De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Modelbouw - Op de werkbank (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=70)
-   -   Ford Focus WRC '08 - Pieter Tsjoen - Rally du Condroz 2008 - SimilR - 1/24 (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=20619)

Loixrallyfan 02-08-2011 21:09

Ford Focus WRC '08 - Pieter Tsjoen - Rally du Condroz 2008 - SimilR - 1/24
 
5 Attachment(s)
Mijn volgende project is de Tsjoen Focus uit de Condroz 2008 in de Structo-kleuren.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312311718
Als basis dient de SimilR-kit.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312311718
Decals van Renaissance
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312311718
En een PE-setje eveneens van Renaissance
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312311718

Er is al veel gezegd over deze kit en niet altijd even positief, dus meteen een dryfitje gedaan van de body samen met de voorste ophanging.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312311718
Op het eerste gezicht wree content, maar als we dan gaan van dichterbij kijken, wordt het een heel ander verhaal. Dit wordt uitgelegd in volgende posts.
Ik kan nu al zeggen, wie deze kit aanschaft om snel een OOB-tje te bouwen, zal deraan zijn voor de moeite. Dat kan ik nu al met zekerheid zeggen.
Er is een hoop aanpassingswerk te doen en aan de body alleen al zijn een hoop uren gespendeerd.
In volgende posts volgt het relaas.

Loixrallyfan 02-08-2011 21:28

5 Attachment(s)
Op volgende foto vind je een hele handel pijltjes in kleur terug die wijzen op de probleemplaatsen van deze kit.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312312285
En nu de uitleg.
De rode pijltjes duiden op de veel te hoekige uithoeken van de vleugen en moeten aangepast worden.
Een fototje van korterbij:
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312312285
De groene pijltjes duiden op de deurstijlen, die wel heel misvormd zijn. Dit is echt 'not done' voor een kit die met open deuren kan gebouwd worden, dus ze moeten aan de body gelijmd worden om ze op plaats te krijgen en dat ga ik dan ook doen. Het wordt dus een gesloten versie.
Daarbij komt nog dat de vensters voor erin te laag zijn, waardoor de stijlen ook nog eens dienen verbreed te worden, zodat de venster mooi sluit.
Een fototje van korterbij:
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312312285
De bauwe pijltjes duiden op de driehoekjes voor de deuren, in zwart plastic, die helemaal niet voorzien op de body. Dus ook hier weer scratchwerk.
De gele pijltjes wijzen dan weer naar de spatborden die in 2 stukken aan elkaar gelijmd moeten worden. Dit zla uitgeplamuurd moeten worden.
Hier goed te zien:
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312312285
Het oranje pijltje wijst op een wel erg banale gietfout in één van de voorlichten, dat toch wel mocht opgemerkt en gecorrigeerd zijn door SimilR zelf. Onbegrijpelijk, maar ja, dat wordt dus ook aanpassen.
Hier een beter beeld.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312312285
Het grijze pijltje wijst dan weer op de grill in de voorbumper die moet aangepast worden om een '08 Focus te maken. Het latje dat daar te zien is nog, moet verdwijnen.

Zo, dat was de uitleg van de probleempjes. Een hele boterham voor zo een kit, en dit is dan nog maar de body. Hierna stopt de ellende niet, in tegendeel, het wordt nog erger, vrees ik, maar dat is voor binnenkort.

Loixrallyfan 02-08-2011 21:42

4 Attachment(s)
Het eerste dat ik heb gedaan, is het aanpassen van de vleugel, die op de uithoeken wat ronder en breder mag staan.
Hier de vleugel:
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312313583
Hierop werden stukjes plastic-card aangebracht op de hoeken en in een aanvaardbare vorm geschuurd om zo toch een beetje dichter bij de realiteit te komen.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312313583
Hiervan werden de splittertjes nog verwijderd die er in PE zullen op komen.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312313902

Dan werd de misvormde opening voor het voorlicht aangepast. Ook hier eeen stukje plastic-card, afgelijnd met wat secondelijm en bloem en dan al bruut in model geschuurd.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312313902

Loixrallyfan 02-08-2011 21:53

4 Attachment(s)
Dan werd de bumper erbij gehaald voor de aanpassing.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312314381
Het latje centraal onder de grill-opening onder de kap moet verwijderd worden om zo een grotere opening te krijgen, nodig voor mijn versie.
Dit werd weggesneden en in vorm geschuurd en dan werd de voorbumper aan de body gelijmd.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312314381
Hier is ook de volledig bijgeschuurde opening te zien van de koplamp, die er nu goed uitziet.
Ook de drest van de body werd samengelijmd en alles paste vrij goed.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312314381
En zoals eerder gezegd, werden de naden in de voorste spatborden dichtgeplamuurd.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312314381

Loixrallyfan 02-08-2011 22:04

5 Attachment(s)
De volgende update betreft de driehoekjes voor de deuren.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312315218
Bij de kit is hier geen spoor van terug te vinden. Enkel in het decalvel zitten carbonnen driehoekjes, det compleet fout is uiteraard, daar ze van zwart plastic zijn. En een decal geeft niet de nodige profilering.
Enfin, hier dat kale stukje op de body:
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312315218
Ik heb uit plastic-card dan iets geseden dat ervoor moet doorgaan:
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312315218
Dit werd dan aan bijde kanten aangebracht.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312315218
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312315218

Loixrallyfan 02-08-2011 22:13

4 Attachment(s)
De volgende update betreft de deurstijlen. Deze werden aan de body vastgelijmd om zo het misvorde probleem op te lossen, maar daar stopte het niet. Bij een dryfit viel meteen op dat de vensters een dikke mm tekort komen om boven aan te sluiten. Dus ook hier weer aanpassen.
Er werd aan bijde kanten een plastic stripje toegevoegd om de stijl ietsje te verbreden.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312315814
En dan zit het goed, de vensters sluiten nu mooi aan op de stijlen.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312315814
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312315814

Nog even de moeite waard om te vermelden zijn de mooie gigantische sink-marks, her en der verspreid over de kit en steeds mooi in 't zicht.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312316056
Dus dat wordt veel vullen en schuren.:crazy:

Loixrallyfan 02-08-2011 22:21

5 Attachment(s)
En dan de laatste update van vandaag.
De dakhapper. Ook hier de nodige aanpassingen moeten doen. Bij een dryfit merkte ik op dat hij vooraan niet aansluit met de body en dat ge de bevestigingspunten ziet zitten.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312316247
Deze werd dus ondersteboven gesmeten:
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312316247
Hierop werd vooraan een stukje plastic-card aangebracht met daarachter verticaal een stukje om het achterste deel af te sluiten voor het oog.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312316247
En op de body zit het nu wel goed.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312316247
Het gat wordt nadien zwart geschilderd.

En dan rest me nog een totaalbeeldje van de werkzaamheden tot nog toe:
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312316247

Sennake 02-08-2011 22:41

Ik ga even voor advocaat spelen van beide partijen:

- enerzijds is er blijkbaar enorm veel werk gekropen in het prepareren en laten passen van de body-onderdelen, en op het einde van de rit jeb je nu nog altijd maar een naakt koetswerk, iets wat je bij een Tamiya-model (meestal) van bij de start hebt... (zegt de advocaat van Tamiya),

- anderzijds héb je nu tenminste een koetswerk van die Focus rallywagen, iets wat bij Tamiya al jaren schittert van afwezigheid! (zegt de advocaat van SimilR dan)...

Dus: keep up the good work, ik ben er zeker van dat je er ondanks alle problemen toch een prachtmodel van zal maken. En denk eraan: het is maar een stuk plastic waar je tegen vecht uiteindelijk eh ;)

Nismo 02-08-2011 23:07

Amai, dat is gene hele boterham meer, maar een gans brood dat je in je eerste updates gestoken hebt.

Ik denk dat sommigen hun kit, als ze dit lezen, of nog dieper in de kast gaan leggen of verkopen en je kan ze het niet eens kwalijk nemen.

Maar zoals Sennake al aangaf, de strijd tegen het plastiek is begonnen.
Ik ben zoals steeds benieuwd naar de vorderingen en hoe de problemen aangepakt gaan worden.

In ieder geval geef je goed weer waar de problemen zitten en hoe je het oplost.

Mocht je er iets aan hebben, in de franse Tamiya-magazine van Juli-Augustus staat een bouwverslag van de SimilR-Focus.
http://www.tamiya-magazine.com/tamiy...ID=215&lang=FR

In ieder geval heeft de Tjoen-Focus een prachtige livery.

Succes ermee.;)

306xtreme 02-08-2011 23:32

en ik die deze kit ook ooit wou aanschaffen maar nu zal het dus niet meer gebeuren pff wa een werk man

scoobyfreak 02-08-2011 23:53

Ik heb 2 zo een kits liggen...
Aan de ene was ik al begonnen maar hij zit al terug in zijn doos.van mij pasten de ruiten wel maar de deuren en achterbumper dan weer niet. Met de luchthapper heb ik net het zelvde gedaan.

Het is goed dat jij aan eentje begonnen bent. Dan kan ik afkijken hoe het moet (zoals nu met de spoiler):p

Ik volg dus zeker! :p

Ga je nog iets veranderen aan de grill vanvoor? die is veel te recht en groot in vergelijking met de echte.
http://img192.imageshack.us/img192/6...elding163z.jpg

Je moet ook eens de glaasjes van de voorlichten passen.Van mij zijn ze te klein.

Loeten 03-08-2011 09:41

Man man man, wat een werk. Maarals je bepaalde andere merken koopt, dan zit je met hetzelfde e. Het is dus geen kit voor een beginner maar wel voor gevorderden...

Ik ga alvast goed volgen want ik blijf het een schitterende auto vinden. Succes verder !

Loixrallyfan 03-08-2011 10:34

1 Attachment(s)
Quote:

Originally Posted by scoobyfreak (Post 269954)
Ga je nog iets veranderen aan de grill vanvoor? die is veel te recht en groot in vergelijking met de echte.[

Dat klopt, Kristof. Maar er klopt wel meer niet met de afmetingen van de snuit, die in zijn geheel veel te breed staat. Maar dat geeft dan ook wel een zeer bruut resultaat en dus mag het.
Hier zie je dat goed:
http://img192.imageshack.us/img192/6...elding163z.jpg
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312360300
Hier zie je goed dat de wielbogen veel breder staan, alsook de grille onderaan in de bumper. Wat ook opvalt is dat ook die eigenlijk te recht is. Dus om alles een beetje homogeen te houden, ga ik het zo laten. Anders wordt het gat net te klein ten opzichte van de rest.
Daarbij komt nog eens dat er rekening moest gehouden worden met de decals, die na enkele metingen nu mooi gaan passen. Het gat gaan verkleinen of afronden heeft tot gevolg dat de decal te klein wordt en ik wil hier zeker niet met stukjes gaan werken.

Wat me na een tweede keer kijken opvalt, is dat de lichten groter mochten, dan zouden de stijlen van de grille dichter naar het midden komen te staan. Dus eigenlijk zijn de te kleine voorlichten hier de boosdoener. Maar daar ga ik mijn handen toch vanaf houden, want binnenwerk en glaasjes moeten natuurlijk nog passen achteraf.

Nismo 03-08-2011 19:57

1 Attachment(s)
Hé Guido, ik was dat verslag in de Tamiya-magazine eens aan het bekijken en daarin beschrijft de bouwer dat je de gaten in de 4 veerpoten best op voorhand groter boort met een boor van 2,5mm, anders krijg je de wielen er moeilijk op als de remschijven zijn gemonteerd.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1312394201

Loixrallyfan 03-08-2011 21:22

Inderdaad Johny. Bij de dryfit van de voorophanging werd dat al duidelijk. Bij de mijne gingen de wielen er zelfs helemaal niet in. Dus het boor moest ook hier soelaas brengen.

Maar toch bedankt. En laat de tips maar komen. Alle beetjes helpen bij deze toch wel heel arbeidsintensieve kit.

Fanza 03-08-2011 21:50

Ja hallo ! ! ! Dit zijn grote verbouwingswerken.
Wellicht zullen velen (me included) blij zijn dat jij dit zo mooi tentoonspreid.
Zo kunnen we nog eens goed nadenken alvorens deze kit aan te schaffen.
Succes met het model. We popelen al naar het vervolg !
Het is wel een echt hebbeding.

Doc 05-08-2011 12:05

gisteren deze eens op mijn gemak bestudeert. Er zit al heel veel werk in de body en er gaat nog veel meer werk inkruipen.
Dit is echt geen kit die je oob in elkaar kunt steken op een paar weken tijd. Maar met wat werk kan dit wel een heel mooie focus worden. Het eindresultaat word in ieder geval mooier dan de reji en de renaissance waarvan het model gewoon niet klopt.
Ik ga deze build in ieder geval heel aandachtig volgen want ik heb ook nog 2 van die rotkits in Rossi livery in planning.:frusty:

Loixrallyfan 07-08-2011 12:43

5 Attachment(s)
Thanks voor de bemoedigende woorden allemaal.

En Guy, ik sluit me aan bij den advocaat van SimilR.;)
Zeker nu de vorderingen vorm beginnen te krijgen. Eens klaar gaat dit ding er zo slecht nog niet uitzien.

En dan verder met de volgende update.

Ik heb mij bezig gehouden met de snuit van de wagen.
In de motorkap zitten 2 luchtinlaten waaronder een bakje gemonteerd wordt in carbon. Om doorkijk te voorkomen heb ik 2 balkjes gemonteerd, anders kijk je dwars erdoor uit van de ene kant naar de andere kant.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312710405
Hier is ook te zien dat de zij-inlaten van de voorbumper werden afgewerkt. Het onderdeeltje uit de kit past niet maar op het PE-set zitten 2 stukjes om dit te vervangen. En die werden dan ook geplaatst.
Op volgende foto een beeld van buitenuit:
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312710405
Dan werd het onderste gat in de voorbumper aangepakt. Hierin komt dit onderdeel:
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312710405
Zoals de lijn en het kruis aangeven, dient de bovenkant verwijderd te worden voor de versie die ik ga bouwen.
Bovenop het onderste balkje heb ik een stukje plasticcard aangebracht met daarop een stukje gaas om het gat dicht te maken. Anders kijk je tot tegen het dashboard.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312710405
Dit wordt in zijn geheel zwart gespoten.
Dan werd ook al een oefening gemaakt voor het in elkaar knutselen van de grill. Hiervoor heb ik een stukje gaas gebruikt van een Hasegawakit, met daarachter een stuk plasticcard tot net over de helft van de grill.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312713224
Dit wordt ook in zijn geheel zwart gespoten.
Nu, het motief in de grill is niet helemaal correct, maar weet begod niet waar ik dit zou kunnen vinden. Ik had al gedacht aan de grill uit de transkit van rennaissance voor de 2006 Focus, maar die is te recht. Ik heb namelijk de motorkap een beetje rond geschuurd en dus past dat grilletje niet.
Moest er iemand weten waar dit motief van gaas te krijgen is, laat maar weten, anders ga ik rustig door met deze.
Oja, dit is de gril op 1/1
http://img192.imageshack.us/img192/6...elding163z.jpg

Loixrallyfan 07-08-2011 13:14

5 Attachment(s)
En dan werd de ganse snuit eens samne gefit met koplampen enalles erop en eraan.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312715529
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312715529
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312715529
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312715529

En dan nog eentje van binnenuit:
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312715529

Loixrallyfan 07-08-2011 13:23

5 Attachment(s)
Dan werd de bodem erbij gehaald.
Wat meteen opviel, is dat de wiebogen vooraan veel te smal zijn en niet aansluiten op de body, waardoor je echt wel dwars door de wagen kan kijken tot zelfs door de achtervenster. Dus dat moet dicht.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312715744
Eerst werd er een malletje getekend om de juiste welving te krijgen.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312715744
Dan werd dit gepast in de wielboog en verfijnd:
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312715744
En dan kunnen we dit uitknippen uit plsaticcard en aanbrengen in de wielboog.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312715744
Dit gebeurde ook aan de andere kant en na het in model brengen van de onderkant, ziet het er zo uit:
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312715744
En dan krijg je een mooi gesloten wieboog.

Loixrallyfan 07-08-2011 13:42

5 Attachment(s)
Volgende Update: De kooi.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312716401
De pijltjes wijzen op de aan elkaar te lijmen bevestigingspunten. Ik heb de bevestigingspuntjes allemaal moeten wegsnijden en de uitsparingen moeten bijsnijden en uitschuren om alles op zijn plaats te krijgen. Dan werd de kooi samengelijmd met secondelijm en afgewerkt met de bloemmethode om alles wat dicht en egaal te krijgen. Moet wel nog wat bijgeschuurd worden.

Voorts werden het middenkruis en de achterste tussensteun op dezelfde manier aangebracht, wegens ook hier een slechte pasvorm.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312716401
Hier zie je ook al een dryfitje van de interieuronderdelen.

Over die achterste tussensteun valt nog wat te zeggen. Deze zou normaal moeten steunen op de achterste wielboog, maar is te kort. Ik heb ervoor gekozen deze wat open te trekken en te bevestigen op de zijsteunen van de kooi. Volgende foto schept duidelijkheid:
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312716401
De lichtblauwe stijlen tonen hoe het eigenlijk moest.
Een voordeel hiervan is dat de kooi in zijn geheel steviger is om later mee te werken en te spuiten.
Dit werd dan ook wat bewerkt met seondelijm en bloem om er één geheel van te maken.
Stap1:
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312716401
Stap2:
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312716401

Loixrallyfan 07-08-2011 13:47

3 Attachment(s)
Dan werd de body erbij gehaald voor de dryfit. En de kooi zit als gegoten.:)
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312717528
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312717528
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312717528
:champagne:

Loixrallyfan 07-08-2011 14:11

5 Attachment(s)
Volgende update: Dashboard.
Het gaat hier nu enkel om de bevestiging van dat ding.
Ook hier weer een heel verhaal. Het dash zit met 2 sumiere bevestigingspuntjes aan de kooi vast en dat maakt het wel heel moeilijk om juist te positioneren en is de bevestiging onbetrouwbaar omdat het hele gewicht van dat ding naar voren overhelt met gevolg dat het kan losknappen.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312718439
De rode pijltjes duiden op die steuntjes, die dan nog eens totaal misvormd zijn, waardoor het dash totaal geen steun vindt.
De groene pijltjes duiden op 2 balkjes die ik heb bijgeplaatst als extra steun.
Maar daar ik wil dat het dash zelfstandig en stevig steunt op de bodemplaat, volstaat dit niet.
Ik heb dan een bakje gemaakt in het dashboard en rond de steunen, zodat het dashboard als een dekseltje past op de steun.
Volgende foto's scheppen duidelijkheid:
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312718439
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312718439
En dan kan het dash volledig zelfstandig steunen en kan de kooi er achteraf gewoon rond gezet worden.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312718439
En dan met de body erop
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312718439
De werken aan het uiterlijk van het dash zelf zijn voor later.

306xtreme 07-08-2011 14:13

man man goe bezig

Loixrallyfan 07-08-2011 14:35

5 Attachment(s)
Deze post geeft een overzichtje en de probleempjes weer in het interieur van de wagen.

FOTO 1 :
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312719238
- zwarte pijltjes: versnellingspook en handrem. Zullen opnieuw gescatshed worden wegens slechte vorm.
- oranje pijltjes: de stoelen vertonen op de zit twee kuiltjes die dicht moeten en ook aan de rug is heel wat opkuiswerk. Twee wel heel misplaatste sinkmarks en de profilering van het carbonnen rugstuk.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312719418
- groene pijltjes: twee gaatjes voor het middenkruis van de kooi dat daar totaal niet aankomt. Dichtmaken.
- rode pijltjes: uitsparing voor tankdeksels. Zit niets voor in de kit en blijven dus open. Maar op het PE-setje van Rennaissance zitten er dekseltjes voor hierop. Dus dat is opgelost.

FOTO 2 :
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312719418
- oranje pijltje: Nis voor kilometerteller wordt vervangen door een exemplaar uit PE wegens ronduit triestig.
- rode pijltje: Stuur staat te fel naar voren en te laag, dus positie moet lichtjes wijzigen. Hieraan wordt ook wat PE toegevoegd.
- groene pijltje: voetsteun co-piloot wordt ook vervangen door PE met de juiste vorm en profilering. Dit geldt ook voor de pedalenset.
- gele en blauwe pijl: deze onderdelen moeten voor mijn versie van plaats wijzigen.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312720411
De brandblusser verhuist acter de zeten en de krik naar opzij. Het kruis geeft aan waar een elektronische box gaat komen met de nodige bekabeling.

FOTO 3 :
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1312739030
De rode pijltjes geven aan waar daar een opening zit, zodat je door de wielkasten naar buiten kan kijken. Dit door het ontbreken van een zijpaneel. Dit wordt dus ook scratchen.

Zo, ik weet dus nog wat te doen. Ik hoop dat ik binnen een week of 2 kan beginnen met spuiten, maar daar zijn we nog lang niet.

Grts, Guido

antoine 07-08-2011 19:48

Wat een werk om deze kit te bouwen. Bedankt voor de duidelijke uitleg. Andere bouwers kunnen deze vele tips gebruiken voor ook andere kit's.

Loeten 07-08-2011 21:40

Man man... Je hebt nog werk. Bedankt alvast om het te doen en ons goed in te lichten. Succes verder !!

Loixrallyfan 15-08-2011 14:52

5 Attachment(s)
Zo is dat Bjorn, pakken werk nog.
Dus ook een hoop updates tot gevolg.
Hier gaan we dan.
Ik heb mij bezig gehouden met de openingen in de achterkant van de wagen. Door het ontbreken van zijpanelen kan je dwars door de wagen tot in de wielkasten kijken.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1313412134
Ik heb dan na een poging of 3 een zijpaneel getekend dat mooi aansluit op het onderstel en de body.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1313412134
Dit werd dan op het onderstel vastgelijmd en dan is het gat bijna dicht.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1313412134
De rode pijltjes geven aan waar er nog wat plastic strips werden toegevoegd om het verder dicht te maken.
Dit werd dan voor de andere kant ook herhaald.
Achteraan werd dan nog een klein plaatje toegevoegd, aan de ene kant dicht om achteraf een wielsleutel tegen te monteren.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1313412134
En aan de andere kant met 2 openingen erin.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1313412134

Loixrallyfan 15-08-2011 14:56

3 Attachment(s)
En dan volgt weer een dryfit met body en rolkooi.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1313412922
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1313412922
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1313412922
En dat ziet er vrij goed uit...

Loixrallyfan 15-08-2011 15:01

4 Attachment(s)
En dan dient het volgende probleem zich aan:
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1313413123
De rode pijl wijst hier op een gapend gat dat ook weer zorgt voor heel wat ongewenste doorkijk.
Ik heb de wielbogen van het onderstel dan ook verbreed met een plasticstrip van 4mm.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1313413123
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1313413123
En met de body geeft dat dan dit:
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1313413123

Loixrallyfan 15-08-2011 15:19

4 Attachment(s)
Zo, ettelijke uren en tal van updates later zijn we dan op dezelfde hoogte als een Tamiya of Hasegawa, die we voor het eerst uit de doos halen.
Er is dus heel wat werk en na 3 weken kl*ten aan dit ding, ben ik dan eindelijk klaar om met een 'goede' naakte body van start te gaan. Iets wat je met andere merken na opkuisen en uitkrassen van naden al na een dik uur hebt.
De body werd nog gespoten met filler van Motip (spuitplamuur) om zo de 'lidtekens' van de vele werken wat te 'genezen'. De body werd dan cm voor cm aandachtig terug opgeschuurd om zeker alle oneffenheden weg te werken en dan blijft er nu een body over waarmee van start kan gegaan worden. 't Is nog geen Tamiyakwaliteit, maar ben nu toch heel tevreden van de basis.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1313413973
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1313413973
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1313413973
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1313413973
Deze gaat nu gespoten een gedecald worden, alvorens verder te gaan met de rest. Want zeker van een goed resultaat zal ik pas zijn als de decals erop staan en de body afgewerkt is. Valt dat tegen, heb ik tenminste mijn tijd niet moeten steken in het detailleren van het interieur.
Dus, bij een geslaagde body volgt een flink interieur met bekabeling, carbon etc....
Zoniet, ga ik daar vanbinnen natuurlijk ook niet tot in detail treden en wordt het ding voor de rest vrij OOB in elkaar geknutseld.
We Shall See....

Luigi 15-08-2011 19:59

Ja man, serieuze werken maar het resultaat loont wel. Alvast respect voor de volharding!

Mech@niC 15-08-2011 22:50

Quote:

Originally Posted by Loixrallyfan (Post 270039)
Dan werd de kooi samengelijmd met secondelijm en afgewerkt met de bloemmethode om alles wat dicht en egaal te krijgen.

Waarom i.c.m. met bloem?
Geeft het niet hetzelfde resultaat nadien het gespoten is?
Kan je dat uitleggen.:o

Voor de rest mijn petje af voor deze uitgebreide updates. Het zal wel weer een mooi rallykanon worden.:bye:

Nismo 15-08-2011 23:25

Maar goed dat zot zijn gene pijn doet, tenzij je in dit geval in je vingers zou snijden. :crazy:

Goe bezig maatje.:worship:



Quote:

Originally Posted by Mech@niC (Post 270228)
Waarom i.c.m. met bloem?
Geeft het niet hetzelfde resultaat nadien het gespoten is?
Kan je dat uitleggen.:o

.................................................. .......................

Als je wat bloem op je secondenlijm strooit, geeft dat hetzelfde effect als werken met putty, plamuur en dergelijke. Alleen is het in dit geval onmiddelijk droog en kan je dadelijk beginnen met schuren en verdere afwerking. Putty, plamuur en andere producten dienen eerst uit te harden.

eyckles 16-08-2011 00:35

Amaai. Dat is hier meer een tutorial aan het worden dan een work in progress. Knap werk man. Nu weten we tenminste waar de problemen zitten en hoe we ze kunnen oplossen. Wat ook een andere oplossing is, is dat je deze gebruikt om achter te kunnen gieten in resin en te verkopen, dan zijn de problemen meteen opgelost. Ik ben direct kandidaat koper. ;);)

Groeten,
Lesley

Fanza 16-08-2011 19:40

Quote:

Originally Posted by eyckles (Post 270235)
Wat ook een andere oplossing is, is dat je deze gebruikt om achter te kunnen gieten in resin en te verkopen, dan zijn de problemen meteen opgelost. Ik ben direct kandidaat koper. ;);)

:agree:

Loixrallyfan 21-08-2011 20:02

Dat afgieten in resin, dat gaat dus niet gebeuren, sorry mannen.
Maar niet getreurd, er is hier vandaag eentje verschenen die volgens de bouwer vrij OOB werd gebouwd. Er is dus nog hoop. :p
Al moet ik wel zeggen dat hij gene amateur is en al veel ellendigere kits heeft verheven tot een knappe wagen... hé Johan;)

Loixrallyfan 21-08-2011 20:14

4 Attachment(s)
En dan de volgende update.
Het onderstel werd net als de body voorzien van Filler en wat bijgeschuurd voor de grondlaag erop gaat.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1313950208
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1313950208
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1313950208
Dit wordt nu in grondverf en witte lak gezet.

Ook de body kreeg zijn grondlaag.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1313950208
En opgetogen kon ik hier vaststellen dat er nietsmeer te zien is van de werken en is hij klaar om gespoten te worden:):)

Loixrallyfan 21-08-2011 20:38

5 Attachment(s)
Het volgende dat diende te gebeuren, is be bodem op zijn wielen krijgen.
Dus moest er werk gemaakt worden van de ophanging.
Ik moet zeggen, dat zit vrij goed bij deze kit. De onderdelen kunnen perfect opgebouwd worden volgens plan, enkel moeten hier en daar wat gaten groter geboord worden om te passen in de voorziene pennen.
Dus eerst even elk onderdeeltje hierop nakijken en eventueel bijboren en dan komt dat goed.
Ik heb dan ook alles hier vrij OOB gespoten, geschilderd en samengebouwd.
Wel ga ik eerst toch enkele dingen in detail laten zien, omdat ze toch die aandacht verdienen.
Ten eerste, de uitlaat
Ik heb hier het uiteinde weggelaten wegens te rampzalig. Ik heb dan een nieuw uiteinde gemaakt met, jawel, een drankrietje.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1313950677
Ten tweede, de remmen.
Deze bestaan uit 2 delen. Ten eerste het voorste deel van de remklauw:
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1313950677
Hiervoor is PE voorzien met de Brembo stempel erin en zelf heb ik dan nog 3 schroefjes toegevoegd, te zien op de bovenste klauw.
Dit werd dan alu gespoten en verder afgewerkt. Eerst werd de Brembostempel zichtbaar gemaakt. Gewoon wat matzwarte verf ertegen:
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1313950677
Dan dit terug opkuisen en dan blijft er enkel verf achter in de letters.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1313950677
Dan werden de schijven erbij gehaald. Ook alu gespoten en de groeven werden voorzien van een roestkleurtje. Hierop kwam dan een PE-schijfje en vervolgens kon de klauw gemonteerd worden. Vervolgens werd er nog een beetje gedrybrushed en dan krijg je dit:
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1313950677
Wie goed gekeken heeft, ziet dat de schroefjes nog ontbreken. Maar straks in het afgewerkte onderstel kan je ze wel terugvinden.(iets te vlug geweest met mijn Kodakske:o)

Loixrallyfan 21-08-2011 20:56

4 Attachment(s)
Een volgend puntje dat een detailupdate verdient, zijn de veerpoten.
Deze zien er vrij goed uit en een groot pluspunt waar andere merken toch een puntje aan kunnen zuigen, zijn de apart geleverde veren.
Op de achterste veerpoten dient een draagarm gemonteerd te worden. Deze vertoont wel een indrukwekkende sinkmark en moet dus dicht.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1313952113
Voor de rest alles dik in orde.
De veerpoten werden gespoten en geschilderd, alsook de veertjes zelf.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1313952113
Het rode pijltje geeft een chromen stukje aan. Dat heb ik daar zo gekregen door een bandje te knippen uit een chroom-sticker en daarrond te plakken.
En dan met het veertje erover:
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1313952113
Hierop werden dan de remmen gemonteerd. Dit verloopt zoals bij Tamiya. Eerst dient een zwart mofje geplaatst te worden om de wielen in te monteren en dan kan de schijf erop.
Hier een fototje van de vier. De 2 rode zijn voor vooraan en de 2 blauwe zijn voor achteraan.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1313952113

LET OP
De veerpoten en remschijven dienen wat groter uitgeboord te worden om achteraf de wielen er goed in te krijgen. Doe dti best op voorhand en pas de wielen er even op om zeker te zijn!!!


All times are GMT +2. The time now is 20:41.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.