![]() |
Re: Donderdag 8 mei, vrije-training-dag
Quote:
|
Volgens mij moeten we het recht maar in eigen hand gaan nemen.............
Staking tijdens de 24U van Zolder! Wie niet luisteren wil moet maar voelen.............af en toe zijn de zaken zo simpel. |
Ja, het agressief en levensgevaarlijk rijgedrag van bepaalde piloten begint nu toch wel echt de spuigaten uit te lopen. En als je dan eens kijkt wie er dit jaar zoal in opspraak is gekomen : Bas Leinders, Stéphane Lémeret, Marc Goossens en nu Karl Frahm. Dat zijn toch allemaal klassepiloten met een pak ervaring en niet zomaar beginnelingen. Echt onbegrijpelijk allemaal! En wat helemaal verontrustend is : er is niemand van bovenuit die ingrijpt. Waar zit men op te wachten ? Moet er misschien eerst een dode vallen?
|
Quote:
|
Quote:
|
Eerst en vooral:spijtig voor uw licentie speesman. :(
Zelf heb ik het ook al meegemaakt dat men denkt dat de gele vlag gas geven betekend. Wanneer men geel zwaait, komen ze je dus gewoon voorbij alsof hun leven ervan afhangt, terwijl ikzelf toch wat respect toon en gas minder. Vroeger tijdens mijn kartingperiode was dit trouwens van hetzelfde laken een broek. Ik zal het hier ook maar gewoon worden zeker. Nu ga ik hier echter ook niet de heilige uithangen.Maar ja, een beetje respect kan toch nooit kwaad. Gisteren was inderdaad ook een pechdag voor ons. Na het uitrijden van de pits bleek in de kanaal2- bocht dat de lager van het linker achterwiel het had begeven. Nochtans waren we woensdag (een beetje reklame maken voor Andy) ook in Zolder en hadden we toen niets gemerkt aan deze lager. Het blijft een mechanische sport zeker :frusty: :frusty: . Na 2 uur zwoegen (de kapotte lager bleek muurvast op de as te zitten) kregen we dit dan toch gemaakt. Toen terug op de baan bleek onze naftdop dan weer los te zitten. :fight: Na deze weer vastgezet te hebben hebben we dan toch nog ongeveer een uurtje gereden.(toen werd er wel trouwens wel 'fair'gereden). Eind goed, al goed en ons toch nog geamuseerd ondanks alles. |
Quote:
|
Quote:
Mss wel nuttig, dat men een soort puntensysteem hanteert dat aan de licentie gekoppeld hangt, als je een paar keer je voeten der aanveegt dat je licentie ingetrokken wordt (beetje op basis van het superbekende rijbewijs met punten :D dat er eigenlijk al lang zou moeten zijn, allé volgens da wet toch ;) ) |
Ben niet de Bart VDV (VDB) van extreme kart, allee denk ik toch; Ken extreme kart natuurlijk wel (woon er maar 5 minuutjes af), maar zoveel ga of ging ik er niet karten. Ik heb van 1994 tot 2001 outdoor gereden (2 takt) klasse Formula A. Misschien dat je me daarvan kent???? Nu wijd ik mij dus aan de TC. Hier proberen wij(ons 'team' telt een 5 vijftal mannen) nu dus veel plezier te maken.
Oei, bijna de vrouwen in ons gezelschap vergeten :D :D . |
Quote:
Welk systeem men toepast om deze cowboys te stoppen maakt niet uit. Een schorsing, een licentie met puntensysteem, een verwijzing naar de laatste plaats, aftrek van punten... er zijn mogelijkheden genoeg en voor mijn part kunnen ze niet drastisch genoeg zijn. Het probleem is echter dat de veiligheid, noch de koersdirectie van sommige cups meewillen en ik moet er geen tekening bij maken waarom..... Zelden wordt er gevolg gegeven aan de rapporten die de marshalls schrijven naar aanleiding van één of ander incident. Een voorbeeld : in de tijd dat ik begon als marshall, niet eens ZO lang geleden kon je bijvoorbeeld bepaalde interventies (zoals bvb het bestrijden van een oliespoor dat niet overdreven in omvang was) uitvoeren in volle wedstrijd. In de sector waar het oliespoor lag werd gewoon de gele vlag gezwaaid en de marshalls konden "rustig" hun werk doen. De piloten die deze sector naderden, minderden gas, haalden niet meer in, kortom ze handelden zoals het hoort. Momenteel is het zelfs zover gekomen dat de marshalls niet meer gerust zijn bij het bestrijden van een oliespoor TIJDENS de safety-car procedure.... Dat men hier maar eens over nadenkt. Men is van mening dat er geen wedstrijd kan doorgaan als er geen wagens en piloten zijn. Wel het volgende is ook waar : ER ZAL GEEN WEDSTRIJD DOORGAAN ALS ER GEEN MARSHALLS OF ANDERE OFFICIALS AANWEZIG ZIJN. C U |
Ik moet ook nog meegeven dat er daar iemand rondreed met een zwarte Opel Astra om zijn licentie te halen,en em is er zonder probleem door! Proficiat Dieter,alias Ralff1! ;)
|
Quote:
|
rijden onder gele vlag is altijd iets speciaals
eens je voorbij het punt van spin één keer bent gepasseerd dan weet je hoe je er de volgende keer voorbij moet rijden, maar het is vooral de eerste keer die gevaarlijk is denk,want dan weet je nog niet waar het gevaar zich situeert! het gevaar bestaat echter dat wanneer je weet waar de gespinde/gecrashte auto staat dat je dan sneller door de bocht gaat! gevaarlijker nog dan een gele vlag procedure is de safety car. je wordt tijdens de briefing op het hart gedrukt dat je de wagen voor je niet te ver mag laten voorop rijden. dan mag een andere wagen achter je je wel inhalen tijdens de safety car procedure! onder een safety car wordt (althans bij ons toch) soms zeer traag in tweede of zelfs eerste versnelling gereden (meestal op de plaats van het voorval), en daarna moet je werkelijk terug vol op het gas om het veld bij te houden. daardoor krijg je volgens mij zeer gevaarlijke situaties! bij een safety car procedures moet je echt zeer geconcentreerd zijn en dat is niet gemakkelijk vandaar dat het gevaarlijk kan worden. je kan vollebak aan het optrekken zijn, en na de volgende bocht of 200m verder moet je alles dichtslaan om niet tegen iemand op te vliegen. maar het voornaamste blijft uiteraard dat je onder geel gematigd moet gaan rijden en dit is niet gemakkelijk wanneer je met iemand aan het vechten bent, want als die voor jou niet vertraagd, dan moet je al veel karakter hebben om zelf een gat te laten vallen en het gevecht eigenlijk op te geven. vandaar nogmaals, veel respect voor de marshalls langs de baan! het is niet gemakkelijk denk ik! |
Dat geklooi met die safetycar is nergens voor nodig...........het kan zo simpel zijn.
Bij de nederlandse zomeravond competitie mag de maximale snelheid niet boven de 60 km uitkomen........het gemiddelde dus ook niet!! Super makkelijk om te controleren. Lengte van de baan is bekend.....de tijd voor een rondje "60" is dan ook bekend. Dus wie sneller is dan die tijd heeft een probleem. Ben niet voorstander van een politie-staat..........maar op het circuit komen we daar dus niet meer onder uit. Keiharde straffen en sancties toepassen.........probleem is binnen een maandje opgelost. Wat doet het meeste pijn bij een team? GELD !!! |
[QUOTE]Originally posted by Pascal
Momenteel is het zelfs zover gekomen dat de marshalls niet meer gerust zijn bij het bestrijden van een oliespoor TIJDENS de safety-car procedure.... Idd. Denk maar aan de laatste 24 Uren van Zolder, toen die gek in zijn rode Marcos, tijdens de SC-procedure volgas inreed op de Van De Velde-BMW. |
Eerst en vooral, om geen misverstanden te hebben : ik ben er absoluut voor om sancties op te leggen indien er overdreven wordt bij gele vlag situaties, de marshalls zijn vrijwilligers die daar staan om het voor de piloten mogelijk te maken om veilig te racen, een beetje wederzijds respect lijkt me wel het minste.
Ik denk wel van overtuigd dat niet alle piloten opzettelijk de gele vlag negeren, op sommige plaatsen wordt ze gezwaaid op plaatsen waar je ze niet makkelijk kan zien, op Zolder denk ik hier aan het stuk tussen de Villeneuve en de brug, de baanpost staat daar links, als piloot probeer je naar de brug te kijken, de baanpost staat op zijn zachtst uitgedukt niet in het gezichtsveld, ik begrijp dan ook dat sommige gele vlaggen echt niet gezien worden. |
Quote:
Je weet inderdaad hoe de situatie een ronde voordien was maar je weet niet hoe de situatie deze ronde zal dijn. Er kan ondertussen een tweede wagen gespind zijn, er kan olie uit de eerste gespinde wagen gelopen zijn, er kunnen baanposten op een andere plaats aan het werken zijn. Het is heel simpel : uitkijken bij een gele vlag en pas racen bij de groene vlag. De baanposten zijn op dat moment de ogen van zowel de veiligheid als van de piloten..... C U |
Quote:
Dikwijls wordt echter aan deze situatie jarenlang niets verholpen. Het initiatief daarvoor moet dikwijls uitgaan van zowel de piloten als van de baanposten. De piloten dienen dit best aan te kaarten bij hun koersdirectie en de baanposten dienen dit aan te kaarten bij de dienst veiligheid. Dikwijls loopt dit niet van een leien dakje (bureaucratie ????). Misschien een moment om hieraan eens te beginnen !!!! C U |
Even opmerken dat de baanposten niet weten tot hoever het gezichtsveld van een piloot gaat.
Baanposten weten wel welke posten gevaarlijk kunnen zijn, maar dat weet de veiligheid ook. En met het afschaffen van de voorwaarschuwingen wordt het er echt niet veiliger op voor zowel de piloten als de baancommissarissen. |
Quote:
Maar ach, de NSBK houdt zich liever bezig of iemand correct zijn licentie-formulieren terug stuurt of dat iemand al dan niet op correcte wijze een toelating heeft gekregen voor het vlaggen in het buitenland. Lemoine, we spreken elkaar wel in Juli ! |
Quote:
maar je denkt het wel te weten, en daardoor wordt het eens te meer gevaarlijk voor de baanposten! dus idd, uitkijken blijft de boodschap |
Ik kan na 26 jaar alleen maar beamen dat op dit ogenblik blijkbaar er nog weinig respect is voor de baankommissarissen.
Vroeger hadden zelfs piloten als Klaus Ludwig e.a. ten minste nog respect voor ons. Nu zijn het soms mensen die denken dat ze kunnen rijden en een dikke nek hebben die een gevaar zijn voor ons baankommissarissen. Maar beste vrienden, ik lees dat er zelf spraken is om te staken, nu kan ik jullie mededelen dat staken zeer gevaarlijk is, wij ploegoversten moeten ongeveer 1 maand voor elke wedstrijd inschrijven en tekenen daar onvoorwaardelijk onze deelname mee aan die bepaalde wedstrijd. Om dan op de dag zelf te staken dat is spelen met vuur, ik heb het ooit meegemaakt dat onze vroegere baas, onze Tony Jaenen zaliger, veel problemen, zelfs met de rechtbank, heeft gehad toen wij dat éénmaal hebben gedaan bij één of andere clubkoers. We kunnen altijd wel een soort stiptheidsaktie doen of ons onder het middaguur als er pauze is, laten horen. Men zou eens meer van uit hogerhand zeer hard moeten optreden tegen cowboys (zet die Charels van cowboys bijvoorbeeld eens een dag bij ons langs de baan, dan zien ze misschien eens hoe gevaarlijk het is.) Maar ja ik ga nu nog eens een zinnetje schrijven die bepaalde mensen op de veiligheid niet graag lezen. Wij "baankommissarissen" zullen altijd de str... van het circuit zijn en blijven, zo is het nu eenmaal. Maar uiteindelijk na al die jaren ben ik nog altijd even gemotiveerd als vroeger om mijn hobby te doen en het is een toffe bende al die bk's onder elkaar. Het is reeds vele malen bewezen dat autosport een gevaarlijk ding is en daarom blijft het voor ons baankommissarissen uitkijken tot en met, eerst onze eigen veiligheid!!!!!! |
Mwjah......staken is zo een hard woord. Aangezien we geen vakbond met rechtsbescherming hebben is dat bij nader inzien geen snugger plan. Een subtiele doch doeltreffende actie kan op zich geen kwaad.
|
Ik ben er zeker van dat een heleboel piloten en supporters jullie steunen.
Ik heb weeral genoeg straffe stoten gezien van piloten dit weekend. En eigenaardig genoeg ;) gaat het steeds om dezelfde mensen. Als ik dat al zie kan het voor de instanties toch niet moelilijk zijn om deze "piloten" eruit te halen en te sanctioneren op welke manier dan ook. |
Hela jongens,
Er zijn nog altijd piloten die wel respect hebben voor jullie (zowel ik als mijn racecompagnon).Wij , en nog vele anderen, beseffen dat we zonder jullie onze hobby ook niet kunnen beoefenen. Dus, ik zou zeggen, reageer jullie niet af op die enkelingen en besef dat er toch nog velen zijn die jullie en jullie werk (hobby) respecteren. ;) ;) ;) |
Ik vrees dat een gele vlag niet veel betekent voor een piloot (behalve niet inhalen). Als hij snelheid mindert verliest hij alleen maar tijd tov concurrenten voor of achter hem want de rest houdt ook niet in voor geel. Het Amerikaanse systeem (safety car bij zo goed als iedere gele vlag situatie) werkt wel, maar dan denk ik dat we niet veel koers meer gaan zien in cupkoersen van 20 minuten. Als de safety car 2x buitenkomt is de koers al gedaan...
|
Zoals altijd heb ik heel veel respect voor de mensen langs de baan. Tenslotte zijn ook zij zware autosportliefhebber, anders ga je daar niet het ganse weekend staan, in weer en wind staan voor een habbekrats. Telkens na de race bedankt ik dan ook alle mensen door gewoon even te zwaaien of met de lichten te knipperen, zij verdienen gewoon het respect.
Nog niemand bij stilgestaan dat zij onze levens kunnen redden. Ik ben voorstander van een nul tollerantie, het zijn trouwens altijd dezelfde. Duwen = zwart en gedaan. Voorbijsteken onder geel = licentie kwijt voor 1 jaar. Voor de rest marchalls, keep up the good work, jullie geven ons de kans om te racen. Zonder jullie, geen race. |
Quote:
Door zulke zware sancties te hanteren loopt een piloot het risico dat zijn race-carriere gebroken wordt omdat hij in een onoplettend moment onder geel voorbij stak (vlag niet gezien) Ik wil met deze geen olie op het vuur gooien door te insinueren dat de huidige problemen enkel onoplettende momentjes zijn. Maar als men zware regels invoert moet men er ook over waken dat diegenen die de regels jarenlang zonder problemen hebben nageleefd niet gestraft worden omdat een minderheid het nu bont maakt. Ik denk dat mogelijkheden om piloten te straffen met onsportief rijgedrag (of voorbij steken onder geel) er reeds zijn .... Ze worden enkel onvoldoende toegepast. Je kan zoveel strenge regels maken als je wil ... als je ze niet toepast is het effect 0 |
Quote:
Idd. Dat snap ik nu net niet. De cowboys zijn toch gekend. Iedereen weet om welke gekken het gaat. En toch mogen die idioten gewoon hun gang blijven gaan. En als ex-piloot wil ik dit nog even zeggen : ik heb steeds het allergrootste respect gehad voor de baancommissarissen. En ik ben er van overtuigd dat zulks ook het geval is voor 95% van alle huidige en vroegere piloten. ZONDER MARSHALLS GEEN AUTOSPORT ! Alleen jammer dat die 5% wacko's dat niet wil begrijpen. |
Een actie tijdens een grote meeting kan nooit kwaad, al het publiek en de teams zullen de marshals steunen (als ik mag geloven wat hier allemaal gezegd wordt ;) ).
Zware sancties helpen voor geen meter, het is de pakkans die moet verhogen en de mentaliteit die moet veranderen (bij een aantal piloten). Een puntensysteem voor piloten op hun licentie is misschien een oplossing, maar daar gaat dan weer een hele papiermolen van komen en daar is België berucht voor. |
Ik wil nu ook niet alle piloten als slecht afschilderen, er zijn er veel die ons zeker respecteren, met handgewuif of flikkeren met de lichten, want voor ons is dit kleine gebaar een dankbare geste.
Misschien is het eens goed dat de goede piloten die cowboys eens aanspreken en hun vertellen wat wij baankommissarissen allemaal overhebben voor onze autosport. In weer en wind doen wij onze hobby nog volledig uit liefde, bij grote wedstrijden krijgen we 10 euro per persoon bij clubkoersen zoals Touring Cup, 2 pk's, Classic zijn we volledig gratis aanwezig. Maar de fout om het zover te laten komen ligt ook aan de dikke heren van NSK, NKBK, organisatoren e.a. Als zij nu eens beginnen met zeer zware straffen op te leggen zowel aan de kleinere teams als ook de grote teams en zeker geen onderscheid te maken of dat éne team nu een dikke sponser is of heeft. Men zou ook eens extra aandacht mogen geven op de briefings met de piloten over het werk dat wij ,baakommissarissen, leveren naast en op de baan. Wij baankommissarissen houden ook voor 100% van autsport want anders waren wij niet zo zot om dat zoveel jaren vol te houden. |
Ik heb destijds als baankommissaris veel meegemaakt! Toen ikzelf begon te racen besefte ik pas dat je als piloot een heel ander zicht hebt dan als BK.
Mijn voorstel : Elke piloot moet VOOR het behalen van zijn vergunning enkele dagen mee op post, en daarna 1x per jaar ! Voor de BK's zou er ook enkele sessies moeten georganiseerd worden dat ze zelf ook eens kunnen zien dat je in een racewagen in het midden van een grote strijd weining zicht hebt op bepaalde vlaggen! Daarom zouden ze een circuitdoop moeten krijgen! Natuurlijk zal dit moeilijk realiseerbaar zijn maar het zou wel alles beter maken. En niet alleen voor BK's maar ook voor koersdirectie en sportcommissie! Want momenteel loopt het niet goed, er gebeuren VEEL vermijdbare ongelukken die nooit bestraft worden terwijl soms kleine overtredingen grote gevolgen hebben. Tijd dus om eens met alle partijen samen te gaan zitten. Een voorbeeldje : op de dagen die wij organiseren rijden er heel veel NIET gelicencieerde piloten maar is er VEEL MEER dicipline dan bv op een donderdag ondanks dat er bij Eran Racing meer wagens de baan zitten. |
Quote:
Serieus, uitwisselen van wederzijdese ervaring en kennis kan in geen enkele organisatie kwaad. |
Jippie ! Dat zou een goed idee zijn :D
Maar welke wagen zou ik moeten kiezen? Ik ben nu niet echt een Viper of Porsche fan en een Ferrari, TVR, of Koenigsegg rijdt niet mee in de Belcar :( En dan een race tussen Marshal en mij, om een levensechte simulatie te doen hé :D |
Quote:
|
[QUOTE]Originally posted by Baron
Quote:
|
We zoude misschien tijdens de 24 uren de start een half uur later kunne late doorgaan. Kwestie van toch iets te late merke da wij MARSHALS het beu zijn!!!! :mad: :frusty: :mad: Zie ma es wa der gebeurde de zaterdag tijdens de sws. De mensen op post 13 kunnen getuigen. Ne Yaris die achterop een interventiewagen rijd!!!! :mad: :frusty: :mad:
|
Quote:
|
Quote:
|
jongens,
en ik kan jullie mededelen dat die mensen op post 13 verdomme veel geluk hebben gehad, ik heb de beelden gezien op de veiligheid. Als je ziet hoe de man van de interventiewagen wordt weggegooid op de motorkap van de wagen dan was het zijn groot geluk dat hij zijn helm ophad. En onze Johan had 5 sec. geluk dat hij juist niet op zijn knieen zat om de wagen vast te maken aan de haak of hij was geplet geworden tussen de koerswagen die gestrand was en de interventiewagen. Je moest eens zien op die enkele minuten dat die eerste gestrande wagen daar staat en het eigenlijke ongeval met die tweede cowboy, hoeveel andere cowboys zich moeten herpakken bij het uitkomen om zelf bijna niet in de fout te gaan, onverantwoord!!! Ze zouden die beelden beter eens gebruiken om al die halve garen eens serieus op het matje te roepen. Het is gewoon wraakroepend. :fight: :no: |
All times are GMT +2. The time now is 03:45. |