![]() |
HANS: de scherprechter in de formule 1 ?
Dat er al langer discussie was over het nut en gebruikscomfort van het HANS-systeem is geen geheim. Het lijstje piloten dat er al stevig tegen tekeer ging is indrukwekkend ....
Villeneuve Quote:
Quote:
Quote:
Na de race in Melbourne kwam er nog een verklaring die het HANS-systeem stevig op de korrel neemt .... Quote:
Is dit veiligheid ? to be discussed .... |
Toevallig de piloten die niet best gescoord hebben in de GP van Australië :rolleyes:
Mocht Coulthard uitgevallen zijn had hij het ook wel aan die HANS toegeschreven. jan |
Het is wel mischien wat overroepen, maar 58 ronden met zo'n systeem rondrijden is wel wat anders dan een oefensessie denk ik. ik vind ik het vreemd dat 2 piloten over pijn klagen. Dit kan toch ook niet toevallig zijn?
|
Quote:
|
Quote:
Aan de andere kant klagen sommige piloten dan weer helemaal niet. :confused: |
Feit is wel dat het een gemakkelijk doel is om hun falen aan toe te schrijven. Maar ik denk wel dat het wel wat gewoon worden is ook. Dus volgens mij kan het best wel ( nog ) vervelend zijn.
|
Verstappen vond het anders best oké ;)
Misschien zit het wel lekker als je het grind in gaat ? :) |
Quote:
|
Quote:
|
Er zijn wel tests die over een GP-afstand gaan, maar die moet je niet zoeken bij Minardi ;)
Tja dan dat gezeur, tuurlijk het zal in den beginnen even pijn doen maar daarna hoor je er niemand meer over. De eerste keer is nooit een succes ;) Waait wel weer over...........Villeneuve neem ik niet meer helemaal serieus. |
Ach aan alles wat nieuw is moet je wennen dus een paar races verder hoor je bijna niemand meer, dat zag je ook in de Amerika die moesten er ook aan wennen en nu, je hoort ze niet meer
|
Quote:
maar als Nick Heidfeld het volgende zegt Quote:
Dan moet een mens die begaan is met de veiligheid zich toch vragen stellen ... Een veiligheidsmaatregel die meer onveiligheid crëert :rolleyes::rolleyes: Het punt van mijn pleidooi .... - HANS is nu verplicht geworden zonder dat er naar de argumenten van deze rijders is geluisterd (deze kritiek is er nochtans al maanden). - Je kan deze kritiek (zoals de voorbije maanden zo vaak gedaan is) afwimpelen met argumenten als
Ik had gisteren een spooky gedachte ... Wat als morgen een piloot (die kritiek had op HANS) zich wegens onverklaarbare reden(concentratieverlies ....) te pletter rijdt ... - Ligt het concentratieverlies aan het HANS-device? ... Indien Ja, ... Nemen diegenen die het systeem ontworpen hebben (+ diegenen die het verplicht hebben) dan hun verantwoordelijkheid ??? In My Humble Opinion kan je nooit een veiligheidsmaatregel verplichten zolang alle partijen het over eens zijn dat het veiligheidsbevorderend is ... |
F1-rookie Justin Wilson is in een ziekenhuis opgenomen met een verlamde linkerarm. De jonge Brit raakte gekwetst, nadat zijn HANS-systeem was losgekomen.
Wilson kon de race niet uitrijden. De HANS van Wilson was in de eerste tien ronden losgekomen en begon zo te drukken op de linkerschouder van de rijder. Daarbij werd een zenuw doorboord. pitstop.tv Het team vermoedde eerst dat er een probleem was met de sturing van de Minardi. De auto van Wilson is de enige op de grid zonder powersteering. Wilson hield het ondanks de helse schouderpijn en uitputting nog 41 ronden vol. Toen meldde hij het team dat hij het stuur niet meer kon draaien. In de pits had Minardi bijna 10 minuten nodig om de rijder uit de auto te hijsen. Wilson werd meteen opgenomen in de medische antenne van het Sepang-circuit en daarna overgebracht naar een ziekenhuis. Paul Stoddart, Minardi-baas: "Zijn linkerarm en -schouder zijn helemaal verlamd, hij heeft geen gevoel meer in zijn arm. Volgens een eerste medisch rapport is een zenuw doorboord op de plaats waar de HANS duwde." Rubens Barrichello was de eerste rijder die last kreeg van zijn HANS. De Braziliaan crashte in Australie, uit concentratie gehaald door pijn veroorzaakt door zijn HANS. Voor Maleisie mocht Barrichello na medisch advies zonder het systeem rijden. De vrijstelling voor Barrichello maakte Stoddart kwaad na de race. Justin Wilson zou fit raken voor de volgende GP in Brazilie. |
Over dit HANS systeem zal nog wel een woordje gepraat worden, want het is te opvallend : twee races en twee "slachtoffers" ...
|
Quote:
dat is zowat de lieveling van de fia |
Bwa, ik zou Bari nu niet dadelijk een slachtoffer noemen, hij heeft er geen letsels aan over gehouden in tegenstelling tot Wilson.
Het is natuurlijk wel makkelijk om een slechte prestatie op dit systeem te steken (ik zeg niet dat dit HIER gebeurt is hè) Maar de FIA zal heus geen systeem verplichten dat extra gevaar oplevert hoor. En in Amerika klaagt er toch niemand over dit systeem? En in de F1 zijn het er ook maar een paar. Dit waait wel over. |
Benieuwd wat Wilson dan zal doen op Interlagos, na Sepang het zwaarste circuit op de F1kalender. Gaat pijnlijk zijn als hij over dat bultencircuit rijdt ;)
|
als hij meerijdt hé. Een tijdelijk verlamde arm kan nadien naar het schijnt serieus pijn doen...
|
Quote:
geen extra gevaar .... :frusty: :frusty: |
Dit is ook niet gebeurd onder normale omstandigheden hè, maar door een defecte HANS. Als gij met uwe auto moet remmen en uw remmen zijn defect dan hebt ge ook een probleem, zijn remmen daardoor extra gevaar?? :) Get my point?
|
Quote:
rugblessure, tijdelijk verlamde arm ..... Dit alles op 1 GP .... HANS gezond :rolleyes: HANS veilig :rolleyes: Het is misschien tijd dat HANS terug naar grietje gaat ipv te rotzooien in de F1 |
Quote:
|
Ik he nooit het nut van HANS begrepen. Hoeveel ongelukken zijn er al in de F1 gebeurd ( In de jaren 90 ) waar het een blessure kon verkomen?
|
Gokje : Ronald Ratzenberger misschien ?
|
senna, wendlinger, burti, schumi, Zonta ... (ben er wss nog wel een paar vergeten)
|
En om het nog maar eens te heralen, in amerika gebruiken ze het al jaren en is er geen mens die erover klaagt
|
ratzenberger mischien, Senna denk ik niet, Schumi zeker niet, zonta ook niet en burti betwijfel ik ook sterk.
|
Als het HANS systeem in de volgende 10 jaar slechts 1 leven redt, is het de moeite van het ongemak wel waard geweest denk ik. Als het daarentegen tot 1 extra dode leidt door TOEDOEN van HANS dan is het de grootste vergissing van de F1-geschiedenis. Maar ... wie zal zeggen welk van de 2 mogelijkheden het zal worden? Ik heb geen glazen bol hoor...
Overigens denk ik dat zeker Reggazoni (voor altijd verlamd nu) en meer dan waarschijnlijk ook Dale Earnhart (doodsoorzaak : gebroken nek) mét HANS nu nog op de aarde zouden rondwandelen. Maar nogmaals : ik heb geen glazen bol. |
Diniz was in mijn ogen potdood als hij hans had gedragen bij zijn ongeval op de nurburgring in 1999.
Zijn sauber die ondersteboven ligt en de rollbar die afbreekt. Diniz overleeft daar enkel omdat hij met hoofd en al in zijn cockpit kan verdwijnen. Met HANS breekt ie daar zijn nek. Vermits ik zo geen geheugen heb om autosportmomenten te onthouden zal ik er ongetwijfeld nog wel een paar vergeten .... airco |
Quote:
|
Quote:
Na zijn crash zijn wel heel wat meer piloten in Nascar met HANS gaan rijden... |
Quote:
|
Quote:
|
Op het forum van www.motorsport.com stelt iemand zich de vraag of het toeval is dat het jaar waarin HANS ingevoerd wordt, er drie piloten een hersenschudding oplopen. "Zijn deze verwondingen een direct gevolg van het feit dat het systeem niet aangepast is aan de zijdelingse crashes die vaak opduiken in F1", is de vraag die deze persoon in de groep gooit.
Zelf heb ik er niet meteen een mening over. Wellicht weten alleen specialisten het antwoord. Maar misschien is het toch eens interessant om de topic te lezen: http://forums.motorsport.com/forums/...threadid=77620 |
All times are GMT +2. The time now is 20:38. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.