![]() |
World Touring Car Championship 2010 - Toekomst onzeker?
De toekomst van het WTCC staat onder grote druk. BMW beslist op 5 december over hun plannen voor 2010. Verwacht wordt dat ze van 5 naar 2 wagens (RBM: Priaulx + Farfus) gaan of zelfs helemaal stoppen. Zanardi heeft in ieder geval al aangekondigd in 2010 niet actief te zijn in het WTCC. Schnitzer gaat waarschijnlijk een Europees programma afwerken met de GT2 en ROAL stapt over naar het Italiaanse Superstars kampioenschap.
SEAT zal haar programma waarschijnlijk ook verminderen tot 2 a 3 wagens. Oreca keert in ieder geval niet terug. Ik zie Sunred nog wel een opwaardering krijgen naar semi-fabrieksteam. Goede nieuws is dat Chevrolet haar deelname reeds bevestigd heeft. Enige wijziging bij de "Amerikanen" is dat Larini vervangen wordt door Yvan Muller. Lada zit financieel in zware problemen. Het is twijfelachtig of het Russian Bears team komend seizoen fabrieksondersteuning krijgt. Over de privateers is nog niet veel te zeggen. Engstler zal opnieuw deelnemen met een aantal wagens en Pro Motorsport stapt waarschijnlijk over naar het Italiaanse Superstars kampioenschap. Met in 2011 nieuwe technische regels op komst zal 2010 in ieder geval een tussenjaar worden. Ik denk dat het WTCC blij mag zijn als er 20 wagens op de grid zullen staan. Persoonlijk hoop ik dat we in 2011 1 Europees tourwagenkampioenschap zullen hebben. Of dat DTM of WTCC zal zijn maakt me in principe niet zoveel uit als het racen maar goed is, grote grid hebben en de auto's er goed uit zien. |
Quote:
Ergens al een "car-count" te vinden op net? |
Ook Giovanardi werd al gelinkt aan chevrolet.
Als we van elke merk enkele fabrieks wagens, en voor de rest privateers, hebben kunnen we toch niet klagen. |
Quote:
Chevrolet heeft plannen om 5 wagens in te zetten opgeborgen omdat BMW en Seat hun programma toch zwaar inkrimpen. |
Ik stel voor om dit topic voor het WTCC te gebruiken en de discussie over toerwagens in dit topic verder te zetten. Misschien kunnen de moderrators bovenstaande posts verplaatsen?
|
Wie de Telegraaf van vandaag heeft gelezen komt tot de conclusie dat de toekomst van Lada wel zeer onzeker is geworden. Gezien die economische toestand kan ik me bijna niet voorstellen dat ze verdergaan met het WTCC, tenzij de centen uit de prive-sfeer komen.
|
RBM gaat 2 fabrieks BMW's runnen.
Coureurs van dienst zijn Priaulx en Farfus. |
Quote:
(En te hopen sloopt farfus niet te vaak zijn bmw volgend jaar :rolleyes:) |
|
Seat is al jaren een zorgenkind binnen de Volkswagen groep. Dit is wel een radicale besparing.
Ik vermoed dat dit betekent dat Sunred een grotere rol krijgt. |
Quote:
|
De eerste coureur is bevestigd bij Sunred:
Quote:
|
Quote:
|
Een kampioenschap zonder fabrieksteams kan wel eens spannender worden dan 1 met.
|
Inderdaad (zie BTCC), echter ik betwijfel of dat bij een WK op lange termijn werkt vanwege de hogere kosten.
|
Quote:
|
Daar zat ik ook al aan te denken (met Macau dan als race buiten Europa of gewoon als los evenement zoals de Macau F3 race). Komend seizoen gaat het ETCC van 1 evenement naar 4, is mischien een indicatie?
|
WTCC mag haar WK status behouden van de FIA ondanks het niet voldoen aan de minimale eis van 4 fabrikanten, zo valt te lezen in de Autosport van afgelopen week.
Misschien moet het WTCC zich volledig gaan richten op privateers i.p.v. fabrikanten? De massale uittocht uit het WTCC heeft enerzijds met de Credit Crunch te maken, anderzijds misschien ook weer niet. De FIA wil de kosten gaan beheersen en daarom komt er een eenheidsreglement. M.a.w. iedereen gaat met dezelfde motor rijden. Nu hebben BMW en Seat weinig commercieel belang bij een eenheidsmotor. Dus die trekken de stekker eruit. Het rijden met een "FIA gedraocht" i.p.v. een eigen motor geeft weinig uidaging voor een ingenieur c.q. fabrikant. |
Je doelt op de FIA World Engine, echter dat is geen eenheidsmotor in de betekenis dat het dezelfde motor is. Iedere fabrikant ontwikkelt nog steeds zijn eigen motor (1.6L turbo), echter die is bruikbaar in meerder series (b.v. toerwagens, rally en single seaters).
In het BTCC is komend seizoen de door Swindon ontwikkelde NGTC motor beschikbaar voor teams. Dat is wel een eenheidsmotor, al mogen teams ook met eigen motoren deelnemen. Vandaag op TouringCarTimes een interview met Jaime Puig (SEAT Sport). Op het laatst gaat het nog over deze World Engine: Quote:
Naar mijn mening is de World Engine een goed idee. Op die manier hoeven fabrikanten maar 1 motor te ontwikkelen en kunnen die vervolgens gebruiken in b.v. toerwagens (WTCC), rally (WRC/IRC), single seaters (F2 or F3) en eventueel sportscars (LMP2). Het moet natuurlijk wel toegestaan zijn om een motor te gebruiken voor andere merken die binnen hetzelfde concern vallen. Dus in het geval van VAG hoeft men maar 1 motor te ontwikkelen en die kan men vervolgens gebruiken in diverse series (b.v. Skoda in IRC/WRC, VW in F3 en SEAT in WTCC). Daarnaast moeten motoren beschikbaar zijn voor privateers zodat die zelf een wagen kunnen ontwikkelen. |
Quote:
Als dit allemaal waarheid wordt dan ziet het er weer een beetje beter uit. |
Mehdi Bennani naar Wiechers:
http://www.touringcartimes.com/news.php?id=4356 |
Bamboo Engineering met Vaulkhard en O'Young naar WTCC:
http://www.touringcartimes.com/news.php?id=4374 Dit worden dan de eerste fulltime Chevy privateers in WTCC. Het werd ook tijd. Henry Ho met Engstler parttime in WTCC: http://www.touringcartimes.com/news.php?id=4373 |
Tom Coronel dan eindelijk met een Diesel hij krijgt de wereldkampioen
als teamgenoot.:applaus: http://www.racexpress.nl/index.php?n...ikel&nid=21385 |
Quote:
Ben wel benieuwd of men, nu SEAT officieel afscheidt heeft genomen, de turbodruk nog gaat beperken. |
Quote:
Quote:
Met Citroen en Ford eigenlijk zeker voor het WRC moet dit toch kansen bieden voor Citroen/Peugeot en Ford toerwagens. |
Quote:
http://www.touringcartimes.com/news.php?id=4401 Quote:
|
20 fulltime deelnemers in het WTCC:
Quote:
|
Quote:
|
Wat een drama vandaag er is zoveel gebeurd dat je aan 1 a4 niet genoeg hebt.
OA pace car mist de kop van de wedstrijd, afsleep dienst die 3a4 ronden nodig hebben om 1 auto weg tehalen. De eerste start die 2 keer niet goed werd gevonden. En ga zo maar door als de FIA denkt nog andere merken te intresseren voor zo'n amateur georganiseerd kampioenschap dan hebben ze het goed mis dit is niet de eerste keer dat er zo veel fouten worden gemaakt.:mad: Als er 10 ronden echt gereden zijn om te racen dan is dat veel. |
In de F2 was het zo een farce. Na een vakkundige strike van Texeira die voor zijn examen tot luchtvaartpiloot 4 man meenam in zijn landing was er minutenlang geen echte actie te bespeuren bij het verwijderen van de gestrande wagens. Dat die mannen van Marokko eens een werkbezoekje brengen aan Monaco ;)
|
Het is een weekend om snel te vergeten. :rolleyes:
|
Heb alleen race 2 van het wtcc kunnen meepikken, al bij al had ik mijn tijd wel beter kunnen spenderen. Wat een geklungel van de sleepdiensten, er zijn maar 2 ronden echt geraced. Als je dit dan vergelijkt met Macau of Monaco zoals eerder vermeld dan is dit echt amateuristisch.
|
Quote:
Ook Corthals zal actief zijn in WTCC op Zolder. Hij bestuurt namelijk, dankzij o.a. SEAT Belgie, een SEAT Leon van Exagon. |
Quote:
|
Tijdschema WTCC Zolder: http://www.fiawtcc.be/html/uploadedF..._04_Zolder.pdf
Eigenlijk best wel een mager beestje voor zon top-weekend. Wilde eerst 2 dagen gaan, maar dat doen we dan toch maar niet. Overigens lijkt me 2x 9 ronden WTCC wel heel schamel. Is een WTCC race niet beoogd op min. 25 minuten racen, of zit ik er dan helemaal naast??? |
amai, vroeg gedaan elke dag...
Was zeker plaats voor andere leuke dingen... |
De zondag hebben we dus al gemist... Was vorige week :(:D;)
C U |
Quote:
|
Quote:
Vroeg afgelopen, ze hadden makkelijk op het einde van de dag nog iets "nationaals" kunnen plannen maar wij buitenstaanders kennen uiteraard niet de eisen van Eurosport Events/WTCC ;) |
als ik het me goed herinner, was er tijdens het Champcar Weekend ook al voor 10u actie op de baan.
|
All times are GMT +2. The time now is 23:32. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.