De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Rally (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=5)
-   -   Dakar 2005 - voorbeschouwing (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=7982)

Mr.Dallara 05-05-2004 13:56

Dakar 2005
 
De Dakar 2005 zelf is nog zeeeeeeeeer ver van ons verwijderd, toch beginnen ons al de eerste nieuwtjes binne te sijpelen.

Laten we deze hier bundelen.

- De Dakar 2005 zal starten in Barcelona op 1 januari en eindigen op 16 januari in Dakar.

- Wauters rijd deze keer niet mee, AD daarentegen zal weer van de partij zijn.

- De Mévius gaat meer dan waarschijnlijk met een officielle Nissan rijden!!!

Bron: www.pitstop.tv

Raceboy 05-05-2004 13:59

Re: Dakar 2005
 
Quote:

Originally posted by Mr.Dallara

- De Dakar 2005 zal starten in Barcelona op 1 januari en eindigen op 16 januari in Dakar.

is die Dakar nu niet kort of zie ik dat nu verkeerd?

Mistery 05-05-2004 19:17

Dakar 2005 is inderdaad korter dan de vorige edities. Maar een kortere Dakar wil daarom niet zeggen dat het een 'meer eenvoudige' Dakar is hé... Trouwens, je zou wel eens verwonderd kunnen staan van 'een bepaalde Belg' die aan de start staat. En nu heb ik al meer dan genoeg gezegd, de bevestiging volgt later, mits sommige sponsors die die bepaalde kerel 'mee' willen...

Mr.Dallara 05-05-2004 20:01

Dat de Dakar zeker niet minder zwaar zal zijn bewijzen ook deze woorden van Patrick Zaniroli, sportdirecteur: "Het wordt iets minder zwaar wat het aantal kilometer betreft, maar de moeilijke stroken zullen elkaar sneller opvolgen. Geen snelwegen van zand, maar veel duinenwerk in de "ergs". De rij-techniek en de navigatie worden zeer belangrijk."

Verder nog dit:
- Vanaf de Dakar 2005 zal de automatische regelaar voor de bandenspanning verbannen worden. Wat wil zeggen dat de kloof tussen de top en de amateurs weer een beetje kleiner word.

- De Duitse Ellen Lohr gaat debuteren in de Dakar. Ze is een ex DTM pilote, en volg in de voetsporen van Jutta Kleinschmidt en Andrea Mayer.

- Bruno Saby blijft bij VW, hij heeft een contract gekregen tot na de volgende Dakar. De VW Touareg diesel piloten zijn dan: Saby en Kleinschmidt.
Bovendien is VW al volop aan het testen (in Frankrijk, en zelfs in Marokko!), ze gaan ook nog enkele Bayas rijden om zich goed voor te bereiden op de dakar zelf.
Volgens mij gaan we dan in de komende Dakar eindelijk goede prestaties zien van VW.

Wimanna 05-05-2004 22:51

Quote:

Originally posted by Mistery
Dakar 2005 is inderdaad korter dan de vorige edities. Maar een kortere Dakar wil daarom niet zeggen dat het een 'meer eenvoudige' Dakar is hé... Trouwens, je zou wel eens verwonderd kunnen staan van 'een bepaalde Belg' die aan de start staat. En nu heb ik al meer dan genoeg gezegd, de bevestiging volgt later, mits sommige sponsors die die bepaalde kerel 'mee' willen...
Stefan Everts? Tis maar een gokske zenne, maar nu ie Mitsubishi als sponsor heeft (dankzij JS) zou dat wel kunnen he.

gwyllion 06-05-2004 10:37

Re: Dakar 2005
 
Quote:

Originally posted by Mr.Dallara

- Wauters rijd deze keer niet mee, AD daarentegen zal weer van de partij zijn.

Blijkbaar rijden ze opnieuw met de RAV4, maar dit jaar gaan ze op voorhand een aantal wedstrijden rijden.

Een zeer wijze beslissing.

gwyllion 06-05-2004 10:50

Quote:

Originally posted by Mr.Dallara

- Bruno Saby blijft bij VW, hij heeft een contract gekregen tot na de volgende Dakar. De VW Touareg diesel piloten zijn dan: Saby en Kleinschmidt.
Bovendien is VW al volop aan het testen (in Frankrijk, en zelfs in Marokko!), ze gaan ook nog enkele Bayas rijden om zich goed voor te bereiden op de dakar zelf.
Volgens mij gaan we dan in de komende Dakar eindelijk goede prestaties zien van VW.

Het was inderdaad het doel om in 2005 mee te doen voor de overwinning. 2003 was gewoon eens proeven van het gebeuren en de logistiek op punt stellen (de VW Tarek werd in zeer korte tijd ontwikkeld). 2004 was de eerste poging met een competitie Touareg.

Ze hebben tijdens een 5 daagse test in Frankrijk de ophanging verder op punt gesteld.

Ik vraag me af of ze een krachtigere motor gaan ontwikkelen. De 2.3 TDI leverde dit jaar toch een stuk te weinig vermogen in verhouding met de concurrentie.

stickerman 07-05-2004 18:39

AD-Sport gaat volgende week al met 2 RAV-4's naar Hongarije een wedstrijd rijden.

Mr.Dallara 08-05-2004 00:55

Quote:

AD-Sport gaat volgende week al met 2 RAV-4's naar Hongarije een wedstrijd rijden.
2!!!???????
Dat wil dus zeggen dat ze er dus nog één hebben bijgekocht!??
Ferijn en Co bezetten dus de eerste RAV 4, maar wie gaat er dan rijden met de tweede RAV4??? :confused:

Zijn het twee dezelfde exemplaren??? Is het ook een "proto" met steun van Toyota België??? Heeft AD trouwens nog wel de fabrieks steun van Toyota België, nu met het wegvallen van Wauters op de RAV 4???

Die wedstrijd in Hongarije, is dat een rally die meeteld voor het WK rally raid??

stickerman 08-05-2004 09:35

AD had reeds voor de vorige Dakar een 2de exemplaar klaar.
Daar heeft Koen toen mee gereden.
De eerste diesel(Dakar 2003) bleef op stal.
Nu worden ze bemand door Feryn-Van Den Broeck(Diesel) en Vancauwenberghe-Devos (V8)

Don Kamiel 08-05-2004 13:02

Juist in het Balang van Limburg gelezen dat Gella Vandecaveye zal deelnemen in de Dakar...
Joke Van De Velde zou Jean Marie gaan vervangen.....

gunther1 09-05-2004 10:52

Quote:

Originally posted by Don Kamiel
Juist in het Balang van Limburg gelezen dat Gella Vandecaveye zal deelnemen in de Dakar...
Joke Van De Velde zou Jean Marie gaan vervangen.....

Joke Van De Velde neemt eerst deel aan de rally van de Farao in het taem Bezemer voor het goede doel .Een zanger van Spring(ik ben even zijn naam kwijt)doet mee met de Dakar.

Mr.Dallara 09-05-2004 15:32

Gella Vandecaveye, Joke Van De Velde, een zanger van Spring, ... :rolleyes: :( :rolleyes:

Zo zal uiteraard de belgische deelnemers lijst wel groter worden, maar hebben we dan wel kwaliteit??? :rolleyes:

OK, in de Dakar is er nu eenmaal plaats voor de échte ammateur. Maar waarom nu steeds al die media mensen moeten deelnemen aan de Dakar :( :rolleyes: ...

Eén groot voordeel KAN het veroorzaken, nl dat de Dakar wat meer aandacht gaat krijgen in de media. (Maarja, dan zullen ze spijtig genoeg steeds als eerste Joke Van De Velde ofzo inbeeld brengen, vooraleer men zal gaan spreken over een schitterende dag prestatie van Henrar ofzo)

Twisted 09-05-2004 22:34

Quote:

Originally posted by Mr.Dallara
Gella Vandecaveye, Joke Van De Velde, een zanger van Spring, ... :rolleyes: :( :rolleyes:

Zo zal uiteraard de belgische deelnemers lijst wel groter worden, maar hebben we dan wel kwaliteit??? :rolleyes:

OK, in de Dakar is er nu eenmaal plaats voor de échte ammateur. Maar waarom nu steeds al die media mensen moeten deelnemen aan de Dakar :( :rolleyes: ...

Idd... Ik zit het me ook af te vragen...
Mja, iedereen die een beetje bekend is geraakt gemakkelijker aan sponsers en wie aan sponsers geraakt kan al eens gemakkelijker ergens binnen geraken eh !!

Ik vind het eigenlijk maar niet dat bekende mensen die eigenlijk niets met autosport in het algemeen te maken hebben ineens met dakar gaan meerijden.

Zoals de voorbije 2 jaar JM Pfaff, niets tegen die mens maar hij zou beter in z'n goal blijven staan dan dat hij gewoon in die camion als 3de rijden bijzit. Die gaat gewoon mee voor de sponsering aan te brengen en voor de rest zal da wel nieveel zijn...

Maarten 09-05-2004 23:30

Quote:

Originally posted by Twisted

Die gaat gewoon mee voor de sponsering aan te brengen en voor de rest zal da wel nieveel zijn...

Als hij dat meebrengt mag hij mijn copiloot in de volgende dakar wel zijn hoor! En ik denk dat ik niet alleen ben ;)

gunther1 09-05-2004 23:44

Quote:

Originally posted by Maarten
Als hij dat meebrengt mag hij mijn copiloot in de volgende dakar wel zijn hoor! En ik denk dat ik niet alleen ben ;)
Het geld van de sponsering is in iedergeval niet tot bij het team geraakt :no: . Je mag eens raden waar het wel naartoe is

Maarten 09-05-2004 23:50

Quote:

Originally posted by gunther1
Het geld van de sponsering is in iedergeval niet tot bij het team geraakt :no: . Je mag eens raden waar het wel naartoe is
Als je het geld niet kan opstrijken en alleen de aandacht, dan hoeft het voor mij niet, maar als je met een grote naam sponsoring kan binnenhalen, tja ... het is misschien jammer maar dan moet het zo maar.

Pascal 10-05-2004 00:56

Dat de vedetten in deze sporttak meedoen, daar kan ik mee leven. Het zijn namelijk amateurs... In andere autosportdisciplines, dat is andere koek.

Met de volgende uitspraak ga ik heel wat kritiek krijgen maar ik zeg het er op voorhand bij : dit is enkel mijn mening. Ik vind namelijk dat de Dakar gaan pure autosport is maar meer een autosportevenement. Ik kijk dan ook met heel wat plezier terug naar de beginjaren waar "De Dakar" voor de echte amateurs was. Met tweewiel aangedreven auto's zich door de woestijn graven... Dat is voor mij de essentie. Niet uitsluitend tweewielaangedreven wagens maar het hoge amteurgehalte van weleer.

Ik herinner me enkele jaren gelden de start van de Dakar in Arras waar een Engels team met een omgebouwde, vierwielaangedreven Peugeot 405 break kwam aandraven. Oude jerry-cans op het dak, kleine schepjes en authentieke zandplaten aan de auto vastgemaakt.... Thats the spirit...

En dan niet te vergeten onze eigen zijspanpiloot Reynders met zijn vrouw van enkele tientallen jaren geleden. Als ik me niet vergis heeft hij met zijn zijspan nooit de finish gehaald. maar toch blijven bouwen aan zijn motorfiets en opnieuw proberen. Dat was voor MIJ Dakar.

Ook nu zitten er zo nog enkele tussen, maar zij komen minder en minder in de aandacht....

C U

FIRE 10-05-2004 17:34

Cor Euser gaat ook meedoen met Dakar 2005, waarschijnlijk in een Fast & Speed buggy. Daarnaast heb ik ook ergens gelezen dat de Nederlandse rallyrijder Jan de Winkel ook in verband is gebracht met deelname in een Fast & Speed buggy.

Twisted 11-05-2004 13:04

Quote:

Originally posted by Maarten
Als hij dat meebrengt mag hij mijn copiloot in de volgende dakar wel zijn hoor! En ik denk dat ik niet alleen ben ;)
Das een feit !!

Peter Baert 11-05-2004 19:43

Quote:

Het geld van de sponsering is in iedergeval niet tot bij het team geraakt . Je mag eens raden waar het wel naartoe is
@ gunther1

Ik heb zitten raden, maar niks gevonden. Help je even?
Want, in dit geval (vrij zware beschuldiging), wie a zegt, moet b zeggen.

gunther1 11-05-2004 20:41

Daar kan ik nu nog niet veel over zeggen,maar het geeft in ieder geval met het zogezegde Pfaff fonds te maken en met sponsor verplichtingen die niet nagekomen zijn.Ten gepaste tijde krijg je hier wel meer over te horen

Peter Baert 11-05-2004 20:47

Zou hij zich voor niks geschoren hebben?

gunther1 11-05-2004 20:49

Of de verkeerde handschoenen verkocht

Raceboy 11-05-2004 21:02

Dit heeft niets met de DAKAR te maken.
we gaan terug ON_TOPIC !!!

stickerman 13-05-2004 07:58

Op www.ad-sport.be staan foto's van de RAV4's die naar Hongarije vertrokken zijn.

Mr.Dallara 24-05-2004 13:26

Hoe heeft AD-Sport het eigenlijk gedaan in die Rally van Hongarije? Zijn de beide wagens aan de eindstreep geraakt?
Zijn al de zwakke punten van de mecanic nu gevonden en opgelost?
Gaat AD nog Rally’s raids rijden ter voorbereiding van de Dakar 2005?

stickerman 24-05-2004 19:38

Ik ben zelf niet kunnen meegaan naar Hongarije, dus ook geen uitvoerig verslag op hun website.
De 2 wagens van ADSport hebben daar probleemloos hun kilometers afgemaald. Er is dus veel vooruitgang geboekt. Het ging allemaal zo goed zelfs dat zowel de V8 als de Diesel elk een ritoverwinning behaalden. De tegenstand is daar natuurlijk niet dezelfde als in de Dakar, maar er reden toch ook enkele kleppers zoals Nissan pick-up(model Vatanen) mee.
Er zijn natuurlijk ook wat foujtes gemaakt, maar daar kan tijdens de volgende testwedstrijden in oa. Turkije aan geschaafd worden.

Mr.Dallara 30-05-2004 10:25

> Net gelezen op caremotions.nl

Ginaf Rally Power doet mee aan Dakar 2005

De sponsors die het team van Ginaf Rally Power hebben ondersteund voor Le Dakar 2004, werden onlangs voor een bijeenkomst uitgenodigd. Bij aankomst in het partycentrum werden de gasten getrakteerd op een aantal spectaculaire videobeelden, die getoond werden als opwarmertje voor wat eenieder later op de middag zelf aan de lijve zou gaan ondervinden.

Na een kop koffie met cake en een welkomstwoordje van de vaste voorganger Gert-Jan van Ark, werden alle genodigden in groepen met een busje naar een nabij gelegen brandweerkazerne vervoerd. Daar vond een rondleiding plaats en was er gelegenheid om diverse nieuwe en oude compleet uitgeruste brandweervoertuigen (o.a. enkele Ginaf’s) nader te bekijken. Zelfs een magnifiek gerestaureerde DAF uit 1967 was van stal gehaald. Wat daarop volgde werd het hoogtepunt van de dag.

Tijd voor actie
Op een afgelegen terrein werden alle genodigden getrakteerd op een rondje door een woest en moeilijk begaanbaar terrein in de Ginaf X2222 Rally truck, met Wuf van Ginkel aan het stuur. Krap vijf maanden geleden nog zorgde deze combinatie voor een succesvolle deelname aan de rally Le Dakar 2004. Het parcours waarop gereden werd was ontzettend mul en er waren enkele redelijk hoge zandduinen waar in volle vaart overheen gescheurd werd. Het mooiste was om iedereen na afloop van deze mini Dakar-rit te zien uitstappen. Vol enthousiasme en nog wit om de neus van de weergaloze actie klommen de mensen uit de torenhoge Ginaf- cabine. “Echt gaaf” en “Dat ging hard zeg!” waren veel gehoorde uitspraken.

Als vermaak tussendoor kon men ook nog instijgen in een Ginaf 6x6 brandweerauto, om wat verderop aan de rand van het parcours de Rally truck in volle actie te zien. Ook dat was een belevenis opzich.

Tegen het einde van de middag was een lekke band bij de Rally truck er de oorzaak van, dat de gehele planning danig in de war werd geschopt. Er werd door de teamleden driftig heen en weer gebeld. De assistentietruck werd opgetrommeld, gereedschap en een nieuwe band werden meegenomen in de brandweerauto, die zich vervolgens naar de plek des onheil begaf. Na het wisselen van de band werd het programma met dik een uur vertraging voortgezet. Nadat iedereen een beetje Dakar had meegemaakt, was het bij het gros van de genodigden wel duidelijk geworden. Meedoen aan Le Dakar is een echte topsport en vergt veel voorbereiding.

Deelname aan Le Dakar 2005
Na aankomst in het partycentrum was een uitgebreide voordracht van het team gepland, welke omwille van de tijd werd beperkt tot het bekendmaken van de plannen voor volgend jaar. Het geplande verhaal over de afgelopen rally staat immers ook op een door het team zelf gemaakte DVD, die iedere sponsor aan het einde van de dag mee zou krijgen. “Volgend jaar gaat het weer gebeuren”, vertelde Edwin van Ginkel. “Wij gaan als team voor de tweede keer deelnemen aan Le Dakar”. Dit nieuws werd zeer enthousiast ontvangen, getuige het applaus wat er uit de zaal klonk. Hoe de invulling verder zal worden is nog niet duidelijk. Er wordt gedacht aan een snelle assistentietruck of Jeep, maar of dat gaat lukken zal sterk afhangen van het budget.

Iedereen in de zaal beaamde dat alles daarmee staat of valt. Edwin gaf het woord aan broer Wuf die nog het één en ander aanvulde. “Het team wil graag haar prestaties verbeteren. Volgend jaar moet er minimaal top 10 gereden worden. Om dat te kunnen realiseren zal de wedstrijdtruck meer motorvermogen moeten krijgen. Ook zullen er een aantal modificaties worden doorgevoerd aan de aandrijflijn en de besturing van de truck. Er is gepland om begin juni met de werkzaamheden te beginnen en na de zomer als test een rally te rijden. Wanneer dat zal zijn kunnen we nog niet gezegen”.

Met de goede basis, die is gelegd in Le Dakar 2004, zal er zeker een succesvol vervolg door het team worden neergezet in de aankomende Dakar.

gwyllion 06-07-2004 20:30

Ik lees op www.raid-live.com dat de Nissan rijders voor Dakar 2005 officieus vaststaan.

Er zullen 3 Nissan Pickups ingezet worden en de piloten zijn: Colin McRae, Giniel de Villiers en Ari Vatanen (als zijn politieke carriere dit tenminste toelaat).

Moest Vatanen niet kunnen, zijn er een aantal kandidaten: Nissan test piloot Pierre Lartigue, Gregoire de Mevius en Josep-Maria Servia.

McRae heeft dus gekozen voor Nissan en niet voor Volkswagen. De Mevius kan dus enkel voor Nissan rijden als Vatanen niet kan :(

gwyllion 10-08-2004 20:15

De 3de VW piloot zou wel eens Juha Kankkunen kunnen zijn.

Na het zitje bij Nissan ziet De Mevius weer een officieel zitje aan zijn neus voorbij gaan.

bron: www.pitstop.tv

gwyllion 02-09-2004 10:47

Quote:

Originally posted by gwyllion
De 3de VW piloot zou wel eens Juha Kankkunen kunnen zijn.

Na het zitje bij Nissan ziet De Mevius weer een officieel zitje aan zijn neus voorbij gaan.

bron: www.pitstop.tv

Het is nu officieel: Kankkunen gaat voor VW rijden. Volkswagen zal dus starten met 3 voormalige Dakar winnaars :eek:

Bart 09-09-2004 17:16

Quote:

Originally posted by Don Kamiel
Juist in het Balang van Limburg gelezen dat Gella Vandecaveye zal deelnemen in de Dakar...
Gella zal Jacky Loomans copiloteren in een "Bowler Wildcat African Raid - new edition 2005".
Marc Lauwers, in het verleden meermaals de co van Jacky, neemt deel als copiloot op de vrachtwagen van het "Art Of Speed" team. (piloot = Noël Essers)

( Bron: ART OF SPEED - Newsletter 1 )

Mr.Dallara 11-09-2004 16:08

Waar gaat eigenlijk de Benelux pré start plaatsvinden voor de editie 2005?? Ik dacht dat het deze keer in Nederland ging zijn aangezien in 2004 Vlaanderen (Hasselt) aan de beurd was geweest en in 2003 Walonie (Charleroi).

Weet er soms ook iemand de juiste datum?? (25 of 26 december?? wel slecht gelegen dat laatste weekend net met kerstmis en redelijk "vroeg" om al naar Frankrijk te vertrekken...)

stickerman 11-09-2004 20:30

De Dakar vertrekt volgend jaar niet in Frankrijk, wel in Barcelona. 31 dec is er een proloogje en echt vertrek op 1 jan.2005.
Préstart in benelux, nog geen nieuws daarover...

Mr.Dallara 13-09-2004 10:20

Quote:

Originally posted by stickerman
De Dakar vertrekt volgend jaar niet in Frankrijk, wel in Barcelona. 31 dec is er een proloogje en echt vertrek op 1 jan.2005.
Préstart in benelux, nog geen nieuws daarover...

Vreemd dat er nu nog steeds niets (concreet) bekend is over de Benelux Préstart, terwijl we al op minder dan 4 maandet van het event verwijder zijn...

Zou dit er op kunnen wijzen dat er deze editie geen Benelux start zal gaan zijn... Ik hoop althans van niet, maar vind dit toch wel vreemd...

(Vorig jaar werd de prestart in Hassels al maaaaaaaaaaanden op voorand aangekondigd, als ik het goe voorheb, al rond juli - augustus)

Pascal 13-09-2004 15:22

Misschien eens een mailtje doen aan één van de gebruikelijke teams, dakar.org ofzo. Zij zijn toch op de hoogte van zulke zaken en zullen je met plezier antwoorden...

Een beetje initiatief hé jongens...

C U

FIRE 15-09-2004 18:15

Ik las vandaag in een Nederlandse krant een stukje over een Dakar deelnemer. Op het eind stond dat de prestart in Belgie is.

Bart.Vandecavey 15-09-2004 20:24

Quote:

Originally posted by FIRE
Ik las vandaag in een Nederlandse krant een stukje over een Dakar deelnemer. Op het eind stond dat de prestart in Belgie is.
Zoals elk jaar...

stickerman 25-09-2004 13:38

Ook dit jaar is er een prestart in België.
26 december te Bergen (Mons)

8.30-9.30u : check point voor de pers in Nederland
10.30-15.00 persconferentie, Dakar show en voorstelling van de Benelux-teams
15.00u: vertrek vanop het podium.

Pre-start wordt rechtstreeks door RTBF uitgezonden


All times are GMT +2. The time now is 06:05.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.