![]() |
Subaru Impreza WRX Sti Gr.N - 2002 Rally NZ - Possum Bourne - Tamiya - 1/24
3 Attachment(s)
Zo, een Subaru af, dan maar verder met de volgende ;)
Dit keer wordt de Impreza WRX Sti groep N waarmee Possum Bourne in 2002 zijn klasse in de Rally New Zealand won (zeg meer het huidige PWRC). http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230066800 De basis die ik ga gebruiken is de kit van Tamiya (zie hier voor de kitreview). Daar dit een gewone straatauto is zal er het een en ander aangepast/bijgebouwd moeten worden om er een groep N van te maken. Voor de decals gebruik ik onderstaande set van Studio27. Deze mist voor zover ik nu weet alleen de decals voor de reclame van "Vantage" en de rallyplaten. Die laatste hoop ik te kunnen kopieren van de Peugeot 206 van Tamiya (de "2002 Winner version", kitnr 24262). De "Vantage" reclame zit op meerdere andere decalsets dus die kan ik ook wel kopieren. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230067184 Wat moet er zoal gebeuren:
Voor de verandering hoef ik het stuur niet om te bouwen omdat deze auto ook in het echt rechts-gestuurd was. Maar om het geheel niet te gemakkelijk te maken ga ik wel het rechterportier geopend bouwen :champagne: Inmiddels heb ik die ook al uitgezaagd: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230066800 |
Quote:
Voor de rest ben ik benieuwd welke details je nog extra zult aanbrengen. Alvast succes ermee ! |
Alsof het interieurgedeelte nog geen werk genoeg met zich gaat meebrengen, gaat meneerke ook nog eens de deur eruit zagen. :crazy:
Ben benieuwd. ;) |
Quote:
|
Quote:
Aardig verbouwingsprojectje... Ben reuzebenieuwd !! Grtzzz |
Quote:
|
Weer een mooi project Tim! Ik ben benieuwd naar het vervolg!
Tom |
2 Attachment(s)
Bij ombouwen hoort vaak veel zaagwerk, en ook hier is het niet anders. De achterbank moet verdwijnen en de rugleuning zal vervangen worden door een plaat.
Hier zie je de eerste resultaten; de bank is uitgezaagd. Verder heb ik de zichtbare delen van de wielkasten gescratched van plastic-card. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230402282 En hier een dryfit van de nieuwe plaat: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230402282 |
Dit wordt weer een interessante opbouw om te volgen, of heb ik dit al gezegd? eurhm, neen nog niet. Bij deze dus. ;)
Mooie vordering. |
Sinds Sennake hier als Bob de bouwer door het leven gaat, worden er hier op het forum regelmatig interieurs verbouwd. ;)
De gyproc-wand staat er al, nu de rest nog.:p |
5 Attachment(s)
Afgelopen dagen heb ik nog wat werk kunnen verrichten aan deze Impreza. Ten eerste ben ik verder gegaan met het interieur. De achterbank had ik al uitgezaagd, nu is deze ook vervangen. De stoelsteunen heb ik ook verwijderd, deze waren volledig ongeschikt voor de kuipstoelen die ik erin ga plaatsen. En er is een begin gemaakt aan de rolkooi.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230825359 In de startpost gaf ik aan dat ik mogelijk de ophanging nog zou moeten ophogen. Na wat meetwerk en vergelijken met referentiefoto's bleek dit onvermijdelijk... Helaas is de ophanging van deze kit zeeer simpel en eigenlijk waardeloos als je 'm wil ophogen. Ik kan 'm wel weghalen, maar waar vervang ik het dan mee? Gelukkig bedacht ik me dat de Focus die ik afgelopen jaar gebouwd heb een volledig nieuwe ophanging kreeg uit de transkit van Renaissance en ik dus nog 4 gravel-veerpoten over heb :champagne: Eerst even een foto van de originele situatie. Ik ga de veerpoot zelf helemaal uitboren van boven af (langs de rode cirkellijn) en de draagarm met de upright ga ik grotendeels wegzagen (ongeveer langs de rode lijn). http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230826615 Het resultaat is dan dit: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230826615 Om straks de nieuwe veerpoot te kunnen plaatsen heb ik een stukje plastic op maat gesneden en voorzien van een gat en in het chassis geplaatst. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230826615 Tenslotte nog even wat over de veerpoot. Als ik deze ongewijzigd zou gebruiken zouden de wielen teveel naar buiten komen te staan. Om dit te ondervangen heb ik dus het gedeelte tussen de 2 rode lijnen verwijderd en de 2 losse delen weer aan elkaar gelijmd. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230826615 Tot zover de voorwielophanging, nu nog iets bedenken voor achter... |
Quote:
|
Eerst dacht ik: "Een simplistische ophanging verhogen, dat kan toch niet zo moeilijk zijn...". Tot ik zag dat deze wel heel erg symplistisch was. Maar, 'k kan me niet van de indruk ontdoen dat je aardig op de heel goeie weg zit. Leuk om volgen! :)
|
heb je al zetelsteunen? Ik heb hier nog enkele PE exemplaren in de aard van Recaro steunen liggen. Je laat maar weten als je ze nodig hebt ...
|
Quote:
Quote:
|
Quote:
Quote:
|
4 Attachment(s)
De afgelopen dagen ben ik bezig geweest om te bedenken hoe ik de achterwielophaning zou ophogen. Eerst even de uitgangssituatie:
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1231184291 Zoals te zien is, is er eigenlijk geen fatsoenlijke ophanging... Dus die kan weg, langs de rode lijnen heb ik dan het origineel weggezaagd. Het resultaat is op de volgende foto te zien. Hier zie je ook meteen het nieuwe punt waar de ophanging in komt te staan (bovenste rode pijl). De onderste pijl wijst naar en stuk ijzerdraad wat ik in de een door mij geboord gat heb geplaatst en waar straks de veerpoot op gaat passen (zie rode pijl). http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1231184291 Dan de veerpoot. Hier heb ik aan beide zijden een strip ingezet (de groen omlijnde delen). In het rechterstuk heb ik een gat geboord dat overeenkomt met het stukje ijzerdraad uit de vorige foto. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1231184291 Wanneer je dan alles in elkaar zet ziet het er zo uit: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1231184291 Al met al ben ik redelijk tevreden met deze oplossing; de ophanging is stevig en netjes afgewerkt waardoor het straks niet zichtbaar zal zijn hoe het werkelijk in elkaar zit ;) Uiteraard is alles vantevoren zo uitgemeten dat voor en achter de auto nu op gelijke hoogte staat. |
Vindingrijkheid op zijn best!
|
Knap gevonden. Ik leer hier iedere dag bij.:worship:
|
Prima oplossing. :applaus:
|
Mooi pas -en meetwerk hier Tim!
Het zal het model alleen maar ten goede komen! Tom |
1 Attachment(s)
Even een korte update. De rest van de wielkast is nu ook erbij gebouwd:
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1231577029 |
chapeau man :applaus:
|
Nu lijkt het nog meer op een echte WRC kas met die binnenspatborden.
Sterk bezig! :applaus: |
1 Attachment(s)
*enorme rotschop*.... hoog tijd voor een update :champagne:
Al sinds de vorige posting ergens in januari(!) was ik niet helemaal blij met de rolkooi; ik had het idee dat er iets niet goed zat... Maar intussen heb contact gehad met Possum Bourne Motorsport en heb van hun wat handige referentiefoto's toegezonden gekregen :applaus: Gelukkig bleek hieruit dat ik toch op de goede weg zat en heb ik afgelopen week de rolkooi zo goed als afgerond. Zie hier de stand van dit moment: http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1258054538 Een en ander moet nog wel netjes afgewerkt worden, maar ik ben tevreden over hoe de kooi er nu uit ziet. En niet onbelangrijk; hij past goed in de kas. Nu deze horde genomen is ben ik ook verder gaan kijken hoe ik de geopende rechterdeur ga plaatsen. Ik heb met Gulfie overlegd over hoe het het op zijn Impreza gedaan heeft en die methode staat me wel aan... wordt vervolgd! |
3 Attachment(s)
Tijd voor een update. Inmiddels heb ik het gedeelte rond de geopende deur opnieuw opgebouwd. De eerste foto toont de deuropening zonder onderstel.
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1260039377 En zo ziet het er dan uit met het onderstel. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1260039377 En tenslotte dan nog even een dryfit van het geheel inclusief rolkooi. Het grootste gedeelte van het interieur en rolkooi staat ook al in de grijze primer. Ik ga deze nu nog nalopen op oneffenheden en zal die dan bij gaan werken. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1260039377 Nu de binnenzijde in grote lijnen af is ga ik de ophanging van de deur toevoegen. Ik heb hier al een eerste versie van gemaakt, maar die is nog niet geheel naar mijn smaak, dus daar ga ik nog even over nadenken. Het basisprincipe zal echter wel hetzelfde blijven, en is gelijk aan de manier waarop Gulfie de deuren in zijn Impreza heeft gemonteerd. |
Zeer proper gedaan die deuropening:applaus::applaus:
Dar durf ik me nog niet aan te wagen. Ook van de rolkooi ben ik onder de indruk. Prachtig. Kijk al uit naar het vervolg... |
Ziet er zeker niet verkeerd uit.
Pas de deur er ook eens in, en maak daarvan dan ook een pic aub. Goe bezig Tim. Grtz, G |
Quote:
|
Winterslaap ????
Da meent ge nie Tim... Jammer maar helaas. Grtz, G ;) |
Quote:
|
Quote:
|
Kerstmis bij 40°C ... iets klopt er toch niet! :p
|
4 Attachment(s)
Zo, nu ik eindelijk weer gewend ben aan dit koude klimaat ben ik weer eens gaan "plekken" :champagne:
Het eerste wat ik nu af heb gemaakt is de ophanging van de deur aan het chassis. Ik heb daartoe een U-profiel gemaakt en die in de opening geplaatst (zie foto 1). Tevens heb ik een metalen buisje op maat gemaakt en die aan de binnenzijde van de deur geplakt (foto 2). Dit klinkt erg gemakkelijk, maar het vereist wat paswerk. Uiteraard had ik nog wat over het hoofd gezien waardoor de deur nooit meer open kon en ik opnieuw kon beginnen. Maar poging twee was succesvol. Het resultaat is te zien in de 3e en 4e foto. Tevens is hier te zien dat de wielen ook al netjes onder de wagen staan. Ik kan me dus nu gaan richten op het afwerken van het interieur en de rolkooi en het plaatsen van de binnenzijde van de geopende deur. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1264259526 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1264259526 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1264259526 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1264259526 |
4 Attachment(s)
Tijd voor een kleine update. Om te beginnen heb ik de grill aangepast. Deze was meegegoten en dus eigenlijk te grof. Ik heb 'm uitgesneden en vervangen door een PE-exemplaar. Foto 1 en 2 laten de voor- en na-situatie zien.
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1264360957 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1264360957 Daarna ben ik begonnen met het afwerken van de binnenzijde van de geopende deur. Hier heb ik een randje op de binnenzijde geplakt die netjes aansluit op de buitenzijde. Het is een beetje trial-and-error, maar uiteindelijk past het dan netjes. Er dient overigens nog wel wat schuurwerk plaats te vinden! Onderstaande foto's zouden het duidelijk moeten maken. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1264360957 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1264360957 |
Ja, man, knap werk weer. Die deur ziet er al heel goed uit. Ben al benieuwd naar het eindresultaat.
|
Hier staan in ieder geval nog serieuze werken op het programma.
|
Allez se,
Goed te zien dat je ook uit je winterslaap bent. Het word weer een stevige verbouwing zo te zien. Gril ziet er veul beter uit.:applaus: |
3 Attachment(s)
update! De achtervleugel maar eens bekeken. Wat opviel is dat de bevestiging hiervan op de wagen nogal simpel was. Slechts 2 bultjes op de achterklep zouden deze op z'n plek moeten houden (aangegeven door de "1" in de eerste foto). Dit betekent dus ook dat de achtervleugel op de verf gelijmd zou moeten worden wat normaal gesproken minder stevig zal zijn dan plastic op plastic. De overduidelijke gietnaad op de achterklep moet nog weggeschuurd worden overigens.
Ik heb dan een gaatje van 1 mm er net achter geboord ("2" in de foto). Vervolgens de achtervleugel erop gezet en met tape vastgezet. Daarna van onderaf de gaatjes "doorgeboord" in de vleugel. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1264779587 In de geboorde gaatjes heb ik dan staafjes plastic van 1mm dikte gelijmd. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1264779587 En het resultaat is nu dat de vleugel goed vast staat en straks met een druppeltje lijm van binnenuit vastgezet kan worden. Geen gedoe met lijm op de verflaag :champagne: http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1264779587 |
Mooi gevonden Tim!
Tom |
All times are GMT +2. The time now is 18:30. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.