De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Modelbouw - Op de werkbank (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=70)
-   -   Ferrari F1-89 -Hasegawa - 1/24 (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=16875)

Ferrari rules 18-01-2008 16:44

Ferrari F1-89 -Hasegawa - 1/24
 
Hallo ,
Doordat de Jorden 191 wat stilgevallen is (ik ga een nieuwe doos bestellen voor dat gat! (zie thread)),ga ik beginnen met de Ferrari F1-89 die ik hier op de forum gekocht heb. (dank u HF_INTEGRALE) Ik ben wat gaan zoeken op google voor wat referentie foto's die hier wel goed van pas zullen komen. Aangezien dit mijn 1ste Hasegawa doos is , moet ik ook op zoek gaan voor de verfkleur codes. Het model is niet zo gedetailleerd of pakweg Tamiya , maar ik heb er het volste vertrouwen in dat ik dit tot een goed einde kan brengen.

http://img413.imageshack.us/img413/6...558x372ub0.jpg

http://img443.imageshack.us/img443/7...ding034tf0.jpg

http://img181.imageshack.us/img181/3...ding035kc5.jpg

http://img338.imageshack.us/img338/2...ding036hy3.jpg


Zo , nu de stukken in primer zetten...

tot de volgende , :bye:

Ferrari rules 19-01-2008 13:47

De stukken zijn in de primer gezet en het ziet er redelijk goed uit . hier en daar wat putty en bijschuren. ik had het erger verwacht maar bon , hier zijn de foto's,

http://img443.imageshack.us/img443/1...ding004mv5.jpg

http://img168.imageshack.us/img168/8...ding005nb7.jpg

http://img168.imageshack.us/img168/8...ding006va0.jpg

ik ben wel nog op zoek naar een full sponsorship decal set. kan iemand mij helpen?

Gèrre 19-01-2008 14:18

Ziet er een zeer leuke kit uit. Deze ga ik volgen, vind zo'n oudere F1 wagens zeer mooi door hun simpele aerodynamica :)

Ferrari rules 19-01-2008 15:25

de decals zien er iets vergeeld uit , ik ben een beetje bang om ze te gebruiken. of vergis ik mij en is er niets aan de hand? oordeel zelf maar...

http://img171.imageshack.us/img171/282/80438616jd0.jpg

:bye:

Nismo 19-01-2008 18:57

Quote:

Originally Posted by ferrari rules (Post 227127)
de decals zien er iets vergeeld uit , ik ben een beetje bang om ze te gebruiken. of vergis ik mij en is er niets aan de hand? oordeel zelf maar...

http://img171.imageshack.us/img171/282/80438616jd0.jpg

:bye:

Leg ze maar in de zon (is moeilijk met dit weer), dan verdwijnt dat geel normaal gezien.

Ferrari rules 24-01-2008 21:04

Geeft er iemand een idee in welk rood de ferrari's eind de jaren 80 waren?
ik had hier 'italian red' van Tamiya in gedachten omdat op de referentie foto het rood nogal aan de donkere kant blijkt...

Sennake 24-01-2008 21:35

Quote:

Originally Posted by ferrari rules (Post 227524)
Geeft er iemand een idee in welk rood de ferrari's eind de jaren 80 waren?
ik had hier 'italian red' van Tamiya in gedachten omdat op de referentie foto het rood nogal aan de donkere kant blijkt...

Dat is absoluut het juiste rood voor die periode.

Ferrari rules 24-01-2008 21:45

Quote:

Originally Posted by Sennake (Post 227527)
Dat is absoluut het juiste rood voor die periode.

Alé voorruit , van de 1ste keer goed:rolleyes:
Bednakt Guy

Ferrari rules 25-01-2008 18:19

kleine update,
deze week heb ik vooral veel putty en schuurpapier nodig gehad. vooral bij de luchtinlaat boven de cockpit. dit stukje paste aan geen kanten en de lijnen moesten mooi vloeiend zijn. toch heb ik dit redelijk goed gekregen.
de cockpit zelf is al voorzien van 2 laagjes TS29 en de rolbaar is ook al gemonteerd. de motorblok samen gekleeft en geschuurd , een laagje primer en 2 laagjes alu.
de foto's:

http://img245.imageshack.us/img245/2028/50784445ht8.jpg

http://img504.imageshack.us/img504/3325/10wp2.jpg

http://img228.imageshack.us/img228/4673/11bb7.jpg

:bye:

Guido 27-01-2008 01:09

Quote:

Originally Posted by ferrari rules (Post 227112)

Aan de bodemplaat heb je wel nog een heleboel schuurwerk voor de boeg. De cirkeltjes die wat dieper ingezakt zitten, en een gevolg zijn van het gietproces tijdens de fabricage, zou je eigenlijk moeten wegwerken. Zeker de exemplaren achteraan die buiten de kas zitten. Als je de body dichtkleeft en je de motor niet meer kan zien, hoef je je van die binnenste cirkeltjes niets aan te trekken. Maar aangezien je de motor redelijk gedetailleerd aan het schilderen bent, vermoed ik dat dichtlpekken niet de bedoeling is. Dus, die aan de binnenkant zal je ze ook nog mogen wegwerken. Kortom alle "ejector markings" die zichtbaar zullen zijn eens het model klaar is, moeten weg.

Putty en nog meer schuurwerk voor de boeg. Ik weet het, lastig en vooral tijdrovend, maar het resultaat zal wel navenant zijn. ;)

Ferrari rules 27-01-2008 13:22

Quote:

Originally Posted by Guido (Post 227677)
Aan de bodemplaat heb je wel nog een heleboel schuurwerk voor de boeg. De cirkeltjes die wat dieper ingezakt zitten, en een gevolg zijn van het gietproces tijdens de fabricage, zou je eigenlijk moeten wegwerken. Zeker de exemplaren achteraan die buiten de kas zitten. Als je de body dichtkleeft en je de motor niet meer kan zien, hoef je je van die binnenste cirkeltjes niets aan te trekken. Maar aangezien je de motor redelijk gedetailleerd aan het schilderen bent, vermoed ik dat dichtlpekken niet de bedoeling is. Dus, die aan de binnenkant zal je ze ook nog mogen wegwerken. Kortom alle "ejector markings" die zichtbaar zullen zijn eens het model klaar is, moeten weg.

Putty en nog meer schuurwerk voor de boeg. Ik weet het, lastig en vooral tijdrovend, maar het resultaat zal wel navenant zijn. ;)

Die ben ik bezig weg aan het werken hoor...
de sink marks zijn al gevuld met putty en het meeste schuurwerk is al achter de boeg. is al opnieuw gespoten met primer en bijgeschuurd.

Dus het was me zeker niet ontgaan Guido'ke:D
toche bedankt om dit mede te delen;)

Ferrari rules 28-01-2008 20:27

Vandaag wat detailering aan de motor gedaan. aangezien dit een vrij simpele kit is , zijn er niet zoveel stukjes. Zo zijn de veringen en ophanging in 1 stuk , wat dan weer wat problemen heeft om te schilderen. Al bij al is dit nog redelijk gelukt.

http://img140.imageshack.us/img140/6570/15bq4.jpg

http://img140.imageshack.us/img140/3629/16qv4.jpg

Voor de zetel heb ik het kleur moeten mengen. Het dashboard is ook la voorzien van schilderwerken.

http://img140.imageshack.us/img140/3338/13su8.jpg

http://img140.imageshack.us/img140/6300/14gi5.jpg

het is wel wat moeilijk om te zien , maar ik heb geen al te goeie camera:o

:bye:

Ferrari rules 14-02-2008 14:08

een kleine update :

de cockpit is zo goed als af . ik heb de binnenkant voorzien van houtkleurige verf en het stuur is ook gemonteerd. verder hek ik voor deze kit een gordelsetje gebruikt en het ziet er mooi uit.:D alleen wist ik niet goed van welk merk de schouder beschermers waren , dit heb ik dan nog moeten opzoeken op het internet. de kuip dan verenigd met de cockpit.

http://img505.imageshack.us/img505/9986/20nx6.jpg

http://img98.imageshack.us/img98/7577/18gq9.jpg

http://img98.imageshack.us/img98/9387/17hv6.jpg

:bye:

Guido 14-02-2008 14:47

Dat ziet er properkes gebouwd uit. ;)

Ferrari rules 20-02-2008 15:53

De cockpit heb ik weer uit elkaar gehaald aangezien ik referentiefoto's heb gezien waaruit hij helemaal uit carbon bestaat. Dan ook maar in carbon steken zeker? De decal is van renaissance. Dit werkje had ik toch wel zwaar onderschat omdat vele stukken apart moesten bekleed worden en ik de decal moest in stukjes aanbrengen. Veel set en sol moeten gebruiken en aangezien dit mijn 1ste keer was dat ik dit soort decals gebruikte , vind ik dat het nog aardig is gelukt. Op de foto kan je zien dat het nog niet helemaal droog is , maar ik wilde het toch al eens tonen.

http://img182.imageshack.us/img182/4347/21tx4.jpg

http://img123.imageshack.us/img123/8720/22yu8.jpg

Aan het motorblok ben ik begonnen met de bedrading. Deze was niet voorzien in de kit noch op het plan... Dus dook ik weer in mijn foto's om te zien wat mogelijk was op die schaal en vooral wat waar moest angesloten worden.
De banden heb ik volledig opgeschuurd met een dremel.

http://img254.imageshack.us/img254/6614/23nk1.jpg

http://img123.imageshack.us/img123/4935/24la2.jpg

http://img263.imageshack.us/img263/2448/25xl8.jpg

De bedrading die rechtop staat , moet worden aangesloten aan de box die op de monocoque komt. voor de opening waar de bedrading in komt , heb ik een kopspeld verhit en zo al draaiend gaatjes gemaakt. Hier en daar moet de motor nog wat aangestipt worden , maar dat is voor bij de montage.

:bye:

Ferrari rules 20-02-2008 15:55

O ja , nog vergeten te vragen...:o
De monocoque zou ik graag vernissen ,maar die zou moeten semi-gloss zijn... (en die heb ik hier niet staan). Iemand een suggestie welk merk van semi-gloss vernis ik zou moeten gebruiken om de decals niet aan te tasten?

tnx

Nismo 20-02-2008 17:07

-B-502 Topcoat (MrHobby-Gunze Sangyo) semi-gloss.
http://www.modelkits.be/main.php?act...Paint&pagina=1

Tom21 20-02-2008 18:12

Je werk ziet er goed uit, al lijken mij de kabeltjes wat dik voor deze schaal. Of het moet aan de foto/stand van fotograferen liggen...?

Tom

Ferrari rules 20-02-2008 18:58

Quote:

Originally Posted by Tom21 (Post 229257)
Je werk ziet er goed uit, al lijken mij de kabeltjes wat dik voor deze schaal. Of het moet aan de foto/stand van fotograferen liggen...?

Tom

Ik snap je vraag hoor ...
De kabels zijn voor schaal 1/24-1/20 .Ik denk dat het er dik uit ziet omdat het er veel(6) zijn die redelijk dicht op elkaar liggen en dat ze nog meer opvallen doordat ze rood zijn. De 2 zwarte kabels zijn dezelfde en die zien er beter uit. De zilverkleurige zijn die rode maar dan gestript.:D

Ferrari rules 28-02-2008 18:27

de volledige bodemplaat is voorzien van carbon decal van Renaissance en moet nu nog gevernist worden. Hiervoor zal ik Mr. Hobby semi gloss gebruiken.
De decals waren echt geen pretje om aan te brengen , het is zeer zenuwslopend en tijdrovend! De foto's volgen wanneer gevernist. Hopelijk beschadig ik de decals niet met de vernis , dit is bang afwachten...

Guido 03-03-2008 00:22

Quote:

Originally Posted by ferrari rules (Post 229648)
de volledige bodemplaat is voorzien van carbon decal van Renaissance en moet nu nog gevernist worden. Hiervoor zal ik Mr. Hobby semi gloss gebruiken.
De decals waren echt geen pretje om aan te brengen , het is zeer zenuwslopend en tijdrovend! De foto's volgen wanneer gevernist. Hopelijk beschadig ik de decals niet met de vernis , dit is bang afwachten...

"carbon decallen" is zowat het meest tijdrovende wat er is in de racerijmodelbouw. Ik heb het zelf ook al ondervonden en anderen zullen dat zeker volmondig beamen. Indien goed gedaan, is het resultaat ook altijd wel rechtevenredig met de inspanning. Ben benieuwd naar het resultaat.

Ferrari rules 05-03-2008 13:01

zoals beloofd de foto's van de carbondecals.
Ondertussen heb ik alles vernist , maar heb hierbij een redelijk grote fout gemaakt...:mad:
Ik had de cockpit vernist met glanzend en pas daarna met semi-gloss. resultaat : de cockpit blijf een glanzende schijn vertonen terwijl carbon eigenlijn niet glanst... De bodemplaat is dan weer wel goed vernist.
Ook heb ik warmtewerend Materiaal nagebootst met sigarettenpapier.

http://img524.imageshack.us/img524/714/29fj4.jpg

http://img524.imageshack.us/img524/9043/31eh9.jpg

http://img524.imageshack.us/img524/5351/26hf4.jpg

http://img518.imageshack.us/img518/6500/32rg3.jpg

Dan eens een dry-fit met de motor om te zien waar er nog warmtewerend spul moet bijkomen:

http://img210.imageshack.us/img210/2832/33zj0.jpg

Wanneer de zijpontons gemonteerd worden zullen deze ook aan de binnenkant voorzien worden van sigarettenpapier.

:bye:

Guido 05-03-2008 13:14

Ik vind alles er zeer netjes uitzien hoor!

Ferrari rules 17-03-2008 23:00

Door een geweldige tip van de paddockers die in Jabbeke waren , ben ik begonnen met de 2 schokdempers , vooraan op de cockpit , te verwijderen en 2 nieuwe te 'scratchen'! Hiervoor gebruik ik 2 buisjes in plastiek van verschillende diameter, de veringen zing met fijn ijzerdraad gemaakt. eerst heb ik die 2 'boebels' op de cockpit verwijderd en heb ik 2 gaten gemaakt omdat de veringen erin zouden passen. Dan na veel meten en passen uiteindelijk met een behoorlijk resultaat.

http://img402.imageshack.us/img402/6205/35tv7.jpg

http://img169.imageshack.us/img169/2610/36xr9.jpg

http://img402.imageshack.us/img402/2048/37qd9.jpg

http://img402.imageshack.us/img402/9716/39af2.jpg

Ik ben zeer tevreden met het resultaat. Nu opnieuw de cockpit voorzien van carbon , vernissen , de veringen schilderen en klaar is kees...:rolleyes:

Guido 17-03-2008 23:27

Ola, dat is wat we noemen "er geen gras laten overgroeien", en het ziet er verdorie nog goed uit ook.

Dominique 18-03-2008 00:30

Het scratchen van schokdempers volgens de regels van de kunst...
Hem moet je precies alles ook maar 1 keer uitleggen, en patat! Het staat er op en klaar.
Goed gedaan!

Ferrari rules 18-03-2008 10:21

nu nog een beter camera aanschaffen...:+

Ferrari rules 20-03-2008 00:17

Nu heb ik toch echt de hoofdvogel afgeschoten hoor...
de motor en de achterophanging had ik al gemonteerd alsook de achterwielen.
Nu was ik zo druk bezig met carbondecals aan te brengen dat ik de voorophanging meteen ook in carbon gestoken heb. toch een werkje van ongeveer 3 dagen (drogen inbegrepen hé). Kwam ik dan tot de conclusie dat de achterophanging niet in carbon stak en ik dit ook niet meer zou kunnen doen:frusty: doordat alles al in elkaar zat en er geen bewegingsruimte genoeg is...
Al dat werk voor niets gedaan want de decals van de voorophanging zal ik er weer moeten afdoen...:mad:


Stom, Stom, Stom,.......... Hoort er ook bij zeker ???

Guido 20-03-2008 00:57

Quote:

Originally Posted by ferrari rules (Post 230870)
Nu heb ik toch echt de hoofdvogel afgeschoten hoor...
de motor en de achterophanging had ik al gemonteerd alsook de achterwielen.
Nu was ik zo druk bezig met carbondecals aan te brengen dat ik de voorophanging meteen ook in carbon gestoken heb. toch een werkje van ongeveer 3 dagen (drogen inbegrepen hé). Kwam ik dan tot de conclusie dat de achterophanging niet in carbon stak en ik dit ook niet meer zou kunnen doen:frusty: doordat alles al in elkaar zat en er geen bewegingsruimte genoeg is...
Al dat werk voor niets gedaan want de decals van de voorophanging zal ik er weer moeten afdoen...:mad:


Stom, Stom, Stom,.......... Hoort er ook bij zeker ???

Niet helemaal, want ik denk zelfs dat de wielophangingen in die periode zelfs niet uit carbon vervaardigd werden, maar uit metaal. Bij een botsing plooiden ze meestal, terwijl carbon gewoon kapot splintert.

Nog enkele referentiefoto's: http://users.telenet.be/aerogi/Racin...ari%20F189.htm

http://www.automodellando.it/images/...89/page_01.htm

Gèrre 20-03-2008 10:03

Ik denk dat Guido gelijk heeft, op de tweede link zie je een duidelijke foto van de ophanging en die heeft geen carbon patroon erover heen zitten. Uw scratch vering vind ik wel geslaagd zeker voor een eerste keer zien er goed uit.

Ferrari rules 20-03-2008 10:55

en hier is duidelijk nog een opening aan de zijkant die in de kit niet te zien is.

http://img146.imageshack.us/img146/9...pievan1cp9.jpg

ik denk dat ik dit ook nog ga toepassen.

Ferrari rules 21-03-2008 19:56

Door die schokdempers te scratchen , heeft de scratch microbe mij gebeten en ben ik begonnen met de luchtgaten in de site-pods te maken en de koeltoevoer van de radiators naar de motor ook te scratchen...
Foto's volgen uiteraard:)

Ferrari rules 21-03-2008 23:03

Zoals belooft de foto's van de stand van zaken;)

http://img385.imageshack.us/img385/3376/41uq3.jpg

http://img385.imageshack.us/img385/3052/42sd5.jpg

http://img380.imageshack.us/img380/104/43bx3.jpg

http://img380.imageshack.us/img380/7404/44da7.jpg

http://img385.imageshack.us/img385/3978/45cm6.jpg

vragen , tips of commentaar zijn altijd welkom!

GILLESKE 22-03-2008 20:43

Gewoonweg prachtig. Als Massa dit moest zien zou hij waarschijnlijk een beetje jaloers zijn op dit meesterwerk

Guido 22-03-2008 22:34

Leuke toevoegingen andermaal, het gaat weeral de goeie kant op!

Ferrari rules 23-03-2008 00:19

Quote:

Originally Posted by GILLESKE (Post 231020)
Gewoonweg prachtig. Als Massa dit moest zien zou hij waarschijnlijk een beetje jaloers zijn op dit meesterwerk

om eerlijk te zijn ben ik stik jaloers op Massa:D

Ferrari rules 23-03-2008 00:20

bedankt voor de commentaar gasten!

Tom21 24-03-2008 12:05

Dit gaat de goede kant op hoor!

Tom

Ferrari rules 25-03-2008 21:19

Een kleine update ;

De voorophanging is volledig af en ik heb er ook al de velgen aan gemonteerd , en dit om te zien of de ophanging wel gelijk is. De banden zal ik later monteren omdat de decals er nog op moeten. Al zou ik eerder de letters willen spuiten maar dan heb ik template's nodig... we zien wel.
De neus en een stuk van de voorspoiler hangt er ook al aan al ben ik hier niet zo tevreden over. De neus is niet breedt genoeg en de zijplaten steken wat uit. Niet dat het zoveel opvalt maar ik weet het toch.:D

http://img142.imageshack.us/img142/552/46ut1.jpg

http://img107.imageshack.us/img107/2456/47xl8.jpg

http://img142.imageshack.us/img142/8807/48uy0.jpg

:bye:

Gèrre 25-03-2008 21:42

Ik zou de banden eerst op de velgen steken voor ik er de decals op plaats. Er is grote kans dat de decals en of verf gaat breken als je ze op de velgen manipuleerd :) Voor de rest een zeer mooi ogende Ferrari, die zijpanelen heb ik voor bij mijn Williams zo'n ramp is dat ook weer niet.


All times are GMT +2. The time now is 20:04.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.