![]() |
Bandenmaat: Wijziging van de reglementen
Quote:
Nuja ... als je het een beetje van dichterbij bekijkt heeft de FIA wel een punt .... Michelin loopt al een heel seizoen de kantjes eraf wat betreft de breedte van het loopvlak van de band .... Het loopvlak van een F1-voorband moet tussen de 30,5 en de 35.5 cm breed zijn .... De Michelin's zijn als ze van de fabriek komen exact 35,5 cm breed .... Onder invloed van slijtage komt de band op een breder stuk en overschrijdt de breedte van het loopvlak dus de 35,5 cm .... Meer contactruimte ==> meer ruimte om grip te hebben Dit verhaal lijkt een beetje op de groevenhistorie (die nog een bepaalde breedte en diepte moeten hebben). Als het tegen de reglementen is moet de FIA optreden .... Of de FIA nu net op dit ogenblik van de titelstrijd is een andere kwestie :) Met dank aan F1-world voor het artikel. |
FIA gaat banden strenger controleren
De F1 teams hebben een brief gekregen waarin ze te horen kregen dat de banden vanaf nu na gebruik gecontroleerd worden. Tot nu toe waren er bepaalde afmetingen van de groeven en vooral de breedte die enkel voor gebruik nagekeken werden. Nu moeten deze afmetingen kloppen na de race. Of anders vertaald : Ferrari en Bridgestone hebben zolang zitten klagen om Michelin te beperken. Benieuwd of dit gevolgen gaat hebben ???
Toch straf dat men NU met zo'n dingen afkomt :confused: Volgens staat de F in FIA voor Ferrari :+ gelezen op www.autosport.com |
Quote:
|
Re: FIA gaat banden strenger controleren
Quote:
Vraag is of de klacht van Bridgestone en Ferrari (aannemende dat de klacht vanuit die hoek komt) niet terecht is ... Als een reglement zegt dat 35,5 cm de maximumbreedte is .... Dan moeten de michelins daar ook aan voldoen .... Het gaat niet op om een band met een loopvlak van 35,5 cm te maken (tijdens de meting) om er dan voor te zorgen dat die na enkele ronden (banden inrijden (scrubben) tijdens de trainingen) een loopvlak van 36 cm of meer hebben ...... |
Michelin gebruikt eigenlijk een gat in de reglementen. Er staat eigenlijk dat die breedte moet gelden op nieuwe banden, dus ja.
In zekere zin goe gevonden, maar toch, er is nog de geest van het reglement hé. |
maar de geest is niet het regelement. Dat maakt het verschil. FIA heeft een maas in hun wet gevonden en proberen dit per direct te sluiten. maar dat kan niet 1 2 3, en dat weet de fia donders goed!
|
Airco, kleine update:
Na de recente artikels in de pers en de vragen die we kregen van de journalisten willen we graag enkele punten verduidelijken. Na de Grote Prijs van Hongarije heeft de FIA een nieuwe interpreatie gemaakt op het sportief reglement aangaande de F1 banden. Deze bekijkt de definitie van de breedte van de voorbanden, als ze gemeten worden in nieuwe staat, volgens artikel 77 c van het Sportief Reglement. De FIA wil nu de breedte meten van het contactoppervlakte nadat er mee gereden werd op de baan. We willen enkele punten verduidelijken: - Onze voorbanden zijn volgens de regelementen van de F1 voorschriften van de FIA. De controles worden gedaan op nieuwe banden die de interpretatie van artikel 77 c bevestigd. - De procedure om de breedte van het contactoppervlak is ons niet gekend en dat staat iedere verdere verandering in de weg. We kunnen moeilijkheden verwachten in de definitie omdat ze met systematisch contact met variabele objecten zoals kerbstones, die afhankelijk van hun profiel en positie, de banden tot het midden van de zijkant kunnen aanraken. - Alle Michelin partners zijn bezorgd door deze regelverandering omdat ze allemaal hetzelfde voorbandenprofiel gebruiken. - We staan ervoor open om deze regel te bespreken met de FIA en te helpen om een meetprocedure te ontdekken die we kunnen invoeren in 2004. We voelen aan dat het niet realistisch is om dit te doen voor de Italiaanse F1 Grote Prijs. |
Als Michelin bestraft zal worden voor het gebruik van die banden willen ze mogelijk niet aantreden in de GP van Italie. Ze willen dus de GP boycotten omdat ze 'illegale' banden maken. Ze willen meer tijd om een band te ontwikkelen ...
Michelin voordeel? Altijd 8 blauwe bolletjes in de top 10 en twee roden van Ferrari? Is het hierop terug te brengen? |
Quote:
|
Quote:
Heb ff artikel 77c opgezocht ..... Quote:
Er staat dat de rijder voor de 2e kwalificatie-sessie een bandentype moet kiezen dat hij voor de rest van het weekend moet gebruiken ..... En de banden moeten aan een reeks voorwaarden voldoen .... Wanneer er controles plaatsvinden staat nergens vermeld .... |
Quote:
Dat is dus geen interpretatie, het staat er gewoon zo 3 races voor het einde van het seizoen, en de FIA gaat weer eens de regeltjes omgooien. Ik heb het eerder al eens gezegd: dat ze eerst eens duidelijke regels leren opstellen, dan worden al zulke belachelijke discussies vermeden. Geen enkel redelijk mens kan toch verwachten dat een bandenfabrikant nu eventjes in minder dan 2 weken een nieuwe band zal ontwikkelen en x aantal sets zal kunnen meebrengen naar de volgende GP - dan nog de snelste omloop van het hele seizoen. Hoeveel crashes gaan we dan niet zien. Misschien de nieuwe strategie om nog meer spektakel te brengen :rolleyes: Dat ze de reglementering voor volgend seizoen aanpassen, ok, maar Michelin bestraffen in de laatste 3 races is ronduit belachelijk. :mad: |
ach sorry .... erover gelezen .... was al laat overigens ;)
|
Ze straffen zo laat op het seizoen is ergens wel dom ja, maar ergens ook niet, moesten ze het hele jaar er een voordeel uit gehaald hebben. dan verdienen ze een sanctie natuurlijk.
|
Mja, dat is nu al wel een fenomeen dat al heel het seizoen duurt hé. Ik vind het maar raar dat ze daar NU net mee afkomen. Er staan 2 Michelins in de buurt van Schumacher en tis weer van dat.
Pas op, ze hebben gelijk é, reglementen zijn reglementen, maar om ze daar NU op te pakken is wel een beetje vreemd vind ik. Michelin kan NOOIT een nieuwe band ontwikkelen tegen de volgende race(s). Mijns inziens zijn dit dingen die bij de eerste race van het seizoen grondig gecontroleert moet worden. 3 races voor het einde, wanneer bridgestone de strijd lijkt te gaan verliezen gaan ze even ingrijpen... Lijkt me weer wat verdacht. Maarja, just is just... |
Quote:
|
Quote:
Als Bridgestone of Ferrari zijnde lijkt het me heel logisch dat je tegen zulke praktijken van Michelin (naar de letter van de wet, maar niet naar de geest) klacht in dient bij de FIA. Als FIA zijnde moet je antwoorden op die klachten: - Ofwel "steun" je Ferrari en Bridgestone in hun klacht (naar de letter van de wet, maar niet naar de geest) - Ofwel doe je alsof je neus bloedt ..... Maar bij deze laatste houding moet je je wel beseffen dat het de deur openzet naar het gebruikt van andere gaten in het reglement. De FIA heeft in deze zaak gewoon geen keuze. Dat ze er nu mee komen lijkt me eerder een tactische zet van Bridgestone ... maar dat is helaas hun goed recht. |
Quote:
Pierre Dupasquier is niet van gisteren ;) Anderzijds .... tijdens een normale testweek staat er in iedere press-release van een team dat test .... "tyre-testing for the next GP" |
Quote:
En als de situatie nu eens omgekeerd was, de Bridgestones die al een heel seizoen de regels aan het overtreden waren. Zou onze goede vriend Ron Dennis dan een oogje toegeknepen hebben ? Nee hoor, briefje naar de FIA en koekenbak. Quote:
Ze hadden er al heel wat sneller bij moeten zijn. Of Ferrari hier achter zit, laat ik in het midden. Enkel vind ik het wel een beetje cru om bij elke FIA-beslissing uitspraken te moeten horen als 'Er staan 2 Michelins in de buurt van Schumacher en tis weer van dat' of onlangs nog, bij Ralfkes boete: 'tis weer een Schumacher, dus de FIA knijpt een oogje toe' Als je in zo'n beweringen gelooft, geloof je beter niet meer in de sport zelf. Dan ga je er namelijk van uit dat de FIA het wedstrijdverloop én het kampioenschap grotendeels bepaalt, en dat de uitslag pro forma al vastligt voor de race gereden is. En ik denk dat de FIA enkel geinteresseerd is in een reglementair F1-kampioenschap. Iedereen wees met een beschuldigende vinger naar Ferrari toen hun barge-boards in Maleisië 99 onreglementair waren. En toen zaten we ook tegen de voorlaatste race aan. Op de koop toe hadden ze die barge-boards niet het hele seizoen gehad, Michelin heeft al het hele kampioenschap voordeel van die band. Aanpassen die band, zou ik zo zeggen. |
tzal wel weer een rechtzaak worden... :(
|
Quote:
Als ze nu in de komende GP de banden na de race gaan opmeten zonder een duidelijk omschreven procedure, dan is dat grote onzin. Heb je die banden al eens goed bekeken na de race: de helft van het circuit plakt erin. Bridgestone loopt evenveel kans op een 'onreglementair' loopvlak als Michelin |
Quote:
|
Quote:
In Hongarije zijn de michelins al opgemeten na de race ..... Verschillende exemplaren werden te breed bevonden ..... Toch hebben ze geen sanctie gekregen .... Enkel een brief met de vraag om het aan te passen tegen de GP van Italië. Zelfs geen boete .... Quote:
Ferrari wordt na de race gewezen op de barge-boards die gebruik maken van een gat in de reglementering. ==> Geldboete + aanpassen tegen de volgende GP Ik zie echt niet in waaruit je kunt concluderen dat de FIA pro Ferrari is. ------------------------------------- Bovendien is de kans dat Bridgestone de regel niet haalt kleiner omdat die zowieso smallere voorbanden hebben. |
De FIA beweerde dat die barge-boards van Ferrari vlak na de race door slechte meetapparatuur gemeten werden, er zou een afwijking geweest zijn in de afstelling. Bleek dat die barge-boards dus toch reglementair waren.
Als dit verhaal correct is, was Ferrari een onschuldig slachtoffer. Als dit verhaal niet correct is, is de FIA een corrupte, partijdige organisatie, die zich enkel bemoeit met de financiële belangen (waaronder het aantrekkelijk maken van een kampioenschap door het nemen van al dan niet dubieuze belissisingen). -Sorry voor dit deel offtopic- on topic dan: Quote:
|
De FIA kon geen boete opleggen, want de banden waren reglementair. Ze mogen die banden 100 keer opmeten na de race, als er enkel eisen gesteld worden aan de nieuwe band (en Michelin voldoet daaraan), dan kunnen ze enkel optreden als er een afwijking is voor de race.
Over het Maleisië incident: de bargeboards waren ok, maar stonden te laag bij de grond. Het was dus een kwestie van die bij de volgende race correct te monteren. Die banden ga je echter niet zomaar eventjes veranderen tegen de volgende GP hoor. |
dit kan bridgestone misschien al een race terug hebben opgemerkt, maar hebben ze het nu pas gezegd ... waarom? het kampioenschap gaat nu beslist worden en bridgestone heeft er alle baat bij als michelin met banden moet rijden die nog niet getest zijn geworden.
als je vals speelt krijg je een straf ... michelin nam het risico.... daarom misschien die suprematie van michelin? wie weet ... wie weet |
Quote:
|
bij de nieuwe banden staat een opsomming met -
zoals iemand op ons F1forum al aanhaalde, bij Furthermore staat geen opsommingsteken, dus lijkt het alsof de banden altijd binnen deze maatstaf moeten vallen. |
Quote:
't zijn ezels en het blijven ezels bij de FIA. Niets krijgen ze deftig georganiseerd en iedere serie waar ze zich mee bemoeien hebben ze,of zijn ze kapot aan het maken. De GPWC kan er voor mijn part niet snel genoeg komen. En dat Michelin samen met Williams en McLaren de rest van het seizoen maar boycotten voor mijn part. Dan is het direct gedaan met diene zever altijd. En de FIA geen keuze? Natuurlijk hebben ze een keuze. Ze hebben geen guts dat is het. |
Quote:
Als je in je post niet verder komt dan wat flamen naar de FIA, Schumacher of Ferrari ..... post dan gewoon niet. Ik begrijp überhaupt al niet wat die 2 laatsten plots misdaan hebben in deze discussie. Ik ben reuzebenieuwd van u te vernemen welke keuze de FIA dan wel heeft (buiten het standpunt dat ze nu innemen). Die uitleg is hopelijk iets boeiender dan bovenstaande http://www.tweakers.net/g/s/sleepey.gif |
Quote:
|
Quote:
En wat het "gat" in het reglement betreft : ik kan erin komen dat de FIA dat wil dichten tegen de aanvang van volgend seizoen, maar wat dit seizoen betreft vind ik het onredelijk om te stellen dat het reglement vanaf heden anders geïnterpreteerd dient te worden, met de nodige gevolgen. Ik geloof niet dat het de bedoeling is van de FIA om Ferrari aan een volgende titel te helpen (dat neemt eerder spankracht weg in de F1 dan omgekeerd en dat kan nooit de bedoeling zijn), maar ofwel is het reglement het ganse seizoen fout geïnterpreteerd door Michelin en moeten ze de teams die met die banden rijden maar alle punten afpakken, ofwel moeten ze consequent zijn met de reeds gereden GP's en alles laten bij het oude. Een soort van "jurisprudentie" dus. Persoonlijk denk ik dat dit ook gaat gebeuren : het verleden heeft al dikwijls genoeg aangetoond dat dreigementen en zelfs uitgesproken straffen na verloop van tijd teruggeschroefd of zelfs kwijtgescholden worden. Volgens mijn bescheiden mening is dit de spreekwoordelijke storm in een glas water. Maar wie ben ik eh? |
Quote:
...en jij bent Sennake ! |
Quote:
|
Quote:
==> lijkt me een redelijke oplossing. Maar blijft de vraag wat gedaan met de komende GP's ==> Michelin een soort "toelating" geven om het seizoen vol te maken met hun huidige banden die "tegen de geest van de wet zijn".
Dit zal een keuze voor het minst slechte worden ..... Wat dat is ? airco |
Met andere woorden, wat er ook gebeurt, dit seizoen eindigt in een dikke anti-climax ?
:( |
In mijn ogen wel ja .... Ik zie niet in welke alternatieve keuze de FIA heeft.
|
Zonet nog ergens een "mogelijkheid" gelezen.
Bridgestone heeft de voorbije races ook met een "iets" bredere band geëxperimenteerd, en haalde niet de gewenste resultaten, vandaar de klacht van bridgestone... |
De banden zijn heel het seizoen al ok bevonden dus moeten ze nu ook maar niet komen zeuren! Stoppen met zagen Bridgestone en bewijs dat je het beter kan, op de baan weliswaar! Michelin heeft een band gemaakt die volgens het reglement in orde is, op het randje maar reglementair. Dit is geen "gat" in het reglement ofzo, het is gewoon het reglement. Het gaat toch niet op om een paar weken voor een GP ineens te eisen dat ze opnieuw moeten beginnen zeker!
|
Quote:
Quote:
Bridgestone ontkent Michelin 'verklikt' te hebben. 't Is altijd maar een schuldige zoeken, wie heeft het rommeltje in gang gezet ? .... |
Quote:
Bridgestone heeft enkel bredere banden getest op Fiorano |
All times are GMT +2. The time now is 18:41. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.