![]() |
1ste testen voor 2004 !
http://f1.racing-live.com/photos/200.../diapo_105.jpg
http://f1.racing-live.com/photos/200.../diapo_106.jpg Mclaren pakt precies weer uit met iets revolutionair... |
Mooier worden die F1-bolides er toch niet op.
In de jaren '70 en eerste helft van de jaren '80 reden er vaak ook heel rare en aartslelijke auto's rond, maar precies dat had nog iets vond ik (je zag ook zo dat die auto's/concepts toch niet konden werken). Met de recentere wagens heb ik dat niet meer ; voor mij zijn ze gewoon lelijk, punt. Maar soit, zolang het werkt en doeltreffend genoeg is om Ferrari om de oren te rijden, kan ik er mee leven :p. Misschien moet er eens iemand een draadje openen over de lelijke/vreemde eendjes die door de jaren al in F1-land zijn gepasseerd. |
De March 711 hoort daar al zeker bij, evenals een of andere BRM bestuurd door Larry Perkins. Maar inderdaad, hierover kunnen we beter een aparte thread openen.
jan |
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
|
Punaise! Wat hebben ze daar geflikt aan de achterkant :eek:
De motor blijkt alsmaar compacter te worden en de uitlaten lijken ook wel zeer kort en vlak tegen het blok te zitten. Als dat maar geen "hitte-kweddelen" gaat geven. Ben blij dat ze de neus van de 18 overgenomen hebben. 't zal natuurlijk nog af te wachten zijn of het pakket goed zit, maar zoals in de vliegtuigsektor altijd gezegd wordt. "If it looks right, it flies right". |
Quote:
Jochen |
Quote:
|
Quote:
Het is de manier waarop de constructeurs die reglementen concreet invullen en uitwerken. Ben ervan overtuigd dat je met gegroefde banden en de verplichte hoogte (laagte ?) en grootte van de huidige vleugels enz. ook een heel mooie auto kunt maken. Of die dan nog vooruit te branden is, da's een andere zaak. |
Quote:
|
ik vind het ook alles behalve lelijk ....
Ok ... het wijkt stevig af van de voorbije jaren .... maar daarom is ie voor mij nog niet lelijk |
Opvallend vind ik, dat men de laatste jaren, terug grijpt naar de volledig aflopende neus, begin jaren 90 had men ook een aflopende neus, half jaren 90 evolueren naar een spitste neus, en nu terug naar een aflopende neus.
Heeft iemand daar misschien een verklaring voor ? http://www.f1-grandprix.com/photos/senna02.jpg 1991 http://home.planet.nl/~nijdame/truck95.jpg 1995 http://f1.racing-live.com/photos/200.../diapo_128.jpg 2004 |
die lage neus is er in feite al weer van '98, hoor. Toen begon de neus van de McLaren ook weer serieus te dalen:
http://home.planet.nl/~nijdame/luxembourg98.jpg |
Christian Klien doet het goed! Vandaag was hij slechts 2/10de langzamer dan Webber. Als hij zo verder doet zal er volgend jaar in het groot Red Bull op de Jaguar staan.
|
Quote:
|
Burti heeft bij de test in Barcelona bij het uitkomen van de laatste bocht hard in de pitmuur gecrasht, nu heeft Ferrari de nieuwe GA2003 Compact :)
|
Quote:
|
De McLaren MP4/19 is nu in actie te zien in streaming video op www.pitstop.tv.
David Coulthard deelt met ons bovendien zijn eerste ervaringen ... in de MP4/19. |
Quote:
|
pfff, testen willen niets zeggen ;)
Neen, mooie prestatie toch wel, al na 3 dagen... |
zou het kunnen dat een aflopende neus meer downforce bied?
gewoon een gokje hoor ;) |
McLaren test zowel met de MP4-17D als de MP4-18, die mits enkele kleine veranderingen al is omgedoopt tot de MP4-19.
http://users.pandora.be/redwater/dep...eseason/01.jpg De airbox van de MP4-19 is kleiner en de uitlaten duidelijk groter dan op de variant uit 2003. http://users.pandora.be/redwater/dep...eseason/02.jpg <- 2003 http://users.pandora.be/redwater/dep...eseason/03.jpg <- 2003 http://users.pandora.be/redwater/dep...eseason/04.jpg http://users.pandora.be/redwater/dep...eseason/05.jpg De MP4-19 beschikt over een sterk uitgesproken "Coke-Bottle" vormgeving. De motor moet enorm compact zijn, wat het makkelijker maakt om de andere vitale onderdelen zoals oa. de radiatoren en het oliereservoir te positioneren. De motor heeft daarbij blijkbaar ook weinig koeling nodig (kleine airbox, kleine sidepods en compacte plaatsing. Maar: grotere uitlaten achteraan). Uiteraard komt deze vormgeving de aerodynamica en het centrum van het zwaartepunt ten goede. http://users.pandora.be/redwater/dep...eseason/06.jpg De neus kan bewust laag gehouden worden, omdat McLaren gebruik maakt van de "Rinland"-ophanging. Door de ophanging vast te maken aan de zijkant van de monocoque, in plaats van centraal aan de splitter, hoeft minder rekening gehouden te worden met de aerodynamica centraal-onderaan de neus. De reden waarom de neuzen enkele jaren geleden werden opgetrokken was om onderstuur tegen te gaan. http://users.pandora.be/redwater/dep...eseason/07.jpg |
http://users.pandora.be/redwater/dep...eseason/08.jpg
http://users.pandora.be/redwater/dep...eseason/09.jpg Vanaf nu staat ook BAR op Michelin-rubber. BAR komt momenteel ook aan de start met een concept-car die de overgang moet gaan inluiden tussen het model uit 2003 en dat uit 2004. http://users.pandora.be/redwater/dep...eseason/10.jpg Fisico in het blauw. http://users.pandora.be/redwater/dep...eseason/11.jpg Sauber gaat hier mooi de regels van de FIA uit de weg. Als je de bargeboards van onderaan bekijkt mogen geen uitstekende delen opvallen. Sauber heeft dan ook mooi een vleugeltje geplaatst boven de windgeleider onderaan het bargeboard. Mocht deze geleider er niet zijn geweest, dan had Sauber dit hulpmiddeltje nooit kunnen plaatsen. Dit was trouwens de reden waarom Ferrari in 1999 tijdens de GP van Maleisië werd gediskwallificeerd. |
Elk team doet dat zo met de bardge boards ze. Vanaf dat ze van de verticale lijn afwijken, zetten ze er onderaan iets bij aan of vervormen ze de onderkant om toch maar aan de regels te voldoen.
|
Quote:
Ik denk dat vooral die vrijgekomen ruimte de oorzaak is van de uitgesproken coke-bottle. Ik verwacht dan ook van de andere teams dat ze op hun nieuwe wagens een meer uitgesproken wespentaille zullen bouwen. |
ondertussen ook crash bij ferrari. Ik denk dat dit burti is
http://f1.racing-live.com/photos/200.../diapo_134.jpg |
Quote:
Quote:
|
Martin Withmars gaf idd aan dat het verkleine van de benzinetank flink wat voordelen heeft opgeleverd. Verder vermelde hij in datzelfde intervieuw op f1live.com dat de 19 flink wat verbeteringen bevat die voortvloeien uit de ervaringen opgedaan tijdens met de 17D en het 18 ontwikkelproject. De achterkant is toch wel te dramatisch gemodifieerd om van een simpele "rebadging" van 18 naar 19 te spreken.
Andere interessante info is dat ze de wagen zo ontworpen hebben om snel en makkelijk een motor te kunnen wisselen. Volgende jaar mag er maar met 1 motor gereden worden, dus dat klinkt onlogisch. Echter als de rijder om een of andere reden de T-car moet nemen, is het snel wisselen van een motor van extreem groot belang. Wordt nog interessant volgend jaar om te zien hoe de verschillende teams dat voor elkaar gaan krijgen. De vorm van de airbox is ook een belangrijke verandering. Ik las enkele jaren geleden eens een artikel waarin de ideale vorm hiervan werd uitgelegd. Dat zou een compromis moeten zijn tussen een cirkel en een driehoek. Je ziet dan ook bij de teams een afgeronde driehoek of eerder een cirkelvorm. Dat McLaren terugkeert naar de meer driehoekige variant stemt mij content. De 13 en 14 hadden een gelijkaardige vorm en lijken garant te staan voor de beste lucht/druk toevoer naar de motor. (zou het artikel weer eens moeten opsnorren om de exacte uitleg terug te vinden) |
All times are GMT +2. The time now is 04:41. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.