De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Formule 1 (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Barcelona dag 4 (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=6998)

Scapa 22-01-2004 19:53

Barcelona dag 4
 
Barcelona testing day 4:
Pos Driver Car Time Laps
1 Jenson Button (BAR-Honda) 1m14.607s 85
2 Michael Schumacher (Ferrari) 1m15.410s 95
3 Fernando Alonso (Renault) 1m15.505s 102
4 Ralf Schumacher (Williams-BMW) 1m15.736s 63
5 Luca Badoer (Ferrari) 1m15.767s 86
6 Marc Gene (Williams-BMW) 1m15.820s 46
7 Juan Pablo Montoya (Williams-BMW) 1m16.251s 97
8 Olivier Panis (Toyota) 1m16.507s 98
9 Giancarlo Fisichella (Sauber-Petronas) 1m16.529s 66
10 Takuma Sato (BAR-Honda) 1m16.560s 90
11 Mark Webber (Jaguar) 1m17.173s 144
12 Franck Montagny (Renault) 1m17.447s 130
13 Nick Heidfeld (Jordan-Ford) 1m17.530s 49
14 Christian Klien (Jaguar) 1m18.029s 46
15 Ryan Briscoe (Toyota) 1m18.106s 62
16 Timo Glock (Jordan-Ford) 1m18.236s 36
---------------------------------------------------------------------------

Ik weet dat het nog te vroeg is om conclusies te trekken maar dit is toch écht een KNALTIJD van Button. :eek:

A.J. 22-01-2004 20:15

In autosport magazine vertelde Jenson ook dat hij dit jaar een GP zou gaan winnen !

FormulaV-JH495 22-01-2004 20:26

En Coulthard vertelt al 7 jaar dat hij wereldkampioen wordt :D

The Interceptor 22-01-2004 20:50

Quote:

Originally posted by A.J.
In autosport magazine vertelde Jenson ook dat hij dit jaar een GP zou gaan winnen !
WHOOOOOOOOhooooooo :D:D:D khad de tijden nog niet gezien, zaaaaaaaalig!!

ik verwacht wel iets van Jenson & BAR dit jaar hoor, niet meteen een overwinning, maar dat eerste podium is nu wel een MUST!!!

Guido 22-01-2004 23:39

euh, ik herinner mij nog het tussenseizoen, toen een zeker Frans team met blauwe auto's met een Franse piloot aan het stuur, toen ook kanontijden draaiden, die zelfs heeel dicht in de buurt kwam van de toppers, en iedereen denken, dit jaar wordt de doorbraak. Eens het seizoen gestart was er niet veel van te merken.

Nu ben ik geen aero-specialist, dus ik kan niet beoordelen of de nieuwe achterspoiler invloed heeft op de tijden - ik denk van wel - maar op de foto zie je duidelijk dat het nog om een 2003 exemplaar gaat.

http://f1.racing-live.com/photos/200.../diapo_195.jpg

Finish 22-01-2004 23:48

Quote:

Originally posted by Huudo
euh, ik herinner mij nog het tussenseizoen, toen een zeker Frans team met blauwe auto's met een Franse piloot aan het stuur, toen ook kanontijden draaiden, die zelfs heeel dicht in de buurt kwam van de toppers, en iedereen denken, dit jaar wordt de doorbraak. Eens het seizoen gestart was er niet veel van te merken.

Nu ben ik geen aero-specialist, dus ik kan niet beoordelen of de nieuwe achterspoiler invloed heeft op de tijden - ik denk van wel - maar op de foto zie je duidelijk dat het nog om een 2003 exemplaar gaat.

http://f1.racing-live.com/photos/200.../diapo_195.jpg

en da's dan wel Sato, die maar de 10de tijd reed ;)

Scapa 23-01-2004 00:10

Dat mindere goden in de buurt komen van de toppers zie je wel meer maar dat er iemand een seconde onder duikt... Niet vergeten dat ze met een Interim-auto (tijdelijk contract bij Adecco :D ) aan het rijden zijn met nogal wat onderdelen van de 2004 auto. Met de 2003 hebben ze die tijden nooit gehaald dus dit wil toch zeggen dat ze de goeie richting gevonden hebben.

marcel 23-01-2004 00:12

maar button reed wel met dezelfde wagen. dus eigenlijk maakt het niet uit wie er op de foto staat, het gaat enkel om de wagen.

Maarten 23-01-2004 01:46

Quote:

Originally posted by Huudo
http://f1.racing-live.com/photos/200.../diapo_195.jpg
houden die kleuren
wat een megabangelijke look zo in het zwart

en dan nog zo vooruit gaan, laat ons hopen dat het zo voortduurt ...

FastFons 23-01-2004 01:58

Inderdaad, was ook mijn eerste gedacht, schitterende look, en dan met die remschijven :D

FF

Dragonfly 23-01-2004 02:38

Hij ziet er al snel uit in't zwart nu maar hopen dat hij ook snel is :)

Scapa 23-01-2004 10:44

En niet vergeten dat het circuit ten opzichte van vorig jaar 100m langer geworden is....

Scapa 23-01-2004 11:12

Het is precies of het is reeds een GP daar :D Het rollend materieel wordt allemaal even getest voor de start van het seizoen:

http://f1.racing-live.com/photos/200.../diapo_165.jpg

Jenson Button in actie:

http://f1.racing-live.com/photos/200.../diapo_152.jpg

Wimanna 23-01-2004 11:27

Quote:

Originally posted by stijnconinx
En niet vergeten dat het circuit ten opzichte van vorig jaar 100m langer geworden is....
Hoe wordt een circuit langer als ze een bocht afsnijden? Of is er elders nog wat veranderd?

http://f1.racing-live.com/photos/200.../diapo_172.jpg

Scapa 23-01-2004 11:30

Op het eind van het rechte stuk dacht ik.

Mistery 23-01-2004 12:36

Heren F1-kenners, wordt eens allemaal wakker !!!

Het circuit was vorig jaar nog 100m langer dan heden, dus euh... dan is het nu 100m korter hé.

Toch nie moeilijk hé mannekes... :confused: :confused: :confused:

Scapa 23-01-2004 12:46

Het verhaal iets te snel gelezen blijkbaar. Tja, gene stress :)

Mistery 23-01-2004 12:48

Coninx, de weinige keren dat gij al stress had in uw leven, was toen ge vreesde da ge te laat op de koers zou zijn... :D :D :D

The Interceptor 23-01-2004 13:29

bij BAR hebben ze ook al gezegd (op de site: www.bar.net) dat Jenson in de voormiddag met weinig benzine aan het rondrijden was. Het is natuurlijk gissen naar de hoeveelheid benzine van de concurenten, maar een seconde is wel heel veel!! Benieuwd voor de tijden van vandaag, BAR zal testen van Button en Davidson

Finish 23-01-2004 14:37

Nieuw:

F1wagen met afstandsbediening en gratis coureur/passagier !

http://f1.racing-live.com/photos/200.../diapo_194.jpg

Werkt op batterijen !


(Valencia-McLaren test :D )

The Interceptor 23-01-2004 15:32

Quote:

Jaguar heeft besloten de testsessie op het circuit van Barcelona voortijdig af te breken. De teleurstellende resultaten van de nieuwe R5 hebben het team doen besluiten terug te keren naar de fabriek om het chassis grondig te evalueren.

bron: formule1.nl

roadrunner 23-01-2004 16:17

Dat ziet niet zo leuk uit voor Jaguar. Vorig jaar heel wat progressie gemaakt tov het jaar 2002, dus zag het er niet zo slecht uit voor Jaguar als ze zo verder deden.
Ze hebben natuurlijk nog wat tijd, maar toch, trouwens die Red-Bull centen zullen ze nog zeer goed kunnen gebruiken nu.

Sway Bar 23-01-2004 17:50

Quote:

Originally posted by Finish
Nieuw:

F1wagen met afstandsbediening en gratis coureur/passagier !

http://f1.racing-live.com/photos/200.../diapo_194.jpg

Werkt op batterijen !


(Valencia-McLaren test :D )

lol, mooi opgemerkt Finish. Tis alsof dat ie met ne botsautootje rijdt, enkel de elektrische leidingen ontbreken nog. Maar de vraag is toch, waarvoor dient dat ding??

roadrunner 23-01-2004 18:24

Euhm, ze hebben messchien last van een slechte ontvangst in Barcelone :D

pipo 23-01-2004 18:50

Quote:

Originally posted by Sway Bar
Maar de vraag is toch, waarvoor dient dat ding??
Dit is een pitot buis en dient om de luchtsnelheid te meten. De reden dat hij zo hoog staat is omdat daar de lucht zuiver is, ttz. geen wervelingen van de wagen.

Megane 23-01-2004 19:01

De nieuwe antenne voor de NOKIA handsfree. :D :D :D
Kan ook dienen voor uwe helm aan te hangen. :cool:

Sway Bar 23-01-2004 19:07

Quote:

Originally posted by pipo
Dit is een pitot buis en dient om de luchtsnelheid te meten. De reden dat hij zo hoog staat is omdat daar de lucht zuiver is, ttz. geen wervelingen van de wagen.
dank je ;)

Lambo 24-01-2004 16:48

Een pitot-buis dient inderdaad om luchtsnelheid te meten. Maar dit kan toch onmogelijk een pitot-buis zijn? Een pitot-buis staat loodrecht op de stroming van de lucht in een buis. En naargelang de snelheid van de lucht (of gelijk welk fluïdum dat door die buis stroomt) treedt er een drukverschil op in de pitot-buis waaruit men de snelheid van het fluïdum in de buis kan bepalen.

Deze antenne ondersteboven. De vloeistof om het drukverschil te meten zou gewoon uit de pitot-buis stromen. Daarenboven staat de antenne bovenop de camera gemonteerd. En veel lucht zal daar niet door stromen. De snelheid van een fluïdum is de snelheid van het fluïdum: als dit dan een turbulente stroming is of niet, maakt geen fluit uit. En als men de snelheid van de lucht wil meten buiten, zal men wel gebruik maken van anemometer dacht ik.

HHugo 24-01-2004 17:07

Dat is zeker een pitot-buis: op deze link vind je een schematische voorstelling ervan. Er wordt altijd loodrecht op én in de richting van de stroming gemeten, om het correcte drukverschil te bekomen.

Lambo 24-01-2004 17:54

Inderdaad, ik verwarde met iets anders. Maar dan is mijn vraag wel: wat is het nut om de luchtsnelheid te meten boven de wagen? Mag ik trouwens opmerken dat je dan trouwens niet de absolute snelheid van de lucht meet, maar de snelheid van lucht boven de wagen, ten opzichte van de wagen. Wat is daar dan het nut van?

pipo 24-01-2004 20:30

Quote:

Originally posted by Lambo
Inderdaad, ik verwarde met iets anders. Maar dan is mijn vraag wel: wat is het nut om de luchtsnelheid te meten boven de wagen? Mag ik trouwens opmerken dat je dan trouwens niet de absolute snelheid van de lucht meet, maar de snelheid van lucht boven de wagen, ten opzichte van de wagen. Wat is daar dan het nut van?
Dan kun je de luchtsnelheid vergelijken met de snelheid van de wielen en zien wat het verschil is. Als je dan load cells op de wagen hebt staan kan je zien bij hoeveel luchtsnelheid je een bepaalde druk aan downforce hebt. Deze gegevens kun je dan vergelijken met de gegevens uit de windtunnel. De wind komt namelijk niet altijd van waar jij wilt. Als de wind sterk langs de achterkant van de wagen waait, hij rijdt dus wind af, heb je minder downforce. Dit is ook de reden dat een vliegtuig altijd opstijgt of land tegen de wind in.

Lambo 25-01-2004 02:02

Ja, maar waarom wordt dan de 'luchtsnelheid' gemeten een stuk boven de wagen? Die levert niet de downforce, maar lucht die over de wagen stroomt doet dat.

airco 25-01-2004 11:09

exacte snelheid bepalen ?

Als ze daarvoor de luchtsnelheid zouden meten vlak om de neus .... zouden ze een negatieve invloed hebben van de luchtstroom ten gevolge van aerodynamische snufjes die de wagen bezit.

A.J. 25-01-2004 12:07

Zou dit ook niet zijn om het verschil tussen wind-mee en tegenwind te meten?
In Barcelona draait de wind namelijk meestal tussen de ochtend en de namiddag waardoor de topsnelheid tot 10 km/u kan verschillen.

Guido 25-01-2004 12:47

de pitotbuis wordt ook bij vliegtuigen gebruikt. Niet enkel om snelheid te meten maar ook druk. Tijdens testen wordt deze zo hoog geplaatst om een eikingspunt te hebben - zonder turbulenties of onstabiele lucht voor de wagen, vanaf waar dan verder gewerkt wordt. Tijdens races staat de pitotbuis altijd op de neus. Dit wil eigenlijk zeggen, dat ze nog op zoek zijn naar de juiste parameters, om te zien of de gegevens op circuit kloppen met die van in de tunnel. Dus niet alleen snelheid maar ook drukverschillen

Heb dit ook nog gezien tijdens testen in Silverstone op de Arrows van Verstappen toen der tijd. 'k zal eens in mijn foto's duiken en die posten. ;)

Guido 25-01-2004 21:27

Zoals beloofd een foto van Verstappen in de Arrows - is misschien een beetje off-topic hier - maar de foto past wel in de discussie over de pitot-tube op de luchtinlaat.

Nooit gedacht dat ik deze slechte foto ooit zou scannen, maar goed, de pitot is wel goed te zien.

http://users.skynet.be/huudo/paddock/arrows_pitot.jpg


All times are GMT +2. The time now is 06:02.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.