![]() |
Ensign N-177 - J. Ickx - GP Nederland 1976 - RTN Models - 1/20
5 Attachment(s)
Nu alle verbouwingswerken op de eerste verdieping achter de rug zijn, en ook alle voorbereidende werken op het gelijkvloers in zoverre klaar zijn dat de nieuwe keuken eerst moet geïnstalleerd worden vooraleer ik verder kan, heb ik wat tijd om het modelbouwen weer op te pikken. De keuken wordt niet verwacht vóór eind januari, dus deze vakantie kan ik nog eens wat "plekken".
Hiervoor heb ik een kit uitgekozen die je niet alle dagen gaat tegenkomen. Ik heb hem besteld in Brazilië en ik heb er nergens anders eentje tegengekomen. Het gaat om het merk "RTN Models", een vrij onbekende speler op de modelbouwmarkt. Maar omdat ik graag de Ensign wou bouwen waarmee Ickx in 1976 en 1977 gereden heeft, heb ik dus toegehapt. De doos bestaat uit stevig karton, geschikt om per post te verzenden de hele wereld rond. Dat moet ook als je fabriceert in Brazilië denk ik. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230303351 Het bouwplan is in full color, wat een meevaller is en zelfs bij gerenommeerde merken als Tamiya of Hasegawa niet het geval is. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230303351 De body bestaat uit één geheel en is vervaardigd uit resin, wat een beetje aan Studio27 doet denken. De vorm van de body lijkt trouwens sterk op die van de McLaren M23 uit hetzelfde jaar (althans, dat vind ik toch). http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230303351 De cockpit bestaat ook uit resin, maar de meegegoten gordels ga ik waarschijnlijk vervangen door zelfgemaakte. De velgen bestaan uit mooi gedraaid aluminium. De kabels die in de kit zitten lijken me wat te dik en ik denk dat ik ze ook ga vervangen. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230303351 Het merendeel van de onderdelen bestaat uit white metal. Ik ben persoonlijk niet zo gek van dat materiaal, maar het is niet anders. Wel ben ik van plan om de assen en langwerpige stangen te vervangen door ijzerdraad: dan moet ik geen bramen wegschuren en bovendien is ijzerdraad niet zo broos en buigbaar. Ook de inlaattrompetjes zien er wel leuk uit. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230303351 |
5 Attachment(s)
De wielen inserts en de achterspoiler bestaan ook uit white metal. De inserts lijken me ok, maar de wingend plates lijken me ook nogal dik en ik overweeg om ze te vervangen door aluminiumplaat of dunne plastic sheet.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230303473 Dan een kleine verrassing: de versnellingsbak en uitlaten zijn gewoon een gietraam van Tamiya! Het merk staat er zelfs gewoon op. Ik ga ervan uit dat de mensen van RTN Models hiervoor toestemming hebben en waarom ook niet, de bekende Cosworth motor die in zoveel Tamiya dozen zit past zeer goed en waarom het warme water uitvinden? http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230303473 Er zit ook een klein foto-ets raampje bij dat voornamelijk de steunen van de achterspoiler bevat en wat radiatorroosters. De ijzerdraad die meegeleverd is lijkt me nogal krom om te kunnen gebruiken, maar dat zien we wel. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230303473 Tenslotte zien de decal vellen er ook goed uit. Je kan er 5 verschillende versies mee bouwen, waarbij de enige mogelijke versie wat Ickx betreft de GP van Nederland is. Die versie ga ik dan ook bouwen. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230303473 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230401854 |
Man man man, Wat een kit is dit!:drewl::drewl::drewl::drewl::drewl:
Hier ben ik dus echt jaloers op hoor!!! (gezond jaloers wel te verstaan hé) |
Dit moet zowat de meest multimedia kit zijn die ik ook gezien het. Alle materialen zitten erin:
- plastiek - resin - gedraaide alu - witmetaal - foto-ets - vinyl - koper (?) - decals Veel plezier ermee! Kijk nu al uit naar de bouw ervan. ;) |
Wat een kit hebt ge nu weer in handen gekregen Guy? Zeer mooi en ook wel wat exclusief precies.
Zal ook wel enkele mooie euro's gekost hebben zeker! Ben benieuwd naar het vervolg. Tom |
Zoals zovelen hier ben ik ook benieuwd wat gij hier weer te voorschijn gaat toveren.
Is dit dan 1 van de 12 editie 2009 of ... van de 12 editie 2008 ;) |
5 Attachment(s)
Quote:
Geen tijd te verliezen dus! Eerst heb ik de resin body onder handen genomen. "Een uurtje schuren om alles mooi clean te krijgen" dacht ik. Mooi niet dus. Een ganse dag ben ik ermee bezig geweest, en nog is het niet 100% naar mijn goesting. De body ziet er op het eerste zicht wel ok uit, maar bij nader inzicht is hij totaal niet symmetrisch, wat voor de nodige "beeldhouwwerken" zorgt wat dan nog eens extra bemoeilijkt wordt door het feit dat de resin been- en beenhard is. Schuren duurt zo natuurlijk enorm lang en is weinig motiverend omdat je bijna geen progressie merkt. Bovendien vertoont het resin zeer veel luchtbellen die soms zodanig overvloedig aanwezig zijn dat ik ervoor opteerde om het ganse onderdeel weg te snijden en te vervangen door plasticard. Zo is het de beide uiteinden van de zijpontons vergaan en ook een stukje van de cockpit. De witte plasticard bodem echter is een uitvinding van RTN Models: in de kit zit een stuk plasticard dat je op maat moet snijden om zo de driehoekige bodemstukken te vormen, en ook de bodemplaat. De achteruitkijkspiegels waren dan weer uit white metal vervaardigd wat deze kit inderdaad zoals Guido al zei tot een echte multimedia kit maakt... Wat ook zeer moeizaam gegaan is, is het inkrassen van de panellines en het uitboren van de gaatjes voor de ophanging en/of de verbindingsboutjes. Zoals gezegd heeft dit werk in totaal een ganse dag geduurd, en als je dan 's avonds kijkt naar wat je gepresteerd hebt krijg je dit te zien: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230420568 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230420568 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230420568 Achteraan was er een soort van holte waarin de motor bevestigd dient te worden. Bij Tamiya modellen gaat dit via een boutverbinding die door een cilindervormig verbindingsstuk geschroefd wordt, maar bij dit resin blok is daar geen ruimte voor zodat het cilindervormig deel in een opening gelijmd dient te worden. Maar dan moet die opening wel de juiste afmetingen hebben natuurlijk. Uitboren met de juiste diameter leidde tot het afbreken van een stuk van het driehoekig deel achteraan de monocoque zodat ik besloot om het te vervangen door een stuk aluminiumbuis met de correcte diameter. Ook de plaatsen waarin later de verbindingsstangen ingelijmd worden komende van de achterophanging zaten allesbehalve symmetrisch ingeplant: op de foto zie je aan de rechterzijde waar de voorgeboorde gaatjes zaten (ik heb ze opgevuld met witte plastic buisjes) en waar ze moeten zitten. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230420568 Nadat ik de voorbereidende werken aan de body voor bekeken hield, vond ik dat het nog te vroeg was om de spuitwerkzaamheden aan te vatten. Er moeten nog teveel onderdelen aan verbonden worden die moeten passen en eerlijk gezegd had ik op dit moment niet zo veel vertrouwen meer in de pasnauwkeurigheid. Dus heb ik de witmetalen ophangingspoten van de voorste ophanging ontdaan van alle bramen en eens gepast in de voorziene openingen. Zoals je kan zien zijn daarbij al 2 verbindingspinnen gesneuveld, zodat ik ze moest vervangen met plastic rod. Na lang gepriegel en aanpassen en prutsen heb ik een iet of wat aanvaardbare positie gevonden voor de ophanging, alhoewel ze niet perfect is. Maar ik krijg het niet beter want ik riskeer de boel te forceren als ik het perfect wil krijgen en dan ben ik nog verder van huis. Dus kies ik voor dit compromis, iets wat ik nog veel zal moeten doen. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230420568 |
5 Attachment(s)
De witmetalen voorspoiler-onderdelen zorgen wel voor wat schuurwerk maar na het polishen zien ze er al vrij realistisch uit. Alleen de verbindingspinnen staan verkeerd opgesteld zodat beide spoilerhelften niet evenver naar voor staan bij dryfitting. Dus snij ik ze weg en boor ik nieuwe gaten waarin metalen paspennen komen. Dat past al een stuk beter. Tenslotte worden de foto-ets endplates bevestigd en komt er aan iedere zijde nog een gepuncht boutje tegenaan.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230420927 Ik zei eerder dat ik van plan was om de meegegoten gordels te vervangen door echte. Gezien de ongeziene hardheid van het resin echter zie ik het wegfrezen van de gordels niet goed komen en opteer ik weer maar eens voor een compromis: ik kras een soort van "panellines" rondom de gordels zodat ze beter tot hun recht zullen komen eens geschilderd, en zodat ze er ook een beetje realistischer uitzien. Maar even goed als echte gordels wordt het nooit natuurlijk. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230420927 Als je bovenaan de thread even naar de foto kijkt van de white metalen onderdelen zal je net zoals ik tot de vaststelling komen dat het stuur niet compleet is: het middendeel is er niet. Eerst dacht ik nog dat dit uit foto-ets bestond, maar bij nader inzien is het gewoon niet meegegoten. Dus heb ik een centraal stuurdeel gemaakt van alumium plaat en er met messing buisjes de nodige details op voorzien. Ook de witmetalen stuurstang heb ik weggelaten en vervangen door een exemplaar uit ijzerdraad. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230420927 Na 2 dagen zwoegen heb ik nog niet veel onderdelen bijeen gesprokkeld, maar toch vond ik het moment om al eens een eerste dryfitje uit te testen gekomen. Na wat prullen en vechten met de ophanging die niet wil blijven zitten zonder lijm heb ik toch 2 foto's kunnen nemen: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230420927 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230420927 Dat was het voor deze keer. Tot de volgende update! |
Quote:
|
Een moedige keuze om te starten met deze kit. Maar ja, als je die wagen wil maken, dan al je geen andere keuze hebben.
Ik hoop dat het materiaal (en vooral de hardheid ervan) de opbouw niet te veel zullen tegenwerken, zodat we toch nog een mooi model te zien krijgen. Amuseer je ermee. |
Ondanks de tegenslagen, of hoe we het ook mogen noemen, kan ik maar 1 ding zeggen en nog wel op z'n Planckaerts:
Goe bezig. :worship: |
5 Attachment(s)
Update.
De body werd ondertussen in grondlaag gezet. Eerst een mistlaag, daarna een wet coat. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230568636 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230568636 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230568636 Ook de motor werd al gedeeltelijk gemonteerd en in grondlaag gezet. Ik dacht dat ik alle onderdelen in elkaar gezet had die gun metal gespoten moeten worden, maar nadat ik de primer gezet had merkte ik op dat er nog een onderdeel ontbrak dat ik er aan toegevoegd heb. Uiteraard zal ik nog een laagje primer moeten zetten nu. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230568636 De achterspoiler werd ook ineen gezet. Ik heb de dikke white metal endplates gelaten voor wat ze zijn en ze vervangen door aluminium plaat. De verbindingen zijn gemaakt met messing boutjes die ik daarna platgeschuurd heb. Op de achterste vleugel komen nog gepunchte bouten. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230568636 |
5 Attachment(s)
Eigenlijk ziet de spoiler er qua kleur precies uit zoals hij in zijn definitieve vorm moet zijn: blank aluminium dus. Het zal dus zaak zijn om deze kleur zo dicht mogelijk te benaderen nadat alle spuitwerkzaamheden voltooid zijn.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230568751 De steunen van de achterspoiler waren een ander paar mouwen. Ze bestaan uit zeer harde metalen foto-ets onderdelen (alles is blijkbaar steenhard in deze kit) en tot overmaat van ramp zijn de gaten waar de boutverbindingen doorheen moeten niet helemaal doorboord. Ik heb al 2 boortjes moeten opofferen om 2 gaatjes te boren; zo kon het niet langer. Dus wou ik een poging wagen om de steunen na te bouwen in aluminium plaat (de grove vormen had ik al uitgesneden) maar dat materiaal is niet sterk genoeg om de zware metalen spoiler te kunnen dragen. Bovendien is de vorm van de steunen ook nog eens verkeerd. Wat nu gedaan? Gelukkig hebben modelbouwers (in clubverband) een aantal goede vrienden waar ze op kunnen rekenen wanneer ze in nood verkeren. Deze keer werd mij hulp aangeboden door Gulfie die voorstelde om de steunen te hertekenen en te etsen zodat ik in één klap alle moeilijkheden omzeil. Met dank hiervoor maat! Voorlopig kan ik nog verder met mijn model want de steunen moeten toch pas op het einde gemonteerd worden... http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230568751 Quote:
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230568751 Nadat de primer een dag gedroogd was kon ik al een eerste mistlaag rood aanbrengen. Voorlopig lijkt alles nu vrij goed te verlopen. Laat ons hopen dat het zo blijft... http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230568751 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230568751 Wordt vervolgd... |
Ik lees in het begin van je topic : Eigenlijk ziet de spoiler er qua kleur precies uit zoals hij in zijn definitieve vorm moet zijn: blank aluminium dus. Het zal dus zaak zijn om deze kleur zo dicht mogelijk te benaderen nadat alle spuitwerkzaamheden voltooid zijn.
Is het misschien geen idee om de spoiler gewoon op te polijsten en niet te spuiten. Belgom Alu is hiervoor perfect geschikt. Voor de rest volg ik met veel plezier dit topic. Altijd leuk om een ervaren bouwer bezig te zien. |
Quote:
|
Hoe, ge gaat er een Ferrari van maken...? :+
Wat ook nog gekund had voor de spoiler supports, was eventueel plastic card, of ben ik nu aan het overdrijven? Weer goed uw best gedaan zie ik. ;) |
Quote:
Het probleem is dat de achterspoiler op dit moment 'bijna 2 ton weegt' en stevige steunen nodig heeft. Ze opnieuw etsen leek mij ook de enige optie. |
2 Attachment(s)
Quote:
Apropos, ik zeg nu wel dat de decals alleen de versie van de GP van Nederland voorzien, maar dat is zelfs niet eens correct want er ontbreken er nog 2. Op de foto hieronder zie je een groene pijl die wijst naar 2 sponsors die niet in de kit zitten en waarvan ik me afvraag over welke sponsors het gaat zodat ik ze kan vervolledigen. De onderste lijkt me "Ferrodo" te zijn, maar van de bovenste gele kan ik niets maken. Iemand een idee? http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230585610 Quote:
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230585734 |
Ik zei het inderdaad voor de grap - 't was "ne rooie", vandaar.
Ja hallo kroket, voor dat gewicht is plastic card inderdaad onvoldoende. Zal eens op zoek gaan in mijn boeken om te zien of er iets gelijkaardigs op andere wagens evt. terug te vinden is. |
|
Dat zou inderdaad goed kunnen. Als ik me niet vergis zitten Ferrodo en AP in dezelfde industriele group ...
|
4 Attachment(s)
|
Geweldige foto's!! Bedankt Juha! En de sponsor is er "bats op"!
|
Ik heb in een van mijn boeken een foto gevonden van dezelfde wagen, maar dan bestuurd door Chris Amon in Monaco '76. Helaas staat er een compleet andere sponsor op.
Let wel, het eerder geposte logo is "inverse": zwarte letters op gele achtergrond, terwijl het gele letters zijn op een zwarte achtergrond. Ook het lettertype zou toch moeten geverifieerd worden - maar bon, niks dat jullie niet wisten. ;) |
Je zou Ferrodo ook kunnen veranderen in Ferrari Hé :p:crazy:
Wat je hier weer laat zien is perfectumondo, Bro :applaus: |
5 Attachment(s)
Zo, de feesten zijn alweer achter de rug zodat we onze geliefkoosde hobby weer kunnen oppikken: het "plekken".
De decal is ondertussen ontworpen en afgedrukt op mijn laserprinter. Het resultaat mag er zijn, maar het had beter gekund. Maar hij doet wat hij moet doen: overtuigen vanop een afstand. Ik heb er geen foto van genomen, maar je ziet hem vanzelf verschijnen als ik ga beginnen decals te zetten op de body. De schokdempers dan. In de kit zitten 4 white metal dempers die je de moed zouden laten verliezen als je ze bekijkt. Beide gegeoten helften passen niet op elkaar wat ervoor zorgt dat je enorm veel schuurwerk zou hebben om er een iet of wat aannemelijke demper van te maken. Ik besloot dus om alleen de beide uiteinden te behouden, die te ontdoen van hun braam en ze te schuren en polishen tot het blanke metaal voldoende blinkt om te overtuigen zonder te spuiten. Tussen beide uiteinden bevestigde ik een dun stukje aluminium buis waarover een dikker buisje geschoven werd. Dat was de demper. Daarna draaide ik wat soldeertin rond de dikkere buis tot ik een overtuigende veer kreeg. Vervolgens werd alles gemonteerd en de nieuwe schokdemper was klaar. Op de foto zie je bovenaan de originele demper die nog aangepakt moet worden, en onderaan de aangepaste. Toch wel een duidelijk verschil lijkt me... http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1231018313 Daarna was het de beurt aan de voorste schokdempers die een iets andere vorm bezitten. Het principe bleef hetzelfde, alleen was de te bereiken vorm anders. Op de foto zie je bovenaan de 2 afgewerkte achterste schokdempers, daaronder de afgewerkte voorste dempers, en onderaan de originele voorste dempers die ik zoals je ziet niet eens gebruikt heb. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1231018313 Het dashbord werd zilver gespoten, de details moeten er nog op aangebracht worden. Jammer genoeg heeft de eigenaar van de Ensign waarvan ik referentiefoto's bezit het ganse dashbord vervangen door een modern exemplaar met digitale aflezing, waar ik dus niets aan heb. Het zal dus voornamelijk giswerk worden. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1231018313 Het stuur werd semigloss black gespoten. Nu moet het centraal gedeelte afgeplakt worden en kan het stuurwiel zelf gespoten worden met Gulfie's faux fabric spray... http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1231018313 Eigenlijk was ik dat ook van plan met de kuipstoel, maar die moet een desert sand kleurtje krijgen en ik weet niet of ik die kleur nog kan over de faux fabric structuur kan spuiten. In elk geval heb ik al eens een mistlaagje desert sand gespoten om te zien hoe de stoel er zou uitzien als ik hem zonder structtur zou bouwen. Aan de zijkanten moeten er in elk geval nog sleuven in gemaakt worden waardoor de heupgordels steken. Dit is dus nog maar een test. Misschien kan Gulfie wat raad geven? ;) http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1231018313 |
5 Attachment(s)
De body die eerder al een mistcoat ontvangen had, kreeg ondertussen 2 wet coats. Dat lijkt me voldoende te zijn, zeker als je weet dat er na het plaatsen van de decals nog vernis overheen gaat.
Ik laat de body nu doordrogen, want het windscherm moet nog glanzend zwart gespoten worden boven de panel line; dat zal dus weinig problemen opleveren qua afplakken. Maar ik wil er wel zeker van zijn dat bij het verwijderen van de masking tape de rode verf niet mee loskomt, dus vandaar dat ik alles nog wat laat drogen. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1231021175 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1231021175 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1231021175 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1231021175 Ook onderaan werd de home made plastic bodem aluminiumkleurig gespoten, zowel aan de buitenzijde als aan de binnenzijde. Later wordt ook de cockpit aan de binnenzijde in dezelfde kleur geschilderd uiteraard. En de bodem van de wagen ook. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1231021175 |
5 Attachment(s)
Het motorblok werd in zijn gun metal basiskleur gezet. Nu kan de detailmontage en -schildering aanvatten.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230924787 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230924787 De achterspoiler werd gespoten met Testor's aluminium. Na het aanbrengen van de sponsors wordt er ook nog vernis overheen gespoten. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230924787 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230924787 Dat geldt ook voor de voorste spoiler, die ik voor de fun even gedryfit heb op de neus (niet helemaal omdat ik bang ben dat ik anders de onderdelen niet meer loskrijg)... http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1230924787 Wel, zover staan we nu. Gezien het feit dat ik nog een volle week verlof heb zal je ongetwijfeld nog meer updates mogen verwachten... |
Quote:
De commerciële bussen zijn vanaf volgende week klaar. |
Quote:
|
Ik heb hier nog van dat kleurloos embossing powder liggen. Misschien is dat een keuze...? Maar ik weet niet als die fijn genoeg is voor uw goesting. Ik kan hem anders eens meebrengen naar de volgende meeting ofwel moet ge eens afkomen ofzo? Als dat de moeite loont...
Tom |
Quote:
Zeg Guy, in post 26 zijn er geen foto's te zien. :confused: |
Quote:
Wat betreft de kuipstoel: ik heb al iets afgesproken met Gulfie, en als ik het uitgeprobeerd heb zal ik het hier zeker posten. Alvast bedankt voor de aanbiedingen! |
Quote:
Quote:
|
Als je op de thumbnails klikt, krijg je de foto's wel te zien in de grootte dat ze opgeladen zijn, dus wellicht dat de url's niet helemaal ok zijn. Dat Sennake ze wel ziet, heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met het feit dat ze bij hem in het cache geheugen zitten. ;)
Wat de plannen zijn met de zetel is me niet volledig duidelijk, maar geen zorg, ik zie wel wat er gebeurd zodra de foto's er zijn. :) |
In de tekst bij post "26" staan kruisjes, onderaan staan attachments van foto's die in post "27" te zien zijn. En in post "27" staan dan weer geen attachments onderaan.
Althans zo krijg ik het te zien en Tim waarschijnlijk ook. |
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
|
All times are GMT +2. The time now is 17:23. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.