![]() |
Duobouw: 2x Toyota Corolla WRC, Melissa Debackere - Frits Van Eerd, Hasegawa 1/24
Ik ben vandaag op het gemak begonnen aan een dubbel project: twee Toyota's Corolla WRC. De ene van Melissa Debackere, die tweede werd in de Omloop van Vlaanderen 2008. Decals zijn van Domino, de kit is van Hasegawa. Naast die van Debackere bouw ik ook samen deze van de Nederlandse kampioen (in dat jaar) Frits Van Eerd in de Ardenne Bleue Rally 2006. Decals zijn van Jawi, de kit is ook van Hasegawa.
Momenteel zijn beide wagens (en onderdelen) voorzien van een grondlaag. Als ze klaar zijn komt er ook vernis op. http://www.wrcplace.be/mdb/14Corolla.../debackere.jpg http://www.wrcplace.be/mdb/15CorollaVanEerd/vaneerd.jpg http://www.wrcplace.be/mdb/14CorollaDebackere/01.jpg http://www.wrcplace.be/mdb/15CorollaVanEerd/01.jpg http://www.wrcplace.be/mdb/14CorollaDebackere/02.jpg De spiegels zijn nog niet voorzien op de Corolla van Debackere, omdat deze zwart moeten zijn. Op deze van Van Eerd wel omdat deze ook zwart zijn zoals de wagen. De spoiler van Van Eerd staat er nog niet helemaal op omdat, als ik hem installeer, de zwarte verf dan misschien niet overal goed zal aankunnen. Bij deze van Debackere is dit van minder belang om dat de wagen toch wit is. (en eerlijk gezegd had ik ook eerst de spoiler gemonteerd voor ik dacht over de verf...) :) |
Ook bij deze heb ik in de titel het merk Hasegawa vermeld, voor latere referentie.
Misschien toch een kleine bedenking: als je over een dubbelproject spreekt, dan denk ik direct aan 2 wagens in 1 thread. Hier hebben we 2 wagens in 2 threads, die weliswaar gelijktijdig worden gebouwd, maar toch een aparte thread krijgen. Misschien is het daarom best om bij beide projecten een verwijzing naar het andere project te zetten. Ik heb dit al voor jou gedaan in je eerste post. Voor de rest: leuk initiatief, en amuseer je met deze mooie kits. :) |
Geen probleem. Ik twijfelde nog of ik ze in één topic moest zetten of elk in één... Ik heb dus voor het laatste gekozen omdat het om twee verschillende wagens gaat... Wie info zoekt over de Debackere-wagen, wil niet de Van Eerd versie vinden die hier dan zou tussen staan dacht ik... :)
|
Zoals reeds al gezegd beide mooie livery's, ik volg het zeker en vast.
maar even een opmerking: Niet vergeten om die uitsparing van het benzinedop dicht te werken van beide wagens. |
Quote:
lukt wel |
Gaatjes toegestopt:
http://www.wrcplace.be/mdb/14CorollaDebackere/04.jpg Tweede laagje erop: http://www.wrcplace.be/mdb/14CorollaDebackere/03.jpg Morgenavond of overmorgen nog een derde dun laagje. Heel wat onderdelen van de binnenkant heb ik meegespoten... |
Blijkbaar zijn de foto's verdwenen want ik zien alleen kruisjes.
|
Quote:
|
Leuk al die Corolla's hier... Ben zelfs beetje jaloers op die van Melissa... Maar mijn tijd komt nog wel...
Eerst verder afwerken waar ik aan begonnen ben, zegt het vrouwke hier. En voor één keer heeft ze gelijk... |
Heb gisteren het finale derde laagje gegeven aan m'n twee Corolla's. Na de witte gedaan te hebben zag ik plots dat er wat luchtbelletjes hier en daar op de kas zaten... Ik dacht van nog eens te mogen herspuiten... Ik heb dan echter met een tandenstokertje die puntjes héél lichtjes proberen weg te prikken, en het hielp, wat later was alles weg! Daarmee vindt ik het zwarte spuitwerk die feilloos verliep toch net dat ietsje mooier/beter. Ondertussen heb ik ook heel wat onderdelen geverfd en kan ik beginnen bouwen...
http://www.wrcplace.be/mdb/14CorollaDebackere/05.jpg |
Ik ben momenteel bezig aan het interieur en meer bepaald de zetels met gordels... Bij de Hasegawa zitten PE-parts (of hoe dat ook noemt) en die wil ik ook voor de eerste keer gaan gebruiken, maar man, wat een pruts!! Ik zit hier al meer dan een half uur te prutsen om één zo'n ijzertje deftig aan dat stofje te krijgen pffff... Iemand tips??? :D
|
Quote:
Gewoon rustig en kalm blijven verder doen en af en toe een foto maken. ;) |
Inderdaad, de eerste paar keren is het om van dood te vallen, maar... ook hier geldt: de aanhouder wint. En hoe vaker je het doet, hoe handiger je erin wordt, maar echt makkelijk, zal het nooit worden.
Dus, blijven proberen en als het echt uit de hand dreigt te lopen: even met de hond gaan wandelen. ;) |
Quote:
|
De bovenste riemen van één zeteltje zijn gedaan... Nog het onderste en drie andere zetels te gaan... :p (ik weet, het is niet perfect, maja...)
http://www.wrcplace.be/mdb/14CorollaDebackere/06.jpg http://www.wrcplace.be/mdb/14CorollaDebackere/07.jpg |
Quote:
Grts Vinnie. |
Vraagje: welke PE-parts moet je vast kleven aan je stoel? enkel dat onderste ronde in het midden van de zetel zeker?
|
Ik weet dat ik niet veel mag opmerken,maar uit ervaring met deze wagen omdat ik die al dikwijls getekend heb.Weet ik dat er blauwe kuipzetels in staan.:gas:
|
Waarom zou je niet veel mogen opmerken Flame??
Blauwe kuipzetels heb ik eigenlijk nog niet veel gezien om niet te zeggen nooit... Ik wist dat dan ook niet en nu is het te laat. Ik laat het zo... Toch merci Voor mij primeert de buitenkant eerder dan de binnenkant... Heeft iemand soms een foto? |
|
Quote:
|
Oei, deze vraag was me ontgaan.
In ieder geval, ik zal proberen te beschrijven hoe ik het doe. In principe lijm ik alle PE onderdelen vast aan de stoel en wel op die plaats waar ik ze hebben wil. Hierbij ga ik van binnen naar buiten te werk. Dus, ik doe eerst dat stuk met de "ronde cirkel". Ik gebruik ook enkele puntjes secondenlijm om de gordels zelf, hier en daar vast te zetten, zodanig dat ze niet bol staan en wat natuurlijker komen te liggen. Daarna is het de beurt aan de 2 heupgordels. Eerst ze op hun plaats zetten, maar vastlijmen opnieuw van binnen in de stoel naar buiten toe. Dus eerst de gesp, dan evt. de gordel op enkele plaatsjes om hem goed "te doen vallen". Daarna eventueel aan de buitenkant van de stoel vastlijmen, of indien je dat voorzien hebt, de bevestigings gespen laten bengelen tot je de stoel in de auto monteert. Uiteindelijk volgen dan de schoudergordels. opnieuw ze aanbrengen op de plaats waar ze moeten komen. Je doet eerst eentje en daarna de andere. Niet beiden tegelijk. Als de eerste gordel op zijn plaats zit, doe ik een klein drupje lijm op de onderste gesp en ook nog eentje onder de schoudermousse. Als ie niet goed valt ter hoogte van de opening waardoor hij door de stoel gaat, doe ik ter hoogte van die opening ook nog een klein beetje secondenlijm. Als die ene goed zit, kan dan de 2de gedaan worden. Onthou dat je je tijd hiervoor dient te nemen. Het is een heel gepruts en de secondelijm kan je best met een tandenstokertje of iets dergelijks aanbrengen. Het komt er op neer om de gordels zo natuurlijk mogelijk te laten lijken. Als je hiervoor op meerdere plaatsen wat lijm moet aanbrengen, dan is dat de manier. Hopelijk heb je er wat aan. ;) |
Bedankt voor de info Guido, maar ik had het eigenlijk al gedaan alvorens ik dit las. Ik heb gedaan hoe ik dacht en het is ongeveer zoals je zei. Alle PE-parts heb ik vastgekleefd en hier en daar de riemen ook gedaan. Het zal wel niet perfect zijn, maar bon, ik ben blij dat ik van die gordels enzo af ben want ik heb daar naar mijn mening toch lang aangezeten... Dacht van deze vakantie al veel verder te zitten met de auto's, maar bon... De cockpit is bijna zo goed als klaar. Straks eens enkele foto's.
|
Hierbij de foto's. De cockpit is af van beide wagens, ben er tevreden mee. Deze met OMP-riemen is van Debackere, deze me Sabelt-riemen voor Van Eerd.
http://www.wrcplace.be/mdb/14CorollaDebackere/08.jpg http://www.wrcplace.be/mdb/14CorollaDebackere/09.jpg http://www.wrcplace.be/mdb/14CorollaDebackere/10.jpg http://www.wrcplace.be/mdb/14CorollaDebackere/11.jpg http://www.wrcplace.be/mdb/14CorollaDebackere/12.jpg http://www.wrcplace.be/mdb/14CorollaDebackere/13.jpg Nu kan ik beginnen aan de decals... waar ik het meest naar uitkeek... net nu de conge zo goed als ten einde is... nja... |
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
Dat gezegd zijnde, eens de modellen af zijn, zal je zien dat het zeker een meerwaarde betekent! Doe zo verder!! :) |
thx, vond ze ook al wat aan de lange kant maar had er dan al enkele vast gekleefd... ahja :)
|
de titel van de thread is ondertussen aangepast zoals je hebt gevraagd. :)
|
Quote:
|
Vandaag opt gemak begonnen met de decals zetten op de wagen van Melissa. Gaat mooi worden heb ik de indruk :)
Ben begonnen met enkele decals op de achterkant en spoiler. Heb ook de spiegels eraan gehangen en dat zwart vooraan in de roosters en achteraan op de koffer geschilderd. Met de rest wacht ik tot na het vernissen. http://www.wrcplace.be/mdb/14CorollaDebackere/14.jpg http://www.wrcplace.be/mdb/14CorollaDebackere/15.jpg http://www.wrcplace.be/mdb/14CorollaDebackere/17.jpg http://www.wrcplace.be/mdb/14CorollaDebackere/16.jpg Nog een vraagje: je ziet dat ik de nummerplaat nog niet heb erop gehangen. Ik zag nu dat ik die gaatjes best gedicht had, maar bon; vergeten... Normaal moet daar nog een plaatje opkomen, maar de wagen van Melissa (en van Frits ook) hebben dit niet. Nu is mijn vraag, ik ga dit best nog lichtjes dicht maken zeker want als ik de kas ga vernissen en er komt vernis via de achterkant in die gaatjes terecht op mijn decal.... Dat gaat niet proper zijn zeker?? Prima decals trouwens tot nu toe van Domino... Door de vrieskou moet ik de komende dagen nog niet gaan werken dus komt dat toch nog wel goed met de decals :) |
Precies niet veel intresse in mijn werk dat ik elke vraag twee maal zou moeten gaan stellen?.... :)
|
Ik zou de gaatjes niet dichtmaken. Wat ik wel zou doen, is de auto vernissen en het nummerplaat er pas ophangen als de auto gevernist en gedroogd is. Eventueel, om inzakken ter hoogte van de gaatjes te verkomen, kan je dan het nummerplaat op een dun stukje plastiek aanbrengen om dan daarna het geheel te lijmen op de juiste plaats.
Niet? |
Inderdaad Guido. Goed idee. Geeft het dan niet dat die nummerplaat niet vernist is? Of kan ik dat ook apart doen als ik dat op dat stukje plastiek kleef?...
Ondertussen is heel de kant van de piloot gedecalleerd. Best mooi :) Ik zit alleen al met de schrik als ik de wagen zal vernissen... Ik hoop echt dat ik hem daarmee niet verkl**t... :S |
Je behandelt de wagen en de nummerplaat apart. Als je de wagen volledig afwerkt, en los daarvan die nummerplaat op dat plaatje, en je bevestigt dat plaatje pas als alles klaar is, dan kan er geen probleem zijn.
Trouwens, een nummerplaat is van zichzelf al niet té blinkend, dus dat zit sowieso al goed. |
Dus de nummerplaat niét vernissen als ik het dus goed versta?
En nog een vraagje: verf ik de voor en achterlichten voor of na het vernissen?? Hierbij twee voorproefjes van hoe de wagen er momenteel uitziet... Gaat best goed vindt ik... :) Morgen nog de copilootzijde proberen te doen. http://www.wrcplace.be/mdb/14CorollaDebackere/18.jpg http://www.wrcplace.be/mdb/14CorollaDebackere/19.jpg Commentaar altijd welkom... |
Die Crack-livery's zijn toch prachtig he...
|
Voor die nummerplaat: ik zou eerst de kat uit de boom kijken. Als ze af is, dan kan je ze ongevernist eens tegen de body houden. Dan kan je nog altijd beslissen om ze zo te monteren, of ze alsnog te vernissen.
|
... en de lichten schilder je pas nadat je gevernist hebt. ;)
|
All times are GMT +2. The time now is 22:22. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.