![]() |
Datsun 280Z - Airfix - 1/24
5 Attachment(s)
Een paar jaar geleden, op de beurs van Jabbeke, heb ik dit oude kitje voor een prijsje op de kop kunnen tikken. Het was de eerste kit die een race-versie van de 280Z voor moet stellen die ik ooit tegenkwam.
De kit is een eenvoudig kitje, zo eentje waar men destijds een elektro-motortje met bijhorende batterijen moest inbouwen. Het onderstel is daarom helemaal niet gedetailleerd. Het interieur klopt van geen kanten omdat de batterij-bak daar zijn plaats heeft gekregen, met als gevolg dat de zetel wat kort uitvalt. De carrosserie is van stevige plastiek gegoten, wel wat ruw afgewerkt, en een paar panellines die niet helemaal gegoten waren. De werken aan de carrosserie vallen wel mee, eens goed glad schuren en de panellines uitkrassen. Dat laatste zal geen probleem geven, de plastiek is zeer dik, zeker als ik een vergelijk maak met andere kits. Het onderstel is een paar ander mouwen, maar dat zal ook wel lukken. De decals die bij deze kit zitten zijn ondertussen waardeloos, ik denk dat ze uiteenvallen als ze met water in aanraking komen. Omdat ik de laatste dagen, zeker toen ik de kast aan het herschikken was, met deze in het koppeke zat, ben ik er maar mee begonnen. Als tussendoortje zal ik maar zeggen, alhoewel er nog een aantal staan te wachten op verdere afwerking.:o Allé, ik zal maar beginnen met de doos; http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1280607763 Eens kijken hoe de wielen onder de carrosserie passen; http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1280607782 En dit is de richting die ik uit wil; Zo in de aard van die grijze Skyline indertijd. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1280607782 De velgen werden indertijd samen met die van de Skyline KPGC-10 gespoten, dus die zijn al klaar. De banden echter hebben nog een serieuze schuurbeurt nodig om ze deftig te krijgen. De bovenste velgen zijn voor de 280Z. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1280607782 De velgen zijn gespoten met Burnt-Metal (Modelmaster) en daarna opgeboend. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1280607782 |
5 Attachment(s)
Het chassis met interieur.
Zo zou het moet zijn; http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1280609192 En zo ziet het eruit in mijn geval; http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1280609211 Door de zijruit bekeken ziet men dat er geen plaats is om een deftige stoel te zetten. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1280609211 Een blik door de achterruit levert volgend uitzicht op; http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1280609211 En met afdekplaat; http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1280609211 De bedoeling is dat ik die afdekplaat ga gebruiken, niet zoals op bovenstaande foto, maar het zal wel duidelijk worden tijdens het verdere verloop. |
5 Attachment(s)
Awel, dan maar de zaag en de dremel boven gehaald.
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1280609776 Na het verwijderen van de batterij-bak, heb ik een chassis in 3 stukken, links het voorste stuk met daaraan het klepje van de batterij-bak en rechts het achterste deel. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1280609794 Het klepje werd met wat tape op zijn plaats gehouden. Ook zie je hier dat er aan de onderkant zo goed als geen details te bespeuren zijn. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1280609794 Eens alles is glad en vlak geschuurd is het chassis klaar om er een nieuwe bodemplaat in te maken. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1280609794 Na wat meet-, snij-, pas- en lijmwerk is dit de stand van zaken. Nadeel van secondenlijm, je kan er je "fikkels" mee aan elkaar lijmen. :frusty: http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1280609794 |
5 Attachment(s)
En zo ziet de onderkant er uit;
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1280610495 Omdat die weinige details toch niks voorstelden, is met behulp van een schuurmachine alles glad geschuurd. Ik ga daar ook nog een nieuwe plaat tegenplakken zodat de gaten verdwijnen en de chassisbalken opnieuw scratchen. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1280610515 Het dashboard moet volgens plan aan de binnenkant van de carrosserie bevestigd worden, maar volgens mijn planning wordt het aan het chassis vast gemaakt. Dus kwam er wat meet- en paswerk aan te pas. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1280610515 Dan gaan we de dashboardconstructie eens dry-fitten, samen met de nieuwe kuipzetel. Let ook op de afdekplaat achter de zetel. deze is nu mee ingewerkt en zorgt ook voor de nodige stevigheid. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1280610515 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1280610515 Volgende stap zal het scratchen zijn van de middenconsole. Het meegeleverd exemplaar valt nu duidelijk te kort uit. De zetel moet ook nog pootjes krijgen. Daarna wordt er ook nog een simpele rolkooi gemaakt worden. Ach, werk zat. :D |
3 Attachment(s)
Uiteraard moet er met zoveel scratchwerk regelmatig gepast worden;
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1280611781 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1280611800 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1280612694 Tot zover de start van dit (ver)bouwproject.;) |
Ha, dit is er weer zo één van "we kopen een bouwdoos, gooien alle onderdelen weg en behouden het plan, en we beginnen vanaf nul" ;)
Ik hou hem in het oog, want zo'n gedurfd project, daar hou ik wel van ;) |
Quote:
|
Gij moet nogal een Mish Mash dooske hebben zeg...:+
Tof project ! |
Wat is dat toch met die modelbouwers van tegenwoordig...
Zot is nie raar genoeg ! Gestoord moet het zijn ! Zoveel superformidastische kits op de markt...en nog MOET het deees gaan worden...:crazy: OK ; het zij zo :) Grtz, G ;) P.S. ah ja ik blijf volgen! |
4 Attachment(s)
Ook met deze kit heb ik me gisteren een uurtje geamuseerd.
Er is nog zoveel aan te passen, dat ik maar met het dashboard ben begonnen. Nu, in die tijd kwam dat allemaal zo nauw niet, sommige hadden een aangepast origineel dasboard zoals mijn referentievoorbeeld. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1284136758 Andere wagens hadden een zelfgemaakt dasboard. Nu, bij deze kit heb ik de keuze tussen een origineel en een race-versie. Maar de race-versie die ik wil gebruiken, is nu niet echt ideaal. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1284136749 Dus werd de achterwand eraf gehaald, de meegegoten knopjes weggeschuurd en meters die hier nog te zien zijn, verdwijnen ook nog. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1284137192 Deze decals van de nodige dasboardmeters zullen nog van pas komen. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1284137192 |
4 Attachment(s)
In het dasboard werden nieuwe gaten uitgemeten, geboord en mooi rond gevijld.
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1284137530 Er werd vervolgens een plastiek plaatje in het dasboard gelijmd, zodat men de indruk krijgt dat de meters nu dieper liggen. Hier kunnen dan de decals in geplakt worden. Ook de achterwand werd terug gelijmd en er werd tevens een gat voorzien voor de stuurstang. Op de voorgrond zien jullie ook wat mish-mashspullen die eventueel dienst kunnen gaan doen als schakelaars en knopjes. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1284137539 Met stuurwiel. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1284137539 Met dasboard, stuurwiel en zetel gedryfitted op het chassis. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1284137539 Let wel dat de zetel nog niet op de juiste hoogte staat, hij komt nog hoger te staan. En zo komt de goesting stilletjes aan terug.;) |
Deze was mij in de vakantie enigszins ontgaan... Als je van een Airfix op 1/24ste een deftig model wil maken, dan heb je 2 opties. De vensters binnenin zwart spuiten zodanig dat je niets ziet, ofwel het bijl erin, nu ja, modelbouwzaag en -mesjes en dremel.
Dat onze Nismo opnieuw de chirurgische toer zou opgaan, stond in de sterren. Goeie moed, veel plezier en we gaan weer geïnteresseerd meevolgen! |
Inderdaad een gaaf modelekke Nismo,
Maar uhh, is zonne 280 geen achterwiel aandrijver?? Waar is dan de tunnel waar de cardanas doorheen moet lopen?;) Misschien ook maar scratchen zeker! Succes hè man. maar doe niet al te moeilijk hè.:( |
Quote:
Zo moet het ongeveer gaan worden: Quote:
|
5 Attachment(s)
Eindelijk nog eens wat tijd gevonden om te knutselen.
Keus genoeg om aan te werken, daar niet van, maar toch deze 280Z effen op tafel gelegd. Het was de bedoeling om het chassis van zijn wielen te voorzien. De velgen zijn op een paar details na ok, maar de bandjes moesten nog een schuurbeurt krijgen. De achterste dan maar op het boormachine geplaatst, laten draaien en zodoende de bandjes vlak geschuurd. De voorste banden werden op de velg getrokken en de gehele stuurinstallatie werd ge-dry-fitted. Wat bleek, de voorste banden/velgen staan te diep naar binnen; http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1289775850 En de wagen staat wat te hoog aan de voorkant. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1289775860 Dan de achterwielen ook eens droogpassen en wat blijkt, achteraan staat hij ook wat te hoog. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1289775860 Dan maar eerst de achteras (lasbaguette) op de juiste lengte gemaakt en dan eens kijken of ze niet uit de wielkasten komen. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1289775860 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1289775860 Dat ziet er goed uit, nu de boel achteraan eens gaan verlagen. |
5 Attachment(s)
Wat hebben we nodig om te verlagen;
1: een plastiek buisje waar we onze achteras kunnen doorsteken. 2: een boormachine met boren en iets om te meten. 3: secondenlijm en eventueel zip-kicker De gaten werden afgetekend en uitgeboord, het plastick buisje wordt eerst op lengte gezaagd en daarna vastgelijmd. Zip-kicker doet de secondenlijm onmiddelijk opdrogen. Probleem bij zo'n verlaging zijn de oorsprongelijke gaten die in de weg staan om fatsoenlijk te kunnen boren. Maar soit, zo ziet er uit. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1289776314 Dry-fit van de achteras. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1289776324 Dry-fit met de carrosserie. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1289776324 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1289776324 De nodige gaten werden opgevuld met wat plasticard. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1289776324 |
4 Attachment(s)
Als jullie de laatste foto goed hebben bekeken, dan zien jullie een gat in het wielhuis. Daar kwam het tandwiel van het elektomotortje naar buiten.
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1289777041 Dat gat moest toegemaakt worden. Met wat tape te plakken in het wielhuis werd een mal gemaakt die dan op een stuk plasticard werd geplakt. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1289777050 Deze werd dan uitgeknipt, mooi rond geschuurd en na eerst gepast te hebben, vastgeplakt in het wielhuis. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1289777050 Net achter het wiel zien jullie dat er een gleuf werd gevijld, deze dient namelijk om de uitlaat in vast te lijmen. Het eindstuk wordt van deze aluminium buis gemaakt, de rest wordt gescratched van sprue of iets soortgelijks. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1289777050 Zo, binnenkort de voorwielophanging aanpassen, deze wordt op dezelfde manier gemaakt als achteraan. De wielen kunnen dan wel niet draaien, maar dat deert me niet. Plasticard, my friend. ;) |
Mooie update !!
En inderdaad, de wielen hoeven niet te kunnen draaien e, anders bolt je model misschien wel van tafel af !! |
5 Attachment(s)
Ach wat, gisterenavond had ik zo iets van;
Wordt het niet tijd dat diene Datsun eens deftig op zijn wielen komt te staan. Nu, ik had een paar posts eerder al gemeld dat als ik de originele stuurinrichting zou gebruiken, de voorste wielen te ver naar binnen stonden en de wagen tevens te hoog stond. De voorste banden waren ook nog eens een beetje te dik naar mijn goesting, dus werden mijn hulpmiddelen maar bovengehaald, zijnde een aangepaste velg voor op het boormachine te zetten en schuurpapier. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1309044332 Het boormachine werd vastgezet, men late het draaien en met schuurpapier werden de voorste banden op maat geschuurd. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1309044348 Na het schuren werden de bandjes terug op de velg geplaatst. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1309044348 Dan de velg/band combinatie eens dryfitten en het is duidelijk dat de wagen vooraan lager moet komen. Linksvooraan; http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1309044348 Rechtsvooraan; http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1309044348 |
5 Attachment(s)
Dan werd de originele stuurinrichting (zie rode pijl) opzij gelegd, de bevestigingspunten werden dan ook verwijderd van het chassis.
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1309044663 Ik ging dan maar te werk zoals achteraan, eerst werd een lasbaguette op maat geknipt zodat de wielen mooi onder de carrosserie komen te liggen. Daarna werd er een plastiek buisje over het koperen asje geschoven, waarna de zogenoemde voorste ophanging met behulp van wat plasticard en tape op de juiste plaats gedry-fitted. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1309044680 Alvorens alles vast te lijmen, werd eerst de carrosserie er nog eens opgezet. En wat blijkt, de rijhoogte is wat mij betreft ok, de wielen staan mooi in het midden van de wielkasten. Linksvoor; http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1309044680 Rechtsvoor; http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1309044680 Daarna werden de nodige onderdelen vastgelijmd. De wielen kunnen nu wel niet naar links of rechts draaien, maar dat deert mij niet. En wat die voorste as betreft, als het model op zijn wielen staat, zie je daar toch niks van. Het gaat er mij om dat dit model mooi op zijn pootjes komt te staan en dat we op die manier van deze kit alsnog iets deftigs proberen te maken. Na het vast lijmen, werden alle wielen gemonteerd, de carrosserie erop gezet en da ziet het geheel er zo uit; http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1309044680 De rijhoogte ziet er toch al stukken beter uit en de wielen staan ook mooi in het midden van de wiekasten, zowel voor- als achteraan. Tot de volgende update.;) |
4 Attachment(s)
Nu, als men door de velgen heen kijkt, dan is daar ook maar een kale kermis. Daarom ben ik maar eens in mijn onderdelendoos op zoek gegaan naar gepaste schijfremmen.
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1309203848 Een badje ovenreiniger kan nooit kwaad. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1309203848 Dan heb ik de opening waarin de stuurinrichting moest komen ook maar dicht gemaakt. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1309203848 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1309203848 Dat ziet er al stukken beter uit, zeker als er ook nog eens schijfremmen op komen te zitten. Nu weet ik niet of deze wagen toen al 4 schijfremmen had, ik dacht vooraan schijfremmen en achteraan trommels, maar dat maakt voor mij niet uit. Ik zal dat eens moeten opzoeken. Tot de volgende update. ;) |
mooie wagen, mooie bouw...
De 280ZX heeft schijven voor en achter, ik vermoed dat dat met de 280Z niet anders is. M.i. zijn trommels toch maar gebruikt tot eind jaren zestig, begin jaren zeventig, en van toen af, uitsluitend schijven. En al zeker op race wagens. Wim |
Quote:
|
All times are GMT +2. The time now is 14:42. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.