![]() |
Yamaha YZR500 - 1983 - Kenny Roberts - Tamiya - 1/12 - Ref 14043
5 Attachment(s)
Na de Ensign had ik weer eens goesting om een tweewieler te bouwen. Ik koos voor de Yamaha YZR500 waarmee Kenny Roberts na een bloedstollend seizoen de wereldtitel met slechts twee punten verschil moest laten aan het jonge talent Freddie Spencer. Na dit seizoen stopte Roberts er mee.
http://i9.photobucket.com/albums/a79...00_real_05.jpg Deze Yamaha bestaat bij Tamiya als stand-alone model (N° 14038) http://i9.photobucket.com/albums/a79..._12/14038b.jpg en als model met rijder (N° 14043) http://i9.photobucket.com/albums/a79..._12/14043b.jpg Ik koos voor het laatste model, wat betekent dat ik naast de motor ook een figuur op 1/12 van Roberts in actie zal moeten bouwen. Om er zeker van te zijn dat de oude decals me geen kopzorgen zullen baren heb ik een aftermarket setje decals gekocht van Museum Collection. Om bepaalde details beter te kunnen nabouwen heb je goede referentiefoto's nodig, maar op het internet vind je weinig technische foto's van 1983. Daarom heb ik het boek "Yamaha YZR500 Archive 1978-1988" gekocht. Daarin worden de 4 belangrijkste Yamaha YZR's uitvoerig belicht zodat ik meer dan foto's genoeg heb. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1236188511 Ik ben aan de bouw begonnen door de verschillende koetswerkonderdelen samen te kleven en de lijmnaden weg te schuren. De bevestigingsboutjes die mee gegoten zijn op het koetswerk werden weggeschuurd, en ook de schaarse panel lines werden opnieuw uitgekrast. Ik ben wel niet zo wild van die doorzichtige kuip: daar kan je niks mee aanvangen. Als je al zo'n doorzichtige kuip zou willen bouwen om alle onderdelen die eronder zitten te tonen, hoe kan je dan de helften deftig tegen elkaar lijmen en de lijmnaden wegschuren zonder dat je het doorzichtige plastic ondoorzichtig maakt door het schuren? Aan de buitenzijde zou je nog kunnen proberen om te polishen tot het plastic weer helemaal doorzichtig is, maar aan de binnenzijde zitten ook lijmnaden, en daar kan je niet aan om te polishen! Bovendien ga ik in mijn geval het model bouwen met rijder in actie erop, en dan lijkt zo'n doorzichtige kuip me nogal onrealistisch. Ik laat de doorzichtigheid dus voor wat ze is, en ik spuit ze net zoals de rest. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1236188511 De rijder werd ook al gedeeltelijk samengekleefd. Ik moet nog wel de lijmnaden wegschuren vooraleer het schilderwerk kan beginnen. De armen kunnen pas gemonteerd worden als de rijder op de motor gekleefd wordt. Het hoofd laat ik er ook nog af omdat ik de helm wil spuiten. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1236188511 Dan zocht ik naar een goede presentatiemethode voor het model als het af is. Ik weet uit ervaring met de BMW Dakar motor van Rahier dat het erg moeilijk is om een model met rijder op een grondplaat te bevestigen zonder enige hulp "van buitenaf". De BMW werd destijds voorzien van plastic pinnen die ik door de banden gestoken heb en die in de grondplaat bevestigd werden. Nu ik dit probleem op voorhand ondervangen heb, profiteer ik ervan om de velgen nu reeds te voorzien van een bout die in de velg gevezen wordt. Daarna wordt de kop van de bout afgeslepen zodat ik ook aan de onderzijde een draadstang bekom. Vervolgens wordt ook de band voorzien van een gat waardoor die draadstang naar buiten geduwd kan worden. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1236188511 Uiteindelijk wordt de velg met band op een grondplaat gezet waarin weer een gat geboord is, en aan de onderzijde van de plaat zit een moer waarmee ik de band zo vast kan zetten als ik wil. Ten bewijze deze foto die een ongewoon beeld weergeeft: de velg staat er al maar de moto moet nog gebouwd worden. Overigens is dit enkel maar voor de foto gedaan, want de velg moet Marlboro rood gespoten worden en de band moet nog ontdaan worden van de gietnaad. De grondplaat heeft al enkele keren gediend wat je kan zien aan de eerder geboorde gaatjes die ik nu weer dichtgemaakt heb. Het is niet de bedoeling dat deze grondplaat in de toekomst nog van functie gaat veranderen, dus de Yamaha YZR500 is de definitieve bestemming. Uiteraard moet ook de grondplaat nog gespoten worden zodat het eruit ziet als een stukje asfalt van een of ander circuit... http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1236188511 |
Wel goed dat er zo'n boekjes met foto's van specifieke modellen bestaat, ook uw oplossing voor het presentatieprobleem is goed gevonden. Simpel opgelost maar zeer doeltreffend :)
|
5 Attachment(s)
Omdat de Marlboro livery op de verschillende onderdelen van de Yamaha doorloopt (tank, kuip, zadelsteun,...) en ik graag zou hebben dat de rood/witte scheidingslijnen mooi doorlopen eens de motor samengebouwd wordt, heb ik beslist om het kader te gebruiken als "pasmodel" van de verschillende koetswerkonderdelen, zodat ik een guideline zal hebben voor het afplakken.
Nu is het zo dat de tank en de zadelsteun vrij gemakkelijk op het kader geklikt kunnen worden, maar de kuip is een ander verhaal. De kit voorziet in twee plastic afstandhouders aan de zijkanten van het kader, die in de uitsparingen aan de binnenkant van de kuip moeten passen terwijl de lange afstandhouder vooraan in de opening aan de voorzijde van de kuip moet passen, zodat de kuip in feite op drie punten vastgehouden wordt. Tot zover de theorie. Als ik deze methode aanhou, moet ik achteraf op de buitenzijde van de kuip gepunchte schroefjes kleven ter hoogte van de steunen, wat perfect zou kunnen want ik moet er zo nog wel een aantal andere vervaardigen. Maar ik zou liever hebben dat ik de verbindingen echt kan tot stand brengen, met echte schroefjes die de juiste vorm en afmetingen hebben, verkleind op schaal natuurlijk. In mijn mishmash doos heb ik een aantal schroefjes zitten die daar perfect zouden kunnen voor dienen, en tevens vind ik er metalen holle busjes in die aan de binnenzijde voorzien zijn van schroefdraad, waarin de uitgekozen schroefjes perfect passen. Die ga ik gebruiken. Ik meet hoe lang de plastic afstandhouders zijn en boor gaatjes in het chassis waarin de metalen busjes perfect passen en de juiste lengte vertonen. Daarna wil ik de kuip eens passen en wat blijkt? Met geen mogelijkheid kan ik de kuip over de busjes schuiven omdat de binnenbreedte van de kuip zeker een halve cm smaller is dat de afstand van busje tot busje. Natuurlijk kan ik de kuip een klein beetje opentrekken, maar zeker geen halve cm, vooral niet in de wetenschap dat het doorzichtig plastic betreft wat nog een pak brozer is dan het gewone witte plastic. In de plaats daarvan besluit ik om mijn busjes wat dieper in het kader te schuiven, net zo diep tot de kuip er mooi over past. Vervolgens boor ik de gaten in de kuip ter hoogte van de busjes uit, en pas ik de schroefjes die doorheen de kuip perfect in de busjes geschroefd kunnen worden. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1236521351 Maar dan komt de tweede ongoocheling: de lange voorwaartse steun die in feite door het gat vooraan in de kuip moet steken, komt maar net tot aan de binnenzijde van de kuip en steekt er dus helemaal niet door. Bovendien is het gat in de kuip niet mooi rond, en veel te groot, zodat ik besluit om het nog wat groter uit te boren tot ik er een stukje plastic cilinder kan in passen dat ik met wat secondenlijm bevestig aan de binnenzijde van de kuip, waarna ik het geheel mooi vlak schuur en er een nieuw, veel kleiner gaatje in boor. Nu kan een derde metalen busje aan de voorzijde van de voorwaartse afstandhouder bevestigd worden waarin een derde schroef aan de voorzijde van de kuip past. De foto die de voorwaartse bus toont is niet van de scherpste, maar goed, je begrijpt wat ik bedoel. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1236521351 Het kader is klaar om gespoten te worden; alle lijmnaden werden weggeschuurd, alle pinnetjes die dienen om kabels op aan te brengen werden weggesneden en vervangen door geboorde gaatjes waarin dunnere kabels zullen terecht komen. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1236521351 Eerst wil ik wel testen of de kuip er nu mooi over past, dus schuif ik ze over de afstandhouders en breng ik de schroefjes aan. Dat lijkt allemaal te passen. Als ik de Tamiya kit vertrouwd zou hebben en ik deze aanpassingen niet zou gedaan hebben, zou ik na het spuiten en decals plaatsen een aantal onaangename verrassingen tegengekomen zijn. Niet dat dat nu niet meer mogelijk is, maar het passen van de kuip op het kader heb ik nu toch onder controle denk ik. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1236521351 Aan de buitenzijde ziet de kuip met de schroefjes er ook realistisch genoeg uit. Nu kan het spuitwerk beginnen... http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1236521351 |
Ah Guido aan de tweewieler! Dat moet ik gaan volgen!
Tom |
Het zijn dan toch een heleboel aanpassingen die hebt moeten uitvoeren, alvorens verder te kunnen. Problemen met de kuip zijn misschien niet helemaal uitgesloten, maar wel tot een minimum herleid. Prachtige update Guy. :applaus:
|
Chique aanpassingswerken die hier getoond worden. De risico's worden zo wel tot een absoluut minimum herleid. Ik vraag me af wie ooit van zijn leven een mooi model met gesloten kap heeft kunnen afleveren door gewoon de instructies te volgen. Lijkt mij niet zo simpel.
|
Quote:
Als Guido een Yamaha zou bouwen, dàt zou pas volk lokken... :eek: |
Quote:
Hier wordt weeral ferm gebricoleerd zie. Ik kijk nu al uit naar de volgende update! ;) |
Quote:
IK herhaal dus... Ah GUY aan de tweewieler! Dat moet ik gaan volgen! Tom Tom :) |
t
Quote:
:Offtopic: |
2x Tom = TomTom en vergist zich nooit :)
Tom |
Het project ligt even in de frigo, of beter gezegd in de remolie...
Wat is er gebeurd? Gisteren heb ik de koetswerkonderdelen afgeplakt om de fluo-rode delen te spuiten met TS-36 fluo-rood. Het spuitwerk was prachtig gelukt, maar bij het verwijderen van de masking tape bleken er redelijk wat kleine vlekjes rode verf onder de maskeertape gekropen te zijn. Ik heb superdunne tape gebruikt om de lijnen te vormen, waarna ik Tamiya masking tape gebruikt heb om de grote vlakken te maskeren. Jammer genoeg bleek de dunne tape niet in staat om alle rondingen en holtes te volgen die door de koetswerkonderdelen gevormd worden. Niet dat ik de tape niet hard genoeg aangedrukt had, maar blijkbaar komt hij gewoon terug een beetje los, in elk geval genoeg om verf onderdoor te laten lopen. De volgende keer zal ik terug de aloude beproefde methode van de BMF gebruiken... Ook pogingen om met polish pasta de overtollige vlekjes weg te polishen bleken geen soelaas te brengen. Voorzichtig opschuren met micromesh pads hielp wel, maar jammer genoeg zat ik vrij snel doorheen de witte verf zodat de grondverf er weer door kwam piepen. Dat is het moment om te beslissen dat je er beter mee ophoudt, en de boel in de remolie kiepert. Maar uitstel is geen afstel natuurlijk. Zekere niet met zo'n zeldzame kit als deze... Niet getreurd, ik heb kits genoeg om direct een andere te kiezen die ik ook graag wil bouwen. Eens zien welke het deze keer wordt (ik heb zo al een ideetje) en dan zal er weldra een nieuwe thread opgestart worden. |
Na anderhalf jaar en 18 gebouwde (andere) modellen heb ik de draad weer opgenomen. De onderdelen die in de remolie lagen zijn allemaal terug schoon en ontvet. Daarna werden ze terug samengekleefd (de olie had ook de lijmverbindingen opgelost) en in de witte primer gespoten. Vervolgens kregen ze 2 lagen TS-26 pure white aangemeten. Dat betekent dat ik nu weer even ver sta als vóór het debacle met de slechte masking tape. De onderdelen staan nu te drogen en zullen weldra gefotografeerd worden. Eens ze door en door droog zijn ga ik ze afplakken met BMF, en wordt het fluo rood gedecanteerd en met de airbrush aangebracht zoals met de Bin Sulayim Escort, dat lijkt me het veiligst.
Voorlopig dus nog geen foto's, maar enkel dit opwarmertje dat er tegelijkertijd voor zorgt dat ik mijn thread weer naar boven duw en als zodanig gemakkelijk kan terugvinden bij een volgende update. Ik heb trouwens zelf mijn eigen thread eens moeten herlezen om weer te weten wat ik zo allemaal al gedaan had tot hiertoe... ;) |
ik kijk er al naar uit !
|
5 Attachment(s)
Quote:
De tank en de zadelsteun werden dus met BMF gemaskeerd en daarna gespoten met gedecanteerde TS-36 fluoscerent red. Als je die verf decanteert en in je glazen airbrush-potje opvangt, zie je pas echt dat dit een doorzichtige verfsoort is, die dus enkel effect heeft op een geslaagd glad wit oppervlak als ondergrond. Het BMF zorgt ervoor dat de opstaande verfnaden niet groot zijn, en om te vermijden dat de verf te droog geworden is bij het verwijderen van de masking, en dus als het ware afbreekt, wordt alle BMF en masking tape verwijderd na een half uurtje. Wel opletten dat je de pas gespoten delen niet aanraakt natuurlijk. Daarna werden de beide gespoten onderdelen gedryfit op het aluminium kader. Dat werd trouwens ook gedaan bij het maskeren zelf, op die manier was ik er zeker van dat de hoek waaronder de scheidingslijn van het fluo-rood loopt, evenwijdig is op beide onderdelen. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1277561830 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1277561830 Zelfde oefening voor de racekuip. Ook die werd op het kader gedryfit om evenwijdige lijnen te verzekeren, en voor de rest is de procedure identiek. De scheidingslijnen zijn dank zij het BMF allemaal erg scherp en zonder uitlopers. Dat is mooi meegenomen natuurlijk. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1277561830 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1277561830 Om er zeker van te zijn dat het fluo-rood van deze faze en het rood van de reeds gespoten velgen en voorspatbord identiek zijn, heb ik ervoor gekozen om ook deze onderdelen te overspuiten. Dat is een beetje extra werk, maar er zat toch nog genoeg gedecanteerd rood in mijn airbrush... De beide witte driehoekjes die vooraan op de foto te zien zijn, moeten ook nog fluo-rood gespoten worden. Maar dan moet de kuip eerst droog zijn, want ze moeten vooraan bevestigd worden als aerodynamische afdekking van het stuur en de handen, en ik weet pas waar de scheidingslijn tussen wit en rood moet komen eens ze er provisoir op bevestigd zitten. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1277561830 Dat was het voor deze keer. De verf mag nu goed doordrogen, want vingerafdrukken is wel het laatste wat ik op deze gespoten onderdelen wil zien... Wordt vervolgd! |
Quote:
|
Quote:
|
Mooi spuitwerk. :applaus:
|
4 Attachment(s)
Tijd om nog eens een update te geven. De reden waarom dit zo lang duurt is tweeërlei: enerzijds wordt er in de verlofperiode ook geprofiteerd van de vrije tijd om een aantal klusjes in huis te doen die al lang liggen te wachten (behangen, verven, reparaties, enz...), en anderzijds loopt het met deze bouw helemaal niet altijd zoals ik het me voorgesteld heb... Maar daarover zodra meer.
De gespoten onderdelen hebben voldoende tijd gekregen om uit te harden, dus is het tijd om de decals aan te brengen. Ik heb een setje aftermarket decals aangeschaft omdat ik niet zo veel vertrouwen meer heb in de originele set, die toch al meer dan 20 jaar oud is. Dus de tank en de achtersteven worden probleemloos gedecalled. Vernislaagje erover en hupsakee, die kunnen weer de droogkast in. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1281789261 De racekuip dan. Dat is een ander paar mouwen. Eerst en vooral heb ik na de kuip eens goed te bekijken vastgesteld dat het centrale verbindingsstuk vooraan blijkbaar niet 100% horizontaal vastgekleefd zit. Nu alles gespoten is, is het te laat om daar nog iets aan te doen natuurlijk, en omdat het onderdeel toch matzwart gespoten moet worden zal er uiteindelijk niet veel van te zien zijn. Maar toch, dat knaagde al een beetje. Soit. Dan moesten ook nog de afdekkappen aan de stuurhandvatten gedeeltelijk rood gespoten worden. Hiervoor werden ze tijdelijk op de racekuip gelegd om af te tekenen waar het wit eindigt en het rood begint. Hierbij viel me op dat het rode gedeelte nogal erg groot uitviel in vergelijking met de referentiefoto's. Wat blijkt? Ik heb het witte gedeelte centraal vooraan, waarop het gele racenummer moet aangebracht worden, eigenlijk te smal afgeplakt. Bij nameting wordt deze vaststelling bevestigd: de decal met de gele achtergrond van het nr 4 is minstens 2mm breder dan het witte vlak dat ik gespoten heb, en eigenlijk zou er naast het gele vlak ook nog een stuk wit te zien moeten zijn. In totaal kom ik dus zeker 4mm te kort. Erg ambetant. Ik besluit om de afdekkappen toch maar te spuiten in overeenkomst met mijn racekuip, met erg royale rode stukken dus en erg kleine witte delen. Anders trekt de scheidingslijn helemaal nergens op. Het probleem met de decal lossen we dan wel op door hem wat smaller te snijden. Ook dat knaagde weer, maar ik ging door. Nadat de afdekkappen gespoten en droog zijn, worden ze op de kuip gelegd om te zien of alles past en weer zit ik met een tegenvaller: het rood is niet hetzelfde als het rood van de kuip! De kuip ziet fluo-oranje, de afdekkappen zijn echt rood. Dus worden ze in de remolie gegooid. Allez vooruit, nu hebben alle onderdelen van het koetswerk al eens in de remolie gelegen, want die kappen waren er de eerste keer aan ontsnapt. Nadat de ganse oefening nog eens over gedaan werd, waarbij er deze keer op gelet wordt dat de tint van beide onderdelen overeenstemt, is het een stuk beter, maar ik krijg maar niet exact dezelfde kleur te pakken. En nochtans heb ik dezelfde spuitbus gedecanteerd en heb ik de tweede keer zeker niet teveel lagen gezet. Niets aan te doen, ik moet verder. Ook dit knaagde natuurlijk weer. De kappen worden dus vastgelijmd met 2 componenten epoxylijm. Daarna neem ik de aftermarket decals ter hand en ik begin het gele vlak van het voorste nummer 4 smaller te snijden. Ook dit is weer een tegenvaller: de draagfilm van dit type decals laat niet toe dat je iets anders doet dan hem in zijn geheel aanbrengen. Het proberen van er stukken af te snijden, zelfs enkel de randjes van de draagfilm, leidt ertoe dat de draagfilm in zijn geheel loskomt van de decals die in brokken uiteen vallen. Dan toch maar mijn toevlucht gezocht tot de originele decal. Hiermee gaat het een stuk beter. De zwarte randen worden chirurgisch verwijderd van de rest van het gele vlak, het geel wordt 4mm smaller geknipt en op de kuip aangebracht, waarna de zwarte randen aan de zijkant van het gele vlak bevestigd worden. Er blijft nog net genoeg plaats over om het nr 4 aan te brengen. Niet zoals het zou moeten, maar soit. En weer is er iets dat aan het knagen is en waar ik niet onderuit kan. De rest van de kuip decallen verloopt relatief probleemloos, totdat ik het gele vlak aan de rechterzijde van de kuip moet doen. Er zit namelijk een vrij grote bult in de kuip die het onmogelijk maakt om de decal erop aan te brengen zonder hem te scheuren of moedwillig te snijden. Dat leidt tot het nodige lapwerk met een gele verfsoort die ik moeten mengen heb totdat de tint benaderd wordt van de decal, maar er is altijd een kleurverschil te zien natuurlijk. Bovendien zijn de 25 jaar oude decals toch niet meer zo geweldig, waardoor vooral de randen afbreken die ik dus ook moet bijstippen met de nodige gevolgen. Pff, weer iets dat knaagt. De emmer begint vol te lopen... Al wat ik nog nodig heb is de genadeslag. En die komt, in de vorm van een fenomeen waarmee ik tot op heden nog niet mee te maken gehad heb. Nadat namelijk alle decals aangebracht zijn komt er zoals gewoonlijk een laag Gunze Sangyo vernis over. Deze vernis heeft zijn deugdelijkheid al voldoende bewezen wat mij betreft, en vooral het feit dat decals er relatief veilig onder zijn (op voorwaarde dat je een aantal elementaire regels respecteert) vind ik een pluspunt. Maar wat ik nog niet wist of geprobeerd had is hoe 2 componenten epoxylijm reageert op de vernis (of andersom). Meestal lijm ik met deze lijmsoort pas na het aanbrengen van de vernis om hem niet te beschadigen. Vóór het vernissen gebruik ik doorgaans secondelijm of plasticlijm. Wel, laat ik je vertellen dat de epoxylijm de Gunze vernis NIET goed verdraagt. De lijm die in principe doorzichtig is blijkt na het aanbrengen van vernis ineens erg zichtbaar te worden, bubbels te vertonen en zelfs de rode fluo-verf terug op te lossen zodat deze wegloopt of afbleekt. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1281789261 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1281789261 'That does it!' zeggen ze in 't Engels. Mijn emmer der vernedering was overgelopen. Ik besluit om deze kuip niet langer een bron te laten zijn van mijn ergernis. Alle mankementjes op zichzelf zijn niet zo rampzalig, maar als je alles samentelt vind ik dat er gewoon teveel dingen scheef gelopen zijn om nog over een geslaagd model te spreken. Deze kuip gaat er dus uit. Maar opgeven doe ik niet. Dus ga ik op Ebay op zoek naar een geschikte vervanger (of zeg maar donor). En die wordt gevonden, tegen mijn eigen verwachting in. De Tamiya kit die ik hier aan het bouwen ben is namelijk zeer schaars en ik heb er jaren moeten op wachten tot hij eens aangeboden werd op Ebay. Het zou dus al een ongelooflijk toeval moeten zijn als er nu weer eentje te koop zou staan. En inderdaad, zoveel geluk heb ik niet: er is niets te vinden, noch op Ebay, noch elders. Maar! Tamiya kit nr 14075, een heel wat recentere kit, wordt wel nog aangeboden. En dat is in feite een identieke motor van hetzelfde jaar, alleen was dit een klantenmachine. Dus de onderdelen zijn identiek. http://i9.photobucket.com/albums/a79..._12/14075m.jpg Dat is voor mij voldoende en ik bestel er meteen eentje in Hong Kong; voor de prijs moet ik het trouwens niet laten: 10 euro! Vervolgens wordt er nog eens een aftermarket decalsetje besteld (die zijn er wel nog volop te vinden) en binnen afzienbare tijd kunnen we weer verder. Hopelijk kan ik deze keer de kuip afwerken rekening houdend met alles wat er de eerste (en tweede) keer misgelopen is... Ondertussen kunnen we dus wel verder, want de kuip moet pas helemaal op het einde van de bouw aangebracht worden. Vooraleer het zover is zal mijn nieuwe bouwdoos wel aangekomen zijn... De 'mislukte' racekuip wordt overigens niet weggegooid, ze kan misschien nog dienen op een diorama... De piloot ('straith run rider' genaamd) wordt gespoten in Tamiya bright red, een glanzende kleur dus. Dat is nodig omdat ik op die wijze de decals van de piloot veel gemakkelijker kan aanbrengen, waarna ik alles zal afwerken met een laag mat vernis. Ook de helm wordt gespoten in dezelfde kleur trouwens. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1281789261 |
5 Attachment(s)
Vol goede moed ga ik dus verder met de bouw van het chassis en de motor. Dank zij het boek met referentiefoto's (zie begin van de thread) kan ik heel wat extra details en/of verbeteringen aanbrengen aan mijn model, daar waar Tamiya een beetje te kort door de bocht gegaan is. Ik ga jullie de details van deze aanpassingen besparen (als tekst) want enkele foto's zeggen meer dan 1000 woorden:
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1281790335 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1281790335 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1281790335 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1281790335 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1281790335 |
1 Attachment(s)
Ondertussen ben ik aangekomen aan de bouw van de radiator en de monolink-schokdemper. De bouw en beschildering van de onderdelen verloopt vlekkeloos, tot... ik tot de vaststelling kom dat er een zakje met onderdelen ontbreekt aan mijn kit! Het zakje met daarin de kablage, de schroeven en de veer van de schokdemper ontbreekt! Nu was me dat niet meteen opgevallen bij het aanbrengen van de kabels, omdat ik die altijd vervang door dunnere exemplaren, maar die veer en zeker die bouten ter bevestiging van de wielen en voorvork heb ik absoluut nodig! Dus nu ben ik dubbel content dat ik een reservekit aangeschaft heb, waarin al deze onderdelen wèl zitten. En dat kan ik met zekerheid zeggen, want gisteren morgen is de doos aangekomen.
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1281790420 Ondanks alle tegenslagen wordt deze thread dus toch nog vervolgd ;) |
Man man man... Hoeveel tegenslag kan een Modelbouwer hebben! :mad:
Hopelijk komt de donor kit goed overeen met de motor zodat je hier niet teveel aanpassingen moet doen... Hou de moed erin, want het Kader met de motor ziet er al geweldig uit! |
Quote:
En wat deze foto betreft, 't is te hopen dat er niemand "achterom" komt. Quote:
Tja Guy, dit is blijkbaar een kit die serieus ermee aan het rammelen is, maar je zal zien; De aanhouder wint.;) |
2 Attachment(s)
Het is alweer een hele tijd geleden dat er nog eens een update van deze thread verschenen is. Dat wil echter niet zeggen dat er niets gebeurd is aan het model, integendeel!
De bijgekochte bouwdoos is ondertussen aangekomen en de kuiponderdelen werden eruit gehaald, net als het zakje met de veer en de schroeven. Maar dat laatste was al niet meer nodig, want amper een uur nadat ik dit gedaan heb vond ik het originele zakje van de eerste kit terug, verstopt ergens onderin een hoop documentatie-rommel. Overigens is dat wel goed nieuws, want zo kan ik dat andere model later ook nog eens bouwen als 'naked bike', zonder kuip dus. De plastic onderdelen van deze tweede bouwdoos zijn trouwens gewoon van witte plastic gemaakt, in tegenstelling tot die van de originele bouwdoos waar ze van doorzichtig plastic gemaakt zijn, wat ik overigens een stom idee vind: er is geen enkele manier waarop je zon'd doorzichtige onderdelen op een ietwat propere manier aan elkaar kan kleven of lijmnaden kan opschuren zonder sporen na te laten, wat het resultaat hoe dan ook waardeloos zou maken. Als je een motor of wat dan ook wil tonen, dan laat je de kuip er gewoon af, althans dat vind ik ervan. Enfin, terug naar de bouw: de witte kuiponderdelen worden aan elkaar gekleefd en de panel lines worden wat uitgekrast. Alle bouten die op de kuip meegegoten zijn worden opnieuw weggeschuurd om ze te vervangen door gepunchte boutjes achteraf. Daar waar de 2 bouten zitten die de kuip aan de zijkanten bevestigen aan het kader, worden er ook weer de nodige gaten geboord om de mishmash schroefjes die ik voorzien heb toe te laten. Op de foto's is te zien dat er wel nog een boel werk te doen is om de lijmnaden weg te schuren zodat de kuip eruit ziet alsof ze uit één stuk gegoten is. Het essentiële verschil echter met de bouw van de vorige kuip is de handvatverbreders die ik deze keer rechtstreeks op de kuip vastgekleefd heb om ervoor te zorgen dat ik achteraf geen problemen meer krijg met het spuitwerk, zoals de vorige keer. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1283700870 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1283700870 |
4 Attachment(s)
Ook de rest van de motor wordt uiteraard verder afgewerkt. Dank zij de teruggevonden veer, die geel gespoten wordt, kan nu de ganse schokdemper-constructie in het kader bevestigd worden, en wordt ook het radiator op zijn plaats gelijmd.
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1283700967 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1283700967 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1283700967 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1283700967 |
5 Attachment(s)
Vervolgens kan de achterbrug samengebouwd worden. Van de bouw van die brug heb ik geen foto's omdat ik dit uitgevoerd heb toen we op vakantie waren aan zee. En daar beschik ik niet over een fotostudio. Hoe de achterbrug in het kader bevestigd werd echter, heb ik wel gefotografeerd. Dank zij de bout die ik lang geleden in het achterwiel gekleefd heb, en de grondplaat die ik voor deze motor voorzien heb, kan ik na het inbouwen van de achterbrug en achterwiel de motor zelfs een 'wheelie' laten doen zonder trucage of Photoshop. De motor staat echt zoals je hem ziet. De uitlaten werden ook al gedryfit, maar die moeten er nog terug af omdat ze enkel nog maar in hun basiskleur gespoten zijn.
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1283701102 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1283701102 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1283701102 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1283701102 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1283701102 |
2 Attachment(s)
De lasnaden, die ik eerst volledig weggeschuurd heb omdat ze op de verkeerde plaats zaten, en daarna terug aangebracht heb door middel van het verlijmen van getrokken plastic sprue met Tamiya vloeibare lijm (groene dop!), moeten namelijk nog een ganse regenboog van kleuren ontvangen via de airbrush. Ik weet wel dat ze grotendeels zullen verborgen worden achter de racekuip, maar een stuk van de onderste uitlaten blijft zichtbaar en verder is het een goede oefening voor mij. De knaldempers zijn trouwens nog helemaal niet gespoten, die staan er maar op voor het zicht.
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1283701199 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1283701199 |
5 Attachment(s)
Het figuurtje dan. De Kenny werd ondertussen helemaal voorzien van alle decals. De grote 'Marlboro' decal op de rug werd vervangen door een aftermarket decal omdat het wit erg vergeeld was, wat erg opviel. Maar de aftermarket decal had dan weer een soort van fluo-rood dat niet paste bij de rest van het rode motorpak. Daarom heb ik het fluo gedeelte eruit gesneden, zodat wat je ziet in feite gewoon de rug van het figuurtje is. De 'Dunlop' decal op zijn ... hmm ... 'onderrug' is ook zo'n originele decal waarvan het wit nogal vergeeld is. Maar daar valt het heel wat minder op. Ik ben van plan om de figuur nog wat te accentueren met wat schaduwen, maar heel wat minder intensief dan bij een 1/24 figuurtje, omdat de grote schaal op zich al zorgt voor wat natuurlijke schaduw. Daarna een lichte drybrushing, en tenslotte denk ik van een ultieme vernislaag aan te brengen met semigloss vernis, om het leder te simuleren. Nu is het wat té mat om echt over te komen.
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1283701284 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1283701284 De helm is het tegenovergestelde van mat: die moet blinken als een spiegeltje. Ook de basiskleur van het gezicht zit onder de vernis, zodat ik de details kan aanbrengen zonder dat de basiskleur nog aangetast wordt door verdunners. Zoals je ziet heb ik ook de onderzijde van de helm, aan de kin, opengewerkt zodat je werkelijk van bovenaf dwars doorheen het kinstuk van de integraalhelm kan kijken. Ik vond dat nogal belangrijk omdat de figuur op de motor zal zitten in een positie waarbij dit detail erg zal opvallen. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1283701284 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1283701284 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1283701284 |
4 Attachment(s)
De nieuwe racekuip wordt na het gladschuren van alle lijmnaden in witte primer gespoten, waarna er 2 lagen TS-26 pure white overheen gaan. Eens die goed uitgehard zijn worden de vlakken waar de gele nummer-achtergronden moeten komen afgeplakt met masking tape. Ik heb namelijk uit mijn vorige poging geleerd dat het nagenoeg onmogelijk is om de ronde vormen van de kuip op een perfecte manier te bekleden met de vlakke decals. Dus verkies ik om ze te spuiten.
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1283701404 En dan wordt me iets duidelijk. Herinner je je nog dat ik de voorste centrale decal van de gele achtergrond moeten inkorten heb omdat ik het gepresteerd had om tussen de rode vlakken niet genoeg wit gelaten had om die decal tussen te krijgen? Welnu, de reden hiervoor is dat ik me op referentiefoto's gebaseerd had om de rode vlakken af te plakken, zonder me om het witte vlak ertussen te bekommeren: als de grens van het rood op de juiste plaats zit, kan het wit niet anders dan correct zijn toch? Ja, dat klopt, op voorwaarde dat de kuip de correcte breedte heeft natuurlijk. Want wat blijkt? De nieuwe kuip, die van witte plastic gevormd is en dus (misschien) uit een andere mal gegoten is, is een heel stuk breder dan de eerste kuip, die uit doorzichtig plastic gegoten was! En nog geen beetje ook: Om dit te illustreren heb ik ze eens naast elkaar gelegd in vooraanzicht: de gele bol is bij het nieuwe model heel wat breder, maar het stuk dat aan de zijkanten overblijft naast het geel is bij beide modellen (nagenoeg) gelijk. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1283701404 Een bovenaanzicht zegt nog meer: ik kan de oude kuip gewoonweg helemaal in de nieuwe kuip schuiven zonder iets te moeten forceren, dus is ze enorm veel smaller! http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1283701404 En om alles mathematisch te bewijzen heb ik ze ook opgemeten met een schuifpasser: de oude kuip is precies 4mm smaller dan de nieuwe! 4mm verdorie! Dat is precies hoeveel ik van de gele decal weggesneden heb bij mijn vorige poging! Geen wonder dus dat ik er niet wijs uit werd. 4mm, dat is omgerekend bij deze schaal wel 4,8cm in werkelijkheid... En ik maar prutsen om die oude kuip rond mijn motorkader gepast te krijgen, wat ook al geen sinecure was. Ja, met deze nieuwe kuip gaat ook dit als een fluitje van een cent... http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1283701404 Dit is dus zeer goed nieuws voor mijn zelfvertrouwen, want nu wordt me alles duidelijk. Want ne mens zou op den duur aan zijn eigen beginnen te twijfelen. Goed, zand erover. De smalle kuip zal nu dus kunnen dienen in een diorama, en de brede kuip wordt nog in het fluo-rood gezet waarna de decals en de vernis er overheen kunnen. Als dat allemaal goed gaat is alle leed geleden... Maar dat vertellen we in een volgende update weer... |
Mooie update, Guy.;)
Zo zie je maar weer, zelfs een top-fabrikant kan al eens een foutief model hebben. Zelf ooit meegemaakt bij mijn Subaru, de ruit-partij paste voor gene meter,veel te groot, maar na een andere te hebben gekregen was het probleem opgelost. Zelfs die Calsonic-Skyline waar ik al een tijdje mee bezig ben (7jaar:o), heeft een slechte pasvorm. |
We hebben wat langer moeten wachten, maar dat wachten is dan ook weer de moeite waard gebleken!
Keep 'em coming!! |
4 Attachment(s)
Quote:
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1284061637 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1284061637 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1284061637 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1284061637 |
4 Attachment(s)
De ophangpunten van de bovenste uitlaten heb ik aangepast zodat ze wat meer naar binnen toe vastgemaakt kunnen worden. Ik heb bij het dryfitten namelijk gemerkt dat ze veel te ver uit elkaar stonden om mooi gecentreerd uit de ronde openingen van de zadelsteun te steken.
De uiteinden van de uitlaten, de knaldempers zeg maar, werden eerst semigloss zwart gespoten en daarna afgeplakt om de aluminium uiteinden te schilderen. Vervolgens werden er aftermarket foto-ets rondellen op gekleefd naar voorbeeld van de referentiefoto's. Verder werd er nog rode bekabeling aangebracht, en werden de steunen onderaan het radiator gemonteerd. Ook de versnellingssteun en de voetensteun links zijn al op de motor gemonteerd. Rechts moet dit nog gebeuren. Daarna is de voorvork aan de beurt, maar daar zal een volgende update wel meer over vertellen. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1284061763 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1284061763 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1284061763 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1284061763 |
Mijn schminkdoosjes zitten nog ergens in een transportkarton, dus even gaan nakijken kan ik (voorlopig) niet, vandaar de vraag: zit er geen blauw bij als "schmink"? Ik zou hiermee eens over de bochten gaan, daar waar het uitlaatmetaal nog heter wordt. Wellicht dat dat nog wat extra realisme geeft.
Nu zijn de uitlaten al zeer goed maar, zonder respectloos te willen doen naar deze race-potten, ze zouden net zo goed onder eendert welke "mobilette" kunnen hangen. ;) |
Zou ik zeker gedaan hebben als de uitlaten op de referentiefoto's er ook zo uit zouden zien. Maar op de foto's van deze Yamaha (die nochtans echt wel gebruikt is in races) is nergens een verkleuring te zien die naar blauw of geel neigt. Maar misschien kan ik er wat 'dichterlijke vrijheid' op toepassen, al was het maar om een eventuele jury niet tot eenzelfde conclusie te laten komen. Soms moet je inderdaad dingen aanbrengen die beantwoorden aan het verwachtingspatroon van een vakjury, tenminste als je je model wil inschrijven in een wedstrijd...
|
Quote:
|
3 Attachment(s)
Quote:
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1290095118 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1290095118 Een vergelijking van de 2 data waarop de foto's gepost zijn, geeft al een indicatie dat er iets moet tussengezeten hebben... Tussen 5 september en 18 november zitten iets meer dagen dan dat er nodig zijn om de gele verf te laten drogen, toch? Inderdaad. De tegenslagen die in deze bouw zitten willen er nog niet mee ophouden. Wat was er gebeurd? Ik had de kuip mooi afgeplakt met BMF, en vervolgens wat verf gedecanteerd uit een spuitbus TS-36 fluo-red. Die werd met de airbrush op de kuip aangebracht, en dat ging vlekkeloos. Ook het wegnemen van de masking tape verliep zonder enig probleem. Maar toen viel me iets op: het rood van de kuip was véél donkerder dan het rood van de velgen, tank en zadelsteun, die werkelijk oranje-achtig fluo-rood zijn! Nochtans werden alle onderdelen gespoten met TS-36 Tamiya spuitbus-verf! Wat we dus geleerd hebben is dat deze fluo-verf die uit spuitbusjes komt met dezelfde nummers, niet noodzakelijk dezelfde tint vertoont! Het verschil was echt te groot om aanvaardbaar te zijn, en dus besloot ik om de tank en zadelsteun uit mijn reserve-kit ook te spuiten met dezelfde spuitbus als de kuip, zodat alle rode onderdelen dezelfde tint vertonen. De reeds gespoten onderdelen zou ik dan wel gebruiken in een diorama of zo. Zo gezegd, zo gedaan: de onderdelen van zadelsteun en tank werden samengekleefd en de lijmnaden werden opgevuld en geschuurd. Alles was klaar om in de witte primer te spuiten, maar toen kwam de modelbouwbeurs van KMK eraan. Op die beurs had ik een praatje met Tim, en ik legde mijn tegenslag uit en wat ik besloten had om het op te lossen. Ik toonde hem hoe ver de motor ondertussen al staat, en ik besefte ineens dat ik naast de tank en zadelsteun, ook nog de velgen zou moeten spuiten met hetzelfde donkere rood. Verdorie, wat een ellende! Maar toen stelde Tim een zeer pertinente vraag, die mijn beslissing helemaal omdraaide: "welke kleur rood is eigenlijk de juiste?" vroeg hij. En hij heeft gelijk: het oranje fluo-rood is het enige juiste, en bovendien stemt het overeen met de Marlboro logo's van de decals. En ik moet toegeven: eigenlijk is het toch te gek om 4 onderdelen te (her)spuiten omwille van 1 onderdeel dat in een verkeerde tint staat. Mijn besluit stond, hoezeer ik het tegen mijn goesting deed, vast: de kuip moest de remolie in... Dat wil ook zeggen dat ik voor de 4de keer de spuitwerken van deze kuip moest herdoen, want de te smalle kuip van de originele kit had ik ook al 2 keer gespoten, zoals je je nog wel zal herinneren... Maar toch betreur ik deze beslissing niet. Een week geleden heb ik de kuip terug uit de olie gehaald, alles mooi opgekuist en ontvet, en terug voorzien van een primerlaag. Vervolgens kwam er ook weer een laag TS-21 pure white overheen, waarna de gele vlakken gemaskeerd en gespoten werden. Op dat moment stond ik weer even ver als de vorige foto van deze thread. Gisteren werden de rode vlakken gemaskeerd en gespoten, waarna de tape voorzichtig verwijderd werd. Vandaag werd de kuip opgekuist met polish pasta en zie: we kunnen weer verder! En content dat ik ben! Ik vraag me alleen af wat het volgende probleem weer gaat zijn, maar soit, dat zien we dan wel weer... En ter controle leg ik de nieuw gespoten kuip naast de zadelsteun: de tinten zijn nu terug gelijk. Ik wist dat het spuitbusje dat ik laatst gebruikt had om mijn 1/43 McLaren Mp4/4 te spuiten de juiste tint bezat, en dus kon ik met een redelijk gerust gevoel deze spuitwerken uitvoeren. Maar 100% gerust was ik toch pas na het vergelijken van de 2 onderdelen... http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1290095118 |
Zo blijft ne mens bezig, hé.
In ieder geval gaat het de goeie weg op, hopelijk zonder teveel zijsprongen dit keer. ;) |
Quote:
Ik heb gisteren al enkele uurtjes gezocht zonder succes, het is om moedeloos van te worden. Niet dat ik geen helm/hoofd in reserve heb, maar dan moet ik weer gaan zoeken naar een nieuw decalvel met daarop de livery van de Kenny Roberts helm... Pffffff! Misschien dit weekend toch maar eerst nog eens heel goed zoeken. Ook een vrijetijdsbesteding natuurlijk, en nog goedkoop ook... |
Quote:
|
All times are GMT +2. The time now is 22:37. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.