar eerder enkele met water waren aangebracht. De tand des tijds weet je wel. Welnu, we hebben toen die Alpine A110 met kapotte decals, gerestaureerd en afgeholpen van die gescheurde en opengesprongen decals, met SOL. Ging haast perfect. |
Wel... ofwel was mijn techniek fout, of mijn SOL "over datum", of decals niet sol-compatibel... maar ik heb al dezelfde neepjes gekregen als er nu in die decals van de porsche zitten. Vandaar mijn aversie van Sol. Probleem is ook dat het niet altijd hetzelfde resultaat gaf...
Wat er aan mijn techniek verkeerd kan zijn, weet ik niet direct. Gewoon voorzichtig aanbrengen met een penseeltje toch. De deeltjes die ik nu gesold heb (met nieuw busje SOL), zijn niet verkreukeld na het sollen. Misschien een slecht of te oud busje sol gebruikt vroeger? De Vasek Polak wordt in de Sol gedompeld sie! Proberen en bijleren hé! G. |
Nog héél eventjes... zou er nu nog mogelijks iets aan te doen zijn? Of ga ik naar huis en vernis ik verder zodat het misschien onder de uiteindelijk dikke laag vernis minder opvalt?
G. |
Quote:
Ik heb vroeger wel al eens ongeveer hetzelfde voorgehad en heb toen de kreukjes weggeschuurd, wat natuurlijk tot gevolg had dat er stukken van de decal verdwenen ook. Die heb ik dan met het penseel bijgeschilderd waarna er enkele royale lagen vernis overheen gegaan zijn. Maar ik weet niet of je dat ziet zitten... |
Neeh... zie ik niet zitten... Ik denk dat ik zo verder ga vernissen dan...
Kheb vier dozen van deze Porsche liggen, volgende keer beter? Jammer toch... Op voorhand had ik getwijfeld om het aan jou te vragen om die body te spuiten en te decallen om dat ik schrik had dat ik het bij het decallen zou verklooien. De decals leggen was echt zeer goed gelukt... tot deze morgen dan! G. |
Zo zag hij er dus uit na die twee dunne vernisbeurten. Tis echt te zien da't dunne beurten zijn ook, aan de nevelige structuur... Maar ik heb dat eerst altijd bij een dun laagje. Komt wel goed nadien bij mij.
http://ikandeez.net/av-blink/porsche...bo/935_001.jpg Linkse vleugel: even strak als voor het vernissen! http://ikandeez.net/av-blink/porsche...bo/935_005.jpg Dak... ook geen verkreukeling te herkennen: http://ikandeez.net/av-blink/porsche...bo/935_006.jpg Rechtse vleugel (ajajaj... tis weer rechtse vleugel... in tijden van verkiezingen): wel kreukeltjes! http://ikandeez.net/av-blink/porsche...bo/935_007.jpg Zo ziet het totaalbeeld eruit... de kleine kreukeltjes zijn er jammergenoeg, maar het valt al bij al nog mee op het zicht vind ik. http://ikandeez.net/av-blink/porsche...bo/935_008.jpg Nog es de linkse vleugel... "strak in de ..." zoals we wel eens zouden durven zeggen! http://ikandeez.net/av-blink/porsche...bo/935_014.jpg Nu zit de body onder de eerste volle laag vernis, de kreukeltjes op de rechtervleugel vallen al een stuk minder op. http://ikandeez.net/av-blink/porsche...bo/935_017.jpg Links en rechts reageren verschillend... raar toch... G. |
Tiens, ik ken die tafel percies :+
Wat het model betreft: vingers kruisen en hopen dat het allemaal goed komt door de lagen vernis... |
Ja... die tafel zal je inderdaad bekend voorkomen...
Zoals je op de laatste foto ziet, werd de 935 verder vernist... In't begin zal alles er goed uit... mooie volle blinkende laag. Hetgeen het ook op het gewone wit gespoten gedeelte is gebleven. De decals anderzijds hebben weer gereageerd op de vernis. De "neusdecal" bijvoorbeeld, is nu ook meer beginnen opwerken... De rechtervleugel blijft wel zo strak als wat... Ik versta het echt niet meer hoor pfff... G. |
Opdate over de verniswerken:
Neusdecal vervormt nu ook... http://ikandeez.net/av-blink/porsche...bo/935_101.jpg Achterste decal heeft zich duidelijk nog wat meer "gezet": http://ikandeez.net/av-blink/porsche...bo/935_102.jpg Ondertussen Jacky toch maar al wat bijgewerkt: http://ikandeez.net/av-blink/porsche...bo/935_105.jpg Deze foto's zijn van deze morgen vroeg eigenlijk, vandaag nog eens een dikke laag vernist en ondertussen ziet de auto er alweer anders uit. Wel hem wel nog niet van onder z'n cover halen om foto's te nemen. To be continued... G. |
Ondertussen ligt er nog een dikke laag meer op... en de kreukels beginnen minder op te vallen. Alles wordt visueel uitgevlakt door de vernis denk ik... toch een beetje goed nieuws dus. In alle geval... ik ga hem niet in de remolie duwen... ik ga er eerst een seizoentje zo mee rijden...
Om mijn frustratie in deze 935 te verwerken heb ik het volgende gedaan. Een andere dikke 935 gekocht... van Exoto, maar vond nergens plaats op het board om hier iets over te posten. Toch wil ik er wat over kwijt! Threadje op ons Petit Spa Forum: G. |
Quote:
Modelbouw - Algemeen en vraagbaak "Hieronder valt alles wat niet thuishoort in de diverse modelbouw-subfora, inclusief vraagbaak, hints & tips en varia." Alles wat niet thuishoort in een specifiek subforum hoort in "Algemeen" thuis. ;) |
Ondertussen heb ik toch maar beslist om de 935 niet in de remolie te zwieren. Althans nog niet... ik ga er eerst een seizoentje zo mee rijden en dan gaat de wagen naar een privéstal en wordt hij dus herspoten en herdaan. Dus bij deze toch nog een update!
Jacky wat verder gedetailleerd: in de manual spraken ze van gele handschoenen, maar op foto's is te zien dat ze rood zijn vanbuiten en "zeemvelachtigkleur" van binnen... Heb ze dan ook aangepast zoals het hoort! Heb ook de strepen op de armen en benen meer op de Martini-strepen proberen doen lijken. Ondertussen heb ik ook al eerste deel van ScaleRacing gordeltjes gelegd die over de gegoten gordeltjes gaan... Jacky z'n helm ziet er ook al meer Jacky uit. Als brave huisvader heb ik dus geluisterd naar de ervaren modelbouwers en heb ik nu zelfs de kleine decalletjes op z'n helm geSOLd. Nu moet er enkel nog een schermpje op de helm komen, bij andere pogingen is me dat altijd goed gelukt met de schermpjes vanbinnen te grijs of zwart schilderen, zodat lijm erachter niet opvalt. Nu moet er dus een klaar schermpje op... enige tips voor zo'n klein spul klaar te lijmen zonder zichtbare restjes? Ik dacht aan Micro Crystal Clear... omdat ik dat heb liggen... :D Uit ervaring weet ik dat het inderdaad zeer klaar opdroogt, maar dat het weinig schokken kan verdragen, maar zo'n schermpje zal het wel op zijn plaats houden zeker? http://ikandeez.net/av-blink/porsche...bo/935_108.jpg Linkse vleugel... blinken voor zot en strak als wat. Zoals je op de foto ziet is er echter bij het leggen van de laatste laag vernis blijkbaar een lopertje in de vernislaag gekomen. Hoe polier ik er dat best uit? http://ikandeez.net/av-blink/porsche...bo/935_115.jpg Rechts dan weer... :-[ Gelukkig valt het irl veel minder op dan op deze close-up foto: http://ikandeez.net/av-blink/porsche...bo/935_114.jpg Dit weekend het interieurken verder doen... G. |
Lijmen met epoxy ... zeer weinig gebruiken en het is oersterk! Doordat het dik vloeibaar is is het ook goed met een tandenstoker aan te brengen.
|
Je kan het vizier ook met 2 "pinnetjes" vastzetten, zoals bij een echte helm. Zoals Guy deed met zijn Senna Toleman. Foto er even bijgezet, dat ge ziet wat ik bedoel.
http://forum.depaddock.eu/attachment...7&d=1141425120 |
Heb het schermpje toch maar gekleefd (met Fendermender - zeer stevige kleurloze R/C lijm). Ik vond geen pinnetje dat klein genoeg was om het deftig te doen. Ondertussen heb ik Jacky zijn gordeltjes geven ook zo komt hij in de Porsche te zitten:
http://ikandeez.net/av-blink/porsche...bo/935_126.jpg Het rolkooitje dat in de wagen zit is zeer beperkt, daarom bouw ik de rest eraan... http://ikandeez.net/av-blink/porsche...bo/935_129.jpg Iemand al een idee voor die vernislopertjes weg te polieren waar ik hierboven over sprak? G. |
Quote:
|
Ondertussen zit de rolkooi in z'n kleur en is ze gemonteerd. Jacky zit ook al mooi achter het stuur... enkel z'n gordeltjes moeten nog achteraan vastgemaakt worden, want momenteel "wapperen" ze nog achter hem!
http://ikandeez.net/av-blink/porsche...320iRC_029.jpg http://ikandeez.net/av-blink/porsche...320iRC_028.jpg G. |
maakt die gordeltjes maar rap vast anders wappert Jacky misschien door de voorruit op petit spa :)
het interieur ziet er goed uit vind ik |
Ziet er knap uit:champagne:
|
Ondanks de decal/vernis tegenslagen toch verder gewerkt aan deze Porsche, wat één van mijn lievelingsauto's is... Eens de wagen volledig samenzit vallen de kreukjes in de decals ook veel minder op! Tis echt... als je het niet weet, zou je er kunnen overkijken... Meevaller dus...
Zoals ge hier ziet zijn de raamrubbers geschilderd, ruitjes derin, interieur derin, op chassis gezet en zijn er hier en daar al wat details opgezet. Hij heeft wel nog oliedop nodig op de neus en snelsluitingen en zo... Wat er ook nog ontbreekt is de mooie roodgeschilderde onderlip. Die schilder ik bewust op't laatst over de vernis omdat die constant geraakt wordt bij duels en er dus makkelijk verf af zal gaan. Op deze manier kan ik die "stootlip" iedere keer opnieuw in perfect hetzelfde kleur schilderen. Wat er ook nog ontbreekt, zijn de achterwielen, ik het een maatje groter nodig om de inserts erin te krijgen. De velgen en banden liggen al klaar, de inserts zijn gedraaid en geverfd, dus dat kan ook zoveel werk nie meer zijn hé! Overview: http://ikandeez.net/av-blink/porsche...bo/935_141.jpg "Fat ass"... maar ook wel "faSt ass"! 8-) De achtervelgen: http://ikandeez.net/av-blink/porsche...bo/935_142.jpg Jacky aan het stuur! In close up ziet de raamrubber er wat krakkemikkig uit, maar in't echt ziet het er wel strakker uit. Toch even retoucheren! http://ikandeez.net/av-blink/porsche...bo/935_146.jpg Terwijl buiten de nacht viel, heb ik het lichtsetje er ook meteen ingezet. Beestig effect toch... enkel moet ik de LEDs goed zien af te sluiten, want nu lijkt het of gans de kont in brand staat! http://ikandeez.net/av-blink/porsche...bo/935_130.jpg http://ikandeez.net/av-blink/porsche...bo/935_131.jpg My ass is on fire...(morgen de leds afplakken langs binnen) http://ikandeez.net/av-blink/porsche...bo/935_132.jpg Wordt vervolgd... G. |
Juist... kga ook nog het zichtbare deel van het alu chassis zwart maken, kwestie dat het niet zo opvalt. In't zwart gaat het meer in de schaduw van de auto blijven!
G. |
Mooie wagen,ziet er mooi uit met lichten:gas::applaus:
|
Inderdaad mooie wagen geworden, maar 1 kleine opmerking. Bij uw velgen je hebt het midden in gold leaf geverfd neem ik aan, maar de dieper gelegen vakjes heb je niet in smoke gezet. Ik heb het bij mijn ford capri (waar de werken nu stil liggen omdat ik geen vernis meer heb) wel gedaan. En het effect is veel mooier vind ik :)
http://img165.imageshack.us/img165/1052/hpim0465zx0.jpg Maar jij kiest maar hoe je het doet bij deze porsche :) |
Mercie voor de tip met de smoke... De velgen zijn inderdaad veel mooier. Mijn velgen zijn zowiezo nog niet klaar, omdat het goud niet goed pakt op de blinkende velgen. Er moet zeker eerst nog een laagje goud op en dan smoke!
G. |
Nee niet persee in de volgorde. Ik heb de smoke tussen de 1 ste en 2de laag goud aangebracht. Omdat er veel kans is dat er smoke op het goud gaat komen en die dan weg geveegd wordt. Dan zie je terug het chromé maar als je dat laat drogen en dan nog een laagje goud aanbrengt dan is de velg quasi perfect :)
|
All times are GMT +2. The time now is 23:05. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.