![]() |
Porsche 908/80 - Le Mans 1980 - Ickx/Jöst - Tamiya (+Studio27) - 1/24
1 Attachment(s)
Mijn grootste modelbouwprobleem is altijd weer welk model ik nu weer eens ga bouwen. Eén model bouwen betekent namelijk alle andere 260 modellen uit mijn stockpile NIET bouwen, en hierdoor duurt het dikwijls een ganse poos voor ik beslis. Ik was dan ook eigenlijk van plan om mijn 1/12 Martini-Brabham BT44B van Tamiya te gaan bouwen, tot ik op Ebay ineens op een decalsetje van Studio27 stuitte waarmee je de Porsche kan bouwen waarmee Ickx/Jöst in 1980 tweede werden in Le Mans na Rondeau in zijn gelijknamige wagen. Al jaren denk ik dat er van deze wagen geen kit noch conversieset bestaat, en dus heb ik niet getwijfeld en de decalset direct gekocht. En tegelijkertijd was de keuze ook gemaakt welk model ik zou bouwen: dit dus. (En de livery is dan toch al dezelfde als de Martini Brabham BT44B...)
http://i9.photobucket.com/albums/a79...08_80_real.jpg Een beetje opzoekwerk naar de geschiedenis van deze wagen leerde me al gauw dat de benaming "908" nergens op sloeg en dat het in werkelijkheid een "vermomde" 936 was, die om onduidelijke redenen die naam niet mocht dragen. Het betreft het 4de chassis van de 936 dat gebouwd werd na de 3 officiële fabrieks-chassis. Dus had ik een 1/24 kit van de Tamiya Porsche 936 nodig als basis. De vraag was alleen: dewelke? Want er bestaan er twee bij Tamiya: die van 1977 en die van 1978. Nog meer opzoekingswerk leerde mij dat de 908/80 in feite een mengelmoes is van beide modellen. Zo zag de Porsche 908/80 die ik wil bouwen er uit: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1200163433 Zoals je kan zien is de algemene lijn die van de 936 van 1977, met zijn zijdelingse vleugels waartussen een grote vlakke achterspoiler zit, zoals volgende foto ons toont: http://i9.photobucket.com/albums/a79...che_936_05.jpg Maar achter de airscoop zitten niet de 4 luchthappers zoals bij het model van 1977, maar wel de centrale luchthapper met twee extra luchthappers die afgedekt zijn met beschermingsgaas, zoals op het model van de 936 van 1978... http://i9.photobucket.com/albums/a79...che_936_05.jpg Uiteindelijk besliste ik om het 1977-model te gebruiken als basis, waarop ik de aanpassingen van het 1978-model zou uitvoeren. |
5 Attachment(s)
En dus ging ik aan de slag.
Eerst werden de 4 luchthappers van het 1977-model opgevuld met Milliput. Ik verkoos Milliput boven de klassieke putty's omdat ik niet alleen de gaten moest opvullen met een stabiele pasta, maar daarna moest ik ook nog eens nieuwe gaten maken die de opgevulde gedeeltelijk overlappen. Ik moest dus kunnen snijden in een materiaal dat zeer hard werd en niet zou scheuren of afbreken als ik er begin in te snijden. Vandaar: Milliput. Nadat de gaten opgevuld waren en goed gedroogd, kon ik in een eerste fase de ganse achterpartij mooi glad schuren zodat ik een perfect glad oppervlak had om verder op te werken. Vervolgens heb ik op het 1978-model de contouren van de middelste luchthapper overgetekend op wat masking tape en op mijn model overgebracht. Het gat zelf werd uitgefreesd met een mini-freesje van mijn Dremel. De exacte vorm werd afgewerkt met een scalpel en een flexfile. Nu was het de beurt aan de 2 zijdelingse luchthappers. Hiervoor heb ik eerst de vorm van de afdekkingen in gaas overgetekend op wat plastic sheet, waarna ik de basis van de afdekkingen kon snijden. Daarna heb ik met metaalgaas de eigenlijke beschermkappen vervaardigd en ze op de plastic basis vastgekleefd. Ik heb even getwijfeld of het zinvol zou zijn om de luchtgaten die onder dat beschermgaas zitten ook uit te frezen, maar uiteindelijk heb ik dank zij Guido de knoop doorgehakt en ze toch maar uitgefreesd. Eens de 3 gaten een feit waren heb ik langs de onderzijde van de body met plastic strip en plastic sheet de onderkant van de luchthappers vervaardigd, zodat je er niet meer los door kon kijken en de luchtstroom naar de motor geleid wordt. Op de foto kan je de 4 dichtgemaakte luchthappers zien, alsook de 3 nieuwe waarvan er 2 reeds afgedekt zijn met gedryfitte beschermingskappen. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1200165791 Eens dat gedaan was, groeide mijn motivatie om dit model, dat in feite een erg simpel curbside modelletje is zonder motor of ophanging, tenminste aan de buitenzijde zo gedetailleerd mogelijk te bouwen. Dus werden ook de koplampen aangepakt. Eerst en vooral werden de glazen afdekkappen van de koplampen ontdaan van hun bevestigingslip die zowel vooraan als achteraan aan de glaspartij zitten en het geheel er erg onrealistisch doen uitzien. Eens ze weggeschuurd waren heb ik de bevestigingsgaten in de body opgevuld met plastic sheet. Wat overblijft zijn de klassieke openingen waarin de koplampen terecht zullen komen en die afgedekt zullen worden met glazen afdekkappen die geen bevestigingslippen meer vertonen. De achteruitkijkspiegels van het 1977-model zaten ook op een andere plaats en dus werden de bevestigingsgaten opgevuld en werden er nieuwe geboord op de correcte plaats. De airscoop werd een pak dieper uitgefreesd, maar helemaal uitboren durfde ik niet omdat er helemaal niets achter zit. Het is echter diep genoeg om de indruk te krijgen dat er geen einde aan komt, vooral omdat de ganse binnenzijde van de airscoop matzwart is. Links naast de kuipzetel zitten een aantal noodschakelaars en een antenne, die bij het 1977-model trouwens buiten de cockpit zat. Daarom werd dat gat buiten dichtgemaakt en in de cockpit werden de nodige gaten geboord op de correcte plaatsen. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1200165791 Ook de noodschakelaars aan de linkerbuitenzijde van de cockpit werden allemaal verwijderd en vervangen door gaatjes waarin mish-mash schakelaars moeten komen. De 3 gaten waarin tankdoppen meegegoten zaten werden uitgeboord en terug voorzien van een bodempje waarin ik realistische tankdoppen ga bevestigen. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1200165791 Vooraan in de neus heb ik ook alles weggesneden om te vervangen door meer realistische onderdelen. De tussenschotten tussen de radiator en de koelopeningen voor de voorste remmen waren veel te dik en stonden verkeerd geöriënteerd. Dat werd dus gecorrigeerd, en de koelopeningen werden uitgeboord, iets wat de standaard kit niet bezat. Je ziet op de foto ook nog eens duidelijk waar de plastic sheet zit die de bevestigingslip van de glazen afdekkap vervangt. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1200165791 Aan de achterzijde werden de nodige gaten geboord om de snelsluitingen in onder te brengen, en heb ik een aluminium Gurney-flap toegevoegd. De achterspoiler, die met plastic pinnetjes in de 2 zijvleugels bevestigd moest worden werd ook aangepakt. Eerst heb ik de gaten waarin de plastic pinnetjes moesten komen opgevuld om ze daarna terug uit te boren, maar dan met een realistische diameter. Ook de 2 andere gaten waarin nog regelvijzen moeten komen waarmee de spoiler in zijn exacte positie gezet kon worden, heb ik al geboord. De middensteun kreeg een extra bevestigingsoog, net als de achterste spoiler, waardoor ik nu via een metalen staaf een extra steun kon aanbrengen, net zoals bij het origineel. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1200165791 Een model dat je normaal in 3 dagen ineens flanst heeft op die manier alleen al aan body-voorbereiding 3 dagen in beslag genomen. Alle details zoals racenummer-verlichtingslampjes enz. werden ook weggeschuurd, en de paneellijnen werden uitgekrast tot ik op vele plaatsen helemaal door het plastic heen zat. Om te vermijden dat je later dwars door het model kan heenkijken heb ik de paneellijnen aan de binnenzijde afgedekt met dunne reepjes masking tape. Wat moet er nu nog gebeuren? Wel, ik heb bewust foto's genomen vooraleer ik het model met primer spuit, want dan zie je bijna niets meer van de aangebrachte veranderingen. Het is nu al moeilijk genoeg om iets te zien omdat alles wit is. Dus na het posten van deze thread ga ik het model deftig ontvetten en reiningen, waarna het eerst zal drogen en daarna een eerste mistcoat primer zal ontvangen. Daarna zullen de wetcoats volgen waarna ik een nieuwe update plan. Tot dan! |
Ha, geweldig!
We zijn weer vertrokken voor een rondje "Hoe maak ik van een basis kitje waar niks in zit, een impressionante replica." In de huidige modelbouwwereld wordt er vaak gedacht dat je stinkend dure en erg uitgebreide kits en ditto updatessets van dubbel zoveel geld moet kopen om een deftig model te kunnen bouwen. Dat is echter maar de halve waarheid. Een goeie updateset heeft zeker zijn toegevoegde waarde, maar de skills en de durf om zelf dingen te bouwen zijn zeker zo belangrijk. Ik ben een "believer" van alles wat je kan zien met er perfect "uitzien" en daar heb je niet altijd "complete sets" voor nodig. Lang voor dat er resin en PE bestond, was plastic card het enige wat er was. Met deze back to basics methode, ontstaat er altijd een uniek model, gezien de inspiratie van de bouwer de limiterende factor is. En dat is het leuke eraan. Succes jong, ge zijt erg goed vertrokken! |
Ja Guy, dat is een serieuze intro die je hier geeft.
Ik ben al nieuwsgierig naar het vervolg.;) |
Quote:
Schitterende aanzet laat hij hier weer zien. Het wordt op de duur niet simpel meer om te superlatieven te blijven laten vloeien :champagne: |
Guy, mag ik vragen waar je je referenties haalt? Ik moet ook nog zo eentje bouwen maar als ik zie welke details erop gaan zitten, amai goe bezig.
J. |
Quote:
Ultimatecarpage.com Hier staan foto's op van de gerestaureerde Porsche 934-004, exact het chassisnummer dat ik aan het bouwen ben dus. De livery is niet meer correct omdat er tegenwoordig ook nog mee geraced wordt en dan staan er al eens andere sponsors op. Maar om foto's met die correcte livery te bekijken is er natuurlijk de uitgebreide site van Jacky Ickx zelf... |
Na de rallyscene waar de racescene... Ik heb hier evenwel geen verstand van, dus volg ik je helemaal via de referenties en dergelijke die je toont. Opnieuw bewijs je dat je eerst en vooral goed moet gaan kijken voor je in actie schiet. Bezin eer je begint... Een leerstap die ik echt wel nodig heb want soms vlieg ik er te enthousiast in.
Het keuzeprobleem ken ik ondertussen ook al. Soms helpt het om iemand anders een keuze voor je te laten maken. Maar dan kun je onverwachte kitjes uitkomen (zie de Mini van zoontje Robbe) Zoals Guido al aanhaalde, is het inderdaad niet nodig om steeds weer de dure updatesetjes aan te schaffen. Eer bestaat heel wat keuken- en ander materiaal die kan dienen. Je moet er gewoon voor open staan en de verbeelding voor hebben: wat kan ik gebruiken... Ondanks dat ik eigenlijk amper interesse heb voor racewagens als deze ga ik toch meevolgen, al is het maar om ideeën op te doen !! Succes verder !! |
Hallo
wat een start man dat je hier neemt. Veel succes |
Dat is nu eens de koe bij de hoorns vatten! Amai wat eens start Guy! Het model ziet er nu al bijna impressionant uit!
Tom |
Ja mannen den Guy vliegt er meteen goed in en ja zoals Guido zegt" Hoe maak ik van een basis kitje waar niks in zit, een impressionante replica"
pffffffff ik kan daar alleen maar om :drewl: . Maar toch een klein vraagje het gaas over de luchthappers kun je deze gemakkelijk in een bepaalde vorm brengen en welke gaas is het ? Alvast veel succes met de verdere bouw zie er al naar uit naar het eind resultaat. Grts Vinnie.:gas: |
Quote:
|
Quote:
Grts. |
Quote:
Quote:
Bovendien wil ik niet pretenderen dat wíj uitsluitend de "Huidige modelbouwwereld" zijn, verre van zelfs, we doen gewoon ons eigenwijze eigen ding. Maar als je op beurzen enz. met niet Paddock mensen praat, is dat toch vaak de teneur. Dat bedoelde ik. ;) |
Quote:
Ik bedoel alleen maar dat je inderdaad geen dure etc etc etc nodig hebt om etc etc etc. Maar dat had je wel begrepen. ;) |
Guy, mercie voor de sites, ik heb al mooie foto's voor kits die ik nog moet bouwen.
J. |
5 Attachment(s)
Quote:
Ondertussen heeft de body nog wat aanpassingen ondergaan. Zondagmorgen wou ik namelijk alles in witte primer zetten, maar juist toen ik wou beginnen viel mijn oog op de koplampen in de kit: dat zijn namelijk gewoon plastic rondjes, zonder enige doorzichtige afdekking dus. Je moet ze zilver schilderen en dat moeten dan de koplampen voorstellen. Zoiets dus: http://i9.photobucket.com/albums/a79..._24/24004m.jpg Dat trekt uiteraard nergens op, en past al helemaal niet in het plaatje van de supergedetailleerde Porsche die ik wil bouwen. Dus in eerste instantie ben ik op zoek gegaan naar 4 koplampglaasjes die pasten, en in mijn scrapbox heb ik er 4 gevonden die perfect zijn van vorm, afmetingen en profiel. Maar mijn volgende bedenking was dan: "als ik die glaasjes gewoon langs achter ga bekleden met chroomfolie zie je nog geen diepte achter het glas". Ik wou namelijk dat je de koplampspiegels achter het glas kon zien, en als het effe kan ook de ampoules. Dus ben ik in mijn Ford Escort bouwdoos gedoken en heb ik er 4 koplampspiegels uit genomen van de verstralers (die ik toch niet ga gebruiken) en heb ik ze op maat gesneden, tot de diameter perfect overeen stemde met die van de koplampglaasjes. Op de foto zie je alle koplampen verzameld, samen met de glazen kappen waarvan ik de bevestigingslippen werwijderd heb. Maar nu had ik weer een nieuw probleem: om de koplampen op hun plaats te kunnen lijmen moest ik 4 gaten boren in de achterwand van de zitting van de lampen. Dat bleek een heel stuk moeilijker dan ik verwacht had. De linkse ging nog van een leien dakje, voornamelijk omdat ik eerst een klein gat geboord had en daarna met een ronde vijl dat gat groter en groter maakte totdat de koplamp er ver genoeg in paste zonder er helemaal door te zakken. Maar bij de rechtse lamp ging het mis: omdat ik nu de juiste diameter kende van het te boren gat wou ik dit ineens boren met een correcte diameter-boor, maar ik schoof uit en beschadigde de ganse achterzijde van de koplamp-zitting. Dus heb ik ze er maar helemaal uitgezaagd en vervangen door een nieuwe uit plasticard. Dat had ook nog het voordeel dat ik de gaten die moesten geboord worden kon boren vooraleer ik de plasticard op zijn plaats lijmde. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1200334896 Maar nog kon ik de primerlaag niet aanbrengen. Ook de achterspoiler was namelijk nog niet af: er moest nog een systeem aangebracht worden waarmee de vleugel in verschillende posities kon bevestigd worden, zoals op de referentiefoto's. En ik wou er zeker van zijn dat de achtervleugel met de bevestigingsbeugels ook nog tussen de beide "wingend-plates" paste, dus was ik verplicht om die details aan te brengen en te passen vooraleer ik de body zou spuiten. Met aluminiumplaat heb ik smalle reepjes gesneden waarin ik nog smallere gleufjes geslepen heb met een slijpschijfje, waarna ik de vorm van de beugels kon uitsnijden. Na wat passen kon ik de 4 beugels tegen de zijkant van de achtervleugel lijmen in een positie die overeenkwam met de geboorde gaatjes in de wingend-plates. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1200334896 Ok, nu kon in de body in de primer zetten. Eerst een mistlaag, daarna een wetcoat. Na een dag drogen moest ik hier en daar nog wat bijschuren en kon ik een finale mistlaag aanbrengen daar waar nodig. Vervolgens heb ik na droging de body nog een laatste keer lichtjes "geslist" met micromesh 2400, en heb ik er een eerste mistcoat Tamiya TS-26 pure white op aangebracht. Er zullen nog 1 à 2 lagen volgen, maar dat beslis ik pas na het bekijken van de body na de volgende laag. Tenslotte moet er na het decallen nog minstens 2 à 3 vernislagen gezet worden, dus de laklaag hoeft niet per sé superblinkend te zijn. Maar effen moet ze wel zijn natuurlijk. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1200334896 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1200334896 Terwijl de body staat te drogen, ben ik al eens gaan piepen op het decalvel van Studio27. En alhoewel de algemene drukkwaliteit en de kleurechtheid van de decals me uitermate aanstaat, is er ook iets wat ik echt niet snap. Terwijl die mannen van Studio27 op hun bouwinstructies (links op de foto) duidelijk het juiste model Porsche 936 gekozen hebben (ttz het 1977-model met de 3 luchthappers ipv 4) komt dit helemaal niet tot uiting op hun decalvel! Kijk maar rechts op de foto: de Martini-striping wordt onderbroken om te passen rond luchthappers die aan de buitenzijde van het model staan, maar die STAAN er niet meer! De decals zijn dus eigenlijk ontworpen om op een standaard 1977-model gezet te worden, wat totaal verkeerd is als je naar de referentiefoto's kijkt en zelfs als je naar de bouwinstructies kijkt! Begrijpe wie begrijpe kan! Ik zal dus genoodzaakt zijn om die gaten bij te schilderen met een dun penseeltje. Hopelijk kan ik de verf zodanig mengen dat er geen kleurverschil te bespeuren valt... http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1200334896 Wordt dus ongetwijfeld vervolgd... |
Ik had tenminste nog de deftigheid van Escort lampen in een Escort te stoppen. http://forum.depaddock.eu/showpost.p...3&postcount=38 Gij draait zonder blikken of blozen Escort lampen in een Porsche. Als de Jacky dat moet te weten komen... :D :D :+
Het is een absolute meerwaarde en zeker met de 2 lampen naast elkaar, dat gaat er "ferm" uitzien. :applaus: De achterspoiler is ook helemaal geweldig. Wat een gepiel weeral, maar ook hier geldt hetzelfde als daarnet. Absolute meerwaarde. Tja, en van de decals, ge vraagt u soms echt af waar die model- en decalfabrikanten soms mee bezig zijn. Alhoewel het natuurlijk van de kalodders is, dacht ik dat het nóg erger zou zijn, nl. dat de volledige driehoek eruit was (dus ook het rode gedeelte). Dat neemt niet weg dat het erg stom is. Succesvolle verderzetting gewenst. |
Het zal inderdaad ferm zijn, maar ik zou Guy toch graag eens zien die kleine dingen maken. Kwestie van de volledige werkwijze te zien, die alu dingskes en dat systeem om te scharnieren. Je kan het amper vastnemen met een pincet.
J. |
Quote:
@ Sennake: indrukkwekkend. :drewl: |
Quote:
|
Heb je nergens geen Martini decals in Uwe stock die je toch niet van plan was te gebruiken? Anders kan je daar kleine stukjes uit knippen?
|
Quote:
|
Ik zat te denken aan de Martini kleuren van Zero-paints, maar die zijn eigenlijk bedoeld voor de airbrush... En om nu ~16 euro uit te geven aan die verf als je niet zeker weet of deze matched met de decals is misschien wat overdreven..
|
Tjongejonge.
Dit ziet er toch weer erg indrukwekkend uit wat Guy uit zijn hoed tovert. Ik ga hier graag verder van genieten ! |
Mooi om te zien Guy. Je kan ook nog altijd een decalvelletje bijkopen en daar stukjes uit snijden om de leegte op te vullen? Maar als het schilderen u lukt, zou ik daar voor gaan!
Tom |
Quote:
|
5 Attachment(s)
Na de eerste mistlaag heb ik een wet coat gezet, waarna ik het model een goede 24 uur laten drogen heb. Daarna heb ik het eens nader bekeken, hier en daar wat stofjes en oneffenheden weggeslist met Micromesh 2400, en de bijgewerkte spots gepolisht met Tamiya compound. Eens dit gedaan was vond ik dat de laklaag goed genoeg was om het decallen te beginnen.
Ik denk dat het de eerste keer is dat ik aftermarket decals gebruik van Studio27, en eerlijk gezegd had ik me toch wel wat anders voorgesteld van de kwaliteit van de decals. Maar hierover seffens meer. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1200597851 Om te beginnen heb ik de Martini striping nauwkeurig uitgeknipt om geen draagfilm te vertonen, en heb ik de achterste 2 strepen aangebracht (je weet wel, die met de ontbrekende driehoekjes in). Daarna heb ik ze gesold met de rode sol van Daco Products, en gewoontegetrouw vertoonden ze onmiddellijk overal rimpels. Geen paniek, dat kennen we, gewoon afblijven en alles komt goed. Maar het duurde wel erg lang deze keer en ondanks het feit dat 50% van de rimpels inderdaad verdween, bleef de rest zichtbaar en wat erger was: de sol had sommige rimpels zodanig aangetast dat het scheurtjes geworden waren! Tijd om een beslissing te nemen dus: ik had ook nog de originele Tamiya-decals (die qua kleur wel niet zo correct waren als die van Studio27 maar soit) en dus spoelde ik de Studio27 decals onder de waterkraan van het model af. So far for the aftermarket striping. De originele Tamiya decals dan maar. Weer begon ik met de achterste strepen waarna ik de decals helemaal liet drogen zonder sol. Pas als ze strak zaten ben ik erover gegaan met Daco sol (de oranje deze keer, die is iets minder straf). Dat bleek veel beter te gaan. Dus durfde ik het ook aan om de voorste 2 strepen te zetten. Maar nu stuitte ik op een nieuw probleem. Op de referentiefoto's kan je zien dat de striping begint rond de koplampen, vervolgens de volledige koelsleuven van de voorste spatborden bedekt en dan naar achter loopt, evenwijdig met de achterste strepen. Nu, als ik de decal mooi positioneerde over de koplampen, en mooi over de koelsleuven liet lopen, lag de tussenafstand tussen de voorste en achterste striping al vast, en kon ik niet anders dan de decals evenwijdig met elkaar naar achter te laten lopen. Maar: de tussenafstand tussen beide decals is te groot in vergelijking met de referentiefoto's! (zie pijl nr 1 op de foto) De linkse tankdop bv zou eigenlijk halverwege het rood en het blauw moeten zitten, en bij mijn model zit de dop integraal in het blauwe stuk. Ook de noodstop-switch aan de linkerzijde zou eigenlijk boven de striping moeten uitkomen, in het witte gedeelte dus, en bij mij valt ze in het blauwe gedeelte. Enzovoorts. Schuiven aan de decal kon natuurlijk nog wel, maar dan kwam ik in de problemen met de koplamp en de koelsleuven uitlijning. Een beetje "wringen" aan de decal kon er wel voor zorgen dat hij achteraan de juiste afstand vertoonde, maar van zodra hij over de koelsleuven moet lopen zit je vooraan al vast aan een te grote tussenafstand. Dilemma! Overigens zou ik exact hetzelfde probleem gehad hebben met de Studio27 decals, die een exacte kopie waren van de Tamiya decals (vandaar dat ze ook dezelfde driehoekige uitsparing vertoonden). Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om de tussenafstand te laten voor wat het is en de rest mooi te laten uitkomen. Na het zetten van de Martini striping heb ik de driehoekjes achteraan weggewerkt. Nu ik met Tamiya decals werkte kon ik natuurlijk wel een stuk decal van een andere Tamiya-kit gaan lenen, alhoewel de breedte van de donkerblauwe strepen niet klopte. Maar ik kon tenminste het lichtblauw al afdekken dat het meest gevoelig is voor kleurverschil. Daarna heb ik de donkerblauwe strepen met een penseel bijgewerkt en ik denk dat het vrij goed gelukt is. Je ziet nog wel een verschil in glans, maar eens het model vernist is zie je daar ook niets meer van. Vervolgens heb ik het model 24 uur laten drogen. De volgende dag werd mijn teleurstelling over de Studio27 decals alleen maar groter. Om te beginnen ontbreekt de "Dunlop" decal onder de nummer 9 op de neus. (pijl nr 2) Ik was hem niet kwijt of zo, hij staat gewoon niet op het blad. Toch wel fundamenteel. De reserve-decal doos bracht gelukkig soelaas. De decal met de namen en vlagjes van de piloten bleek véél te groot (minstens 2x te groot!) - (pijl nr 3). Weer een ontgoocheling erbij. Ook de grijze decal met nr 9 op aan de rechterzijde was een stukje te groot. (pijl nr 4) Deze fout valt het minst op en ik zou er nog kunnen mee leven, maar de rest vind ik toch wel erg als je weet dat je 15 euro betaald hebt voor zo'n decalblad... http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1200597851 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1200597851 Alles bij elkaar is het natuurlijk wel een mooie livery en vallen de foutjes niet zo erg op, zeker niet als je er geen referentiefoto's bijlegt. Er zijn ergere dingen in het leven, dat besef ik ook wel, en zelfs op een wedstrijd word je nooit afgerekend op minimale foutjes in de accuraatheid van decals, alleen op het goed (of slecht) aanbrengen ervan. Dus vol goede moed ging ik verder. Na het zetten van de decals heb ik de opening in de neus en in de staart matrood geschilderd met een penseel. Matrood heeft het voordeel dat het mooi egaal schildert en aangezien er toch nog vernis over moet maakt het niet uit dat het een matte kleur is. Vooraan aan de koplampen heb ik de blauwe omrandingen nog wat moeten bijwerken omdat ze niet mooi aansloten op de lamp-openingen die later nog matzwart geschilderd zullen worden. Vervolgens heb ik me nog eens toegelegd op de koelroosters achteraan op de Porsche. Zoals je weet had ik al prototypes gemaakt met wat messing gaas en plasticard, maar ze zagen er toch niet helemaal hetzelfde uit als de echte. Dat komt omdat ik een mal uit het gaas gesneden heb en vervolgens de vorm omgeplooid heb met een pincet, terwijl in het echt zo'n gaas in zijn vorm geperst wordt. "Dat kan ik ook" dacht ik, en dus maakte ik een negatief van de vorm die ik wou bereiken, uit 2 dikke stukken plasticard, en duwde ik het messing gaas er voorzichtig doorheen met de achterzijde van een penseel, om geen al te scherpe randen te bekomen. In feite had ik ook een positieve mal kunnen maken die een stuk smaller is dan de negatieve mal, om zo de vorm tussen beide mallen te persen. Maar omdat het ook ging met een penseel heb ik het zo gelaten. Het verschil zit hem niet alleen in de betere vorm, maar ook in het feit dat ik nu het gaas langs onder doorheen de plasticard omranding kon steken en langs onder vastkleven, wat er ook veel beter uitziet dan het prototype waar ik het gaas boven op de omranding geplakt had. Links op de foto de prototypes, rechts de verbeterde versie. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1200597851 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1200597851 Op het moment dat ik dit schrijf staat de body al te drogen van een eerste mistlaag vernis. Eens alle vernislagen erop staan komt er weer een vervolg aan dit verhaal... |
Uw koelrooster ... Top (op z'n minst)
Uw bouwniveau tot hier ... Top (ik had niets anders verwacht). Uw decals ... joeng toch! Studio 27, ik had er ook meer van verwacht. Ik heb deze week net hetzelfde aan de hand gehad. Een speciale decalset voor het model, en toch ontbreekt er 1 (in mijn geval 2) decals. Hoe kan zoiets? Maar ... het komt wel weer goed, daar ben ik zeker van! Kop op maat en doorbijten! |
Super Guy (als ik Guy mag zeggen tenminste...) , een sterk staaltje detail , vooral de 'gazen'. Echt de max:worship:
|
Quote:
|
Tja 15 euro voor decals die niet blijken te kloppen, is inderdaad een tegenvaller, maar je hebt dat mooi opgelost.
Ook je nieuwe koelroosters zien er stukken beter uit dan je prototype. |
Wat een mooie update alweer. Ondanks de decal perikelen, ziet alles er toch vrij overtijgend uit. Het gebeurd wel vaker bij aftermarkte decals dat ze niet helemaal overeenstemmen met de realiteit. Ook de 307WRC in Thiry Condroz versie heeft op bepaalde plaatsen last van de fenomeen. Het grote probleem is natuurlijk dat je daar pas achter komt van zodra dat je "al vertrokken" bent en er dus nagenoeg geen weg meer terug is. Het komt er dan op aan om tijdens het decal proces een zo mogelijk compromis te vinden dat er overtuigend uitziet. En daar ben je zeker in geslaagd.
Wellicht dat rode Daco setting te straf was voor de S27's..? Quote:
|
Ik heb toch geen enkel probleem gehad met mijn Studio27-decals bij de Corolla Levin. Ik vond ze zelfs heel goed, maar gebruikte enkel MicroSol. Het zou dus best kunnen dat die van Daco te straf spul was...
|
Quote:
|
Ik moet zeggen dat ik hoe langer hoe meer van die hele setting solutions aan het afstappen ben, net om dezelfde fratsen die jij nu aan de hand gehad hebt.
OK, decal solutions geven een betere hechting, bla bla bla bla ... maar, een decal die perfect op je voorwerp ligt, zonder luchtbellen ... zet er een straffe setting solution op en ge hebt luchtbellen. De ergste zijn dan nog die die je niet ziet! Een goeie laag 2K vernis erover en ... LAP! Mijn ding is tegenwoordig zeer heet water en goed aandrukken. Eventueel nog de oranje DACO voor bochten, enz, maar voor de rest niets. De rode, van in het begin mijn lieveling geweest voor CF decals (en nog steeds), maar dan alleen nog voor CF decals en decals die echt op scherpe bochten en hoeken liggen, anders niets meer. Maar ... wie ben ik natuurlijk? |
5 Attachment(s)
Quote:
Enfin, hier zijn in elk geval de foto's van de verniste body. Nu is het tijd om er een week af te blijven. Maar wie mij kent weet dat ik dan niet ga stilzitten, en om in de Martini sfeer te blijven ben ik in afwachting dan maar begonnen aan de Lancia Delta HF waarmee Kankkunen in 1987 wereldkampioen werd. Maar dat is weer een andere thread natuurlijk. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1201115995 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1201115995 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1201115995 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1201115995 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1201115995 |
Hallo
Super klasse man. Die lucht inlaat boven de rijder, zou je die niet kunnen uit diepen? tis maar een klein vraagje hoor Het is zeker niet dat ik je model wil afbreken hoor. :fight: :no: :bye: |
Long live martini !!!:applaus:
De Porsche is , zoals gewoonlijk van de Guy , Super mooi !!! Zeer netjes die 3 lucht inlaten . Tis precies of de kit was maar met 3. keep up the good work !:applaus: |
Quote:
Quote:
|
All times are GMT +2. The time now is 05:45. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.