![]() |
Nieuwe regels 2010
Ik lees net op autosport.com dat er verschillende nieuwe regels in aantocht zijn voor 2010.
Geen bandenwarmers meer, een gelimiteerd budget en geen tankstops meer in de race. Tot nu toe zijn de races dit jaar spannend, maar het is de top van de autosport en dat hoort toch geen cup-formule te zijn. Of zie ik dit te ouderwets ;) Wat vinden mijn mede autosport-fanaten hiervan ? |
Quote:
Quote:
Quote:
|
Geen tankstops : Ik ben nooit echt voorstander geweest van tanken en vond het altijd al gevaarlijk. Dus als ze het afschaffen heb ik er geen probleem mee. Op voorwaarde dat ze de races niet inkorten.
En dat we kwalificaties gaan zien die ze met zo goed als lege tanks gaan afwerken. Geen bandenwarmers : Bwa, je ziet ze in geen enkele andere autosport. Enkel in F1. De piloten moeten de eerste ronde met nieuwe banden maar een beetje voorzichter zijn. Een budget cap : Ik heb gemengde gevoelens. Enerzijds ben ik niet tegen kostenbesparende maatregelen, anderzijds ben ik niet echt te vinden voor een kamioenschap met 2 reglementen. Want dat is wat het budget cap voorstel inhoud. Meer technische vrijheden voor de budget cap teams. oa geen rev limit, geen beperking op windtunneltesten of op de windtunnelschaal en onbeperkt testen. |
Quote:
Gematigd positief, huidige situatie is een doodlopende straat. Je krijgt wel weer twee kampioenen zoals vroeger met de turbomotoren en de normale motoren zoals in de jaren tachtig. Die 44 miljoen Euro gaat wel stukken hoger uitvallen, dit komt er nog bij:
Het lijkt me wel een stap in de goede richting voor het voortbestaan van de F1. Zelfs zonder fabrikanten kan de klasse op deze manier verder. |
Quote:
|
bij BMW hebben ze nu ook een Audi/Acura-achtige vleugel-constructie, met wat extra...
foto (F1-live.com) ik ben eens benieuwd wat de reacties hierop gaan zijn... |
Quote:
Quote:
|
Quote:
In geen andere sporttakken bandenwarmers zien? Waar hebben jullie de laatste jaren gezeten, zeg ? Als de reglementen het toestaan, doen ze het. En daarbij, als ze geen bandenwarmers mogen gebruiken, dan leggen ze gewoon de volledige wielen in een tentje verwarmd door hittekanonnen. Problem solved. |
Headline op CNN.com: <a href="http://edition.cnn.com/2009/SPORT/05/12/motor.ferrari/index.html">Ferrari to boycott 2010 F1 world champs</a>
Heet dat in mooie bewoording niet "chantage"? Ik heb er in elk geval maar één ding op te zeggen: :bye: |
Quote:
Een vertrek van Ferrari zou de FIA eindelijk de kans geven om de stempel van Ferrari Internal Affairs weg te poetsen. Voorspelling: een paar weken een hoop geluid in de pers en in maart 2010 staat Ferrari weer op de grid van de eerste race. |
Ik snap niet waar men naar toe wilt bij met de formule1.
Eerst de veranderingen voor dit jaar, nu ook nog geen bandenwarmers, geen tankbeurten, medaille systemen(?), 2 regelementen (dus ook 2 kampioenen?) :crazy: Als ze toch willen dat het weiniger kost en dat ze ongeveer allemaal een even snelle wagen hebben kunnen ze misschien overwegen om met getunede gp2 wagens te gaan rijden :rolleyes: Achja, mensen wat zijn opgegroeid met de formule 1 van de jaren 80-90 zullen het ook formule 1 van nu ook maar zwak vinden tegenover toen, wat gaat dat geven voor de formule 1 wat nog moet gaan komen. |
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
Bovendien denk ik dat het, eens duidelijk is op welke basis (wel of niet meedoen aan de budget-cap) de beste resultaten haalt, de teams die het verkeerde kamp gekozen hebben snel op hun stappen zullen terugkeren zodat er uiteindelijk ondanks 2 reglementen aan 1 van die 2 voldaan zal worden: nl dat wat de beste resultaten oplevert... Zeker als het zou blijken dat je mét budget-cap en een aantal voorrechten in het reglement sneller bent dat met een ongelimiteerd budget. In het andere geval zal het uiteraard wat moeilijker liggen om ineens het budget te verhogen, dat besef ik wel. |
Wie zijn de klagers?
Red Bull: Stond al onbegrijpelijk te roepen in het begin van het seizoen ivm reglementsinterpretaties, maar strijden vooraan mee. Torro Rosso staat al sedert vorig jaar te koop, maar niemand wil het. Mijn belsuit: ze zoeken gewoon een reden om de F1 te verlaten en gaan het op reglementen en andere zaken stoten. Die 4 wagens zijn we sowieso kwijt. Toyota: Who the fuck are they? :) Storten al jaaaren miljarden in een, voor hun, bodemloze F1 put. Toyota heeft afgelopen boekjaar voor het eerst in hun geschiedenis verlies geleden en de bazen in Japan worden niet, neen, ze zijn het gewoon, bloed nerveus. Mijn besluit: zie Red Bull, willen eruit maar wellicht om andere beweegredenen. Ferrari: Het gapende Schumacher gat is zo mogelijk nog dieper dan we ooit hadden durven denken. De chaos is intern wellicht niet meer te overzien met daarbovenop de wetenschap dat de markt van luxe sportwagens nog erg donkere tijden in het verschiet heeft. Dus waar moet al het geld vandaan gaan komen om dat gapende gat weer te dichten. Mijn besluit: als zij een reden kunnen vinden om ermee te kappen, gaan ze die stok zeker niet laten liggen. Dus... 3 teams die elk zo hun redenen hebben om eruit te stappen, maar, om joske weet welk reden, niet de moed hebben om te zeggen: "'t is te duur, we moeten in de eerste plaats aan het voortbestaan van ons bedrijf denken, dus kappen we ermee." Een ander team heeft dat in een zeer recente geschiedenis wel gedaan, en misschien zullen zij het aan het eind van de rit nog het hardst glimlachen. Hun legacy die er momenteel bovenuit steekt en de kosten redelijk teruggeschroeft zonder zich belachelijk te maken in dit soort van "politieke" schermutselingen. :) |
Ik zie Vettel en Red Bull nog wel een paar races winnen dit seizoen. Als dat ook effectief zo is, dan zie ik RBR nog niet direct stoppen. STR lijkt me een foute investering te zijn geweest en zij vertrekken misschien wel.
Toyota lijkt een beetje op Honda. Lang geen resultaten boeken en dan maar willen stoppen. Als Toyota dit jaar en volgende jaar durft investeren dan kunnen ze misschien, net zoals Brawn GP, vooraan meedoen. Ferrari is inderdaad een ramp aan het worden. Italianen aan de top en wanorde troef. Er zit wel een hoop geld in de FIAT groep dus ik denk niet dat ze zich daar echt zorgen over moeten maken. Ze hebben nog al een slechte periode gehad en ze komen er wel weer uit. Als ze effectief stoppen met Ferrari F1 dan zouden de verkoopscijfers van Ferrari's wel eens spectaculair kunnen zakken. Dat zal FIAT niet zo graag zien. Jammer dat de budgetlimiet geen echte limiet is. Als je de limiet handhaaft, dan mag je enorm veel gaan testen. Dat kost toch ook bakken vol geld? En uiteraard ga je dan betere resultaten halen dan een team dat nauwelijks mag testen. Ik heb een dubbel gevoel bij dit dubbel kampioenschap. Aan de ene kant moeten er kosten bespaard worden, maar dan vind ik wel dat dit voor iedereen gelijk moet zijn. Zij die niet willen meedoen aan het nieuwe kampioenschap zijn altijd vrij om te vertrekken. |
Quote:
|
Quote:
@ Ottooke, Als ge nog één keert durft beweren dat Toyota een beetje op Honda lijkt, is het "laaienden ambras"... ;) :D Nog in de verste verte niet mijn gedacht! |
Quote:
|
Quote:
|
Een voorspelling. De volgende constructeur die zijn beklag zal doen, is BMW. Dan hebben alle big spenders zich laten horen. McLaren zal zich wel gedeisd houden om niet opnieuw in conflict te treden met FIA.
|
Quote:
Porsche heeft de laagste prijzen voor hun auto's van deze merken en heeft een hele reeks modellen (van Boxster tot Cayenne). Aston Martin is iets duurder en heeft minder modellen. Ferrari en Lamborghini zijn een pak duurder en hebben ook een beperkt gamma. Verkoopscijfers tonen dat Porsche veruit de meeste wagens verkoopt (lage prijs en veel modellen). Aston Martin en Ferrari volgen op ruime afstand. Lamborghini heeft de laagste verkoopscijfers. Mijn conclusie over het effect van Ferrari F1 op de verkoopscijfers van Ferrari: Bij een rechtstreekse vergelijking met andere merken is enkel een vergelijking met Lamborghini mogelijk (prijs en productgamma zijn ongeveer gelijk). De verkoopsaantallen van Ferrari zijn een veelvoud van Lamborghini. Akkoord, het cliënteel verschilt. Maar dat kan het grote verschil in verkoopsaantallen niet geheel gaan verklaren. Hun F1 marketing werkt dus wel. En Guido: Honda en Toyota komen beiden uit Japan en hebben beiden hybride auto's :p |
Quote:
Niet hoeveel auto's zullen we verkopen als een gevolg van onze F1 aanwezigheid. Wel, hoeveel auto's moeten we verkopen om de F1 rekeningen te kunnen betalen. En als de verkoop onder druk komt als gevolg van de crisis (dan mag je nog 10x wereldkampioen worden, als je je wagens niet versleten krijgt, sta je nergens), dan zal de berekening - en een mogelijk verblijf in de F1 - snel gemaakt zijn. De andere merken hebben daar minder last van, gezien ze niet zo'n budgetten spenderen. En dat brengt me weer bij de regels voor 2010. Ik snap niet dat er teams zijn die zich druk maken over een gelimiteerd budget. Wat die eigenlijk zeggen, is dat ze niet de juiste slimmerikken in huis hebben om met beperkte middelen een winner te bouwen. Neen, ze willen ongebrijdeld geld spenderen aan een bataljon middelmatige lui die dan moeten proberen om de auto beter te maken... |
Lola confirms 2010 team entry!
http://en.f1-live.com/f1/en/headline...15093715.shtml Kunnen we al volop gaan dromen van een F1 in Gulf kleuren...? Is meteen ook de reden waarom de Lola in Spa al klonk als een F1...? :D :D Alle gekheid terzijde, dit is wel interessant nieuws. :) |
we kunnen misschien "dromen" van Lola dat zich terug trekt uit LMS :(
|
Quote:
Quote:
|
Quote:
|
In het huidige reglement moeten teams 3 (?) evenementen met een motor doen, nadien mag men de motor wisselen. Wisselt men de motor eerder dan verliest men 10 (?) plaatsen op de startgrid. Tot zo ver logisch en duidelijk (Is naar mijn mening een goede maatregel om kosten te beperken).
Wat ik nu begrijp is dat motoren buiten de 2010 budget cap vallen. Nog niets hand zou je zeggen echter nu hoorde ik in het programma Midweek Motorsport (Radio Le Mans) dat de "3 evenementen" regel vervalt, dus teams mogen weer onbeperkt motoren per seizoen gebruiken. Het kan niet anders of kosten zullen weer enorm stijgen. Dit is toch waanzin? Aan de ene kant teams dwingen om flink minder geld uit geven en aan de andere kant de vrije hand geven. Klopt dit of heb ik het verkeerd begrepen (moet toegeven dat ik F1 niet echt meer volg). |
Dit jaa rmogen er max 8 motoren gebruikt worden tijdens de races. Wanneer je wisselt mag je vrij kiezen hoor.
Quote:
|
Quote:
Wat is overigens de status van de klantenchassis'? Of is dat traject volledig afgeschreven? |
Quote:
Het lijkt me op dit moment nog een hiaat in de regelgeving voor 2010. Zo stommen zullen ze toch niet zijn bij de FIA? Klantenchassis? Volgens de laatste info moet iedereen zijn eigen chassis bakken en braden. |
De klacht van Ferrari tegen de FIA werd vandaag door een rechtbank in Parijs weggewuifd...
|
Quote:
De FIA voert aan dat Ferrari in de World Council of Motorsport zetelt en ingeval van ongenoegen omtrent reglementswijzigingen dan maar eerder en vooraf een gefundeerd tegenvoorstel had moeten doen. We zijn dus ondertussen beland in een patstelling. Ik zie niet in hoe één van beide partijen nu nog kan terugkeren op zijn stappen zonder gezichtsverlies te lijden. Ferrari zal moeten kappen einde seizoen als zij recht in hun schoenen willen staan. De FIA kan niet toegeven zonder dat de F1 dan eigenlijk een "Formula Ferrari" wordt. Anyway, er zijn vroeger nog seizoenen geweest met nauwelijks deelnames van Ferrari. Er zijn vroeger honderden races gereden zonder inmenging van grote constructeurs. Sommigen van die races waren de beste en de spannendste die er ooit zijn gereden. Iedereen mag van mij zijn rekening maken en zijn conclusies er uit trekken. Die wil gaan moet maar gaan en wie blijft meespelen zal dat moeten doen volgens de regels die worden opgesteld voor dat kampioenschap. Het leven kan soms echt wel simpel zijn hoor! |
Quote:
|
Nu gaat Ecclestone Ferrari weer voor de rechter slepen :rolleyes:
Quote:
En waarom enkel Ferrari voor de rechter slepen, als ook Renault, Red Bull en Toyota zich niet willen inschrijven voor 2010. |
Quote:
|
contract is contract.
|
Mercedes komt met nieuw voorstel:
Haug's plan - the “Mercedes initiative” - allows the teams to spend no more than £100 million next season, in return for which they will offer help to new teams, in terms of cheap components and shared expertise. In addition, the teams will commit to Formula One until the end of 2012 and will agree to operate under a £40 million cap from 2011. Mosley lijkt dit een goed plan te vinden... http://www.timesonline.co.uk/tol/spo...cle6375005.ece |
Dat ze nu pas op dit idee komen...:rolleyes:
Het budget in stappen verlagen lijkt me sowieso logisch. |
Op het moment van tikken en openen reply-scherm is het 29 mei 22.24 uur. Volgens mij is(was) 29 mei een belangrijke dag in het bestaan van de F1. Geen nieuws op autosport.nl/autosport.be/pitstoptv.be/racexpress.nl over deze unieke dag! Tevens geen reacties op dit forum m.b.t. deze dag! Hallo, leeft de autosport nog wel in de Benelux?
Ga me niet vertellen dat alleen de telegraaf.nl hier melding van maakt: http://www.telegraaf.nl/telesport/au...__.html?p=19,2 op 29-05 om 15.24 uur. Een uurtje of twee nadat autosport.com begon met zijn berichtgeving over dit nieuws. Alle kindertjes hebben braaf een krabbeltje gezet onder de inschrijving voor 2010! Wel met her en der met een mits en een strategie om tijd te winnen maar in de basis trekken ze hun keutel in op slinkse wijze. Hulde aan Sir Frank Williams om het spel gewoon eerlijk te spelen! Zelfs blaatschaap Ferrari zet een krabbel! Geeft aan hoe hard Luca het spelletje wilde spelen..............not! Nieuwe teams die gaan vechten voor 3 plekjes? USF1, Lola, Prodrive, Campos en twijfels rondom Epsilon.... Of komen er meer plekken vrij? In diverse interviews van Mad Max proef ik heel duidelijk dat hij ( of zij, de FIA) rekening houden met het vetrek van 1 of 2 grote namen die de huidige en toekomstige regels als excuus gaan gebruiken om te vluchten uit de F1. (lees: Toyota) Zoals altijd, de soep was redelijk lauw toen men begon aan de maaltijd ;) |
All times are GMT +2. The time now is 17:01. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.