![]() |
Autosport en kranten
Ondanks inspanningen van een aantal gedreven collega's, halen de circuit-wedstrijden in Vlaanderen nog nauwelijks de krantenpagina's. Vandaag niets gevonden over de 1000 KM in de VUM-kranten en de Morgen en ik betwijfel sterk of het elders wel feest was.
Gelukkig doen enkele Don Quichottes op TV (jawel dank u Eric, Stefaan en Peter) enorm hun best en is er toch enige media-feedback. Maar de relatie geschreven pers en autosport is in Vlaanderen zo goed als op sterven na dood. Ik vermoed dat dit niet aan de collega's zelf ligt maar wel aan de politiek van de redactie en/of uitgever, graag daarom ook eens een mening uit die hoek. In ieder geval, erger ik me dood aan 14 pagina's voetbal, 27 pagina's tennis en een heel katern duathlon. In Spa waren dit weekend 20 à 25.000 toeschouwers (weekend) voor een herboren klassieker. (de discussie over de race niet hier voeren aub). Onze Waalse confraters slagen er wel in om hun pennetrekken te laten verschijnen, waarom wij dan niet? |
Re: Autosport en kranten
Quote:
|
Het stukje over de 24u van Zolder de maandag na de race was juist 10 op 5 cm groot en stond ergens vanachter aan de zijkant verscholen. Triestig
|
Ik maakte vandaag dezelfde bedenking.
Echter in "Het Belang van Limburg" zijn er regelmatig grote of middelgrote artikels aangaande Belcar en Touring cup. Zo werd er in de week voorafgaand aan de 24 uur van Zolder redelijk wat artikels geschreven aangaande de wedstrijd. Ook maandag na het 24 uren weekend vond je een volledig bladzijde terug in HBVL. Hetzelfde geldt echter voor de "geschreven" TV m.a.w. teletekst. Zelden is daar iets te lezen over bvb 1000 Kilometer van Spa, 25 uur Funcup (die toch op heel wat belangstelling kan rekenen), rally's uit D2... Misshien is hier toch wat werk weggelegd voor Peter en Marc..... C U |
Een dikke pluim voor Het Belang van Limburg. Het "Belangske" is helaas de spreekwoordelijke uitzondering op de regel.
|
En La Derniere Heure Les Sports......?
;) |
Quote:
dat is dus juist een deel van de vraag, waarom zij wel en wij niet? |
Da's ook niet moeilijk, omdat er daar een pak meer auto- en motorsportcultuur en -traditie is dan in Vlaanderen.
|
Quote:
|
Vraag en aanbod
Quote:
Waarom zou een hoofdredacteur een blad "verspillen" (in zijn ogen toch) aan bv de 1000 km van Spa als slechts 1% van zijn publiek interesse heeft in de 1000 km van Spa. Als hij daarmee begint moet hij consequent zijn, en alle sporten die even weinig media-aandacht hebben ook een blad geven // even een zijsprong Ik heb 4 jaar geleden (vlak voor ik gestopt ben met Baseball) de Finale van het Europees kampioenschap baseball bij de beloften gespeeld. Afgezien van de beperkte professionaliteit van het Baseball in Europa was het toch een prestatie die kon tellen. Wel zelfs de uitslag heeft niet in de krant gestaan. Ik durf te garanderen ... De dag dat de Rode Duivels bij de beloften de finale van het EK spelen staat België op zijn kop. Waarschijnlijk zelfs Live op TV te volgen. // Toch jank ik er niet over dat we niet in de krant stonden. Je kan je afvragen of er zoveel vooruitgang te rapen valt met een artikel dat toch door niemand gelezen wordt. Het interesseert de mensen niet ..... Spijtig voor diegenen die er wel interesse voor hebbenn maar dit is de harde realiteit. |
OK, maar hoe verklaar je dan de goede opkomst bij autosport-evenementen op Zolder. De laaste jaren was de kaap van de 40.000 en 50.000 bij sommige wedstrijden niet ver af.
In de eerste klasse van onze voetbalcompetitie is 60 à 70.000/weekend al een goed resultaat voor alle wedstrijden (9!) samen. Dus moet er toch een basis zijn? Spa haalde met de 24 uren zelfs de 100.000... Bovendien kan je niet of nauwelijks meten (ik heb enige media-ervaring) wat in een krant gelezen wordt, dus lijkt met het gevaarlijk te stellen dat de voetbalverslagen van 2de, 3de en 4de nationale (Nieuwsblad: 4 à 5 pp) bijvoorbeeld meer zouden gelezen worden dan een degelijk verslag over de 24 uren van Zolder of de 1000 KM van Spa. Joost |
Hoe men het juist meet weet ik niet, maar ik denk toch dat alle media het erover eens zijn dat voetbal en wielrennen de 2 toppers zijn in Vlaanderen. Nu, dat is natuurlijk een vicieuze cirkel : omdat ze de populairste sporten zijn wordt er het meeste aandacht aan geschonken, en omdat er door alle media in Vlaanderen het meeste aandacht aan geschonken wordt, zijn ze veruit het populairst.
Hoe kan je die cirkel doorbreken? Wil de meerderheid van "sportminnend Vlaanderen" die cirkel wel doorbreken? Is het waar dat onbekend ook onbemind is? Als ik op het werk het onderwerp F1 (want dat is dan toch nog het meest bekend bij "Jan Modaal", over Belcar hebben ze in 99% van de gevallen nog nooit gehoord - in tegenstelling tot de 24 uren van Zolder - begrijpe wie kan) aanhaal, krijg ik steevast de opmerking : "als ik daar 5 minuten naar kijk lig ik in slaap!" En het is waar dat de F1 de laatste jaren (dit jaar gaat het wel beter) een slaapwekkende vertoning geweest is. En als dat het uithangbord van de autosport moet voorstellen, snap ik wel dat de doorsnee Vlaming snel doorzapt naar een voetbalmatch of een wielerwedstrijd. Ook het feit dat er geen Belgen (over Vlamingen wordt zelfs niet gesproken) in de F1 zitten helpt hier niet aan. Voetbal en wielrennen zijn sporten waarin een Vlaming zich nog kan verheugen in een Vlaamse of Belgische overwinning... Recentelijk kan je tennis daar aan toevoegen, en plotsklaps kan je ook meer en meer internationale tornooien live op TV volgen... In de tijd dat Boutsen actief was in de F1 werden ook alle wedstrijden integraal en live op de toenmalige BRT uitgezonden (de 2 "Dirken" weet je nog wel?) Het doorbreken van die vicieuze cirkel is volgens mij alleen mogelijk als inderdaad de media ermee beginnen en de autosport in al zijn facetten meer in de spotlights zouden zetten. En je hoort mij niet vertellen dat er geen journalisten zijn die moeite doen eh! Peter Baert en Eric Dupain zij echte voortrekkers op dat gebied, maar wanneer komt zo'n autosport-uitzending eens in prime-time? Zeer zelden zo blijkt, zelfs een aantal F1-wedstrijden (waarvoor de VRT toch wel serieus wat geld moet afdokken) worden in uitgesteld relais uitgezonden als een andere sportmanifestatie tegelijkertijd te bekijken valt. En om nu te kijken naar een F1-race terwijl je op de radio al 3 keer gehoord hebt wie er gewonnen heeft, tja, dat zal alleen een echte autosportfanaat doen (die je eigenlijk al niet meer moest overtuigen)... Een ander probleem is de rallysport : een voetbalmatch of een wielerwedstrijd (of etappe) duurt hooguit enkele uren en kan dus integraal uitgezonden worden. Heel anders vergaat het een rallywedstrijd die 3 dagen in beslag neemt. Live beelden zijn nagenoeg onmogelijk (de FIA heeft wel geprobeerd om daar iets aan te doen maar dat is nooit een succes gebleken) en meestal zie je dus pas de eerste beelden als de winnaar al bekend is... Jammer genoeg heb ik de wijsheid niet in pacht, en kan ik geen pasklare oplossing voorleggen voor dit probleem. Is het trouwens wel een probleem? Voor ons wel ja, maar voor de doorwinterde voetballiefhebber is er geen vuiltje aan de lucht. Het "bekeren" van voetbal- en wielrennen-minnend Vlaanderen hoeft trouwens niet te betekenen dat ze hun geliefkoosde sport moeten afzweren, niemand zegt dat je geen voetbal meer mag bekijken als je een autosportliefhebber bent. Het enige wat ik als "raad" kan geven, en ik herhaal het, is dat de voorzet (om dan toch in voetbaltermen te spreken) echt wel van de media moet blijven komen. En het is de Vlaming die het doelpunt moet scoren. Als hij WIL scoren... |
Quote:
Ik weet het maar, maar Sennake, ik bewonder je eindeloos optimisme :D Joost |
Quote:
Toch zijn er enkele bedenkingen die je je moet maken:
|
Mja, neem nu bijvoorbeeld Werchter en Pukkelpop. Daar komt ook iets meer als 100.000 man op af en is ook maar éénmaal per jaar. Daarvan kan je samenvattingen bekijken op de muziekzenders JimTV en TMF, vergelijkbaar met bijvoorbeeld een reportage van de 24u op Pitstop. Maar daarnaast nog minstens één volledige pagina, dikwijls 2-3, in elke krant, én updates in de journaals... :frusty:
|
Je mag het draaien en keren hoe je wilt, maar persoonlijk vind ik de "vakbladen" (de autosportmagazines) ook niet veel soeps, als je daar de oplages van bekijkt valt het toch op dat autosport maar een marginale sport is... (hoe spijtig je dat ook mag vinden), Voetbal is sport nr1 in België en ik zie dat niet snel veranderen, wielrennen en en in mindere mate tennis zijn de andere populaire sporten, maar je kan je dan ook afvragen waarom er zo weinig geschreven wordt over bevoorbeeld Volleybal en Basket, daar zijn toch ook teams bij die zeer mooie prestaties leveren...
Ik denk dat het gewoon een probleem van middelen is, de meeste kranten hebben problemen, kijk maar naar de fusie's, dus spelen ze op zeker, en brengen dus de populaire sporten... |
Vandaag in de FET een referentie naar de 1000km, t was wel natuurlijk reclame voor Audi, me ne foto van de winnende proto.
|
Quote:
|
ik heb ondervonden dat wanneer je zelf iemand van de 'gazet' contacteert dat het vrij makkelijk gaat om een verslag te krijgen. Mits de juiste motivatie in een mail ben ik er dit jaar ook weer simpel in geslaagd om een artikel vast te krijgen in de gva en dit werd ook in het nieuwsblad gepubliceerd. Daarbij heb ik na een simpele mail te hebben verstuurd zelfs een reportage vastgekregen die voor de 2003 miles zal verschijnen met foto!
Het lijkt mij dus een opdracht voor de organisatoren om de pers op te zoeken zodat deze alles leert kennen. Je moet niet na een weekend klagen dat er nergens iets van verschenen is, maar voor het weekend contact opnemen met de pers! Voor de zeer grote maar nieuwe evenementen in België is de eerste stap aan de organisatoren om te laten weten aan de pers wat ze organiseren en op tijd een aanvraag doen voor een artikel, waarna de pers als ze het evenement kennen, ze wel zullen terugkomen het volgende jaar voor een reportage. Dit is toch bij de Fun Cup het geval. Deze discipline is totaal niet bekend bij de modale vlaming, ik denk dat dat voor de Belcar ook geldt trouwens, maar soit .. ! Het lijkt waarschijnlijk niet logisch dat de organisatoren contact moeten opnemen met de pers, maar voorlopig is het toch zo, tot wanneer de nationale autosport nog beter bekend is! |
Een artikel krijgen in een krant van dinsdag tot vrijdag is simpel, dan krijgen ze hun krant amper vol en nemen ze eender wat aan voor bladvulling bij wijze van spreke. En dan nog staat het ergens vanachter...Zaterdag en maandag zijn de dagen met de meeste oplagen denk ik en dan vind je amper autosport terug. Volgens mij zijn al die verantwoordelijken voor de sportkatern liefhebbers van voetbal, wielrennen en de laatste tijd tennis. De rest laten ze links liggen zonder er iets van te weten... objectief :rolleyes:
|
Quote:
|
Quote:
denk je nu echt dat ze in Zolder of Spa de journalisten niet kennen? Maar het zijn niet zij die beslissen wat in een krant verschijnt, hoe graag ze dat ook willen laten uitschijnen. Hierover gaat de redactievergadering, of nog veel erger de marketing of commerciële afdeling... Wat niet wegneemt dat een goede relatie beter is dan geen of een slechte. Joost |
Beste Maarten,
De organisatoren versturen voor- en nabeschouwingen van iedere wedstrijd zoals de Super-Meetings (Belcar, F.Renault, Mini, Toyota, Clio) als de Touring en Sprinters Cup, btcs, enz...... naar iedereen die iets met autosportjournalistiek te maken heeft. Bovendien zijn er teams die via communiqués de pers op de hoogte houden. Alles netjes gedeponeerd in hun mail-box. Bovendien zijn er véél teams die over een website beschikken die regelmatig aangepast worden en de nodige info geven. Uw uitleg houdt geen steek |
Een tijd geleden heb ik op de website van Motorwereld, de zelfde constatatie gedaan. Ik heb toen getracht een mailingactie op te zetten maar dat is niet echt gelukt.
Maar ik vind inderdaad ook dat er veel te weinig autosport in de Vlaamse kranten staat. Maar ik vrees ook dat de meeste Vlamingen gemotoriseerde sporten maar niks vinden. Dat komt voort uit hun ingeboren bescheidenheidL "Autosport is iets voor Franstalige dikkenekken" heb ik weleens horen zeggen. Als je weet dat 70 procent van al die gasten dat circuit rijden (buiten de Belcar dan) franstalig zijn is daar wel iets van waar. Ik heb het allang opgegeven om naar Autosport te zoeken in een Vlaamse krant. Als ik iets wil lezen koop ik wel La dernière heure of surf ik naar hun site http://www.dhnet.be Ook op de sportwebsites van Le Soir en Vers l'Avenir, respectievelijk http://www.sporever.be en http://www.esports.be vind je veel autosportnieuws (asaf oa) terug. Waarom geld weggooien aan een Vlaamse krant als je het gratis op de site van een Waalse kan lezen? Niettemin, de enige krant die een min of meer acceptabele autosportverslaggeving heeft is het Belang van Limburg. Ik meer dat steeds meer Antwerpenaren en Brabanders die krant beginnen te kopen vanwege hun goede verslaggeving van auto-en motorsport. Voor kranten zoals de Standaard en De Morgen is autosport, als het geen F1, is een vies woord. Vroeger schreef Walter Wauters nog af en toe een stukje maar tegenwoordig werkt die voor Het laatste nieuws en schrijft hij over Tennis. De hoofdredacteur van De Standaard, Peter Vandermeersch, is ook zo iemand die persé politiekcorrectheid wil verkondigen. In die optiek vond deze paljas het nodig de rallysport aan te vallen met de meeste belachelijke argumenten. (vorig jaar in juni in de Zevende Dag na het dodelijk ongeval in Gistel) Het Laatste nieuws is al geen haar beter. Voor die mensen is de enige sport die er bestaat voetbal. Af en toe eens tennis en wielrennen. Maar ze zijn wel opportunistisch genoeg om mee te profiteren van sucessen. Gisteren stond Everts groot op de voorpagina. In een krant waar je anders de mx-berichtgeving met een vergrootglas in moet zoeken. Als er een tak van autosport is (buiten F1 uiteraard) die vrij goed gevolgd wordt is het wel het EK rally. De PR van het Bastos team werkt super. Als je ziet dat die zelfs Thiry in P-magazine kunnen pluggen. De sneer naar de Vlaamse autosportbladen (Turbo en Autonews, veronderstel ik vind ik onheus) want ik vind deze wel een pak beter dan de Nederlandse magazines. Zolang die 2 magazines op de markt zijn zal ik ze blijven kopen. Want ze zijn vrij volledig en er staat eens iets anders in dan F1. |
tja peter dan weet ik het ook niet meer
ik heb wel gemerkt dat ze niet graag iets overnemen van persartikels, maar dat ze echt zelf de reportages willen maken en misschien is er in het weekend geen tijd om een journalist en fotograaf naar zulke manifestaties te sturen ... ik weet het ook niet, alleszins spijtige zaak |
De autosportverslaggeving in Het Belang van Limburg is meer dan behoorlijk goed. Ik heb ook de indruk dat men in Limburg in het algemeen positiever tegenover gemotoriseerde sporten staat dan in de andere Vlaamse provincies. De aanwezigheid van de circuits van Zolder, Opgrimbie en Horensbergdam is daar natuurlijk niet vreemd aan.
|
Quote:
Motor Reservemotor van ramon gestolen ( 7 regels) Patrick Caps volgend seizoen in 125 cc (4 regels) Breugelmans naar Van Beers Racing (5 regels) GP van Groot Brittanië op Isle of Wight (3 regels) Auto F1 : Michelin buigt niet voor Ferrari (7 regels) Zware crash voor Ralph Schumacher (8 regels) Geen WRC's meer in het EK (7 regels) Wie doet beter..... C U |
Ja, dat is gewoon zo. Vorige week las ik iets in het Belang over een Freinetschool in Hasselt die iets rond autosport hadden gedaan in de klas vorig jaar. In Antwerpen of Oost-Vlaanderen, zou zoiets onmogelijk zijn.
In Limburg is het meer ingeburgerd en erg populair. (Kijk maar eens naar de Grensland racing show in Hasselt. Daar moet je op zondagnamiddag een uur aanschuiven om binnen te kunnen) |
Quote:
|
Misschien nog iets over die goeie PR van Bastos Racing.
Die PR is sinds een paar jaar in handen van Koen Wijckmans, ex-Gazet van Antwerpen, ex-Auto & Sport, ex-veel, maw. ex-journalist en ook ex-manager van RACB Sport. Naar mijn bescheiden mening, zowat de paus van de autosportverslaggeving in Vlaanderen. Koen doet nu het PR-werk voor Bastos Racing in het EK rally. En dat loopt inderdaad perfect, omdat Koen weet hoe redacties van kranten werken. Hij stuurt persberichten via email, die kort en bondig zijn. Berichten die meteen in de kop vertellen wat het nieuws is. Kort verslag, korte sterke quote, bijna een neutraal nieuwsbericht, voor zover dat kan in een PR-structuur. Zo neutraal dat sites het integraal overnemen ... :) Aan die bondige, krachtige manier van werken zouden veel persberichten-schrijvers een voorbeeld moeten nemen. :) Wij hebben meestal geen tijd om een persbericht van -bij wijze van spreken- 1.000 regels te lezen, waar het nieuws ergens in het midden of soms niet te vinden is, waar alleen zij goed zijn en al de andere slecht, je weet wel, iets teveel PR die je snel doorprikt. Goeie raad misschien: hou het kort en bondig met het nieuws op kop ... zoals Bastos Racing met alle positieve gevolgen vandien. :) |
Beste Peter
Koen Wijckmans is inderdaad de referentie op gebied van autosportjournalistiek. Ik heb persoonlijk véél aan hem te danken en begon (1986) in de autosportjournalistiek onder zijn vleugels. Maar je visie over communiqués is niet altijd juist. Je moet begrijpen dat sommige teams hun communiqués niet alleen naar de gespecialiseerde pers willen sturen, maar ook naar klanten en sponsors. Dus ook naar mensen die weinig van autosport afweten. Informatief zeg maar, zonder de gespecialiseerde pers te vergeten die hun info kunnen uitfilteren. |
Ik denk dat de meeste sponsors in de autosport toch wel gepassioneerd zijn door de autosport. Anders steek je je geld beter in voetbal of wielrennen (helaas, driewerf helaas)
En als je ergens een pak poen in pompt wil je ook nauwgezet op de hoogte blijven van je investering veronderstel ik. |
Dan weten we hoe het moeten doen hé
eerst een korte, krachtige communiqué naar de geschreven pers en dan voor zij die het willen een iets uitgebreider verslag naar al de rest! en inderdaad zoals peter al heeft aangehaald, iets meer algemener dan alleen over het eigen team moet volgens mij ook wel werken, en niet altijd alles willen ophemelen! |
All times are GMT +2. The time now is 06:59. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.