De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Modelbouw - Op de werkbank (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=70)
-   -   Jordan Ford F1 191 - Tamiya - 1/20 (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=16813)

Ferrari rules 07-01-2008 22:12

Jordan Ford F1 191 - Tamiya - 1/20
 
eindelijk ga ik de bouw van mijn 'modelleke' hier ook eens tonen op de werkbank.
Ik ben begonnen met de Jordan F1 191 van Tamiya , maar dan wel de versie waar Michael Schumacher in gestart is om zijn carriere te lanceren.
eerst de carrosserie in de primer gezet en na een dry-fit was mij opgevallen dat de cowl niet goed op de monoqocue paste .
ik had dan het ingenieuze idee om de cowl ligtjes op te warmen en zo wat te plooien...:crazy: :o
http://img144.imageshack.us/img144/4...g011er8.th.jpg
het resultaat was dat ik een gaatje had gebrand en na wat prutswerk met putty bekwam ik dit.
hoe ga ik dit nu oplossen?:frusty: :(
stof tot nadenken zeker?

Ferrari rules 07-01-2008 22:15

nog eentje...
http://img179.imageshack.us/img179/6...g010gb8.th.jpg

Tom21 07-01-2008 22:20

Op deze foto's zien we dus niet echt veel. Probeer eens grotere foto's te maken in 800*600 resolutie, dan zien we het misschien wel en kunnen we beter helpen.

Tom

Ferrari rules 07-01-2008 22:24

De motor blok...


http://img144.imageshack.us/img144/7...g012pp9.th.jpg

Ferrari rules 07-01-2008 22:27

en nog eentje

http://img180.imageshack.us/img180/7...ding013ir8.jpg

Ferrari rules 07-01-2008 22:33

ik ben hier wat aan het experimenteren voor de juiste grootte te vinden, dus mij excuses voor het gepruts...

http://img180.imageshack.us/img180/3...ding010ia1.jpg

Ferrari rules 07-01-2008 22:34

Quote:

Originally Posted by ferrari rules (Post 226033)
ik ben hier wat aan het experimenteren voor de juiste grootte te vinden, dus mij excuses voor het gepruts...

http://img180.imageshack.us/img180/3...ding010ia1.jpg

Gevonden!!!:champagne:

Guido 07-01-2008 23:01

Als ik zoiets aan de hand zou hebben, zou ik op zoek gaan naar een nieuwe doos. Tegen dat je dat gerepareerd hebt om er iets deftigs uit te krijgen, zal er heel wat tijd en ergernis voorbij gegaan zijn. Leergeld heet zoiets. ;)

Ferrari rules 07-01-2008 23:14

ziet er inderdaad niet zo goed uit hé:o .
ik kan altijd de kit maken en dan later de cowl later nog vervangen .
de rest van de kit is in orde hoor . het zou dan zonde zijn om stil te vallen met dit model voor iets die later gemakkelijk kan vervangen worden.

Ferrari rules 08-01-2008 16:55

in het weekend heb ik wat voort gewerkt aan de motor . hij is bijna af , maar hier en daar zou ik nog wat moeten bijwerken. voorall de letters zou ik willen overdoen (deze zijn niet zo goed geluk).daarna nog wat 'wheateren'...

http://img292.imageshack.us/img292/5...ding001xx6.jpg

http://img252.imageshack.us/img252/9...ding002ch9.jpg

http://img252.imageshack.us/img252/2...ding003dr6.jpg

foto's van de afwerking volgen...

Gr

Guido 08-01-2008 21:41

Je kan inderdaad de rest van de wagen afbouwen, in afwachting een nieuwe kit. De uitlaten vind ik wel een beetje een vreemde kleur hebben, en misschien was het beter geweest om het achterlichtje met clear red te doen.

Hoe denk je de wheathering aan te pakken?

Ferrari rules 08-01-2008 22:04

Quote:

Originally Posted by Guido (Post 226091)
De uitlaten vind ik wel een beetje een vreemde kleur hebben, en misschien was het beter geweest om het achterlichtje met clear red te doen.

Hoe denk je de wheathering aan te pakken?

de uitlaten vond ik inderdaad wat aan de donkere kant , maar ik heb precies gedaan wat er op het plan stond. namelijk X-6(de helft) en X-11 (de andere helft dan:D ) mengen , en dit is het resultaat. ik heb dan ook geen referentie foto's om te vergelijken:( . het lichtje is nochtans clear red ... de ondergrondverf is dan X-11. het zal waarschijnlijk de foto zijn die wat bedriegt. Voor de wheathering had ik gedacht om de uitlaten wat minder 'plastiek' er te laten uitzien , hoe ik dit ga doen weet ik nog niet.:o

het is wel zo dat ik geen air-brush heb en dus alles met gewone spuitbussen doe en de potjes verf...

TvD 08-01-2008 22:22

voor wat betreft referentie-foto's: er is een boek vol met foto's van deze bolide uit de serie Formula Perfect: http://www.hlj.com/product/MDGFP3 Misschien kan je die nog ergens krijgen?

Guido 08-01-2008 22:29

Over referenties gesproken:

- een reeds gebouwd model van gerenomeerd modelbouwer Eric Evain: http://gpma.org/Archive/jordan.html
- een zeer mooie actiefoto van De Cesaris: http://www.flickr.com/photos/antsphoto/2171094071/
- cockpit foto : http://ryuuji.blog.ocn.ne.jp/photos/...pit_04med.html

snel even gegoogled ;)

Ferrari rules 08-01-2008 22:30

Quote:

Originally Posted by TvD (Post 226103)
voor wat betreft referentie-foto's: er is een boek vol met foto's van deze bolide uit de serie Formula Perfect: http://www.hlj.com/product/MDGFP3 Misschien kan je die nog ergens krijgen?

Ik heb deze site ook bezocht maar hij staat 'low on stock'...:( anders had ik hem direct besteld. zo was mijn ander probleem met 'het gat' ook opgelost...

voor wat de uitlaten betrefd, wat vinden jullie? herdoen of zo laten? of iets anders...

Guido 08-01-2008 22:31

Quote:

Originally Posted by ferrari rules (Post 226107)

voor wat de uitlaten betrefd, wat vinden jullie? herdoen of zo laten? of iets anders...

Als ze er nog afkunnen: referentiefoto's zoeken en herdoen. Anders zo laten. ;)

Ferrari rules 08-01-2008 22:33

Quote:

Originally Posted by Guido (Post 226106)
Over referenties gesproken:

- een reeds gebouwd model van gerenomeerd modelbouwer Eric Evain: http://gpma.org/Archive/jordan.html
- een zeer mooie actiefoto van De Cesaris: http://www.flickr.com/photos/antsphoto/2171094071/
- cockpit foto : http://ryuuji.blog.ocn.ne.jp/photos/...pit_04med.html

snel even gegoogled ;)

Thanks , heel erg nuttige foto's:D

Guido 08-01-2008 23:05

nog eentje:

- een bangelijk gebouwde Jordan 191, als inspiratiebron dan: http://home.total.net/~mosc/jordan191.html

Ferrari rules 08-01-2008 23:09

Quote:

Originally Posted by Guido (Post 226115)
nog eentje:

- een bangelijk gebouwde Jordan 191, als inspiratiebron dan: http://home.total.net/~mosc/jordan191.html

Amaai jong... beina niet te geloven dat dit een schaalmodel is !!!
laat staan , op schaal 1/20 dan nog.
1 woord ... SCHITTEREND.

Ben er gewoon niet goed van...:o

Ferrari rules 08-01-2008 23:11

Quote:

Originally Posted by ferrari rules (Post 226116)
beina



Bijna (natuurl'ei'k):D

Dominique 08-01-2008 23:13

Quote:

Originally Posted by ferrari rules (Post 226068)
...daarna nog wat 'wheateren'...

Effe "off topic", maar ik kon hem niet laten liggen :
Het is 'weathering', niet 'wheatering'. ;)
Zoals jij het schrijft kan het in een sigaret gedraaid worden ... Maar ik houd je niet tegen natuurlijk :D
:saythat:

Ferrari rules 08-01-2008 23:16

Quote:

Originally Posted by Dominique (Post 226118)
Effe "off topic", maar ik kon hem niet laten liggen :
Het is 'weathering', niet 'wheatering'. ;)
Zoals jij het schrijft kan het in een sigaret gedraaid worden ... Maar ik houd je niet tegen natuurlijk :D
:saythat:

Ja ,ik typ nogal vlug en vergeet af en toe wat letters:D
of ik ben 'analfabeet' zoals ze in de W-Vlaenders zeggen...

Guido 08-01-2008 23:18

Quote:

Originally Posted by Dominique (Post 226118)

Zoals jij het schrijft kan het in een sigaret gedraaid worden ... Maar ik houd je niet tegen natuurlijk :D
:saythat:

Geen wonder dat hij een gat in de cowling heeft gebrand... :D :D :+



ok, ok, ok, ik ben al weg. :D

Ferrari rules 08-01-2008 23:24

Quote:

Originally Posted by Guido (Post 226120)
Geen wonder dat hij een gat in de cowling heeft gebrand... :D :D :+



ok, ok, ok, ik ben al weg. :D

Tja ,...
wat moet ik daar op zeggen:rolleyes:

tzal der wel iets mee te maken hebben zeker?:D

Ferrari rules 08-01-2008 23:30

nu , terug over het model. ik ga dan toch de uitlaten herdoen hoor.
hoe haal je de verf er het best weer af? met remolie ja, maar welke gebruik je daar het beste voor?

TvD 08-01-2008 23:34

Hoeft niet per se met remolie hoor. Je kan ook ovenreiniger gebruiken. Althans zolang je de acryl-verven van Tamiya hebt gebruikt (de X en XF potjes zeg maar). Onderdelen in een bakje of zakje en volspuiten met ovenreiniger, nachtje laten staan en dan met een oude tandenborstel en wat afwasmiddel schoon schrobben.

Sennake 09-01-2008 07:39

Quote:

Originally Posted by TvD (Post 226123)
Althans zolang je de acryl-verven van Tamiya hebt gebruikt (de X en XF potjes zeg maar).

De enamel-verven hebben ook een typebenaming die begint met X of XF hoor. Je kan ze eerder onderscheiden door de vorm van het potje: de acrylverven zitten in cilindervormige potjes (grote of kleine)

http://graphics.hobbypeople.net/gallery/332281.jpg

en de enamels zitten in van die vierkante, flesvormige potjes.

http://www.tamiya.com/english/howto/car1/tip1_2.jpg

TvD 09-01-2008 10:34

Ah, weer wat geleerd :o. Heb nog nooit de enamel's van Tamiya gebruikt, dus vandaar mijn verwarring :frusty:

BSmodels 09-01-2008 11:23

3 Attachment(s)
wat foto's van het motorblok, om maar te zeggen da ge er redelijk naast zit qua kleur ;)

Er zijn trouwens genoeg foto's te vinden. Meestal zoekt men via google op afbeeldingen en dan vind je niet veel (de naam van de foto moet dan overeenkomen met je zoekopdracht) beter gewoon "internet" kiezen en sites beginnen open klikken;)

Attachment 8819

Attachment 8820

Attachment 8821

Ferrari rules 09-01-2008 12:58

Quote:

Originally Posted by BSmodels (Post 226137)
wat foto's van het motorblok, om maar te zeggen da ge er redelijk naast zit qua kleur ;)

ik volg nochtans gewoon het plan van de auto zelf.
dus Tamiya zit er dan gigantisch naast...(behalve de uitlaten dan:) )
De auto in het echt verschilt ook van race tot race hé , dit kan je trouwens zien aan de foto's die je hier laat tonen. Het model die ik wil maken , is de debuut wagen van Schumacher. trouwens , op de decalsheets staan er een paar sponsordecals tekort op.:(
nu , ik ben toch van plan om de motor helemaal te herzien , en waar nodig is , te veranderen. Alleen krijg ik stillaan het gevoel dat ik mij een air-brush ga moeten aanschaffen...
Alleen weet ik niet goed welk type en welke compressor hiervoor het beste geschikt is.

djoene 09-01-2008 13:40

hallo

heb net even de topic doorgelezen.

je hoeft niet per se een air brush aan te schaffen. Dit vergt wel enige kunsten om mooi en dun te spuiten.

ik spuit zelf ook met tamiya. ik verf met enamel verf van revell. heb nog eigenlijk nooit slechte resultaten bekomen door die 2 merken te mengen in een projekt.

Gewoon goed verdunnen. dan krijg het hetzelfde resultaat als een gespoten oppervlak.

Ferrari rules 09-01-2008 13:55

Quote:

Originally Posted by djoene (Post 226149)
hallo

heb net even de topic doorgelezen.

je hoeft niet per se een air brush aan te schaffen. Dit vergt wel enige kunsten om mooi en dun te spuiten.

ik spuit zelf ook met tamiya. ik verf met enamel verf van revell. heb nog eigenlijk nooit slechte resultaten bekomen door die 2 merken te mengen in een projekt.

Gewoon goed verdunnen. dan krijg het hetzelfde resultaat als een gespoten oppervlak.

Ik had vroeger een air brush (aztek) maar ik heb hem verkocht omdat ik geen compressor had en hem toch niet veel gebruikte:frusty: . Tot mijn grote spijt want in dit projectje moet ik het 'Jordan groen' nabootsen en Tamiya heeft niet echt deze kleur in zijn gamma...:(
Dus , eigenlijk kan je niet zonder air brush...
Bij de meeste modellen zijn de 'hoofdkleuren' te verkrijgen in een spuitbus , Bij de Jordan is dit niet het geval , jammer genoeg:(

Luigi 09-01-2008 19:31

Ik heb deze ook nog liggen om samen te boksen (maar vergeet dat het de Schumi-versie zal worden :+ ). Voor het groen heb ik mij een Humbrol spuitbusje aangeschaft: N°2 Gloss Emerald Green, ik kan wel niet zeggen ofdat het de juiste kleur is.

Ferrari rules 09-01-2008 19:43

Quote:

Originally Posted by Zaibatsu Racing (Post 226180)
Ik heb deze ook nog liggen om samen te boksen (maar vergeet dat het de Schumi-versie zal worden :+ ). Voor het groen heb ik mij een Humbrol spuitbusje aangeschaft: N°2 Gloss Emerald Green, ik kan wel niet zeggen ofdat het de juiste kleur is.

leunt er dicht tegenaan , maar is het toch nog niet helemaal...;)
misschien een optie voor als ik het beu ben om te zoeken?

ik ben vandaag gaan kijken achter een air brush met compressor , de prijs draait rond de 300€:( :( :(
voorlopig iets te veel hoor.

djoene 09-01-2008 20:45

hallo

Inderdaad die compressors gaan voor geld de deur uit.
Mss geldig alternatief is een oude frigo motor. ( Uit koelkast of zo )

Je denkt nu vast van ?????. Ja ook ik zit te wachten tot de koelkast haar engel gaat bezoeken

Sennake 09-01-2008 21:24

Quote:

Originally Posted by ferrari rules (Post 226151)
Tot mijn grote spijt want in dit projectje moet ik het 'Jordan groen' nabootsen en Tamiya heeft niet echt deze kleur in zijn gamma...:(

Bij de meeste modellen zijn de 'hoofdkleuren' te verkrijgen in een spuitbus , Bij de Jordan is dit niet het geval , jammer genoeg:(

Dat is niet waar hoor: speciaal voor die Jordan heeft Tamiya wel degelijk een spuitbusje "bright green" uitgebracht. Het is wel zo dat de productie van deze busjes gestopt is op het moment dat de productie van de bouwdozen stopte. Ik heb destijds een 2-tal van die busjes gekocht om ooit mijn Jordan mee te spuiten. Jammer genoeg bezitten deze busjes geen TS-nummer, er staat enkel "TS Bright Green" op de zijkant en "1/20 ç!è§(& 191 Bright Green" op het deksel, waarbij ç!è§(& iets in het Japans is wat volgens mijn "Jordan" betekent...

Misschien vind je nog wel ergens zo'n busje op het net. Ik zeg het maar als info, maar in elk geval bestaat de Tamiya kleur dus echt wel als spuitbus...

Guido 09-01-2008 23:06

Quote:

Originally Posted by djoene (Post 226190)
hallo

Inderdaad die compressors gaan voor geld de deur uit.
Mss geldig alternatief is een oude frigo motor. ( Uit koelkast of zo )

Je denkt nu vast van ?????. Ja ook ik zit te wachten tot de koelkast haar engel gaat bezoeken

Je kan ze altijd "een handje helpen" he, om naar de eeuwige electriciteitsvelden te gaan.

Maar betreffende het gebruik van de airbrush. Spuitbussen zijn zeker een alternatief. Een airbrush ís gewoon een investering. Leeftijd en ervaring zijn onder andere, denk ik, beslissende factoren die bepalen wanneer je "klaar bent" voor een airbrush.

Ferrari rules 10-01-2008 00:05

Quote:

Originally Posted by Sennake (Post 226202)
Misschien vind je nog wel ergens zo'n busje op het net. Ik zeg het maar als info, maar in elk geval bestaat de Tamiya kleur dus echt wel als spuitbus...

Tja , dit zal een lang en zware zoektocht worden...

Ferrari rules 10-01-2008 00:11

ik had voor de Jordan graag wat 'upgrade' produkten gehad...
wat ik al opgeschreven heb:

Studio27 upgrade setje , Studio27 CF decals metallic gray (small) , Museum Collection high tech decals(hierop zijn alle decals aanwezig voor het Schumi model). Iemand ervaring met 1 van deze?


ook had ik graag een setje gordels gehad , iemand een idee welke ik hiervoor best zou nemen?

gr

Guido 10-01-2008 00:22

De high tech decals van Museum Collection zijn NIET voor beginners. Zelfs gevorderden hebben het er moeilijk mee. High tech, wil zeggen dat er geen carrier film zichtbaar is doordat ze in het negatief moeten aangebracht worden. Dus een compleet andere methode dan standaar decals. Methode te vergelijken met de banden decals van Tamiya.


All times are GMT +2. The time now is 13:21.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.