![]() |
Citroen 2CV - 1956 - Gunze Sangyo - 1/24
5 Attachment(s)
In de reeks "Auto's die ontegensprekelijk hun stempel op de autogeschiedenis hebben gedrukt" is deze aan de beurt: de "lelijke eend", het "hobbelpaard", of gewoon de "deu-chevoo".
Oorspronkelijk ontworpen voor het volk (net zoals de kever trouwens), speelde deze auto het klaar om tot een echte hype uit te groeien. Zijn vormgeving zal er zeker niet vreemd aan geweest zijn, maar de eenvoud van ontwerp, de toegankelijkheid voor de doe-het-zelver en zeker zijn prijs zullen er zeker ook toe hebben bijgedragen. Waar de eerste modellen echt bedoeld waren om de franse paysan toe te laten zijn kleine oogsten van het land naar de markt te vervoeren, zijn de latere uitvoeringen nu zeer gegeerd door liefhebbers en amateur-sleutelaars. Enfin, wij stellen ons tevreden met de uitvoering op 1/24, en de kit die we onderhanden nemen is die van Gunze-Sangyo. De kit past in het Anime-gamma van Gunze-Sangyo, die nog een paar modelletjes met bijpassende figuurtjes in assortiment heeft. Deze 2CV wordt geleverd met het figuurtje Clarise, die in een 2CV de benen neemt om uit het kasteel te ontsnappen, weg van een gearrangeerd huwelijk met de boze en lelijke graaf (of zoiets). http://forum.depaddock.eu/attachment...4&d=1199134148 Whatever, dat interesseert ons minder natuurlijk. De 2CV des te meer. Eigenlijk is het een kit die als 2 verschillende uitvoeringen kan gebouwd worden, maar ik ga voor een vroege versie: die van 1956. Dat wil zeggen dat de 2 uitsparingen aan de achterste stijlen moeten worden opgevuld. Dat was in de vroege uitvoeringen zo, later kwamen daar 2 raampjes in. http://forum.depaddock.eu/attachment...6&d=1199134188 http://forum.depaddock.eu/attachment...7&d=1199134196 Het motortje heb ik ook al gemonteerd. Dat is eigenlijk heel simpel qua kleurpallet: alu voor het blokje, mat-zwart voor de rest. De schijfjes heb ik in Alclad steel gezet, omdat ik niet echt een passende kleur vond in het gamma van Tamiya. http://forum.depaddock.eu/attachment...8&d=1199134206 http://forum.depaddock.eu/attachment...9&d=1199134213 Updates volgen! Enjoy. |
Quote:
Goed vertrokken Dominique. ;) |
Quote:
Please? |
Quote:
Test maar eens uit op een stukje sprue. ;) |
Quote:
|
Ge zijt al goed gestart Domenique...
Tom |
Aha, den Dominique is aan zijn "geit" begonnen.:p
|
Leuk onderwerp
|
5 Attachment(s)
Quote:
Ik heb ondertussen niet stil gezeten. Het chassis annex ophanging werd gemonteerd. Al die onderdelen mochten in dezelfde kleur mat-zwart, dus heb ik eerst gemonteerd, dan gespoten. Het commentaar hogerop indachtig heb ik dan gedrybrushed met zilver om het detail een beetje te laten oplichten. Wanneer alles mat-zwart is zie je dus letterlijk niks behalve een zwart vlak, daarom is drybrushing hier absoluut wel nodig. http://forum.depaddock.eu/attachment...4&d=1199643858 http://forum.depaddock.eu/attachment...5&d=1199643878 De bodemplaat werd aan de binnenkant ook even gedrybrushed. Ik heb geprobeerd om de vlakken waar de voeten van bestuurder en passagier altijd schuifelen een beetje op te lichten. Niet dat er later veel van te zien zal zijn als het model is dichtgebouwd, maar goed. http://forum.depaddock.eu/attachment...6&d=1199643903 De zetels dan: die werden volgens plan in bruin gespoten. Daarna heb ik in hetzelfde bruin met een druppeltje zwart erbij de zit- en rugvlakken overspoten. Dat geeft de indruk dat de vlakken waar altijd iemand op of tegen zit is donkerder lijken. http://forum.depaddock.eu/attachment...2&d=1199643816 Later heb ik dan met mijn weatheringsetje een heel subtiele lichtere tint gegeven aan de opstaande ruitjes van de zetelmotieven. Ik weet niet of het goed zichtbaar is op de foto, maar ik ben er wel tevreden mee.. http://forum.depaddock.eu/attachment...3&d=1199643831 |
5 Attachment(s)
Vervolg van mijn vorige post:
ik heb de zeteltjes eens droog op de vloer gezet, en zo het er kunnen uitzien. De zetels komen natuurlijk nog op hun steunen te staan, maar het geeft je wel een idee: http://forum.depaddock.eu/attachment...7&d=1199644831 Daarna verleggen we de aandacht richting carosserie. De beslissing omtrent de kleur van het wagentje is gemaakt: grijs. Het grijs van de franse wagens uit de fifties leunt nogal aan bij dat van de Duitsers van een jaar of toen eerder ... Dus heb ik de bus German Grey genomen, een hoeveelheid verf gedecanteerd, en ik ben begonnen met de naden en opstaande randjes een snel likje verf te geven. Ook de binnenkant van de spatborden werd niet vergeten. http://forum.depaddock.eu/attachment...8&d=1199644991 http://forum.depaddock.eu/attachment...9&d=1199645001 http://forum.depaddock.eu/attachment...0&d=1199645010 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1199645022 |
5 Attachment(s)
Eén van de voordelen van het werken met matte verf is dat die verf zo snel droog is. Je kan dus lekker doorwerken, zonder uren van droogtijd in acht te moeten nemen. Zodoende kreeg deze eend haar tweede laklaag: het hele koetswerk is nu in een egale kleur gespoten. na een uurtje of 2 werd een derde laag gespoten. Ik denk dat het nu wel OK is voor wat het grijze betreft.
http://forum.depaddock.eu/attachment...2&d=1199645358 http://forum.depaddock.eu/attachment...3&d=1199645370 http://forum.depaddock.eu/attachment...4&d=1199645389 http://forum.depaddock.eu/attachment...5&d=1199645409 http://forum.depaddock.eu/attachment...6&d=1199645420 Tot later! |
De zetels vind ik erg overtuigend, net zoals de vloer van het interieur. Van de carrosserrie kleur ben ik minder wild, maar goed, da's eigen voorkeur en smaak.
Mooie vorderingen! |
Het ziet er inderdaad mooi. Die zeteltjes zijn zeer mooi gedetailverfd :)
Ik vind de kleur eigenlijk wel passen bij de geit! Tom |
1 Attachment(s)
De auto werd in die kleur verkocht. Je kan altijd opteren voor een andere kleur, natuurlijk. Maar ik ga voor de uitvoering van 1956.
Dit is ongeveer waar we naar toe willen: http://forum.depaddock.eu/attachment...7&d=1199651514 |
Dus als ik het goed begijp dan bouw je nu de "eend" en later de "geit". :p :+
In ieder geval ziet het geleverde werk er goed uit.;) |
Zeer mooi begin! Keep on going mate!
|
Kleur vind ik perfect passend bij de eend en tijdsgeest.
|
Sweet memories...
Mijn eerste wagen was een geitje... weliswaar een recentere versie, maar toch! Dat motortje, dat interieurtje... Goed bezig Domi! G. |
Ziet er mooi uit Dom!
Zit er een vlakke of een ribbel-kap in het pakket? |
5 Attachment(s)
Quote:
Ondertussen heb ik het canvas dak gespoten. De basiskleur werd TS62-"nato bruin" met een klein druppeltje zwart. Dat is mijn eigen keuze geweest, want de meeste canvassen kwamen in het grijs als ik me niet vergis. Ik wil zo toch nog een béétje kleur in het model brengen zonder onrealistisch beginnen doen. Daarna werd met grijs (German Grey alweer) de bruine kleur wat getemperd. De structuur van het canvas met en de onderliggende steunen kan zo ook een beetje opgelicht worden. Ik heb ook textuur aangebracht op het kofferdeksel. Zoals ik heb begrepen is dat in feite ook een stuk canvas, maar ik ben afgaande op mijn referentiefoto's niet 100% zeker. Als er iemand is die dit kan bevestigen/tegenspreken voor de uitvoering van 1956 ?? Nu is het wachten op de matte vernis die in bestelling staat. Ik zou die binnen een weekje moeten hebben. Hopelijk vroeger ... ;) Eens het canvas in mat vernis staat, kan de rest van de body in glimmende vernis gezet worden. We gaan nu eens beginnen aan de motorkap. Enjoy! http://forum.depaddock.eu/attachment...3&d=1199915497 http://forum.depaddock.eu/attachment...4&d=1199915504 http://forum.depaddock.eu/attachment...5&d=1199915510 http://forum.depaddock.eu/attachment...6&d=1199915516 http://forum.depaddock.eu/attachment...7&d=1199915525 |
Op die bewuste foto is te zien dat de kleur van het canvas-dak verschilt in kleur met de carrosserie, weliswaar mat-grijs.
Ik vind dan ook dat je, door het dak van je model een bruine kleur te geven, zeker niet afwijkt van de realiteit. Iets meer kleur aan je model geven kan je model soms ook ten goede komen, zeker in dit geval. |
Je bent echt maximaal aan het gebruik maken van de mogelijkheden van het spuiten met een airbrush. En het resultaat mag er echt zijn! Zoals de spanning die er op dat canvas dak zit, weergegeven door de verschillende gespoten kleurtinten, echt kunst man!
|
Quote:
Thanks! |
Quote:
Misschien het dak nog een klein beetje dry-brushen met wat lichtere tinten. Het is doek, dus quasi een must om dat subtiel te doen. Zoals bij de onderkant van Sennakes Escort: schaduwen met de airbrush (grijs om te temperen) is het basiswerk. En in dit geval, wat lichtjes dry-brushen de afwerking. ;) |
Quote:
Thanks. |
Quote:
ik zou dit hier ook wel kunnen gebruiken...:Offtopic: ik weet het... het ziet er prachtig uit :eek: en dit met een simpel bouwdoosje... |
Erg mooi spuitwerk Dominique! Dat grijze door het dak ziet er echt verbluffend uit! Airbrush kan toch een mooi ding zijn he!
Tom |
Mooi bouwwerk!
Iets versta ik echter niet ... je gaat eerst matte vernis spuiten en dan blinkende? Ik zou het net andersom doen. Alles in blinkend, en dan enkel het dak opnieuw in het mat ... |
Quote:
|
Ge kunt misschien ook het dak afplakken als ge de glanzende vernis spuit...?
Tom |
4 Attachment(s)
Quote:
Ik was net de bedenking aan het maken dat het stilaan als een militair model begint uit te zien :D Maar dat is uiteraard niet de bedoeling. :o http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1200136752 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1200136752 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1200136752 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1200136752 |
Prachtig! :worship: :applaus:
Tom |
mooi hoor!:drewl:
|
3 Attachment(s)
En dit is hoe de bodem er nu uitziet. Ik heb hem wat bevuild, maar ik denk dat ik op tijd ben gestopt. Het mag ook geen roestbak worden.
Genoeg geweatherd. Nu verder bouwen. Ik amuseer me wel met dit karreke ;) http://forum.depaddock.eu/attachment...0&d=1200086923 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1200086931 http://forum.depaddock.eu/attachment...2&d=1200086941 |
Quote:
Op schaal is zoiets totaal niet zichtbaar omdat het onderwerp gewoon te klein is. Dus daarom drybrush je zoiets er gewoon op. Dat geeft een nóg beter effect. Nu is de jute perfect nagebootst, maar op de hoeken en nekken is het nog wat plattekes. Als je niet helemaal zeker bent van wat ik bedoel, kijk dan eens naar de ruitenwissers van Guy zijn Bastos Escort op foto 1 van deze thread: http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=16824. Precies of je ziet dat oplichtende nekje van de ruitenwissers door de lichtinval. Welnu, het is geen lichtinval, het is erop geschilderd (ge-drybrushed) en het is dát effect dat het verschil maakt tussen "sjiek" en "perfect". ;) Quote:
|
Heel mooi die kleur, goede verwering ook trouwens.
ziet er top uit ! :applaus: |
is ook niet echt mijn kleur maar deze auto uit die tijd vraagt dat gewoon.
het dak in bruin vind ik een goed idee en de verwering is zeer goed meegevallen. alleen juist wat Guido hier opmerk:D alleen , ik zou het niet kunnen:( |
Quote:
Ik sluit me aan bij Guido, ik denk dat er nog een paar lichtere tinten bij kunnen. Dit neemt niet weg dat hetgeen we nu al zien natuurlijk top is! |
Verdorie, ik wou replyen, maar heb op de edit knop gedrukt en daarmee post #31 verknoeid.
Ik probeer het te herstellen... Edit: de foto's staan terug en de tekst die ik kon terugvinden, maar post #31 is dus niet meer origineel. 1000x sorry Dominique, ik ga mezelf een rode kaart moeten uitdelen. |
Geen probleem jong, wie nooit iets verkeerd doet wordt ook sterk verdacht van helemaal niets te doen ...
zoals eerder in die post stond: de verwering in het donkergrijs is een klein beetje geaccentueerd, terwijl een heel lichte witte schijn is gedrybrushed om de look van canvas en/of jute te verkrijgen. Het voorste deel boven de voorruit is een beetje vuiler gemaakt omwille van het vuil dat dat deel van het canvas steeds opvangt (regen en stof met rijwind). Dat was het zo een beetje. Ik ga eens kijken wat ik kan doen met die randjes en opstaande toestanden in dat dak. Merci voor de positieve commentaren. Ik wist niet dat het zoveel belangstelling zou gaan krijgen. :worship: |
All times are GMT +2. The time now is 23:14. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.