De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Rally (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=5)
-   -   Skoda: 10 op 16 in 2004 (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=6422)

Bart 07-11-2003 02:06

Skoda: 10 op 16 in 2004
 
Quote:

Skoda is to cut back its World Rally Championship programme in 2004.

The Czech manufacturer will not register for the championship next year and will simply undertake a programme of 10 WRC events in Europe. The cost of contesting the full, expanded, 16-round championship is being blamed from the decision, which was revealed by Skoda Auto chairman Vratislav Kulhanek to Czech newspapers.

The decision not to register means that Skoda will not be allowed to homologate a new version of the Fabia WRC and will have to use the current evolution for any events it does contest.

Toni Gardemeister is expected to stay with the team, but this could well mean the end for Didier Auriol's Skoda career. Auriol is known to have wanted a serious development programme if he was to take up an option to stay.

The second car now looks likely to be shared between young Czechs Roman Kresta and Jan Kopecky and Finnish rising star Mikko Hirvonen.

( Bron: wrc.com )
jammer... nog een jaartje erbij om de investering in de Fabia te rechtvaardigen én dan helemaal stoppen??

gwyllion 24-06-2004 19:01

Skoda lijkt zijn (kleine) budget nuttig te besteden dit jaar. De nieuwe baas van het team, Martin Muehlmeier, komt van Audi Sport (24LM team) en Antonio Rodriguez, van Seat Sport, is de nieuwe team manager (hij kent WRC nog van de tijd dat Seat WRC reed; hij is nu ook nog bij Seat in ETCC team).

Wel slechts 7 WRC rallys (Acropolis, Finland, Duitsland, Wales, Sardinië, Corsica en Cataluna).

In Acropolis hebben ze al kunnen profiteren SupeRally systeem om extra testkilometers in competitie te kunnen afleggen.

Armin Schwarz heeft vorig weekend als voorbereiding op de rally van Duitsland de Saarland-rally gereden en gemakkelijk gewonnen (15 van 16 specials). Gardemeister rijdt Exide-rally als voorbereiding voor rally van Finland (2-3 juli) en het weekend erna (9-11 juli) de Bohemia-rally (in Tsjechie, voor de lokale fans).

Er wordt in Duitsland en Finland ook een 3de wagen ingezet om zo veel mogelijk data te verzamelen. Jani Paasonen wordt ingezet in Finland (en ook in Exide rally) en Roman Kresta in Duitsland.

Het grote probleem is echter dat ze dit jaar gebonden zijn aan de homologatie van vorig jaar en dus een aantal wijzigingen die het reglement dit jaar toelaat (bv. aluminium motorkap), niet kunnen doorvoeren. Voorlopig hebben ze vooral wijzigingen gedaan aan mapping van motor en differentielen, nieuwe afstelling van ophanging (andere veren, schokdempers en stabis), extra gewichtsbesparingen en aerodynamische wijzigingen. In de toekomst zullen ze ook wel nieuwe homologatie aanvragen voor de motor; ze weten nog wel niet of het nieuwe versie van de huidige motor gaat zijn (die gebaseerd is op de 1.8 20VT van VAG) of een compleet nieuwe motor (misschien wel de nieuwe 2.0 16V FSI turbo die in de nieuwe A3 en Golf GTI zal hangen; een persoonlijke gok).

FIRE 24-06-2004 20:30

De aanstelling van deze managers geeft aan dat VAG serieus bezig is met het WRC project.

Guido 27-06-2004 13:27

en dit lijkt heden ten dage inderdaad de juiste strategie te zijn voor succes op langere termijn. Kijk maar naar Citroën, legden een gelijkaardig testparcours af vooraleer voluit mee te doen voorin en naar Mitsu, die gewoon een jaar wegbleven, terugkwamen en er niets van bakken.

gwyllion 27-06-2004 23:42

Yep, Mitsubishi is echt wel niet goed bezig. Ze nemen een sabatjaar om de wagen te ontwikkelen en komen dan met een wagen die echt wel niet meekan. Ze maken echt wel weinig vooruitgang, maar moeten toch echt wel veel geld dokken om alle rallys mee te rijden; dit kan niet goedkoop zijn met al die verre verplaatsingen (er lijkt geen geld meer over om de wagen te verbeteren).

FIRE 28-06-2004 16:37

Het zou voor Mitsubishi misschien beter zijn geweest als ze zich terug zouden trekken uit het WRC en zich richten op Groep-N en bijvoorbeeld ETCC.

gwyllion 05-07-2004 11:47

Quote:

Originally posted by gwyllion

Armin Schwarz heeft vorig weekend als voorbereiding op de rally van Duitsland de Saarland-rally gereden en gemakkelijk gewonnen (15 van 16 specials). Gardemeister rijdt Exide-rally als voorbereiding voor rally van Finland (2-3 juli) en het weekend erna (9-11 juli) de Bohemia-rally (in Tsjechie, voor de lokale fans).

Gardemeister heeft de Exide-rally gewonnen met 12.7 seconden voorsprong op (6 voudig Fins kampioen) Sebastian Lindholm in een Peugeot 206 WRC; Lindholm was vorig jaar in rally van Finland nog 8ste en in 2002 7ste.

FIRE 05-07-2004 13:24

Ja ja, Skoda komt er wel. :)

gwyllion 07-07-2004 20:25

Leuk: Ekstrom vergelijkt Audi A4 DTM en Skoda Fabia WRC voor het magazine van OMV ADAC Rallye Deutschland.

http://www.racing1.de/web/_img//dtm/...ergleich_o.jpg

gwyllion 12-07-2004 16:19

Quote:

Originally posted by gwyllion
Armin Schwarz heeft vorig weekend als voorbereiding op de rally van Duitsland de Saarland-rally gereden en gemakkelijk gewonnen (15 van 16 specials). Gardemeister rijdt Exide-rally als voorbereiding voor rally van Finland (2-3 juli) en het weekend erna (9-11 juli) de Bohemia-rally (in Tsjechie, voor de lokale fans).
Jan Kopecký (en dus niet Toni Gardemeister zoals ik hier voorheen geschreven had) heeft nu ook Bohemia rally gewonnen voor Roman Kresta in een prive Ford Focus.

Dus 3 nationale rallies op rij gewonnen. Ze kunnen dus tevreden zijn over deze tests.

Quote:

“We have now completed our programme of three national rallies, and each has taught us more about the development progress of the Fabia. The Saarland Rally was an important test ahead of Rallye Deutschland, and it was the first opportunity to compare the Fabia with the [old] Octavia. The Exide Rally showed us that we compared favourably to the best 2003 specification Peugeot. Here we were able to compete with the best Czech drivers in front of our home fans, and I’m happy that we could take a win on home soil for them.”
Benieuwd wat ze ervan zullen bakken in Finland en Duitsland volgende maand; ze zullen dan telkens 3 wagens inzetten.

gwyllion 12-08-2004 10:36

Het ziet er blijkbaar tamelijk goed uit voor de toekomst van Skoda in WRC.

Martin Muehlmeier, de nieuwe team chef, had op voorhand gezegd dat hij enkel aan het bestuur van Skoda zou vragen om in 2005 deel te nemen, als de Fabia zijn potentieel zou kunnen laten zien. De Fabia is ongeveer 1 seconde per kilometer sneller geworden zijn dan in het begin van dit jaar. De goede prestatie in Finland (3 wagens aan finish geraakt, waarvan 2 wagens in punten, en 6de plaats van Paasonen) kunnen Skoda hopelijk overtuigen.

Skoda heeft aan de FIA toestemming gevraagd om een aantal nieuwe onderdelen te gebruiken. De kans is groot dat de FIA dit zal toestaan als Skoda zich voor 2005 inschrijft.

Op pitstop.tv staan dan weer te lezen dat McRae aan het praten is met Skoda voor 2005. Hij zou een beperkt aantal rallies willen rijden en zijn protégé Kris Meeke de rest.


Ik ben benieuwd naar de prestatie in Duitsland. Het zal wel moeilijk worden om de prestatie van Finland te herhalen.

gwyllion 12-08-2004 15:33

Quote:

Originally posted by gwyllion
Op pitstop.tv staan dan weer te lezen dat McRae aan het praten is met Skoda voor 2005. Hij zou een beperkt aantal rallies willen rijden en zijn protégé Kris Meeke de rest.
Hetzelfde verhaal staat nu ook te lezen op wrc.com. Hier staat nog wel een leuk detail:

Quote:

There could be fierce competition for a drive with Skoda in 2005. Armin Schwarz is the only driver said to hold a contract, while Finns Toni Gardemeister and Neste Rally Finland draftee Jani Paasonen both proved their pace last weekend. Paasonen is keen for further outings this season, while DTM touring car racer Mattias Ekstrom has been linked to runs on the final two asphalt rounds of the season in France and Spain.
Het is geweten dat Ekstrom ook bijzonder snel is naast het circuit. Hij heeft dit jaar rally van Zweden gewonnen in Groep N. Publicitair zou het wel zeer sterk zijn om de dan DTM kampioen de laatste 2 rallies te laten rijden :D

gwyllion 17-08-2004 16:23

Paasonen krijgt een 2de kans van Skoda om zich (nog eens) te tonen: hij zal met de 3de wagen rijden in de rally van Walles.

gwyllion 22-09-2004 13:32

Jan Kopecky bestuurt de 3de Fabia in rally van Cataluna.

Dus niet Ekström :( Dus rally van Corsica is nog de enige mogelijkheid; Sardinie valt samen met laatste DTM wedstrijd.

Peter Baert 22-09-2004 13:47

Geen nood, gwyllion, Ekström komt naar de Cataluna, maar dan in een Mitsu groep N, net als in Zweden.

:)

gwyllion 22-09-2004 13:55

Quote:

Originally posted by Peter Baert
Geen nood, gwyllion, Ekström komt naar de Cataluna, maar dan in een Mitsu groep N, net als in Zweden.

:)

Benieuwd wat hij er van bakt op asfalt. Zijn circuit ervaring zal hierbij waarschijnlijk wel nuttig, maar ik denk niet dat er een handrem staat in een DTM wagen :D

gwyllion 27-09-2004 10:26

Quote:

Originally posted by gwyllion
Skoda heeft aan de FIA toestemming gevraagd om een aantal nieuwe onderdelen te gebruiken. De kans is groot dat de FIA dit zal toestaan als Skoda zich voor 2005 inschrijft.
De FIA heeft de homologatie van een aantal technische verbeteringen goedgekeurd:
1. het uitlaatsysteem van de linker- naar de rechterkant verplaatst zodat het de cardanas niet hoeft te kruisen
2. wijzigingen aan het chassis achteraan om meer plaats te maken voor aandrijfassen
3. waterinjectie in het inlaatspruitstuk om de performantie van de motor te verhogen

gwyllion 30-09-2004 15:44

Skoda zal deze namiddag in Italie zijn intensies voor 2005 bekend maken.

Quote:

Skoda to remain in rally world championship in 2005


Reuters / September 30, 2004

PRAGUE -- Skoda will remain in the world rally championship next year after scaling back operations this season, the Czech carmaker said on Thursday.

Spokesman Roman Meliska said the team would race Skoda's Fabia model in an unspecified number of races in 2005, adding that more details would be released at a news conference in Italy later in the day.

"For now I can only confirm that the board of Skoda Auto approved that the WRC project would continue in 2005," Meliska said.

He declined to elaborate on the team's drivers for next season but added that Skoda, who are taking part in the Rally of Italy this weekend, would also appear in the championship's three remaining races.

Skoda, owned by Germany's Volkswagen, are not eligible to score points in the manufacturers' championship this season because they are developing their car.

They were fifth in the 2003 standings with 23 points. Citroen won the manufacturers' championship with 160 points.

gwyllion 30-09-2004 15:46

Terwijl het vorige bericht van Reuters redelijk vaag is over het aantal rallies, wordt op worldrallynews.com gemeld dat het om een volledig programma gaat.

Guido 30-09-2004 19:37

Hetzelfde staat te lezen op rally-live.com. Da's natuurlijk super goed nieuws voor het WRC. Toch al 4 merken die nu officieel zullen meedoen. Benieuwd wie de zitjes gaat te pakken krijgen.

FIRE 30-09-2004 19:58

Goed nieuws!!! :):):)

Ik had overigens wel verwacht dat Skoda voor een volledig seizoen zou gaan.

Pascal 30-09-2004 20:07

Quote:

Originally posted by Huudo
Benieuwd wie de zitjes gaat te pakken krijgen.
In het magazine "Autonews" staat te lezen dat Freddy Loix en zijn manager al ver staan in hun onderhandelingen met Skoda. Peugeot heeft echter nog een optie op Loix. Ze moeten deze lichten voor november...

Freddy toch nog in WRC ????

C U

gwyllion 04-11-2004 15:06

Quote:

Originally posted by gwyllion
Leuk: Ekstrom vergelijkt Audi A4 DTM en Skoda Fabia WRC voor het magazine van OMV ADAC Rallye Deutschland.

http://www.racing1.de/web/_img//dtm/...ergleich_o.jpg

Nadat Ekström vorig jaar de rally van Zweden gewonnen heeft met een groep N Mitsubishi, zou hij volgend jaar graag deelnemen met een WRC wagen. Skoda gaat dus waarschijnlijk een 3de Fabia, met Red Bull als sponsor, inzetten. Na volgend jaar zal Ekström misschien stoppen met DTM en overschakelen naar WRC.

Quote:

Ekstrom, who took the German DTM touring car title with Audi, has contested his home rally in Sweden on several occasions and impressed with a Group N class win in a Mitsubishi Lancer in Spain last weekend. He has been linked to a deal to drive a third, Red Bull-backed works Skoda Fabia on next year’s Rally Sweden, and could make a full-time move away from circuit racing in the future.

“I want to do Sweden in a World Rally Car next year,” he said. “We won the Group N class this season, and driving a WRC would be a good step. I’m committed to the DTM for next season but, after that, I haven’t got anything sorted. If my racing stops, then rallying is something that I would consider. I’ve been enjoying it a lot.”
bron: www.wrc.com

gwyllion 19-11-2004 18:29

Het is blijkbaar in de mode voor Audi piloten om eens met de WRC van merkgenoot Skoda te rijden. Rinaldo Capello zal met de Fabia WRC deelnemen aan Monza Rally (27-28 november).


All times are GMT +2. The time now is 13:47.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.