De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Formule 1 (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   meest markante momenten in in f1 van de laatste 5 jaar (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=2942)

Ferrari Forever 28-07-2002 20:11

meest markante momenten in in f1 van de laatste 5 jaar

Wat zijn volgens jullie de meest markante momenten die in de afgelopen 5 jaar in de formule 1 gebeurd zijn ?
Mijn top 5 :
1) Hakkinen die na een fout schakelmaneuver in 1999 (tijdens de gp van ? ) in de muur belandt en daarna in de bosjes naast het circuit een potje gaat bleiten.
2)Schumi die tijdens de GP van Belgie in 1998 tijdens de regen op een traagrijdende DC knalt, en daarna op drie wielen de pits binnenrijdt. Eenmaal in de pits vliegt hij woedend uit zijn wagen , stormt richting de Mclaren box en kan nog net tegen worden gehouden door de Mclaren Mecaniciens. Coulthard antwoord met een welgemeende f..ck you.
3)Schumi die na de gp van Imola in 2000 na zijn 41e gp overwinning,die hem op gelijke voet bracht met Senna, tijdens de persconferentie plots ook een potje begint te bleiten en daarna getroost wordt door Hakkinen. Vervolgens begint ook Hakki bijna te huilen en moet Ralf het volledige interview doen.
4) De hele GP van belgie in 1998 met op kop de massacrash net na de start.

Sennake 28-07-2002 20:13

Pff, 5 jaar ocharme. Als je nu zou zeggen 50 jaar, dan zou ik antwoorden : de GP van Frankrijk 1979. Wie hem gezien heeft weet waarom.

Speesman 28-07-2002 20:19

Ik heb enkele beelden gezien van die gp (was in dijon) en het zag er nogal close uit (ronden een gevecht tussen 2 piloten, wiel aan wiel ...), maar live heb ik hem niet gezien (kan ook moeilijk aangezien ik in '79 geboren ben :) )

Finish 28-07-2002 20:31

Dan ga ik toch voor de GP België 1998.

Mario 28-07-2002 21:22

Wat de laatste 5 jaren betreft (ben zowat alles vergeten), maar ik ga dan toch maar voor Hakkinens inhaalmanoeuvre op MS tijdens de GP van België 2000.

Van alles wat ik zelf heb gezien (grosso modo vanaf '85) = GP's van Brazilië '91, die van Brazilië en die van Europa '93 en ook de GP van Mexico '90, wegens een ongelooflijke inhaalbeweging van Mansell op Berger.

Sway Bar 28-07-2002 21:26

Het spannende dual tussen Villeneuve en Schumacher, jaar 97.
Waar Villeneuve kampioen werd. Het moment dat Schumi bijna Villeneuve eruit tikte, de wanhoopspoging.

TiBo 28-07-2002 22:09

Spa 1998. Die GP had zowat alles!

Mega veel crashes, een pitlane-duel (net geen handschoen geworpen door MS), regen-geen regen-regen, een verrassende winnaar, de eerste overwinning voor Jordan, de eerste 1-2 voor Jordan, Alesi op het podium, ....

Die race heb ik nog netjes op video staan!

Alain 29-07-2002 09:47

Hockenheim 97 : Fisichella die zijn geweldig talent onderstreept, jammer genoeg van een mogelijke overwinning berooft wordt en Berger die als nestor van het veld de voorlopig laatste overwinning van Benetton/Renault op zijn naam heeft staan.
En voor de rest laat mijn geheugen mij in de steek...

DJ Scorpio 29-07-2002 13:08

Voor mij is het meest markante voorval aller tijden in de F1 de crash van Senna. :( Dat was mijn favoriete F1-piloot.

Raceboy 29-07-2002 13:16

de crash van diniz op de nurburgring '99. Daar heeft hij ongelooflijk veel geluk gehad. Van die crash draaide mijn maag echt om.

Finish 29-07-2002 13:56

Quote:

Originally posted by raceboy
de crash van diniz op de nurburgring '99. Daar heeft hij ongelooflijk veel geluk gehad. Van die crash draaide mijn maag echt om.
Wel dan draaide mijn maag toch driedubbel om bij de Eau Rouge crashes van Salo, Zonta en Villeneuve in respectievelijk 98 en 99. Als je zag hoe Villeneuve ongedeerd uit dat 'overblijfsel' van de BAR stapte en dan de volgende dag lekker meeracete...

Nog memorabele crashes: Fisichella die ergens ter hoogte van Eau Rouge overkop gaat in z'n Benetton. De flik-flak van De La Rosa in Monza 2000 (kostte de dood van een baanmarshall). De klapband van Hakkinen op de 'oude' Hockenheimring in 2000, de memorabele crash van Schumacher in de Stowe '99 die hem mogelijk z'n (nu al) 6de wereldtitel kostte, de zovele startcrashes in Canada (Wurz, Alesi en Trulli) en dan last but not least Hockenheim '01: Burti die over Schumacher heen knalt.

Andere memorabele momenten (vanaf '95 dan) zijn voor mij nog:
1) Barrichello's eerste zege: Hockenheim '00. ontroerend podium.
2) Monaco '97 en Spa '97: Schumacher opermachtig in de regen.
3) Montoya's actie op Schumacher in Brazilië '99
4) Raikkonen en Montoya Hockenheim '02: memorabel omdat zo'n duels in dit F1tijdperk bijna nooit meer voorkomen, terwijl dit vroeger de normaalste zaak was
5) Suzuka 98: Schumacher/Hakkinen. McLaren opperdominant, enkel Schumacher laat zich niet doen. Na een mooie inhaalrace een klapband en langs de baan applaudiseren voor Mika.
6) Jerez 97: anti-climax voor het laatste, echte mooie seizoen F1
7) Hockenheim 97: idem alain
8) Oostenrijk '01-'02: De huidige F1: schaamteloze teamorders

en zo kan ik nog een tijdje doorgaan ;)

Stipey 29-07-2002 14:44

Quote:

Originally posted by Finish

Nog memorabele crashes: Fisichella die ergens ter hoogte van Eau Rouge overkop gaat in z'n Benetton.

Eh? Dat heb ik precies toch wel effe gemist...

TiBo 29-07-2002 14:50

Was in Stavelot. Ben daar na het openstellen van de piste nog naar stukken gaan zoeken, maar die marshalls hadden hun werk zeer grondig gedaan :(

Finish 29-07-2002 15:03

http://video.f1gp.ru/00/spa/

eerste filmpje ;)

Mario 29-07-2002 15:09

Montoya en Schumacher in '99 ?

Nu ja, maakt niet uit. Maar omdat de oorspronkelijke vraag maar over de laatste vijf jaren ging heb ik toch vooral daarover nagedacht. Bij mij kwam Jerez 97 ook op, maar dat viel er net buiten dacht ik.

Als het dan toch mag, herinner ik me van de voorbije jaren nog een waanzinnig inhaalmanoeuvre van Villeneuve, die Schumacher op het ciruit van Estoril in de laatste bocht het in z'n broek liet doen.

FleaBite 29-07-2002 15:12

Quote:

Originally posted by Finish

De klapband van Hakkinen op de 'oude' Hockenheimring in 2000

....

3) Montoya's actie op Schumacher in Brazilië '99

Hakkinen's klapband was in '99, Montoya's actie in 2001 (reed nog niet mee in '99 he ;) )

maar ja, dat doet er niet echt toe he :D

*mod* mario was mij voor ;)

Finish 29-07-2002 15:22

ola, eventjes zitten knoeien met de jaartallen :)
Kan er ook niet aan doen, die wagens lijken ook zo op mekaar dat je moeilijk nog kan zeggen uit welk jaar welke McLaren komt :)

ps: ik word ook oud eh ;)

Werner333 29-07-2002 20:21

Quote:

Originally posted by Mario
Als het dan toch mag, herinner ik me van de voorbije jaren nog een waanzinnig inhaalmanoeuvre van Villeneuve, die Schumacher op het ciruit van Estoril in de laatste bocht het in z'n broek liet doen.
Bangelijke inhaalactie.

Wat mij ook bijblijft (weliswaar al langer dan 5 jaar geleden) is de klapband van Mansell in Adelaide. En zijn 360 graden spin op Imola toen hij in het gras werd geduwd (weet niet meer door wie). Hij bleef vol op het gas en reed gewoon door. Raar of zelden gezien zo een wagenbeheersing.

Bernie 29-07-2002 22:26

Ik weet niet meer wat jaar en op welk circuit, maar MS heeft eens een race gewonnen terwijl hij de finishlijn passeerde in de pitlane...................

Finish 29-07-2002 22:28

Silverstone 98....was in de regen voor een deel. Een stop and go uitzitten in de allerlaatste ronde.

Alain 30-07-2002 09:30

Quote:

En zijn 360 graden spin op Imola toen hij in het gras werd geduwd (weet niet meer door wie
Dat was door Berger in de McLaren

Stipey 30-07-2002 11:27

Niemand hier die denkt aan de "zegen" van de Arrows in Hongarije '97, met een fenomenale Damon Hill op de top van zijn carrière (en in de slechtse auto van het veld)?

Deze morele overwinning toonde aan dat wanneer je chassis/motor de uitslag niet bepaald, de afstelling en vooral de banden alles beslissen...want dat talent van Hill was het hele jaar wel aanwezig. Niet lang na deze prestatie kreeg hij een aanbieding van McLaren, maar Damon was het niet eens over het salaris dat gedeeltelijk afhankelijk zou zijn van de resultaten. Hoe zou F1 eruit gezien hebben moest Damon geweten hebben wat voor topauto McLaren het jaar daarop zou afleveren, en dat contract aanvaard hebben?

Bart.Vandecavey 30-07-2002 11:34

Quote:

Originally posted by Stipey
Niemand hier die denkt aan de "zegen" van de Arrows in Hongarije '97, met een fenomenale Damon Hill op de top van zijn carrière (en in de slechtse auto van het veld)?

Deze morele overwinning toonde aan dat wanneer je chassis/motor de uitslag niet bepaald, de afstelling en vooral de banden alles beslissen...want dat talent van Hill was het hele jaar wel aanwezig. Niet lang na deze prestatie kreeg hij een aanbieding van McLaren, maar Damon was het niet eens over het salaris dat gedeeltelijk afhankelijk zou zijn van de resultaten. Hoe zou F1 eruit gezien hebben moest Damon geweten hebben wat voor topauto McLaren het jaar daarop zou afleveren, en dat contract aanvaard hebben?

Het jammere is eigenlijk dat Damon zo lang gewacht heeft om zich met auto's bezig te houden. Een echte gentleman vond ik hem, jammer dat hij het seizoen te veel heeft meegemaakt bij Jordan.

Sway Bar 30-07-2002 11:34

Quote:

Heeft hij niet Villeneuve moeten laten voorbij gaan op de laatste ronde?

* pfff wat een zin, veel te warm weer, weinig of niks geslapen*

sledge 30-07-2002 11:38

voor mij blijft het podium van Hochenheim 2000 het meest opvallende van de voorbije 5 jaar.

Stipey 30-07-2002 12:04

Quote:

Originally posted by Sway Bar

Heeft hij niet Villeneuve moeten laten voorbij gaan op de laatste ronde?

Ge moet lezen wat er staat he; "morele" overwinning. :-)

Toen hij daar in de laatste ronde stilviel was dat wel een beetje pijnlijk, maar eigenlijk maakte het niet veel uit (op de portefeuille van TW na misschien :-)). De eerste helft van die GP is onvergetelijk...Hill die tegen alle verwachtingen in Schumacher vlot kan volgen, en dan nog wel plots een inhaalactie weet te plegen! Onvergetelijke momenten... Iedereen denkt natuurlijk dat Hill wel een pitstop meer zal maken dan de rest; verkeerd gedacht :-)

...een piloot uit een achterhoedeteam in duel voor de leiding, om wat later een voorsprong van 45 seconden uit te bouwen op de rest. Bij mijn weten een unieke gebeurtenis in de moderne F1, althans, tijdens normale races zonder uitzonderlijke weersomstandigheden en uitvallen.

Jan 30-07-2002 12:25

Idd Stipey, maar zeg het vooral niet te luid, want anders worden de Damon Hill afkrakers weer wakker en ontaarden we in oeverloze discussies.

jan

Sway Bar 30-07-2002 13:01

Quote:

Ge moet lezen wat er staat he; "morele" overwinning. :-)

De warmte nekt me :rolleyes:
maar je hebt gelijk :)

Nog ene: Berger in zijn allerlaatste GP, in Hockenheim met de Benetton naar de overwinning, anders sla ik de bal hier compleet naast.

Finish 30-07-2002 13:44

Dat was niet z'n allerlaatste GP van dat seizoen, hoor ;)
Wat die overwinning nog memorabeler maakte, was dat hij toen net z'n comeback maakte in de Benetton; in een periode waarin ondermeer z'n vader stierf....En dan rijdt hij zowat het hele veld weg. Prachtige prestatie. Mooi seizoen, 1997.

Stipey 30-07-2002 14:27

Inderdaad, ondanks het feit dat die periode ook vaak saai was, kan je stellen dat het sinds 1998 nog meer bergaf is gegaan met de F1... In de jaren die volgden was er nog wel het "duel" tussen Hakkinen en Schumacher, maar dat duel beperkte zich meestal tot het puntenbord en de pits. Op een zeldzame actie zoals in Francorchamps 2000 na (dankzij de vochtige piste), viel er van dat duel nooit veel te merken op de piste zelf.

...en dan heb je het seizoen 2002, volledige dominantie van 1 rijder. Een duel op de piste is schaars, de sensatie komt voornamelijk van rijders die hier of daar een foutje maken...Yoong dus.

Het verleden lijkt natuurlijk steeds mooier, maar ik amuseer me nog nauwelijks tijdens een doorsnee F1 race. Misschien zou het bijtanken in de pits opnieuw verboden mogen worden, dan krijgen we opnieuw echte races ipv de huidige 3 sprints op zondag, met 10 seconden pauze tussen.

TiBo 30-07-2002 14:33

1996 was voor mij een zeer memorabel seizoen:

- De GP van Australië: Brundle gaat er hard af en Schumacher komt met een leeg rem-reservoir binnen.

- De GP van Frankrijk: de Ferrari V10 ploft reeds in de opwarmronde.

- De GP van Spanje: overwinning in de regen voor Schumacher, op 8 cilinders en met ne zware missfire.

- De GP van België: mooie overwinning voor Ferrari onder m'n eigen ogen. Emotionele Todt op het Podium.

- De GP van Italië: Ferrari overwinning voor Schumi na een aanrijding met de banden stapel.

All times are GMT +2. The time now is 22:38.