![]() |
Jordan Ford F1 191 - Tamiya - 1/20
eindelijk ga ik de bouw van mijn 'modelleke' hier ook eens tonen op de werkbank.
Ik ben begonnen met de Jordan F1 191 van Tamiya , maar dan wel de versie waar Michael Schumacher in gestart is om zijn carriere te lanceren. eerst de carrosserie in de primer gezet en na een dry-fit was mij opgevallen dat de cowl niet goed op de monoqocue paste . ik had dan het ingenieuze idee om de cowl ligtjes op te warmen en zo wat te plooien...:crazy: :o http://img144.imageshack.us/img144/4...g011er8.th.jpg het resultaat was dat ik een gaatje had gebrand en na wat prutswerk met putty bekwam ik dit. hoe ga ik dit nu oplossen?:frusty: :( stof tot nadenken zeker? |
|
Op deze foto's zien we dus niet echt veel. Probeer eens grotere foto's te maken in 800*600 resolutie, dan zien we het misschien wel en kunnen we beter helpen.
Tom |
|
|
ik ben hier wat aan het experimenteren voor de juiste grootte te vinden, dus mij excuses voor het gepruts...
http://img180.imageshack.us/img180/3...ding010ia1.jpg |
Quote:
|
Als ik zoiets aan de hand zou hebben, zou ik op zoek gaan naar een nieuwe doos. Tegen dat je dat gerepareerd hebt om er iets deftigs uit te krijgen, zal er heel wat tijd en ergernis voorbij gegaan zijn. Leergeld heet zoiets. ;)
|
ziet er inderdaad niet zo goed uit hé:o .
ik kan altijd de kit maken en dan later de cowl later nog vervangen . de rest van de kit is in orde hoor . het zou dan zonde zijn om stil te vallen met dit model voor iets die later gemakkelijk kan vervangen worden. |
in het weekend heb ik wat voort gewerkt aan de motor . hij is bijna af , maar hier en daar zou ik nog wat moeten bijwerken. voorall de letters zou ik willen overdoen (deze zijn niet zo goed geluk).daarna nog wat 'wheateren'...
http://img292.imageshack.us/img292/5...ding001xx6.jpg http://img252.imageshack.us/img252/9...ding002ch9.jpg http://img252.imageshack.us/img252/2...ding003dr6.jpg foto's van de afwerking volgen... Gr |
Je kan inderdaad de rest van de wagen afbouwen, in afwachting een nieuwe kit. De uitlaten vind ik wel een beetje een vreemde kleur hebben, en misschien was het beter geweest om het achterlichtje met clear red te doen.
Hoe denk je de wheathering aan te pakken? |
Quote:
het is wel zo dat ik geen air-brush heb en dus alles met gewone spuitbussen doe en de potjes verf... |
voor wat betreft referentie-foto's: er is een boek vol met foto's van deze bolide uit de serie Formula Perfect: http://www.hlj.com/product/MDGFP3 Misschien kan je die nog ergens krijgen?
|
Over referenties gesproken:
- een reeds gebouwd model van gerenomeerd modelbouwer Eric Evain: http://gpma.org/Archive/jordan.html - een zeer mooie actiefoto van De Cesaris: http://www.flickr.com/photos/antsphoto/2171094071/ - cockpit foto : http://ryuuji.blog.ocn.ne.jp/photos/...pit_04med.html snel even gegoogled ;) |
Quote:
voor wat de uitlaten betrefd, wat vinden jullie? herdoen of zo laten? of iets anders... |
Quote:
|
Quote:
|
nog eentje:
- een bangelijk gebouwde Jordan 191, als inspiratiebron dan: http://home.total.net/~mosc/jordan191.html |
Quote:
laat staan , op schaal 1/20 dan nog. 1 woord ... SCHITTEREND. Ben er gewoon niet goed van...:o |
Quote:
|
Quote:
Het is 'weathering', niet 'wheatering'. ;) Zoals jij het schrijft kan het in een sigaret gedraaid worden ... Maar ik houd je niet tegen natuurlijk :D :saythat: |
Quote:
of ik ben 'analfabeet' zoals ze in de W-Vlaenders zeggen... |
Quote:
ok, ok, ok, ik ben al weg. :D |
Quote:
wat moet ik daar op zeggen:rolleyes: tzal der wel iets mee te maken hebben zeker?:D |
nu , terug over het model. ik ga dan toch de uitlaten herdoen hoor.
hoe haal je de verf er het best weer af? met remolie ja, maar welke gebruik je daar het beste voor? |
Hoeft niet per se met remolie hoor. Je kan ook ovenreiniger gebruiken. Althans zolang je de acryl-verven van Tamiya hebt gebruikt (de X en XF potjes zeg maar). Onderdelen in een bakje of zakje en volspuiten met ovenreiniger, nachtje laten staan en dan met een oude tandenborstel en wat afwasmiddel schoon schrobben.
|
Quote:
http://graphics.hobbypeople.net/gallery/332281.jpg en de enamels zitten in van die vierkante, flesvormige potjes. http://www.tamiya.com/english/howto/car1/tip1_2.jpg |
Ah, weer wat geleerd :o. Heb nog nooit de enamel's van Tamiya gebruikt, dus vandaar mijn verwarring :frusty:
|
3 Attachment(s)
wat foto's van het motorblok, om maar te zeggen da ge er redelijk naast zit qua kleur ;)
Er zijn trouwens genoeg foto's te vinden. Meestal zoekt men via google op afbeeldingen en dan vind je niet veel (de naam van de foto moet dan overeenkomen met je zoekopdracht) beter gewoon "internet" kiezen en sites beginnen open klikken;) Attachment 8819 Attachment 8820 Attachment 8821 |
Quote:
dus Tamiya zit er dan gigantisch naast...(behalve de uitlaten dan:) ) De auto in het echt verschilt ook van race tot race hé , dit kan je trouwens zien aan de foto's die je hier laat tonen. Het model die ik wil maken , is de debuut wagen van Schumacher. trouwens , op de decalsheets staan er een paar sponsordecals tekort op.:( nu , ik ben toch van plan om de motor helemaal te herzien , en waar nodig is , te veranderen. Alleen krijg ik stillaan het gevoel dat ik mij een air-brush ga moeten aanschaffen... Alleen weet ik niet goed welk type en welke compressor hiervoor het beste geschikt is. |
hallo
heb net even de topic doorgelezen. je hoeft niet per se een air brush aan te schaffen. Dit vergt wel enige kunsten om mooi en dun te spuiten. ik spuit zelf ook met tamiya. ik verf met enamel verf van revell. heb nog eigenlijk nooit slechte resultaten bekomen door die 2 merken te mengen in een projekt. Gewoon goed verdunnen. dan krijg het hetzelfde resultaat als een gespoten oppervlak. |
Quote:
Dus , eigenlijk kan je niet zonder air brush... Bij de meeste modellen zijn de 'hoofdkleuren' te verkrijgen in een spuitbus , Bij de Jordan is dit niet het geval , jammer genoeg:( |
Ik heb deze ook nog liggen om samen te boksen (maar vergeet dat het de Schumi-versie zal worden :+ ). Voor het groen heb ik mij een Humbrol spuitbusje aangeschaft: N°2 Gloss Emerald Green, ik kan wel niet zeggen ofdat het de juiste kleur is.
|
Quote:
misschien een optie voor als ik het beu ben om te zoeken? ik ben vandaag gaan kijken achter een air brush met compressor , de prijs draait rond de 300€:( :( :( voorlopig iets te veel hoor. |
hallo
Inderdaad die compressors gaan voor geld de deur uit. Mss geldig alternatief is een oude frigo motor. ( Uit koelkast of zo ) Je denkt nu vast van ?????. Ja ook ik zit te wachten tot de koelkast haar engel gaat bezoeken |
Quote:
Misschien vind je nog wel ergens zo'n busje op het net. Ik zeg het maar als info, maar in elk geval bestaat de Tamiya kleur dus echt wel als spuitbus... |
Quote:
Maar betreffende het gebruik van de airbrush. Spuitbussen zijn zeker een alternatief. Een airbrush ís gewoon een investering. Leeftijd en ervaring zijn onder andere, denk ik, beslissende factoren die bepalen wanneer je "klaar bent" voor een airbrush. |
Quote:
|
ik had voor de Jordan graag wat 'upgrade' produkten gehad...
wat ik al opgeschreven heb: Studio27 upgrade setje , Studio27 CF decals metallic gray (small) , Museum Collection high tech decals(hierop zijn alle decals aanwezig voor het Schumi model). Iemand ervaring met 1 van deze? ook had ik graag een setje gordels gehad , iemand een idee welke ik hiervoor best zou nemen? gr |
De high tech decals van Museum Collection zijn NIET voor beginners. Zelfs gevorderden hebben het er moeilijk mee. High tech, wil zeggen dat er geen carrier film zichtbaar is doordat ze in het negatief moeten aangebracht worden. Dus een compleet andere methode dan standaar decals. Methode te vergelijken met de banden decals van Tamiya.
|
All times are GMT +2. The time now is 13:21. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.