![]() |
Audi Sport Quattro - Monte Carlo 1985 - Röhrl/Geistdörfer - Scale Production - 1/24
5 Attachment(s)
Lang geleden dat ik nog eens een rallymodel gebouwd heb. En dus heb ik besloten om, tussen het bouwen van de Ferrari 312T door, ook te gaan werken aan de iconische Audi Quattro uit 1985. Deze dus:
http://i9.photobucket.com/albums/a79...ro_real_01.jpghttp://i9.photobucket.com/albums/a79...ro_real_02.jpghttp://i9.photobucket.com/albums/a79...ro_real_03.jpg (met dank aan Gery voor de schat aan foto's) In feite gaat het hier om een transkit van Scale Production, waarvoor je ook een donorkit nodig hebt. Bij voorkeur de kit van de Tamiya Audi Quattro. Eens je die in handen hebt, kan je best beginnen met het aanpassen van het chassis. Zoals iedereen weet was de Sport Quattro een ingekorte versie van de originele Quattro, en dus moeten we dit ook doen op schaal. Het Tamiya-chassis moet hiervoor met 16mm ingekort worden (opgelet, NIET met 19mm zoals op de eerste versie van het bouwplan aangegeven staat). Ook de plaats waar je best in het chassis zaagt wordt op het bouwplan aangegeven. De blauwe stippellijn met de rode pijlen in het verlengde tonen aan waar je dit best doet. Het wegzagen van exact 16mm is misschien net iets té enthousiast (zoals ik deed) want als je een beetje scheef zaagt is je chassis net iets te kort, zodat je het weer moet opvullen met plasticard waar nodig. dat zijn de witte lijnen die je op mijn model kan zien. Omdat een verstevigingsdeel onderaan het chassis ook ten prooi viel aan de zaagwerkzaamheden, heb ik ze helemaal weggeschuurd en vervangen door plasticard. Ook vooraan en achteraan moet het chassis trouwens ingekort worden, zoals de andere blauwe stippellijnen aanduiden. Vooraan heb ik vervolgens met plasticard de weggezaagde onderdelen weer afgedekt zodat ze er weer 'normaal' uitzien. Verder moeten ook de aandrijfas (niet zichtbaar op deze foto) en de uitlaat ingekort worden met 16mm. Van de aandrijfas zie je wel een stukje aluminium dat blijkbaar in mijn donorkit ontbrak (afgebroken waarschijnlijk). De uitlaat werd ingekort, daar waar hij rechtdoor liep. De resin velgen zijn een goede mm te breed voor de meegeleverde banden. Ofwel ga je dus op zoek naar passende banden (die van de Tamiya Celica schijnen te passen), ofwel pas je de breedte van de velgen aan, zodat de banden erop passen. Ik koos voor dat laatste. De velgen werden met hun centrale as op een Dremel vastgemaakt, zodat ik ze op maat kon zagen. Twee van die centrale resin asjes begaven het hierbij, zodat ik ze moest vervangen door asjes uit Evergreen. De groene pijlen wijzen naar de plaatsen waar het aangepaste chassis moet vastgeschroefd worden op de body, dus heb ik daar gaatjes geboord. Zoals je kan zien vooraan links op de foto, had ik de juiste plaats eerst verkeerd ingeschat omdat ik er niet aan gedacht had dat de rolkooi ook nog op zijn plaats moest gezet worden. Dat is later gecorrigeerd eens ik de juiste ligplaatsen van die rolkooi aangeduid en uitgeboord heb. Daarvan zijn de witte cirkeltjes getuige: ik heb de gaten eerst helemaal doorgeboord, de rolkooi erin gepast, vervolgens de poten van de kooi op maat gezaagd waarna ik de onderkant van de uitgeboorde gaatjes weer dichtgemaakt heb met gepunchte plastic schijfjes. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1304864367 Op deze foto kan je zien waar exact ik de aandrijfas en de uitlaat ingekort heb. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1304864367 Hier zie je nog eens waar ik eerst geknoeid heb met de ligplaats van de verbindingsschroef, die later aangepast werd. De aandrijfas, waarvan een stuk ontbrak, werd vervolledigd dank zij een aantal stukjes aluminium buis. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1304864367 Aan de binnenzijde werd de centrale tunnel dichtgemaakt en werden alle pinnetjes eraf geschuurd. Achteraan werd een stuk plasticard gebruikt (voorzien in de kit) om de ruimte achter de stoelen af te dekken. De drie witte boutjes werden terug toegevoegd nadat het intensieve schuren van het achterste deel ze zo goed als onzichtbaar gemaakt had. In de 'hoedenplank' werden ook 2 gaten geboord om de rolkooi in te laten glijden. Helemaal achteraan aan die plank werd eerst een heel stuk weggesneden omdat ze anders niet in de transkit body past; daarna heb ik er een stukje plasticard aan vastgelijmd met de correcte afmetingen. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1304864367 Vervolgens wordt de samengebouwde rolkooi gedryfit, en alles schijnt te passen. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1304864367 |
1 Attachment(s)
Ook met de body op zijn plaats zit de rolkooi waar ze moet zitten. Dat lijkt nu allemaal nogal vlotjes en zonder voortdurend passen en fitten te gaan, maar vergis je niet: ik ben al 3 weken aan deze Audi bezig, en wat je ziet is de stand van zaken na heel wat aanpassingewerk! Zo bijvoorbeeld ook aan de voorzijde van de body: het radiatordeel dat apart in de kit zit, paste niet naadloos tussen de opening van de neuspartij. Om dit aan te passen heb ik een stuk plasticard gebruikt dat wél perfect tegen het radiatordeel zit, waarna ik de ruimte tussen resin neus en plasticard opgevuld heb met secondelijm en bloem. Ook de openingen waarin de pinkers moeten aangebracht worden moesten intensief aangepakt worden om alles nauwkeurig te doen passen. Verder heb ik een aantal stukes resin die niet mooi uit de gietmal gekomen zijn moeten bijwerken met wat plastic strip, en vond ik dat de grilles achteraan links en rechts, die natuurlijk uit afgegoten resin bestaan, niet meer de volledige detaillering vertoonden die wel te zien is op het plastic model. Daarom heb ik ze weggefreesd en vervangen door de grilles van het donormodel nadat ik ze daar uitgezaagd had. De beide velgen aan de linkerzijde zijn degene waarvan ik de resin as moeten vervangen heb door plastic rod. Omdat ik bij het uitboren van een nieuw gat doorheen de velg zat, moest ook het centrale boutje in het midden van de as vervangen worden.
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1304864511 |
5 Attachment(s)
Vervolgens werden de radiator vooraan en de achterspoiler eens gedryfit.
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1304864575 Hier zie je goed de verbeteringswerkzaamheden aan de neus en radiator: net boven de radiator zie je de plasticard zitten, daarboven is alles opgevuld met secondelijm en bloem. Dat geeft ook een idee over hoe de neus er zou uitgezien hebben zonder deze verbeteringswerken... http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1304864575 Een fotootje vanuit een andere hoek. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1304864575 En nog eens een foto, die de vervangen koelribben achteraan laat zien. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1304864575 Ook de achterlichten, die vanuit de donorkit moeten komen, moesten een beetje aangepast worden. De afgegoten resin was hier helemaal niet meer zo scherp afgelijnd, dus heb ik eerst alles weggesneden, inclusief het resin tussenschotje, dan alles vlakgeschraapt, en tenslotte het tussenschot weer aangebracht met plasticard. Merk op dat de achterlichten van de originele Quattro een stuk smaller zijn en dat we ze hier toch moeten gebruiken: bij nazicht van referentiefoto's blijkt dit effectief te kloppen: de korte Quattro was een pak breder dan de originele, maar de achterlichten waren identiek aan de originele Quattro, zodat de body een stuk breder is dan de lichten... http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1304864575 Wordt vervolgd! |
Mooi hoor! En het wordt volgens mij tijd dat ik ook eens wat van mijn Audi ga posten ;)
|
Quote:
|
1 Attachment(s)
Heeeeel leerzaam. Heb deze ook staan. Vorig weekend een replica in de Rallysprint van de Monteberg gezien en foto's van gemaakt... Prachtige wagen !!
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1304876833 |
Ha, de Audi Sport Quattro, de eerste van een lange rij.
In ieder geval levert je 3 weken passen, zagen, ..... wel al een degelijk resultaat op. ;) |
4 Attachment(s)
Ondertussen werd de Quattro in witte primer gezet, hier en daar nog een beetje bijgewerkt waar nodig, voorzien van een laatste laagje witte primer, en laten drogen. Dit geldt zowel voor de rein body als voor het plastic chassis.
Vervolgens kreeg de Audi zijn basislaag Tamiya TS-26 pure white. Superhard blinken doet het model niet, maar rekening houdend met het feit dat er nog een laag geel overheen moet (althans de gele striping toch) en daarna de decals en tenslotte vernis, volstaat dit wel. Ook de velgen, de achterspoiler, alle foto-ets grilles en de voorste beschermplaat die de ophanging afschermt werden in witte primer en TS-26 pure white gezet. In tegenstelling tot de body en het chassis echter werden de andere onderdelen gespoten met gedecanteerde verf in de airbrush. Dit om te vermijden dat de fijne openingen van de foto-ets grilles zouden dichtslibben en om beter aan alle hoekjes en kantjes van de velgen te kunnen zonder onnodige verfophopingen. De foto toont een dryfit van body en chassis (dat wel aan de onderzijde, maar niet aan de binnenkant wit gespoten werd omdat het interieur zwart moet worden), met de velgen en banden erop gemonteerd. Ook de voorste radiatorgrille die zwart moet gespoten worden heb ik gedryfit, net als de beide grootste koelingsgrilles in de neus (ze liggen op elkaar). http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1305462971 De volgende foto toont tevens de beschermplaat die in de transkit zat als resin onderdeel. Dit betekende dat het een vol resin onderdeel was waarin de vier openingen enkel gemodelleerd waren als inkepingen die je dan matzwart moet schilderen om de indruk te geven dat ze open zijn. Ik heb ervoor gekozen om de binnenzijde van dit resin onderdeel helemaal uit te frezen zodat ik de gaten effectief kon openen. Dat heeft me dan wel stoflongen opgeleverd, maar het effect lijkt me toch veel realistischer. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1305462971 En nog gauw twee foto's van de achterzijde van de Audi, zowel van links- als rechtsachter gezien. De creëerder van deze transkit, Mike, heeft bij zijn eigen model de achterste ophanging van de Tamiya-Audi wat verlaagd, maar zowel Tim als ik zien bij ons model niet in waarvoor dat nodig zou kunnen zijn. Misschien was het moedermodel van Mike ietsje anders dan onze productiemodellen? Alleszins ga ik de ophanging laten zoals ze is. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1305462971 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1305462971 Wordt vervolgd! |
2 Attachment(s)
Quote:
Ik heb er een foto aan toegevoegd van de echte Monte Audi. Er zijn enorm veel verschillen, maar één verschil waarover een hele discussie ontstaan is op het Duitse forum waar de bedenker van deze transkit, Mike, ook tegen gezondigd heeft is de vorm van de gele streep op het voorste spatbord. Kijk even naar de foto van de replica en die van de echte Audi: http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1305483559 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1305483559 Ik heb rode pijlen trachten te zetten op identiek dezelfde plaats op beide foto's. Bemerk dat de replica zijn gele lijn op het voorste spatbord helemaal doorloopt tot waar het spatbord horizontaal wordt; de echte Audi vertoont een gele lijn die veel eerder stopt zodat er nog een stuk wit te zien is vanaf de zijkant, en zodat de rood-grijs-zwarte Audi strepen verder doorlopen op de echte Audi. Verder is het interieur van de replica wit terwijl de echte Audi helemaal zwart is aan de binnenzijde. Om maar enkele verschillen op te nomen hoor ;) |
Deze build gaat ook gestaag vooruit.;)
|
Ja Guy, de body zier er al zeer goed uit. De opkuis en aanpassngswerken lonen nu al.
Ik blijf volgen. |
4 Attachment(s)
De volgende stap, het spuiten van de gele strepen, had ik wel gefotografeerd, maar in de waan dat ik die foto's al op mijn harde schijf gekopieerd had, heb ik ze weer van mijn fototoestel gewist:frusty:
Daarna heb ik alle decals aangebracht en er enkele lagen vernis overheen gezet. Daar heb ik ook foto's van genomen, en die heb ik wel gesaved ;) http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307021796 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307021796 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307021796 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307021796 |
woow deze is lekker vettig geworden man
weer een mooie bouw om u tegen te zeggen |
Dat ziet er goed uit, hé.;)
|
alhoewel dit niet mijn ding is vind ik dit toch een knappe build! de decals liggen er zeer strak op en het geheel oogt zeer mooi!
|
Dat ziet er heel netjes uit, Guy.
Het geel is heel mooi erop gespoten en decals mooi strak geplaatst. Welke kleur is dat geel eigenlijk, dan weet ik dat ook al voor in de toekomst. |
Quote:
|
5 Attachment(s)
En we gaan verder.
We hebben de standaard Tamiya onderdelen voor ophanging, aandrijfas en uitlaat in de juiste kleur gespoten. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307182610 Het chassis werd ook geschilderd waar nodig, geheel volgens de Tamiya bouwinstructies. Vooraan heb ik het gedeelte waar de motor zit en het dus zeker niet wit ziet, matzwart gemaakt. Eigenlijk maakt het niet zoveel uit omdat er nog een beschermplaat overheen komt, maar aangezien ik de koelgaten van die plaat geopend heb wil ik toch liefst dat er geen wit doorheen zichtbaar is. Ik heb alles afgewerkt met een wash van wat smoke om het er niet te clean te laten uitzien. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307182610 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307182610 Aan de bovenzijde van het chassis-onderdeel heb ik alles zwart gespoten, behalve de rechter voor wielkas. Deze waren in werkelijkheid ook wit, en een klein stukje van die wielkas blijft zichtbaar doorheen de koelsleuf in de motorkap. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307182610 Terwijl we toch aan het spuiten waren, hebben we meteen ook maar de rolkooi aangepakt. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307182610 |
4 Attachment(s)
De nummerplaten en de rallyplaten zitten als aparte foto-ets onderdelen in de transkit, dus moeten ze eerst bekleed worden met hun respectievelijke decals. Dat ziet er wel heel wat echter uit dan een gewone decal die rechtstreeks op de body aangebracht wordt...
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307182769 De wielen werden ook voorzien van de nodige decals, van een ventieltje, en van de foto-ets schijfremmen die achteraan aangebracht werden. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307182769 De kuipzetels werden gespoten met Scale Fabric, waarna achteraan de kevlar decals gekleefd werden op de rug. Vooraan kwam er ook nog een klein 'Recaro' decalletje aan te pas. De zetels moeten nog wel gedrybrusht worden. En natuurlijk moeten de gordels er ook nog in geplaatst worden, maar dat is overbodige informatie denk ik. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307182769 De veerpoten, waar nagenoeg niets van te zien zal zijn eens de wielen op hun plaats staan, werden gewoon zwart gespoten zonder verdere beslommeringen. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307182769 |
5 Attachment(s)
Nu kan de montage eindelijk beginnen. Eerst hebben we de veerpoten en de ophangingsarmen op hun plaats gekleefd. Vervolgens werden de aandrijfas en de uitlaat op hun respectievelijke ligplaats aangebracht.
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307182871 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307182871 Vervolgens konden de wielen op hun plaats gestoken worden. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307182871 En dan kunnen we het model eindelijk op zijn poten zetten. De vier wielen raken de grond allemaal mooi gelijk, dus dat is al een opluchting: het model zal niet wiebelen. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307182871 Effe de rolkooi dryfitten. In principe kan er niets gebeurd zijn omdat ze alleen maar gespoten werd, maar je weet toch maar nooit. En ja hoor, ze past nog altijd ;) http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307182871 |
4 Attachment(s)
Dan de body er eens op zetten met rolkooi in plaats. Wat opvalt is hoe weinig je van de binnenzijde zal zien omdat alles zwart gespoten is. Daarom is het des te belangrijker dat we een goede drybrushing aanbrengen die de details oplicht zodat er toch iets te zien zal zijn. Let ook op de zwart gespoten radiator vooraan. Daar moeten natuurlijk nog de koplampen in aangebracht worden en de Audi-ringen komen er ook nog op.
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307183023 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307183023 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307183023 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307183023 Wordt dus vervolgd! |
Mooie update. ;)
|
Hehe, een nieuwe fotostand gekocht? :p
Mooie update trouwens! |
4 Attachment(s)
Quote:
In elk geval heb ik deze keer mijn studio weer opengespreid ;) En het eerste wat ik wil tonen is het dashbord dat ik afgewerkt heb. Het standaard kit onderdeel wordt hiervoor niet gebruikt; een resin vervangingsonderdeel zit in de transkit. Er is niet zo'n hemelsbreed verschil tussen beide dashbords trouwens. Wat ik wel miste, zowel in de Tamiya kit als in de transkit zijn de nodige decals voor de wijzerplaten en meters. Alleen de 2 kleine wijzerplaatjes rechtsboven zitten in de transkit, omdat dat onderdeel ook als apart foto-ets onderdeel in de transkit zit. Voor de rest zal de uitgever van de transkit gedacht hebben 'ze moeten het maar doen met de decals uit de Tamiya-kit'. Juist ja, maar daar zitten er geen bij. Dus grijpen we in onze sparepart doos om dit euvel op te lossen. Verder heb ik ook de microfoon van de CB-installatie toegevoegd (zie rode pijl). In die tijd waren er nog geen GSM's en werd alle communicatie gedaan via radio en CB-toestellen. Omdat deze micro een nogal prominent onderdeel op het dashbord vormt heb ik ervoor gekozen om hem zo getrouw mogelijk na te bouwen, met steuntje en al. Ook de pedalen ontbreken in zowel de kit als de transkit. Ik heb ze dan maar gescratcht, alhoewel ik bij 2 blijven steken ben. Er is niet meer plaats tussen de voetensteun en de middentunnel. Waarschijnlijk zijn mijn pedalen net een ietsje overgedimensioneerd. Maar we zullen maar denken dat de Audi een 'automatic' is zeker? ;) In feite maakt het niet zoveel uit omdat je van de pedalen toch zo goed als niets meer ziet eens alles op zijn plaats zit. Maar het was een leuke oefening ;) http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307350498 De kuipzetels werden voorzien van hun foto-ets steunen. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307350498 Bij het dryfitten van de stoelen viel me op dat de standaard plastic steunen, die aan het Tamiya-chassis vastzitten, hierbij overbodig werden. Ze staan niet echt in de weg omdat de foto-ets steunen er mooi tussen passen, maar dan zie je niets meer van de foto-ets steunen wat ook niet echt de bedoeling kan zijn. Nu kan je wel denken 'dat had je van tevoren ook wel kunnen denken', en dat is ook zo, maar ik heb me in deze laten misleiden door het bouwplan, dat toont hoe de plastic steunen op hun plaats mogen blijven: http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307350923 Dit is dus fout, en omdat er nog heel wat Paddockers zijn die deze transkit in hun bezit hebben zijn jullie bij deze gewaarschuwd! Nu, om in dat late stadium de plastic steunen nog weg te frezen was geen sinecure, maar mits wat vloeken en prullen lukt het nog enigszins. Een perfect gladde bodem heb ik niet meer kunnen verwezenlijken, en uiteraard heb ik de bodem manueel moeten herschilderen, maar eens de stoelen op hun plaats staan zie je er niets meer van, zeker niet wanneer de body op zijn plaats staat. Alles is toch zwart ;) Let ook op de versnellingspook die ik vervangen heb door een kopspeldje omdat de vorm veel beter is. Ik heb ook de bekabeling aan de pook nagebouwd volgens de referentiefoto's die ik had. De brandblusser zit ook al op zijn plaats. Idem voor de voetensteunen, die (helaas voor de kleurafwisseling) ook zwart geschilderd moeten worden. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307350498 |
5 Attachment(s)
Van op een afstand ziet dat er als volgt uit. Je ziet ook dat ik de bodembeschermplaat al aangebracht heb tegen het chassis, en dat ik ze aan de binnenzijde matzwart geschilderd heb om te vermijden dat je doorheen de koelgaten kan zien dat niet alles binnenin 'echt' is.
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307351065 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307351065 Aan de onderzijde ziet dat ze dan als volgt uit. Een gedeelte van onze mooi geschilderde ophanging is voor eeuwig onder de plaat verdwenen, maar dat wisten we op voorhand. In feite ontbreekt er achteraan nog een beschermplaat, maar die zit niet in de transkit. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307351065 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307351065 Met de voorste beschermplaat op zijn plaats ziet de voorzijde van de Audi er helemaal anders uit. De koplampen werden ook al ingeschilderd. De matzwarte koelgaten in de beschermplaat zien er heel wat echter uit nu ze uitgeboord zijn. Deze dryfit geeft ons al een idee van hoe stoer de Audi er gaat uitzien... http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307351065 |
4 Attachment(s)
Maar die dryfit was er eentje zonder de rolkooi en dashbord in het interieur. Toen ik deze onderdelen wou installeren en vervolgens de body op het chassis zetten, kwam ik tot een onaangename vaststelling. De rolkooi is een 'volledige' rolkooi, niet zo'n ding dat stopt aan de bovenzijde van het dashbord. Het dashbord vertoont twee inkepingen aan de zijkant waarin de stangen van de rolkooi naar beneden lopen. Als je nu de rolkooi op zijn plaats zet, en het dashbord aan de binnenkant van de body zou lijmen, krijg je de body nooit meer op het chassis. De rolkooi kan dan namelijk nooit meer in de inkepingen aan de zijkant geraken. Dus moet je het dashbord op voorhand, tussen de rolkooi op zijn plaats lijmen en daarna de body over het geheel schuiven. maar dat gaat ook niet: de beide resin uitstulpingen waarin de voorste schroefbevestigingen moeten komen zitten in de weg en zijn veel te breed om over de geïnstalleerde rolkooi heen te kunnen schuiven. Daarna heb ik geprobeerd om de rolkooi inclusief dashbord in het dak van de body te leggen, en het chassis er ondersteboven in te klikken, hopend dat de poten van de rolkooi op hun ligplaats komen te zitten. Dat gaat wel, maar niet zonder dat ik doorheen de ramen met mijn vingers een beetje help om de rolkooi op zijn plaats te zetten, wat onmogelijk zou zijn eens de glaspartijen in de body gelijmd zitten. Bovendien zou dit nog veel moeilijker zijn als er aan de voeten van de rolkooi lijm hangt. Probleem dus.
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307351181 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307351181 Uiteindelijk denk ik de enige oplossing gevonden te hebben door de uitstulpingen grotendeels weg te frezen en alleen onderaan een tapje over te laten waarin de schroef kan vastgezet worden. Nu slaag ik erin (nog steeds met de nodige moeite, en slechts op één enkele manier en volgorde) om de body overheen de rolkooi de schuiven en uiteindelijk alles op zijn plaats te zetten. 't Is maar dat je het weet, een gewaarschuwd man is er twee waard ;) http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307351181 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307351181 |
5 Attachment(s)
Om te bewijzen dat het nu wel degelijk gelukt is, enkele dryfit-foto's van de Audi vanuit 'kikkerperspectief' (is eens iets anders)...
De aansluiting tussen de beschermplaat en de onderzijde van de Audi zal zichzelf dichten eens ik de body op het chassis bevestig met de schroefjes. Op dit moment van de dryfit staat het geheel nog een beetje 'open'... http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307351322 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307351322 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307351322 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307351322 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307351322 Wordt vervolgd! |
Ziet er goed uit Guy! Alvast bedankt voor de tips trouwens! Ben mijn Audi niet vergeten hoor, maar een bepaalde Lotus vergt wat meer tijd (vooral schuren en passen) dan bij een plastic kit....
|
Zeer mooi. En een gave bak.:eek:
|
Quote:
als je je Audi gaat afplakken om de gele striping aan te brengen, is er een handig trucje om de tussenafstand te bepalen tussen beide gele strepen. Ik heb bij mijn Audi gewoon geschat, maar achteraf kwam ik tot de vaststelling dat de decal met daarop de sponsors 'BOGE, RECARO, Turbolader en speedline', die net achter het deelnemingsnummer zit, uit één enkele decal bestaat, die precies tussen de gele lijnen moet passen. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307351322 Dat is dus de ideale tussenafstand. Ik heb mijn decal moeten opdelen in stukjes om alles een beetje dichter bijeen te kunnen zetten, wat in feite betekent dat de tussenafstand bij mijn Audi een mm of zo te smal is; een gewaarschuwd man is er twee waard (of in dit geval al 6 of 8 denk ik ;) )... |
Quote:
|
5 Attachment(s)
Update.
De gordels werden in de stoelen aangebracht. Daarna werd het ganse interieur aan het chassis bevestigd. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307791718 Een close-up van de kuipzetels met de gordels. Let op de gespen, waarvan de vleugeltjes omgeplooid werden zoals ik al uitlegde in de thread van Loeten's Ferrari. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307791718 Achteraan heb ik de gordels bevestigd zoals de referentiefoto van deze Audi ook vertoont: http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307791414 Ook een YouTube-filmpje van de echte MonteCarlo-Audi uit 1985 vertoont dit type van bevestiging trouwens. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307791718 Nog een extra close-up: http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307791718 |
2 Attachment(s)
De cockpit en vooral het dashboard zullen niet meer zo goed zichtbaar zijn eens de body op het chassis gevezen is. Daarom nog gauw enkele foto's van het dashboard:
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307791841 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307791841 |
4 Attachment(s)
Daarna leggen we het chassis even terzijde. De body heeft meer dan een week de tijd gehad om te drogen (de vernis dan) zodat we nu naar hartelust kunnen slissen en polishen. Eens alles mooi glad is worden de zwarte raamrubbers aangebracht met het penseel.
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307791907 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307791907 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307791907 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307791907 |
2 Attachment(s)
Daarna kan ook het interieur matzwart geschilderd worden.
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307791985 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307791985 |
4 Attachment(s)
Tenslotte een dryfit van het geheel. Alles past nog. Ook een aantal koelgrilles werden al eens gedryfit. Enkele openingen en de panel lines moeten nog wel ingekleurd worden.
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307792048 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307792048 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307792048 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307792048 Wordt vervolgd! |
Diep respect ,,,,,,
|
Aha, ik zie dat ge mijn favoriete deel van zo een wagen klaar hebt. Het interieur. Zeer mooi geheel en oogt heel realistisch. Niets op aan te merken.
Ook de body is zeer knap geworden en de PE grilletjes op de motorkap passen goed dus dat komt ook in orde. Ge zijt er ook intussen in geslaagd om mij van gedacht te doen veranderen. Ik had al eens laten vallen om mijn exemplaar van de hand te doen, maar dat gaat na al dat moois dat ik hier zie passeren dus nietmeer gebeuren. Dit lijkt me echt zo een ding waar veel bouwplezier aan is met een solide wagen tot gevolg. Dus ja, ook ik ga er toch zo eentje maken. Maar, ik zit hier toch met een twijfelaar. Ik heb in het begin van je post eens de foto's bekeken van de 1/1 en heb de indruk dat hij wat hoog op zijn pootjes staat. Ik kan mis zijn, omdat hij daar net in de remmen gaat en daardoor misschien door zijn neus duikt. Maar veelal liggen de wagens, althans het modern spul, vrij laag bij de grond in de Monte Carlo. Maar nog eens, 't is enen twijfel en ben niet zeker. Maar voor de rest, prachtige wagen die ge hier weeral bouwt. Grts, Guido |
Fantastic!:champagne:
|
3 Attachment(s)
Quote:
En we hebben even op het punt gestaan om de ophanging te verlagen, afgaande op de actiefoto's van de Audi in Monte Carlo. Maar ik heb geen enkele foto van de Audi in Monte Carlo 'in rust', en dat is wat we echt nodig hebben om te kijken hoe hoog hij nu eigenlijk stond. Ik heb er wel eentje, maar om de vraag op te lossen over de ophanging is hij waardeloos. Om te weten hoe de verstralers eruit zagen daarentegen, is hij perfect: http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307967968 Maar goed, terug naar de ophangingshoogte. Wat ik wel gevonden heb is een foto van dezelfde wagen, in rust, tijdens de Tour de Corse 1984. Dat is ook een asfaltrace en dus ga ik ervan uit dat de rijhoogte vergelijkbaar was. En die foto ziet er zo uit: http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307968081 En wat ik natuurlijk ook heb, zijn moderne foto's van de Audi in gerestaureerde vorm, in rust: http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307968081 Op basis van deze foto's heb ik uiteindelijk besloten om de rijhoogte niet in te krimpen. Maar het staat je vrij om dit in jouw bouw wel te doen uiteraard ;) |
All times are GMT +2. The time now is 07:38. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.