![]() |
McLaren M7A F1 - (1966) - Heller - 1/24
5 Attachment(s)
Hallo,
Ik heb mij deze fantastische doos enige tijd geleden gekocht en ik vond het nu de tijd om hem eens in elkaar te steken. Het betreft de Mac Laren M7A (nu beter bekend als McLaren) uit het nieuwe F1 tijdperk vanaf 1966. Bruce Mac Laren liet deze 1 zitter bouwen om er dan zelf plaats in te nemen om te racen. het was ook één van de eerste modellen die experimenteerde met hoge achtervleugels en voorvleugel. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1274900977 Wel een nadeel dat het volledige plan in het frans is. Maar het is wel redelijk duidelijk. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1274900977 De onderdelen dan; http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1274900977 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1274900977 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1274900977 Ook ben ik nog op zoek naar referentiefoto's, dus bij deze :D |
fantastische bouwdoos!!
Ik wist niet dat Heller deze ooit in het gamma heeft gehad. Erg mooi! Enneuh, schrijf maar gerust Bruce McLaren: http://www.bruce-mclaren.com/ Succes met de bouw ervan. Ik ga deze zeker volgen! ps. Als Fujimi nu deze eens op 1/20ste zou uitbrengen... :drewl: |
Jeminee, waar heb je die gevonden?
Alhoewel Heller bekend staat om zijn basic-kits, zitten hier wel redelijk wat onderdelen in. Vééééél plezier ermee.;) |
Ik heb deze eens gekocht op Ebay voor +/-20 euro uit Engeland. Ik vind dit trouwens echt weinig en ben blij dat ik deze heb.
Ondertussen wordt dit een eerbetoon voor Bruce Mclaren die nog maar pas is overleden ! |
Quote:
|
Quote:
'k Zit er nog nie redelijk naast...:o zo'n 40 jaar! Bedankt voor de info Nietemin ga ik hier mijn best doen om dit tot een goed einde te brengen. |
Quote:
|
20 euro voor deze kit is echt wel een koopje! Groot gelijk dat je hebt toegehapt.
En wat betreft de kwaliteit van de kits: Heller heeft inderdaad een vrij "basic" imago, maar ze hebben in het verleden ook kwalitatief zeer goede kits gemaakt. Denk bv maar eens aan de Citroen 15CV op 1/8 (!): de Traction Avant of bijgenaamd "Reine de la route" (Koningin van de weg) of ook wel "déesse" (letterlijk: godin). Bemerk trouwens de weinig subtiele verwijzing van de latere DS naar deze Traction Avant... |
Als ik mij niet vergis is deze kit jaren later terug uitgekomen van Union, nl. de serie: Collections Rémomeratrice. (The Memorial collections). Ik heb daar ettelijke jaren geleden een Brabham BT33 van in handen gehad.
Ik vond er niet direct iets van terug behalve deze:http://www.hobbyxstyle.com/en/produc...id=0&StoreID=2 Op de website die Guido aangeeft staat er ook een referentie naar deze kit, scroll naar beneden tot 1968. http://www.bruce-mclaren.com/the-cars/scale-models.html Ben er eerlijk gezegd niet 100% zeker van, maar ik dacht dat de Union-kit min of meer een heruitgave was van de Heller kit. In ieder geval de moeite waard om in huis te hebben.:applaus: |
Quote:
@ Guido; een zeer mooi verhaal van den Bruce, maar ik zal mijn nickname wel behouden!:p Al is het wel verleidelijk gezien de snelheid die Mclaren voor heeft op Ferrari... Neeneeneneeenenenee Frederic, houden die naam verdorie! (was tegen mezelf:crazy::p) |
Quote:
|
voor de liefhebbers: Deze kit staat nu te koop op Ebay. de livery ziet er recenter uit dan de mijne ...
http://cgi.ebay.nl/McLAREN-M7A-1968-...-/120567723006 :bye: |
5 Attachment(s)
een kleine Update van de gevorderde werken;
Alle onderdelen heb ik in de primer gezet en wat bleek!? Voor een oude doos zagen de onderdelen er nog goed uit. De radiator zag er wel niet echt uit. dan maar wat aanpassingen gebracht. het middelste verwijderd en geschuurd en in de plaats een net gehangen. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1278423596 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1278423596 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1278423596 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1278423596 De koelgaten eraan gekleeft en de naden toegesmeert met putty. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1278423596 |
1 Attachment(s)
De onderdelen in de primer en voor zien van 1 mistcoat en 3 wetcoats.
Dan laten drogen in mijn 'droogkast' http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1278423974 |
4 Attachment(s)
Ondertussen heeft de Mclaren tijd genoeg gehad om uit te harden. De body onderdelen werden voorzien van hun decals. Deze decals waren echter zeer erg breekbaar!!!(de ouderdom zal er wel voor iets tussen zitten zeker?) 2 stuks kraakten bij het verwijderen van het decalsheet maar konden gelukkig nog aangebracht worden zonder te veel op te vallen.
Na het aanbrengen van de decals werden de onderdelen voorzien van een vernislaag. Na een week te hebben uitgehard heb ik alles eens goed in de wax gezet. het zitje werd mat zwart geschilderd en bewerk met de sminkdoosjes van Tamiya. Dit is niet erg goed gelukt en wordt zeker nog eens onder handen genomen! de foto's; http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1280774271 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1280774271 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1280774271 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1280774271 |
3 Attachment(s)
|
Prachtig! Ik ben (op een gezonde manier) erg jaloers op deze fantastische WIP van een oermooi model dat geweldig zeldzaam geworden is...
Doe zo voort! |
Zeer mooi. Ik ben geen F1 fan maar dit oudere spul vind ik wel mooi om te zien.
|
Zo'n oude F1 blijft toch iets uitstralen vind ik.
Prachtige vorderingen.;) |
Knappe built, het geel is zeer mooi gespoten wat toch niet zo evident is.
|
Quote:
Nog van dat, aub ... |
een juweeltje ! ik blijf dit ook volgen :drewl:
|
5 Attachment(s)
Mercikes allemaal !:worship:
Ik ben blij dat ik weer op het goede spoor ben op modelbouwgebied want na 1,5 jaar te verbouwen is het niet evident om terug de draad op te nemen. Tips of comentaren blijven welkom! Kleine update dan; Aangezien ik van plan ben om deze wat meer details mee te geven (de doos zelf is al redelijk gedetailleerd !) heb ik het een en het ander gescratcht. De pedalen zagen er wat troosteloos uit en die heb ik voorzien van stangen die achter de pedalen hangen en dit op een bodembje geplaatst om zo mooi in de cockpit te passen. De brandblussers zaten wel in de kit maar waren onbruikbaar. deze werden ook zelf gemaakt. aan de remreservoiren heb ik leidingen voorzien die dan onder de pedalen verdwijnen. Ook werdt er een stuurstang voorzien. De luchtzuigers op de motor werden voorzien van een laagje chrome en de wielen ook. het binnenste van de velg werd dan weer zwart geschilderd.De Snelheidsmeters worden achteraan verde uitgewerkt. De foto's; http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1281115483 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1281115483 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1281115483 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1281115483 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1281115483 |
3 Attachment(s)
|
Ik zit nog altijd stil zwijgend mee te volgen.
|
4 Attachment(s)
Na het bekijken van de referenties moest er 8 kabeltjes lopen van juist onder de luchtzuigers tot centraal vooraan aan de motorblok. er waren stukjes voorzien maar die waren veel te dik. moest ik er de kabels overspannen die er wel zouden oppassen dan zouden ze veel te dik uitvallen. dus heb ik die stukjes verwijderd (omcirkeld op de foto) en heel kleine gaatjes erin geboord. gaatjes net groot genoeg dat er kabeltjes inpasten van 0,28mm. dit was zeer fijn werk die je best op je gemak doet. zenuwachtig wordt je er van! met het resultaat ben ik zeer tevreden.
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1281633067 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1281633067 Voor de rest heb ik veel prutswerk gedaan en alle plastieken verbindingen vervangen door ijzeren stukken. zo komt dit net iets echter over. de veringen werden zelf vervaardigd (begint een gewoonte te worden :rolleyes:) en gemonteerd. de uitlaten werden geschilderd en bewerkt met de shmink doosjes, en verder afgewerkt aan de motor. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1281633371 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1281633371 |
5 Attachment(s)
ook werden de meters voorzien van een cilinder vormig bakje achter het stuur en voorzien van bekabeling. de stuur inrichting werd gemaakt door buisjes van evergreen en geschilderd.
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1281633601 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1281633601 Wat foto's van het geheel dan; http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1281633601 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1281633601 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1281633601 Tot de volgende :bye: |
Amai, dit ziet er geweldig uit. Ook veel leuke toevoegingen te zien.:champagne:
Kijk al uit naar het vervolg.;) Speciaal machientje, knap.:applaus: |
4 Attachment(s)
Kleine update
De bekabeling aan de snelheidsmeters zijn vastgemaakt en gegroepeerd. De meegegoten bougies werden verwijderd, gaatjes geboord en voorzien van kabeltjes. De voorophanging wordt dan weer vevangen door metalen stukjes omdat ik vrees dat de gegoten 'plastieken' stukjes het zouden begeven. De veel te dikke koelbuis (die normaal van de radiator vooraan naar het motorblok loopt) is vervangen door een stukje messingbuis die dan op maat geplooid werd. Er is al veel meer gebeurd maar daar zijn nog geen foto's van... http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1282253961 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1282253961 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1282253961 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1282253961 :bye: |
"Neig"!
|
5 Attachment(s)
Na het scratchen van de voorophanging ben ik de motor voort gaan afwerken.
Zo werden de radiator, vat, en koelingen verder afgewerkt. Alles werd voorzien van de nodige bekabeling en mooi op zijn plaats gezet. ook de koelbuis, die van de radiator vooraan komt, werd afgewerkt met bescherming in de clips werden na gebootst met fijne reepjes BMF. die werd dan ook op zijn plaats gezet. Dan een moeilijk moment; de steunen voor de achtervleugel werden gepresenteerd op de motor om te zien of de vleugel wel recht stond ten opzichte van de wagen. om dit nog beter te zien werden de achterwielen voorlopig geplaatst. dit was niet zo makkelijk omdat de vleugel nogal hoog staat en het meten nogal moeilijk was wegens te weinig plaats naast de wielen. dan maar wat improviseren met het model tegen de muur te plaatsen en aftekenen wat de hoogte was. Alles moet wel nog wat bijgestipt worden an afwerken met de schminkdoosjes. De foto's; http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1282632192 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1282632192 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1282632192 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1282632192 Dan maar naar buiten omdat het binnen toch te donker werd... http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1282632192 |
5 Attachment(s)
|
Erg mooi! En... zoals je zelf nu wel ondervonden zal hebben, het ideale moemnt van de dag om buitenopnamen te nemen is 's avonds, wanneer de zon bijna onder is. In de winter duurt dit 'moment' wat langer natuurlijk, dan kan je wat langer foto's staan nemen, in de zomer is dit moment van perfect licht snel voorbij...
|
Ja man, dit is ook een aardig stukje modelbouw aan het worden. Knappe scratch onderdelen en een hele mooie motor.
Dit wordt een uniek modelleke;) |
Quote:
|
All times are GMT +2. The time now is 10:29. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.