De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Autosport algemeen (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=6)
-   -   LG Super Racing Weekends krijgen concurrentie in 2005...de World Series by Renault (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=8013)

Mark 08-05-2004 19:22

LG Super Racing Weekends krijgen stevige concurrentie in 2005

Als het aan Renault ligt dan krijgt het LG Super Racing weekend stevige concurrentie in 2005, verdwijnen de World Series en staat er nog veel meer op stapel.

Het mag ondertussen bekend zijn dat Renault de F3000 heeft overgenomen, in 2005 zal deze serie GP2 Formula heten. Een nieuw Dallara chassis en een 600/700 PK motor zorgen voor de rest. Door steeds minder F1 races in Europa bestaat de mogelijkheid dat de GP2 serie enkele races zal meerijden in het LG Super Racing weekend.......

Dit jaar ondervindt de F3000 nog stevige concurrentie van de World Series V6 by Nissan. Renault heeft natuurlijk geen behoefte aan een sterke concurrent die ook nog eens van dezelfde moeder is. Het World Series concept zoals net nu is moet de nek worden omgedraaid...........maar ja de organisator van de World Series, RPM, wil natuurlijk wel wat om handen hebben ;)

Voor 2005 staat GP 2 Formula dus bovenaan het lijstje van de klassen onder de Formule 1. Daaronder zijn op dit moment twee structuren:
1: Formula Monza 1600 => Formule Renault 2000 => Formule Renault V6
2: Formule Junior 1600 => World Series Lights => World Series V6

Aangezien Renault de touwtjes stevig in handen heeft zal een van de twee structuren komen te vervallen, of één mix van beide.

Tussen Formule Monza 1600 en Formule Junior is geen verschil, het gaat om hetzelfde Tatuus chassis zoals dat nu ook wordt gebruikt in de Belgische Formule Renault 1600.

Keuze tussen World Series lights of Formule Renault 2000 is ook vlug gemaakt, dat wordt dus FR2000.

De topklasse? FRenault V6 of Dallara "V6 welk merk?" .........die keuze moet nog gemaakt worden.

Renault wil op deze manier een duidelijke "road to Formula 1" creeren met 125 pk, 200pk en 400pk formule klasse. Daarna de overstap naar de 600/700 pk GP2 klasse en dan de F1.

De drie opvolgende klassen zullen dan samen een nieuw raceweekend-format gaan vormen. Alleen Formule wagentjes tijdens een Reanult weekend is ook maar saai ;) Kans is zeer groot dat er Renault Megane Cup en Nissan 350Z cup aan worden toegevoegd................

O ja, de organisatie van deze Renault weekends zou in handen liggen van RPM ;)

Conclusie:
Renault weekend:
- Dallara V6 of Renault V6
-Formule Renault 2000
-Formule Renault 1600
-Renault Megane Cup
-Nissan 250Z Cup

LG Super Racing weekend:
- FIA GT
-ETCC of WTCC
-zo af en toe GP 2 Formula
- Alfa 147 Cup
-?

ICEMAN 08-05-2004 20:50

Een volledig Renault-weekend? Dat gaat saai worden. :rolleyes:

smiley 08-05-2004 23:19

van dat hele renault week-end lijkt mij de Nissan 250Z Cup nog wel het intresantste maarja iedereen heeft daar zijn eigen mening over

mijn conclusie :
renault week-end : veel 1 zitters (wat ik niet zo spectaculair vind)
LG Super Racing weekend:de tourisme- en gt wagens...

JPMontoya 09-05-2004 10:37

Re: LG Super Racing Weekends krijgen stevige concurrentie in 2005

Quote:

Originally posted by Marshal

Conclusie:
Renault weekend:
- Dallara V6 of Renault V6
-Formule Renault 2000
-Formule Renault 1600
-Renault Megane Cup
-Nissan 250Z Cup

Inderdaad. Op een volledig Renault weekend zit niemand te wachten. FR 2000 / 1600 zijn leuk om mee te pikken maar om daar nu speciaal voor naar t circuit te gaan. Ik in ieder geval niet.

Mark 09-05-2004 12:19

Re: Re: LG Super Racing Weekends krijgen stevige concurrentie in 2005

Quote:

Originally posted by JPMontoya
Inderdaad. Op een volledig Renault weekend zit niemand te wachten. FR 2000 / 1600 zijn leuk om mee te pikken maar om daar nu speciaal voor naar t circuit te gaan. Ik in ieder geval niet.
Jongens, dan blijven jullie toch lekker thuis :+

Mocht e.e.a. doorgaan dan vind ik dit een positieve ontwikkeling, i.p.v. één europees circus heb je er nu twee. Nu maar hopen dat ze alletwee naar de Belgische circuits komen.

Het is trouwens een nobel streven van Renault om wat bomen te kappen in het dicht begroeide bos dat eenzitter-land heet. We mogen trouwens van geluk spreken dat Renault nog zo veel geld wil investeren in de sport. Wees maar blij dat je niet als autosportfan in Australië woont.

flugel 09-05-2004 13:09

Re: Re: Re: LG Super Racing Weekends krijgen stevige concurrentie in 2005

Quote:

Jongens, dan blijven jullie toch lekker thuis :+

Mocht e.e.a. doorgaan dan vind ik dit een positieve ontwikkeling, i.p.v. één europees circus heb je er nu twee. Nu maar hopen dat ze alletwee naar de Belgische circuits komen.

Het is trouwens een nobel streven van Renault om wat bomen te kappen in het dicht begroeide bos dat eenzitter-land heet. We mogen trouwens van geluk spreken dat Renault nog zo veel geld wil investeren in de sport. Wees maar blij dat je niet als autosportfan in Australië woont.

Idd, maar ik vind een gevarieerd weekend toch nog altijd interessanter dan een heel weekend éénzitterraces (met 2 cupraces derbij)... 'k weet niet of zoiets echt wel de manier is. Zeker omdat er nog veel onduidelijkheid is omtrent de toekomst vd formule 1...
Het concept dat Renault voor ougen houden klinkt misschien wel goed, maar vraagt toch nog een betere uitwerking denk ik, uiteindelijk is het, denk ik, toch niet echt verstandig om alles toe te spitsen op 1 racetak.

Raceboy 09-05-2004 15:18

Quote:

J Wees maar blij dat je niet als autosportfan in Australië woont.
ahum :D

http://www.v8supercar.com.au//v8data...PHITP_9846.JPG

FIRE 09-05-2004 15:23

Quote:

Wees maar blij dat je niet als autosportfan in Australië woont.
:confused:

Nou, ze hebben daar wel Procar Nations Cup, V8 Supercars, V8 Brutes, GT Performance, APCC en niet te vergeten de 24 uren van Bathurst voor zowel GT's als V8 Supercars. En dat voor een land dat ongeveer evenveel inwoners heeft als Nederland....Om jaloers op te zijn.

Mr.Dallara 09-05-2004 16:02

Wat mij betreft, vind ik het gewoonweg supper dat Renault (bijna) volledige eenzitter weekends gaat oprichten!

Ik snap het écht NIET dat er mensen zijn die volledige éénzitter weekends niet zien zitten!!
De F1, daar gaat het hem bij iedereen over. Het parcour dat een piloot moet afleggen vooraleer hij in de F1 beland, dat interesseerd niemand! Triest, zeeeeeeeer triest!!!

Trouwens in alle éénzitter klasse is er veeeeeeel meer spanning en actie te beleven dan in de F1 zelf!

Wat ik jullie met 99% zekerheid kan zeggen is het volgende:

De World Series zullen in 2005 doorgaan, maar het is nog niet zeker onder welke naam. (Nissan of Renault) De naam Nissan die momenteel op onze V6 motorblokken prijkt is trouwens maar een etiket, want de motor is volledig ontwikkeld door Renault. Het is wel zo dat de wagens voor 2005 dan volledig dezelfde zullen zijn als die van 2004. (op enkele kleine mechanische updates na)

De WS lights zullen nooit evo's gaan krijgen, en staan dus nu al voor een zwarte toekomst. Het concept is dan ook nooit van grond gekomen.

Dat RPM die nieuwe weekends dan zou gaan organiseren wijst er op dat de WS dus wel degelijk gaan doorgaan! ;) Want RPM, WS Duffusion (Dallara), EAR (Nissan motor tuner), ... zijn één ganse familie en geloven volledig in het World Series idee. Nissan Spanje en RPM hebben dan ook een lange termijs overeenkomst wat de WS betreft.

FIRE 09-05-2004 16:20

Quote:

Originally posted by Mr.Dallara
Wat mij betreft, vind ik het gewoonweg supper dat Renault (bijna) volledige eenzitter weekends gaat oprichten!
Ik snap het écht NIET dat er mensen zijn die volledige éénzitter weekends niet zien zitten!!

Ik hou meer van een gevarieerd programma.
Overigens vind ik het wel super dat Renault de autosport zoveel steunt, en dus niet alleen z'n pijlen op F1 richt.

Quote:

[B]De F1, daar gaat het hem bij iedereen over. Het parcour dat een piloot moet afleggen vooraleer hij in de F1 beland, dat interesseerd niemand! Triest, zeeeeeeeer triest!!![/b
Dat snap ik ook niet en vind ik zeer triest. Pas geleden heb ik nog een discussie gevolgd op een Nederlands forum over de Nederlandse F3000 coureur Doornbos, veel members wisten niet wie dit was. Iemand die de autosport een beetje volgt zou toch moeten weten dat hij F3 heeft gereden.

Quote:

Trouwens in alle éénzitter klasse is er veeeeeeel meer spanning en actie te beleven dan in de F1 zelf!
99% van de races ben ik het hier mee eens.

Quote:

De naam Nissan die momenteel op onze V6 motorblokken prijkt is trouwens maar een etiket, want de motor is volledig ontwikkeld door Renault.
Als ik me niet vergis zijn deze motorblokken door het Britse AER ontwikkeld en zijn ze bebaseerd op een Nissan V6 blok.

Mark 09-05-2004 16:43

Re: Re: Re: Re: LG Super Racing Weekends krijgen stevige concurrentie in 2005

Quote:

Originally posted by raceboy
ahum :D

Ik zal hierover dan maar een aparte thread starten ;)

Mr.Dallara 09-05-2004 16:56

Quote:

Originally posted by FIRE
Als ik me niet vergis zijn deze motorblokken door het Britse AER ontwikkeld en zijn ze bebaseerd op een Nissan V6 blok.
De blokken worden inderdaad door AER in de UK getuned en onderhouden. Maar NIET ontwikkeld! Dat heeft Nissan zelf gedaan ;)

En ze zijn ook NIET gebasseerd op een Nissan V6 blok! Want de World Series rijden namelijk zelf met een V6 ;) :rolleyes: .
De blokken zijn wel bebaseerd op het idee van Nissan om in de F1 te komen, toen had Nissan een F1 motor zelf ontwikkeld! (Maar dit F1 project is nooit van grond gekomen) En daarom heeft Nissan dan de World Series by Nissan opgericht. En alle mogelijke technieken, info, ... die ze hebben bijgeleerd uit hun F1 project hebben ze dan in de Nissan V6 gestopt.

FIRE 09-05-2004 17:11

Quote:

De blokken worden inderdaad door AER in de UK getuned en onderhouden. Maar NIET ontwikkeld! Dat heeft Nissan zelf gedaan ;)
Quote:

De blokken zijn wel bebaseerd op het idee van Nissan om in de F1 te komen, toen had Nissan een F1 motor zelf ontwikkeld! (Maar dit F1 project is nooit van grond gekomen) En daarom heeft Nissan dan de World Series by Nissan opgericht. En alle mogelijke technieken, info, ... die ze hebben bijgeleerd uit hun F1 project hebben ze dan in de Nissan V6 gestopt.
Wie heeft het blok nou ontwikkeld Nissan of Renault? In je eerdere post zeg je namelijk dat Renault dit heeft gedaan:

Quote:

De naam Nissan die momenteel op onze V6 motorblokken prijkt is trouwens maar een etiket, want de motor is volledig ontwikkeld door Renault.

Quote:

En ze zijn ook NIET gebasseerd op een Nissan V6 blok! Want de World Series rijden namelijk zelf met een V6 ;) :rolleyes:.
Het blok is gebaseerd op de sportscar motor (SR2 klasse)

Mr.Dallara 09-05-2004 19:02

Het is Renault (onder de naam Nissan, die dus op het etiket vd motor hangt) die de WS blokken heeft ontwikkeld.

Nissan is nl. 100% van Renault!!!

JPMontoya 09-05-2004 19:56

Quote:

Wees maar blij dat je niet als autosportfan in Australië woont.
Al ooit eens een race gezien in Australie ? Ik wel, en dat is nog echt heerlijk deur aan deur !

FIRE 09-05-2004 20:11

Ik denk dat Marshall het niet zo negatief bedoelt als wij denken. Het probleem met de Australische autosport zit meer in het organisatorische vlak, zie het topic dat Marshall inmiddels geopend heeft: http://cp.iserver6.com/~paddock/foru...&threadid=8021

Mark 09-05-2004 20:16

Quote:

Originally posted by JPMontoya
Al ooit eens een race gezien in Australie ? Ik wel, en dat is nog echt heerlijk deur aan deur !
Nee, nog niet ;) Maar de strekking van mijn opmerking ontgaat je helaas............ik bedoelde het zoals Fire aangeeft in zijn reply.

Mark 13-05-2004 19:23

Re: LG Super Racing Weekends krijgen stevige concurrentie in 2005

Quote:

Het mag ondertussen bekend zijn dat Renault de F3000 heeft overgenomen, in 2005 zal deze serie GP2 Formula heten. Een nieuw Dallara chassis en een 600/700 PK motor zorgen voor de rest. Door steeds minder F1 races in Europa bestaat de mogelijkheid dat de GP2 serie enkele races zal meerijden in het LG Super Racing weekend.......

laatste stand van zaken: De GP2 Formula / F3000 zou volledig worden opgenomen in het LG Super Racing Weekend concept. Helemaal los van de F1, een sterk pluspunt voor de GP 2 Klasse.
bron

Vertigo Streiff 13-05-2004 20:14

ivm het super racing weekend
de 2 ETCC's van Kurt Mollekens en Andy Priaulx zijn vandaag in zolder komen rijden :D

Mr.Dallara 13-05-2004 21:18

@ Vertigo Streiff: heb je daar soms foto's van?? ben alvast benieuwd naar foto's van deze top ETCC wagens! Heb je soms een crono van de ETCC's?
Wat heeft er nog gereden vandaag op Zolder?

Mark 13-05-2004 22:07

Kunnen we on-topic blijven? Het gaat hier over het LG Super Racing Weekend en niet over de zoveelste donderdag training op Zolder !!

joep #88 14-05-2004 21:04

moet je 19 en 20 juni komen kijken tijdens Days of British Power op Racetrack Warneton :D , dan zie je pas deur tot deur racen. Ook met de camso V8, een nascarauto met V8.

Mark 22-05-2004 16:09

Op 8 mei waren we al bezig hoe eenzitter-land er in 2005 zou uitzien. Ik moet zeggen dat we al erg goed in de juiste richting zaten, met dank aan de Engelse Autosport ;)

Trouwens wel leuk om te lezen dat dat autosport.be en pitstoptv.be een andere uitleg geven aan het persbericht van Renault .

Maaruh, mijn gespeculeer op 16-12-2003 komt toch erg dicht in de buurt van hetgeen wat we nu allemaal lezen.

Mr.Dallara 24-05-2004 15:32

Ik was er bij op het circuit van Magny Cours het voorbije weekend toen RPM dit zeeeeeeer goede nieuws bekend maakte! ;) Er was dan ook vrijdag avond een persconferentie in de press room van het circuit, ik zelf was er niet aanwezig door al de brokken die waren gemaakt bij KTR… …maar ik kan jullie wel het volgende vertellen:

- De World Series by Nissan zullen dus World Series by Renault gaan noemen in 2005.
- Er zal nog gereden worden met dezelfde Dallara chassis van de voorbije jaren, maar Renault zal een nieuwe motor maken die een dikke 400KP zal leveren.
- Op die manier word de WS dus een serie die je onder de GP2 (ex F3000) zal kunnen situeren.
- Deze totaal nieuwe serie zal ook (eindelijk) een volwaardige kalender krijgen! D.w.z. dat ze op de “échte” F1 circuits gaan rijden en ook niet meer 4 maal per seizoen in Spanje. Met zekerheid zullen er races plaats vinden in: België (Spa), UK (Silverstown), Frankrijk (Magny Cours), Duitsland (Hockenheim of Nurnburgring), Italië (monza of ?), Spanje (Barcelona of Valencia en Bilbao), Hongarije (Hongaroring), …
- Zoals al officieel in het persbericht staat zullen de FR 2000 dus steeds rijden in het neven programma van de WS, verder zullen voor 99% zeker ook een Europese Renault Megane cup en een Europese Nissan Z cup de WS vervoegen tijdens al hun meetings in Europa.
- De WS en de GP2 (ex F3000) die samen in één weekend gaan rijden volgens het bericht van pitstop.tv, lijkt volgens mij totaal niet waar! Tot op heden is dit ZEKER nog niet officieel, RPM heeft op de persconferentie het woord GP2 of F3000 zelfs niet uitgesproken. Dat beide kampioenschappen dus in 1 weekend gaan rijden, daar is dus op dit moment nog totaal geen sprake van.
- Verder is het ook de bedoeling dat de teams met het laagste niveau van de WS (lees Porfesa) zouden verdwijnen en dat topteams uit de FR V6 (lees DAMS en Co) het World Series by Renault veld zouden vervoegen in 2005! Op die manier wil RPM en Renault Sport 12 of 13 top teams hebben in dit nieuwe kampioenschap.

Peter Baert 25-05-2004 13:39

Mr. Dallara,

op www.pitstop.tv staat te lezen:

Quote:

Waarschijnlijk werkt de Franse constructeur aan een volledig Renault-raceweekend met de Formule Renault 2000 (dat de plaats inneemt van de World Series Light), de World Series by Renault en de GP2 als top of the bill.
De tekst begint met het woord "waarschijnlijk". Er is dus niet gezegd dat het officieel is.

Wel goed dat je het officiële persbericht van Renault nog eens komt bevestigen. Nu zijn we helemaal zeker.

;)

Integra 29-05-2004 08:30

Quote:

Originally posted by FIRE
:confused:

Nou, ze hebben daar wel Procar Nations Cup, V8 Supercars, V8 Brutes, GT Performance, APCC en niet te vergeten de 24 uren van Bathurst voor zowel GT's als V8 Supercars. En dat voor een land dat ongeveer evenveel inwoners heeft als Nederland....Om jaloers op te zijn.

Er rijden ook LMP's in "the race of 1000 years" :)
Denk maar aan de legendarische Crocodile Audi R8 :)

Mark 03-07-2004 17:08

Het "Renault-festival" gaat zo goed als zeker door...........het lijstje met de circuits waar men in 2005 graag wil gaan racen staat te lezen in de Autosport. Teams van de World Series en de FRenault V6 hebben afgelopen week een meeting gehad in Engeland over de plannen voor 2005.

Wensenlijst:
-Donington
-Le Mans Bugatti
-Oschersleben
-Zandvoort
-Spa
-Monza
-Hungaroring
-Estoril
-Blibao (stratencircuit)

Als simpele ziel kan ik bij deze opmerken dat de wens voor Zandvoort wel niet zal doorgaan. Aangezien het aantal geluidsdagen ook in 2005 beperkt zal blijven. Met het DTM en de Masters of Formula 3 zijn die dagen al op..............

Mijn voorspelling dat we in 2004 de laatste keer de World Series aan het werk zagen op Circuit Zolder kon dus weleens gaan uitkomen.

Wat betreft de andere Renault supported eenzitter klasse, de Formula 2GP (opvolger F3000), krijg steeds sterker de indruk dat die klasse in 2005 niet van start gaat. Je hoort en ziet er niks meer van.................nog een jaar triest F3000?

FIRE 03-07-2004 17:41

Quote:

Als simpele ziel kan ik bij deze opmerken dat de wens voor Zandvoort wel niet zal doorgaan. Aangezien het aantal geluidsdagen ook in 2005 beperkt zal blijven. Met het DTM en de Masters of Formula 3 zijn die dagen al op..............

Waarschijnlijk is Zandvoort inderdaad weer whisfull thinking, tenzij de Marlboro Masters niet doorgaat ivm verbod op tabaksreclame en ze geen nieuwe sponsor kunnen vinden. Al lijkt me dat er toch wel sponsors (Shell?) te vinden zijn voor zo'n evenement.

Mark 07-07-2004 17:36

Wie was ook alweer aan het klagen dat een Renault weekend saai zou zijn? Als ik het volgende bericht lees, zeg ik: laat maar komen.

Quote:

De Renault Mégane Trophy bestaat namelijk uit een buizenchassis, met daaroverheen een polyester carrosserie. Voor de aandrijving zorgt een 3.5 liter V6, die goed is voor 320 pk en die midscheeps is geplaatst, zoals dat ook bij de Clio V6 het geval was.
http://cms3.wireitup.nl/fastcompany/....php?foto=6172
meer info op www.autosport.nl
Toch goed bezig bij Renault...............

FIRE 07-07-2004 18:28

Ziet er niet slecht uit. :)

Integra 07-07-2004 22:36

Lijkt wel wat de vervanger van de Renault Clio V6. :)

Mark 07-07-2004 22:45

Quote:

Wat betreft de andere Renault supported eenzitter klasse, de Formula 2GP (opvolger F3000), krijg steeds sterker de indruk dat die klasse in 2005 niet van start gaat. Je hoort en ziet er niks meer van.................nog een jaar triest F3000?
Ik was een paar dagen te vroeg met die opmerking :p

smiley 07-07-2004 23:14

lijkt me dan toch een mooi weekendje te worden vooral die Renault Mégane (wat ik persoonlijk een lelijke wagen vind) lijkt my een goede vervanger van de clio's te worden en zoals hij er op de tekening uit ziet is hij ook al niet zo lelijk meer.

Pascal 07-07-2004 23:30

Alweer een silhouette....

Het lijkt erop dat iedereen begint over te stappen op silhouettes...

C U

Driesco 07-07-2004 23:46

Wij dus ook. Licht, ZEER BETROUWBAAR, en pijlsnel.
Momenteel staan er zo een 10 tal te koop. De Megane zou een optie kunnen zijn, op voorwaarde dat:

- ze op tijd kunnen leveren
- ze niet exclusief voor het kampioenschap bestemd zijn

FIRE 08-07-2004 15:59

Quote:

Originally posted by Integra
Lijkt wel wat de vervanger van de Renault Clio V6. :)
Bedoel je als vervanger van de Clio V6 straatversie?

Scapa 13-07-2004 19:35

In ieder geval niet toegelaten in de Belcar op dit moment. Zeker niet in de configuratie van de Cup.

joep #88 14-07-2004 13:37

wordt dan wel een serieuze concurrent van de BRL. Ik begrijp Renault niet goed dat ze zo'n exacte dezelfde klasse gaan opzetten. Nu gaan ze elkaar beconcurreren en dat terwijl de BRL juist zo goed is begonnen met een mooi deelnemersveld en een schitterende kalender.

Raceboy 14-07-2004 13:42

Quote:

Originally posted by joep #88
wordt dan wel een serieuze concurrent van de BRL. Ik begrijp Renault niet goed dat ze zo'n exacte dezelfde klasse gaan opzetten. Nu gaan ze elkaar beconcurreren en dat terwijl de BRL juist zo goed is begonnen met een mooi deelnemersveld en een schitterende kalender.
Ik denk niet dat dit een concurent wordt voor de BRL. Het is meer een opvolger ven de Clio cup in de Formula renault V6 weekends. Zo kon je de Yaris cup ook een concurrent noemen voor de clio cup. Maar als je vorig jaar keek dan is er een groot verschil in het soort piloten dat aan beide cups deelneemt.

joep #88 14-07-2004 13:55

Quote:

Originally posted by raceboy
Ik denk niet dat dit een concurent wordt voor de BRL. Het is meer een opvolger ven de Clio cup in de Formula renault V6 weekends. Zo kon je de Yaris cup ook een concurrent noemen voor de clio cup. Maar als je vorig jaar keek dan is er een groot verschil in het soort piloten dat aan beide cups deelneemt.
hoe bedoel je je laatste zin? watvoor verschil? in kwaliteit, mentaliteit of beschikbaar budget?

All times are GMT +2. The time now is 16:11.