![]() |
Ferrari 126C2 - GP Imola 1982 - G. Villeneuve - Fujimi - 1/20
5 Attachment(s)
Op de beurs in Jabbeke vroeg ik aan Steven op de stand van Domino of er al een foto-ets upgrade kitje beschikbaar was voor de pas verschenen 1/20 Ferrari 126C2 van Fujimi. Hij toonde me een zeer uitgebreide set van FMD, die nagenoeg de helft van de originele kit moet vervangen. Dat interesseerde me wel, en dus kocht ik de set, samen met de kit zelf die ik pas wou kopen op het moment dat er een deftig foto-ets setje voor beschikbaar was.
http://i9.photobucket.com/albums/a79...26c2_real2.jpg Het gaat dus om deze Ferrari, waarmee Villeneuve tweede werd in Imola, na Pironi. Villeneuve had de ganse tijd comfortabel aan de leiding gereden en had het bord "slow" gerespecteerd omdat Pironi achter hem tweede was en de overwinning Ferrari niet meer kon ontglippen. Maar Pironi trok zich van het bord niets aan en stak Villeneuve in extremis voorbij zodat hij ten onrechte de GP won. Villeneuve was woedend en zwoer van nooit nog een woord te spreken tegen Pironi. De geschiedenis leert ons dat hij woord gehouden heeft, want tijdens de kwalifs van de volgende GP te Zolder verongelukte de onfortuinlijke Villeneuve in een ultieme poging om de poletijd van Pironi te kloppen... Normaal gezien begin ik altijd met het spuiten van de koetswerkonderdelen zodat ik bij een eventuele mislukking niet teveel tijd verpruts aan de rest van de bouwdoos, maar in dit geval zal ik een uitzondering moeten maken, omdat de opbouw van het chassis met de talloze foto-ets onderdelen eerst gepast zal moeten worden tegen de plastic body, die trouwens zelf ook eerst onder handen genomen moet worden met foto-ets delen. Dus ben ik begonnen met het prepareren van de bodemplaat, waarop wel 20 sinkmarks te zien waren. Enfin, eigenlijk het omgekeerde van sinkmarks, want het waren geen gaten maar juist uitstulpingen, die iets gemakkelijker te verwijderen zijn dan de echte sinkmarks. Daarna heb ik de FE zijkanten aangebracht. De skirts, die tussen de dubbele zijwand komen te zitten, heb ik voorlopig nog niet aangebracht omdat ik wil wachten tot het chassis op zijn wielen rust en de skirts dus veilig aangebracht kunnen worden zonder gevaar voor buigen of plooien, en verder denk ik ook dat ik ze ongeschilderd ga aanbrengen omdat ze de juiste kleur vertonen van de echte skirts. Dus ipv van ze aan te brengen en dan af te plakken bij het spuiten, laat ik ze even achterwege en breng ik ze aan nadat het spuitwerk beëindigd is. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1207252239 De monocoque bestaat uit twee helften. Ik heb de standaard plastic ophangingsarmen verwijderd van beide helften omdat ook daarvoor FE onderdelen voorzien zijn. De bovenste helft werd daarna voorzien van een FE afdekking bovenaan, en een paar resin onderdelen er bovenop. Het betreft een neksteuntje en een soort van sturingsdoos, die later manueel in de juiste kleur gezet zullen worden. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1207252239 De onderste helft kreeg een bulkhead en FE pedalen, en momenteel ben ik bezig met het aanbrengen van de FE radiatorroosters (rechts ontbreekt er nog eentje zodat je het verschil kan zien). Ook hier zijn de nodige sinkmarks verwijderd. Van zo'n intensief FE setje zou je denken dat het tenminste compleet is, maar niets is minder waar: de drie remcilinder-containers zitten niet in de kit, maar ook niet in de upgrade set. Die gaan we dus weer moeten scratchen. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1207252239 De achtervleugel werd ontdaan van alle plastic details omdat ze vervangen worden door FE details, en dus werd het chroom ook al verwijderd, want later moet de vleugel toch herspoten worden. Ook het dashbord kreeg al een FE-deel toegewezen, maar ik ben van plan om hier toch iets verder te gaan en een aantal schakelaars te vervangen door mish-mash onderdelen. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1207252239 Een dryfitje ziet er zo uit. Het spuiten van de monocoque zal vermoedelijk in twee keer moeten gebeuren: eerst de binnenzijde, waarna alle details zoals dashbord, versnellingspook en stuur aangebracht zullen worden, daarna worden beide monocoque-helften aaneen gekleefd, waarna ik de lijmnaden kan wegschuren en de monocoque aan de buitenzijde zal spuiten. Een beetje de techniek van de vliegtuigbouwers dus. Ik moet wel eens nadenken waarmee ik al die grote gaten kan opvullen die er in de monocoque zitten bij het spuiten van de buitenzijde, want als ik dat niet doe worden alle details binnenin natuurlijk overspoten met aluminium-kleur en dat is niet de bedoeling... http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1207252239 To be continued... |
Naar deze ben ik erg benieuwd. Deze wil ik ook nog eens aanschaffen om zo m'n Villeneuve collectie aan te vullen :) Heb je misschien ook wat foto's van de PE-frets en de nieuwe body?
|
Ziets vrààgt toch wel om een kit-review zeker? Geen foto's genomen van doosinhoud en FE-bladen?
|
Quote:
Dit is uiteraard volledig mijn goesting , Ferrari én Formule 1. Ik volg aandachtig... |
1 Attachment(s)
Quote:
Quote:
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1475831241 Een nieuwe body zit er wel niet bij hoor TvD. Of bedoel je foto's van de body met FE-onderdelen erop? Zover ben ik nog niet... |
2 Attachment(s)
En als toemaatje de volledige bouwinstructies. Meer zou er in de kitreview niet kunnen zitten denk ik. Hoe alles eruit zal zien na het aanbrengen van alle FE-onderdelen kan ik pas nadat ik ze zelf aangebracht heb uiteraard...
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1207258104 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1207258104 |
Zonder woorden... :)
Quote:
Quote:
Quote:
|
Quote:
En met wat geluk staat hier binnen een dikke maand of zo een uitgebreide WIP-thread tot en met voltooiing van de Ferrari natuurlijk ;) |
Quote:
|
Quote:
|
Sennake, heel correct gezegd dat Pironi de teamorders aan zijn laars lapte en aldus een heel achterbakse overwinning behaalde. Ben blij dat je voor de 27 en niet de 28 koos. Zal dit heel aandachtig volgen. Veel succes!
|
Ik heb deze kit in Jabbeke eens bekeken, evenals het PE-setje en ik moet zeggen dat ik toch wel verrast was door de inhoud ervan.
Allé, laat de updates van deze toch wel legendarische wagen met nr "27" maar komen.;) |
Ik heb hem ook gezien, vooral het PE 'kitje' is indrukwekkend. Ben benieuwd naar de updates...
Tom |
5 Attachment(s)
Zoals eerder aangehaald wou ik dus het dashbord afwerken om het in het interieur te kunnen bevestigen, zodat ik vervolgens de interieurhelften aaneen kan kleven. Vooraan moesten er ook nog die remcilinders gescratcht worden. Het stuur, de versnellingspook en de stoel (met gordels) kunnen achteraf nog aangebracht worden, dus die heb ik even nog achterwege gelaten.
Het dashbord is dus helemaal geschilderd, gedecald en geweatherd. De enige schakelaar die erop aanwezig was is vervangen door een mish-mash exemplaar. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1207407199 De remcilinders werden gemaakt van plastic tube en wat punch 'n die schijfjes. De leidingen zijn gemaakt van visdraad die met clear yellow bewerkt werd. Nadat alles gemonteerd werd heb ik nog wat smoke aangebracht voor een gebruikt effect (er werd nogal met remolie gesmost destijds - ze wisten toen misschien nog niet dat modelbouwers dat liever gebruiken om verf af te bijten :+ ). http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1207407199 De achterspoiler-onderdelen zijn ook klaar om gespoten te worden. De vleugel kreeg een FE steuntje waarmee de instelhoek bepaald wordt, de spoilersteun werd ook gedetailleerd met wat FE en de wing-end-plates worden integraal vervangen door FE onderdelen. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1207407199 Naast het aanbrengen van FE radiators aan de bovenzijde voorziet de upgrade kit er ook aan de nagenoeg onzichtbare onderzijde. De kit voorziet daar niets, omdat er weinig van te zien zal zijn. Maar goed, als je echt goed kijkt zie je er wel iets van en als het toch voor handen is kan ik het evengoed gebruiken, niet? http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1207407199 Een dryfitje van het dashbord in de cockpit die aan de binnenzijde al in chrome silver gespoten werd. Ik ben van plan om de gaten in de neus van binnenuit af te plakken met masking tape, zodat daar alvast geen ongewenste verf kan indringen. De cockpit zelf afplakken zal iets moeilijker zijn, maar het zal wel lukken denk ik. In elk geval moet er na het samenkleven van beide monocoque-helften nog helemaal niets gespoten worden, want nagenoeg de ganse buitenwand moet eerst bekleed worden met FE platen. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1207407199 Wordt vervolgd! |
Mooie update Guy, ben benieuwd hoe de monocoque eruit zal zien eens de FE platen erop staan. Zal een hel ander zicht zijn, zo'n 'metalen' monocoque.
Tom |
5 Attachment(s)
Quote:
Nadat de gaten in de neus van binnenuit afgeplakt werden, heb ik beide romphelften aan elkaar gekleefd. Daarna was het de beurt aan het supergrote FE-blad dat uit 1 groot stuk bestaat om daarmee de ganse monocoque te bekleden. Dat maakt het er natuurlijk niet makkelijker op in vergelijking met allemaal losse stukken. Aan de binnenzijde van het FE-blad staan alle te plooien lijnen vooraf ingegroefd zodat je niet kan missen, maar ook niets anders doen dan dat er aangegeven is, wat eigenlijk een beetje jammer zal blijken. Maar eerst een foto van het model met de ganse bekleding erop. Op het eerste zicht past alles mooi en zou je bijna in de verleiding kunnen komen om de monocoque, die uit aluminium bestaat in werkelijkheid, helemaal niet te spuiten om de metaalglans te behouden. Er zijn echter een paar argumenten die niet stroken met dit idee... http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1207501909 Het is namelijk zo dat het aanbrengen van de bekleding in grote mate bepaald wordt door de hoek waaronder de radiators tegen de monocoque aan gegoten zitten; in het FE-blad zitten aan beide zijden gleuven die over deze radiators heen schuiven zodat je niet veel meer kan draaien en schuiven aan het geheel eens ze daarover geschoven zitten; op de foto is dat de lijn die aangeduid is met de pijlen nr 1. Zoals vermeld kan het blad ook enkel geplooid worden volgens de vooraf ingegroefde lijnen, zelfs als je zou willen plooien net naast zo'n lijn zal het metaal de weg van de minste weerstand kiezen en zich plooien waar de groef zit. Dit zou natuurlijk perfect zijn als de plooien exact daar zouden zitten waar ze moeten zitten, maar dat is niet 100% zo. Zoals je op de foto kan zien zit de plooi, aangeduid met de middelste pijl nr 2, perfect op zijn plaats, namelijk daar waar ook het plastic onderdeel een hoek vertoont. Daar is geen weg naast. Maar wat blijkt nu? Dat het metaal onderaan, bij de onderste pijl nr 2 iets te ver komt, en bovenaan, bij de bovenste pijl nr 2, iets te kort komt. De ganse boel een beetje draaien en naar boven schuiven zou kunnen helpen, ware het niet dat de middelste plooi en de gleuf overheen de radiators dan niet meer uitkomen. Spijtig, maar het is niet anders. Het niet spuiten van de FE-bekleding kan ik dus al vergeten. Maar niet alleen omwille van deze reden hoor. Want als de bekleding ongespoten blijft, zou de ganse body bekleed moeten worden en dat is niet het geval, want bv achteraan is geen FE voorzien. Bovendien is de metaalglans wel erg mooi, maar niet echt realistisch omdat het meer aan inox doet denken dan aan aluminium. Dus conclusie: ik ga het mooie metaal toch spuiten. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1207501909 Met de bodemplaat onder de monocoque ziet de Ferrari er nu zo uit: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1207501909 Ook aan de andere zijde vertoont het model hetzelfde euvel als aan de linkerzijde, wat logisch is en meteen ook bevestigt dat het aan de upgrade-set ligt, en niet aan een verkeerde behandeling of zo. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1207501909 Ik wil ook eens weten of het koetswerk nog past na het aanbrengen van dit eerste FE-blad, en dat lijkt wel in orde. Maar er moeten nu nog wel een boel FE-details aangebracht worden op dit basisblad, dus regelmatig controleren is toch de boodschap... http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1207501909 Wordt vervolgd... |
Quote:
|
De monocoque ziet er dus echt indrukwekkend uit zo...
Tom |
Dit wordt ongetwijfeld weer een pareltje. Ik vind de 126C2 één van de mooiste F1-wagens (niettegenstaande de trieste 8 mei 1982).
|
Quote:
|
Ik zou kiezen om het oorspronkelijke silhouet te behouden. Dat geeft inderdaad een extra naad, maar ik zou het erbij nemen. Die naad zou je kunnen bewerken zodat hij minder prominent aanwezig zal zijn.
Natuurlijk hangt ook één en ander af hoé je het model wil etaleren... |
Kom ik een dagje niet op het forum en dan meteen zo`n binnenkomer. Ik ben zelf niet zo`n F1 fan maar ik vind dit wel een bangelijke wagen. Nog eentje van in de tijd dat F1 nog mooi was om te volgen. Mijn aandacht heb je!
|
Je kan ook een PE plaatje over de 2 delen leggen zodat je de indruk krijgt dat een klein L-profiel over de 2 delen ligt met klinknagels vastgemaakt.
Niet 100% historisch correct, wel optisch aanvaardbaar. |
Wat heb ik gedaan???
Doorbouwen Guy !!! Grtz G |
Quote:
|
until now...:applaus:
Da past nie 100% of wa? Ge zult wel een oplossing vinden. Grtz G ;) Deze ga ik ooit bouwen !!! Als ik de kit ergens tegen het lijf loop... MAAR ,eerst de R1 en dan....waarschijnlijk de Nissan GT-R gevolgd door een F1 ... De BMW FW24 of deze. Maar dat zijn zorgen voor 2010 :D |
kan je het gedeelte waar het vraagteken opstaat niet wegsnijden op die "naad" dat ligt precies iets dieper. Daarna een nieuw stuk etsen in de juiste vorm.
|
Quote:
1) het FE-gedeelte is al vastgekleefd, dus het wegsnijden van zo'n stuk FE dat tegen het plastic gekleefd zit zal niet evident zijn. Ik zou het kunnen proberen met mijn Dremel slijpschijfje, maar als ik uitschuif kan ik de boel in de vuilnisbak kieperen. 2) Snijden langsheen de bestaande panelline is niet echt een goede keuze, omdat ze in feite evenwijdig zou moeten lopen met de bovenzijde. Vandaar dat ik eraan dacht om het bovenste plastic deel gewoon weg te snijden, zodat de top van het model weer evenwijdig is met het FE-deel. Maar dan loopt het geheel weer niet meer evenwijdig met de body, dus laat ik dat idee maar varen. Ideaal zou zijn dat ik een stuk FE-wegsnij, evenwijdig met de bovenzijde, en daar dan een nieuw onderdeel voor vervaardig, zodat ik een nieuwe, evenwijdige panel line creëer. Maar daar moet ik nog eens deftig over nadenken... |
ik zou ook niet aan de oorspronkelijke vorm komen en opteren voor een extra stukje FE. misschien kun je er dan een lasnaad op leggen om zo wat minder op te vallen en echter over te komen? is in ieder geval veel minder werk of wat hier al voor gesteld is...
misschien historisch niet correct maar het zal toch niet opvallen zo. |
Guy,
Wegens druk,druk,druk met vanalles en nog wat kom ik heden ten dagen weinig toe aan bouwen laat staan om de verschillende fora te bezoeken. (da we maar rap een maand ouder zijn dan is al die drukte voorbij) Doordat dit model op men verlanglijstje staat help ik graag mee te zoeken naar een oplossing. (Ik heb hem trouwens al liggen met de beschikbare up^dates) In dit geval mijn advies, een beetje "magic-sculp" doet wonderen. Wat bedoel ik hiermee? Laat het model zoals het is. Probeer niet aan de vorm te komen. De "spie" opvullen met PE of plastiekcard lijkt me uit den boze. Magic-sculp kan je perfect aanbrengen en na de uitharding bijschuren. Aangezien je de PE toch nog gaat aluminium spuiten ga je er écht niks meer van zien en verdient dit model waar het recht op heeft,namelijk gebouwd te worden. Heb je trouwens ref.pics of boeken van dit model? Zoja ,welke? Grtz G :) P.s. Zie ik jullie op de beurs van Moveleo? |
Quote:
Quote:
Quote:
|
Breng je de zondag deze 126 C2 mee?
Kunnen we het eens hebben over een mogelijke oplossing. See You G |
Quote:
|
Quote:
|
???????????
grtz G |
Quote:
|
4 Attachment(s)
Meer dan 3 jaar later drong de oplossing zich op door middel van een foto die ik op het internet tegenkwam. Het gaat om deze foto die het wrak van de Ferrari toont na het dodelijk ongeval van Villeneuve in 1982 te Zolder:
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1354215251 Op de foto zie je een versterkingsstrip die bovenaan bevestigd zit, net op de plaats waar bij mijn model de PE-platen niet op elkaar passen. In feite is dit niet meer dan logisch, want net zoals bij mijn model kan zo'n centrale aluminium cockpit niet uit één stuk vervaardigd worden, en moet er ergens een punt zijn waar de platen aan elkaar bevestigd zitten. Laat dat nu net daar zijn waar mijn probleem zich situeerde... Dus vol goede moet gooide ik me op het scratchen van de aluminium versterkingsstrips die ik op maat gesneden heb via een mal van masking tape. Daarna werden ze gepolisht en op hun plaats gelijmd. Het ellendige probleem is er zowaar mee opgelost, ook al het heeft bijna 4 jaar geduurd voordat ik 'het licht zag'. Maar het belangrijkste is dat ik nu eindelijk voort kan. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1354215251 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1354215251 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1354215251 |
Mooie oplossing voor een langdurig vraagstuk :applaus:
|
Mooi, ben ik blij dat je dit project terug leven hebt ingeblazen, hier ligt namelijk ook nog 1 F1-kit in de kast, nml de 126 CK.
Dit doet me er trouwens aan denken dat ik je referentie-boek van de 126C hier nog heb liggen. Ik zal me de nodige foto's inscannen, dan krijg je dat volgende week terug.;) |
All times are GMT +2. The time now is 15:23. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.