![]() |
Dreigende afsplitsing
Raar maar waar, ik lees hier niet al te veel over de afsplitsing van de FOTA teams...
Laat ik dan maar het balletje opgooien hierover. Wat vind je ervan etc etc etc... Ik denk dat ik net zoals velen denk dat het uiteindelijk wel goed komt. Maar is dat wel zo... Ik ben iemand die vrij jong is en toch de jaren 94-99 een beetje mist, de kwalificatiemotor met 14pk meer en dat soort zaken. De monteurs die de auto een paar keer uit elkaar moeten halen om hem van kwalificatie naar racetrim om te zetten enzo... Die tijd mis ik... de FOTA maar ook de FIA gaan die tijden niet voor ons terugbrengen, maar ik moet zeggen dat er wel degelijk zaken zijn die interessant zijn. Je ziet nu binnen de Formule 1 dat de creatieve teams (Brawn en Red Bull) samen met gedreven mensen goed presteren. En om even ietsjes off-topic te gaan, dit is een droom die is uitgekomen voor Adrian Newey, die het als een uitdaging ziet om met een wat minder team te presteren. Wat vind ik dan helemaal niks, Flavio en Stefano... Pff... Laat ik daar maar verder niks over zeggen... Wat komt volgens jullie van dit alles ? |
Quote:
Ondanks het feit dat er enkele jaren geleden ook aardig wat aan politiek gedaan werd naast de piste, was De Paddock vroeger toch vooral een plek waar het voornamelijk ging over de races, de voorbereidingen en de nabeschouwingen en veel minder over de politiek "bazaar" erom heen. De politieke stemmingmakerijen naast de piste hebben helaas ook hier langzerhand de bovenhand gekreden op DePaddock en dat is iets wat ik persoonlijk ten zeerste betreur. Dus, de mannen van de FIA/FOTA vechten het onder elkaar maar uit en wanneer de stofwolk opgetrokken is, zal ik wel zien wie aan welke kant is gaan staan. Ik heb bij herhaling eerder al getikt wat ik ervan vind, zodoende. Voor het overige kabbel ik rustig verder in wat men het leven pleegt te noemen. Je weet wel, kinderen, modelbouw, luchtvaart, fotografie, mooi weer buiten, werken gaan, op tijd en stond eens een koerske meepikken of een airshow gaan zien enz. :) |
Quote:
Maar dan ook 200% eh! ;) |
Quote:
Wat is (auto)sport? Een groep mensen die een sportieve uitdaging aangaan. Na afloop is er een winnaar en drinken we er nog eentje aan de bar. De huidige autosport, profvoetbal of tennis is gewoon zakendoen. In een omgeving waar honderden miljoenen omgaan kun je moeilijk spreken van iets onschuldigs zonder belangen. Politiek en intriges horen daar nu eenmaal bij. Wat dat betreft is het gewoon smullen op dit moment. Het gaat om zeer grote belangen en de werkgelegenheid van duizenden mensen en het communicatienivo van de betrokken hotshots onstijgt nauwelijks het nivo van een groep peuters die net leert praten. Wat een amateurisme zeg, maar wel genieten voor all the wrong reasons. |
Flavio geeft tegengas:
Quote:
Voorspelling: FOTA gaat het spelletje winnen Max verlaat het podium FIA geeft haar goedkeuring aan FOTA FOTA de operationele macht en eigenaar van F1, FIA op papier voor het in stand houden van haar wereldmacht Bernie ziet zijn imperium krimpen, zal nog steeds een factor zijn maar niet meer zoals voorheen. |
Ik hoop dat FOTA niet wint. Wat zei willen zou de F1 gewoon onbestuurbaar maken.
Quote:
Als de wagens te snel worden niet meer ingrijpen? De veiligheid gaat blijkbaar overboord voor de heren contructeurs. Krijgen we dan terug een situatie zoals met de skirts, waar het niet lang meer had geduurd voor de rijders niet meer in de wagens waren gestapt wegens fysiek niet meer te doen? Het concorde argreement van 1998 telt dat niet tot 2012? Getekend is getekend. Ik kan ook morgen geen contract tekenen bij een werkgever en dan ineens beslissen dat het mij toch niet aanstaat. Als er echt iets instaat dat niet kan volgens de wet/reglementering moeten ze er maar een gerechterlijke procedure voor opstarten. |
er zijn anders aardig wat internationale organisaties (veiligheidsraad, europese comissie, ...) waar ook alle belangrijke leden een veto-recht hebben.
Dit maakt deze organisaties veel moeilijker te besturen ... anderzijds verplicht dit wel om een consensus te zoeken ipv regels op te dringen. Dit is waar Ome Max Mosley binnnenkort over gaat struikelen. De lijst nieuwe reglementen die het jaar nadien weer 100% in de andere richting evolueren is eindeloos. De belangen die in deze sport spelen zijn ondertussen zo groot geworden dat de internationale concerns die achter de FOTA schuil gaan (ACEA) een bepaalde stabiliteit eisen. Grapjes als een budgetcut waar teams 90% van hun budget dienen op te geven vallen niet onder deze stabiliteit. |
Quote:
Ik denk echter dat je met dit scenario dicht bij de realiteit zal zitten. Max zal binnenkort geslachtofferd worden (moest een jaar geleden reeds het geval zijn met zijn SM zaak). |
Quote:
Indien we het echter hebben over de
Of met de volgende uitspraak van Flavio Quote:
|
Quote:
In een tijd waar fabrieken sluiten en banen met bosjes vallen zou het niet slecht zijn moesten de de heren constructeurs misschien eens een paar lesjes in nederigheid krijgen. Nu goed, als ze die lessen niet van de FIA willen aannemen, dan zal de markt hun vroeg of laat wel hun ongelijk doen inzien. Honda heeft in dat opzicht, volgens mij nog altijd de juiste beslissing genomen. Topsport, ja! Tot 'elke' prijs, neen!! |
Quote: In een tijd waar fabrieken sluiten en banen met bosjes vallen zou het niet slecht zijn moesten de de heren constructeurs misschien eens een paar lesjes in nederigheid krijgen.
Het lijkt mij toch niet dat het de FIA zal zijn, welke een lesje in nederigheid zal geven. Alhoewel: toen ik Zondag op RTL Max bezig hoorde in een intervieuw met Niki Lauda (trouwens hij spreekt perfekt Duits) was hij de nederigheid zelve. Misschien voelt hij zijn troon wankelen? De kleine bleef wel nog hooghartig zoals gewoonlijk ..."I do not need the F1 to have a good life" . Nog één welke zijn afkomst ontkent en zich niet meer herinnert dat hij jaren terug juist goed was om het stof van het Brabham Racing team op te kuisen. |
afgeblazen:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/76495 en Mosley volgt zichzelf dus niet meer op |
De voorspellingen van Mark (en ook wel een beetje van mijzelf) zijn uitgekomen:
Fota wint de krachtmeeting. Max moet opstappen (er werd een elegante oplossing gevonden om het gezichtsverlies niet te groot te maken: hij stelt zich niet meer kandidaat, alhoewel hij gisteren nog zich geroepen voelde als de redder in nood en zijn kandidatuur opnieuw wilde stellen). Bernie zal wel een groter deel van de koek moeten afstaan. De Fota zal zeer zwaar wegen op de nieuwe reglementen ( ... het is de BEDOELING om binnen twee jaar naar het budget te komen van 1990 . Ja, ja, ik heb ook dikwijls bedoelingen, maar het lukt mij niet altijd ...) en de gewichtige Heren mogen hun blazerke afstoffen, hun licht bruin broekje goed in de plooi laten strijken, het grote embleem van de FIA op de borst laten opblinken en opnieuw hun show opvoeren; maar ditmaal wel met veel minder beslissingsrecht. Ik kan mij wel voorstellen dat de Fota 80% van zijn wensen heeft kunnen realiseren, maar het fijne ervan zullen we natuurlijk nooit weten. |
Uiteindelijk is het een (vies) spelletje wat door beide partijen gespeeld wordt. Ben benieuwd of Max zich nu wel of niet herkiesbaar gaat stellen.
Ik hoop echt dat uit dit alles iets goed komt, en ik hoop dat we dat al meteen begin komend seizoen zien. Dat de teams zich weer op de auto's gaan richten ipv op de politiek. En de concurrentie moordend zal zijn ;) |
Quote" Dat de teams zich weer op de auto's gaan richten ipv op de politiek"
Het zou goed zijn dat alle drie partijen (Teams, Bernie, FIA) dit zouden doen en niet alleen de Teams. Ik heb zeer interessante zaken en een verrassende analyse gelezen in Auto Hebdo van verleden week en dit was voor de "verzoening" of moeten het de "machtsgreep van de Teams" noemen. In de uitgave van deze week (verschijnt woensdag) wordt ongetwijfeld de uiteindelijke overeenkomst geanalyseerd. Ik kom erop terug met enkele citaten. |
Quote:
|
Ik word zo moe van die Mosley:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/76777 http://www.autosport.com/news/report.php/id/76778 En dan ook nog eens Bernie die een voorliefde heeft voor opplak-snorretjes. Tijd om een leeftijdslimiet in te stellen voor bestuurders of voor hotshots! Vanaf 65 graag achter geraniums. |
Quote:
|
Quote:
Quote:
Zowel de FIA als de FOTA zijn een gevaarlijk spelletje aan het spelen. Quote:
Als je zulks voor een arbeidsrechtbank brengt, is er maar 1 verdict. Mannekes, jullie zijn professionals en hebben allemaal een contract getekend met elkaar. Welnu, handel er dan ook naar. FOTA lijkt wel een bende pubers die beginnen dreigen het ouderlijke nest te verlaten als ze hun zin niet krijgen... |
Quote: En dan ook nog eens Bernie die een voorliefde heeft voor opplak-snorretjes
In der tijd waren er ook zeer sterke geruchten (door de persoon in casu wel ontkent) dat JM Balestre in zijn jeugdjaren ook een zekere waardering had voor snorremans, zoals Ecclestone in zijn intervieuw en Max in zijn private bezigheden. Toch wel vreemd. Alle 3 hadden/hebben ze wat dictatoriale trekjes. Ik durf er niet aan denken dat het ene verband zou hebben met het andere. |
AANRADER: Auto Hebdo van deze week.
Volgens het weekblad zijn er zeer dubieuze handelingen gebeurd met de erkenning van Manor GP voor volgend jaar en Virgin met Alan Donnelly (officiële afgevaardigde van Max en de FIA op de GP's, maar ook hoofd van de sportcommissarissen op dezelfde GP's !!!) als tussenpersoon. deze Donnelly is ook baas van Sovereign Strategy, waarvan de zetel gevestigd is op hetzelfde adres als de FIA lokalen in London. Zijn specialiteiten: raadgever in politieke affaires, lobbying, financiën, public relations, relaties met de Europese Gemeenschap. Tussen zijn klanten zit de FIA, FOM, en nu ook Manor GP !!! Kunt U nog volgen ??? Ik niet meer. Conclusie van Auto Hebdo: "En wij die dachten dat de FIA verbod opgelegd was door de Europese Gemeenschap om commerciële en financiële verrichtingen te doen" Langzaam begrijp ik waarom de FOTA genoeg begint te krijgen van de FIA en vooral zijn leiders. |
Quote:
Geruchten? Keiharde feiten over Balestre http://www.grandprix.com/ns/ns20183.html Niet echt de schoonheidsprijs voor zijn jeugdjaren. Trouwens vader Oswald Mosley was ook zo'n lekkertje http://nl.wikipedia.org/wiki/Oswald_Mosley :/offtopic: |
Quote:
Quote:
... |
Wie met vuur speelt zal op blaren zitten. FIA en FOTA zullen beiden schade ondervinden.
Er zijn 3 mogelijke scenario's volgens mij: 1) FOTA wint, blijft in de F1 en de FIA krijgt minder macht in de F1 wereld. Dit lijkt me geen goede ontwikkeling (verdere uitleg volgt). 2) FOTA gaat een eigen kampioenschap oprichten. Ook dit lijkt me niet goed verdere uitleg volgt). 3) FIA wint. Waarom lijken 1 en 2 niet goed? De constructeurs willen de toekomst van de sport bepalen. Enkel de grote jongens zullen mee kunnen doen in een hoogtechnologische wereld waar vele miljoenen dollars per jaar nodig zijn om een resultaat te halen. In de huidige economische situatie gaan de constructeurs deze hoge kosten niet blijven kunnen verantwoorden aan hun aandeelhouders. Het publiciteitsaspect is heden te klein om in te roepen als verantwoording. Welke consument gaat nu nog een gloednieuwe auto kopen omdat die constructeur F1 WK is geworden? (ik heb het hier over de gemiddelde autobezitter wereldwijd ;) ) Ik vrees dat de FOTA leden hier in hun eigen voet gaan schieten. Optie 3 heeft mijn voorkeur. De FIA is een regelgevend orgaan en neemt de verantwoordelijkheid op zich om te willen besparen en zo beter uit de crisis te komen. Dat is niet alleen goed voor autosport maar ook voor de constructeurs die eindelijk eens efficient moeten gaan werken. Mosley moet wel aftreden want met zijn vele regelaanpassingen in de laatste jaren is het voor de teams zeker niet goedkoper geworden. Tijd voor stabiliteit in de regels. Stabiele regels en kosten drukken maken het ook gemakkelijker voor nieuwe teams om zich aan te melden. Ik verwijs even naar de grootste financiële depressie van de 20e eeuw: de beurscrash van 1929. Naar aanleiding van deze crisis zijn de grote constructeurs hun autosportuitgaven gaan verminderen en zijn er meer privateers gestart. Waar is de tijd dat er prékwalificaties gereden moesten worden? Een herhaling van de geschiedenis lijkt me op dit moment het beste. En wat er over 80 jaar zal gebeuren bij de volgende crisis interesseert me dan niet meer ;) |
Quote: "Welke consument gaat nu nog een gloednieuwe auto kopen omdat die constructeur F1 WK is geworden? (ik heb het hier over de gemiddelde autobezitter wereldwijd )
Ik weet ook niet wat de motivatie is om met de F1 mee te doen. Porsche en Peugeot, toch 2 topmerken wat autosport in het algemeen betreft, zijn er niet bij en tot vorig jaar konden ze niet snel genoeg een verkoopsbon laten ondertekenen. Toch denk ik, dat wanneer de FOTA alleen verder doet, zijn "goedkoop" motoren zullen leveren aan de kleine teams om alzo een voldoende groot veld te hebben. Ik heb de indruk dat het een persoonlijk gevecht aan het worden is en dat de FOTA af wil van Max. Deze laatste heeft er, mijn indruk, wel alles aan gedaan om het zover te laten komen. De kleine lijkt mij slimmer; buiten enkele ongelooflijk domme uitspraken - "De beste leiders, welke Afghanistan zich kan wensen zijn de Taliban" " Max Mosley zou een opperbeste Engelse premier zijn";nou ja, Bernie wordt langzaam seniel, geloof ik - houdt hij zich gedeisd en wacht af om het winnende kamp te vervoegen. De volgende ronde in de bokskamp komt er zo aan. |
Quote:
Ik zou in het algmeen de impact op de verkoopscijfers, die een deelname in de autosport met zich meebrengt, echt niet onderschatten. Dat dit in een land zoals het onze, waar geen autoconstructeurs meer bestaan, hooguit nog wat assemblage, veel minder speelt, is wel duidelijk. Maar dat dit in landen als D, I, UK, E, VS, J en AUS wel degelijk een rol, is zoniet nog duidelijker. Deze landen zijn dan ook dé afzetmarkten bij uitstek. Ik ben er trouwens eentje van - die zijn eerste auto kocht adhv geleverde resultaten in de autosport :) En toen was ik nog veel meer in vliegtuigen dan in autosport geïnteresseerd. ;) Maar dit alles geheel terzijde. Quote:
ps. Misschien de volgende keer eens de gewone "quote" knop gebruiken en deleten wat je niet nodig hebt. Dat leest wat makkelijker voor de volgers van een thread. ;) |
All times are GMT +2. The time now is 04:26. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.