![]() |
Ford Escort WRC - Circuit des Ardennes 1997 - Snijers/Colebunders - Tamiya - 1/24
5 Attachment(s)
Lang geleden dat ik nog eens een rallywagen op 1/24 gebouwd heb. Welnu, we zullen de rallyliefhebbers niet langer op hun honger laten zitten en
er eens invliegen zie. De Ducati staat te drogen en aangezien ik niet bij de pakken wil gaan neerzitten heb ik besloten om eens werk te maken van een transkit van C.B. Com om een Escort groep A om te bouwen tot WRC. Het gaat om deze Escort, waarmee Snijers de rally "circuit des Ardennes" reed (en niet aan de finish kwam) in 1997: http://i9.photobucket.com/albums/a79...t_wrc_real.jpg Het voorbereidend werk van deze transkit heeft een ganse dag geduurd. Om te beginnen moest de voorbumper weggezaagd worden om er de resin bumper in te krijgen. Maar die bumper is een ramp (net als alle andere onderdelen van CBCom trouwens) omdat hij vergeven is van de luchtbellen, en omdat hij bovendien niet past: hij is aan beide kanten wel 2 mm te groot; zo groot zelfs dat de binnenkant van de bumper niet eens de wielkassen van de Escort raken! Dus heb ik een dikke blob Milliput tussen de wielkassen en de resin bumper geduwd, een dag laten drogen, en daarna de bumper aan beide zijden meer dan 2mm weggeschuurd. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1195414898 Natuurlijk had ik toen geen enkele structuur meer in de voorbumper, dus heb ik die moeten sculpteren... De pijltjes duiden stukken aan die er wit uitzien, en die geheel uit Milliput bestaan omdat daar geen plastic én geen resin zat. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1195414898 Achteraan hetzelfde probleem. Eerst moest de achterspoiler weggezaagd worden, maar omdat de body hol is hou er niets meer over eens de spoiler weggezaagd is, behalve een gapend gat. Nadat ik een 3-tal dozijn luchtbelputjes opgevuld had met resin stukjes, heb ik de achterspoiler tot een aanvaardbaar onderdeel geschuurd en hem achteraan op de Escort gelijmd met véél secondenlijm, om alle reten en naden op te vullen. De pijltjes duiden de plaatsen aan waar zeker nog een boel werk is. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1195414898 Vooraan heb ik ondertussen al een redelijk goede benadering van het origineel kunnen modelleren, maar achteraan moet de lijm eerst drogen zodat ik ook daar kan beginnen schuren en vijlen totdat alles een beetje past... http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1195414898 Een overzichtsfoto toont dat het vanop een afstand al ergens begint op te gelijken, maar van dichtbij is er nog een heleboel schuurwerk te doen! http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1195414898 |
Stoflongen op komst blijkbaar ....
Ben benieuwd. Meebrengen volgend weekend AUB! |
Ben blij u nog eens een rally wagen te zien bouwen :applaus: .En wat voor één,één die vele mensen graag in hun collectie zouden willen staan hebben.:drewl:
Grts Vinnie.:gas: |
Ahaaaa, die ga ik zeker in de gaten houden want ik wil ook nog eens enkele Escort WRC's bouwen waaronder deze. Ik weet niet of ik de CB COM uitvoering heb. Maar er bestaan ook resinonderdelen van Renaissance dus als deze echt niet te doen zijn...??
:drewl: :drewl: |
de renaissance versie is wel beter , ik heb er indertijd 2 gemaakt de belgacom versie en de versie dat sennake aan het maken is .
spijtig dat ik ze weg gegeven heb :o |
Ik denk dat het de eerste keer is hier op het forum dat we een bolide van "de lange van Alken" zien passeren. CB Com heeft inderdaad niet de reputatie van Renaissance en dat blijkt toch maar weer eens.
Succes ermee! |
Quote:
|
Allee Guy zo te zien veel werk...courage zou ik zeggen.
J. |
Quote:
|
Quote:
Ik heb deze wagen ook nog gemaakt maar met de renaissance transkit. En zo te zien paste die veel beter dan de transkit van CBCom. Maar dat zal van u wel dik in orde komen. Ik ben fan en volg iedere stap !! |
Quote:
|
Quote:
|
5 Attachment(s)
Wie het model in Nieuwegein gezien heeft, wist al dat ik het ondertussen in witte primer en 2 lagen witte Tamiya lak gezet had. Hiervan heb ik geen foto's genomen omdat er weinig aan te zien viel, en bovendien is er niets zo moeilijk als het fotograferen en goed weergeven van een wit model (je ziet er geen diepte in).
Maar nadat we terug waren van Nieuwegein ben ik direct begonnen met het afplakken van het model, en dan is er wel iets te zien. Eerst heb ik alle contouren afgeplakt met de beruchte blauwe tape van 3M, en daarna heb ik alle vlakken opgevuld met Tamiya masking tape. Ook de binnenzijde van de Ford werd geheel afgeplakt om geen verfindringing te krijgen op ongewenste plaatsen. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1196285193 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1196285193 Planmatig was het alleen nodig geweest om de achterbumper af te plakken omdat daarvan geen decal voorzien is in de kit, alle andere vlakken zitten in de kit als decal. Maar omdat ik niet weet of het rood door gaat schijnen door de witte decals, heb ik het zekere voor het onzekere genomen en alle witte vlakken afgeplakt. Nu heb ik zelfs nog de keuze: ofwel gebruik ik de witte decals niet en breng ik alleen de gouden aflijningen aan en de sponsors, ofwel gebruik ik ze wel en zullen ze alvast niet lichtroze worden omwille van de onderliggende rode kleur. De beslissing over wat ik juist ga doen zal ik pas kunnen nemen als de rode verf door en door droog is, en ik dus alle spuitfoutjes kunnen bijwerken heb, en wanneer de opstaande scheidingslijn tussen rood en wit weggepolierd is. Ondertussen is het rood ook al gespoten, niet met Tamiya TS-08 Italian Red, maar wel met Tamiya TS-49 Bright Red. Dat rood komt veel beter overeen met het rood van de sponsors op het decalblad, en ook op de referentiefoto's is te zien dat Bastos voor een feller rood gekozen heeft in 1997 (mogelijk beïnvloed door het fellere rood van Marlboro op de Ferrari's in 1996)... Ik heb eerst het bright red gedecanteerd in mijn airbrush om voorzichtig een mistcoat te kunnen zetten op de moeilijk te bereiken plaatsen zoals onder de achterspoiler en in de openingen van de voorspoiler. Dat leverde een raar effect op waarbij de mistlaag als het ware afgedekt werd met een soort van "stoflaag" bestaande uit verfdeeltjes. Na een uurtje drogen kon ik die stoflaag echter gemakkelijk wegschuren met wat 3200 grid schuurpapier en wat water. De wet coat heb ik daarna gezet, recht uit de spuitbus. Na enkele uren heb ik de maskeertape verwijderd om te vermijden dat de verf té droog is en letterlijk afbreekt bij het verwijderen van de tape. Maar droog is het model zeker nog niet, dus nu is het devies: AFBLIJVEN!! http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1196285193 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1196285193 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1196285193 |
Tja Guy, dat ziet er prima uit. :applaus:
|
Zalige wrc met een allom bekende livery. Zeer mooi gespoten !
|
Prachtig, echt !!!
Die lijnen tussen rood en wit zijn zo te zien nergens onderbroken, deze hoeken zijn mooi recht! En die voorbumper, zo'n moeilijk stuk! Dit is mijn doel, over x-aantal jaar wil ik dit ook kunnen!!! |
@Sennake welke blauwe tape van 3M is dit en waar kun je die kopen ziet erwel weer een strak model uit zeker de aflijning tss het wit en rood.:applaus:
Grts Vinnie.:gas: |
Knap staaltje wat je hier laat zien, echt prachtig gedaan !
Is een van mijn lievelingswagens deze rode Escort WRC. |
Quote:
|
Die tape kun je ook in iedere deftige autobenodigdheden winkel kopen zoals bv autovak ( niet in den halfords ofzo natuurlijk )
|
Ik heb me trouwens al suf gezocht naar referentiefoto's van (het interieur van) die Escort WRC. Die bakken hebben niet zo lang rondgereden en er bestaan dus ook zo goed als geen referentiefoto's van. Is er iemand die me hiermee kan helpen? Ik zal je eeuwig dankbaar zijn ;)
|
|
http://img62.imageshack.us/img62/1290/escortwrcwk1.jpg
gevonden op rallycarsforsale.net ex fabrieks escort wrc. |
Dit ziet er veelbelovend uit.
Moet toch echt eens naar mijn ogen laten kijken. Heb toch een tijdje bij jullie stand gestaan in Nieuwegein (en onder meer met Tom gesproken), maar die Escort is me niet opgevallen... Ik zal dit zeker gaan volgen ! |
Ik heb even een screenshot genomen van een onboard filmpje, niet al te goed, maar hopelijk heb je er iets aan.
Op een filmpje van 1998 zit een sequentiele versnellingsbak (pook). http://users.telenet.be/RS2000_4x4/pics/Snijer1.jpg |
5 Attachment(s)
Bedankt allemaal voor de referentiefoto's; ik zal ze zeker goed kunnen gebruiken als ik aan het interieur begin.
Ondertussen heb ik natuurlijk niet stilgezeten. Integendeel, ik ben al bijna een week aan een stuk aan het decallen. Niet simpel hoor, deze livery! Wat de kwaliteit van de decals betreft ben ik erg tevreden over de kwaliteit van de print, en het zijn ook wel vrij stevige decals die zeer veel sol vereisen maar dus ook best wel tegen een stootje kunnen. Niet zo van die decals die bij het in de buurt komen van sol al beginnen te krimpen dus. Wat de layout van de belettering betreft ben ik iets minder tevreden omdat de vormen niet perfect overeen komen met de werkelijkheid. Dat betekent helemaal niet dat de decals niet passen, maar als je ze zet zoals het plan en de vorm van de decals aangeven, staan de letters iets anders als op de referentiefoto's. Dus dan moet je een keuze maken: ofwel trek je je van de vormen van de decals niets aan en tracht je zo goed als mogelijk de referentiefoto's te volgen, met als nadeel dat je enorm veel moet bijschilderen achteraf, ofwel volg je de vormen van de decals wat een minimum aan extra bijstip-werk oplevert, maar dan krijg je een model dat niet 100% strookt met de referentiefoto's. Ik heb voor de tweede oplossing gekozen omdat het niet perfect overeen stemmen met de werkelijkheid iets is dat mij alleen opvalt nu ik er als het ware met mijn neus op zit, en wat totaal niet opvalt als het model af is. Ik zet er even wat foto's bij van hoe het model er op dit moment bij staat. Ik ben begonnen met het decallen van de witte vlakken op het dak en de motorkap, overheen het wit dat ik gespoten had. Het wit op de frontpartij daarentegen heb ik gelaten zoals het gespoten was omdat de vorm daar zodanig grillig is dat je dat met een decal nooit goed krijgt, zeker niet nu ik weet hoe stijf de decals zijn. Dus daar heb ik alle kleinere logo's en de gouden strepen van de witte decals afgesneden. Daarna heb ik van voor naar achter de belettering gezet. De "BASTOS" decal op de neus, die over de koelribben gezet moeten worden, heb ik ik 6 stukken gesneden zodat ik 6 aparte letters verkreeg. Dat gaf me het voordeel dat er al 4 letters mooi vlak aangebracht konden worden en dat het zware sol-werk alleen voor de "A" en de "O" overbleef. Al bij al viel het nog goed mee. Eens ik de laatste decals op de achterzijde aangebracht had, ben ik begonnen met de rechter zijkant. Ik heb eerst de witte striping aangebracht omdat die decal de vorm heeft van de achterzijde, zodat de hoek waaronder de strepen moeten staan bepaald is. Daarna heb ik de grote "BASTOS" decal gezet, die nog nat was van de sol op het moment dat ik de foto's genomen heb. Eens die op zijn plaats staat is het gewoon nog een kwestie van het invullen van de rest op de overgebleven ruimte. Dat de livery van de echte wagen lichtjes anders uitgelijnd is viel me vooral op bij het zetten van de grote BASTOS decal aan de rechterzijde: op de plaats die ernaast nog overblijft komt het witte vlak waarop de racenummer komt, en op de referentiefoto's loopt dat vlak door tot boven de inkeping in de deur ter hoogte van de deurklink. Bij mijn model kan dat niet omdat de B van de kleinere BASTOS decal aan de rechterzijde daar in de weg staat. Nochtans overlapt het witte vlak van de nummer op de referentiefoto's zeker niet de B van BASTOS: de letters BASTOS staan in werkelijkheid gewoon veel hoger. Maar omdat de vorm van mijn decal de inkeping vertoonde om te passen op het gat van de rechtse achteruitkijkspiegel moest ik mijn BASTOS decal zetten zoals hij nu staat. Maar niet getreurd: de ontwerpers van de decals hebben dit probleem blijkbaar ook vastgesteld en wat blijkt? De witte decal voor de racenummer is minder hoog en komt tot net onder die B, zodat het niet opvalt dat er iets schort. Zo'n zaken vallen alleen op als je met foto's erbij zit te kijken, eens het model af is en op zichzelf staat valt zoiets niet meer op, tenzij je de livery echt helemaal van buiten kent natuurlijk... http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1239402111 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1239402111 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1239402111 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1239402111 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1239402111 |
Grrrr, ik begin nu echt te verwateren om de Cosworthversie te bouwen. Misschien maak ik gewoon een andere livery want ik smelt echt...
Owja, ik bekijk dit even in klas (tijdens de speeltijd ja) en enkele leerlingen kwamen meekijken: wow, waw, chique !! (en één: pff, nen tractor is mooier :+) |
Ik ben ook echt aan het verwateren.
Ik ben er bijna zeker van dit ik ook ooit een Cosworth-versie ga maken, misschien met WRC-spoilers ... en dit in schaal 1:1. |
Goe bezig, maatje.;)
|
Zeer goed gedecaled, op de motorkap ziet er echt goed uit met die decals "in" de roostertjes
|
Quote:
|
Quote:
Ik was eventjes ongerust over enkele "bleedings" van de rode verf vooraan, maar de goude lijntjes die het wit en rood scheiden, hebben dat mooi opgelost (en misschien ook wat bijgeschuurd hier en daar). Mooie progress verder! |
Quote:
- Vatanen Red Bull '94 - Snijers Bastos '95 - Snijers Bastos '96 - Thiry ... '97 - Snijers Bastos '97 - Van de Wauwer Fina '99 - De Mevius Belgacom WISHLIST: - Cunico Martini '96 - Bernardini Yacco '96 Moet het gezegd dat de Escort echt wel één van mijn favo-auto's is?? De Toyota's dan niet meegerekend natuurlijk. Maar daar heb ik er toch minder van (per model dan) |
5 Attachment(s)
Na een volledige week decallen is de body van de Escort helemaal klaar om in de vernis gezet te worden. In vroegere tijden zou ik me tevreden gesteld hebben met het resultaat, ook wat de glans betreft, maar de vernislaag zal er wel voor zorgen dat het model binnen 20 jaar nog steeds even mooi glanst, en vooral: de vernislaag beschermt alles wat eronder zit tegen de detailschilderingen (en de uitschuivers) die later nog moeten volgen, en dat is werkelijk het grootste voordeel.
Hier zijn de foto's: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1197212139 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1197212139 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1197212139 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1197212139 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1197212139 |
Dat beschermen heb je gelijk in. Mijn oude Escort 1800 is zo beschermd gebleven tegen de vele missers aan de raamrubbers. Znder vernis was het één grote knoeiboel.
Knap gedaan trouwens en nu een week of twee laten uitharden zeker?? |
Mooi decalwerk,ziet er weer een :champagne: uit
|
Echt een prachtig model aan het worden, bedankt voor de foto's en de tips ,dit word 1 van mijn volgende realisaties.
Ik heb de kit en de transkit al lang liggen maar nu ik het zie krijg ik meer en meer goesting om er aan te beginnen. |
Quote:
|
Knap werk Sennake !
|
Heel knap decalwerk!
|
All times are GMT +2. The time now is 07:01. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.