De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Modelbouw - Op de werkbank (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=70)
-   -   Peugeot 206 WRC - 2003 - Condroz Rally - Loix - Tamiya - 1/24 (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=17857)

Guido 07-09-2008 19:51

Peugeot 206 WRC - 2003 - Condroz Rally - Loix - Tamiya - 1/24
 
1 Attachment(s)
Zo, nu de Prelude klaar is, tijd om eens wat anders te gaan doen. Een rally auto, dat hebben we al lang niet meer gemaakt... :champagne:

Bon, welke dan? Een 206 WRC'tje dan maar, die hebben we hier nog niet gehad... Of toch wel? :D Vraag is natuurlijk welke versie, want er zijn zoveel verschillende decals beschikbaar. Ik ga voorlopig niets zeggen, buiten dan dat de versie die ik ga maken al minstens 1 of 2 keer hier op De Paddock gebouwd geweest is. Voor de rest moeten jullie maar afwachten welke het wordt. Slimmeriken en 'searchers' zullen het misschien wel eerder kunnen raden.

In ieder geval, voici de'n eerste foto.

http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1220809913

Niet veel bijzonders. De gietnaden weggeschuurd, de paneellijnen uitgekrast, de gaatjes geboord voor de antenne en de snelsluitingen én, dit is wel niet standaard, de voorste kapjes voor de verstralers in de bumpers herkrast. 't is nog niet optimaal, maar goed, we zitten ook nog maar in het stadium van de primer.

Het zou best wel eens kunnen dat ik over dit model een boekje ga schrijven, dus als er iets minder updates komen dan gewoonlijk, please excuse me. ;)

Nismo 07-09-2008 21:10

Allé, veeeeeeeeeel succes gewenst bij deze. ;)

En ik zal eens niet gaan rondzoeken, maar gewoon afwachten in welke uitvoering je hem gaat bouwen.

Hoe staat het trouwens met je 2 307 WRC's.

Guido 07-09-2008 22:19

Quote:

Originally Posted by Nismo (Post 237584)
Allé, veeeeeeeeeel succes gewenst bij deze. ;)

En ik zal eens niet gaan rondzoeken, maar gewoon afwachten in welke uitvoering je hem gaat bouwen.

Hoe staat het trouwens met je 2 307 WRC's.

2? Dat is ondertussen nog maar ene, en zelfs daarvan weet ik niet of ik die ooit nog op mijn tafel zal krijgen... De eerste waaraan ik hier bezig was, is mislukt en ligt in de vuilbak. Van de 2de heb ik de deur eruit gehaald, maar zie nog altijd niet hoe ik daarmee verder moet. De Condroz decals voor die 2de heb ik trouwens van de hand gedaan. Als ik dus nog eens aan een 307 herbegin, zal het een Grönholm/Marlboro versie worden.

Dominique 07-09-2008 23:14

Quote:

Originally Posted by Guido (Post 237572)
Bon, welke dan? Een 206 WRC'tje dan maar, die hebben we hier nog niet gehad... Of toch wel? :D Vraag is natuurlijk welke versie, want er zijn zoveel verschillende decals beschikbaar. Ik ga voorlopig niets zeggen, buiten dan dat de versie die ik ga maken al minstens 1 of 2 keer hier op De Paddock gebouwd geweest is. Voor de rest moeten jullie maar afwachten welke het wordt. Slimmeriken en 'searchers' zullen het misschien wel eerder kunnen raden.

Het is een 2001-versie, dus wordt mijn gok: de blauwe Kronos van Freddy Loix waarmee hij de Condroz heeft gewonnen in 2003...
En wat heb ik nu gewonnen, Pierre?

Guido 08-09-2008 10:35

Quote:

Originally Posted by Dominique (Post 237598)
Het is een 2001-versie, dus wordt mijn gok: de blauwe Kronos van Freddy Loix waarmee hij de Condroz heeft gewonnen in 2003...
En wat heb ik nu gewonnen, Pierre?

Ge moogt gokken zoveel als ge wilt, maar "'t is juust".

Kan ik eindelijk eens de bus RAL5002 bezigen. Heb me trouwens al zitten afvragen of dat ik de witte strepen aan de zijkant onderaan en de bumper vooraan in decal zou zetten of niet. Dit zou het vierde model moeten worden van de Freddy Loix collectie die ik op aanvraag aan het bouwen ben.

TvD 08-09-2008 11:48

Spuiten lijkt mij mooier! Zie ook de witte striping op mijn 307. Die zijn ook gespoten omdat ik dat mooier (en gemakkelijker) dan die decals langs alle plooien te krijgen ;)

Sennake 08-09-2008 13:47

Ondanks het feit dat er nog niet zoveel te zien is, zit er al veel voorbereidingswerk verborgen achter die ene foto. Het goed uitgevoerde schuurwerk, uitkraswerk en primerwerk zal zeker zijn vruchten afwerpen later. En ik zou dezelfde gok gewaagd hebben als Dominique, maar ik ken je "to-do-pile" dan ook redelijk goed (give or take a few dozen die je recentelijk verkocht hebt)...

Dominique 08-09-2008 17:46

Quote:

Originally Posted by Guido (Post 237613)
Heb me trouwens al zitten afvragen of dat ik de witte strepen aan de zijkant onderaan en de bumper vooraan in decal zou zetten of niet.

De witte decals laten nogal wat van de ondergrond doorschijnen. Ik zou dus aanraden om op zijn minst een witte decal als ondergrond te gebruiken, of de witte vlakken te spuiten. Vooral het rallyschild op de deuren hebben een extra onderlaag nodig om de gouden Bastos-striping niet te laten doorschemeren.

TvD 08-09-2008 19:06

Nog even over de primer; het lijkt erop dat je grijze primer hebt gebruikt tot nu toe. Ga je hier nog een witte primer overheen zetten? Dit ivm de effecten op de witte (als die er komt) en blauwe lagen die er nog op komen.

Guido 08-09-2008 21:04

Quote:

Originally Posted by Dominique (Post 237629)
De witte decals laten nogal wat van de ondergrond doorschijnen. Ik zou dus aanraden om op zijn minst een witte decal als ondergrond te gebruiken, of de witte vlakken te spuiten. Vooral het rallyschild op de deuren hebben een extra onderlaag nodig om de gouden Bastos-striping niet te laten doorschemeren.

I see. Voor het rallyschild op de deuren heb ik zitten denken om de gouden stripings uit te snijden... wat natuurlijk ook risky business is, vrezend dat een extra decal te dik gaat worden om dan er nog vernis overheen te spuiten. Er zitten dan immers 3 decals onder elkaar.

Waarom Renaissance het nummerschild niet mee in die decal heeft gestoken is een raadsel en maakt het eigenlijk onnodig gecompliceerd.

Quote:

Originally Posted by TvD (Post 237631)
Nog even over de primer; het lijkt erop dat je grijze primer hebt gebruikt tot nu toe. Ga je hier nog een witte primer overheen zetten? Dit ivm de effecten op de witte (als die er komt) en blauwe lagen die er nog op komen.

Ik heb inderdaad grijze gebruikt als eerste laag, omdat ik vind dat je daar beter de fouten op kan zien. Deze wordt nog behoorlijk weer opgeschuurd, maar de bedoeling is wel om er als primer eindlaag een witje overheen te doen.

Loeten 10-09-2008 21:27

Ik ga toch volgen hoor, ook al zullen de updates minder vaak verschijnen (ik hoop van niet dus)... Deze moet ik ook ooit nog eens bouwen en waarschijnlijk volg ik je binnenkort met de Peugeot 206 waarmee Grönholm wereldkampioen werd in 2000...

Guido 02-02-2009 22:25

3 Attachment(s)
Sedert de laatste update is redelijk wat, zoniet alles, veranderd, maar goed, daar gaat deze thread nu niet over. Feit is, is dat ik terug aan de werktafel zit en nog eens een updatje kan posten. De body is ondertussen gespoten, maar ik ben iets te enthoesiast te werk gegaan bij het compounden, waardoor ik hier en daar door de verf heen ben gegaan. De in september gedecanteerde verf is ondertussen niet meer bruikbaar, dus dat zal ik opnieuw mogen doen. Foto's hierover volgen nog.

Verder ben ik ook aan de onderkant begonnen. Niets speciaals te melden, bodemplaat gespoten met de spuitbus, fuck wat dekt wit toch slecht, en aan de opbouw begonnen zoals voorzien in Stap 1 en 2 van het bouwplan.

Overzichtje
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1233605878

Detail achterkant
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1233606171

Detail voorkant - let wel, het grootste gedeelte hiervan verdwijnt later onder de beschermplaten
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1233606212

Bedoeling bij deze kit is dat ik deze volledig ga opbouwen volgens het bouwplan, om dan later een totaal foto van de onderdelen te kunnen geven in zoverre ze nog niet opgebouwd zijn. Eens kijken wat dat gaat geven.

Het eerdere idee van dat boekje heb ik ondertussen laten varen, wegens andere niet altijd modelbouw gerelateerde projecten en dus geen tijd. Bovendien is het zo dat dit geen superdetail model gaat worden, gezien het in opdracht gebouwd wordt. Weathering en dergelijke zullen niet aangebracht worden. Hoogstens de gordels, snelsluitingen en de antennes. Dus, netjes gebouwd zonder meer is het doel.

Sennake 02-02-2009 22:38

Belangrijkste is dat onze master Guido weer aan de slag is ;)

Ik kijk al uit naar het vervolg...

Gulfie 02-02-2009 23:04

't werd tijd dat den Huudo nog eens een kit van onder het stof haalde!

Spijtig dat die dingen onder afdekkappen verdwijnen ...

:applaus:

TvD 03-02-2009 09:41

Proper.... ga je de onderkant nog wat accentueren met een wash her en der?

Nismo 03-02-2009 10:04

Quote:

Originally Posted by Gulfie (Post 243363)
't werd tijd dat den Huudo nog eens een kit van onder het stof haalde!

........... ...

:applaus:

Maar goed dat er zoiets als ne stofzuiger bestaat.:p

Awel maat, ik ben blij dat ge weer aan het "plekken" zijt. :applaus:

Guido 03-02-2009 22:43

Quote:

Originally Posted by Guido (Post 243356)
. Weathering en dergelijke zullen niet aangebracht worden. Hoogstens de gordels, snelsluitingen en de antennes. Dus, netjes gebouwd zonder meer is het doel.

Quote:

Originally Posted by TvD (Post 243368)
Proper.... ga je de onderkant nog wat accentueren met een wash her en der?

Nope, deze keer niet. Gewoon recht naar de finish, om de skills terug in de vingers te krijgen, een opwarmertje zeg maar. ;)

Loeten 03-02-2009 22:49

Ow yeah, he's back...

Welkom terug zeg maar...

Guido 23-02-2009 23:52

3 Attachment(s)
Heb me dan toch maar weer eens achter mijn tafeltje "gesleept... " :rolleyes:

"Wat vooraf ging"
Uren heb ik zitten pieren, tobben, balanceren tussen goesting, geen goesting, inspiratie, of toch niet, waarom zou ik eigenlijk verder doen, gewoon omdat het plezant is, bwa ja, bon, morgen nog eens terug proberen. Morgen wordt een weekje. Terug gaan zitten, wat klooien, bwa neen, lukt precies toch nog niet zo. pfff, wat een gezemel weeral. Foert, ik zie wel. Weer een weekje gepasseerd. Rétromobile geweest, 1/43ste kant en klaar kopen is toch veel leuker, waarom zou ik eigenlijk de moeite nog doen, ge kunt gewoon alles kopen. Weeral een week verder..., maar... bestrijdt je blues niet met rock? Sure thing baby, so: "Let's Rock!!".

Vandaag dus terug aan de tafel. En wat blijkt de "blocking factor" geweest te zijn? Ha, "Weathering en dergelijke zullen niet aangebracht worden", wat een gezemel was dat... ? :confused: Ik kon gewoon mezelf niet motiveren omdat ik iets ging bouwen/aan het bouwen was, waar ik mezelf niet in terug kon vinden. Wat zoveel wil zeggen als, ik ga details aanbrengen zoveel als ik nodig acht om overtuigend te zijn. Voila.

Help! Ik ben detailverslaafd... :D :D!

Om maar te zeggen dat ik ondertussen stap 3 & 4 van het plan heb afgewerkt. En zoals jullie kunnen zien, heb ik de eerste basis gelegd voor het detailleren van de onderkant mbv de Tamiya wheateringsetjes. De rest zal met airbrush en penseel gebeuren.

Stap 3 & 4
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1235425767

Close-up van de voorkant
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1235425767

De schijfremmen met smoke gedaan, maar 'k realiseer me nu dat ik dat beter met verdund zwart/bruin had gedaan. Die handel blinkt te hard. Maar goed, ik zie nog wel wat ik hiermee aanvang.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1235425767

"Scorpions Live" op de achtergrond om te bouwen... is eens wat anders, zeker wat anders dan de blues. :cool:

Sennake 24-02-2009 00:04

't Is niet omdat je (bijna) OOB bouwt dat je niet mag weatheren eh ;)

Dominique 24-02-2009 00:12

Dat blinkende op die schijven kan je downtonen met een beetje mat vernis, gedecanteerd uit een bus en met een penseeltje aanbrengen. Tweede mogelijkheid is het gebruik van mat zwart, sterk verdund zodat het op gekleurd water lijkt.
Heb zelf al beide methodes met succes toegepast.

Guido 24-02-2009 00:17

Quote:

Originally Posted by Dominique (Post 244436)
Dat blinkende op die schijven kan je downtonen met een beetje mat vernis, gedecanteerd uit een bus en met een penseeltje aanbrengen.

Als er iets is wat ik niet in huis heb, dan is het matte vernis - toch zeker niet in acryl... ik krijg uitslag van matte vernis... :D

Quote:

Originally Posted by Dominique (Post 244436)
Tweede mogelijkheid is het gebruik van mat zwart, sterk verdund zodat het op gekleurd water lijkt.
Heb zelf al beide methodes met succes toegepast.

Dat is wat ik me al realiseerde en ook aangaf. Eens zien of ik het er nog af kan krijgen om dan 'opternief' te doen.

:)

Gulfie 24-02-2009 08:02

Quote:

Originally Posted by Dominique (Post 244436)
... mat vernis, gedecanteerd uit een bus en ...

Daar hebt ge hem weer, captain 'decanteer'. Misschien nen demo op de volgende meeting? 'Hei ter hie iemand een vod'? :p

Sennake 24-02-2009 10:33

Quote:

Originally Posted by Gulfie (Post 244444)
Daar hebt ge hem weer, captain 'decanteer'. Misschien nen demo op de volgende meeting? 'Hei ter hie iemand een vod'? :p

Zouden we daar niet mee wachten tot het wat mooier weer is en we op een terras kunnen zitten? Als er dan wat wind is kunnen we lachen ;)

Guido 24-02-2009 11:08

Quote:

Originally Posted by Guido (Post 244438)
Dat is wat ik me al realiseerde en ook aangaf. Eens zien of ik het er nog af kan krijgen om dan 'opternief' te doen.

:)

Heb gisteren de remschijfjes gedemonteerd en in de ovenreiniger gemikt. 't was er niet alleen recht in, het begon gelijk al aardig te broebelen. Later meer.

Dominique 24-02-2009 13:13

Quote:

Originally Posted by Gulfie (Post 244444)
Daar hebt ge hem weer, captain 'decanteer'. Misschien nen demo op de volgende meeting? 'Hei ter hie iemand een vod'? :p

Quote:

Originally Posted by Sennake (Post 244450)
Zouden we daar niet mee wachten tot het wat mooier weer is en we op een terras kunnen zitten? Als er dan wat wind is kunnen we lachen ;)

Grappig, heel grappig. Maar ik heb wel een mooi geschilderde kelder. En gijlie ni :p

:Offtopic: maar wel geestig!

:saythat:

Guido 24-02-2009 15:16

3 Attachment(s)
Quote:

Originally Posted by Dominique (Post 244460)
Grappig, heel grappig. Maar ik heb wel een mooi geschilderde kelder. En gijlie ni :p

:Offtopic: maar wel geestig!

:saythat:

Laat ze maar lachen Dominique, heb gisteren nog gedecanteerd, weliswaar geen vernis, maar wel nog wat extra RAL5002. Bij het spuiten had ik immers redelijk wat appelsien effect neergelegd op de carrosserie, waardoor ik dus enthoesiast was beginnen compounden. Ging zeer goed, maar wat ik niet in de gaten had, was dat ik door de lak heen geschuurd had op sommige plaatsen. De plaatsen zaten immers verdacht kort op paneellijnen, waardoor ik eerst dacht dat het compound was die in de lijnen zat. Tot ik de overtollige resten ging verwijderen en zag wat er gaande was.

Moet dus met de airbrush opnieuw worden bijgewerkt, maar de verf die ik vorig jaar al decanteerde, was niet goed meer. Hopelijk is vanavond al het gedecanteerde uitgebroebeld en kan ik weer aan de slag.

Op de foto's zijn de zones in kwestie aangeduid met een rode pijl om jullie een idee te geven van.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1235481113

http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1235481113

http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1235481113

Nismo 24-02-2009 20:59

Quote:

Originally Posted by Guido (Post 244427)
Heb me dan toch maar weer eens achter mijn tafeltje "gesleept... " :rolleyes:

"Wat vooraf ging"
Uren heb ik zitten pieren, tobben, balanceren tussen goesting, geen goesting, inspiratie, of toch niet, waarom zou ik eigenlijk verder doen, gewoon omdat het plezant is, bwa ja, bon, morgen nog eens terug proberen. Morgen wordt een weekje. Terug gaan zitten, wat klooien, bwa neen, lukt precies toch nog niet zo. pfff, wat een gezemel weeral. Foert, ik zie wel. Weer een weekje gepasseerd. Rétromobile geweest, 1/43ste kant en klaar kopen is toch veel leuker, waarom zou ik eigenlijk de moeite nog doen, ge kunt gewoon alles kopen. Weeral een week verder..., maar... bestrijdt je blues niet met rock? Sure thing baby, so: "Let's Rock!!".

.................................................. ...................................

Ik weet perfect hoe dat aanvoelt.
Ben in ieder geval blij weer eens een update te lezen, en vooral sommige reacties.:)

:Offtopic: Dominique, welke kleur heeft uwe kelder nu? :p

Diccy 24-02-2009 21:59

Quote:

Originally Posted by Guido (Post 244438)
Als er iets is wat ik niet in huis heb, dan is het matte vernis - toch zeker niet in acryl... ik krijg uitslag van matte vernis... :D


:)

als je met acryl's werkt kan je ook altijd een "druppeltje" X21 Flat base toevoegen aan uw al dan niet verdunde smoke, vernis of kleurke en zal als resultaat een matte afwerking geven.

Guido 24-02-2009 22:56

Quote:

Originally Posted by Diccy (Post 244481)
als je met acryl's werkt kan je ook altijd een "druppeltje" X21 Flat base toevoegen aan uw al dan niet verdunde smoke, vernis of kleurke en zal als resultaat een matte afwerking geven.

Dat is nu net wat ik probeerde te zeggen, ik heb geen Flat Base X21 in huis. Misschien nog een oud verduurd potje enamel, maar dat over acryl doen, zou alleen maar vodden geven.

Guido 25-02-2009 00:14

1 Attachment(s)
Er is iets vreemds gebeurd. De RAL5002 die ik gisteren gedecanteerd had, was vandaag helemaal niet meer vloeibaar... terwijl dat bij de eerste decanteerbeurt wel het geval was, redelijk lang zelfs. Na 24 uur in een open potje gestaan te hebben, lijkt me dat toch vreemd. Heb dus moeten verdunnen met thinner.

Het bijspuiten is redelijk goed gegaan, maar aangezien ik redelijk dunnetjes heb proberen spuiten met weinig druk, is het resultaat nu dat alles terug wat 'satiné' geworden is. Dit soort verf dien je immers met wat hogere druk te spuiten en redelijk rijkelijk aan te brengen om hem egaal en op glans te krijgen. Ik wilde echter vermijden dat alle andere gedeeltes te veel verf over zich heen zouden krijgen, dus dat is het compromis.

De fine compound zal hier wel soelaas brengen.

Vers bijgespoten
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1235513582

De remschijfjes zitten nog steeds in de ovenreiniger. Er zit wel wat beweging in precies, maar 'k zal nog een paar dagen geduld moeten hebben.

Morgen misschien al eens aan de zeteltjes beginnen.

Gulfie 25-02-2009 09:06

1 zaak snap ik niet ... ik vermoed dat je over deze lak decals zal zetten en daarover vernis. Waarom wil je dan een blinkende laag van het blauw? Om het zo genoemde 'silvering' tegen te gaan?
Dan zou je ook eventueel de lak kunnen 'sealen' met een vernislaag en daar de decals op, maar da's volgens mij ook niet nodig.

Met de lakken waar ik mee spuit is alles matt, zeker niet glad. Ik zet er altijd gewoon decals op en dan dadelijk vernis erover.

Guido 25-02-2009 10:12

Quote:

Originally Posted by Gulfie (Post 244502)
1 zaak snap ik niet ... ik vermoed dat je over deze lak decals zal zetten en daarover vernis. Waarom wil je dan een blinkende laag van het blauw? Om het zo genoemde 'silvering' tegen te gaan?
Dan zou je ook eventueel de lak kunnen 'sealen' met een vernislaag en daar de decals op, maar da's volgens mij ook niet nodig.

Met de lakken waar ik mee spuit is alles matt, zeker niet glad. Ik zet er altijd gewoon decals op en dan dadelijk vernis erover.

Wel, 't is vrij simpel. Het blauw is een gedecanteerde Motip spuitbus, dus die blinkt uit zichzelf als je die mooi spuit. Het gladde oppervlak is inderdaad nodig om silvering te vermijden. Echter, gezien het dak lichtjes ingespoten was, ben ik daar gisterenavond nog met compound overgegaan, maar het resultaat was niet meer zoals bij de eerste run. Dju toch. Dus heb ik alles opnieuw mat geschuurd en ga ik RAL 5002 van Zero Paints bestellen. Wellicht dat alles te dik gaat worden, met te veel lagen over elkaar en het geheel dus in de remolie zal gekieperd worden. :mad:

Ik krijg altijd stress van spuitbussen en compound... :)

Gulfie 25-02-2009 11:28

Zou je dan niet beter dadelijk de bus met remolie open doen? Het feit dat het te dik wordt is 1 zaak, het feit dat de kans op reactie tussen Motip lak en Zero Paints ontstaat is een andere. Waarschijnlijk niet, maar zo ben je wel zeker dat je één mogelijke tegenslag armer bent ...

Guido 25-02-2009 12:15

Quote:

Originally Posted by Gulfie (Post 244505)
Zou je dan niet beter dadelijk de bus met remolie open doen? Het feit dat het te dik wordt is 1 zaak, het feit dat de kans op reactie tussen Motip lak en Zero Paints ontstaat is een andere. Waarschijnlijk niet, maar zo ben je wel zeker dat je één mogelijke tegenslag armer bent ...

Je hebt wellicht overschot van gelijk, dus laat ik dat dan maar doen. Tegen dat de Zero Paints hier zijn, zal de verf al wel behoorlijk gestript zijn. Nu nog op zoek naar een doos én remolie... laat dat nu net de dingen zijn die ik niet mee verhuisd heb. Misschien dat ik deze 206 wel even "on hold" parkeer tot ik die dingen weer georganiseerd heb en ondertussen een ander project start. Er zitten er enkele in mijn hoofd waar ik graag aan zou willen beginnen (tombola en eventuele extra Joker's' indachtig).

Weeral stof om na te denken. :)

Gulfie 25-02-2009 13:08

Ik zou zeggen ge moogt gerust mijn 'reservoir' met remolie hebben, maar tegen de tijd dat die bij u is hebt ge waarschijnlijk ook al een doos en een bus remolie in huis gehaald. Alé, ge ziet maar!

Dominique 25-02-2009 13:20

Ik snap een ander ding niet. Motip spuiten, tot daar aan toe. Maar waarom moet die absoluut blinken? Volgens mij zal die Motip maar een matige glans geven, zelfs al is die spiegelglad. Om een echt mooie glans te krijgen is een vernislaag nodig.

Ik herinner mijn build van dit model, en ik had ook geen hoog-glanzend blauw. Waar het echter op aan komt is een gladde laag blauw te krijgen om je decals mooi te kunnen leggen. Dan heb je genoeg met een egale laag, glad gemaakt met de schuurpadjes van Micro-mesh. Als je je blauw lichtjes polijst met 3600, 4000 en 6000 dan heb je volgens mij een perfecte onderlaag voor decals en vernis?

Compounden doe ik alleen op de uiteindelijke vernislaag. En dan nog, want op mijn GT40 is geen druppel compound gebruikt.
Of mis ik iets?

Guido 25-02-2009 13:55

Quote:

Originally Posted by Dominique (Post 244510)
Ik snap een ander ding niet. Motip spuiten, tot daar aan toe. Maar waarom moet die absoluut blinken? Volgens mij zal die Motip maar een matige glans geven, zelfs al is die spiegelglad. Om een echt mooie glans te krijgen is een vernislaag nodig.

Ik herinner mijn build van dit model, en ik had ook geen hoog-glanzend blauw. Waar het echter op aan komt is een gladde laag blauw te krijgen om je decals mooi te kunnen leggen. Dan heb je genoeg met een egale laag, glad gemaakt met de schuurpadjes van Micro-mesh. Als je je blauw lichtjes polijst met 3600, 4000 en 6000 dan heb je volgens mij een perfecte onderlaag voor decals en vernis?

Compounden doe ik alleen op de uiteindelijke vernislaag. En dan nog, want op mijn GT40 is geen druppel compound gebruikt.
Of mis ik iets?

Als de ondergrond niet perfect glad is, gaan de decals ook niet perfect zitten. Vernis daarover zal dat alleen maar versterken en niet wegnemen. Ik ben niet specifiek op zoek naar hoogglazend blauw, maar wilde enkel de appelsien eruit krijgen. Het hoogglanzend blauw is dan een normaal gevolg. Compounden is beter dan schuren met de maten die je aangeeft owv veel te grof voor dit soort van werk, zeker als er nog decals overheen moeten. Je blijft immers met krasjes zitten... Nu goed, ieder zijn manier van werken, maar ieder dingetje dat niet juust, juust is, wordt bij de volgende laag alleen maar versterkt en krijg je er niet uit met meerdere lagen van wat dan ook te zetten - zelfs geen vernis.

Decals komen bij mij enkel op een ondergrond waar dat ik van zeg, ok die is goed genoeg naar mijn goesting. 't is maar welke lat je gebruikt en hoe hoog je ze zelf wil leggen. Bij het begin van deze build lag die op "middelmatigheid", maar gezien de motiviatie, of het gebrek daarvan, heb ik ze toch weeral enkele staties hogerop gehangen. Wat dus impliceert dat ik enkele dingen opternief moet doen, gezien de kas al veel eerder gespoten was. :)

Ik ben immers op zoek naar een finishing beyond normal, maar da's enkel om mijnen Xi te plezieren. Ik begrijp dat dat soms moeilijk te snappen is. ;)

Dominique 25-02-2009 14:53

Ik respecteer je zoektocht naar de perfecte finish, maar dan ben je volgens mij met het verkeerde model bezig.
Een rallywagen heeft meestal niet die perfecte gloss finish (ik weet dat deze wagen die niet had). Je zou die queeste eigenlijk met een showroommodel moeten doen.

Langs de andere kant zeg ik ook: als ne mens zich maar amuseert, niwaar?

Have fun! ;)

Guido 25-02-2009 15:22

Quote:

Originally Posted by Dominique (Post 244517)
Ik respecteer je zoektocht naar de perfecte finish, maar dan ben je volgens mij met het verkeerde model bezig.
Een rallywagen heeft meestal niet die perfecte gloss finish (ik weet dat deze wagen die niet had). Je zou die queeste eigenlijk met een showroommodel moeten doen.

Langs de andere kant zeg ik ook: als ne mens zich maar amuseert, niwaar?

Have fun! ;)

Ah, de eeuwig durende discussie over hoeveel een model mag blinken. :) Ik weet dat deze wagen in kwestie deze eigenlijk redelijk wel had, die blinkende finish - volledige walkaround gedaan voor het podium op zaterdag en dus foto's genoeg. Maar los daarvan vind ik dat je decals niet zou mogen zien liggen "op" een model, die horen volgens mij één geheel te vormen met de rest van de afwerking. Die queeste heb ik overigens al eens gedaan met de Prelude en ook toen was het geen senicure om het echt goed te krijgen. Maar bon, er zit een model in iedere les... of was het andersom.

En, het is niet omdat ik al eens grommel, vloek of sakker, dat ik mij niet amuseer he. :)

Thanks! ;)


All times are GMT +2. The time now is 04:27.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.