De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Belcar Original (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=18)
-   -   24H Van Zolder: Pole voor GLPK ? (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=9104)

Brecht 23-09-2004 18:31

24H Van Zolder: Pole voor GLPK ?
 
Tijdens de 24 uren van Zolder had ik altijd mijn videocamera in de hand, om belangrijke momenten vast te leggen. Zo heb ik ook de start gefilmd. Maar na de afloop van de 24 uren bij het bekijken van de beelden, viel het me op dat Bert Longin in de GLPK Viper nogal vlug was. Op de beelden is te zien dat De Viper VOOR de witte lijn al de Corvette voorbij was. De polesitter mag het tempo toch aangeven, niet ? :confused:. Of maakt het uit of de lichten eerst op rood staan en dan op groen springen ? En dat er vanaf het groen is gewoon ingehaald mag worden, ook voor de witte lijn? Daarover vraag ik nu jullie opinie over deze situatie

De beelden zijn te bekijken op onderstaande link.

http://users.skynet.be/fa043896/start.mpg

BRON : www.belgiracing.be

Greetzz.. Corvetteboy

JPMontoya 23-09-2004 18:39

Volgens mij ben je juist Corvetteboy maar wat baat het nog...

vertigo 23-09-2004 18:44

Baten zal het idd niet veel doen. Maar toch is opvallend dat ik hier nergens wat van heb horen vallen ... .

Thomaske 23-09-2004 19:12

Wat ik op dit flimpje zie is dat Bert inderdaad voor de Corvette zit als ze de witte lijn passeren MAAR als je het filmpje bekijkt houdt Bert zich mooi aan de regels en rijdt hij juist ietsje achter de Corvette tot het licht op groen springt en dan duwt Bert het pedaal sneller dieper dan de Corvette, dus de Corvette reageerde trager

Autofan 23-09-2004 19:15

Quote:

Originally posted by Thomaske_GLPK
Wat ik op dit flimpje zie is dat Bert inderdaad voor de Corvette zit als ze de witte lijn passeren MAAR als je het filmpje bekijkt houdt Bert zich mooi aan de regels en rijdt hij juist ietsje achter de Corvette tot het licht op groen springt en dan duwt Bert het pedaal sneller dieper dan de Corvette, dus de Corvette reageerde trager
Dat kan wel zijn, maar jullie Viper was overduidelijk als eerste over de witte lijn, zelfs met verschillende meters voorsprong op de Corvette. Toch weer raar dat GLPK niet bestraft is hé?

Thomaske 23-09-2004 19:17

Ik zeg niet dat Bert hier in fout gaat ja of nee maar hoe staat het in 't reglement dat vraag ik me af. Ok mss is Bert wel fout maar dan is de concurrentie heel dom geweest om geen klacht in te dienen want daar is 't nu te laat voor.

marcel 23-09-2004 19:25

ach, reken in de uitslag de gebruikelijke stop & go aan, en dan houden ze nog meer dan 15 ronden voorsprong over...

Thomaske 23-09-2004 19:29

Dat klopt Marcel dan zullen we het zo bekijken

vertigo 23-09-2004 19:38

Tuurlijk kan je ze ALS ze nu echt in de fout zijn gegaan niet meer bestraffen. Maar toch wilden we dit even meegeven dat dit wat bespeculeerbaar was. Het was gewoon wat opmerkelijk dat het zo weinig mensen was opgevallen. :)

Nicki_Mks 23-09-2004 19:52

Volgens mij is groen licht groen licht. Waarom staat dat er anders bij? Pas zonder licht zou de situatie vergelijkbaar zijn met die na een SC.

Giovanni 23-09-2004 21:13

Tijdens de traditionele briefing wordt steeds de startprocedure overlopen.
Tijdens de 24h. ging de wedstrijd van start bij het uitgaan van de rode lichten, bijgevolg gaat Bert daar niet in de fout.
Als de lichten uit zijn is de race op gang geschoten en mag er bijgevolg ingehaald worden.
Vergelijk het met een stilstaande start, het zou zeer grappig zijn als je voor de witte lijn niet zou mogen inhalen.
Daarbij gaat de race ook van start als de lichten uitgaan ( of op groen springen ).

Brecht 23-09-2004 21:33

@ Goivanni, is dit dan ook de startprodecure voor een normale Belcar wedstrijd van 125 minuten ?

Greetzz.. Corvetteboy

Yardeen 23-09-2004 21:59

ben blij dat het toch bij een paar mensen is opgevallen, wel niet de mensen van de koersdirectie maar soit .. zijne 'valse' start heeft weinig uitgehaald want twee ronden later stond hij al terug tweede :-) ook al was het maar voor even :-( dus ja is voorbij en tja..... op naar dit weekend!

Bart.Vandecavey 23-09-2004 22:48

Het zijn nog altijd geen sprintraces maar uithoudingswedstrijden in de Belcar. Het is niet omdat iemand iets te vroeg op het gas gaat op de start dat je hem moet uit koers zetten...

ICEMAN 24-09-2004 12:05

GLPK mag toch alles?

Mark 24-09-2004 12:39

Quote:

Originally posted by ICEMAN
GLPK mag toch alles?
Wat zijn dit voor een insinuaties? :no:

Nicki_Mks 24-09-2004 12:49

Ik snap dit toch niet zenne. In de F1 wordt Schumacher (ook op dit forum) verafgood niettegenstaande de soms onfrisse praktijken van Ferrari. En nu dat er in de Belcar ook eens een absolute topper opduikt wordt die overal afgekraakt, terwijl hierboven al bewezen werd dat er niks onregelmatig gebeurd is...

Autofan 24-09-2004 15:38

Allé mensen, ge kunt toch duidelijk zien dat Longin veel vroeger op het gas ging dan Goossens, Kuismanen en Palttala.

Baron 24-09-2004 15:56

De start van de 24 Uren was geen alleenstaand feit; en je moet niet zozeer met het vingertje naar GLPK wijzen, maar eerder naar de wedstrijdleiding.
In de Belcar-races rijdt het startveld haast nooit in een mooie formatie naar de startlijn. De heren en dames piloten zijn meestal al aan het racen vanaf de Jacky Ickxbocht (in Zolder) of vanaf de Source (in Francorchamps). Het is aan de koersdirectie om in te grijpen (door een 'stop and go' of een nieuwe formatieronde). Maar dat gebeurt dus nooit in de Belcar. En zo is die startprocedure, die voor het publiek toch een van de mooiste en spannendste momenten van de race is, in de Belcar helemaal verwaterd.
Vorig jaar werd de 24 Uren van Francorchamps onmiddellijk geneutraliseerd omdat een van de Ferrari's bij de start iets te vlug op het gas was gegaan. Bij Amerikaanse races gebeurt het regelmatig dat er een bijkomende opwarmronde wordt gereden omdat de formatie niet goed is. Waarom kan dat niet in de Belcar? Na enkele keren zullen de piloten het wel begrepen hebben en zich meer gedisciplineerd gedragen tijdens de startprocedure.

Pat 24-09-2004 19:10

Het kan ook anders ...
Ik heb nooit zo'n strakke formatie gezien als de vliegende start van de Trofeo Maserati tijdens de Spa Ferrari Days. Alle wagens plakten gewoon tegen elkaar.
Ik was zo verbaasd dat ik zelfs vergat een foto te nemen !

Giovanni 24-09-2004 22:32

Quote:

Originally posted by corvetteboy
@ Goivanni, is dit dan ook de startprodecure voor een normale Belcar wedstrijd van 125 minuten ?
Meestal wel.
Nu weet ik niet meer of er op Francorchamps groene lichten aangaan, maar meestal is de wedstrijd van start bij het uitgaan van de rode lichten.
Trouwens, er worden hier allerlei insinuaties gemaakt maar ik kan nergens de lichten zien op dat stukje film.
Achten jullie het dan onmogelijk dat Longin correct gestart is en gewoonweg een betere reactie had ?
Ik probeer hem of GLPK hiermee zeker niet te verdedigen hé, dat is mijn job niet ;) maar volgens mij mispeuterd hij daar niks.

Mark 25-09-2004 00:05

Mag ik een wellicht botte opmerking maken? Het filmpje bewijst helemaal niets Waarom niet? Ik zie geen enkele witte startlijn op het filmpje! Dus of de situatie op de startlijn zo was als op het filmpje is nog maar de vraag. Tussen de plek van het filmpje en de startlijn liggen nog heel wat meters asfalt.

Zoals gesteld, de wedstrijd gaat van start als de lichten uitgaan. Het is dus goed mogelijk dat een nummer twee of drie eerder over de startlijn gaat als de pole-sitter. Dus mocht de GLPK Viper eerder over de streep zijn gegaan dan de SRT Corvette, dan nog is er helemaal niets aan de hand.

Een opmerking in deze thread verdiend wel enige aandacht om nader te bestuderen, deze opemerking is terug te vinden in punt 128 van het sportief reglement:

Quote:

198. Tijdens de formatieronde moeten alle wagens hun snelheid aanpassen zodat zij hun voorganger volgen op een afstand van niet meer dan vijf wagenlengten. Ieder voertuig dat het tempo niet kan volgen of de afstand tot zijn voorganger niet kan respecteren, moet onmiddellijk de piste verlaten en in het gras of in een andere uitloopstrook rijden en mag aansluiten na de doortocht van het volledige deelnemersveld. Startrechters
oordelen over deze procedure. Elke inbreuk wordt bestraft met een “Stop and go penalty” van 10 seconden. De officiële openingswagen verlaat aan het einde van de formatieronde de piste. De wagens vervolgen alleen met de wagen in pole position voorop aan een minimumsnelheid van 70 km/h en een maximumsnelheid van 90 km/h. Een startrechter oordeelt met een radartoestel over de snelheid van de wagen in pole position.
Een afwijking van de voorgeschreven snelheden (70 en 90 km/h) voor de start kan resulteren in een "Stop and go penalty" van 10 seconden.
www.belcar.com , sportief reglement 2004
Dit probleem is langer bekend bij de koersdirektie, tijdens de World Series werd vriendelijk verzocht om hier extra op te letten. Spek in het bekkie voor mijn haviksoog ;) ................ er was alleen een prakisch probleem, ze reden zowat allemaal meer als 5 wagenlengtes van elkaar los. Welke nummers moet je dan doorgeven :confused: Allemaal behalve de pole-sitter? Moeilijke keuze....

Of in Spa hierop wordt gelet? Gevoelsmatig zeg ik nee;) Daar letten ze meer op de honden die op post staan :rolleyes: :D

Voor Belcar 2005, beetje meer discipline op dit punt zou geen kwaad kunnen. Gewoon de start een paar keer afbreken, na twee wedstrijdjes snappen ze het wel.

Ter info, het zou voor sommige niet slecht zijn om eens keer de reglementen door te lezen, dat bespaard de andere lezers een hoop onzin ;)


All times are GMT +2. The time now is 20:18.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.