![]() |
24H Van Zolder: Pole voor GLPK ?
Tijdens de 24 uren van Zolder had ik altijd mijn videocamera in de hand, om belangrijke momenten vast te leggen. Zo heb ik ook de start gefilmd. Maar na de afloop van de 24 uren bij het bekijken van de beelden, viel het me op dat Bert Longin in de GLPK Viper nogal vlug was. Op de beelden is te zien dat De Viper VOOR de witte lijn al de Corvette voorbij was. De polesitter mag het tempo toch aangeven, niet ? :confused:. Of maakt het uit of de lichten eerst op rood staan en dan op groen springen ? En dat er vanaf het groen is gewoon ingehaald mag worden, ook voor de witte lijn? Daarover vraag ik nu jullie opinie over deze situatie
De beelden zijn te bekijken op onderstaande link. http://users.skynet.be/fa043896/start.mpg BRON : www.belgiracing.be Greetzz.. Corvetteboy |
Volgens mij ben je juist Corvetteboy maar wat baat het nog...
|
Baten zal het idd niet veel doen. Maar toch is opvallend dat ik hier nergens wat van heb horen vallen ... .
|
Wat ik op dit flimpje zie is dat Bert inderdaad voor de Corvette zit als ze de witte lijn passeren MAAR als je het filmpje bekijkt houdt Bert zich mooi aan de regels en rijdt hij juist ietsje achter de Corvette tot het licht op groen springt en dan duwt Bert het pedaal sneller dieper dan de Corvette, dus de Corvette reageerde trager
|
Quote:
|
Ik zeg niet dat Bert hier in fout gaat ja of nee maar hoe staat het in 't reglement dat vraag ik me af. Ok mss is Bert wel fout maar dan is de concurrentie heel dom geweest om geen klacht in te dienen want daar is 't nu te laat voor.
|
ach, reken in de uitslag de gebruikelijke stop & go aan, en dan houden ze nog meer dan 15 ronden voorsprong over...
|
Dat klopt Marcel dan zullen we het zo bekijken
|
Tuurlijk kan je ze ALS ze nu echt in de fout zijn gegaan niet meer bestraffen. Maar toch wilden we dit even meegeven dat dit wat bespeculeerbaar was. Het was gewoon wat opmerkelijk dat het zo weinig mensen was opgevallen. :)
|
Volgens mij is groen licht groen licht. Waarom staat dat er anders bij? Pas zonder licht zou de situatie vergelijkbaar zijn met die na een SC.
|
Tijdens de traditionele briefing wordt steeds de startprocedure overlopen.
Tijdens de 24h. ging de wedstrijd van start bij het uitgaan van de rode lichten, bijgevolg gaat Bert daar niet in de fout. Als de lichten uit zijn is de race op gang geschoten en mag er bijgevolg ingehaald worden. Vergelijk het met een stilstaande start, het zou zeer grappig zijn als je voor de witte lijn niet zou mogen inhalen. Daarbij gaat de race ook van start als de lichten uitgaan ( of op groen springen ). |
@ Goivanni, is dit dan ook de startprodecure voor een normale Belcar wedstrijd van 125 minuten ?
Greetzz.. Corvetteboy |
ben blij dat het toch bij een paar mensen is opgevallen, wel niet de mensen van de koersdirectie maar soit .. zijne 'valse' start heeft weinig uitgehaald want twee ronden later stond hij al terug tweede :-) ook al was het maar voor even :-( dus ja is voorbij en tja..... op naar dit weekend!
|
Het zijn nog altijd geen sprintraces maar uithoudingswedstrijden in de Belcar. Het is niet omdat iemand iets te vroeg op het gas gaat op de start dat je hem moet uit koers zetten...
|
GLPK mag toch alles?
|
Quote:
|
Ik snap dit toch niet zenne. In de F1 wordt Schumacher (ook op dit forum) verafgood niettegenstaande de soms onfrisse praktijken van Ferrari. En nu dat er in de Belcar ook eens een absolute topper opduikt wordt die overal afgekraakt, terwijl hierboven al bewezen werd dat er niks onregelmatig gebeurd is...
|
Allé mensen, ge kunt toch duidelijk zien dat Longin veel vroeger op het gas ging dan Goossens, Kuismanen en Palttala.
|
De start van de 24 Uren was geen alleenstaand feit; en je moet niet zozeer met het vingertje naar GLPK wijzen, maar eerder naar de wedstrijdleiding.
In de Belcar-races rijdt het startveld haast nooit in een mooie formatie naar de startlijn. De heren en dames piloten zijn meestal al aan het racen vanaf de Jacky Ickxbocht (in Zolder) of vanaf de Source (in Francorchamps). Het is aan de koersdirectie om in te grijpen (door een 'stop and go' of een nieuwe formatieronde). Maar dat gebeurt dus nooit in de Belcar. En zo is die startprocedure, die voor het publiek toch een van de mooiste en spannendste momenten van de race is, in de Belcar helemaal verwaterd. Vorig jaar werd de 24 Uren van Francorchamps onmiddellijk geneutraliseerd omdat een van de Ferrari's bij de start iets te vlug op het gas was gegaan. Bij Amerikaanse races gebeurt het regelmatig dat er een bijkomende opwarmronde wordt gereden omdat de formatie niet goed is. Waarom kan dat niet in de Belcar? Na enkele keren zullen de piloten het wel begrepen hebben en zich meer gedisciplineerd gedragen tijdens de startprocedure. |
Het kan ook anders ...
Ik heb nooit zo'n strakke formatie gezien als de vliegende start van de Trofeo Maserati tijdens de Spa Ferrari Days. Alle wagens plakten gewoon tegen elkaar. Ik was zo verbaasd dat ik zelfs vergat een foto te nemen ! |
Quote:
Nu weet ik niet meer of er op Francorchamps groene lichten aangaan, maar meestal is de wedstrijd van start bij het uitgaan van de rode lichten. Trouwens, er worden hier allerlei insinuaties gemaakt maar ik kan nergens de lichten zien op dat stukje film. Achten jullie het dan onmogelijk dat Longin correct gestart is en gewoonweg een betere reactie had ? Ik probeer hem of GLPK hiermee zeker niet te verdedigen hé, dat is mijn job niet ;) maar volgens mij mispeuterd hij daar niks. |
Mag ik een wellicht botte opmerking maken? Het filmpje bewijst helemaal niets Waarom niet? Ik zie geen enkele witte startlijn op het filmpje! Dus of de situatie op de startlijn zo was als op het filmpje is nog maar de vraag. Tussen de plek van het filmpje en de startlijn liggen nog heel wat meters asfalt.
Zoals gesteld, de wedstrijd gaat van start als de lichten uitgaan. Het is dus goed mogelijk dat een nummer twee of drie eerder over de startlijn gaat als de pole-sitter. Dus mocht de GLPK Viper eerder over de streep zijn gegaan dan de SRT Corvette, dan nog is er helemaal niets aan de hand. Een opmerking in deze thread verdiend wel enige aandacht om nader te bestuderen, deze opemerking is terug te vinden in punt 128 van het sportief reglement: Quote:
Of in Spa hierop wordt gelet? Gevoelsmatig zeg ik nee;) Daar letten ze meer op de honden die op post staan :rolleyes: :D Voor Belcar 2005, beetje meer discipline op dit punt zou geen kwaad kunnen. Gewoon de start een paar keer afbreken, na twee wedstrijdjes snappen ze het wel. Ter info, het zou voor sommige niet slecht zijn om eens keer de reglementen door te lezen, dat bespaard de andere lezers een hoop onzin ;) |
All times are GMT +2. The time now is 20:18. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.