De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Endurance (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=33)
-   -   nieuw FIA GT format in 2005 (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=9122)

Raceboy 27-09-2004 21:32

nieuw FIA GT format in 2005
 
SRo heeft onlangs enkele vragen naar teams gestuurd m.b.t. een veranderd formaat van de races in 2005, maar vooral voor 2006). Ik dacht dat het wel is leuk zou zijn om te weten wat de paddockers ervan vinden. want wij zijn toch de fans en degene die geld in het laadje brengen.
  • Wil je 2 uur races als een test volgend jaar?
  • Moet er een 1 lap superpole format komen, waarin alle wagens deelnemen?
  • Wil je een tweede race overzee of een 8ste in Europa?
  • Als het een meer wereldkampienschap wordt, moet er dan een europese titel komen?
  • Ben je gelukkig met het feit dat de touringcars en de GT's op hetzelfde weekend rijden?

    laat de discussie maar komen.

TYRI F1 27-09-2004 21:45

ik zou het zelf graag europees houden. GT racen is niet al te populair en denk zelf dat, als het goed verpakt is in een programma, het nog wel aantrekkelijk is. Dus niet overzee en dus europees.
Touringcars en GT kunnen prima op het zelfde circuit rijden. Wel moet men uitkijken dat sommige circuits meer GT of juist TouringCar circuits zijn zoals oscherleben. Te bochtig en krap voor GT's. Dat is wel een nadeel. Maar een goed gevuld programma is aantrekkelijker dan 1 top race en 3 mindere races.

Stefan 27-09-2004 21:56

waarom een goed lopend concept veranderen?

Ik vind het allemaal wel oke zoals het nu gaat

The Interceptor 28-09-2004 00:06

Ik zou er ook niet teveel aan veranderen, en zeker geen superpole voor FIA GT hoor. Daar zouden ze nogal wat regels voor moeten maken ook: wie gaat die one lap rijden? erna nog bijtanken/banden wisselen? ....
En wat mij betreft houden ze de tourwagens ook beter hetzelfde weekend.

Autofan 28-09-2004 09:19

Ik zou het zo laten zoals het nu is. Alleen die één motorregel per weekend vind ik niet zo'n goed idee, is het dan zo kostenbesparend? En zeker geen SuperPole, dat hoort bij de DTM.

Integra 28-09-2004 17:15

Quote:

Originally posted by TYRI F1
Touringcars en GT kunnen prima op het zelfde circuit rijden. Wel moet men uitkijken dat sommige circuits meer GT of juist TouringCar circuits zijn zoals oscherleben. Te bochtig en krap voor GT's. Dat is wel een nadeel. Maar een goed gevuld programma is aantrekkelijker dan 1 top race en 3 mindere races.
Bwah, wedstrijden zoals Oschersleben maken het toch wat anders en daarom niet minder plezierig. (voor de piloten is dit een ander verhaal)

Raceboy 24-10-2004 11:42

2 uurs races gaan niet door. Alle races (behalve spa) duren 3 uur of 500Km.

Raceboy 18-12-2004 13:52

Komen er nu toch kortere GT races in 2006? Het plan is om de tweede WTCC koers van 50 naar 75 km te brengen. Dat kost natuurlijk wat meer tijd en waarschijnlijk zou die er bij de GT afgaan. E.e.a volgens de extra dikke autosport.

Raceboy 02-08-2005 20:52

en ze komen er niet. Ratel heeft zijn verstand teruggevonden:

Quote:

"We cannot agree to this. A two-hour race would open up the event to sprint car, which is against the spirit of endurance racing.

Benny_B 02-08-2005 21:30

Superpole
 
Quote:

Originally Posted by The Interceptor
Ik zou er ook niet teveel aan veranderen, en zeker geen superpole voor FIA GT hoor. Daar zouden ze nogal wat regels voor moeten maken ook: wie gaat die one lap rijden? erna nog bijtanken/banden wisselen? ....
En wat mij betreft houden ze de tourwagens ook beter hetzelfde weekend.

Ik dacht dat er tot 2003 er wel een Superpole systeem bestond in de FIA GT, de eerste 6 van elke klasse mochten hier dan aan meedoen.
Persoonlijk vind ik het hele Superpole idee maar niks, Endurance is niet One-Lap :crazy:

Voor de rest moet er niet teveel veranderd worden aan het concept...
:Offtopic: Misschien idee voor de toekomst : Laat de GT van de LMES samenrijden tijdens de 24 uren van Spa, om zo meer deelnemers te krijgen. Samenrijden, maar voor apart kampioenschap dus winnaar FIA GT, winnaar GT LMES en overal winnaar!!!

Mark 02-08-2005 21:54

Quote:

Originally Posted by raceboy
en ze komen er niet. Ratel heeft zijn verstand teruggevonden:

Dat er sprake was van een split tussen FIA GT en WTCC was wellicht al in mei van dit jaar te voorzien geweest.

Quote:

Ratel is weer bezig met zijn plannen voor het FIA GT, ik volg niet meer..........welke kant gaan we nu uit? Ik volg niet meer, zal het stukje uit de Autosport van 05-05-05 even samenvatten.

Behalve de bestaande GT1 en GT2 (het voormalige N-GT) wil hij de GT3 klasse in het leven roepen. Omdat de GT2 klasse zacht gezegd op zijn gat ligt is Ratel op zoek naar nieuwe wagens. Welke wagens komen in aanmerking voor de GT3 klasse ("standaard fabriekswagens")? O.a de Maserati Trofeo Light, Chrysler Viper Competition Coupé (zoals die van USCarworld Racing). Een iets minder dure klasse, wellicht dat de Privateers uit het N-GT daarmee weer terugkeren, die zijn vertrokken richting LMES en nationale kampioenschappen.

Wat gaat er dan gebeuren met de G2 klasse van dit jaar? Nu al een mislukking??

Uiteraard heeft Ratel een dubbele agenda. Het "masterplan" van Ratel voorziet een WK voor GT1 wagens (waar hebben dat al eens eerder gezien? :rolleyes: ) en een EK voor GT2 en GT3 wagens. De races voor het WK GT1 zouden in Europa op dezelfde weekends en circuits rijden als het EK GT2 + GT3. Tijdens de 24 uur van Spa zouden grids van het WK en EK gezamelijk van start gaan.

De races voor het WK GT1 zouden qua format ook veranderen. Als jezover moet reizen, bijvoorbeeld Japan of Australie dan doe je dat niet voor een sprintwedstrijdje van 500 KM. Nee, Ratel voelt wel iets voor een 1000 KM of een 4-uurs race.

Het WK zou van start gaan als hij vier "fabrikanten" kan vinden die ieder 4 tot 5 wagens gaan inzetten. Grids van 16 tot 20 wagens voor een 1000 KM race........dat zal leuk zijn voor de toeschouwers :rolleyes: Wat verstaat hij onder "fabrikanten"? Zoiets als Maserati op dit moment doet qua ondersteuning van JMB en Vitaphone Bartels. Dacht dat "fabrikanten" verboden waren in FIA GT 2005...............

http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=10587

FIRE 02-08-2005 22:33

Quote:

Originally Posted by Benny_B
Ik dacht dat er tot 2003 er wel een Superpole systeem bestond in de FIA GT, de eerste 6 van elke klasse mochten hier dan aan meedoen.
Persoonlijk vind ik het hele Superpole idee maar niks, Endurance is niet One-Lap :crazy:

Een superpole is bij een endurance race inderdaad belachelijk. Het lijkt me wel leuk om bij het WTCC een superpole te hebben ala DTM.


Quote:

Originally Posted by Benny_B
Voor de rest moet er niet teveel veranderd worden aan het concept...
:Offtopic: Misschien idee voor de toekomst : Laat de GT van de LMES samenrijden tijdens de 24 uren van Spa, om zo meer deelnemers te krijgen. Samenrijden, maar voor apart kampioenschap dus winnaar FIA GT, winnaar GT LMES en overal winnaar!!!

Ik denk dat men de potentiele deelnemers meer moet halen uit nationale kampioenschappen (Belcar, Franse/Spaanse GT).

vince 05-08-2005 15:01

Of misschien een race samen met de jgtc is ook wel vet

Raceboy 05-08-2005 17:30

Quote:

Originally Posted by vince
Of misschien een race samen met de jgtc is ook wel vet

wordt moeilijk aangezien dat een hoopke buizen zijn ipv wagens.

A.J. 05-08-2005 18:31

Quote:

Originally Posted by raceboy
wordt moeilijk aangezien dat een hoopke buizen zijn ipv wagens.

een Oreca viper is gestript ook een hoopke buizen

Benny_B 05-08-2005 18:44

Ik denk dat de Super GT (of JGTC) wagens eerder als rijdende chicanes zullen beschouwd worden dan echte concurrenten??? Zijn die auto's niet veel trager dan onze pure GT's ???

Hoe zit het eigenlijk met de GT3 klasse, waar er sprake van was??? Een klasse speciaal voor Cupwagens. Zou aanvulling van het veld betekenen, Porsche 997, AM DBRS9, Mosler, Masarati,...

FIRE 05-08-2005 20:14

Quote:

Originally Posted by Benny_B
Ik denk dat de Super GT (of JGTC) wagens eerder als rijdende chicanes zullen beschouwd worden dan echte concurrenten??? Zijn die auto's niet veel trager dan onze pure GT's ???

JGTC wagens zijn sneller dan GT1.

Integra 05-08-2005 22:31

Waarom toch altijd die vergelijking Super GT (former JGTC) <=> FIA GT.
Dat is een belachelijke vergelijking vind ik. Super GT's zijn sneller omdat de reglementen anders zijn. Kan goed zijn dat ze onder dezelfde reglementen allemaal bij elkaar hangen ...

Bramzel 06-08-2005 01:35

Quote:

Originally Posted by Integra
Waarom toch altijd die vergelijking Super GT (former JGTC) <=> FIA GT.
Dat is een belachelijke vergelijking vind ik. Super GT's zijn sneller omdat de reglementen anders zijn. Kan goed zijn dat ze onder dezelfde reglementen allemaal bij elkaar hangen ...

Omdat ze die reglementen gelijk willen gaan trekken en Ratel betrekkingen heeft met het oosten om ook daadwerkelijk samen te gaan racen in de toekomst.

Integra 06-08-2005 10:49

Quote:

Originally Posted by Bramzel
Omdat ze die reglementen gelijk willen gaan trekken en Ratel betrekkingen heeft met het oosten om ook daadwerkelijk samen te gaan racen in de toekomst.

jaja, weet ik, maar het heeft toch geen zin om deze auto's nu te vergelijken.

Bramzel 06-08-2005 13:04

Klopt (DTM zou een betere vergelijking zijn), maar gezien die link blijft het toch gebeuren.

Gèrre 07-08-2005 21:08

Ik vind dat er niets moet veranderen, de races zijn nu aangenaam om naar te kijken.

Autofan 08-08-2005 10:32

Quote:

Originally Posted by Gèrre
Ik vind dat er niets moet veranderen, de races zijn nu aangenaam om naar te kijken.

Dat zeg je zeker vanwege de dominantie van de Maserati in de 24 Uren.

Mark 08-08-2005 12:33

Zo veranderlijk als het weer is, zo veranderlijk is ook de visie van Ratel m.b.t. het FIA GT. Omdat het FIA GT zich niet wil plooien naar de wensen van Eurosport gaan FIA GT en WTCC ieder hun eigen weg.............alleen gaat FIA GT 3 verschillende wegen bewandelen !!!!! Ratel, heb je soms een pilletje nodig?

In de Autosport van 04-08-05 staat het als volgt beschreven:
* We krijgen volgens de plannen 1 rondtrekkend FIA GT1 circus. 5 races in Europa en 5 ergens anders in de wereld. Aantal wagens geschat op 25 stuks.....aangevuld met lokale GT1's.

* Daarnaast krijgen we een Pro-Am FIA GT2 veld. 10 races in Europa waarvan 5 samen met de GT1's. De terugval van de huidige GT2's is volgens de Ratel veroozaakt door (fabrieks)teams zoals Freisinger en Gruppe M.

* Tevens gaat men werk maken van de GT3 klasse. GT3-Cups, 360 Modena's en AM DBRS 9 zijn de beoogde wagens voor deze klasse. De FIA gaat er streng op toezien dat de performance van de verschillende wagens gelijk is.....
Waar en hoe de GT3's zullen meerijden is nog niet bekend. Samen met de GT2's? Of tijdens dezelfde weekends maar met gescheiden races.....???????

gwyllion 08-08-2005 13:26

Quote:

Originally Posted by Mark
* Tevens gaat men werk maken van de GT3 klasse. GT3-Cups, 360 Modena's en AM DBRS 9 zijn de beoogde wagens voor deze klasse. De FIA gaat er streng op toezien dat de performance van de verschillende wagens gelijk is.....

Reiter zou wel eens een Lamborghini Gallardo GT3 kunnen ontwikkelen naar het schijnt.

bron: italiaspeed.com (die zich baseren op Autosport)

JPMontoya 08-08-2005 13:57

Quote:

Originally Posted by Mark
Zo veranderlijk als het weer is, zo veranderlijk is ook de visie van Ratel m.b.t. het FIA GT. Omdat het FIA GT zich niet wil plooien naar de wensen van Eurosport gaan FIA GT en WTCC ieder hun eigen weg.............alleen gaat FIA GT 3 verschillende wegen bewandelen !!!!! Ratel, heb je soms een pilletje nodig?

In de Autosport van 04-08-05 staat het als volgt beschreven:
* We krijgen volgens de plannen 1 rondtrekkend FIA GT1 circus. 5 races in Europa en 5 ergens anders in de wereld. Aantal wagens geschat op 25 stuks.....aangevuld met lokale GT1's.

* Daarnaast krijgen we een Pro-Am FIA GT2 veld. 10 races in Europa waarvan 5 samen met de GT1's. De terugval van de huidige GT2's is volgens de Ratel veroozaakt door (fabrieks)teams zoals Freisinger en Gruppe M.

* Tevens gaat men werk maken van de GT3 klasse. GT3-Cups, 360 Modena's en AM DBRS 9 zijn de beoogde wagens voor deze klasse. De FIA gaat er streng op toezien dat de performance van de verschillende wagens gelijk is.....
Waar en hoe de GT3's zullen meerijden is nog niet bekend. Samen met de GT2's? Of tijdens dezelfde weekends maar met gescheiden races.....???????

Ik was op de persconferentie van Ratel is Spa en heb via mail de powerpoint presentatie gekregen. Wie er geintreseerd is om deze eens te bekijken PM

FIRE 08-08-2005 14:34

Quote:

Originally Posted by gwyllion
Reiter zou wel eens een Lamborghini Gallardo GT3 kunnen ontwikkelen naar het schijnt.

bron: italiaspeed.com (die zich baseren op Autosport)

Ze kunnen beter eerst zorgen dat de GT1 competatief en betrouwbaar is (geld trouwens ook voor Spyker ;))

Mark 08-08-2005 17:57

Quote:

Originally Posted by gwyllion
Reiter zou wel eens een Lamborghini Gallardo GT3 kunnen ontwikkelen naar het schijnt.

bron: italiaspeed.com (die zich baseren op Autosport)

Klopt, staat boven het stukje van de FIA GT. Reiter heeft de opdracht gekregen van een klant om een GT3 Gallardo te ontwikkelen. De klant wil hem gaan inzetten in de Langstrecken Pokal op de Nürburgring. Daarnaast wil Reiter deel uitmaken van het FIA GT3 kampioenschap in 2006.

Ze hebben overigens nog een Murc R-Gt verkocht aan de Duitser Bernhard Muller (wie kent hem niet ;) ). De eerste sinds vorig seizoen. Naar het schijnt heeft Reiter ooit een order gekregen van Lamborghini (Audi) om er 12 te bouwen. Met deze erbij, op hoeveel stuks zitten we dan? 8? 9?

gwyllion 08-08-2005 18:05

2 x DAMS
2 x Krohn-Barbour
1 x Amprex
1 x JLOC (Japanese Lamborghini Owners Club) -> ik vermoed dat de 2de JLOC wagen in LMES Monza van Reiter zelf was
2(?) x Reiter (testwagens)

Zouden DAMS en Krohn-Barbour terug genomen zijn door Reiter?


Eigenlijk is Reiter Engineering maar een bende amateurs in vergelijking met Prodrive. Wel spijtig want de wagen heeft het potentieel om snel te zijn en de looks :(

Bramzel 08-08-2005 21:12

Quote:

Originally Posted by gwyllion
Eigenlijk is Reiter Engineering maar een bende amateurs in vergelijking met Prodrive. Wel spijtig want de wagen heeft het potentieel om snel te zijn en de looks :(

Hier ben ik het absoluut niet mee eens, geef Reiter het budget waar Prodrive mee kan werken en ze zetten (bijna) net zo'n prestatie neer. Natuurlijk is Prodrive iets beter als Reiter, maar wat Reiter met die Murc gedaan heeft vind ik ondanks alle tegenslagen toch best netjes. Ze hebben nooit de volledige steun van Audi/Lamborghini gehad, en nooit ook maar een fractie van de budgetten gehad waarmee Prodrive zijn wagens ontwikkeld. Verder heeft Reiter dit hele seizoen al uit eigen zak betaald, en blijven ze vooruitgang boeken. Dus Prodrive beter? Zeker. Reiter amateurs? No way.

PS: JLOC heeft 2 Murcs; voor zover ik weet waren beide wagens in Monza van Reiter, en bleven de officiele JLOC's thuis. JLOC heeft er een in GT500 en een in GT300 als ik me niet vergis.

Integra 08-08-2005 22:27

Quote:

Originally Posted by Bramzel
Hier ben ik het absoluut niet mee eens, geef Reiter het budget waar Prodrive mee kan werken en ze zetten (bijna) net zo'n prestatie neer. Natuurlijk is Prodrive iets beter als Reiter, maar wat Reiter met die Murc gedaan heeft vind ik ondanks alle tegenslagen toch best netjes. Ze hebben nooit de volledige steun van Audi/Lamborghini gehad, en nooit ook maar een fractie van de budgetten gehad waarmee Prodrive zijn wagens ontwikkeld. Verder heeft Reiter dit hele seizoen al uit eigen zak betaald, en blijven ze vooruitgang boeken. Dus Prodrive beter? Zeker. Reiter amateurs? No way.

Agree. :)
Ergens vind ik het ook wel spijtig dat Oreca geen nieuwe Vipers bouwt. (of andere GT's die competitief rijden voor een beperkt bedrag)

Mark 08-08-2005 23:21

Quote:

Originally Posted by Mark
* Tevens gaat men werk maken van de GT3 klasse. GT3-Cups, 360 Modena's en AM DBRS 9 zijn de beoogde wagens voor deze klasse. De FIA gaat er streng op toezien dat de performance van de verschillende wagens gelijk is.....

Dat gaat dus kopie worden van de Grand-Am Cup Series / SCCA Speed World Challenge gezien de wagens/fabrikanten die ze voor ogen hebben. :applaus:

Dus toch een goed idee van Ratel ;)

FIRE 08-08-2005 23:24

Quote:

Originally Posted by Mark
Zo veranderlijk als het weer is, zo veranderlijk is ook de visie van Ratel m.b.t. het FIA GT. Omdat het FIA GT zich niet wil plooien naar de wensen van Eurosport gaan FIA GT en WTCC ieder hun eigen weg.............alleen gaat FIA GT 3 verschillende wegen bewandelen !!!!! Ratel, heb je soms een pilletje nodig?

In de Autosport van 04-08-05 staat het als volgt beschreven:
* We krijgen volgens de plannen 1 rondtrekkend FIA GT1 circus. 5 races in Europa en 5 ergens anders in de wereld. Aantal wagens geschat op 25 stuks.....aangevuld met lokale GT1's.

* Daarnaast krijgen we een Pro-Am FIA GT2 veld. 10 races in Europa waarvan 5 samen met de GT1's. De terugval van de huidige GT2's is volgens de Ratel veroozaakt door (fabrieks)teams zoals Freisinger en Gruppe M.

* Tevens gaat men werk maken van de GT3 klasse. GT3-Cups, 360 Modena's en AM DBRS 9 zijn de beoogde wagens voor deze klasse. De FIA gaat er streng op toezien dat de performance van de verschillende wagens gelijk is.....
Waar en hoe de GT3's zullen meerijden is nog niet bekend. Samen met de GT2's? Of tijdens dezelfde weekends maar met gescheiden races.....???????

Het wordt er niet overzichtelijker op...

Bramzel 09-08-2005 02:20

Quote:

Originally Posted by Mark
Dat gaat dus kopie worden van de Grand-Am Cup Series / SCCA Speed World Challenge gezien de wagens/fabrikanten die ze voor ogen hebben. :applaus:

Dus toch een goed idee van Ratel ;)

Of dichter bij huis; het britse GT. Low-tech wagens -> close fighting :)

wedebe 09-08-2005 09:03

25 GT1 auto's,
15-20 GT2 auto's (heb je toch minimaal nodig voor een leuke race)
en nog aantal GT3 auto's

Waar moet dit allemaal vandaan komen. Als er zoveel potentiele teams te vinden zijn, waarom doen die nu niet mee aan het FIA GT?

Integra 09-08-2005 09:10

Quote:

Originally Posted by wedebe
25 GT1 auto's,
15-20 GT2 auto's (heb je toch minimaal nodig voor een leuke race)
en nog aantal GT3 auto's

Waar moet dit allemaal vandaan komen. Als er zoveel potentiele teams te vinden zijn, waarom doen die nu niet mee aan het FIA GT?

Omdat veel van die teams ofwel naar LMES zijn verhuisd of omdat GT racen heden ten dage duuuuurr is.

Raceboy 09-08-2005 10:53

Quote:

Originally Posted by Bramzel
Of dichter bij huis; het britse GT. Low-tech wagens -> close fighting :)

zo close is dat toch niet. ecurie ecosse neemt altijd 30 sec voorsprong aan de finish.

Bramzel 09-08-2005 12:02

Quote:

Originally Posted by raceboy
zo close is dat toch niet. ecurie ecosse neemt altijd 30 sec voorsprong aan de finish.

Ik bedoelde de GT3 klasse, niet de GT2. In die GT3 klasse zijn er vrijwel altijd close gevechten, GT3's, 360's, Marcos Mantissen, Lotus Elises, Morgans etc. En dan ook nog af en toe leuke projecten als die Vauxhal VX220 (Opel Speedster) en de Noble van Rollcentre. Ik denk dat die GT3 klasse in GB een succes te noemen valt.

Raceboy 18-08-2005 20:25

staat iets raars in het FIA GT reglement :

Quote:

The following articles complete the sporting
regulations applicable to all the events in the
Championship. They contain specific conditions
applicable to the 2-Hour races. These conditions
may constitute modifications to the sporting
regulations, in which case the application of the
present conditions shall take precedence.
welke 2 hour races?

Quote:

DRIVING
B50. The minimum continuous driving time per
driver is thirty-five minutes.
Two mandatory pit stops with an obligatory change
of driver at each of these two pit stops.
pfff wat zijn ze ervan aan het maken :s

Integra 18-08-2005 21:14

Quote:

Originally Posted by raceboy
pfff wat zijn ze ervan aan het maken :s

Inderdaad, belachelijk. :s


All times are GMT +2. The time now is 18:52.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.