![]() |
F1 2009 GP Melbourne
Nog minder dan een week en het is zo ver, ik ben eens benieuwd wie er nu de echt de snelste is, en waar de teams nu staan ten opzichte van elkaar.
Ik denk dat de nieuwe regels er wel voor gaan zorgen dat er een grotere aantal wagens kan meedoen aan de top. De kans zit er natuurlijk in dat er weer 2 a 3 teams zijn wat duidelijk te sterk zijn voor de rest van het veld, maar dit zijn dan misschien niet meer de teams wat vroeger aan de top reden. Verder ben ik ook eens benieuwd of de wagens wat met de KERS instalatie rijden een groot voordeel hebben ten opzichte van de wagens wat nog zonder rijden. Enfin, we hebben dit jaar toch weer 20 wagens aan de start. Quote:
|
Quote:
Quote:
|
Quote:
|
Barichello op pole bij de eerste race daar in Melbourne en Kubica wordt wereldkampioen.
Voilà, voor Barichello zijn kwestie zal ik bij het begin van het seizoen al eens kijken of het juist was en voor Kubica kom ik op het einde van het jaar nog eens terug. :D |
Quote:
Quote:
|
Er wordt getwijfeld over de legaliteit van verschillende wagens. Brawn GP gaat in ieder geval in hoger beroep als ze worden aangeklaagd.
Quote:
Die kleine heeft echt teveel macht. Zijn er teams die niet luisteren? Dan annuleren we de vluchten, ook al kost het annuleren evenveel als de vliegtuigen te laten vertrekken. Het circus is weer begonnen :) |
Quote:
Gisteren heb ik trouwen eens op bwin gekeken, volgens hun is de kans groot dat een brawn gp met de overwinning gaat lopen. De personen wat voordat brawn gp begon met te testen hebben ingezet zullen misschien een aardig bedrag krijgen als er echt een brawn gp rijder met de zege gaat lopen. :eek: |
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
Het grote verschil ligt hem in het feit dat ze nauwelijks of niet getest hebben. Nu, ook dat is relatief. Het chassis zal wel al uitvoerig getest geweest zijn, en misschien hebben ze wel geluk, in de zin dat het chassis prima geschikt blijkt te zijn voor de Mercedes aandrijving. Maar ook het niet testen heeft zo zijn nevenvoordelen. Het team is immers verplicht om zich te concentreren op het optimaliseren van wat ze hebben. Ook vorig jaar gezien, dat mindere teams beter werden om die reden. |
Quote:
Ik zet mijn geld in op Button voor zondag! :champagne: |
Quote:
Quote:
Wat F1 en 2009? Weet niet hoe het met jullie is maar deze jongen gaat weer voor het eerst sinds jaren weer midden in de nacht opstaan om naar de F1 te kijken. Er zit iets in de lucht ;) |
Quote:
|
17u lokale tijd, zeker?
zal wel een speciaal sfeertje geven denk, het is daar nu einde zomer, dus de zon zal tegen het einde van de GP al aan het zakken zijn |
De 2 eerste vrije trainingen zijn afgelopen, in beide trainingen wist Rosberg met zijn williams de snelste tijd te rijden. Ook de brawn gp's deden goed mee vooraan.
Raikkonen kon tijdens de eerste test nog vooraan meedoen, maar in de 2de moest hij wat lossen. Hamilton stond in beide test sessies nergens. Het blijven natuurlijk maar testen, en je weet niet goed wat er juist wordt gedaan bij de teams, maar deze resultaten zeggen toch al meer dan de wintertesten. Ook leuk om te vermelden, de tijd wat Rosborg heeft gereden vandaag is 0,7 seconden sneller dan de pole tijd van Hamilton vorig jaar :eek: Die gedrochten gaan dus nog goed vooruit ook. |
Het valt op dat de 3 teams met de al dan niet legale diffuser (Brawn, Toyota, Williams) bovenaan de tabellen staan. Je moet de top 7 van de 2de sessie maar eens bezien. Toeval? ;)
|
Quote:
|
Quote:
8 uur tijdsverschil me Australië ipv de gebruikelijke 10 uur. Zondagmorgen zijn wij immers overgeschakeld op zomeruur en zijn ze in Australië overgegaan op winterijd. Dat scheelt dus in 1 klap 2 uur. Gecombineerd met een start om 16 uur ipv 14 uur normaal betekent dit in Eurpoa een GP die 4 uurtjes later op de buis komt dan voorheen. Om 8 uur ipv 4 uur 's nachts. En dat vind ik eigenlijk nog zo slecht niet ook. :) |
Wel, wie na het zien van de kwalificaties zegt "wie had dat gedacht?" heeft zeker en vast niet naar de profetische woorden van Guido geluisterd;) Barrichello staat dan wel niet op pole, maar beide Brawn GP's staan wel op de eerste rij enkele weken nadat zowel Button als Barrichello zelfs niet eens wisten of ze nog wel werk zouden hebben in 2009. Een echt assepoester-sprookje dus, en het ziet er niet naar uit dat het snel middernacht zal slaan!
Daarnaast maken alle outsiders van vorig jaar hun entree in de top-10 van de kwalifs, terwijl Ferrari er nog maar net in slaagt binnen die top-10 te blijven en ex-wereldkampioenen Alonso en Hamilton er buiten vallen. Vraag is natuurlijk hoe snel een topteam als Ferrari, McLaren of Renault de opgelopen achterstand kan inhalen nu het privé-testen zo aan banden gelegd is. Zoals Martin Brundle op de BBC zei: "The big teams used to buy themselves into the race again, but this year is another cup of tea!" In elk geval is het eeuwen geleden dat de kaarten zo dooreen geschud zijn, en is het kampioenschap nog maar zelden zo onvoorspelbaar geweest als dit jaar. De wagens zijn nog altijd lelijk, en een leuk kampioenschap of zelfs spannende races gaat dat niet kunnen wegcijferen, maar er blijft toch een reden over om te blijven kijken naar de F1. Ik ben benieuwd naar de GP van morgen... |
Ik ben eens benieuwd wat de race morgen gaat geven, als de brawn gp's het uithouden zullen ze wel de te kloppen wagens zijn. maar de concurentie zit toch niet zo ver weg.
Tijdens Q2 waar het echt snel ging waren de tijden toch redelijk dicht bij elkaar, 1 seconde tussen de eerste en de 15de :eek: Wel mooi dat de niet 'illigale' redbull en bmw goed met de 'illigale' teams mee kunnen draaien, en ferrari gaat ook nog behoorlijk mee. Het is al lang geleden dat ik nog zo zat te twijfelen over wie er nu morgen met de zege gaat lopen. En dat is goed ! Te hopen krijgen we door het jaar heen regelmatig een rijders van verschillende merken op de hoogste podium trede. 1 ding is in ieder geval al zeker, de machts verhoudingen zijn serieus veranderd. |
Opvallend dat klantenteams van Mercedes en Renault sneller zijn dan de fabrieksteams zelf. Conclusie? Motor van MB en Renault zijn in orde, de chassis van McLaren en Renault zijn niet in orde.
Prachtig begin voor Brawn GP, dat praat toch net even wat makkelijker met partijen die het willen overkopen of mee willen participeren. Zou er een zuur lachje afkunnen bij Honda? |
Quote:
En dat hij "to spend themselvels" zei ipv "to buy themselves". Maar dus blijkbaar nog iemand die naar de BBC heeft gekeken ipv de vrt. |
Quote:
Toen ik om 7 uur mijn tv aandeed en op canvas of een nix zag ben ik ook meteen naar bbc overgeschekeld. ps: toyota is gedisqualificeerd, wegens een bewegende achtervleugel Quote:
Quote:
Verder valt ook nog te melden dat de brawn gp's zwaarder staan dan de eerste 6 achtervolgers, hierdoor zullen ze dus een langere eerste stint kunnen rijden, en voor hun eerste pitstop nog een extra kloofje slaan. Wat ik me nog afvraag is welke invloed het kers gaat hebben bij de start, zullen ze echt beter gaan optrekken. Want als dat ook al niet is, dan kunnen ze hun hybride systeempje even goed uit de wagen laten. |
Quote:
|
Kwalificaties waren te bekijken op één+, de digitale extra zender van de VRT.
|
aah oke, dat kanaal heb ik niet :p
Gaan ze hun races daar ook op uitzenden? |
Zoals Sennake al aangaf, de wagens blijven aartslelijk, en tot in tegenstelling tot wat ik eerder zei ('t is een idioot die nooit van gedacht veranderd), ga ik me morgenvroeg toch ook voor de TV installeren. Onuitgegeven, maar echt verwonderen hoeft het niet.
De kleinere teams, die de afgelopen jaren geleerd hebben om het maximum te halen uit datgene wat ze voor handen hebben, lijken nu in het voordeel te zijn - Brawn, Red Bull, Williams. Rijden ook allemaal met klantenmotoren en bewijzen dat met de nieuwe regelgeving het veel beter is om 1 technische "allesweter" in huis te hebben die gans de boel dirrigeerd, tegenover een batterij van ingenieurs waar ze allemaal wat gaan discussiëren, testen, proberen enz. De oplossing kopen heet dan zoiets. Het eerste deel van het seizoen ziet er niet goed uit voor de grote fabrieksteams. Zijn we getuige van de wederopstanding van de privateers? Afwachten maar. :) Quote:
|
Quote:
|
Quote:
|
Ja, ik heb toch het kers geschreven. waar zit het probleem ? Dat ik geen hoofdletters heb gebruikt misschien ?
|
Het wordt morgen een walk in the park voor BrawnGP, ze liggen mijlen ver voorop. En welke kleur of naam een team ook heeft, dominantie is nooit goed voor de sport. Ik wacht met bang hart af voor morgen...:)
|
Quote:
Mijn excuses. |
Quote:
|
Quote:
Dan nog over de snelheid van de wagens, ook al wint morgen een brawn gp, dat wil dan nog niet zeggen dat ze het ganse seizoen gaan winnen he. Eerst maar eens afwachten wat de race morgen geeft :gas: |
Quote:
Ik had dit nog niet gezegd, maar Rosberg gaat winnen morgen. :D |
Hier is er al ene héél content met de pole van Jenson! Knap werk hebben ze geleverd bij Honda, waar nu BrawnGP van kan profiteren.
Ben erg benieuwd naar morgen, maar het feit dat de BrawnGP wagens al iets zwaarder staan als de dichtste achtervolgers doet me natuurlijk veel hoop geven :) Enja KERS, ik vraag me ook af of ze er veel bij winnen. 80 pk extra zou niet niks moeten zijn, maar het moet natuurlijk ook nog tegoei overgebracht kunnen worden. Mij lijkt het het efficientste om er trage bochten mee uit te accelereren. En dan misschien toch bij de start ja. We zullen morgen zien, en de extra KERS-boys in de gaten houden. Maar 't zal toch wel voordeel opleveren, anders steken teams er niet zoveel tijd in, en gebruiken ze het zeker niet in een race. |
Ik denk nu ook wel dat Melbourne eigenlijk geen ideaal circuit is voor KERS. Op circuits zoals Spa, Monza, enz... haal je er meer voordeel uit denk ik...
|
Quote:
1) wat als jij KERS gebruikt, maar de wagen voor je op de grid niet? of als die zelfs een "stall" heeft? Dat is zonder die extra boost dan al een gevaarlijke situatie (enkele weken geleden nog een zwaar incident in GP2 Asia). Ik denk dat F1-rijders zoiets niet zullen riskeren 2) In CCWS hadden ze de laatste jaren een vergelijkbare knop. Bij de paar standing starts die ze hebben uitgevoerd, werd dat knopje niet gebruikt. Meestal een extra boost bij een ingezet inhaalmanoeuvre, of juist om daar tegen te verdedigen. 3) Je hebt 6.5s boost per ronde. Je moet deze strategisch inzetten. De start is geen strategisch moment |
Sutil gaat de grindbak al opzoeken tijdens zijn ronde richting de Starting Grid
Mvg |
Wat een kamikaze actie van Kubica op Vettel :(
|
All times are GMT +2. The time now is 01:42. |