De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Technisch hoekje (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=39)
-   -   Bmw V10 (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=9228)

Scapa 11-10-2004 12:35

Bmw V10
 
De nieuwste generatie van de M5 wordt voor het eerst uitgerust met een V10 (5 liter). Deze produceert 507pk (373kW) bij 7750 rpm en 520Nm bij 6100 rpm. Verder wordt deze motor gekoppeld aan een SMG zevenbak :eek: Zoals steeds is de snelheid begrensd op 250 km/u, zonder deze begrensing trekt ie door tot 330 km/u... Gemaakt om te racen (op circuit) dus :D

http://www.germancarfans.com/news/20...623.001.1L.jpg

http://www.depaddock.eu/scapa/2266_19lo.jpg

Interessant artikel: http://www.autospeed.com/cms/A_2266/article.html

gwyllion 11-10-2004 16:36

Ik vind de motor uit van Ferrari 430 toch wel een stuk straffer: 490 pk en 465 Nm uit 4.3 liter. Dat is een pakje meer vermogen per cilinderinhoud.

Integra 11-10-2004 17:43

Quote:

Originally posted by gwyllion
Ik vind de motor uit van Ferrari 430 toch wel een stuk straffer: 490 pk en 465 Nm uit 4.3 liter. Dat is een pakje meer vermogen per cilinderinhoud.
pk's zijn niet alles. ;)

gwyllion 11-10-2004 22:27

Quote:

Originally posted by Integra
pk's zijn niet alles. ;)
De V8 uit de 430 haalt zijn maximaal vermogen bij 8500 rpm. De BMW motor houdt "al" op bij 8000 rpm :D

Lemans 12-10-2004 00:34

Voor mij is de echte maatstaf qua niveau van een motor, het koppel per liter
104 Nm per liter voor de BMW,
108 Nm per liter voor de Ferrari,

enkele andere voorbeelden:
Golf GTI (1988) 86 Nm per liter
Yamaha R6 115 Nm per liter
BMW M3 (2004) 114 Nm per liter
Gemiddelde F1 125 Nm per liter

Reken maar eens uit voor uw eigen favoriet,
koppel / toerental x 1000.
Wie scoort het hoogst ??

Lemans 12-10-2004 01:20

Nog eventjes nagekeken,

Honda S2000 104 Nm per liter

Scapa 12-10-2004 01:22

Quote:

Originally posted by Lemans
Nog eventjes nagekeken,

Honda S2000 104 Nm per liter

Das mijn persoonlijke favoriet. 120 pk/l en gaan tot 9000 rpm. Brrrrrrrrrrr :)

pipo 12-10-2004 08:04

Porsche GT2, 178Nm per liter, 134PK per liter

gwyllion 12-10-2004 08:46

Quote:

Originally posted by pipo
Porsche GT2, 178Nm per liter, 134PK per liter
Dat is vals spelen (drukvulling). Dan moet je de cilinderinhoud met een bepaalde factor vermenigvuldigen.

gwyllion 12-10-2004 08:49

Quote:

Originally posted by Lemans
Voor mij is de echte maatstaf qua niveau van een motor, het koppel per liter
104 Nm per liter voor de BMW,
108 Nm per liter voor de Ferrari

Koppel per liter? Dan komt je automatisch op een diesel terecht :p

In elk geval volgens die maatstaf is de Ferrari V8 opnieuw een beter motor.

Nu nog het gewicht van beide motoren vergelijken :D

laurent 12-10-2004 12:48

Quote:

Originally posted by gwyllion
Dat is vals spelen (drukvulling). Dan moet je de cilinderinhoud met een bepaalde factor vermenigvuldigen.
1.7 zeker?

Lemans 12-10-2004 12:50

Hela mannen, drukvulling telt hier niet he !!!
Als we enkel het massaproduct laten meetellen is de koploper op dit moment is nog steeds de R6 van Yamaha bij de motoren en de M3 bij de auto's.
Wie doet beter?

gwyllion 12-10-2004 14:25

Quote:

Originally posted by laurent
1.7 zeker?
Hangt van turbo boost af :) Sommige sprint wagens gebruiken race turbos en soms zelfs turbos van lichte vrachtwagens (Iveco turbo op een Audi S2 levert bv. meer dan 500 pk uit 2.2 liter).

gwyllion 12-10-2004 14:31

Quote:

Originally posted by Lemans
Hela mannen, drukvulling telt hier niet he !!!
Als we enkel het massaproduct laten meetellen is de koploper op dit moment is nog steeds de R6 van Yamaha bij de motoren en de M3 bij de auto's.
Wie doet beter?

De BMW M3? Honda S2000 over het hoofd gezien zeker: 240 pk uit 2 liter, dus 120 pk/liter. Of gaat het weer over koppel? :D

pascual 12-10-2004 19:19

Quote:

Originally posted by gwyllion
De BMW M3? Honda S2000 over het hoofd gezien zeker: 240 pk uit 2 liter, dus 120 pk/liter. Of gaat het weer over koppel? :D
T'is niet voor niets dat de Honda S2000 zijn motor al zeker 3 jaar of meer de motor van het jaar is. Dus niemand doet beter voor het moment (zeker als je weet dat zo'n motor van een Honda makkelijk veel km's kan halen).

gwyllion 12-10-2004 22:37

Quote:

Originally posted by pascual
T'is niet voor niets dat de Honda S2000 zijn motor al zeker 3 jaar of meer de motor van het jaar is. Dus niemand doet beter voor het moment (zeker als je weet dat zo'n motor van een Honda makkelijk veel km's kan halen).
Het ligt ook wel wat aan het feit dat het een 4 cilinder is. Meer cilinders (6 (BMW M3), 8 (Ferrari 430), 10 (BMW M5) en 12 (Ferrari Enzo) betekent meer bewegende onderdelen en zwaardere krukas => minder eenvoudig om extreem in de toeren te jagen en dus minder vermogen per liter mogelijk.

Lemans 12-10-2004 23:17

Het vermogen in de toeren gaan zoeken kan elke flinke tuner.
Een hoog koppel per liter ontwikkelen is een totaal ander verhaal, als je dit kombineert met een hoog toerental krijg je andere wonderen ( Yamaha R6 : 191 pk per liter !!! )

gti-r 13-10-2004 00:29

ik probeer u te volgen met mijn sunny van 220pk :(
kwestie van wat aan te zuigen he, ge kent mij he dat kan ik goed
vroemmmmmmm

gti-r 13-10-2004 00:30

die was voor Pascual

gwyllion 02-11-2004 19:18

Quote:

Originally posted by Lemans
Voor mij is de echte maatstaf qua niveau van een motor, het koppel per liter
104 Nm per liter voor de BMW,
108 Nm per liter voor de Ferrari,

enkele andere voorbeelden:
Golf GTI (1988) 86 Nm per liter
Yamaha R6 115 Nm per liter
BMW M3 (2004) 114 Nm per liter
Gemiddelde F1 125 Nm per liter

Reken maar eens uit voor uw eigen favoriet,
koppel / toerental x 1000.
Wie scoort het hoogst ??

Een zeer geschifte motor: http://www.rst-v8.com/

Deze 2 liter V8 haalt een maximum koppel van 258 Nm en een vermogen van 340 pk :crazy: Begrensd op 12500 rpm in race spec (en springt pas uit elkaar bij 15000 rpm).

Deze motor in een Caterham is pure waanzin: http://www.evansm.plus.com/v8/andy-run-3.wmv
Ze zijn hem ook in een Elise aan het lepelen.

Netforce_1 05-11-2004 21:42

De nieuwe V10 M5 rijdt reeds rondjes op de "Ring" als taxi. :gas:
Zie eerste 6 pics op http://www.creativephotoart.nl/Ring_31-10/index.htm

Lemans 08-11-2004 00:48

Die motor zit dus aan 128 Nm per liter, op het niveau van de iets betere F1 !!!! Deze V8 is overduidelijk een pareltje.

Jo Smets 09-11-2004 15:19

Wat denken jullie hier van ???

En dat voor in een mini-tje...

Our all steel race engine is a much proven race engine, taking many different championship wins world-wide over the past years. This engine unit comes in different displacement's to suit the championship you are competing in. Power output range from 135 BHP for the 1290 cc to 152 BHP for the 1460 cc with reliability records to match the power!!

The Specification.

Full roller rockers
ARP head set
Ultimate race 37-31 cylinder head
Forged pistons
Superlight "H" section steel con-rods
EN40B steel crankshaft
All steel main caps with 4 bolt centre cap
Steel ultra light flywheel and race AP clutch
Steel billet race camshaft
Steel vernier duplex set
Lightweight follower set
H/C oil and water pumps
Harmonic balancer pulley
Race distributor
Electronic ignition
Engine components meticulously prepared, balanced, cleaned and assembled. Dyno run-in and power tested on our Super flow dyno

prijs ligt rond de 7400 pond.

Hier kan nog een serieuse inspuiting en een computergestuurde ontsteking op. komt er nog wat PK bij ;)

Meer info op www.swiftune.co.uk bij All Steel race engine.

Race-groeten,
Jo Smets


All times are GMT +2. The time now is 21:51.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.