De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Autosport algemeen (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=6)
-   -   Belgisch autosportlandschap anno 2012 (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=20674)

RKG 07-09-2011 18:18

Belgisch autosportlandschap anno 2012
 
Zoals sommigen onder jullie wel al hebben kunnen volgen via bepaalde profielen op facebook, is er duidelijk een haar in de boter tussen bepaalde partijen die de voorbije jaren het circuit landschap in België gekleurd hebben.

Volgend lijstje ben ik tegengekomen:
- "nieuwe" Belcar(Circuit Zolder)
- "nieuwe" DSMEC(Speedworld)
- BTCS(Speedworld)
- BGDC(?)
- VW Funcup(Speedworld)
- Mazda MX5-Cup(Speedworld)
- BSOT(BRI)
- Westfield cup(BRI)
- Historics(?)
- 24 Hours of Zolder(Circuit Zolder)

Het kan zijn dat ik nog iets vergeten ben, dan mogen jullie aanvullen.

Hoe willen jullie het Belgische autosportlandschap anno 2012 zien. Wat mag erbij komen, wat is teveel, wat zou er samen moeten om van een succes te kunnen spreken?

Post hier je mening, en hou het beschaafd(want de laatste dagen heb ik wat anders gezien...)

Niels 07-09-2011 21:52

Er wordt heel wat gepraat en gepland rond toerwagen- en GT klasses, maar het merendeel van de huidige toprijders begon ooit in Formulewagens (F Ford later F Renault 1.6), dat is nog steeds beste school voor rijders met ambitie. Dus terug een formule klasse (BNL desnoods).
In Francorchamps tijdens Superstars weekend ging ook het gerucht van mogelijk een Abarth 500 cup in Belgie, kan bij op lijstje.
Speedworld plant geen BTCS meer maar Sprint (GT3 + S1) en Endurance (rest).

BSOT 08-09-2011 06:49

Ik denk dat alles er staat Kris.
Promotor van de BGDC is BGDC zelf en promotor van de Historics is Bravo.

De discussie gaat hem over de eerste 2 lijnen en wat te doen met de BTCS.

Persoonlijk blijf ik erbij dat een reborn van de DSMEC de beste optie is. Of het nu Speeworld of CZ is die dat moet organiseren is een andere discussie. Deze moet uit het vaarwater blijven van de BGDC. BTCS zou de koningingeklasse moeten worden met daarin alle SS1, SS2, GT3 en GT4

Met de Mazda, Westfield en historics is er voldoende sprint

BSOT zal semi sprint worden (wedstrijden van 50 minuten zoals format Radical Masters)

fenixracing 08-09-2011 08:42

Volgens mij is het beste een concept zoals de dsc waar teams hun materiaal echt kunnen afschrijven over aantal jaren. Kijk maar naar cor euser hoe oud is die marcos lm 600 niet. En daarbij BSOT en een mooi merkencup en de 24hr als hoofdrace. Zolang dat ze hier in belgie niet begrijpen dat we maar een scheet groot zijn zal er niks veranderen. Ofwel moet CZ zelf het heft in handen nemen en de belcar organiseren. Maar dan wel zonder geluidslimiet enz... Maar dit zal nooit kunnen zolang racb alles afschiet wat niet maken heeft met speedworld. Misschien wordt het toch is tijd dat fans zich toch ook van hun laten horen. Zoals je kan zien in het belcar topic verlangt bijna iedereen naar de goede oude belcar. En speedworld moet stoppen met steeds het aanhalen van het contract met sro, dit zal indertijd wel zijn reden gehad hebben. maar deze is nu voorbij dus kan er eindelijk verandering komen. Op dit moment gaan we naar een. Duits brits concept.

Duitsland Heeft de gt series en daarbij de serie op de nurburgring(ben ff de naam kwijt)met daarbij een extreem goed gevulde 24hr.

Engelland heeft dit ook british gt en daarbij de britcar. Alleen lijkt het niet zo te werken daar. BGT +-25 wagens en de britcar +-30 wagens. Maar aan de andere kant is britcar 24hr wel goed gevuld

Dus gaan we ongeveer de zelfde richting uit. hoofdserie is GT3 en s1 en daarbij het niewe dsmec. Dit gaat hier nooit werken het werkt amper in engelland. En volgens mij is dit toch een groter motorsport land dan belgie.
Ik blijf erbij wij als klein landje moeten meer naar onze noorderburen kijken.

marcel 08-09-2011 10:39

die serie op de nurburgring is de VLN ;)
de oude belcar werkte omdat je topwagens had, maar ook betaalbaardere (zelfgebouwde) wagens zodat de kleinere teams ook aan de bak konden. dààrdoor kreeg je de grotere velden dan wat je nu hebt, en had je vooraan toch nog top-competitie, waardoor het aantrekkelijker was voor guests om af en toe deel te nemen.

ik vind niet dat we moeten kijken naar de grootte van ons landje. het is sinds het einde van WOII altijd even groot geweest, maar Belcar is wel ooit één van de toonaangevende nationale kampioenschappen geweest.

fenixracing 08-09-2011 10:49

Ik bedoel meer dat we algemeen minder autosportland zijn tegenover duitsland en engelland. Mijn droomweekend zou zijn, een race oude belcar een race dsc gooi daar de bsot of een anderkampioenschap bij en je hebt een superweekend.

Mark 10-09-2011 00:10

Wat ik vooral wil zien in 2012 is een belgisch filiaal van de DNRT of iets wat daarop lijkt. Er moet gewoon een brede amateurlaag komen om de topklassen blijven te voeden. Skylimit had ooit iets wat hierop leek met hun clubraces maar ook dat concept is de nek omgedraaid door de RACB.

S. Claeys 10-09-2011 17:31

Quote:

Originally Posted by Mark (Post 270818)
Wat ik vooral wil zien in 2012 is een belgisch filiaal van de DNRT of iets wat daarop lijkt. Er moet gewoon een brede amateurlaag komen om de topklassen blijven te voeden.

Skylimit had ooit iets wat hierop leek met hun clubraces maar ook dat concept is de nek omgedraaid door de RACB.


Mee eens en dit is net het probleem. Ik begreep ook niet waarom dit niet kon, heb er zelf eens met Andy over gepraat.
RACB laat amateur races gewoon niet toe. Als er niets naar hun zakken vloeit is het spelletje over voor het begon.

Pascal 10-09-2011 19:24

Er zijn toch wel wat advocaten in de autosport. Waarom gaan zij eens niet van start met een zaak tegen de RACB. Redenen genoeg...

De RACB is wetgevende, uitvoerende en rechterlijke macht in de autosport. Van een scheiding der machten is hier niet veel sprake. Ze zijn (als ik me niet vergis) mede-uitbater of mede-eigenaar van het circuit in Mettet. Ze zijn (als ik me niet vergis) promotor of medepromotor van de 24 uur van Francorchamps. Op deze circuits heeft een organisator of promotor geen probleem om een reglement goedgekeurd te krijgen. De circuits liggen trouwens allemaal in het Franse landsgedeelte.

Ook Speedworld is overwegend Franstalig en heeft, al bij al, meestal de wind mee.

Zolder daarentegen wordt zo dikwijls als het kan in een slecht daglicht gesteld. Zou het daarmee iets te maken hebben.

Iedereen weet dat de rechten op Belcar en/of 24 uur van Zolder dit jaar ten einde lopen. Speedworld zou graag een uithoudingswedstrijd toevoegen aan hun kalender en willen een monument (volgens hen toch) de 12 uur van Francorchamps kopiëren naar Zolder. Dat zou hen goed uitkomen. De 24 uur mag dan niet meer georganiseerd worden en Speedworld (alias RACB) is tevreden.

Zoals Thierry Deflandre duidelijk zij in HBVL : "ze heben een dubbele agenda".

Misschien denkt de RACB : "een goede dictatuur is beter dan een slechte democratie". Maar heren van de RACB : wat doe je dan met een slechte dictatuur ?

En dan nu terug naar de advocaten. Waarom eens niet alle regeltjes en malfuncties uitpluizen en naar de rechtbank stappen ? Misschien volgt er dan iets zoals, heel wat jaren geleden, het "Bosman-arrest" in het voetbal. Misschien veroorzaakt dit een even grote tsunami als destijds in het voetbal. Maarja, wie durft zijn nek uitsteken ?

C U

Ohja, sinds de RACB enkele jaren geleden de Vlamingen aan de top buitensmeten, ontvang ik de nieuwsbrief van de RACB in het ééntalig Frans.

S. Claeys 10-09-2011 19:34

Quote:

Originally Posted by Pascal (Post 270828)

Ohja, sinds de RACB enkele jaren geleden de Vlamingen aan de top buitensmeten, ontvang ik de nieuwsbrief van de RACB in het ééntalig Frans.

Ik zou al elke keer een mailtje sturen met de vraag naar een nederlands versie. gewoon om wat ambetant te doen.
Maar ze zullen wel slim zijn zeker en da zal z'n adres zijn waar je niet op kan antwoorden. :-)

vortex 10-09-2011 19:43

Eerst weer een basis kweken in Belgie..zonder dat zal het helemaal niets worden. Moeten wij het hier nu steeds allemaal bedenken...??!!
En de RACB....tja..kunnen ze niet gewoon genegeert worden? Wat is hun macht? het intrekken van een licentie voor een circuit wat 'zwarte' races organiseert?


Iemand die weet wat sec de gevolgen in Belgie zijn van het organiseren van zwarte evenementen voor organisator en circuit???

S. Claeys 10-09-2011 19:49

Ja, das gelijk u rijbewijs intrekken als ge geen hebt,...

Pascal 11-09-2011 01:28

Quote:

Originally Posted by vortex (Post 270830)
Eerst weer een basis kweken in Belgie..zonder dat zal het helemaal niets worden. Moeten wij het hier nu steeds allemaal bedenken...??!!
En de RACB....tja..kunnen ze niet gewoon genegeert worden? Wat is hun macht? het intrekken van een licentie voor een circuit wat 'zwarte' races organiseert?


Iemand die weet wat sec de gevolgen in Belgie zijn van het organiseren van zwarte evenementen voor organisator en circuit???

Die basis is er zonder meer. Ze kunnen echter nergens terecht, of ze moeten voldoen aan de regels van de RACB. Deze regels zijn echter zo strikt dat het voor niemand haalbaar is. Noch voor rijder noch voor promotor/organisator.

De RACB heeft dus iedereen in zijn macht. Inderdaad een promotor zal door geen enkel circuit toegelaten worden indien hij "zwarte races" wil organiseren. De RACB zal dan de licentie van het circuit in kwestie intrekken en klaar is kees.

De RACB mag er zijn maar dan moet ze zichzelf en zijn partners wel au serieus nemen. Dat doen ze nu absoluut niet.

Op een gegeven moment doet het volgende zich voor. Men is een gesprek bezig met enkele hoge pieten van de RACB. De aantrekkelijkheid van de Belcar van destijds wordt aangehaald. Er wordt geopperd om terug te grijpen naar een dergelijk "liberaal" reglement. Hierop zegt één van deze hoge pieten : "kan je me dat eens uitleggen want ik kom nog maar vijf jaar naar het circuit. Ik weet helemaal niet hoe het er daarvoor aan toeging." Die man kan zichzelf toch niet au serieus noemen.

C U

S. Claeys 11-09-2011 13:49

Da zijn zaken mensen, dus zaken vullers, geen autosport liefhebbers. Go figure.

Mark 11-09-2011 23:04

http://www.racingworld.be/news/8152/...e-amateur.html

Komt het dan toch goed?

C.R.T 12-09-2011 08:47

Quote:

Originally Posted by Mark (Post 270848)

Misschien? Maar gaat het inschrijvingsgeld ook op amateur niveau zijn?
Bij skylimit zat je bij een race van 200km rond de 300 Euro.
Als ik bij de Dsmec van vroeger kan herinneren was dat 750Euro zonder Btw.

Er is natuurlijk wel een wereld van verschil in deze vergelijking.

Bij skylimit is het echt te doen om enkel te rijden en plezier te maken. Zonder veel poes pas erbij.
Bij Dsmec had je echte race weekends met andere kampioenschappen erbij.Dus ook aantrekkelijker voor sponsors.

Als ze dus iets maken voor de amateurs, dan zou dat ook voor echte amateurs moeten zijn. Zodat je van hieruit verder omhoog kan naar ...

Marc 12-09-2011 12:30

Quote:

Originally Posted by Pascal (Post 270828)
Zoals Thierry Deflandre duidelijk zij in HBVL : "ze heben een dubbele agenda".

Sta me toe even te corrigeren: het was niet Thierry Deflandre die dit zei in HBvL, maar wel Dick van Elk.

Pascal 12-09-2011 14:55

Quote:

Originally Posted by Marc (Post 270855)
Sta me toe even te corrigeren: het was niet Thierry Deflandre die dit zei in HBvL, maar wel Dick van Elk.

Je mag me verbeteren. Misschien heeft Dick van Elk dit ook gezegd. Ik las het interview met Thierry Deflandre en ook hij sprak dit uit... Dus DSC en CZ kunnen nog door dezefde deur. Gelukkig ;)

C U

Mark 12-09-2011 18:19

Quote:

Originally Posted by Pascal (Post 270835)
Op een gegeven moment doet het volgende zich voor. Men is een gesprek bezig met enkele hoge pieten van de RACB. De aantrekkelijkheid van de Belcar van destijds wordt aangehaald. Er wordt geopperd om terug te grijpen naar een dergelijk "liberaal" reglement. Hierop zegt één van deze hoge pieten : "kan je me dat eens uitleggen want ik kom nog maar vijf jaar naar het circuit. Ik weet helemaal niet hoe het er daarvoor aan toeging." Die man kan zichzelf toch niet au serieus noemen.

C U

Dat iemand geen achtergrond heeft in de autosport hoeft nog geen probleem te zijn. Dat zo iemand zich dan niet "inleest en verdiept" is wel triest te noemen. Je vraagt je af op welk nivo zo'n gast dan beslissingen neemt. Het lijkt er veel op dat in dit geval de beste stuurlui daadwerkelijk aan wal staan.

Ras sport 13-09-2011 15:11

Ik was er dit jaar niet bij tijdens de 24u (denk dat ik niet zo heel veel heb gemist afgaande op de commentaren) maar het zag er al een hele tijd naar uit dat het Belgisch circuitgebeuren de foute richting uitging. Met een hele tijd bedoel ik vooral sinds men overschakelde op de GT3's. Ervoor was het vaak ook al pover gesteld (zie de jaren van één Corvette vs. de andere Corvette vs. de rest van het pak). Toch was toen de sfeer nog min of meer ok.
Ik stel alleen maar vast dat GT3 de echte liefhebber van autosport in België nu wegjaagt in plaats van aantrekt. Akkoord, het zijn schitterende machines maar voor een kampioenschap in België zijn ze veel minder tot niet geschikt.
De Belcar moet het hebben van de fanatieke autosportliefhebber die echt voor het plezier racet en niet voor het hele randgebeuren leeft.
Ter illustratie: ik was dit jaar nog aanwezig tijdens de eerste race van de Belcar in Zolder en was echt gedegouteerd van wat ik zag. Mannen met veel te veel geld en een aantal "fils à papa" die voor de show maar een beetje kwamen rondrijden met hun wagens die eigenlijk veel te goed zijn voor een Belgisch niveau en dan ook nog voldoening kunnen halen uit het feit dat ze dan met dat materiaal in de top drie (of vaak nog niet eens) kunnen geraken en de rest kunnen verslaan. Sorry maar zulke teams horen nu eenmaal veel beter in bvb. de Blancpain Series thuis waar ze zich écht kunnen meten met de "top" (of is die top gewoon nog meer geld?). Er is ook al vaak veel gezegd over de hospitality zones van zulke teams in Zolder die eerder lijken op versterkte burchten met bodyguards a la F1. Ook gewoon afserveren dus. Betrek het publiek veel meer. Ik zeg niet dat iedereen zomaar op de koffie moet kunnen met alle piloten maar dat afschermen hoeft echt niet, het zijn allesbehalve supersterren. Eén tent voor allen hoeft niet eens, stel het gewoon wat meer open.
Daarom juich ik dan ook projecten als van, om er eentje uit te kiezen, de Viper van Wim Lumbeeck erg hard toe. Mannen die racen voor het plezier, met een gepland budget, zonder gek te doen. Chapeau kerels, dat is echt waar het om draait!

Nog een illustratie: ik herinner me nog levendig de pitstop van één van de BTCS deelnemers in datzelfde weekend eerder dit jaar. Ik stond te kijken boven de pitboxen en er kwam een BMW, ik weet niet meer wie het was, binnen voor een pitstop waarbij het team 1 mecanicien bij had die met een handmatige krik 2 wielen verving en waarbij de piloot nog uitstapte en kwam meehelpen.. het beeld had iets tragisch moois wat voor mij nog eens exact weergaf waarom ik naar Zolder ga. De pure hobby en de drang om races te rijden omdat dat is waar het om draait!

Nog een illustratie: ik haal de laatste jaren veel meer voldoening uit tijdens een donderdag te gaan kijken in Zolder. De sfeer die er dan hangt, is die van de oude dagen. Rustig rondwandelen in de pits, van dichtbij kijken naar alle mooie wagens, vaak van liefhebbers, en genieten maar. Hierbij ook eervolle vermeldingen voor Bravo en Bsot. De sfeer van trainingsdagen vind je bij races van deze organisatoren ook terug.

Om terug te komen op de Belcar: dit kampioenschap kan volgens mij perfect bestaan zonder teams als KRK, WRT, ... maar dan moeten de organisatoren het uiteraard wel aandurven om de reglementen zo aan te passen dat het kampioenschap opnieuw veel meer opengesteld wordt (naar analogie met de open tenten in de paddock). Laat de kleine bmw's, de clio's, de Leon's, de oudere Porsches en andere touring cars terug toe. Waar is de tijd dat de A4 van Hemroulle het uitvocht met de GT's. En neen ik pleit niet om terug te gaan naar het verleden. We moeten absoluut vooruit kijken, realistisch zijn en organisatoren moeten in de spiegel durven kijken. Pensioenen en ontslagen bij bepaalde organen dringen zich nu echt wel op. Lager kunnen we niet meer zakken denk ik. Er zal heel veel moeten veranderen, willen de echte autosportfans terug afzakken naar Zolder voor de Belgische races, een degelijk voorprogramma is misschien nog eens een gedacht? Alle respect gaat overigens uit naar Dries Heyman om de alarmbel te luiden! En ook Hans van de Ven heeft goeie ideeën. Volgens mij hebben beide heren wel plannen met veel potentieel, de vraag is alleen niet, "wie gaat het doen" maar "gaat iemand die ideeën ook effectief kunnen waarmaken". Mij kan het niet zoveel schelen wie het doet. Alhoewel ik eerder, en dat is persoonlijk, niet veel meer voel voor normtijden (voor eender wie), laat iedereen gewoon rijden en deel de klassen intelligent in met respect voor elkaar!

Trouwens:

Quote:

Originally Posted by Mitchio (Post 270813)
Sprintwedstrijden met GT3 en S1 is gewoon dikke zever. Een format à la BTCS (2 x 60' of 90') zou beter zijn. Sprinten met dit type auto´s maakt alles gewoon veel te duur. Bovendien wordt het nieuwe uithoudingskampioenschap uit de Belgian Racing Series georganiseerd op zaterdag, wat al helemaal niet goed is. Nog een minpunt is de naam 'Belcar' weer doen verdwijnen ... Hopelijk komt die nieuwe Belcar van de grond, met GT1, GT2, Oudere GT3´s (Porsche 997 GT3 Cup ...), toerwagens en 2-liters. Ik denk niet dat KRK het enige team zal zijn dat een deelname weigert.

Mij lijkt een sprintwedstrijd met S1's en GT3's net wel nog interessant... lees: geld genoeg voor die teams die dan toch nog meedoen... maarja de opkomst gaat er te laag zijn (tenzij WRT 7 wagens inzet) dus dat heeft niet veel potentieel denk ik. De nieuwe Belcar met GT1, GT2, oudere GT3´s toerwagens en 2-liters, dat is volgens mij wat de mensen willen zien... (en een degelijk voorprogramma, ik zeg het nog eens, en hoera voor de Mazda's alvast!).

Ik stel me heel erg vaak vragen bij de houding van de RACB, een nieuwe generatie dringt zich er op, daar ben ik het mee eens, maar toch begrijp ik niet dat veel mensen hier altijd klagen over het feit dat autosport in Wallonië voorgetrokken wordt. Verbaast jullie dat dan echt? Ik ga tegenwoordig ook liever naar Spa, zoals ik nog anderen hier al zag schrijven, in Wallonië leeft autosport veel meer, en de sfeer is er gewoon beter...


Als liefhebber hoop ik echt dat het terug de goede kant opgaat en men het gezond verstand laat zegevieren. Aan de betrokkenen zou ik tot slot nog dit willen zeggen: 1. Belcar is geen F1, 2. Wat is een overwinning tegenwoordig nog waard in de Belcar? (iets om over na te denken)

Iemand een vertaling naar het Frans nodig?

S. Claeys 14-09-2011 11:34

De RACB heeft een imago hoog te houden en moet klanten (constructeurs) plezieren IMHO.
Daarom houden ze vast aan de GT3's want ja, das voor partners veel intressanter dan afstande racewagens van weleer.
Dat dit niet rendabel is in België zal hun een zorg wezen.
Als team als KRK en WRT echt de top willen blijven rijden moeten ze europees gaan, simpel. In Belgie alleen kan dit niet (meer).

Er moet natuurlijk een top klasse komen met moderne GT wagens maar we mogen oud gediende niet uit het oog verliezen. Niet iedereen heeft de steun zoals Wauters en Co. Een basis voor de race hobbyist is ook zeer nodig met LOW budget series, zoals een BMW E30 cup.....zelfs een Volvo 360 cup.

Echt goedkoop fun racen, een opstap naar hoger. Nu haken veel aspirant rijders af omdat het niet haalbaar is. Geen kat die weet hoe er aan te beginnen. Spreek van ondervinding.

BSOT 14-09-2011 12:55

Quote:

Originally Posted by S. Claeys (Post 270919)
Echt goedkoop fun racen, een opstap naar hoger. Nu haken veel aspirant rijders af omdat het niet haalbaar is. Geen kat die weet hoe er aan te beginnen. Spreek van ondervinding.

Kijk binnen een uurtje of zo nog eens naar deze site, alles is bijna klaar. :)
Het is alleen ZO veel info dat ik het momenteel allemaal een beetje onoverzichtelijk is maar we komen er wel.

S. Claeys 14-09-2011 13:29

Ben benieuwd Dries. :applaus:


All times are GMT +2. The time now is 04:36.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.