![]() |
Lotus 25 Coventry Climax - Tamiya - 1/20
3 Attachment(s)
Tussen de afwerkingswerken in het huis door toch nog eens tijd gevonden om een kit onder de arm te nemen.
De bedoeling is voor mij om, zoals bij iedere kit, weer een beetje de grenzen te verleggen. Zoals bij de MP4/8 zal ook de boel weer iets meer gedetaileerd worden als normaal, maar ik ga vooral proberen om enkele onderdelen in white metal te gieten ... maar daarover later meer. Na het nodige opzoekingswerk op het net heb ik dan toch enkele foto's gevonden. Hier bleek dat Tamiya wel zijn best gedaan had, maar er toch enkele zaken serieus anders zijn op de echte wagen. Eerst werd vooraan het water reservoir verwijderd. Dit zal dus achteraf opnieuw gebouwd moeten worden. Nadat er een hele hoop gaten, uitsparingen, ... vooraan dicht gemaakt werden is de 'front bulkhead' bijna klaar. Ik moet enkel nog een plaat foto-etsen met de nodige gaten waaraan achteraf ook de steunen voor de voorste radiator bevestigd zullen worden. http://www.depaddock.eu/forum/attach...8&d=1284757631 Aan de zijkanten zijn alle rivets weggeschuurd. Deze zullen vervangen worden door aparte rivets omdat die feller aftekenen. De ophangingspunten zullen allemaal verwijderd worden en vervangen door echte gewrichten, maar dan moesten eerst de wielpunten nog gemarkeerd worden. Achteraan werden de opnamepunten voor de rolbeugel verwijderd omdat ze op een totaal verkeerde plaats staan en ook niet correct zijn. De nieuwe zijn gemaakt uit PS en zullen nadien dienen om de rolbeugel op te monteren. http://www.depaddock.eu/forum/attach...9&d=1284757631 http://www.depaddock.eu/forum/attach...0&d=1284757631 In deze fase is er nog veel voorbereidend werk. Veel PE tekenen vervolgens als ik iets tegenkom en daarom gaat het op dit moment niet zo snel vooruit. |
Joepie! Den Tom is weer aan de slag gegaan! Dat wordt weer van dichtbij volgen en... genieten ;)
|
Quote:
En mag ik je langs deze weg ook proficiat wensen met jullie gezinsuitbreiding. :applaus::champagne: |
Dit doet goed. Ik ben blij dat we weer eens iets van je horen Tom. Ook van onze kant van harte gefeliciteerd met jullie gezinsuitbreiding. En natuurlijk ga ik weer met heel veel interesse je verslag volgen.
|
Hey, den Tom is terug van weg geweest.:champagne:
Dit wordt weer genieten hé. Veel succes en ik volg.;) |
hiha we zijn weer vertrokken voor een dol modelbouwritje :applaus:
by the way, heb nog ergens zo nen half afgewerkte liggen, als je hem ooit moest nodig hebben om iets te proberen.... ;) |
Woohoo!!! Kijk nu al uit naar de voortgang Tom!
|
5 Attachment(s)
Veel is er de laatste dagen niet gebeurd, allé, toch niet wat zichtbaar is. Eerst en vooral begonnen met het verwijderen van ALLE rivets die er nog stonden en dan de ophanging vooraan + de ophangingspunten achteraan weggehaald.
De bedoeling is om de complete ophanging opnieuw te bouwen, want de Tamiya stukken staan me niet aan. Te weinig detail, en enkele zaken kloppen niet. Eerst en vooral moeten dus de ophangingspunten uitgewerkt worden. Vooraan is dit vrij simpel, achteraan de originele bevestigingen, die aan de monocoque vastgegoten zitten, verwijderd en dan de nieuwe getekend om te etsen. Samen met dit tekenwerk dan ook maar de voorste bulkhead toegevoegd. Deze wil ik in PE maken omdat er enkele steuntjes moeten komen waarop de radiatorsteunen moeten komen, maar ze in kunststof maken is gewoon niet sterk genoeg. Ook is het op die manier simpel om de gaten voor de rempompen, koppelingspomp, stuurstang, ... te voorzien. Uiteindelijk heb ik dan ook nog de steunen voor de pedalen getekend om te etsen, omdat de kit delen lompe plastic blokken zijn die dan ook nog niet 100% kloppen. Zo, klaar om te etsen ... maar dan blijkt de inkt op te zijn om de transparant te printen. OK ... dan nog maar wat verder tekenen. Ah, de motor steun! Tamiya heeft 2 steunen onder het motorblok. Goede oplossing, maar niet correct. Het motorblok hangt met een grote plaat op aan de rolbeugel. Tamiya maakt deze plaat ook wel, maar voorziet geen motorsteunen. In plaats van een ster vorm maken ze een driehoek. Spijtig, want een klein beetje aandacht had wel voor een grotere correctheid gezorgd. Dus ... ook maar een nieuwe motorsteun etsen. http://www.depaddock.eu/forum/attach...4&d=1285506427 Omdat we niet kunnen etsen zullen we dan maar de onderzijde aanpakken. De koelwaterleidingen zijn aan de onderzijde meegegoten in de bodem. Deze wil ik vervangen door buisjes dus zal het kunststof profiel weggefreesd moeten worden. Freesmachine aan de gang, een grote frees van 2mm erin en enkele minuten later ziet alles er keurig uit. http://www.depaddock.eu/forum/attach...5&d=1285506427 Voor het aandrijfwerk van de inwendige motoronderdelen heeft Tamiya dan wel weer moeite gedaan. Het waterpomphuis, leidungen, ... zien er wel mooi uit. De riemschijf van de aandrijving van de benzinepomp (?) is echter vergeten en vervangen door het traject van de riem zelf. Tijd dus om een nieuwe riemschijf te maken. Eerst een stukje aluminium afgedraaid op 4 mm, dan 8 gaten met behulp van de verdeelkop geboord in de voorkant en dan de binnenzijde lichtjes uitgedraaid. http://www.depaddock.eu/forum/attach...6&d=1285506427 Daarna met een freesje van 0,4mm de tanden op de buitenkant van de schijf ingefreesd. Ongeveer 1 uur na de start hebben we dan dit resultaat. http://www.depaddock.eu/forum/attach...7&d=1285506427 Volgende stap, omdat we toch niet kunnen etsen, zijn dan de remschijven. Deze zijn al volledig uitgetekend en de volgende stap is draaien en frezen. Het valt wel op dat de wielen op deze wagen met 6 bouten vaststaan, terwijl destijds het merendeel 5 bouten gebruikte. http://www.depaddock.eu/forum/attach...8&d=1285506427 |
:drewl::drewl::drewl:
Ik hoop dat je meegaat naar Nieuwegein, en dan deze WIP meebrengt zodat wij er nog wat kunnen over kwijlen, euh, praten bedoel ik? |
En dan zeggen ze iets van mij over die 280Z;
Quote:
|
ni normaal jong ( maar dat wisten we al )
Proficiat trouwens |
Schijven
5 Attachment(s)
De eerste test na de verhuis met etsen is niet echt gelukt. De delen waren een beetje overbelicht en ik had ook de verkeerde materiaaldikte gekozen. Ik ben de ets-tank nog aan het installeren, dus dan maar verder gegaan met de remschijven.
Om het uitzicht zo realistisch mogelijk te houden heb ik ervoor gekozen ze uit metaal te maken. Ik werk voor de modellen meestal met resin staven, wat ik ook voor de MP4/8 gebruikt heb om remschijven te maken, maar hier wilde ik toch voor metaal gaan. Als de kleur van de schijf iets te licht uitvalt kan ik het nog altijd aanpakken. Eerst een vooral een staaf op diameter gedraaid en dan voorzien van een gat van 2,5mm, dat daarna uitgedraaid werd op 2,6mm. http://www.depaddock.eu/forum/attach...7&d=1286736883 Ik ben voor het maken van de schijf eerst met de achterkant aan de gang gegaan. De schijf is conisch van achter (en vanvoren bij gevolg natuurlijk ook) en eerst heb ik de conische kamer uitgedraaid. Daarna werden de 6 gaten van 0,8mm geboord. Om het geheel af te werken werd het met een korrel 200 schuurpapier opgeschuurd ... het resultaat ziet er aan de achterzijde zo uit. http://www.depaddock.eu/forum/attach...8&d=1286736883 Aan de voorzijde is het minder fraai. De ruwe vorm klopt wel, maar zoals jullie kunnen zien is het oppervlak erg ruw. Logisch, het is gewoon met een steekbeitel afgestoken en om het oppervlak achteraf nog mooi glad te kunnen draaien is aan de voorkant alles met 0,1mm overmaat gedraaid. http://www.depaddock.eu/forum/attach...9&d=1286736883 Maar ... hoe span je in godsnaam zo iets op? Eigenlijk simpel. Je maakt een houder waarin een kamer gelijk aan de remschijfdiameter uitgedraaid is. Hierdoor ben je steeds zeker dat de schijf mooi gecentreerd blijft en dus niet zal slingeren. De diepte van de kamer is minder dan de dikte van de schijf zodat de voorkant moeiteloos bewerkt worden kan. http://www.depaddock.eu/forum/attach...0&d=1286736883 Om alles samen te houden wordt alles goed ontvet en ... met secondenlijm samen gekleefd. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1286736883 |
2 Attachment(s)
De volgende stap was het vlakken en opschuren van de schijf. Daarna werd de conische kant op de voorzijde van de schijf gedraaid.
http://www.depaddock.eu/forum/attach...2&d=1286737198 Afgewerkt ziet één schijf er zo uit. http://www.depaddock.eu/forum/attach...3&d=1286737198 Normaal gebruik ik 2 klauwen om remschijven te maken zodat je in paren kan werken en alles sneller voorruit gaat. Omdat de houder echter in 1 klauw zit en de schijf in de andere kan ik maar schijf per schijf maken/ Het maken van hulpstukken en werktuigen is tijdrovend maar ... nodig om een perfect resultaat te krijgen. |
Quote:
|
2 Attachment(s)
De 4 remschijven zijn ondertussen gedraaid. De eerste is altijd even zoeken, de 3 anderen gaan dan natuurlijk vlotter. Ze zijn wel nog niet afgewerkt, de bedoeling is om ze nog te verwarmen waardoor ze een bruinere kleur zullen krijgen en om de 'klokken' nog te zandstralen.
Volgende stap is dus de rest van de wielophanging. http://www.depaddock.eu/forum/attach...9&d=1287323212 Gisteren het één en ander ge-etst, waaronder de bovenzijde van de 'bulkhead'. Het heeft wel 2 pogingen nodig gehad want bij de eerste had ik afleiding van 2 duistere individuen die mij deden vergeten dat ik aan 2 kanten moest belichten. Het is dus toch geluk hé heren! :D Eerst en vooral werd de voorzijde van het chassis dunner gefreesd omdat het PE deel 0,3mm dik is. http://www.depaddock.eu/forum/attach...0&d=1287323212 Als alles samengebouwd is ziet het er zo uit. De contour werd gelijk gemaakt en de voorste ophangingspunten op de bulkhead dunner. |
2 Attachment(s)
Samen met de PE stukken werden ook nog de ophangingspunten achteraan gemaakt. De 0,1mm dunne stukjes werden in de juiste vorm geplooid en op het chassis gekleefd.
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1287323587 Het chassis is ondertussen geschuurd met een #600 en zal in de komende dagen een primer laag krijgen om de grote fouten eruit te halen. http://www.depaddock.eu/forum/attach...2&d=1287323587 |
Quote:
Het zal volgens mij toch aan het water gelegen hebben. Dubbelzijdig nat water gebruikt deze keer? :champagne: |
Quote:
|
4 Attachment(s)
De primer werd gezet en uiteindelijk vielen de foutjes nogal mee.
http://www.depaddock.eu/forum/attach...7&d=1287607142 Ook de lasnaden aan de motorsteun/rolbeugel steun vielen uiteindelijk beter mee dan verwacht. http://www.depaddock.eu/forum/attach...8&d=1287607142 Na het schuren werd ook de eerste laag grijs gezet, de uiteindelijke kleur die het interieur moet krijgen. De laatste dunne laag zal gezet worden nadat de rivets allemaal droog zijn. Het voorste gedeelte met een resem rivets op de bodem en bovenaan de 'bulkhead' ... http://www.depaddock.eu/forum/attach...9&d=1287607142 ... en achteraan aan de steunen en het chassis. http://www.depaddock.eu/forum/attach...0&d=1287607142 Dit zijn alleen de rivets op het grijze chassis gedeelte, het groene chassis gedeelte moet nog gedaan worden. |
Erg indrukwekkend, die rivetten! Maar... hoe heb je dit gedaan?
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
En dat is?...:o |
Quote:
|
3 Attachment(s)
Na het drogen van de rivets hebben deze een zeer dun laagje verf gekregen van dezelfde kleur als de rest van het chassis en daarna een laagje vernis. Er moet trouwens nog op de rivets afgeplakt worden, en ik heb schrik dat ze anders gaan loskomen.
Omdat alles nu ligt te drogen en de vernis pas binnen enkele dagen doorgehard is ga ik even verder met de wiel ophanging. Net zoals bij de echte auto moet de remschijf natuurlijk op een rotor gemonteerd worden. Op die rotor staan namelijk ook de wielbouten gemonteerd. Ik ben vertrokken van een resin staaf die eerst op een kleinere diameter afgedraaid werd omdat op diameter frezen te veel tijd in beslag zou nemen. Daarna werd de klauw op de CNC-frees ingespannen en met een freesje van 1,2mm werd het profiel en de contour gefreesd. http://www.depaddock.eu/forum/attach...0&d=1287811344 Na het contour frezen werden de gaten voor de wielbouten gemaakt met een boortje van 0,8mm. Tot zo ver ziet het er dan zo uit ... http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1287811344 Eentje is er klaar, nog 3 te gaan. Nu de programma's klaar zijn zal dat maar enkele minuten duren. De wielbouten moeten nog op lengte gemaakt worden, maar dat zal pas gebeuren als ik alle onderdelen voor de wielen klaar heb zodat er fatsoenlijk gepast kan worden. http://www.depaddock.eu/forum/attach...2&d=1287811344 |
1 Attachment(s)
Vandaag werden de resterende 3 rotors gemaakt. Hoe zo'n deel gefreesd wordt kan je hier zien.
Voorlopig is dit de inventaris van de onderdelen ... http://www.depaddock.eu/forum/attach...5&d=1287862030 Om ervoor te zorgen dat alles mooi uitgelijnd en recht gemonteerd wordt heb ik een klein werktuigje gemaakt (uiterst rechts op de foto). Met behulp van dit stukje worden de onderdelen samengebouwd en dan uiteindelijk verlijmd. Op die manier ben ik zeker dat de wielbouten allemaal mooi echt en evenwijdig staan. |
Dit is echt genieten!:worship:
Modelbouw van de bovenste plank! Laat maar komen die updates. |
1 Attachment(s)
De bedoeling van de remschijven was om het een ruwere structuur te geven. Zandstralen leek me een goed alternatief, temeer dat ik die techniek voor andere onderdelen later in deze built wil gaan gebruiken.
De badger zandstraal benodigdheden werden al enkele maanden geleden gekocht omdat ik eigenlijk een Ford DFV Motor op 1/12 wilde bouwen, maar eerst terug wat gevoel in de vingers krijgen met deze kit. Om een soort cabine te maken ben ik naar een dierenwinkel gereden en heb er voor €11 een kunststof aquarium gekocht. Als je deze omkeerd heb je een perfect transparante stolp. Uit schuim PVC werd een trechter gemaakt die onder de omgekeerde stolp komt te staan waardoor alle zand netjes opnieuw opgevangen kan worden. Om te verhinderen dan mijn nagels mee gestraald worden dan ook een paar dikke werkhandschoenen gemonteerd. Het ziet er dus allemaal zo uit ... http://www.depaddock.eu/forum/attach...6&d=1288542617 |
3 Attachment(s)
Terug naar de bouw zelf nu.
De remschijven werden op de remvlakken afgeplakt en het hart werd gezandstraald. Mooi, zo'n perfect gelijkte schijf, maar mensen die mijn manier van bouwen kennen weten waarschijnlijk al dat ik het daar niet bij laat. De remschijf werd aan een warmtebehandeling onderworpen waardoor het metaal een iets gelere kleur krijgt, net zoals een echte schijf. Het hard wordt daardoor donker grijs, net zoals een echte remschijf. http://www.depaddock.eu/forum/attach...7&d=1288545229 Vervolgens werden de wielbouten en moeren zilver gespoten want ze zijn in messing, en dat kan dus niet. De bouten die ik gebruik zijn M0,8, dus op schaal 1/20 is dat M16, wat dus net op schaal is. http://www.depaddock.eu/forum/attach...8&d=1288545229 Samengebouwd ziet het er zo uit: http://www.depaddock.eu/forum/attach...9&d=1288545229 De volgende stap is de centrale moer bouwen met splitpen die de remschijf en de rotor samen houdt op de wiellagers. |
1 Attachment(s)
Nu alles gemonteerd is en ook de centrale moeren gemonteerd zijn ziet het er zo uit:
http://www.depaddock.eu/forum/attach...2&d=1288634386 Er moet nog een wash en wat dry-brushing aa te pas komen om ze helemaal klaar te hebben. |
Jawadde.;)
|
hier komt een mens sprakeloos van zie... ja... ik twijfelde even mar dit is OOK NOG MODELBOUW... maar wel van een ander niveau...
proficiat met je gouden handen ! |
mooi bouwproject... Een handig iemand aan het werk!!
Vraaje: waar haal je die resin staven? Ik gebruik altijd aluminium op draaibank & frees, maar voor sommige toepassingen lijkt resin me wel net zo handig. vast bedankt Wim |
5 Attachment(s)
EINDELIJK nog eens tijd gehad om verder te doen aan de Lotus.
Na het vernissen van het grijze gedeelte op het chassis was het tijd voor het groene gedeelte. Eerst een deel van de flanken met witte primer gespoten omdat de achtergrond voor het wedstrijdnummer wit moet zijn. Vermits een witte decal op een donkere ondergrond nooit 100% wit is (of je moet er 2 of 3 over elkaar zetten) heb ik op de witte primer de cirkel voor het nummer afgeplakt met een speciale masking folie. Daarna alle rivets gezet ... gelukkig moeten ze niet 1 voor 1 gezet worden! :) http://www.depaddock.eu/forum/attach...8&d=1291660382 De bovenzijde ziet er zo uit ... http://www.depaddock.eu/forum/attach...9&d=1291660382 ... en de voorkant zo. http://www.depaddock.eu/forum/attach...0&d=1291660382 Vervolgens het groen gespoten, Britisch Racing Green is het geworden. Ik heb in dunne laagjes gewerkt omdat de rivets zo scherp blijven. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1291660382 Na enkele minuten het masker van het nummer verwijderd en het ziet er haarscherp uit. http://www.depaddock.eu/forum/attach...2&d=1291660382 |
:applaus:
Quote:
|
Quote:
Ikke ook benieuwd éh !!! Knap werk Tom :applaus: Grtz, G :) |
Quote:
|
1 Attachment(s)
De masking film die ik gebruikt heb is van Tenco. Het is een film waar je zelf vormen uit kan snijden en deze dan aanbrengen, je kan er strips uit snijden, ...
De manier die ik gebruikt heb is met een speciale cirkel snijder van het merk OLFA type CMP-3. Hiermee kan je zelf bepalen welke radius cirkels moeten hebben, je kan er zelf dunne lexan bodies mee snijden, enz. http://www.depaddock.eu/forum/attach...6&d=1292163791 Foto: Olfa website |
1 Attachment(s)
|
All times are GMT +2. The time now is 04:27. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.