![]() |
Nissan Primera "Old Spice" - Tamiya - 1/24
5 Attachment(s)
Ik ben een paar weken geleden aan een volgend project begonnen. De andere projecten zullen zoals de "Ripcurl"-Subaru en de "Calsonic"-Skyline worden ook nog afgewerkt.;)
Als basis vond ik deze Tamiya-doos van de Nissan Primera in Castrol-uitvoering. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1185832980 Omdat ik hem in een andere uitvoering wilde bouwen, duurde het een tijdje vooraleer ik wist welke, nml de "Old Spice"-uitvoering van de verongelukte Keith O'dor waarmee hij in 1994 het BTCC reed. Een zekere E. van de Poele was zijn ploegmaat. Omdat de decals voor deze uitvoering niet meer te verkrijgen zijn heb ik de welgekende Fame aangesproken en hij is bereid om deze decals voor mij te maken.:applaus: Deze foto is eigenlijk de enige die ik op het internet heb gevonden en wel op volgende site: http://www.stillphotography.co.uk/index.php http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1185832980 Om te beginnen moest ik op zoek naar andere velgen. Ik had deze nog liggen , maar dan met 4 wielmoeren ipv van 1 centrale wielmoer. Ze zijn afkomstig van een Escort Cosworth. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1185832980 De 4 wielmoeren werden verwijderd en worden vervangen door een centrale wielmoer. In mijn onderdelendoos vond ik 4 van deze bouten die daar voor in aanmerking komen. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1185832980 De gaatjes van de oorspronkelijke wielmoeren zijn toegeplamuurd en het centrale gat is iets dieper uitgeboord. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1185832980 |
5 Attachment(s)
Nadat ik de velgen had geschuurd werd er een wielmoer gepast. Zo zou het er moeten komen uit te zien.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1185834468 Vervolgens een laagje witte grondverf gespoten en daarna een laagje witte lak. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1185834468 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1185834468 De banden werden ondertussen ook al geschuurd en op de velgen geplaatst. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1185834468 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1185834468 Zo, deze velgen zijn klaar om aan Flame te worden overhandigd om de "O-Z-Racing" decals te vervaardigen. Als de decals op de velgen zijn aangebracht wordt er nog een laagje vernis overgespoten en kunnen de wielmoeren eveneens worden gemonteerd. Tot zover de velgen.;) |
5 Attachment(s)
Ook de karrosserie werd al onder handen genomen.
Allereerst werden de gietnaden weggeschuurd. Ook de panellines werden uitgekrast. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1185835162 Na de body met nat te hebben geschuurd werd de achterspoiler aangebracht. De body werd dan ontvet en klaar gemaakt voor een laagje primer. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1185835162 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1185835162 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1185835162 Ik kon het niet laten om de velgen eens onder de karrosserie te passen. Omdat ik bij het uitkrassen van de panellines een paar keer ben uitgeschoven, dient de body hier en daar nog wat te worden geschuurd. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1185835162 |
5 Attachment(s)
Ondertussen heb ik de zetel dan maar onderhanden genomen. Aan de zijkanten werden de gaten voor de gordels open gemaakt en ook in de zitting werd er een gleufje gemaakt waardoor de gordels moeten komen.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1185835749 Ook de uitlaat werd aan gepakt. Ik heb deze kit ooit eens 2de hands gekocht op één of andere beurs en de einddemper ontbrak. Deze werd dan maar zelf gemaakt door een aluminium buisje met de juiste diameter op maat te zagen.Hier een dryfit omdat ik de einddemper pas vast maak als de uitlaat op zijn plaats hangt. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1185836736 Zoals eerder gemeld moesten er nog een paar uitschuivers van het krassen worden weggeschuurd. Daarom de hele zaak maar eens grondig glad geschuurd en een nieuwe laag primer gespoten. De karrosserie is nu klaar om zijn rode kleur te krijgen. (TS 49 Bright Red ) http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1185835749 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1185835749 De binnedeurpanelen werden eveneens van een laagje primer voorzien, alsook een onderdeel van de achteras/ophanging http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1185835749. |
5 Attachment(s)
De binnendeurpanelen en het onderdeel voor de achteras/ophanging kregen al hun rode kleur. De binnendeurpanelen worden nog bekleed met carbon-decal.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1185836939 Dan heb ik vanmiddag een poging ondernomen om zowel de zetel als het dashboard te bekleden met het ondertussen bekende Ranger Ink-poeder. Eerst werd de zetel met zwarte enamel-verf gespoten en daarna heb ik er rijkelijk wat van dat superfijn poeder overgestrooid.Het teveel aan poeder werd eraf geschud, de poeder werd wat aangedrukt en het geheel werd te drogen gezet. Zelfde werkwijze voor het dashboard. Hier een impressie: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1185836939 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1185836939 Nadat alles een paar uren had staan drogen, ging ik mijn "bekledingsproces" eens van kortbij bekijken. :frusty: :( Het resultaat stond me niet aan, het geheel voelde veel te grof aan en als je eraan kwam veegde je het poeder op sommige plaatsen gewoon er vanaf met kale plekken als gevolg. Na wat wikken en wegen besloot ik om het hele boeltje terug proper te maken. Wat airbrushcleaner in een bakje en met een grof penseel alles eraf gekregen. In afwachting van een volgende poging heb ik beide onderdelen maar met een laag grondverf gespoten. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1185836939 Dan de achterwand, deze is normaal gezien open zodat je tot in de kofferruimte kan kijken. Daarom dat ik het gat in de achterwand ga toemaken. Met wat styrene-plaat is al een begin gemaakt. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1185836939 Zover sta ik al.;) Hopelijk kan ik één van de dagen de karrosserie spuiten zodat ik ze de volgende modelbouwmeeting kan meebrengen om ze aan onze goede vriend Flame mee te geven. Dan kan hij de decals gaan ontwerpen. |
Dat gaat netjes vooruit Nismo. Een wagen ombouwen is nooit easy, maar ik zie goede stappen. Goed dat je dat fijn poeder opnieuw gaat doen, want dat zag er idd nogal grof uit. Jouw zelfevaluatie is blijkbaar heel goed.
Gebruik jij een boormachine om de banden te schuren? Vastzetten in een bankschroef veronderstel ik? |
Ziet er een leuk bouwtopic uit.
Dus benieuwd naar updates. Succes Nismo. |
Quote:
|
Gij zijt al bezig!!! maar ik nog niet????:gas:
|
Zijt ge zeker dat ge SUPERFINE poeder hebt van Ranger? Ik had net hetzelfde aan de hand ... bleek dat ik de gewone versie had!
|
Een niet alledaagse verschijning.
Ik hou dit topic in de gaten!!:bye: |
Quote:
|
1 Attachment(s)
Quote:
Quote:
Ziehier het bewijs: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1185920108 Ik weet ondertussen ook wat er is foutgelopen, waarschijnlijk heb ik mijn verf te dik gespoten met de airbrush. |
4 Attachment(s)
Vandaag nog wat verder gedaan aan deze kit.
De rolkooi is gemonteerd en klaar voor het spuitwerk. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1185920313 De binnendeurpanelen hebben een 2de laag gehad en kunnen nu afgewerkt worden met carbondecals. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1185920313 Nog een paar onderdelen die afgewerkt gaan worden met kevlar- en carbondecals. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1185920989 De karrosserie heeft vandaag zijn eerste laagje rood gekregen. (Bright Red TS-49) http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1185920989 Zeg flame, gene paniek, ik probeer het spuitwerk klaar te hebben tegen een volgende meeting zodat ik ze samen met de velg(en) kan meegeven aan jouw om de decals te maken.;) |
4 Attachment(s)
Toen ik gisteren de zetel en het dashboard in de primer had gezet, bleef het maar knagen wat er bij mijn eerste poging fout liep tijdens het "stofferen".
Zo erg zelfs dat ik gisteravond (lees voorbije nacht) de beide onderdelen nog gespoten (ik spuit buiten) heb met een laagje zijdeglans-zwart, kwestie om het geheel vandaag te kunnen afplakken voor een 2de poging. Tijdens het spuiten met de spuitbus viel me op dat de verf niet al te rap droogt en dat bracht me op een idee. Een idee dat ik vandaag dan ook heb uitgevoerd en met succes. Mijn potteke poeder had ik klaar gezet in de keuken, kwestie van niet veel tijd te verliezen. Allereerst had ik de zetel en het dashboard afgeplakt daar waar geen poeder moest komen. Dan een grote mok water opgewarmd in de microgolfoven om mijn spuitbusje daarin op te kunnen warmen. Nadat ik mijn spuitbus zijdeglans-zwart had geschud en opgewarmd, heb ik mijn zeteltje gespoten. Dan als de weerga naar binnen en het geheel rijkelijk met poeder bestrooid. Het overtollige poeder afgeschud en wat aangeduwd. Dan ging ik het volgende proberen: mijn spuitbusje heb ik terug opgewarmd en een zeer dunne laag over de zetel gespoten zodat het poeder zich goed kon hechten. Het resultaat zag er in ieder geval al vééééééél beter uit dan bij de eerste poging. Dan heb ik bij het "stofferen" van het dashboard dezelfde werkwijze toegepast met eenzelfde resultaat. Nadat beide onderdelen een namiddag hadden staan drogen, kon ik ze eens controleren. Alles was goed opgedroogd en met een scheerborstel heb dan nog wat overtollig poeder weg geveegd. Zo, en na zo'n lange uitleg zien jullie hier het resultaat. De zetel in het zonneke http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1185922680 De achterkant waarop nog een carbondecal moet komen: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1185922680 Het dashboard in het zonneke: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1185922680 De voorkant van het dashboard: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1185922680 Voila, ben ik blij dat het me dan toch gelukt is, ook al is het op een andere manier dan onze goede vriend Guido. By the way, Guido, tot donderdag.:bye: |
mooi resultaat ! :applaus:
|
Het belangrijkste is het resultaat dat telt. Nog maar eens het bewijs dat iedere modelbouwer zijn eigen manier van werken ontwikkelt. Wat goed is, is dat je niet opgegeven hebt na een eerste mislukking, maar dat je de techniek hebt aangepast aan je eigen kunnen. Als werken met een spuitbus je veel beter ligt dan werken met de airbrush, dan zal zich dat ook laten merken in andere dingen zoals deze. Ziet er goed uit!
|
5 Attachment(s)
De carrosserie heeft ondertussen al zijn 2de laagje rood gekregen en na 2 dagen drogen ziet het er zo uit.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1186173432 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1186173432 Ik heb nog niet zo lang geleden beloofd dat ik eens een nieuwe poging zou wagen om met PE te gaan werken, awel, het is zover. Op zo'n zetel kan ik toch moeilijk decals gaan plakken van gordels, dus heb ik eens in mijne modelbouwrommel zitten zoeken. Met dit als resultaat: een "verloren" gelegd PE-setje van Renaissance. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1186173432 Nu even terug naar gisteren, donderdag. Ik kreeg Guido op bezoek en na een kleine privé-demo over het maken van gordels ben ik van plan om bij de volgende modellen die decals achterwege te laten. Eerst ga ik enkele tips van Guido toepassen bij de afwerking van de zetel en het dashboard alvorens ik de overige gordels zelf ga maken. Maar eerst moet ik me nog een nieuwe potteke secondenlijm gaan kopen.;) Dit is het resultaat van Guido zijne demo, waarvoor mijn dank. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1186173432 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1186173432 Tot zover deze kleine update. :bye: |
gordeltjes zien er echt uit :) en uw zeteltje is ook goed gelukt !
|
Quote:
|
5 Attachment(s)
Vandaag dan de tips die Guido me gaf eens geprobeerd in de praktijk, namelijk het dry-brushen van zowel het dashboard als de kuipzetel.
Allereerst heb ik het dashboard aangepakt en ik ben tevreden met mijn resultaat. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1186351006 Dan maar het zeteltje onderhanden genomen en ik moet toegeven dat het dry-brushen toch niet zo gemakkelijk ging als bij het dahboard, maar ik ben content met resultaat. Eerst heb ik de kevlar-decal op de rugzijde aangebracht en toen het geheel er bijna strak op kwam te zitten ging hij stuk tijdens het sollen. Geen probleem, de achterkant van de decal overgetekend op een stukje decalvel van studio27 en een nieuwe uitgeknipt. Bij het plaatsen iets voorzichter te werk gegaan met een goed resultaat tot gevolg. Hierover heb ik dan een laagje zijdeglans-vernis geschilderd. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1186351867 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1186351867 En dan heb ik na al die jaren het terug aangedurfd om te werken met PE en de gordels na te maken en ondanks wat "gevloek" zijn de 2 onderste gordels toch gelukt. Ook eentje die Guido me heeft gemaakt zit al op zijn plaats. De decal ter hoogte van de hoofdsteun liet zich zonder problemen plaatsen met behulp van sol en fohn. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1186351867 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1186351867 Nu het geld en de verlof :( op zijn zullen de updates niet meer zo snel komen.;) :p |
Ook deze stoel ziet er heel erg goed uit! Toch eens kijken waar ik dat Ranger-poeder in Nederland kan krijgen....
|
Dat ziet er inderdaad al zeer goed uit! Zelfs met een standaard PE-set zoals deze van Renaissance, dus nog niet eens van de beste kwaliteit, kan je al heel mooie resultaten halen. In ieder geval 10x beter dan met decals. ;)
|
:agree:
Quote:
|
Mooie wagen met zéér mooie details! Dit blijf ik zeker volgen!
G. |
Den Johny is ook zo een modelbouwer die je met rasse schreden vooruit ziet gaan en voor wie het een plezier is om demonstraties te doen. Elk model pas je de nieuw aangeleerde technieken perfect toe en dat heeft een positieve invloed op de kwaliteit natuurlijk. Puik werk maat! Ik blijf dit zeker volgen.
|
5 Attachment(s)
Quote:
Gisteravond een klein ongevalletje gehad op het werk,voet omgeslagen en enkel verstuikt met een paar dagen werkonbekwaam tot gevolg. Vandaag dan maar tot uitvoering gebracht waar ik al een paar dagen over aan het nadenken was, namelijk het stuur "stofferen" Eerst het stuur mooi glad geschuurd en daarna overspoten met een laagje primer. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1186698045 Nadat de grondverf was opgedroogd, heb ik daarna een dun laagje zijdeglans-zwart eroverheen gespoten. Na het opdrogen van de zwarte verflaag, heb ik het middelste gedeelte afgeplakt. Dan heb ik een volgende laag zijdeglans-zwart eroverheen gespoten en onmiddellijk mijn stuurwiel in mijn "poederdoos" gedompeld en het poeder wat aangeduwd. Het overtollige poeder werd eraf geschud, de afplaktape werd verwijderd. Daarna mijn spuitbusje nog eens goed warm gemaakt en er een dun laagje eroverheen gespoten met dit als resultaat. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1186698045 Dan heeft het stuurwiel een aantal uurtjes mogen drogen. Eerst heb ik met een grof penseel het stuurwiel nog eens "afgeborsteld" vooraleer het werd gedry-brushed. Zo ziet mijn stuurtje er nu uit en ik ben er zéér tevreden mee. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1186698045 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1186698045 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1186698045 Het moeilijkste was uiteindelijk het maken van duidelijke foto's. Tot zover deze kleine update.;) |
Good job matey!!
|
Das inderdaad netjes gedaan. Ook uw gordeltjes komen in orde. Nice!
|
Dat ziet er super uit:applaus:
|
Heerlijke topic.
Aangezien ik nooit op die meetings aanwezig kan zijn, is dit voor mij ook al een aangename hulp om mijn skills op te trekken. Waarvoor dank voor het posten. |
5 Attachment(s)
:p Ook aan deze kit heb ik vandaag nog wat verder "gepruld".
Allereerst heb ik de resterende gordel gemaakt en vervolgens heb ik er de reclame-decal op aangebracht. Ik moet nu mijn gordel-decals kapot gaan snijden voor de merknaam, 't is ver gekomen.De zetel en de gordels zijn nu klaar voor montage. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1186871773 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1186871773 Vervolgens heb ik het dashboard afgewerkt. De nodige decals zijn geplakt en de knopjes hebben hun kleurtje gekregen. Ook heb ik een plaatje aangebracht waarop nog de nodige gevens moeten komen. Ook het stuurwiel is gemonteerd. Het geheel ziet er zo uit: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1186871773 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1186871773 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1186871773 Tot zover deze update. ;) |
HELP, dat stuur zit aan de verkeerde kant!!
Neej, das wel schoon werk. De gordels, zitten die correct in elkaar? Ik wil niet gaan muggeziften, maar ik steek ze anders vast, zoals Hasegawa ze aangeeft... Maar das weer een detail, jouw manier lijkt me eenvoudiger en jah, wie ziet het he als de boel in elkaar zit... Grtzzz |
Quote:
|
2 Attachment(s)
Speciaal voor Loeten :p een paar "goeie foto's van de gordels. ;)
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1186944466 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1186944466 |
Die gordels zien er mij toch correct uit? (En ik zeg dit niet alleen omdat ik de toorn van Guido vrees ...)
Goe bezig maatje! |
De bevestigingen kloppen inderdaad. ik heb even wat foto's opgezocht en dat klopt dus. De manier waarop Hasegawa het weergaf bij mijn Lancia Delta is dus fout (en ook moeilijker).
Gelukkig moet ik die voor mijn Escort nog maken, dus dat gaat op dezelfde manier als hier gebeuren. Mijn gordels zijn er trouwens van Hasegawa, met PE van Renaissance. Het mooie reliëf ontbreekt dus... Grtzzz |
Quote:
Wat die gordels betreft : Nismo heeft het helemaal goed gedaan hoor. Het is de bedoeling dat je jezelf vaster gespt als je aan die uiteinden trekt, en dat gebeurt alleen als je ze ineen steekt zoals Nismo gedaan heeft. (en dus Guido ook, want ook ik vrees een beetje de toorn van Captain Plekker)... ;) |
Yeps, ben blij dat ik dit opgemerkt heb. Hasegawa heeft het fout voor. Ik plaats bij mijn update een foto van hoe zij het willen... Trouwens, hun manier is een stuk moeilijker. Deze werkwijze is eenvoudiger EN bovendien nog de juiste. Wat wil je nog meer he??
Grtzzzz (en we zijn weer wat wijzer dankzij dit forum :champagne: ) |
|
All times are GMT +2. The time now is 15:05. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.