De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Formule 1 (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   diffusergate (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=18590)

Raceboy 09-04-2009 20:25

diffusergate
 
Quote:

Kimi Raikkonen says the FIA's ruling on the diffuser regulations ahead of the Chinese Grand Prix will have 'an enormous impact' on the outcome of this season's title battle.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/74353
Tuurlijk want Brawn wint omdat ze die diffuser hebben. Ik denk dat niet op regenbanden rijden in droog weer ook wel geholpen heeft bij brawn en de andere teams :rolleyes:

Superdiesel 12-04-2009 10:59

Misschien niet echt ter zake, maar waarom altijd die "poort"??

Ik lees hier op dit forum al "Liegate" en "difussergate". Nog niet zo heel lang geleden hadden we "stepneygate".....

Wat heeft die poort daar in godsnaam toch mee te maken?

marcel 12-04-2009 11:34

heeft niks met een poort te maken, al die -gates verwijzen naar het Watergate-schandaal. Zie ook: nipplegate.

Superdiesel 12-04-2009 17:44

Maar eigenlijk heeft Watergate er niets mee te maken en word er dus telkens nodeloos bijgesleurd....

Belle 12-04-2009 18:25

'Gate' geeft in dit geval 'schandaal' aan (zo heb ik het iig steeds opgenomen), dus er wordt vooral naar die term gerefereerd.

Ottooke 12-04-2009 18:54

Quote:

Watergate started it, spawning a lazy media practice where every minor dispute is elevated to something more serious simply by adding 'gate' to the main subject's name.
Bron: http://www.independent.co.uk/news/me...te-495821.html

Een artikeltje met verschillende "gates" die aantonen dat een aantal journalisten te lui is om een originele titel te bedenken.

Terug on-topic: Waar de meesten verwachten dat de diffusers legaal verklaard zullen worden, zegt Ferrari personeelslid Byrne nu dat de diffuser illegaal is. Hij haalt hier een artikel uit het FIA regelboek aan dat zegt dat alle onderdelen van het bodywork niet van onderaan zichtbaar mogen zijn.

We moeten nog wachten tot dinsdag voor het resultaat. Ik ben zeer benieuwd.

Raceboy 12-04-2009 19:01

Quote:

Originally Posted by Ottooke (Post 246606)

Terug on-topic: Waar de meesten verwachten dat de diffusers legaal verklaard zullen worden, zegt Ferrari personeelslid Byrne nu dat de diffuser illegaal is. Hij haalt hier een artikel uit het FIA regelboek aan dat zegt dat alle onderdelen van het bodywork niet van onderaan zichtbaar mogen zijn.

:cool:

marcel 15-04-2009 11:41

Quote:

Originally Posted by Ottooke (Post 246606)

Terug on-topic: Waar de meesten verwachten dat de diffusers legaal verklaard zullen worden, zegt Ferrari personeelslid Byrne nu dat de diffuser illegaal is. Hij haalt hier een artikel uit het FIA regelboek aan dat zegt dat alle onderdelen van het bodywork niet van onderaan zichtbaar mogen zijn.

Byrne heeft het dus fout, de diffusors zijn zopas goed gekeurd.

http://www.sporza.be/cm/sporza.be/au...nd_F1/1.507313

gwyllion 15-04-2009 14:20

Nu wordt het interessant. Button kan de volgende races zijn voorsprong uitbouwen totdat de topteams (Ferrari, McLaren, BMW) op de proppen komen met hun dubbeldekker.

Raceboy 15-04-2009 16:29

ferrari en red bull hebben nu een enorm probleem. Zij moeten heel de achterkant van hun wagen aanpassen.

Tjello 15-04-2009 20:17

Het zou niet echt slim zijn om nu pas te beginnen met het ontwerp ervan, ik las ergens dat Newey nu begon aan het ontwerp van een dubbeldekker. Toen ik het las schrok ik me een ongeluk.
Het zal toch niet zo zijn dat niemand in de tussentijd alvast met het ontwerp ervan begonnen is 'just in case'. Ben benieuwd hoe snel de andere teams de ontwerpen van de diffusers aanpassen.
Toen ik het interview met Brawn las op autosport.com moest ik terugdenken aan het moment dat Schumacher in de pits over de finish heen reed en erna zijn stop'n'go penalty pas nam. Ik meen me te herinneren dat Brawn hier ook achter zat. Zou ie dan zo goed de regels weten te interpreteren ?

The Interceptor 15-04-2009 21:11

Ik ben toch ook wel blij dat de diffusers zijn goedgekeurd. Het is gewoon een zoveelste voorbeel dat als ge in F1 bij de snelsten wilt zijn, dat je dan de reglementen heel diep moet uitspitten en hier inventief mee om moet springen.

Jammer voor de 7 niet-diffuser teams, maar dan moet de FIA zijn reglementen maar duiderlijk opstellen ...

Enja, enkele teams zoals McLaren en BMW waren ondertussen al bezig met het ontwerpen van een nieuwe diffuser en alle aanverwante onderdelen. 't Zal toch nog wel even duren voor dat onder de wagen hangt én vooral ook voordeel oplevert.
Ik hoop alleen, voor de sport, dat die teams nu niet alle aandacht aan die diffusers schenken, de geplande doorontwikkelingen moeten ook zeker blijven plaatsvinden, anders gaat die nieuwe diffuser hen niet dichter brengen dan ze nu al zitten.

Ik kijk alweer vol spanning uit naar zondag, Jenson mag dan wel beide races gewonnen hebben, onklopbaar is hij nog lang niet. Toyota, Red Bull, Ferrari, en af en toe Williams en BMW, zie ik toch zeker in staat om mee te strijden voor de zeges in de volgende races.

Avalon 15-04-2009 21:36

Quote:

Originally Posted by Tjello (Post 246735)
Toen ik het interview met Brawn las op autosport.com moest ik terugdenken aan het moment dat Schumacher in de pits over de finish heen reed en erna zijn stop'n'go penalty pas nam. Ik meen me te herinneren dat Brawn hier ook achter zat. Zou ie dan zo goed de regels weten te interpreteren ?

Dacht wel dat het andersom was (in de laatste ronde kwam hij binnengereden voor z'n stop-and-go, waarna hij in de pits "over" de finish ging).

Toen was er een regel dat men bij het krijgen van een pit penalty (stop-and-go of drive-thru) deze straf binnen een 10-tal ronden na de melding van de koersdirectie moest gaan uitzitten. Schumacher kreeg de straf nogal laat in de wedstrijd, waardoor Brawn dankbaar van deze loophole gebruik maakte.

Ik denk wel dat de regels daarna aangepast zijn om een zelfde scenario te vermijden. 'k Weet wel niet precies hoe men het regelement heeft gewijzigd... Misschien iets in de aard van een time-penalty (plus-minus 30 seconde, bijvoordbeeld) die na de finish wordt toegevoegd? Of de straf meteen gaan uitzitten?

Iemand anders die wat meer duidelijk kan brengen?

Guido 15-04-2009 23:28

Vanaf nu mag je wanneer je het woord diffusor gebruikt ook gewoon "doos" zeggen. In het artikel op de site van Sporza staat er immers te lezen:

Quote:

De diffusor is een doos onder de auto, die de luchtstroom verbetert. De meeste teams hebben een enkele diffusor.
Wat dus ook betekent dat wanneer je doos bedoelt, je ook diffusor mag zeggen. Iets in de trend van: "Amai, precies een oude diffusor daar aan de toog!" :D :D :+

Door naar iets serieuzere commentaar dan. Het kon bijna niet anders dan dat de diffusors moesten goedgekeurd worden. Het is toch nog altijd zo dat wanneer iets niet verboden is, het toegelaten is? Zeker in een wereld waar tot op het hardst van de snee gevochten wordt en waar belangen zo groot zijn als de dag lang is op de 21ste juni op het Noordelijke halfrond.

Goeie zaak. Ben echt content met die beslissing. :)

Belle 15-04-2009 23:44

Quote:

Originally Posted by Avalon (Post 246740)
'k Weet wel niet precies hoe men het regelement heeft gewijzigd... Misschien iets in de aard van een time-penalty (plus-minus 30 seconde, bijvoordbeeld) die na de finish wordt toegevoegd? Of de straf meteen gaan uitzitten?

Vorig jaar kreeg Hamilton toch zo'n time-penalty na de race aan z'n broek...

Tjello 16-04-2009 08:33

Het klopte, Schumacher ging eerst over de finish en deed toen zijn stop and go. Waarom zou er anders zoveel heisa over gemaakt zijn (toendertijd)

Bron: wikipedia

There were two controversies; at the British Grand Prix Schumacher was leading on the last lap when he turned into the pit lane, crossed the start finish line and stopped for a ten second stop go penalty. There was some doubt whether this counted as serving the penalty, but the win stood.

smiley 16-04-2009 09:39

Quote:

Originally Posted by Guido (Post 246755)
Vanaf nu mag je wanneer je het woord diffusor gebruikt ook gewoon "doos" zeggen.

Hoe komen ze nu tot zo een vergelijking :crazy:


Ik vind het niet erg dat de diffusor is goed gekeurd Wat ik wel erg vind is dat er teams waren wat met een schets, wan een gelijkaardige diffusor, naar de fia waren gegaan om te vragen of het mocht, en er toen werd gezegd dat het niet mocht. :no:

Nu ben ik wel eens benieuwd hoe het verdere seizoen gaat verlopen, zeker te top teams zullen nu volop bezig zijn. Maar de vraag is, hoelang gaat het duren vooraleer ze hun dubbeldekker in gebruik kunnen gaan nemen.
radbull gokt op monaco, maar hoe zit het met ferrari, bmw, mclaren, renault,...

Het gaat nog een leuk seizoen worden denk ik :cool:

Ottooke 16-04-2009 22:13

Quote:

Originally Posted by Guido (Post 246755)
Goeie zaak. Ben echt content met die beslissing. :)

En met welk automerk rij jij rond? ;)

Ik ben zeer benieuwd naar de tijd die topteams zoals Ferrari en McLaren nodig gaan hebben om hun doos in orde te krijgen nu het testen enorm beperkt is.
Button, met Brawn GP, zal de eerstkomende races zeker goed moeten rijden om een zo groot mogelijke voorsprong in het kampioenschap te nemen.

Luuk S 16-04-2009 22:21

Quote:

Originally Posted by Avalon (Post 246740)
Dacht wel dat het andersom was (in de laatste ronde kwam hij binnengereden voor z'n stop-and-go, waarna hij in de pits "over" de finish ging).

Toen was er een regel dat men bij het krijgen van een pit penalty (stop-and-go of drive-thru) deze straf binnen een 10-tal ronden na de melding van de koersdirectie moest gaan uitzitten. Schumacher kreeg de straf nogal laat in de wedstrijd, waardoor Brawn dankbaar van deze loophole gebruik maakte.

Ik denk wel dat de regels daarna aangepast zijn om een zelfde scenario te vermijden. 'k Weet wel niet precies hoe men het regelement heeft gewijzigd... Misschien iets in de aard van een time-penalty (plus-minus 30 seconde, bijvoordbeeld) die na de finish wordt toegevoegd? Of de straf meteen gaan uitzitten?

Iemand anders die wat meer duidelijk kan brengen?


Lezen helpt:

"The stewards may impose any one of three penalties on any driver involved in an Incident :
a) A drive-through penalty. The driver must enter the pit lane and re-join the race without stopping ;
b) A ten second time penalty. The driver must enter the pit lane, stop at his pit for at least ten seconds and then re-join the race.
c) a drop of ten grid positions at the driver’s next Event.
However, should either of the penalties under a) and b) above be imposed during the last five laps, or after the end of a race, Article 16.4b) below will not apply and 25 seconds will be added to the elapsed race time of the driver concerned."

Voor de volledigheid art. 16.4b:

"(16.4.)b) From the time the stewards’ decision is notified on the timing monitors the relevant driver may cover no more than three complete laps before entering the pit lane and, in the case of a penalty under Article 16.3b), proceeding to his garage where he shall remain for the period of the time penalty."

Uit: 2009 FORMULA ONE SPORTING REGULATIONS
Te vinden op: http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/B875CF540CCF75E5C125758300329A2B/$FILE/1-2009%20F1%20SPORTING%20REGULATIONS%20(Showing%20Al terations)%2024-03-2009.pdf

Guido 17-04-2009 00:20

Quote:

Originally Posted by Ottooke (Post 246810)
En met welk automerk rij jij rond? ;)


Zeker niet met een Mercedes... :) Ik vind het gewoon een goeie zaak dat er privé teams zijn, Brawn en Williams, die de fabrieksteams een ferme neus gezet hebben. Misschien dat de constructeurs hun ogen open gaan en zich realiseren dat privateers net zo goed de show kunnen doen draaien en dat er niet per sé miljoenen moeten gespendeerd worden om met een deftige, winnende, oplossing te komen - en dan doel ik niet enkel op Brawn, want die plukken de vruchten van de inspanningen van Honda, maar ook en vooral op Williams, want Rosberg was heel goed bezig laatste koers.

Zit hier stillekes te dromen van op termijn een wederopstanding van de privateers en dat de rol van constructeurs zich opnieuw zal beperken tot leveren van motoren. Wordt iedereen uiteindelijk beter van - lijkt me zo.

marcel 17-04-2009 01:57

Quote:

Originally Posted by Luuk S (Post 246811)
Lezen helpt:

"The stewards may impose any one of three penalties on any driver involved in an Incident :
a) A drive-through penalty. The driver must enter the pit lane and re-join the race without stopping ;
b) A ten second time penalty. The driver must enter the pit lane, stop at his pit for at least ten seconds and then re-join the race.
c) a drop of ten grid positions at the driver’s next Event.
However, should either of the penalties under a) and b) above be imposed during the last five laps, or after the end of a race, Article 16.4b) below will not apply and 25 seconds will be added to the elapsed race time of the driver concerned."

Voor de volledigheid art. 16.4b:

"(16.4.)b) From the time the stewards’ decision is notified on the timing monitors the relevant driver may cover no more than three complete laps before entering the pit lane and, in the case of a penalty under Article 16.3b), proceeding to his garage where he shall remain for the period of the time penalty."

Uit: 2009 FORMULA ONE SPORTING REGULATIONS
Te vinden op: http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/B875CF540CCF75E5C125758300329A2B/$FILE/1-2009%20F1%20SPORTING%20REGULATIONS%20(Showing%20Al terations)%2024-03-2009.pdf

eigenlijk is héél die kwestie irrelevant, enkel de drive-through en de 10-plaatsen-straf worden nog toegepast, stop&go zie je niet meer in F1. (ik denk dat de laatste keer in Indianapolis was, met Juan Pablo Montoya, en toen heeft het hem zwaar de race gekost)

CarRerA 17-04-2009 09:34

Ondertussen rijdt ook Mclaren met een dubbeldekker diffuser rond en is Hamilton snelste in de 1e vrije training!
(www.pitstop.tv)

gwyllion 17-04-2009 13:45

Volgens http://www.autosport.com/news/report.php/id/74511 gaat het niet om een dubbeldekker diffuser, maar om een tussenoplossing.


All times are GMT +2. The time now is 18:19.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.