De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Autosport algemeen (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=6)
-   -   Mini challenge (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=9247)

pascual 13-10-2004 17:46

Mini challenge
 
Maxime Soulet beseft heel goed wat er op het spel staat voor zijn carrière (hij zou dit weekend twee titels kunnen pakken, in de MINI en de Formule Renault 1600), maar ook voor concessiehouder Jean-Michel Martin en zijn partner Inno. Hij heeft zich goed voorbereid op de afspraak, met nog een privé-testsessie afgelopen donderdag in Zolder.

« Die test was heel vruchtbaar, » verklaart de piloot uit Waver. « We hebben eindelijk gevonden waarom het niet altijd even goed ging sinds het begin van het seizoen. Onze kleine afstellingproblemen zijn opgelost. Ik denk dat we het kleine trucje gevonden hebben waar Ugeux, Bouvy en de anderen reeds enige tijd van profiteren. Er kan wel eens een verrassing uit de bus komen tijdens de kwalificaties. We hebben een korte briefing gehad met Jean-Michel Martin en het staat vast dat ik aan de start kom om te winnen. Tweede of derde worden in het kampioenschap interesseert me niet. Het wordt alles of niets. Ik gooi al mijn mogelijkheden in de strijd. Tot nu toe was ik de kleine, vriendelijke jongen van het peloton. Voortaan ga ik niet meer opzij. »

Gevonden op autosport.be

Wat ze bedoelen met die kleine afstellingproblemen weet ik niet! Wij hebben al alles gedaan, met verschillende piloten en hulp en raad van andere teams, onze Mini blijft achterop (bij de eerste 6a7) en zeggen dat wij dan nog de minst zware Mini hebben. Ik vind het verschil wel heel groot, soms 1 sec. tussen de 1e en de 2e en dan de rest met nog enkele seconden achterstand.

joost 16-10-2004 20:58

Re: Mini challenge
 
Quote:

Originally posted by pascual
Wat ze bedoelen met die kleine afstellingproblemen weet ik niet! Wij hebben al alles gedaan, met verschillende piloten en hulp en raad van andere teams, onze Mini blijft achterop (bij de eerste 6a7) en zeggen dat wij dan nog de minst zware Mini hebben. Ik vind het verschil wel heel groot, soms 1 sec. tussen de 1e en de 2e en dan de rest met nog enkele seconden achterstand.
Ik denk dat de wagen één ding is, de voorbereiding, onderhoud ed een tweede zaak en de piloot een belangrijke derde. En blijkbaar vinden sommige zelfs zéér goede goede piloten niet meteen hun draai in een 'straat'racer als de MINI.
Wij hebben als jong team het geluk te kunnen werken met kleppers als Palttala en Mollekens en hebben tevens al heel wat geïnvesteerd in testdagen en dat werpt vruchten af.
Ik hoop dat het besluit van je thread geen insinuaties in deze of gene richting zijn want dat zou bijzonder jammer zijn,

Joost
JJ Motorsport

Pascal 17-10-2004 22:40

Mini Challenge gaat verder in 2005. Het nieuwe exemplaar "Editie 2005" stond tijdens het weekend van de Masters in de Mini Paddock. Wat juist de wijzigingen zijn, weet ik niet precies. De mini zou volgens insiders dezelfde worden als deze die momenteel in Duitsland worden ingezet. Bovendien zou er een Europese Cup komen.

Insiders kunnen dit misschien bevestigen en wat verder uitleggen...

C U

Baron 17-10-2004 23:14

Quote:

Originally posted by Pascal
Mini Challenge gaat verder in 2005. Het nieuwe exemplaar "Editie 2005" stond tijdens het weekend van de Masters in de Mini Paddock. Wat juist de wijzigingen zijn, weet ik niet precies. C U
Er komt een nieuw aerodynamisch pakket. Zo zal er bv. achteraan een grotere vleugel komen. Ook zullen er wat kleine technische veranderingen zijn.

Pascal 17-10-2004 23:40

Quote:

Originally posted by Baron
Zo zal er bv. achteraan een grotere vleugel komen.
Dat heb ik gezien. Als ik me niet vergis stond deze wagen ook op slicks.

C U

DamonHill 18-10-2004 14:40

Quote:

Originally posted by Pascal
De mini zou volgens insiders dezelfde worden als deze die momenteel in Duitsland worden ingezet.
Dus allemaal Mini's met Italian Job kit ?
Prachtig, tijdens de F1 in Spa reden de Duitse Mini's, en die vond ik qua uiterlijk veel mooier als de Belgische.
Oordeel zelf:

http://users.skynet.be/decomm/Racing/MiniDE1.JPG

http://users.skynet.be/decomm/Racing/MiniDE2.JPG

http://users.skynet.be/decomm/Racing/MiniDE3.JPG

Scapa 18-10-2004 15:10

De kit omvat een echt racestuur, andere deurpanelen en dat vleugeltje. Voor wat betreft de banden waren ze er nog niet helemaal uit dacht ik. Ze zouden de Duitse en Belgische Mini's (één of meerdere dunno) samen willen laten rijden dus dan moeten de banden hetzelfde zijn...

Best dus nog even wachten. Binnen een paar weken weten we meer.

Bart.Vandecavey 18-10-2004 16:21

De Duitse mini-cup staat op Dunlop in België op Pirelli...

Mark 18-10-2004 18:35

Quote:

Originally posted by Scapa
Ze zouden de Duitse en Belgische Mini's (één of meerdere dunno) samen willen laten rijden dus dan moeten de banden hetzelfde zijn...

Pffffffff, who cares op welke banden welke Mini rijdt............zolang Kati Droste maar meedoet :D

Scapa 18-10-2004 18:44

Quote:

Originally posted by Bart.Vandecavey
De Duitse mini-cup staat op Dunlop in België op Pirelli...
Het gaat m dan niet echt over het merk van band maar wel het type (slick ipv aangepast wegband). Er is ook een bak voorzien om gewicht bij te leggen. Eventuele verschillen tussen Pirelli en Dunlop kunnen zo weggewerkt worden.

Ottooke 18-10-2004 19:18

Quote:

Originally posted by Marshal
Pffffffff, who cares op welke banden welke Mini rijdt............zolang Kati Droste maar meedoet :D
You read my mind :D :D

ph.bonneel 19-10-2004 09:02

Er zal tevens een versnellingsbak met kortere verhoudingen gemonteerd worden en een sperdifferentieel. Deze worden getest in Duitsland voor het ogenblik. De motor zou ook een lichte evolutie krijgen tot 210 PK (o.a. met andere injectoren). Indien je mee wil dingen voor de titel zullen er heel wat aanpassingen moeten gebeuren en daar hangt natuurliojk een serieus kostenplaatje aan. De MINI Challenge is al peperduur, het zal er niet op verbeteren. Wat de combinatie met de duitsers betreft, heb ik de indruk dat België zich volledig moet aanpassen aan de duitsers, willen we er samen mee rijden.

BMW Beliën 19-10-2004 19:39

Re: Mini challenge
 
Quote:

Originally posted by pascual
« Die test was heel vruchtbaar, » verklaart de piloot uit Waver. « We hebben eindelijk gevonden waarom het niet altijd even goed ging sinds het begin van het seizoen. Onze kleine afstellingproblemen zijn opgelost. Ik denk dat we het kleine trucje gevonden hebben waar Ugeux, Bouvy en de anderen reeds enige tijd van profiteren. Er kan wel eens een verrassing uit de bus komen tijdens de kwalificaties. We hebben een korte briefing gehad met Jean-Michel Martin en het staat vast dat ik aan de start kom om te winnen. Tweede of derde worden in het kampioenschap interesseert me niet. Het wordt alles of niets. Ik gooi al mijn mogelijkheden in de strijd. Tot nu toe was ik de kleine, vriendelijke jongen van het peloton. Voortaan ga ik niet meer opzij. »

Gevonden op autosport.be

Wat ze bedoelen met die kleine afstellingproblemen weet ik niet! Wij hebben al alles gedaan, met verschillende piloten en hulp en raad van andere teams, onze Mini blijft achterop (bij de eerste 6a7) en zeggen dat wij dan nog de minst zware Mini hebben. Ik vind het verschil wel heel groot, soms 1 sec. tussen de 1e en de 2e en dan de rest met nog enkele seconden achterstand.

Maxime Soulet heeft de afstelling van Ugeux-Chouvel gekregen. Blijkbaar moet dat wel een heel goede zijn.
Dit weekend lagen de kwalificatietijden duidelijk dichter bij elkaar dan het vorige weekend in Francorchamps.
Ook wij stonden altijd te kijken van de grote verschillen in de kwalificaties, terwijl we bijna de beste tijden draaien in de wedstrijd. Het enige verschil dat ik zie is dat de polemannen meestal met nieuwe banden rijden en dat wij maar met 4 nieuwe banden per weekend rijden. Toen ik Jan Horemans in Francorchamps confronteerde met het feit dat Gunther Raus een snellere wedsrtijdronde reed dan Kurt Mollekens, gaf deze spontaan het antwoord dat Kurt de tweede wedstrijd niet op nieuwe banden had gereden. Kurt reed in de kwalificaties 3 seconden sneller dan Gunther. Dat weekend reed Kurt Mollekens met 3 nieuwe sets banden(12stuks dus). Zo wordt de Mini Challenge wel heel erg duur. Maar om mee te doen voor een podiumplaats zal het blijkbaar nodig zijn.

joost 19-10-2004 19:56

Re: Re: Mini challenge
 
Quote:

Originally posted by BMW Beliën
Toen ik Jan Horemans in Francorchamps confronteerde met het feit dat Gunther Raus een snellere wedsrtijdronde reed dan Kurt Mollekens, gaf deze spontaan het antwoord dat Kurt de tweede wedstrijd niet op nieuwe banden had gereden. Kurt reed in de kwalificaties 3 seconden sneller dan Gunther. Dat weekend reed Kurt Mollekens met 3 nieuwe sets banden(12stuks dus). Zo wordt de Mini Challenge wel heel erg duur. Maar om mee te doen voor een podiumplaats zal het blijkbaar nodig zijn.
Mag ik hier toch het één en ander rechtzetten. Wij hebben binnen het team gekozen om met sterke piloten te rijden en zorgen er dan ook voor dat deze toppers in goede omstandigheden kunnen rijden. Wij leggen inderdaad per kwalificatiesessie of wedstrijd vooraan, en niet volledig rondom, nieuwe banden, hetgeen komt op 8 stuks per weekend waarbij we de oude banden kunnen hergebruiken bij circuitdopen, evenementen voor sponsors ed. Wij zijn hierbij trouwens aan niemand verantwoording verschuldigd voor onze planning en zouden het ook op prijs stellen dat de dergelijke zaken niet publiekelijk rondgestrooid worden. Ieder zijn eigen huishouding, zo lijkt het ons.
In Spa hadden we echter een probleem met de banden in de tweede trainingsssessie en zo misten we een paar banden voor de tweede race.
Maar om nu te stellen dat Kurt en markus alleen scoren omdat wij nieuwe banden monteren, lijkt me wat cru. Wij verzorgen alles van a tot z en hopen dan zo hoog mogelijk te scoren.

Sportieve groeten,

JJ Motorsport

BMW Beliën 19-10-2004 19:58

Quote:

Originally posted by Scapa
De kit omvat een echt racestuur, andere deurpanelen en dat vleugeltje. Voor wat betreft de banden waren ze er nog niet helemaal uit dacht ik. Ze zouden de Duitse en Belgische Mini's (één of meerdere dunno) samen willen laten rijden dus dan moeten de banden hetzelfde zijn...
Voor de Belgische wedstrijden zou er gereden gaan worden met de huidige banden en voor de wedstrijden in Europese samenwerking zou er op slicks gereden worden. Deze Europese wedstrijden zouden dan gereden worden in het voorprogramma van de Formule 1. Vroeger met de Renault 5 Turbo was dat altijd een hele belevenis. In de eerste bocht gegarandeerd een autokerkhof met een wagen of 10. En zeker als de Nederlanders gaan meedoen.

Quote:

Originally posted by ph.bonneel
Er zal tevens een versnellingsbak met kortere verhoudingen gemonteerd worden en een sperdifferentieel. Deze worden getest in Duitsland voor het ogenblik. De motor zou ook een lichte evolutie krijgen tot 210 PK (o.a. met andere injectoren). Indien je mee wil dingen voor de titel zullen er heel wat aanpassingen moeten gebeuren en daar hangt natuurlijk een serieus kostenplaatje aan. De MINI Challenge is al peperduur, het zal er niet op verbeteren. Wat de combinatie met de duitsers betreft, heb ik de indruk dat België zich volledig moet aanpassen aan de duitsers, willen we er samen mee rijden.
De nieuwe aanpasingen zouden weer een 5000€ gaan kosten, verleden jaar ook al 5000€, dat maakt als je een tweedehandse Mini Cooper van verleden jaar(2003) wil aanpassen je 10000€ kan neerleggen. dus je raakt die niet meer aan de straatstenen kwijt
5000€ die je alweer minder hebt in je budget van het nieuwe jaar
die je anders wel goed kon gebruiken om aan andere dingen te besteden zoals wedstrijden op het internet of een internetsite.
Ik moet wel zeggen dat slicks beterkoop zijn dan de Pirelli Zero Corsa waar we nu mee rijden.

BMW Beliën 19-10-2004 20:53

Re: Re: Re: Mini challenge
 
Quote:

Originally posted by joost
Mag ik hier toch het één en ander rechtzetten. Wij hebben binnen het team gekozen om met sterke piloten te rijden en zorgen er dan ook voor dat deze toppers in goede omstandigheden kunnen rijden. Wij leggen inderdaad per kwalificatiesessie of wedstrijd vooraan, en niet volledig rondom, nieuwe banden, hetgeen komt op 8 stuks per weekend waarbij we de oude banden kunnen hergebruiken bij circuitdopen, evenementen voor sponsors ed. Wij zijn hierbij trouwens aan niemand verantwoording verschuldigd voor onze planning en zouden het ook op prijs stellen dat de dergelijke zaken niet publiekelijk rondgestrooid worden. Ieder zijn eigen huishouding, zo lijkt het ons.
In Spa hadden we echter een probleem met de banden in de tweede trainingsssessie en zo misten we een paar banden voor de tweede race.
Maar om nu te stellen dat Kurt en markus alleen scoren omdat wij nieuwe banden monteren, lijkt me wat cru. Wij verzorgen alles van a tot z en hopen dan zo hoog mogelijk te scoren.

Sportieve groeten,

JJ Motorsport

Het verschil tussen nieuwe(0 of 1KW of race) en gebruikte banden(meerdere kw of races) is 3 a 4 seconden. Denk jij nu echt dat ik misschien niets afweet van de afstelling van een Mini. Ik loop al jaren rond in de pitlane en heb een zeer goede leermeester gehad(Paul Simons). Als je een amateurpiloot, zoals Gunther, kan laten winnen of in de top5 kan laten rijden tussen met proffesionelen als Bouvy, Mollekens, Palttala, Longin, ea. dan denk ik dat ik wel mag zeggen dat ik een Mini kan afstellen en dat Gunther ook wel aan een stuur kan draaien.
En ik denk dat iedereen wel mag weten waar de verschillen liggen. Trukjes zijn er alleen maar om te foefelen, ik ken ze ook en Michel vindt die wel.
Als je wil meedoen voor de overwinning zal je met nieuwe of bijna nieuwe banden moeten aantreden.
Als je de gebruikte banden van de eerste kw achter legt en voor nieuwe en dat verder trekt naar de races, dan kan je wel ongeveer stellen dat je het ganse weekend met zo goed als vier nieuwe banden rijdt.

Een team met een minder budget en zich niet alle weekends kan permiteren van met nieuwe banden te kunnen rijden komen er niet meer aan te pas. Ik denk dat het tijd wordt dat er een beperking komt van het aantal banden per weekend(max.6stuks) zoals in de Clio Cup.

joost 19-10-2004 23:38

Beste,

het is nimmer mijn bedoeling om (mocht je je bekend maken zou het handig zijn) te beweren dat jij of wie dan ook niet weet hoe een wagen afstellen, dat kan je nergens uit bovenstaand antwoord afleiden. Ik wens dan ook niet dat zulke woorden in mijn mond geled worden.
Ik zeg enkel dat JJ Motorsport bepaalde keuzes maakt en daar is, zo lang het binnen de lijnen van het reglement van de Challenge ligt, niets op tegen.
Bovendien heb ik alle respect voor alle piloten, met 4 toppers maak je namelijk geen kampioenschap. De prestaties van bepaalde gentleman-drivers zijn zeer goed, denk maar aan JC Liard, G Raus en al de anderen die ik vergeet.
Ik vraag alleen dat ieder voor zich een bepaalde weg uitstippelt en dat we niet, noch wij, noch jij, noch anderen, bepaalde zaken insinueren of oordelen over keuzes van andere teams.
Tenslotte is het de organisatie die de reglementen uitstippelt en daar kan je oeverloos over discussiëren, doch mij lijkt het eerder zinvol binnen de uitgezette lijnen te werken en deze te aanvaarden.

in eigen naam,

Joost Custers

pascual 20-10-2004 10:34

Quote:

Originally posted by joost

Tenslotte is het de organisatie die de reglementen uitstippelt en daar kan je oeverloos over discussiëren, doch mij lijkt het eerder zinvol binnen de uitgezette lijnen te werken en deze te aanvaarden.

in eigen naam,

Joost Custers

Wie zal er volgend jaar nog meedoen?? Dit kan duidelijk niet meer verder zo. Het doet mij denken aan de groep "N" vele jaren geleden. Het ging van kwaad naar erger en zelfs zover dat het procar werd, en onbetaalbaar; zie wat er nu nog van is, niets meer.

Wij willen ook een banden beperking en dit samen met vele andere team's, wij horen niets anders binnen de Mini Challenge.
Voor de team's met 2 piloten is het zeker niet te doen, ik denk dat jullie het ook al hebben onder vonden hé.

Toch vraag ik mij af waarom Bert Longin en Françios Verbist niet meer mee kunnen!? Zij vervangen ook altijd hun banden, het zijn ook kleppers van piloten, Bert is zelfs van team veranderd en bij een team met veeeel ervaring en mogelijkheden, ze hebben budget genoeg en testen ook heel veel?????

Ik hoop maar dat er volgend jaar genoeg Mini's zijn, en dat het veld dichter bij elkaar zit.

BMW Beliën 21-10-2004 00:32

Quote:

Originally posted by pascual
Wie zal er volgend jaar nog meedoen?? Dit kan duidelijk niet meer verder zo. Het doet mij denken aan de groep "N" vele jaren geleden. Het ging van kwaad naar erger en zelfs zover dat het procar werd, en onbetaalbaar; zie wat er nu nog van is, niets meer.

Wij willen ook een banden beperking en dit samen met vele andere team's, wij horen niets anders binnen de Mini Challenge.
Voor de team's met 2 piloten is het zeker niet te doen, ik denk dat jullie het ook al hebben onder vonden hé.

Toch vraag ik mij af waarom Bert Longin en Françios Verbist niet meer mee kunnen!? Zij vervangen ook altijd hun banden, het zijn ook kleppers van piloten, Bert is zelfs van team veranderd en bij een team met veeeel ervaring en mogelijkheden, ze hebben budget genoeg en testen ook heel veel?????

Ik hoop maar dat er volgend jaar genoeg Mini's zijn, en dat het veld dichter bij elkaar zit.

Het het natuurlijk een samenhang van faktoren die al dan niet beslissen over winst of verlies. Zo verloren wij, Raus Racing, de wedstrijd door dat het begon te regenen. De regen op zich was zo erg niet want Gunther is een zeer goede regenpiloot. Het was de ventilator van de vooruitverwarming die niet werkte en met heel aangewazemde ruiten en zo goed als geen zicht heeft Gunther de wedstrijd nog uitgereden en beëindigd op de derde plaats. Zo zie je maar dat het kleinste detail kan leiden tot het verlies.
Maar als de winst meer en meer gaat afhangen van de banden en het budget nodig om die banden te kopen dan denk ik dat er ingegrepen moet worden. Iedereen heeft na een jaar racen wel ongeveer de beste afstelling gevonden.

Als je de wagen van Verbiest al eens rondom bekeken hebt dan zie je wel hoe het komt dat hij niet meer kan winnen of mee kan.

Bert is wel van team veranderd, maar niet van mechanieker.
Ten andere, ik heb al lang geen Mini van G&A in de top 5 gezien.
Dus stel ik mij toch wel vragen over de kwaliteiten van de afstelling bij G&A. Je kan wel veel rijden op donderdag of op de testdagen, maar is dat dan testen om een juiste of betere afstelling te vinden? Als je niemand hebt die de auto juist kan prepareren of afstellen, dan kan je nog zoveel rondrijden maar daar zal de wagen niet beter mee worden. Andere zijn vooruitgegaan en Bert is stilblijven staan en stilstaan is achteruit gaan, ook in de Mini Challenge.

pascual 21-10-2004 00:44

Wat is er trouwens tussen Gunther en François gebeurd? Na de laatste race was er duidelijk iets aan de hand met François Verbist, hij was nogal kwaad.

BMW Beliën 21-10-2004 01:11

Quote:

Originally posted by joost
Beste,

het is nimmer mijn bedoeling om (mocht je je bekend maken zou het handig zijn) te beweren dat jij of wie dan ook niet weet hoe een wagen afstellen, dat kan je nergens uit bovenstaand antwoord afleiden. Ik wens dan ook niet dat zulke woorden in mijn mond geled worden.
Ik zeg enkel dat JJ Motorsport bepaalde keuzes maakt en daar is, zo lang het binnen de lijnen van het reglement van de Challenge ligt, niets op tegen.
Bovendien heb ik alle respect voor alle piloten, met 4 toppers maak je namelijk geen kampioenschap. De prestaties van bepaalde gentleman-drivers zijn zeer goed, denk maar aan JC Liard, G Raus en al de anderen die ik vergeet.
Ik vraag alleen dat ieder voor zich een bepaalde weg uitstippelt en dat we niet, noch wij, noch jij, noch anderen, bepaalde zaken insinueren of oordelen over keuzes van andere teams.
Tenslotte is het de organisatie die de reglementen uitstippelt en daar kan je oeverloos over discussiëren, doch mij lijkt het eerder zinvol binnen de uitgezette lijnen te werken en deze te aanvaarden.

in eigen naam,

Joost Custers

Als je deze thread een beetje gevolgd had en goed gelezen had dan wist ja al lang dat is de technische assistentie doe van de Donna Mini N°13 van Gunther Raus. Iemand die met de races in de Mini paddock loopt, weet dat ik aan de Donna Mini Cooper sleutel. Op mijn hemd, t-shirt, blouse en mijn jas staan Motorsport Beliën. In Francorchamps stonden we vlak langs jullie, JJMotorsport, en afgelopen weeekend enkele wagens verder. Dus als je zondag daar was, heb je misschien nog wel met mij gepraat in de Mini-tent of Paddock en dat zal je misschien meer zeggen dan dat ik hier mijn naam ga neerpennen waar je niets of niet veel aan hebt.

Het wordt dan ook al heel moeilijk voor amateurs of zoals jij het noemt gentlman-drivers om de teams met hogere budgetten en proffesionele piloten te volgen of te verslaan. Als deze amateurpiloten er de brui aan geven dan blijven er natuurlijk nog maar een handvol piloten over(zie Clio Cup). Als niet iedereen kans maakt om te rijden met een gelijkwaardig wagen, door een beperking van zijn budget, dan schiet de doelstelling van het Cup racen zijn doel voorbij. En is de Mini Challenge hetzelfde lot beschoren als de Clio Cup. Wie gaat er toch nog meedoen in een Cup waarbij een piloot 50.000€ wordt betaald om de andere piloot aan de titel te helpen?
Of waarin piloten meerijden waarbij op voorhand al van geweten is dat ze het kampioenschap(en de meeste wedstijden) gaan winnen.

Groetjes Willy

BMW Beliën 21-10-2004 01:21

Quote:

Originally posted by pascual
Wat is er trouwens tussen Gunther en François gebeurd? Na de laatste race was er duidelijk iets aan de hand met François Verbist, hij was nogal kwaad.
Francois heeft Gunther aangereden in de chicane en blijkbaar op een heel onfaire manier en zonder al te veel zijn remmen te gebruiken. Verbist is daarvoor bedacht met een tijdstraf van 30" en uiteindelijk pas 10de geworden ipv 3de. De wielafdruk van Francois zijn Mini stond duidelijk in Gunther zijn deur.


All times are GMT +2. The time now is 10:49.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.