![]() |
WRC plannen voor 2005 krijgen vorm.
Quote:
- 6 specials op dag 1 (leg1) - Equipe valt uit op SS3 - Team repareert auto voor dag 2 (leg2) - Equipe rijdt terug mee vanaf de 2de dag met een achterstand van 15min. Lijkt me toch iets heel anders dan dagwinnaars enz. Enfin, een pak van mijn hart, want zo moet er aan het format van de prono niet te veel gesleuteld worden. Verder, nu al markeren in de agenda van volgend jaar met dikke stift "25 tem 28 aug 2005". Want de Deutschland wil ik niet missen deze keer. :D |
5 minuten per SS lijkt me niet zo echt veel eigenlijk. Ik bedoel : als je de laatste SS van de dag meer tijd zou verliezen door hem te rijden met een krakkemikkige wagen kan je verdorie beter passen, je wagen in orde zetten tegen 's anderendaags en 5 minuten pakken...
Voorop gesteld dat dat zou mogen natuurlijk. De geschiedenis leert ons echter dat gewiekste teamchefs altijd een voordeel kunnen halen uit een penalty als het hun beter uitkomt... Denk maar aan de Minardi's die hun kwalificatielap niet uitreden om zo toch nog de instellingen van hun wagen te kunnen aanpassen... |
als je de laatste kp in moeilijkheden raakt of past? 5 minuten is en blijft veel hoor, winnen kan je wel vergeten dan. Zeker als je er de eerste kp af gaat, zie Gronholm in Duitsland, dan ben je sowieso de pineut.
|
Quote:
Lees berichtje op pitstop.tv: WRC - Overleeft WRC zonder Ford? Ik vermoed wel dat Skoda volgend jaar opnieuw zal deelnemen, vooral dankzij de goede prestatie in Duitsland en Finland. Mitsubishi heeft er dit jaar niet veel van gebakken en ik kan moeilijk geloven dat ze het volgend plots een competitieve wagen zullen hebben. Er zal toch wel dringend iets moeten gebeuren. Terug 3 wagens toelaten (maar zullen niet enkel Citroen en Peugeot hiervan gebruik maken?), wat enkel kan in combinatie met kostenbesparing. In de kalender van volgend jaar zijn weer zeer veel rallies gepland waaronder heel wat dure verplaatsingen buiten Europa. Er moeten een aantal van deze overzeese rallies geschrapt worden en liefst nog in combinatie met kostenreductie (onderdelen die langer moeten meegaan, ...). |
zo'n vaart zal het wel niet lopen. Logisch dat Ford het moeilijk heeft. Welk merk draait er mee én in de F1 én in de WRC? Dat kost toch gewoon veel te veel geld en is uiteindelijk om problemen vragen, zeker als de verkoop tegenvalt.
Toch straf dat én Citroën én Peugeot - beiden uit dezelfde groep - er niet over klagen en dat ook Subaru - toch ook geen topper qua verkoop in Europa, wel in Japan en USA natuurlijk - blijft meedraaien. De periode vlak na de GroupB's in 1987 en volgende, toen ging het ook gedaan zijn. Het is toen wat slapper geweest ja, maar ook daar zijn ze bovenop gekomen. |
De toekomst van WRC zou er inderdaad goed uit kunnen zien als alle merken die intenties hebben om deel te nemen die daadwerkelijk doen: Skoda en Mitsubishi, maar ook Hyundai en Suzuki en eventueel zelfs Renault/Dacia. Dit zijn natuurlijk allemaal maar intenties.
|
Een vergelijking met de jaren '80 loopt een beetje mank omdat de inzet en de investering van de merken nu veel groter is.
Het gaat om marketing en vooral om zendtijd op TV. Ik kan me voorstellen dat een tweede mager WK in 2005 niet echt aantrekkelijk meer is en dat zenders WRC links gaan laten liggen. De merken-met-intenties werken aan WRC op lange termijn, vanaf 2006 of later. "Worst case" is dat Mitsu, Skoda en Ford er niet bij zijn in 2005. Met dan vanaf 2006 eventueel de WRC-Suzuki. Hyundai? Misschien definitief terug in 2007? Zwakke TV-return zal ook de andere merken doen nadenken en kan sneeuwbal-dingen veroorzaken. |
De enige vergelijking die ik wilde maken met eind jaren 80 is dat er ook niet veel constructeurs niet meer waren en dat alles goed gekomen is. Natuurlijk zijn de budgetten nu veel groter maar of alles valt of staat met TV rechten en kijkers is nog maar de vraag. Want ik denk wel dat, moest het worst case scenario uitkomen, Peugeot, Citroën en Subaru genoeg draagkracht hebben om de WRC door die periode te trekken. En er zullen altijd gegadigen zijn om de huidige WRC's als privé-team te gaan runnen/huren/leasen.
|
En toch richt ik mijn pijlen nog een keer op de FIA.
Eind vorig jaar hebben ze er een zootje van gemaakt met de derde auto. Dit jaar komen ze ook met voorstellen die ze even snel weer afvoeren. Echte besparingen worden er niet doorgevoerd. Die instabiliteit maakt dat grote fabrikanten, soms in geldnood, eieren voor hun geld kiezen en alles op F1 zetten, waar de return per geinvesteerde dollar, yen of euro tot nog toe veel hoger is. Hier zit een politiek achter, alles ten koste van F1. Dat is altijd zo geweest en het wordt alleen erger. Ze, de BoBo's van de internationale autosport, zitten liever aan de vetpotten in een paddock dan ergens in het stof te moeten rondlopen.Heeft er iemand ooit Max Mosley al in een service park gezien? David Richards had goede bedoelingen, ook al was het om veel centjes aan te verdienen, met de media en WRC. Tot hij bij het echt grote geld in F1 terecht kwam. En meteen was hij al het vorige vergeten. Neem het voorbeeld van WRC-Radio. Afgevoerd omdat er geen middelen meer waren. Mijn oor , ja !!! In F1 is er sprake geweest dat de constructeurs hun eigen serie gingen runnen. Toen heeft de Ecclestone-bende zich in alle bochten gewrongen om dat te voorkomen. Men zou beter die stap zetten voor WRC en rally in het algemeen. Er zal ongetwijfeld een heropleving komen, maar ik vrees dat we enkele magere jaren tegemoet gaan. |
Quote:
Quote:
|
Wilson probeert een gereduceerd (Europees) programma uit de wacht te slepen om een nieuwe wagen te kunnen ontwikkelen.
Quote:
|
Een beetje "nieuws" over Mitsubishi: er is budget tot maart 2005 en zo goed als geen geld voor dit jaar (eventueel rally van Catalonie); de toekomst van Panizzi lijkt verzekerd.
Quote:
|
Quote:
Quote:
|
Volgens pitstop.tv zal Mitsubishi volgend jaar een volledig WRC programma rijden.
Skoda waarschijnlijk ook... |
Quote:
Dit brengt het totaal op 5 fabrieksteams die al toegezegd hebben. Nu wachten op de beslissing van Ford. Een gedeeltelijk programma lijkt al een zekerheid... Het kan volgend jaar dus toch nog interessant zijn. |
Ford wacht blijkbaar op de kostenbesparende maatregelingen van de FIA. Als die er komen, zal Ford engageren voor 4 jaar.
Het voorstel om de Super2000 regels (zoals bij ETCC, STCC, en binnenkort WTCC) lijken niet door alle teams/rijders enthousiast onthaald te worden; er wordt gevreesd dat een atmosferische 2 liter niet genoeg vermogen en vooral koppel zal produceren in vergelijking met een turbo motor (ter vergelijking: een ETCC wagen heeft ca 270 pk en 250 Nm en dit is een sprint wagen; een WRC 300 pk en bijna 600 Nm koppel). En Citroen is al begonnen met de ontwikkeling van de C4 WRC wagen. Suzuki daarentegen is enthousiast over Super2000, omdat het dan voor hen eenvoudiger/goedkoper is om een WRC wagen te ontwikkelen. Alle teams zijn natuurlijk voor kostenreductie (bv. standaard versnellingsbakken, minder gebruik van exotische materialen (titanium, keramische materialen, magnesium, ..., zolang ze niet in de productie wagen gebruikt worden), minder complexe transmissie (dus passieve differentielen), ... |
bijna een maande geleden zie ik nog, het zal wel zo'n vaart niet lopen en zie daar. Straks hebben we nog meer fabriekspiloten aan de start volgend jaar dan dit jaar. Komt wel goed. 't zal druk worden op de transfermarkt.
|
Quote:
Waarom niet S2000 regels maar dan met turbo motor. Eventueel zou de turbo motor volgens Group N regelement kunnen zijn (of tussen Group N en WRC in). |
Mitsubishi heeft ondertussen ook officieel toegezegd voor 2005. Onze landgenoot Sven Quandt wordt echter vervangen door de Japaner Isao Torii (dit werd al gemeld op pitstop.tv).
In Catalonia in jaar nog zullen Panizzi en Daniel Sola deelnemen. De wagen van 2005 zou volledig actieve differentielen en een "automatische" versnelllingsbak hebben. |
Quote:
|
Quote:
|
Op pitstop.tv staat een lijstje van voor- en tegenstanders van S2000 reglement:
- voor: Ford (goedkoper om een rally wagen van de Focus II te maken en als ze ook aan WTCC deelnemen, hoeven ze maar 1 motor te ontwikkelen), Suzuki (goedkoper om overstap van JWRC naar WRC te maken), Subaru (omdat ze graag een 3de Japanse constructeur, Suzuki dus, zien komen) - tegen: Skoda (VW stopt met WRC in 2005 als S2000 er komt; waarschijnlijk zouden ze het erg vinden dat al de investering in de Fabia WRC dan voor niks geweest zijn) - onbeslist/onduidelijk: Peugeot en Citroen (Citroen is al begonnen aan ontwikkeling van de C4 WRC volgens het huidig reglement; dit zal ook wel meespelen) |
De FIA komt met een alternatief voorstel (in plaats van het niet-turbo Super2000 reglement).
Quote:
Ik denk dat alle fabrikanten hier akkoord mee kunnen gaan: kostenbesparing maar toch behoud van turbo motoren. Ford zal hierdoor wel moeten kiezen tussen WRC en WTCC. |
Volgens pitstop.tv zal Ford volgend jaar toch met een volledige programma deelnemen, wel slechts met 1 wagen. Ze zouden Duval hiervoor willen gebruiken. M-Sport zou ook de Fiesta S1600 (verder) ontwikkelen en een nieuwe WRC wagen op basis van de Focus II.
WRC - Ford blijft in WK rally Zeer goed nieuws. |
Sainz stopt! (staat op autosport.com)
Go Duval :D :gas: |
Pitstop tv meldt juist dat Ford in de WRC blijft TOT 2008
Pitstop.tv **** Edited by Huudo **** gelieve de afspraken omtrent de bronvermelding en dito links te willen respecteren. ;) |
Niet TOT, maar TOT EN MET 2008.
|
Quote:
Het is in ieder geval goed nieuws! FF |
Voorwaar goed nieuws. Ben eens benieuwd wie de zitjes gaat versieren.
|
Ik begrijp dat M-Sport de ontwikkeling van de JWRC wagen overneemt. Wie heeft dit voorheen gedaan?
|
Ford deed dat zelf met zijn Motorsport-afdeling in het nu gesloten Boreham.
|
prototype van de nieuwe Focus WRC voor 2006:
http://motorsport.com/photos/wrc/200...en-tm-0179.jpg http://motorsport.com/photos/wrc/200...en-tm-0181.jpg en de nieuwe Fiesta JWRC: http://motorsport.com/photos/wrc/200...en-tm-0185.jpg |
Gelezen in AUTONEWS van -November-
Grönholm bij Citroën ?
Peugeot : Stopt ? Volgens welingelichte bron zoe Peugeot Sport voortijdig een einde maken aan hun rallyprogramma met de 307 WRC, en dit nog vanaf het einde van dit seizoen! Indiscreties hebben laten blijken dat er een massief ontslag zou zijn bij Peugeot Sport.Als deze info zich bevestigd, dan zou Marcus Grönholm onderdak vinden bij Citroën, en zou Märtin en Duval bij Ford verder aan de slag kunnen.Binnenkort bevestiging. |
Zou 't toch raar vinden dat Peugeot zich zou laten kennen door een pech jaar hoor. En het is zo goed als zeker dat Duval naar Citroën ging dus daar zal er dan geen plaats meer zijn voor Marcus.
Mvg |
Quote:
Het zou best kunnen dat Peugeot zich terugtrekt en evt. naar circuit zou terugkeren, maar ook dat zijn veronderstellingen. |
Hoop toch van nie, ik wil de Swa bij Citroën.
Greetzz.. Corvetteboy |
Quote:
|
Re: Gelezen in AUTONEWS van -November-
Quote:
|
Volgens autosport.com stoppen zowel Citroen als Peugeot na 2005 met WRC :( :frusty: Zeer raar dat niet alleen Peugeot stopt :confused:
|
Quote:
|
All times are GMT +2. The time now is 05:49. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.