![]() |
Peugeot 206 WRC - 2003 - Condroz Rally - Loix - Tamiya - 1/24
1 Attachment(s)
Zo, nu de Prelude klaar is, tijd om eens wat anders te gaan doen. Een rally auto, dat hebben we al lang niet meer gemaakt... :champagne:
Bon, welke dan? Een 206 WRC'tje dan maar, die hebben we hier nog niet gehad... Of toch wel? :D Vraag is natuurlijk welke versie, want er zijn zoveel verschillende decals beschikbaar. Ik ga voorlopig niets zeggen, buiten dan dat de versie die ik ga maken al minstens 1 of 2 keer hier op De Paddock gebouwd geweest is. Voor de rest moeten jullie maar afwachten welke het wordt. Slimmeriken en 'searchers' zullen het misschien wel eerder kunnen raden. In ieder geval, voici de'n eerste foto. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1220809913 Niet veel bijzonders. De gietnaden weggeschuurd, de paneellijnen uitgekrast, de gaatjes geboord voor de antenne en de snelsluitingen én, dit is wel niet standaard, de voorste kapjes voor de verstralers in de bumpers herkrast. 't is nog niet optimaal, maar goed, we zitten ook nog maar in het stadium van de primer. Het zou best wel eens kunnen dat ik over dit model een boekje ga schrijven, dus als er iets minder updates komen dan gewoonlijk, please excuse me. ;) |
Allé, veeeeeeeeeel succes gewenst bij deze. ;)
En ik zal eens niet gaan rondzoeken, maar gewoon afwachten in welke uitvoering je hem gaat bouwen. Hoe staat het trouwens met je 2 307 WRC's. |
Quote:
|
Quote:
En wat heb ik nu gewonnen, Pierre? |
Quote:
Kan ik eindelijk eens de bus RAL5002 bezigen. Heb me trouwens al zitten afvragen of dat ik de witte strepen aan de zijkant onderaan en de bumper vooraan in decal zou zetten of niet. Dit zou het vierde model moeten worden van de Freddy Loix collectie die ik op aanvraag aan het bouwen ben. |
Spuiten lijkt mij mooier! Zie ook de witte striping op mijn 307. Die zijn ook gespoten omdat ik dat mooier (en gemakkelijker) dan die decals langs alle plooien te krijgen ;)
|
Ondanks het feit dat er nog niet zoveel te zien is, zit er al veel voorbereidingswerk verborgen achter die ene foto. Het goed uitgevoerde schuurwerk, uitkraswerk en primerwerk zal zeker zijn vruchten afwerpen later. En ik zou dezelfde gok gewaagd hebben als Dominique, maar ik ken je "to-do-pile" dan ook redelijk goed (give or take a few dozen die je recentelijk verkocht hebt)...
|
Quote:
|
Nog even over de primer; het lijkt erop dat je grijze primer hebt gebruikt tot nu toe. Ga je hier nog een witte primer overheen zetten? Dit ivm de effecten op de witte (als die er komt) en blauwe lagen die er nog op komen.
|
Quote:
Waarom Renaissance het nummerschild niet mee in die decal heeft gestoken is een raadsel en maakt het eigenlijk onnodig gecompliceerd. Quote:
|
Ik ga toch volgen hoor, ook al zullen de updates minder vaak verschijnen (ik hoop van niet dus)... Deze moet ik ook ooit nog eens bouwen en waarschijnlijk volg ik je binnenkort met de Peugeot 206 waarmee Grönholm wereldkampioen werd in 2000...
|
3 Attachment(s)
Sedert de laatste update is redelijk wat, zoniet alles, veranderd, maar goed, daar gaat deze thread nu niet over. Feit is, is dat ik terug aan de werktafel zit en nog eens een updatje kan posten. De body is ondertussen gespoten, maar ik ben iets te enthoesiast te werk gegaan bij het compounden, waardoor ik hier en daar door de verf heen ben gegaan. De in september gedecanteerde verf is ondertussen niet meer bruikbaar, dus dat zal ik opnieuw mogen doen. Foto's hierover volgen nog.
Verder ben ik ook aan de onderkant begonnen. Niets speciaals te melden, bodemplaat gespoten met de spuitbus, fuck wat dekt wit toch slecht, en aan de opbouw begonnen zoals voorzien in Stap 1 en 2 van het bouwplan. Overzichtje http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1233605878 Detail achterkant http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1233606171 Detail voorkant - let wel, het grootste gedeelte hiervan verdwijnt later onder de beschermplaten http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1233606212 Bedoeling bij deze kit is dat ik deze volledig ga opbouwen volgens het bouwplan, om dan later een totaal foto van de onderdelen te kunnen geven in zoverre ze nog niet opgebouwd zijn. Eens kijken wat dat gaat geven. Het eerdere idee van dat boekje heb ik ondertussen laten varen, wegens andere niet altijd modelbouw gerelateerde projecten en dus geen tijd. Bovendien is het zo dat dit geen superdetail model gaat worden, gezien het in opdracht gebouwd wordt. Weathering en dergelijke zullen niet aangebracht worden. Hoogstens de gordels, snelsluitingen en de antennes. Dus, netjes gebouwd zonder meer is het doel. |
Belangrijkste is dat onze master Guido weer aan de slag is ;)
Ik kijk al uit naar het vervolg... |
't werd tijd dat den Huudo nog eens een kit van onder het stof haalde!
Spijtig dat die dingen onder afdekkappen verdwijnen ... :applaus: |
Proper.... ga je de onderkant nog wat accentueren met een wash her en der?
|
Quote:
Awel maat, ik ben blij dat ge weer aan het "plekken" zijt. :applaus: |
Quote:
Quote:
|
Ow yeah, he's back...
Welkom terug zeg maar... |
3 Attachment(s)
Heb me dan toch maar weer eens achter mijn tafeltje "gesleept... " :rolleyes:
"Wat vooraf ging" Uren heb ik zitten pieren, tobben, balanceren tussen goesting, geen goesting, inspiratie, of toch niet, waarom zou ik eigenlijk verder doen, gewoon omdat het plezant is, bwa ja, bon, morgen nog eens terug proberen. Morgen wordt een weekje. Terug gaan zitten, wat klooien, bwa neen, lukt precies toch nog niet zo. pfff, wat een gezemel weeral. Foert, ik zie wel. Weer een weekje gepasseerd. Rétromobile geweest, 1/43ste kant en klaar kopen is toch veel leuker, waarom zou ik eigenlijk de moeite nog doen, ge kunt gewoon alles kopen. Weeral een week verder..., maar... bestrijdt je blues niet met rock? Sure thing baby, so: "Let's Rock!!". Vandaag dus terug aan de tafel. En wat blijkt de "blocking factor" geweest te zijn? Ha, "Weathering en dergelijke zullen niet aangebracht worden", wat een gezemel was dat... ? :confused: Ik kon gewoon mezelf niet motiveren omdat ik iets ging bouwen/aan het bouwen was, waar ik mezelf niet in terug kon vinden. Wat zoveel wil zeggen als, ik ga details aanbrengen zoveel als ik nodig acht om overtuigend te zijn. Voila. Help! Ik ben detailverslaafd... :D :D! Om maar te zeggen dat ik ondertussen stap 3 & 4 van het plan heb afgewerkt. En zoals jullie kunnen zien, heb ik de eerste basis gelegd voor het detailleren van de onderkant mbv de Tamiya wheateringsetjes. De rest zal met airbrush en penseel gebeuren. Stap 3 & 4 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1235425767 Close-up van de voorkant http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1235425767 De schijfremmen met smoke gedaan, maar 'k realiseer me nu dat ik dat beter met verdund zwart/bruin had gedaan. Die handel blinkt te hard. Maar goed, ik zie nog wel wat ik hiermee aanvang. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1235425767 "Scorpions Live" op de achtergrond om te bouwen... is eens wat anders, zeker wat anders dan de blues. :cool: |
't Is niet omdat je (bijna) OOB bouwt dat je niet mag weatheren eh ;)
|
Dat blinkende op die schijven kan je downtonen met een beetje mat vernis, gedecanteerd uit een bus en met een penseeltje aanbrengen. Tweede mogelijkheid is het gebruik van mat zwart, sterk verdund zodat het op gekleurd water lijkt.
Heb zelf al beide methodes met succes toegepast. |
Quote:
Quote:
:) |
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
Quote:
:Offtopic: maar wel geestig! :saythat: |
3 Attachment(s)
Quote:
Moet dus met de airbrush opnieuw worden bijgewerkt, maar de verf die ik vorig jaar al decanteerde, was niet goed meer. Hopelijk is vanavond al het gedecanteerde uitgebroebeld en kan ik weer aan de slag. Op de foto's zijn de zones in kwestie aangeduid met een rode pijl om jullie een idee te geven van. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1235481113 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1235481113 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1235481113 |
Quote:
Ben in ieder geval blij weer eens een update te lezen, en vooral sommige reacties.:) :Offtopic: Dominique, welke kleur heeft uwe kelder nu? :p |
Quote:
|
Quote:
|
1 Attachment(s)
Er is iets vreemds gebeurd. De RAL5002 die ik gisteren gedecanteerd had, was vandaag helemaal niet meer vloeibaar... terwijl dat bij de eerste decanteerbeurt wel het geval was, redelijk lang zelfs. Na 24 uur in een open potje gestaan te hebben, lijkt me dat toch vreemd. Heb dus moeten verdunnen met thinner.
Het bijspuiten is redelijk goed gegaan, maar aangezien ik redelijk dunnetjes heb proberen spuiten met weinig druk, is het resultaat nu dat alles terug wat 'satiné' geworden is. Dit soort verf dien je immers met wat hogere druk te spuiten en redelijk rijkelijk aan te brengen om hem egaal en op glans te krijgen. Ik wilde echter vermijden dat alle andere gedeeltes te veel verf over zich heen zouden krijgen, dus dat is het compromis. De fine compound zal hier wel soelaas brengen. Vers bijgespoten http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1235513582 De remschijfjes zitten nog steeds in de ovenreiniger. Er zit wel wat beweging in precies, maar 'k zal nog een paar dagen geduld moeten hebben. Morgen misschien al eens aan de zeteltjes beginnen. |
1 zaak snap ik niet ... ik vermoed dat je over deze lak decals zal zetten en daarover vernis. Waarom wil je dan een blinkende laag van het blauw? Om het zo genoemde 'silvering' tegen te gaan?
Dan zou je ook eventueel de lak kunnen 'sealen' met een vernislaag en daar de decals op, maar da's volgens mij ook niet nodig. Met de lakken waar ik mee spuit is alles matt, zeker niet glad. Ik zet er altijd gewoon decals op en dan dadelijk vernis erover. |
Quote:
Ik krijg altijd stress van spuitbussen en compound... :) |
Zou je dan niet beter dadelijk de bus met remolie open doen? Het feit dat het te dik wordt is 1 zaak, het feit dat de kans op reactie tussen Motip lak en Zero Paints ontstaat is een andere. Waarschijnlijk niet, maar zo ben je wel zeker dat je één mogelijke tegenslag armer bent ...
|
Quote:
Weeral stof om na te denken. :) |
Ik zou zeggen ge moogt gerust mijn 'reservoir' met remolie hebben, maar tegen de tijd dat die bij u is hebt ge waarschijnlijk ook al een doos en een bus remolie in huis gehaald. Alé, ge ziet maar!
|
Ik snap een ander ding niet. Motip spuiten, tot daar aan toe. Maar waarom moet die absoluut blinken? Volgens mij zal die Motip maar een matige glans geven, zelfs al is die spiegelglad. Om een echt mooie glans te krijgen is een vernislaag nodig.
Ik herinner mijn build van dit model, en ik had ook geen hoog-glanzend blauw. Waar het echter op aan komt is een gladde laag blauw te krijgen om je decals mooi te kunnen leggen. Dan heb je genoeg met een egale laag, glad gemaakt met de schuurpadjes van Micro-mesh. Als je je blauw lichtjes polijst met 3600, 4000 en 6000 dan heb je volgens mij een perfecte onderlaag voor decals en vernis? Compounden doe ik alleen op de uiteindelijke vernislaag. En dan nog, want op mijn GT40 is geen druppel compound gebruikt. Of mis ik iets? |
Quote:
Decals komen bij mij enkel op een ondergrond waar dat ik van zeg, ok die is goed genoeg naar mijn goesting. 't is maar welke lat je gebruikt en hoe hoog je ze zelf wil leggen. Bij het begin van deze build lag die op "middelmatigheid", maar gezien de motiviatie, of het gebrek daarvan, heb ik ze toch weeral enkele staties hogerop gehangen. Wat dus impliceert dat ik enkele dingen opternief moet doen, gezien de kas al veel eerder gespoten was. :) Ik ben immers op zoek naar een finishing beyond normal, maar da's enkel om mijnen Xi te plezieren. Ik begrijp dat dat soms moeilijk te snappen is. ;) |
Ik respecteer je zoektocht naar de perfecte finish, maar dan ben je volgens mij met het verkeerde model bezig.
Een rallywagen heeft meestal niet die perfecte gloss finish (ik weet dat deze wagen die niet had). Je zou die queeste eigenlijk met een showroommodel moeten doen. Langs de andere kant zeg ik ook: als ne mens zich maar amuseert, niwaar? Have fun! ;) |
Quote:
En, het is niet omdat ik al eens grommel, vloek of sakker, dat ik mij niet amuseer he. :) Thanks! ;) |
All times are GMT +2. The time now is 04:27. |