![]() |
24H Zolder: aanloop naar de race+warm-up+ race!
De kwalifs zitten erop. SRT op pole. Toch wel wat schade, Gordon kreeg de grootste klap te verwerken. Dat chassis is rijp voor de schroothoop! Benieuwd wat ze nu gaan doen.
|
De mekaniekers van Track Promotion begonnen onmiddellijk nadat de Porsche in de box was afgeleverd aan de herstelling ervan. Het enthousiasme van het team om de wagen zaterdag toch nog aan de start te krijgen was tamelijk groot.
Ik hoop dat het hen lukt, maar gezien de enorme schade aan de 36 lijkt mij dit toch eerder een "mission impossible". |
Pitstop.tv meldt dat Gordon niet met de GT3-RS zal rijden die vanmiddag zwaar beschadigd raakte, maar dat deze zal worden vervangen door een ex-supercup-Porsche.
|
Deze info blijkt te kloppen met de laatste gegevens die wij vanavond nog ontvingen.
Het team van Lefort staakt in elk geval de strijd niet en zal zijn positie in het klassement verdedigen met de "oude" wagen waarmee ze ook in het verleden reeds aantraden. |
Je kon direct zien dat dit niet kon lukken. Twee chassisbalken gans krom, heel de kooi heeft serieus afgezien... Met dat chassis ooit nog racen kost zoveel moeite, tijd en geld dat je beter gewoon een nieuw kan kopen denk ik.
|
Euh,...Dat valt nog te bezien...Volgens de gegevens die 24u.be vanavond nog ontving van een collega journalist zou de wagen zo spoedig mogelijk op transport gaan naar Porsche Duitsland. De bedoeling is om daar de wagen te herstellen om hem tegen de volgende race weer als "nieuw" op de grid te hebben staan. Afwachten maar wat we in september te zien krijgen in Spa.
|
De 11e plaats van de Red Bull Porsche valt wel wat tegen vind ik. Ik was vandaag niet op Zolder, dus ik weet niet wat er aan de hand was. Hadden die mannen problemen of was de concurrentie echt zo sterk?
Enfin, het is een 24 uren race waar de startgrid zoals altijd vrij weinig uitmaakt. Maar het kan de onderlinge verhoudingen wel aantonen... |
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
Toch even opmerken dat de " maar " supercup de snelste tijd in GTB heeft gedraaid ( dus sneller is dan alle GT3R en GT3RS, en daarenboven een aantal GTA's achter zich liet. Prachtprestatie van GT Endurance !! |
Ook geen succes voor Speedlover in de reservewagen. In de laatste kwalificatie blokkeerden op het eind van de start/finishlijn de achterwielen van de Porsche en Stefanie eindigde achterste-voor.
Stefanie eindigde niet in de grindbak zoals beschreven op 24u.be. Na de sessie werd de wagen binnengesleept en zal morgen een grondig nazicht krijgen. Hopelijk hebben ze meer succes in de wedstrijd. C U |
In de Live Tracker van 24u.be werd in eerste instantie inderdaad vermeld dat de wagen in het grind zat, en dat blijkt dus niet het geval te zijn geweest. Net zoals de speakers in de commentaarcabine gingen wij voort op de RIT info, en ook deze mensen zijn niet onfeilbaar, maar dat nemen we hen absoluut niet kwalijk. Pascal heeft het dus bij het rechte eind, bedankt voor de info, Pascal ;)
In één van de nieuwsartikels die kort na dit feit verschenen, werd door 24u.be wel duidelijk naar voor gebracht dat de wagen in de graskant eindigde en doet Stephanie Boden zelf haar relaas : De pech houdt maar niet op voor het Speedlover team. Na een zware crash van Frank Döring gisteren met de Porsche GT3/Cup moest Stephanie Boden daarstraks de vervangwagen -de Touring Cup Porsche van First Motorsport- aan de kant zetten. Een motorprobleem was de oorzaak van een spin in de eerste linkse, maar gelukkig wist de pilote de wagen uit de muur te houden. De Porsche kwam tot stilstand in het gras. “Tot nu toe kenden we niets anders als pech”, aldus een teleurgestelde Stephanie Boden. “Eerst de crash gisteren en nu liep de motor helemaal vast, ik kon niets meer doen! De wagen is nog niet tot bij ons geraakt en onze mecano’s hebben dus nog geen vaststellingen kunnen doen. Het is dus nog niet duidelijk of het probleem te herstellen is …” Bij nazicht van de wagen bleek de motor gelukkig niet vast te zitten. Maar aangezien niet elke pilo(o)t(e) een volleerd mechanicus of technicus is, kan men de Tongerse amazone haar eerste bevindingen en eigen woorden moeilijk kwalijk gaan nemen. Gelukkig bleef de schade beperkt. Hopelijk wordt het Speedlover Team tijdens het verdere verloop van deze meeting gespaard van nog meer pech... |
Quote:
De wagen ziet er in ieder geval uit als een Supercup. Of het nu ook een 100% Supercup is durf ik wel te betwijfelen maar dat doet niets af aan de prestatie. Als zij kunnen blijven rijden wordt dat een taaie klant voor... de algemene overwinning. In toerisme doen de meeste teams het rustig aan blijkbaar. Toch wel mooie tijden voor YabYum, Moore, Mini en die nieuwe Compact waar Euser oa op zit. Matige tijden bij G&A en dit is een bewuste keuze. Het sparen van het materiaal begint vanaf de eerste training. |
In de 31 ligt er ook een supercupmotor...
|
Ik dacht hier even alles wat te volgen op internet maar niets is minder waar. Bij RIS komt er niks live door en 24u.be is tergend traag... :(
|
Quote:
|
ik heb de pdf files op ris even aangeklikt om terug bij te zijn want live zit het toch nog niet allemaal snor bij RIS
RS racing mag voor mijn part nog een plaatsje opschuiven, snelste tijd van de top tien gereden ergens in de nacht meen ik! Sterk van deze jonge knapen (en iets oudere?denk ik) |
Hoe zit het met de punten na 6 & 12 uur? Is dat 10-8-6-5-4-3-2-1? Na 24u: 20-17-15-13-11-10-9-8-...? Kan ik al wat gaan rekenen ;)
|
Een 24 uur met een wrange smaak in de mond. In de wereld van de endurance racerij heb ik zelden zo een crash-festijn meegemaakt. Vannacht eens rondgelopen op de parking waar de wrakken werden verzameld..............dat stemde niet vrolijk. Kon weleens gevolgen hebben voor het deelnemersaantal m.b.t. de twee volgende wedstrijden.
Een mogelijke oorzaak van alle ellende? De derde en vierde piloot die weinig kilometers in de benen hebben.........er zaten er genoeg tussen die met pijn en moeite 10 rondjes training achter de kiezen hadden. Het aantal verreden rondjes in de training was sowieso erg laag dit jaar........gemiddeld 60/70. Minder uren licht op de eerste dag............Wagens die steeds krachtiger worden........ Zal een duur weekendje worden voor velen. |
Net als vorig jaar een overwinning in TB en op het algemene toerisme podium! Op de pomp van de diff-koeling na geen defect te melden geweest dus iedereen daar content. Jammer dat we met de V8 niet langer kunnen rijden hebben om ervaring op te doen voor volgend jaar. Doordat de vleugel afbrak een sortie gehad. Hierdoor cardan een tik gehad waardoor ze die het nadien begeven heeft. Zowel de YabYum als de Beliën BMW hebben ook de nodige problemen gehad met de centrale cardan en de steekassen...
Op het eerste zicht neemt Arvid terug de kop in TB en kan hij dus voluit voor de titel gaan! Zou een mooie bekroning zijn voor de E-36 :) Proficiat gasten :applaus: |
Ne dikke proficiat, vooral aan de mannen van GLPK, maar natuurlijk ook aan iedereen die de finish heeft gehaald !!! Chapeau mannekes :gas::applaus:
|
Niet tegenstaande een sterk deelnemersveld, vond ik dit toch een van de zwakste 24u die ik de laatste jaren gezien heb. Dit is het eerste jaar dat ik een uur voor het einde van de wedstrijd mijn tentje gaan opruimen ben op de camping... en blijkbaar was ik niet de enige.
's Middags waren er waren meerdere momenten dat ik rondliep in de paddock, dat ik dacht dat de wedstrijd afgevlagd was. Geen geluid van auto's, of auto's die al zeer sterk aan het uitbollen waren, teams en promostanden die al volop aan het opruimen waren, enz... Ik vraag mij af wat er op de live uitzending van Kanaal 2 nog te zien was. Niet veel om extra publiek naar Zolder te lokken denk ik. |
Quote:
Ook in de race weer een aantal stevige klappers maar dat was de vorige edities ook al het geval. De KS BMW M3 en de Z3 van LVC zijn rijp voor de schroothoop denk ik. In de krant van vandaag staat dat Vanierschot owv een fout van een andere deelnemer eraf is gegaan. Aan de hand van de beelden leek het mij toch dat Albert zwaar in de fout ging. |
Quote:
Ik begrijp een en ander niet. De allerbesten, ook Albert Vanierschot, kunnen weleens een fout maken. Is dat nu zo moeilijk om dat toe te geven? |
Quote:
|
Over de misverstanden, in de uitzending werd over de seat diesel gesproken, is dat geen benzine ?
|
Quote:
|
excuseer, dan was ik terug in zolder :-)
|
Belcar
Eerst en vooral een dikke proficiat aan de Belcarteams. :applaus:
En is er al iemand die de tussenstand heeft na deze 24u :confused: :bye: |
Quote:
|
Hierbij denk ik dat we toch wel een krachtoer in het daglicht mogen stellen van enkele van onze Nederlandse collegas.
Het Brother team zijn de enigen van de gecrashte wagens die met hun originele wagen aan de wedstrijd hebben deelgenomen. Woensdagmiddag reeds door iedereen afgeschreven, wagen opladen en herstellen. In de nacht van vrijdag op zaterdag terug toekomen, een kwartier warmup en dan direkt de wedstrijd starten. Knap werk zou ik zeggen !!! En dan nog 3de in de TB klasse worden, echt meer dan een overwinning waard zou ik zeggen. |
Quote:
Een van de tradities van de 24 uur van Zolder is de jaarlijkse klaagzang van de "ervaren" piloten over hun iets minder kundige broeders. Heren, dit is nu eenmaal een feit.........op het moment dat u van start gaat, gaat u tevens akkoord met de "spelregels" van een 24 uurs-race. Aan uw de keuze: 1: Ja, ik ga van start. Ik weet dat er onervaren piloten tussen zitten en pas mijn rijstijl aan. 2: Nee, ik blijf thuis......racen met onervaren piloten is niks voor mij. Dan maar met de vrouw naar een of andere meubelboulevard op zondag ;) Trouwens als ik zie welk onnodig risico sommige ervaren piloten nemen. Dit weekend heel wat keren gezien dat die snelle jongens hun iets minder snelle collega's op het einde van het rechte stuk tussen de Rindt en Ickx chicane voorbij steken en dan doodleuk de pits insturen..............gevolg, dit jaar enkele narrow-escapes gezien. Alles ging goed maar het had ook anders kunnen aflopen. Die paar seconden tijdwinst wegen niet op tegen het risico, geen enkele plaats is dit jaar beslist op seconden..........maar op het aantal rondjes. Volstrekt onnodig dergelijke acties, let wel reglementair is er niets aan de hand. Dit is eerder problemen zoeken als vermiijden ;) |
<< thread gekuist van alle over en weer schelden dat niks met Belcar te maken heeft >>
Gelieve er op te letten dat we niet kunnen tolereren dat personen op dit forum beschuldigingen of laster over zich heen krijgen. Graag dus enkel discussie over dingen die de Belcar aangaan, en aanvallen op personen achterwege te laten |
Ten eerste, mijn foute "diesel"-moment van zondagmiddag zal ik vermoedelijk tot in de eeuwen der eeuwen moeten meedragen. Maar ik zal mijn lot ondergaan. :)
@ Baron. Het is niet aan mij om aan te duiden wie fout is bij een incident. Ik neem aan dat de kijker zelf uit de beelden een conclusie kon trekken. Hou er ook rekening mee dat er vaak dingen zijn, waar wij niks van afweten. Ik zeg maar iets: had Albert wel rem op dat moment? Het laatste anderhalfuur live uitzending was inderdaad geen makkie. Het was een van de saaiste programma's waarvoor ik al commentaar heb geleverd. En ik heb nochtans 5 jaar F1 gedaan. :) Ik had wel 2 co-commentatoren, maar Anthony Kumpen en Kurt Mollekens doofden stilaan uit, naarmate de felle spots in onze TV-studio de temperatuur opdreven. Het was er heet dus. :) En wat de vele crashes betreft. Ik denk dat Marshall een punt heeft. Een groot punt. Ik heb foto's gezien van de verzameling wrakken aan de Rea. Een peperduur autokerkhof, met de Z3 als voltreffer. |
Dat de koers na het uitvallen van de ADSport Porsches op zondagmorgen (zeker voorin) in zijn plooi lag, kan je nu eenmaal niemand verwijten. Dat gebeurt gewoon, en bovendien is dat iets wat je pas achteraf kan zeggen. Want als er een uur voor afvlaggen iets zou misgegaan zijn met de top 3, had alles er anders uitgezien. En eerlijk gezegd, vooral voor de tweede, nr 4, de Viper van Kuismanen, hoefde de race niet veel langer te duren : hij sleepte zich op het laatst echt naar de finish.
Wat dat slepen aangaat heb ik trouwens ook nog een kippenvel-moment gehad enkele minuten voor de finish : de Porsche nr 10 kwam in de allerlaatste ronde tot stilstand in de Jacky Ickx-chicane en het zag er naar uit dat hij de race niet ging beëindigen. Na wat meters afgelegd te hebben op de startmotor sloeg de motor zelf weer aan en werd de laatste rechte lijn tergend langzaam, maar onder luid en enthousiast applaus en aanmoedigende kreten van het publiek afgelegd tot net over de finish. Dŕt zijn de momenten waarvoor je als fan naar de race komt zien, en of het dan om de eerste of de laatste deelnemer gaat maakt totaal niets uit. Dat was echt een ontroerend moment. Ik weet niet of die passage op TV te zien was Peter, maar dat was echt de moeite hoor:) |
Spijtig dat er zoveel ongelukken waren. De bemanning van de Marcos Mantis mag zich ook gelukkig prijzen na zoveel spins en uitstapjes in de Gilles Villeneuve chicane. Inderdaad een vrij saaie race, maar dan kijk je maar naar de mensen of dan ga je eens bij de pitboxen langs bij de teams hé ;)
|
Het persbericht van TT Racing:
Quote:
Wat win je daar nu mee? Indien je iemand kan helpen als je zelf bent uitgevallen doe je dat toch gewoon. Als we zo gaan beginnen... De TT rijdt toch met een Porsche ophanging, niet? |
Sennake, we hadden in beeld dat de 10 stilstond en dat de rijder onder de auto ging liggen. Hij stond ook weer recht en begon toen te gesticuleren. We vermoedden toen dat er een wesp in de buurt was. :)
Het was niet in beeld toen hij over de meet kwam. Wel toen hij op het einde van de ereronde geduwd werd op weg naar "parc fermé". :) |
Quote:
|
Quote:
Nu, de meeste piloten zijn wel vrij sportief en wachten liever tot na een bocht om in te halen, maar er zijn enkelingen die soms echt onnodige risico's nemen. Je bent dan natuurlijk wel aan het racen, maar in zo'n 24uurs race betekent die halve seconde tov zo'n risico helemaal niets. Ik heb ook een paar 'warme' momenten meegemaakt, waarbij ik me serieus vragen stelde over het risico van zo'n actie. Ik heb altijd geprobeerd om me uit die situaties te houden, en geprobeerd zo goed mogelijk te timen waar en wanneer ik een snellere laat passeren. |
All times are GMT +2. The time now is 03:00. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.