De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Formule 1 (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Crash Massa (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=18972)

Luuk S 25-07-2009 15:18

Crash Massa

Goede beelden op youtube,

http://www.youtube.com/watch?v=xhXX98aEV98

Weet niet hoe lang ze er zullen blijven staan

En ondertussen zijn ze niet meer te zien...

smiley 25-07-2009 16:54

Net als de crash van Surtees, een stom ongeluk
Gelukkig is hier een iets betere afloop...

smiley 25-07-2009 19:20

Massa's toestand zou stabiel zijn, maar zal morgen niet starten.
Eens benieuwd of ferrari toch een vervanger mag inzetten.

Luuk S 25-07-2009 22:13

Hij zou na neurotrauma onder sedatie gehouden worden tot morgen.
In combinatie met deze foto:

http://www.flickr.com/photos/39552156@N05/3756014004

en dit bericht:
who drives for Ferrari - was airlifted to hospital in Budapest where officials said he is in a "life-threatening but stable" condition after an operation on a skull fracture.

He was hit by a spring which came off the Brawn GP car driven by fellow Brazilian Rubens Barrichello and then crashed into a tyre wall at 170mph.

"The condition of the driver is serious, but stable," said a spokesman at Budapest's AEK Hospital.

The hospital's chief doctor Peter Bazso added: "At the moment he's under anaesthetic and will be woken up on Sunday."

http://news.sky.com/skynews/Home/Wor...=searchresults

Maak ik me zorgen over hem

PS

http://www.flickr.com/photos/39552156@N05/3755262143/

Mij valt hier het volgende op, hoewel ik moet toegeven dat de regels omtrent extractie mij niet volledig ;) bekend zijn, hij wordt mét helm, maar zonder halskraag uit de wagen gehaald...

Mark 25-07-2009 22:29

Quote:

Originally Posted by Luuk S (Post 250351)

Schokkend!

Luuk S 25-07-2009 23:13

Mark, zijde serieus?
Wilde u dit vragen via PM, maar mailbox zit vol...

Sennake 25-07-2009 23:26

Als ik die foto bekijk besef ik pas hoe close Massa bij een "Senna-crash" gekomen is...

Mark 25-07-2009 23:45

Quote:

Originally Posted by Luuk S (Post 250353)
Mark, zijde serieus?
Wilde u dit vragen via PM, maar mailbox zit vol...

Serieus, ben echt geschrokken van de foto. Vanmiddag, per toeval, live de beelden gezien en het zag er allemaal redelijk standaard uit voor een F1-crashke. Naderhand de onboardbeelden gezien en toen het gevoel gekregen van: mmm, dat kon weleens anders aflopen.

Als je nu diverse sites en berichten leest bekruipt me een soort Ronnie Peterson achtig iets. Laten we hopen van niet........

Benieuwd hoe Massa uit deze crash gaat komen, denk niet we hem dit jaar nog terugzien in een F1-wagen.

Finish 25-07-2009 23:51

Tegenstrijdige berichten momenteel, maar het merendeel eerder positief. Wat ik uit verschillende websites (gaande van bbc, cnn, gazetta dello sport, Ferrari en godbetert de gva) heb kunnen halen, is samengevat dat de operatie positief verlopen is en zijn toestand 'serious but stable' is. Nu, daar zit naar mijn mening een flinke contradictie in; want hoe kan iets tegelijk ernstig en stabiel zijn ? 1 conclusie: grote kans op blijvend letsel maar zijn leven is niet in gevaar. Volgens Barrichello's twitter 'slaapt' Massa momenteel en wacht hij een volgende CT-scan af morgenvroeg.

Als je die foto's bekijkt, lijkt het me duidelijk dat zijn linkeroog de meeste schade zal meedragen. Ik vraag me af of we Massa ooit nog achter een F1-stuur zien kruipen. Hersenbeschadiging is namelijk hard; éénmaal iets geraakt, is het kapot en kan je voor de rest van je leven evengoed je evenwicht, zicht of andere specifieke functies verliezen. Volgens de gazetta kan je bij een dergelijk letsel al snel 3 tot 4 maanden revalidatie nodig hebben. Ook wordt er vermeld dat artsen meestal binnen een periode van maximum 3 dagen kunnen vaststellen wat het resultaat zal zijn.

Na de crash was Massa bij bewustzijn (hoewel hij toch een goeie minuut buiten bewustzijn moet zijn geweest geteld vanaf de inslag tot de bandenstapel) en totaal verward; volgens Barrichello sprak Massa niet met de pitmuur en ratelde hij in schock en paniek door terwijl hij naar zijn hoofdwond tastte. Beelden bevestigen dit ook.

Op 'sportief' vlak worden de volgende weken interessant. Badoer en Gené lijken me tweederangskeuzes. Mag ik volop dromen van een vervroegde overstap van Alonso naar Ferrari, of een vrijgekochte Sutil die zijn talent al enkele keren bewees in een inferieure India-roestbak ? Valentino Rossi ? Bruno Senna ? De markt is wijd open.

Maar laat Massa maar snel weer oke worden. Ik heb hem nooit dé pefecte f1 coureur gevonden, maar bij zo van die momenten denk je toch altijd terug aan wat hij de voorbije jaren voor positieve dingen heeft laten zien. En dan moet je gewoonweg concluderen dat hij in feite de WK van 2008 was, en niet die jongeman waar we dit jaar zo weinig van horen.

Nismo 26-07-2009 00:05

Quote:

Originally Posted by Luuk S (Post 250351)
.......................

Mij valt hier het volgende op, hoewel ik moet toegeven dat de regels omtrent extractie mij niet volledig (;) bekend zijn, hij wordt mét helm, maar zonder halskraag uit de wagen gehaald...

Gaat ook moeilijk met helm en HANS-systeem nog aan. Van zodra men zijn helm had verwijderd heeft hij wel een halskraag aan gekregen.
http://www.hbvl.be/nieuws/sport/moto...e-crash-3.aspx

Luuk S 26-07-2009 00:09

@ Mark: begrepen, sarcasme is u in andere topics niet vreemd en via "the internets" kan ik natuurlijk uw gezicht niet zien.

Heb natuurlijk niet het hele internet afgezocht, maar:

Lijkt mij een gevalletje bloeding intracranieel dat geopereerd werd, met zwelling van de hersenen. Ze laten hem 24h "slapen" nemen daarna een CT-scan om te kijken hoe gezwollen zijn hersenen zijn, om te kijken óf ze hem wakker kunnen laten worden

Nog steeds bezorgd...

camso belgium 26-07-2009 00:10

Ik denk niet dat deze foto van Massa (met zijn geblesseerde oog) enige nieuwswaarde heeft.
Ik erger er mij telkens dood aan, aan deze voyeurs welke bij ieder ongeval in eerste positie staan met hun mobieltje of fototoestel en dan kwijlend van de sensatiezucht maar afklikken.
Het lijkt hen een kick te geven.
Het ergste van al vind ik dan nog om hun sensatiezucht te willen laten delen door de anderen via You tube.

Finish 26-07-2009 00:15

Ach, aangezien het maar om één foto gaat denk ik niet echt dat het hier om voyeurisme gaat. Toen Senna crashte cirkelde er ook een helikopter rond de Williams met een inzoomende camera.

Luuk S 26-07-2009 00:19

Quote:

Originally Posted by Nismo (Post 250360)
Gaat ook moeilijk met helm en HANS-systeem nog aan. Van zodra men zijn helm had verwijderd heeft hij wel een halskraag aan gekregen.
http://www.hbvl.be/nieuws/sport/moto...e-crash-3.aspx

Snap ik, maar nek is volgens mij niet stabiel met HANS alleen

@ Camso: erger je je aan mij omdat ik deze foto linK?
Heb dit alleen gedaan omdat in eerste instantie alle berichten goed nieuws over FM gaven. Ik had na het zien van de beelden op TV in combinatie met deze foto de indruk dat er meer dan een schrammetje aan de hand was.
Ik link verder alleen de youtube-beelden zodat mensen deze eventueel kunnen downloaden en achteraf nog eens bekijken, voordat Bernie en de zijnen rervoor gezorgd hebben dat de filmkes verdwijnen...

@Mark 23.45, als ik mij goed herinner ben jij ook baanpost en zou je net als mij een vervelend gevoel bekruipen op het moment dat een marshal met gekruiste armen teken doet naar de camera

Mark 26-07-2009 00:33

Quote:

Eerder op de avond stelde de medisch directeur van het ziekenhuis, Peter Baszo, dat de coureur in levensgevaar zou zijn. Ferrari spreekt dit met klem tegen. Volgens de renstal is de toestand van Massa stabiel en ligt hij op de afdeling intensieve zorg.

http://www.nu.nl/sport/2048719/toest...a-stabiel.html
Uitgegeven: 25 juli 2009 22:20
Laatst gewijzigd: 25 juli 2009 23:58

Een redelijk vers bericht waar we een positief signaal in kunnen lezen. Hoe Massa eruit gaat komen gaan we vanzelf vernemen. Christiano Da Matta is destijds ook van ver terug gekomen. Hoop doet leven.

Luuk S 26-07-2009 00:37

Sorry Mark, maar wie heeft hier nu meer verstand van de patiënt, "den doktoor" of het team?

Steve 26-07-2009 03:35

Ja, het mag wel es gezegd worden, altijd dat sarcastich en neerbuigend gedoe, en als het ernstig wordt dan gaan ze janken...

Autosportliefhebber? My A""...

Integra 26-07-2009 09:01

Wat een gejammer, zeg. Moet een autosportliefhebber dan ook echt alles maar gewoon goedkeuren zonder kritisch te blijven?

Mark 26-07-2009 10:13

Quote:

Originally Posted by Luuk S (Post 250366)
heeft hier nu meer verstand van de patiënt, "den doktoor" of het team?

Uiteraard een doktor ;) In een beetje F1 team zit ook wel iets van een medische staf. Dus helemaal ongegrond zullen die uitspraken dan ook weer niet zijn.

Hier staat volgens mij een aardig chronologisch verslag: http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/moto...ne/8168807.stm

Mark 26-07-2009 10:17

Die bewuste veer is niet rechtstreeks op de helm van Massa gekomen:

Quote:

Felipe Massa's huge qualifying crash in Hungary was triggered when the spring from the third damper on Rubens Barrichello's Brawn came loose. It hit the F60 firstly just in front of the cockpit (right arrow - near the triangular engine cut-off sticker), before then striking the cockpit's side protection (left arrow - quite damaged, this area is made of a special foam to absorb impacts) and finally the left side of Massa's helmet.

Plaatje: http://www.formula1.com/news/technic...9/815/681.html

Gèrre 26-07-2009 10:26

Massa heeft zeer veel geluk gehad dat de veer de auto twee keer geraakt heeft voor het zijn helm trof. Als de veer recht in het vizier gevlogen was dan zaten we hier nu niet te praten over levensbedreigend en toch stabiel. Ik hoop gewoon dat hij er niks al te ergs aan gaat over houden, maar met letsels aan de hersenen weet je nooit.

Marc 26-07-2009 10:34

_____

camso belgium 26-07-2009 11:10

Quote: @ Camso: erger je je aan mij omdat ik deze foto linK?
Heb dit alleen gedaan omdat in eerste instantie alle berichten goed nieuws over FM gaven. Ik had na het zien van de beelden op TV in combinatie met deze foto de indruk dat er meer dan een schrammetje aan de hand was.

Daar kan ik in komen, want in deze redenering heeft dit beeld nut. Het gaat mij vooral om de personen, welke deze beelden nemen. Ik zou graag weten, wat er in hun kop omgaat. Ik neem aan dat het beroepsfotografen zijn, want Jan met de camera zal wel op deze plaats niet aanwezig zijn.
Het is een feit dat alleen nog sensatie verkoopt. Kijk naar de evolutie van Het Laatste Nieuws. Voor 30 jaren nog een kwaliteitskrant. Nu staat er alleen nog bullshit in, MAAR het verkoopt. Is iets geworden zoals het Duitse Bild.
Sensatiefoto's en dan titels, meestal met een vraagteken in de stijl van " Autocoureur zwaar gekwetst aan het oog. Is zijn race loopbaan ten einde????"

Mark 26-07-2009 11:16

Quote:

A statement issued by Ferrari on Sunday morning said: "After undergoing an operation yesterday afternoon, Felipe Massa's condition remains stable and there were no further complications through the night.

"He will be given another CT scan today, which will provide more precise information."

Sources have told AUTOSPORT that the doctors at the hospital are 'optimistic' about Massa's recovery, but cannot say anything for definite until the brain scans have been performed.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/77304
.....

Guido 26-07-2009 18:07

Quote:

Originally Posted by camso belgium (Post 250383)
Quote: @ Camso: erger je je aan mij omdat ik deze foto linK?

Daar kan ik in komen, want in deze redenering heeft dit beeld nut. Het gaat mij vooral om de personen, welke deze beelden nemen. Ik zou graag weten, wat er in hun kop omgaat. Ik neem aan dat het beroepsfotografen zijn, want Jan met de camera zal wel op deze plaats niet aanwezig zijn.
Het is een feit dat alleen nog sensatie verkoopt. Kijk naar de evolutie van Het Laatste Nieuws. Voor 30 jaren nog een kwaliteitskrant. Nu staat er alleen nog bullshit in, MAAR het verkoopt. Is iets geworden zoals het Duitse Bild.
Sensatiefoto's en dan titels, meestal met een vraagteken in de stijl van " Autocoureur zwaar gekwetst aan het oog. Is zijn race loopbaan ten einde????"

De reguliere quote knop nog altijd niet gevonden? ;)

camso belgium 26-07-2009 18:56

Quote:

Originally Posted by Guido (Post 250409)
De reguliere quote knop nog altijd niet gevonden? ;)

Waaw nu heb ik hem gezien.
Toch wat bijgeleerd.

redje 27-07-2009 00:01

Quote:

Originally Posted by Luuk S (Post 250364)
Snap ik, maar nek is volgens mij niet stabiel met HANS alleen

@ Camso: erger je je aan mij omdat ik deze foto linK?
Ik link verder alleen de youtube-beelden zodat mensen deze eventueel kunnen downloaden en achteraf nog eens bekijken, voordat Bernie en de zijnen rervoor gezorgd hebben dat de filmkes verdwijnen...

@Mark 23.45, als ik mij goed herinner ben jij ook baanpost en zou je net als mij een vervelend gevoel bekruipen op het moment dat een marshal met gekruiste armen teken doet naar de camera

Ik heb de beelden nog niet bekeken, dus ik kan niet zeggen of de extractie correct gebeurd is of niet. Dat hangt trouwens van zoveel factoren af.

En om niet in een pagina-lange uitleg te verzeilen over extractie en hoe en waarom: als je eens surft naar www.b-met.be (site van het Belgian Medical Extrication Team, een van de teams actief op Spa-Francorchamps), dan kan je alles lezen over extractie, zowel in gesloten wagens (GT, toerisme), als eenzitters (met extraheerbaar zitje en zonder).

Dit is zeker niet als reclame bedoeld, maar als verduidelijking over extractie. Vele mensen (zelfs piloten en teams) weten nog steeds niet waarom die mensen er zijn, wat het doel is en hoe het gebeurt.

Jakke.be 27-07-2009 09:39

http://www.nieuwsblad.be/sportwereld...cleID=UU2D2PKB
Volgens de site heeft het ziekenhuis een mededeling gedaan dat Massa in een kunstmatige coma wordt gehouden om de revalidatie te bevorderen. Hij zou verder normaal reageren voor iemand die dergelijk letsel heeft opgelopen (whatever ze daar mee bedoelen). Er wordt ook nog met scherp geschoten op de informatiestop van Ferrari.
Met de laatste zin van het artikel heb ik het persoonlijk wat moeilijk. Ja, Schumacher was (is) een grote meneer. Ik zou liever voor Massa een kaars branden ipv voor Schumacher.

Dries DS 27-07-2009 16:47

Quote:

Met de laatste zin van het artikel heb ik het persoonlijk wat moeilijk.
De bewuste laatste zin: "De organisator van de Belgische Grand Prix zal alvast een kaars voor Schumi branden."

De organisator van de Belgische GP zal sowieso een kaars moeten branden. Op menselijk vlak zou dat voor Massa moeten zijn. Wat Felipe overkwam, dat wens je niemand toe. Iemand die al diverse jaren mee het mooie weer maakt in de F1, over het talent beschikt en daarnaast ook op menselijk vlak best een compliment verdient kom je in die wereld niet elke dag tegen.

Op organisatorisch vlak bidt die organisator echter om de terugkomst van Schumacher en zijn vele fans, om zo de put van miljoenen eurootjes niet te diep te laten worden. Anyway, de brave Belgische belastingbetaler legt het verschil wel bij...

smiley 27-07-2009 18:35

Ik denk dat Massa zijn tijd goed gaat kunnen gebruiken om te revalideren, dit seizoen was toch maar een flop, en er waren al vaker de geruchten om de focus op 2010 te leggen.

En over de vervanger. Ik zou graag Schumi terug aan het werk zien, maar ik zie het niet gebeuren. Schumi heeft zijn tijd gehad en heeft prachtige resultaten behaald, persoonlijk zal hij niet echt meer de behoefte hebben om nog te gaan racen in de f1. (denk ik)

redje 27-07-2009 19:33

Niet Redje, wel zijn vriendin, lid van B-MET, Belgian Medical Extrication Team dat op Spa-Francorchamps actief is.

Het beeld dat overal in de kranten verschijnt is dit van een snelle extractie (voor meer info over de techniek, surf idd naar http://www.b-met.be). Daarbij wordt voorrang gegeven aan snelheid in plaats van aan stabiliteit van de wervelkolom. Waarom ze voor die techniek gingen, is een vraag die Gary Hartstein zou moeten beantwoorden. Je hoort zoveel geruchten de ronde doen en hoogstwaarschijnlijk klopt nog geen derde ervan. Wij hebben maar het raden naar Massa's toestand vlak na de crash. Ik kan alleen veronderstellen dat zijn eerste inschatting van de verwondingen hem deed uitkomen bij een levensbedreigend letsel en hij hem daarom zo snel mogelijk uit de wagen wilde. Alleen uit de wagen kunnen ze zijn vitale functies efficiënt beoordelen en ondersteunen indien nodig. Verder kan ik me inbeelden dat hij niet het risico wilde lopen die helm in de wagen af te doen: stel dat er nog ergens een stuk metaal in zat. Zou moeilijk te zien zijn in die kleine ruimte en dan zou je uiteraard de verwondingen alleen nog erger maken.

Een vraag die ik me stel: waarom wordt er overal gezegd dat hij bewusteloos was vlak na de impact van dat stuk metaal? Ik heb nog nooit een bewusteloze zijn stuur zien vasthouden...

Sir Kwietje 27-07-2009 19:38

Quote:

Originally Posted by redje (Post 250464)
Een vraag die ik me stel: waarom wordt er overal gezegd dat hij bewusteloos was vlak na de impact van dat stuk metaal? Ik heb nog nooit een bewusteloze zijn stuur zien vasthouden...

Ik denk als hij niet bewustloos zou zijn, dat hij zijn stuur zou hebben losgelaten, als je het vasthoud riskeer je toch een polsbreuk?

Ottooke 27-07-2009 20:55

Op de beelden is te zien dat Massa vlak na de impact van de demper op zijn helm zowel zijn gaspedaal als zijn rempedaal indrukt. Als je bij bewustzijn bent lijkt me dit niet normaal. Ook draait hij totaal niet aan zijn stuur en zoals eerder gezegd houdt hij zijn handen op het stuur. Ik vermoed dus ook dat hij vanaf de demperimpact bewusteloos was en dat zijn spieren verstijfd waren.
Ik heb helemaal geen medische opleiding gehad, maar dit lijkt me wel een mogelijk scenario te zijn.

Ik wens hem in ieder geval een spoedig herstel toe en hoop hem volgend jaar weer te zien rijden.

Nu stellen velen de vraag hoe ze kunnen voorkomen dat een onderdeel een piloot raakt. Ik stel me de vraag hoe er voorkomen kan worden dat zo'n onderdeel op die manier kan gaan vliegen. De achterkant van de wagen dichtmaken?

Mark 27-07-2009 21:16

Quote:

Originally Posted by Ottooke (Post 250473)
Nu stellen velen de vraag hoe ze kunnen voorkomen dat een onderdeel een piloot raakt. Ik stel me de vraag hoe er voorkomen kan worden dat zo'n onderdeel op die manier kan gaan vliegen. De achterkant van de wagen dichtmaken?

Omdat er behalve onderdelen van de achterkant ook andere voorwerpen op de helm van een coureur terecht zouden kunnen komen? Zoals bijvoorbeeld banden, stenen, iets van een voorvleugel of welk ander voorwerp dan ook wat op een baan zou kunnen liggen.

Superdiesel 27-07-2009 21:40

Ik zou de herhaling nog eens moeten bekijken maar ik dacht wel dat je Massa nog hoort terugschakelen. Ik kan mis zijn, ik ben niet zeker van mijn stuk.
Maar het lijkt me wel straf dat iemand die bewusteloos is nog kan terugschakelen.

Ik denk eerder dat hij redelijk 'groggy' was. Niet volledig bewusteloos.

redje 28-07-2009 08:01

Redje zelf nog eens: Als je bewusteloos bent, verslappen al je spieren, dus een stuur vasthouden lukt dan niet, gas geven en remmen al evenmin. Dus het lijkt me raar dat hij bewusteloos zou geweest zijn. Groggy kan wel.

Gèrre 28-07-2009 11:20

Quote:

Originally Posted by redje (Post 250489)
Redje zelf nog eens: Als je bewusteloos bent, verslappen al je spieren, dus een stuur vasthouden lukt dan niet, gas geven en remmen al evenmin. Dus het lijkt me raar dat hij bewusteloos zou geweest zijn. Groggy kan wel.

Ik ben het deels met je eens, als je bewusteloos bent dan verslappen de spieren. Maar als hij al gas aan het geven was en zijn spieren verslappen dan is zijn voet een "dood" gewicht dat al reeds op de pedaal aan het drukken was. De pedaal is nooit sterk genoeg om zijn voet, onder en bovenbeen terug naar boven te drukken. Als het wel zo was dan zou het verdomd moeilijk zijn om plankgas in zo'n bolide te gaan.

redje 28-07-2009 12:13

Het antwoord van de vriendin (kan opt werk niet op dit forum):

"Misschien nog akkoord wat betreft het gas geven en remmen, maar nogmaals: ne bewusteloze heeft zijn handen niet op 't stuur. Wil je de reacties (of liever afwezigheid daarvan) van een bewusteloze zien: kijk naar crashes van Kubica en Ralf Schumacher: dat is bewusteloos... Dit ligt daar nog boven. Groggy, ja, gewijzigd of gedaald bewustzijn: ja, maar bewusteloos op dat ogenblik: nee."

Gèrre 28-07-2009 15:50

Quote:

Originally Posted by redje (Post 250492)
Het antwoord van de vriendin (kan opt werk niet op dit forum):

"Misschien nog akkoord wat betreft het gas geven en remmen, maar nogmaals: ne bewusteloze heeft zijn handen niet op 't stuur. Wil je de reacties (of liever afwezigheid daarvan) van een bewusteloze zien: kijk naar crashes van Kubica en Ralf Schumacher: dat is bewusteloos... Dit ligt daar nog boven. Groggy, ja, gewijzigd of gedaald bewustzijn: ja, maar bewusteloos op dat ogenblik: nee."

Ok dat zijn handen nog aan het stuur zijn bewijst dat hij niet volledig van de kaart was, maar volledig bij bewustzijn ook niet.

Marc 29-07-2009 12:29

Quote:

Originally Posted by Gèrre (Post 250494)
Ok dat zijn handen nog aan het stuur zijn bewijst dat hij niet volledig van de kaart was, maar volledig bij bewustzijn ook niet.

Massa houdt zijn handen aan het stuur, zonder te sturen. Maar je ziet hem wel remmen. Je ziet de wielen afwisselend blokkeren en weer draaien, en je ziet remsporen verschijnen achter de voorwielen. Het remspoor was zondagavond nog heel duidelijk zichtbaar op het circuit.
De wielen van een F1-wagen blokkeren niet als je 60 kg op het rempedaal zet, en zeker niet als je voetje daar slapjes op ligt. Maw: wellicht wel wat groggy, maar zeker niet bewusteloos.

All times are GMT +2. The time now is 01:56.