![]() |
Dragen van de gordel
Voila, op aanvraag van Sennake, na een klein probleempje, opnieuw deze poll online gezet.
Even herhalen: Vandaag stond te lezen in Het Belang van Limburg dat slechts 1 op 2 Belgen een gordel draagt in het verkeer. Nu vroeg ik mij dus af wie hier een gordel draagt en waarom/waarom niet? Gelieve te stemmen op de 2 eerste mogelijkheden (wat betreft de afstand) en vervolgens ook nog op de 5 andere mogelijkheden (dit wil dus zeggen, dat je 2 vakjes moet aankruisen). Edit: Ik heb een vinkje vergeten te zetten bij Multiple answers. Kunnen de mods dit euvel verhelpen? Dank u. |
Zoals ik reeds aangaf : bij mij is het een automatisme, zowel voor- als achteraan. Zonder gordel voel ik me gewoon minder op m'n gemak.
|
Bij mij ook. Zelfs om de garage uit te rijden. En ook omdat ik er een perte total mee overleefd heb (aan 50 km/uur).
Enkele "sfeerfoto's" : http://www.misteryracing.com/sennake/fiesta_01.jpg http://www.misteryracing.com/sennake/fiesta_02.jpg http://www.misteryracing.com/sennake/fiesta_03.jpg |
Re: Dragen van de gordel
Quote:
Enneuh : ik durf er niet meer aankomen hoor ;) |
Re: Dragen van de gordel
Quote:
|
DUS...uit reflex doe ik die altijd aan, zowel vooraan als achteraan. En da's trouwens reglement.
|
ik doe hem altijd aan ... gewoonte .....
|
Altijd, als ik vooraan zit. Zelf om naar de bakker te gaan. achteraan doe ik hem niet aan.
|
Ik wil toch al even meegeven dat ik het erg symphatiek vind van alle mensen die al geantwoord hadden in deze thread, om hun antwoord nog eens te willen formuleren. That's the spirit ;)
|
Altijd vooraan dus.
|
altijd. gewoon een reflex
|
Quote:
Er staat mij om een of andere vreemde reden een aflevering van de Op de Koop toe voor de geest, waarin gesteld werd dat een baby in een botsing van pakweg 120 per uur een projectiel van 1 ton wordt... |
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
"Bij een aanrijding tegen 60 km/u zal een kind ongeveer 750 kg wegen." Verder staat er ook nog: "Een persoon van 75 kg die een frontale botsing aan 60 km/u ondergaat, weegt op het moment van de impact 2000 kg. De persoon die denkt dit met zijn armen te kunnen tegenhouden, verdient zijn plaats in het Guiness Book of Records." |
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
|
Vooraan altijd gordeltje aan. Achteraan praktisch nooit. Het is een automatisme dank zij m'n pa die het me zo aanleerde... Zonder gordel krijg ik ook een gevoel alsof ik een kledingsstuk mankeer... :D BTW Guyke, was er een airbag in die auto? Als die afgaat moet het denk ik ook nogal een knal in uw gezicht zijn... Waarschijnlijk heb je dan enkele dagen last van een airbakkes... ;)
|
Neen, dit was in 1994, toen airbags nog alleen maar in dure auto's te vinden waren...
|
Mijn broer heeft eens aan 120 per uur op een Iltis jeep geknald zonder gordel. Zijn knieën zaten in het dashboard zijn stuur was compleet omgebogen. Hij had zich schrap gezet en zijn spieren opgespannen. Die Iltis enkel een deurtje dat eraf was gevallen. Die Mazda net niet total loss alles is vervangen geweest uitgez. de motor zelf. Die Iltis was perte total, chasis 13 cm verschoven.
Hij heeft er eigenlijk niets ergs aan overgehouden maar dat zijn natuurlijk de uitzonderingen... Die auto is trouwens nooit meer dezelfde geweest, je voelde dat gewoon dat er iets mee scheelde. Ik heb eigenlijk altijd de reflex om vooraan mijn gordel te dragen ik voel mij gewoon niet veilig zonder maar achteraan is iets anders... |
Altijd dus.
|
Alleen vooraan draag ik de gordel. Ik zit zelden achteraan en is dit toch het geval is het meestal voor korte afstanden. Vooraan is het een reflex van mij om de gordel te dragen, achteraan vind ik het werkelijk storend: raar maar waar...
|
Vooraan en achteraan een reflex van de gordel aan te doen... vooral achter het stuur NOOIT zonder gordel... dan ontbreekt er echt iets , zo e beeke voeling met de otto ofzo kweetnie wa et is... :)
|
Ik draag ALTIJD een gardel in de wagen.
Maar toen ik een tijdje geleden met een Smartje aan het rijden was met de gordel aan had ik het gevoel een rugzakje aan te hebben :D |
Altijd en overal, zonder gordel voel ik me niet op mijn gemak.
|
ik draag ook altijd de gordel, al moet ik zeggen dat ik men leven te danken heb bij het ongeval in oktober 1997 geen gordel droeg heb er wel geen foto's van maar ik kan zeggen dat onze ford seirra cosworth na het ongeval nog ong. de helft was kleiner was geworden slechts de linkse achterdeur was nog heel
|
Altyd...
Ook gewoon een reflex denk ik... * dju, da begint hier al cliché te worden :D * |
Ik heb al gestemd, Ja dus. Natuurlijk !
Maar effe langs de zijlijn: Is dit niet verwarrend (en eigenlijk hetzelfde)?: 1. Ja, zowel voor lange en korte afstanden. 3. Ja, altijd. Zowel vooraan als achteraan in de wagen. Dus, ik zou optie en en 3 samentellen en dan kom je dus wel aan 90% gordeldragers. Wat dus ook wil zeggen dat er 10% risicogevallen rondlopen op de Paddock ( raar, ik dacht dat dat er meer waren :D :Offtopic: ) |
Ja, het kan verwarrend zijn, maar ik wilde zo duidelijk mogelijk een beeld schetsen van de situatie hier en ik kon geen andere manier bedenken. Nu blijkt dus wel dat de uitkomst hier totaal anders is dan het onderzoek dat gevoerd is op Belgisch niveau.
Zou dat komen doordat wij hier meer aan veiligheid denken (en er ook meer mee bezig zijn) dan de doorsnee Belg? @ NOx, kunt gij eens berekenen of deze steekproef hypothetisch gezien juist is? Gij zijt beter in statistiek dan ik ;) |
Quote:
|
Quote:
|
:Offtopic:
Quote:
Kunt ge beter ni naar bvw sturen eh, of da zou nog een examenvraag kunnen worden ;) |
Ik draag nooit mijn gordel. Ik zal proberen uit te leggen waarom. Ik weet dat zoiets in deze "politiek correcte" tijden, zeker niet eenvoudig is. Dus vooraleer iedereen begint te roepen, tieren, schelden, me uit te kafferen en vindt dat ik een onverantwoorde nozem ben, gewoon even lezen en over nadenken.
Ik ben iemand die NIET zomaar slikt wat een corrupte en huichelende overheid me probeert door de strot te rammen. "Het Systeem" heeft het klaar gespeeld om ons wijs te maken dat we dit, dees en 't geen mogen doen of net niet mogen doen. Het dragen van de gordel is zo iets. Immers, iedereen wie zijn gordel draagt, gaat er onmiddellijk vanuit dat hij een ongeval kan krijgen tijdens een rit. Dat lijkt me toch wel de verkeerde denkmethode die door nagenoeg iedereen als normaal wordt aanvaard. Waarom? Wel omdat we gewoon willen rijden en gerust gelaten worden en onze eigen zin willen doen op straat. Wat includeert dat er cowboy toestanden ontstaan waardoor er mensen op elkaar knallen en waardoor je een gordel nodig hebt. Tevens geeft het dragen van die ceintuur een vals gevoel van veiligheid. Ipv het dragen van de gordel te promoten, moet er veel dringender werk gemaakt worden van de verantwoordelijkheid van de chauffeurs. Immers, als je nu ergens op knalt, geen probleem de verzekering betaalt wel en die worden dan ook nog eens misbruikt. Fucking shit, wat is dat?? Wat als het georganiseerd zou worden als volgt. "Als iemand ergens op knalt en in fout is, draait ie 75% op voor de kosten. Geen verzekering. Dan had ie maar voorzichtiger moeten zijn. En diegene die niet in fout is, wel die draagt 25% van de kosten. Je moet immers altijd met 2 zijn om tegen elkaar te rijden." Dan zal iedereen wel eens 2x nadenken vooraleer ie een straatje achtloos uitrijdt, of eindeloos op het middenvak blijft zeuren, of door een woonwijk raast, dunkt me. Die kerel is gek hoor ik je nu zeggen, maar think about it. Dat is de verantwoordelijkheid terug bij de chauffeurs leggen. Als je als lijnpiloot in de lucht een paar fratsen te veel uithaalt, ben je je licentie kwijt en kom je niet meer in het luchtverkeer. Maar op de begane grond! Ho maar, daar is het de jungle. Electronica in de auto die afstanden doet respecteren enz. liever vandaag dan morgen, en Mercedes is op de goede weg hier. In iedere geval, als iedere chauffeur zich te volle bewust is, alle dagen en iedere meter dat ie rijdt, van waarmee dat ie bezig, en anticiperend rijdt, dan hebben we geen gordel nodig. Ik denk dat ik zo iemand ben en draag dus geen gordel. Ben ik nu gek of geschift. Wellicht wel, maar mijn tegendraadse natuur zal altijd blijven vechten tegen een hypocriete wereld. En een partij die de gordel promoot maar ook verkondigt mensen te zullen laten stoppen voor een rood licht in de woestijn... wel die zijn niet in het belang van het verkeer bezig. Getuige de nog steedsw 1300+ doden. btw ik heb 10 jaar gelden 2 crahes gehad, perte totale (overkop), zonder gordel en zonder letsel. Na de 2de crash ben ik serieus beginnen nadeken en tot bovenstaande bevindingen gekomen. Nadien nog enkele kleinere aanrijdingen gehad, vanuit stilstand enz - dus door onoplettenheid - met enkel de koplamp kapot. Tevens werd ik enkele maanden geleden aangehouden door de politie die me aansprak over het feit dat ik geen gordel droeg. Ik heb mijn ideeen uitgelegd aan die pee, en het is bij een verwittiging gebleven. :D |
Ik ben het niet met alles eens in uw tekst, maar ik ben ook wel van mening dat het dragen van de gordel een keuze is die ieder voor zichzelf moet uitmaken, een gordel kan u immers het leven kosten ook dacht ik...
|
Quote:
Ik meen dat mijn overlevingskans in beide ongevallen beduidend lager zou geweest zijn indien ik de gordel wel had aangehad. |
Je kan altijd alles bewijzen met een tegenvoorbeeld dat de originele stelling ontkracht. Uitzonderingen bevestigen echter de regel, en als men mij zegt dat je overlevingskansen met een gordel groter zijn dan zonder, dan denk ik daar zelf ook over na maar ik kom tot de tegenovergestelde conclusie van jou : zonder mijn gordel had ik in 1994 het ongeval niet overleefd en kon ik hier nu jouw stelling niet tegenspreken. Dat had misschien beter in je kraam gepast maar dat kan me geen moer schelen.
Je moet beseffen dat no matter how voorzichtig je ook bent, je afhankelijk bent van het rijgedrag van de anderen, en ervan uitgaan dat de weg veilig is als iedereen verantwoord rondrijdt is ten eerste een utopie en ten tweede zelfs niet in theorie mogelijk. Je kan geen mechanisch falen uitsluiten, of zelfs menselijk falen bij een perfect verantwoorde chauffeur. De persoon die de straat op gereden kwam op het moment dat ik daar reed had me gewoon niet gezien omdat mijn wagen verstopt zat achter een voetpadkast van de electriciteitsmaatschappij. Het was een zeer bezadigde dame van een jaar of 50, en het was dus zeker niet uit roekeloosheid dat ze de baan op kwam. Je mocht trouwens op die weg 70 km/uur rijden maar omdat ik dacht dat het een baan van 50 km/uur was, reed ik ook 50. Dus ik reed al 20 km/uur trager dan toegelaten en de beide partijen waren verantwoorde chauffeurs. En toch gebeurt er een zwaar ongeval. Je kan trouwens net zo goed een dier of een boom voor je wielen krijgen, of wat dan ook, het hoeft dus niet noodzakelijk een ander voertuig te zijn. En als je helemaal alleen bent en je krijgt een klapband of je remmen weigeren ineens dienst ben je ook beter af met gordel. Ik kan voor elk voorbeeld dat jij aanhaalt wel 10 tegenvoorbeelden geven die het tegendeel bewijzen. Ik draag mijn gordel altijd, niet omdat ik anders bang ben om een boete op te lopen (dat is blijkbaar jouw redenering waartegen je rebelleert) maar omdat ik me veiliger voel als ik mijn gordel draag. Ik beschouw me dus niet als een "meeloper" maar als een verantwoord chauffeur. Trouwens in mijn wagen kom je niet mee als je je gordel niet draagt. Mensen zoals jij die zelf hun gordel niet dragen en (waarschijnlijk) dus ook het dragen van de gordel niet opleggen aan medepassagiers en/of kinderen, noem ik potentiële moordenaars. Niet persoonlijk bedoeld, maar ik vind dat mensen die hun kleine recht laten staan tussen de 2 voorzetels (ik zie dat genoeg aan schoolpoorten) onmiddellijk een gevangenisstraf zouden moeten krijgen, ofwel ze zelf eens tussen de voor- en achterbank zetten zonder bescherming en dan een crashtest laten meemaken. Ik kan dan ook niet anders besluiten dan dat je waar jij denkt een verantwoord chauffeur te zijn, in mijn ogen en in die van de meesten onder ons net ONVERANTWOORD bent. En ik vind het jammer dat je je "leer" ook nog tracht te verkondigen of te verspreiden. Hierin ga je in mij altijd een zeer sterke tegenstander vinden, hoe symphatiek je in andere gebieden ook moge zijn... PS : tot die bewuste 4th of july 1994 (dag van mijn ongeval) was ik ook in de vaste overtuiging dat als IK voorzichtig was, er MIJ alvast niets kon gebeuren. Niettegenstaande dat, droeg ik altijd mijn godel. Bij mij heeft er een ongeval moeten voor zorgen dat ik tot inzicht kwam, dat wens ik jou niet toe en in de hoop dat een furieuze reactie hetzelfde effect zal hebben als mijn ongeval destijds, reageer ik nogal hevig op je post. Dat is dus ten eerste niet persoonlijk tegen jou bedoeld en ten tweede voor je eigen bestwil. Als je tenminste dat al wil aanvaarden ben je al op de goede weg... Wat niet betekent dat ik niet 100% achter mijn overtuiging sta uiteraard... |
Ik ben voorstander om een helm, HANS, vierpuntsgordel en eventueel een rolkooi te verplichten. Dan hebben we die airbags niet meer nodig.
Verder op alle wegen tussen rijweg en fietspad een betonnen muur. Zo blijven de zwakke weggebruikers veilig en zullen er veel minder slachtoffers vallen... |
Ik draag dus nooit een gordel, maar daar is natuurlijk wel een goede reden voor : wegens medische oorzaak is het mij VERBODEN een gordel te dragen...
|
aiai, ik heb lang getwijfeld of ik uberhaupt wel mijn overtuiging zou bekend maken, omdat ik weet dat ik allicht de enige ben die er zo over denkt. Maar goed. Ik zal even bij enkele dingen een kanttekening plaatsen.
Quote:
Quote:
Quote:
Net zo goed als ik weet dat het beter is even te wachten tot de furie voorbij is, vooraleer een genuanceerde reaktie te geven. Maar goed, sterke karakters moeten er zijn ;) Bovendien heb ik niet het gevoel dat ik veilig ben op onze wegen. Wel SUPERalert, en er zijn situaties geweest waar ik normaal 70 rij, om de een of andere manier 40 ging rijden, om iemand 3 meter voor mijn neus de weg zijn over te steken, zonder kijken of remmen. Alertheid houdt ook mijn onderbewust zijn scherp. Rijden doe je niet alleen met verstand, maar met ieder vezel, iedere meter weer opnieuw, elke dag. Mensen die de gordel aan hebben en een beetje zitten "zompen" op de weg, zijn net zo goed potentiele moordenaars dan ik - tegendraadse beterweter - die zonder gordel alert, anticiperend, uit de doppen kijkend, over 's lands wegen kachelt. Ik bedoel maar. Het dragen van de gordel is niet zaligmakend. En het is geen zwart/wit discussie, geen enkele overigens. ;) |
All times are GMT +2. The time now is 02:45. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.