![]() |
diffusergate
Quote:
|
Misschien niet echt ter zake, maar waarom altijd die "poort"??
Ik lees hier op dit forum al "Liegate" en "difussergate". Nog niet zo heel lang geleden hadden we "stepneygate"..... Wat heeft die poort daar in godsnaam toch mee te maken? |
heeft niks met een poort te maken, al die -gates verwijzen naar het Watergate-schandaal. Zie ook: nipplegate.
|
Maar eigenlijk heeft Watergate er niets mee te maken en word er dus telkens nodeloos bijgesleurd....
|
'Gate' geeft in dit geval 'schandaal' aan (zo heb ik het iig steeds opgenomen), dus er wordt vooral naar die term gerefereerd.
|
Quote:
Een artikeltje met verschillende "gates" die aantonen dat een aantal journalisten te lui is om een originele titel te bedenken. Terug on-topic: Waar de meesten verwachten dat de diffusers legaal verklaard zullen worden, zegt Ferrari personeelslid Byrne nu dat de diffuser illegaal is. Hij haalt hier een artikel uit het FIA regelboek aan dat zegt dat alle onderdelen van het bodywork niet van onderaan zichtbaar mogen zijn. We moeten nog wachten tot dinsdag voor het resultaat. Ik ben zeer benieuwd. |
Quote:
|
Quote:
http://www.sporza.be/cm/sporza.be/au...nd_F1/1.507313 |
Nu wordt het interessant. Button kan de volgende races zijn voorsprong uitbouwen totdat de topteams (Ferrari, McLaren, BMW) op de proppen komen met hun dubbeldekker.
|
ferrari en red bull hebben nu een enorm probleem. Zij moeten heel de achterkant van hun wagen aanpassen.
|
Het zou niet echt slim zijn om nu pas te beginnen met het ontwerp ervan, ik las ergens dat Newey nu begon aan het ontwerp van een dubbeldekker. Toen ik het las schrok ik me een ongeluk.
Het zal toch niet zo zijn dat niemand in de tussentijd alvast met het ontwerp ervan begonnen is 'just in case'. Ben benieuwd hoe snel de andere teams de ontwerpen van de diffusers aanpassen. Toen ik het interview met Brawn las op autosport.com moest ik terugdenken aan het moment dat Schumacher in de pits over de finish heen reed en erna zijn stop'n'go penalty pas nam. Ik meen me te herinneren dat Brawn hier ook achter zat. Zou ie dan zo goed de regels weten te interpreteren ? |
Ik ben toch ook wel blij dat de diffusers zijn goedgekeurd. Het is gewoon een zoveelste voorbeel dat als ge in F1 bij de snelsten wilt zijn, dat je dan de reglementen heel diep moet uitspitten en hier inventief mee om moet springen.
Jammer voor de 7 niet-diffuser teams, maar dan moet de FIA zijn reglementen maar duiderlijk opstellen ... Enja, enkele teams zoals McLaren en BMW waren ondertussen al bezig met het ontwerpen van een nieuwe diffuser en alle aanverwante onderdelen. 't Zal toch nog wel even duren voor dat onder de wagen hangt én vooral ook voordeel oplevert. Ik hoop alleen, voor de sport, dat die teams nu niet alle aandacht aan die diffusers schenken, de geplande doorontwikkelingen moeten ook zeker blijven plaatsvinden, anders gaat die nieuwe diffuser hen niet dichter brengen dan ze nu al zitten. Ik kijk alweer vol spanning uit naar zondag, Jenson mag dan wel beide races gewonnen hebben, onklopbaar is hij nog lang niet. Toyota, Red Bull, Ferrari, en af en toe Williams en BMW, zie ik toch zeker in staat om mee te strijden voor de zeges in de volgende races. |
Quote:
Toen was er een regel dat men bij het krijgen van een pit penalty (stop-and-go of drive-thru) deze straf binnen een 10-tal ronden na de melding van de koersdirectie moest gaan uitzitten. Schumacher kreeg de straf nogal laat in de wedstrijd, waardoor Brawn dankbaar van deze loophole gebruik maakte. Ik denk wel dat de regels daarna aangepast zijn om een zelfde scenario te vermijden. 'k Weet wel niet precies hoe men het regelement heeft gewijzigd... Misschien iets in de aard van een time-penalty (plus-minus 30 seconde, bijvoordbeeld) die na de finish wordt toegevoegd? Of de straf meteen gaan uitzitten? Iemand anders die wat meer duidelijk kan brengen? |
Vanaf nu mag je wanneer je het woord diffusor gebruikt ook gewoon "doos" zeggen. In het artikel op de site van Sporza staat er immers te lezen:
Quote:
Door naar iets serieuzere commentaar dan. Het kon bijna niet anders dan dat de diffusors moesten goedgekeurd worden. Het is toch nog altijd zo dat wanneer iets niet verboden is, het toegelaten is? Zeker in een wereld waar tot op het hardst van de snee gevochten wordt en waar belangen zo groot zijn als de dag lang is op de 21ste juni op het Noordelijke halfrond. Goeie zaak. Ben echt content met die beslissing. :) |
Quote:
|
Het klopte, Schumacher ging eerst over de finish en deed toen zijn stop and go. Waarom zou er anders zoveel heisa over gemaakt zijn (toendertijd)
Bron: wikipedia There were two controversies; at the British Grand Prix Schumacher was leading on the last lap when he turned into the pit lane, crossed the start finish line and stopped for a ten second stop go penalty. There was some doubt whether this counted as serving the penalty, but the win stood. |
Quote:
Ik vind het niet erg dat de diffusor is goed gekeurd Wat ik wel erg vind is dat er teams waren wat met een schets, wan een gelijkaardige diffusor, naar de fia waren gegaan om te vragen of het mocht, en er toen werd gezegd dat het niet mocht. :no: Nu ben ik wel eens benieuwd hoe het verdere seizoen gaat verlopen, zeker te top teams zullen nu volop bezig zijn. Maar de vraag is, hoelang gaat het duren vooraleer ze hun dubbeldekker in gebruik kunnen gaan nemen. radbull gokt op monaco, maar hoe zit het met ferrari, bmw, mclaren, renault,... Het gaat nog een leuk seizoen worden denk ik :cool: |
Quote:
Ik ben zeer benieuwd naar de tijd die topteams zoals Ferrari en McLaren nodig gaan hebben om hun doos in orde te krijgen nu het testen enorm beperkt is. Button, met Brawn GP, zal de eerstkomende races zeker goed moeten rijden om een zo groot mogelijke voorsprong in het kampioenschap te nemen. |
Quote:
Lezen helpt: "The stewards may impose any one of three penalties on any driver involved in an Incident : a) A drive-through penalty. The driver must enter the pit lane and re-join the race without stopping ; b) A ten second time penalty. The driver must enter the pit lane, stop at his pit for at least ten seconds and then re-join the race. c) a drop of ten grid positions at the driver’s next Event. However, should either of the penalties under a) and b) above be imposed during the last five laps, or after the end of a race, Article 16.4b) below will not apply and 25 seconds will be added to the elapsed race time of the driver concerned." Voor de volledigheid art. 16.4b: "(16.4.)b) From the time the stewards’ decision is notified on the timing monitors the relevant driver may cover no more than three complete laps before entering the pit lane and, in the case of a penalty under Article 16.3b), proceeding to his garage where he shall remain for the period of the time penalty." Uit: 2009 FORMULA ONE SPORTING REGULATIONS Te vinden op: http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/B875CF540CCF75E5C125758300329A2B/$FILE/1-2009%20F1%20SPORTING%20REGULATIONS%20(Showing%20Al terations)%2024-03-2009.pdf |
Quote:
Zit hier stillekes te dromen van op termijn een wederopstanding van de privateers en dat de rol van constructeurs zich opnieuw zal beperken tot leveren van motoren. Wordt iedereen uiteindelijk beter van - lijkt me zo. |
Quote:
|
Ondertussen rijdt ook Mclaren met een dubbeldekker diffuser rond en is Hamilton snelste in de 1e vrije training!
(www.pitstop.tv) |
Volgens http://www.autosport.com/news/report.php/id/74511 gaat het niet om een dubbeldekker diffuser, maar om een tussenoplossing.
|
All times are GMT +2. The time now is 18:19. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.