De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Formule 1 (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   HANS: de scherprechter in de formule 1 ? (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=4481)

airco 11-03-2003 18:06

HANS: de scherprechter in de formule 1 ?
 
Dat er al langer discussie was over het nut en gebruikscomfort van het HANS-systeem is geen geheim. Het lijstje piloten dat er al stevig tegen tekeer ging is indrukwekkend ....
Villeneuve
Quote:

"In de afgelopen negen jaar zou er geen enkele piloot gered zijn door het HANS systeem, er was geen enkel ongeval waar het systeem nodig was.

Pedro Diniz was waarschijnlijk gedood als hij het HANS systeem had gedragen toen hij zijn zwaar ongeval had in 1999 op de Nürburgring, de enige keer dat een verschil zou uitgemaakt hebben zou er een dode gevallen zijn."
Quote:

Je kan je hoofd niet deftig bewegen, langs geen kanten, dus als je de pits uitkomt kan je niet kijken.
Probeer maar eens op een smalle bochtige weg te rijden zonder je hoofd te bewegen, het maakt je gewoon ziek.
Nick Heidfeld
Quote:

Ik voel dat het meer gevaar oplevert omdat ik me dan niet de hele race kan concentreren, op den duur begint het pijnlijk te worden met gevolg dat je je concentratie verliest en zo kunt crashen.
Ook anderen ... Jenson Button, Justin Wilson, Felipe Massa, ... waren eerder al bijzonder kritisch ten opzichte van het HANS device ....

Na de race in Melbourne kwam er nog een verklaring die het HANS-systeem stevig op de korrel neemt ....
Quote:

De eerste race van Rubens is abrupt tot een einde gekomen toen hij zijn bolide parkeerde tegen een muur in de vijfde ronde van de Australische GP.

Barrichello zei dat hij zijn concentratie verloor en dat het te wijten was aan het verplichte HANS systeem dat hem flink wat pijn bezorgde.

"Mijn concentratie was niet meer op de baan gefocust door het HANS systeem dat op mijn sleutelbeen duwde en me verschrikkelijk veel pijn gaf," zover de commentaar van de Braziliaan in 'The Guardian'.

Het is de eerste maal dat Barrichello klaagt over het HANS systeem en is daarmee waarschijnlijk ook niet de laatste.

Coulthard van zijn kant heeft nauw samengewerkt met de makers van het systeem om het systeem te verbeteren en aan zijn lichaam aan te passen.

bron:f1pits.net
Piloten die hun concentratie verliezen en daarom crashen .....
Is dit veiligheid ?

to be discussed ....

Jan 11-03-2003 18:23

Toevallig de piloten die niet best gescoord hebben in de GP van Australië :rolleyes:
Mocht Coulthard uitgevallen zijn had hij het ook wel aan die HANS toegeschreven.

jan

sledge 11-03-2003 18:34

Het is wel mischien wat overroepen, maar 58 ronden met zo'n systeem rondrijden is wel wat anders dan een oefensessie denk ik. ik vind ik het vreemd dat 2 piloten over pijn klagen. Dit kan toch ook niet toevallig zijn?

Raceboy 11-03-2003 18:39

Quote:

Originally posted by sledge
Het is wel mischien wat overroepen, maar 58 ronden met zo'n systeem rondrijden is wel wat anders dan een oefensessie denk ik. ik vind ik het vreemd dat 2 piloten over pijn klagen. Dit kan toch ook niet toevallig zijn?
In IRl, DTM,NASCAR,CART,... rijden ze er ook mee. en die klagen toch niet? Misschien zijn ze in de F1 weer wat te verwend.

Werner333 11-03-2003 18:45

Quote:

Originally posted by raceboy
Misschien zijn ze in de F1 weer wat te verwend.
LOL Waarschijnlijk wel.:D :D
Aan de andere kant klagen sommige piloten dan weer helemaal niet. :confused:

sledge 11-03-2003 18:53

Feit is wel dat het een gemakkelijk doel is om hun falen aan toe te schrijven. Maar ik denk wel dat het wel wat gewoon worden is ook. Dus volgens mij kan het best wel ( nog ) vervelend zijn.

Finish 11-03-2003 19:03

Verstappen vond het anders best oké ;)
Misschien zit het wel lekker als je het grind in gaat ? :)

yvdp 11-03-2003 22:52

Quote:

Originally posted by sledge
Feit is wel dat het een gemakkelijk doel is om hun falen aan toe te schrijven. Maar ik denk wel dat het wel wat gewoon worden is ook. Dus volgens mij kan het best wel ( nog ) vervelend zijn.
dan zouden ze het al lang gewoon moeten zijn... Hoeveel dat die mannen het circuit opkomen...

sledge 11-03-2003 23:59

Quote:

Originally posted by yvdp
dan zouden ze het al lang gewoon moeten zijn... Hoeveel dat die mannen het circuit opkomen...
Dat wel, maar ik denk niet dat ze een testsessie houden die de volledige lengte van een gp heeft. Of toch?

Mark 12-03-2003 00:06

Er zijn wel tests die over een GP-afstand gaan, maar die moet je niet zoeken bij Minardi ;)

Tja dan dat gezeur, tuurlijk het zal in den beginnen even pijn doen maar daarna hoor je er niemand meer over. De eerste keer is nooit een succes ;)

Waait wel weer over...........Villeneuve neem ik niet meer helemaal serieus.

JV1 12-03-2003 00:56

Ach aan alles wat nieuw is moet je wennen dus een paar races verder hoor je bijna niemand meer, dat zag je ook in de Amerika die moesten er ook aan wennen en nu, je hoort ze niet meer

airco 12-03-2003 01:05

Quote:

Originally posted by jan
Toevallig de piloten die niet best gescoord hebben in de GP van Australië :rolleyes:
Mocht Coulthard uitgevallen zijn had hij het ook wel aan die HANS toegeschreven.

Die piloten hebben inderdaad niet het beste gescoord in Melbourne... Toch was al de kritiek er al voor de teams afreisden naar Australië.

maar als Nick Heidfeld het volgende zegt
Quote:

Ik voel dat het meer gevaar oplevert omdat ik me dan niet de hele race kan concentreren, op den duur begint het pijnlijk te worden met gevolg dat je je concentratie verliest en zo kunt crashen.
en nu gaat Rubens omwille van die reden de zandbak in .....

Dan moet een mens die begaan is met de veiligheid zich toch vragen stellen ... Een veiligheidsmaatregel die meer onveiligheid crëert :rolleyes::rolleyes:

Het punt van mijn pleidooi ....
- HANS is nu verplicht geworden zonder dat er naar de argumenten van deze rijders is geluisterd (deze kritiek is er nochtans al maanden).
- Je kan deze kritiek (zoals de voorbije maanden zo vaak gedaan is) afwimpelen met argumenten als
  • Heidfeld is weer aan het wenen
  • in DTM,IRL,...gebruiken ze het toch ook
- Toch is er niemand die al ter dege aandacht besteed heeft aan de problemen/argumenten die deze piloten aanhalen ...

Ik had gisteren een spooky gedachte ... Wat als morgen een piloot (die kritiek had op HANS) zich wegens onverklaarbare reden(concentratieverlies ....) te pletter rijdt ...
- Ligt het concentratieverlies aan het HANS-device? ... Indien Ja, ... Nemen diegenen die het systeem ontworpen hebben (+ diegenen die het verplicht hebben) dan hun verantwoordelijkheid ???

In My Humble Opinion kan je nooit een veiligheidsmaatregel verplichten zolang alle partijen het over eens zijn dat het veiligheidsbevorderend is ...

JPMontoya 23-03-2003 19:00

F1-rookie Justin Wilson is in een ziekenhuis opgenomen met een verlamde linkerarm. De jonge Brit raakte gekwetst, nadat zijn HANS-systeem was losgekomen.
Wilson kon de race niet uitrijden. De HANS van Wilson was in de eerste tien ronden losgekomen en begon zo te drukken op de linkerschouder van de rijder. Daarbij werd een zenuw doorboord.

pitstop.tv
Het team vermoedde eerst dat er een probleem was met de sturing van de Minardi. De auto van Wilson is de enige op de grid zonder powersteering.
Wilson hield het ondanks de helse schouderpijn en uitputting nog 41 ronden vol. Toen meldde hij het team dat hij het stuur niet meer kon draaien.
In de pits had Minardi bijna 10 minuten nodig om de rijder uit de auto te hijsen.
Wilson werd meteen opgenomen in de medische antenne van het Sepang-circuit en daarna overgebracht naar een ziekenhuis.
Paul Stoddart, Minardi-baas: "Zijn linkerarm en -schouder zijn helemaal verlamd, hij heeft geen gevoel meer in zijn arm. Volgens een eerste medisch rapport is een zenuw doorboord op de plaats waar de HANS duwde."
Rubens Barrichello was de eerste rijder die last kreeg van zijn HANS. De Braziliaan crashte in Australie, uit concentratie gehaald door pijn veroorzaakt door zijn HANS.
Voor Maleisie mocht Barrichello na medisch advies zonder het systeem rijden.
De vrijstelling voor Barrichello maakte Stoddart kwaad na de race. Justin Wilson zou fit raken voor de volgende GP in Brazilie.

Mistery 23-03-2003 19:15

Over dit HANS systeem zal nog wel een woordje gepraat worden, want het is te opvallend : twee races en twee "slachtoffers" ...

jos 23-03-2003 19:22

Quote:

Originally posted by Mistery
Over dit HANS systeem zal nog wel een woordje gepraat worden, want het is te opvallend : twee races en twee "slachtoffers" ...
zolang schumi niet tot die slachtoffers zit zal er niks gebeuren
dat is zowat de lieveling van de fia

Beemer 23-03-2003 19:35

Bwa, ik zou Bari nu niet dadelijk een slachtoffer noemen, hij heeft er geen letsels aan over gehouden in tegenstelling tot Wilson.
Het is natuurlijk wel makkelijk om een slechte prestatie op dit systeem te steken (ik zeg niet dat dit HIER gebeurt is hè)
Maar de FIA zal heus geen systeem verplichten dat extra gevaar oplevert hoor. En in Amerika klaagt er toch niemand over dit systeem? En in de F1 zijn het er ook maar een paar. Dit waait wel over.

Finish 23-03-2003 20:01

Benieuwd wat Wilson dan zal doen op Interlagos, na Sepang het zwaarste circuit op de F1kalender. Gaat pijnlijk zijn als hij over dat bultencircuit rijdt ;)

yvdp 23-03-2003 21:18

als hij meerijdt hé. Een tijdelijk verlamde arm kan nadien naar het schijnt serieus pijn doen...

airco 24-03-2003 00:00

Quote:

Originally posted by Beemer
Maar de FIA zal heus geen systeem verplichten dat extra gevaar oplevert hoor.
een piloot met een doorboorde zenuw ... zodanig dat hij op verloop van tijd niet meer aan zijn stuur kan draaien en niet zelfstandig uit de wagen kan .....

geen extra gevaar .... :frusty: :frusty:

Beemer 24-03-2003 09:45

Dit is ook niet gebeurd onder normale omstandigheden hè, maar door een defecte HANS. Als gij met uwe auto moet remmen en uw remmen zijn defect dan hebt ge ook een probleem, zijn remmen daardoor extra gevaar?? :) Get my point?

airco 24-03-2003 15:49

Quote:

An ill-fitting HANS meant that Barrichello was moving around in his seat and this caused a small hernia.
bron: F1-live

rugblessure, tijdelijk verlamde arm .....

Dit alles op 1 GP ....
HANS gezond :rolleyes:
HANS veilig :rolleyes:

Het is misschien tijd dat HANS terug naar grietje gaat ipv te rotzooien in de F1

Savi 24-03-2003 18:29

Quote:

Originally posted by jos
zolang schumi niet tot die slachtoffers zit zal er niks gebeuren
dat is zowat de lieveling van de fia

Jawadde :rolleyes:

sledge 24-03-2003 19:08

Ik he nooit het nut van HANS begrepen. Hoeveel ongelukken zijn er al in de F1 gebeurd ( In de jaren 90 ) waar het een blessure kon verkomen?

Mario 24-03-2003 21:15

Gokje : Ronald Ratzenberger misschien ?

yvdp 24-03-2003 21:23

senna, wendlinger, burti, schumi, Zonta ... (ben er wss nog wel een paar vergeten)

Beemer 24-03-2003 21:31

En om het nog maar eens te heralen, in amerika gebruiken ze het al jaren en is er geen mens die erover klaagt

sledge 24-03-2003 22:24

ratzenberger mischien, Senna denk ik niet, Schumi zeker niet, zonta ook niet en burti betwijfel ik ook sterk.

Sennake 24-03-2003 23:02

Als het HANS systeem in de volgende 10 jaar slechts 1 leven redt, is het de moeite van het ongemak wel waard geweest denk ik. Als het daarentegen tot 1 extra dode leidt door TOEDOEN van HANS dan is het de grootste vergissing van de F1-geschiedenis. Maar ... wie zal zeggen welk van de 2 mogelijkheden het zal worden? Ik heb geen glazen bol hoor...

Overigens denk ik dat zeker Reggazoni (voor altijd verlamd nu) en meer dan waarschijnlijk ook Dale Earnhart (doodsoorzaak : gebroken nek) mét HANS nu nog op de aarde zouden rondwandelen. Maar nogmaals : ik heb geen glazen bol.

airco 25-03-2003 01:34

Diniz was in mijn ogen potdood als hij hans had gedragen bij zijn ongeval op de nurburgring in 1999.
Zijn sauber die ondersteboven ligt en de rollbar die afbreekt. Diniz overleeft daar enkel omdat hij met hoofd en al in zijn cockpit kan verdwijnen. Met HANS breekt ie daar zijn nek.

Vermits ik zo geen geheugen heb om autosportmomenten te onthouden zal ik er ongetwijfeld nog wel een paar vergeten ....

airco

FleaBite 25-03-2003 08:58

Quote:

Originally posted by Sennake
meer dan waarschijnlijk ook Dale Earnhart (doodsoorzaak : gebroken nek) mét HANS nu nog op de aarde zouden rondwandelen.
was de oorzaak daar geen gebroken gordel, waardoor hij met de kin op het stuur botste? Met of zonder HANS zou hij het toch niet overleefd hebben.

PJ46 25-03-2003 14:10

Quote:

Originally posted by FleaBite
was de oorzaak daar geen gebroken gordel, waardoor hij met de kin op het stuur botste? Met of zonder HANS zou hij het toch niet overleefd hebben.
wel bij vermelden dat de gordels in Dale Earnhardt zijn auto niet correct gemonteerd waren, en dit omdat hij dat zelf zo wilde, ook had een gesloten helm hier ook wel een groot verschil gemaakt.

Na zijn crash zijn wel heel wat meer piloten in Nascar met HANS gaan rijden...

Sennake 25-03-2003 15:51

Quote:

Originally posted by FleaBite
was de oorzaak daar geen gebroken gordel, waardoor hij met de kin op het stuur botste? Met of zonder HANS zou hij het toch niet overleefd hebben.
Dat weet ik nog zo niet : de slag tegen de kin zet zich door tot in de nek, wat met HANS toch vermeden wordt. Misschien had hij er vanaf gekomen met een gebroken kaaksbeen...

yvdp 25-03-2003 17:59

Quote:

Originally posted by sledge
ratzenberger mischien, Senna denk ik niet, Schumi zeker niet, zonta ook niet en burti betwijfel ik ook sterk.
sry, ik dacht dat het ging over diegene die een ongeluk hadden en daaraan een blessure aan overhielden.

Isabelle 21-09-2003 17:26

Op het forum van www.motorsport.com stelt iemand zich de vraag of het toeval is dat het jaar waarin HANS ingevoerd wordt, er drie piloten een hersenschudding oplopen. "Zijn deze verwondingen een direct gevolg van het feit dat het systeem niet aangepast is aan de zijdelingse crashes die vaak opduiken in F1", is de vraag die deze persoon in de groep gooit.

Zelf heb ik er niet meteen een mening over. Wellicht weten alleen specialisten het antwoord.
Maar misschien is het toch eens interessant om de topic te lezen: http://forums.motorsport.com/forums/...threadid=77620


All times are GMT +2. The time now is 20:38.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.