![]() |
Supermeetings verdwijnen !!! Belcar en TC samen?
Stof tot nadenken.
Zaterdag Chrono's Belcar & Clio van 09.00 tot 12.00 en 13.00 tot 15.55 Chrono's TC op zaterdag van 16 tot 16.45 Chrono's Sprinters van 17 tot 17.55 Zondag Wedstrijd TC van 9 tot 12.00 Clio Cup van 13.00 tot 13.30 Wedstrijd Historics van 13.45 tot 14.15 Belcar van 15.00 tot 17.05 Clio Cup van 17.20 tot 17.50 Er gaan voor en tegenstanders zijn, maar op deze manier hoef je als team geen 4 dagen op Zolder te zitten. |
Er zouden gesprekken zijn met de PRC Group... Denk niet dat TC dit wil, altijd in een tent ver weg van de boxen staan. ;)
|
Quote:
Hoe dan ook, het is pruimentijd in het Belgische en Nederlands autosportland. Enkele klassen uitgezonderd....zoals Belcar en Dutch Supercar Challenge. Alfa147 cup in Nederland stopt, Belgische Clio's met zeer magere startvelden, Formule Renault 2000 in Nederland die op het punt staat om opgedoekt te worden...... waardoor de kans bestaat dat de FRenault 1600 richting een Benelux kampioenschap gaat worden. We gaan weer een winter tegenmoet met veel onzekerheden ;) |
Er moet iets gebeuren dat staat vast. Alleen geeft niemand van de organisaties graag z'n post op als het komt tot een samensmelting eh. ;)
|
Misschien zou dit voor de TC wel goed kunnen zijn, kwestie geluidsbeperking dan toch... baai baai 95dB :)
|
Quote:
Hoe volk naar Zolder te trekken weten anderen beter dan ikzelf (;)) ik doe daar geen uitspraken meer over. Geloof me, ze zullen op Zolder wel voor de beste oplossing zoeken voor alle partijen. |
Quote:
|
2 keer in een tent staan per jaar is al meer als genoeg. Programma aanvullen met TC of BTCS lijkt me geen oplossing. Wat er nodig is zijn andere topkampioenschappen: DTM, BTCC, LMES, WS,...
|
Quote:
Als je een bepaalde zaak wil verdedigen moet je dat proberen doen met argumenten Scapa. Waarom wel, waarom niet. |
Quote:
|
Quote:
|
Op zich geen slecht idee, Driesco.
Toch enkele opmerkingen: - een van de "voordelen" van ZTC en Sprinters, is dat je slechts 1 dag op het circuit dient te zijn ... sociaal leven ... Als de controle van licentie en uitrusting 's morgens is, zit je een hele dag op Zolder voor 45' circuittijd. - ZTC wedstrijden worden ingekort naar 3 uur. Mijn eerste reactie was dat dit aanvoelt als een degradatie van deze serie die toch gebaseerd is op uithouding. Langs de andere kant is drie uur nog steeds drie uur. We mogen ook niet vergeten dat ZTC ook gebruikt wordt als opstap naar Belcar. Er gaan dan wel 6 wedstrijduren (lees ervaring) verloren. Ik denk hierbij aan de verschillende keren dat in de threads de zin "piloten die naam niet waard" gebruikt wordt. - Geen warm-up meer - Als de tweede race van de Clio-Cup, na Belcar komt, bestaat er dan niet de vrees dat ondertussen het circuit leegloopt ? Ik vermoed dat een groot percentage toeschouwers vooral komt voor Belcar. - Verdwijnen van de geluidsnorm, zoals vermeldt door B.V.S. - ZTC/Sprinters profiteert van toeschouwers Belcar en Clio. - Technische controles ? - Zet je dan Belcar en Clio in het voorprogramma van de Race Promotion Night ? - Wat met de Mini's en de FRenault ? - 6 weekends minder lawaai rond het circuit. Enkele van deze opmerkingen zijn zeker niet onoverkomelijk, andere meer dan aantrekkelijk, sommige zullen veel tegenstand ondervinden. Ik moet ook zeggen dat deze opmerkingen een pure eerste reactie waren, en sommige ondertussen toch reeds minder ernstig klinken dan ik eerst dacht. Driesco ... je gaf serieuze stof tot nadenken ! |
- Controle van de wagen hoeft maar 1 keer per seizoen. Enkel bij een ongeluk dien je je wagen opnieuw aan te bieden. Deze controle kan 14 dagen voor aanvang van het seizoen.
- 3 uur ipv 4 omdat je dan eventueel met 3 piloten een uur kan rijden. Kan eventueel naar 4 als je de middag overbrugt. - Warm up - al eens gekeken hoeveel teams hier gebruik van maken. Het zal sommigen aanzetten tot voorzichtiger rijden tijdens chrono2. Ik zou ook 2 warm up laps geven voor de wagens zich naar de officiële startopstelling begeven. Voordeel is dat je geen brokken kan rijden in de warm up :) - Volk weglopen bij de Clio's? Ik dacht dat iedereen kwam kijken naar het duw en trekwerk. - Geluidsnorm ok voor TC - Wat betreft licenties. Bij mij is deze de laatste race nog altijd dezelfde als de eerste race. Alle gegevens van alle piloten zijn gekend. Waarom moet dat iedere race opnieuw gebeuren? - Voorprogramma: waarom niet? En omgekeerd tijdens de 24H. Dat zou de enigste keer zijn dat TC op zaterdag moet rijden. - Mini's en F Renault - ja, MINI gaat naar Duitsland enkele wedstrijden afwerken, dan hebben we nog Francorchamps. Wat betreft Renault F1600 moeten we inderdaad nog een oplossing vinden. ;) - 6 weekends minder lawaai rond het circuit, waarvoor de buren ons gunstig gezind zullen zijn. - 6 dagen minder lawaai, maar vroeger op de dag beginnen en later op de avond afsluiten. - We zeggen gewoon even wat we denken |
Driesco, je zou ook even moeten uitleggen waarom voor de kwalificaties van Belcar en Clio op zaterdag zomaar even 6 uren worden uitgetrokken. De twee sessies voor Belcar nemen nu 2 maal 45' in beslag, voor de Clio's wordt dat 2 maal 30'.
In je plan betekent dit wel 3uur30' meer. Kan je in die periode geen kwalificatie en/of race inplanten van Clio - Mini - F Renault - Sprinters ? |
Ik vind het inderdaad ook wel stof tot nadenken. Volgens mij zit er wel iets in, maar om effectief iets in mekaar te boksen, zal er serieus moeten gediscussieerd en gepland worden.
Ik had er eerst ook bedenkingen bij, en de meeste voor- en nadelen die ik in m'n hoofd had heb ik hier intussen ook kunnen lezen. Ik denk wel dat voor de meeste problemen een valabele oplossing kan gevonden worden. Wat ik me wel afvraag: bepaalde teams (waaronder MSE) hebben zowel in de TC als in de Belcar wagens meerijden. In één opzicht is dit natuurlijk makkelijker (minder raceweekends). Maar langs de andere kant denk ik dat het niet zo eenvoudig is tijdens het raceweekend zelf, kwestie werkdruk dan. Als je van vb 4 wagens de service moet doen tijdens verschillende races... om nog maar niet te spreken over eventuele stukken en carambolagekes... Nu ja, zo zijn er natuurlijk nog zaken, en er zullen altijd voor- en nadelen zijn. Ik ben nog niet 100% voor, maar ook niet tegen. ;) |
Wat met teams die nu aan het einde van t klassement bungelen in Belcar, en dan goedkoper, met ongeveer hetzelfde reglement in de TC kunnen rijden, voor hetzelfde volk als de Belcar?
Stappen die dan niet over? Gevolgen voor TC : zelfde weg op als belcar, het wegblijven van kleinere teams, de stijgende competitie etc. We hebben de Belcar toch zien evolueren de afgelopen jaren.... |
Quote:
|
Mja, maar dan moeten ze hun aanpassen aan de reglementeringen (95db etc) en rijden voor veel minder toeschouwers, wat budgetering dan weer een pak moeilijker maakt.
De overstapdrempel wordt zo nog veel kleiner he |
Er zal nog heel wat water naar de zee vloeien eer dat ze er allemaal uit gaan zijn wie met wie gaat samenrijden op zo een raceweekend. De Mini Challenge zal zowiezo niet volledig verdwijnen uit de Belcarweekends. De Mini Challenge wijkt voor een klein deel uit naar Duistland om enkele wedstrijden samen te rijden en eventueel ook in het voorprogramma van de formule1 te komen in Francorchamps. Dit is enkel om de Challenge interressant te houden voor de deelnemers en om een fatsoenlijk startveld bijeen te krijgen.
Een samengaan van Belcar en BTCS zou geen slechte zaak zijn. Kwalificaties op zaterdag en één wedstrijd van de BTCS zou de zaak op zaterdag ook al wat interesanter maken. De tweede wedstrijd van de BTCS of de Belcarwedstrijd op zondag als laatste programmeren zou het volk wat langer langs het circuit houden. Ik vond dat er de zondag toch wel heel wat volk op de berg aan de chicane stond tijdens de Belcarwedstrijd. Daar is er wel iets meer te zien dan op de tribunes langs de rechte lijn. Vroeger stonden er ook tribunes in de eerste linkse en die zaten ook steevast vol. Ik denk dat diet gewoon een slechte strategie is van het circuit van Zolder om op deze plaatsen geen tribunes te plaatsen. Het is dan voor mij ook duidelijk dat autoracen niet meer de prioriteit is voor de VZW Terlamen. |
Quote:
|
hebben we het hier over concrete plannen, of is de pruimentijd al echt bezig en zijn we zwaar aan het veronderstellen?
Is me niet echt duidelijk. |
Quote:
|
Quote:
Niet vergeten dat er velen in den TC begonnen zijn, ze moesten dit verplichten ipv direct met de grote jongens te gaan spelen. Er zouden volgens mij minder rijdende chicanes zijn.In de rally moet men ook eerst bewijzen dat men kan rijden alvorens een hogere licentie te krijgen. |
Wat betreft Renault, daar hoef je enkel maar rekening mee te houden tijdens het NRF en Spa Euro Race. Voor de rest rijden ze hun eigen programma.
Dwz dat de Belcar op de andere weekends dus alleen staat met MINI. Als MINI dan zijn wedstrijden gaat rijden in Duitsland dan heb je enkel nog Belcar. Ik ben echt eens benieuwd wat de uiteindelijke oplossing gaat worden. |
wat ook kan is ... ZSC + historics alleen en dan enkele andere (desnoods buitenlandse) race-organisaties erbij ... eventueel met monoposten erbij ...
|
Quote:
We kunnen niet allemaal fils-a-papa zijn of mensen met een groot bedrijf dewelke wel enkele dagen kunnen gemist worden. Als men klaagt over de belcar moet men maar DTM gaan rijden. ( waar zal het stoppen met zo een opmerkingen, ik weet niet of jij bepaalde budgetten kent maar ik zou toch anders praten als men autosport wil doen en er zelf moet voor werken.) |
Quote:
|
Een andere vraag:
Voor welke wedstrijd zouden jullie uit je zetel komen? M.a.w. denk eens bij jezelf welke wedstrijden je als kijker het leukste vindt. Ik geef even mijn lijstje: Clio Cup Belcar Mini TC Sprinters Cup Formule 1600 Waarom de TC niet opsplitsen in 2 gedeeltes. Korte sprint van 60 minuten en dan een race van bv. 3 uur. Leuker om volgen en uitvallers in de eerste kunnen nog starten in de 2de race. Ben zelf al enkele TC wedstrijden gaan bekijken en ik kan zeggen, na een half uurtje is het als kijker vrij saai. MAAR!!! om zelf te rijden is TC bangelijk plezant, zelfs even plezant als Belcar. Waarom? Alles op 1 dag, een zeer gemoedelijke sfeer, al is deze in Belcar ook goed, maar vooral veel goedkoper. Hoe dat komt? Wagens zijn veel eenvoudiger, geen show die betaald dient te worden. Belcar heeft zijn charmes, TC ook. Moeilijk om te kiezen, Belcar is mooier om naar te kijken, TC leuker om zelf in mee te rijden. |
en wat zal het verschil zijn qua inschrijvingsgeld vergeleken met de Sprinterscup/historics dit jaar ... velen doen mee om te kunne racen ... nu gaan er verschrikkellijk veel volk komen met dikke bakken en veel geld ... daar gaat de bestaande instapformule ...
|
Intressantste :
Belcar TC ZSC |
Quote:
6 weekends ipv 13, het zou zelfs goedkoper kunnen DENK ik. Zolder kan dan 6 B dagen extra verhuren voor andere events. |
Quote:
|
Quote:
|
Ik zou voor alles behalve voor de F1600 uit men zetel komen, ik zie die nu eenmaal niet graag rijden, alle respect voor depiloten ervan, maar het is niet mijn ding. Clio cup en belcar staan aan de top bij mij.
Daar wil ik zo weinig mogelijk van missen. TC is ook niet slecht, maar als baanpost duren di e4 uurtjes soms toch lang dan. Maar die classe's allemaal op 1 dag? Nee zou dat niet doen. Ok, races met minder dan 95db, is iets minder dan met lawaai, maar ZTC heeft ook zen charmes hoor. |
Re: Supermeetings verdwijnen !!! Belcar en TC samen?
Quote:
Persoonlijk denk ik dat het ZTC + ZSC concept niet zal veranderen. Mijn inziens ook niet nodig, die zondagen lopen goed. De terugval van +/- 10 tot 15 wagens voor de ZTC in de afgelopen twee jaar zijn voor een gedeelte te verklaren m.b.t. economische recessie en het gezeur rondom het geluids-probleem. Enkele daarvan zijn overgestapt naar de BTCS maar lang niet allemaal. Je kunt ze denk ik op één hand tellen. Dan de vervanger voor de Supermeeting, als je de berichten her en der leest kun je al ongeveer een beeld maken hoe die eruit gaan zien. Belcar en diverse support races............verandering van spijs doet eten ;) Welke support races? New Race Festival: Clio's B + NL, FRenault 1600, FRenault 2000 NL + Belcar....en? Spa Euro Race: FRenault 1600 + FRenault 2000 I, Clio B + I, Britcar, Belcar en gegarandeerd Franse en Engelse clubraces. 24 U van Zolder:Belcar, ? en misschien starten om 16.00 uur ;) Racing Festival: Belcar, ? Belcar Masters: Belcar, FR1600 B, FR2000 NL, Clio B + NL , Britcar Hier en daar de Mini's, de Dutch Supercar Challenge heeft ook de intentie om twee keer België aan te doen. Dan zullen er her en der nog wat mogelijke kandidaten rondlopen voor een of meedere gezamelijke meetings (Roadster Cup, een echt Sprintje voor de VW Funcup, de BTCS die eens gaan meeknallen, wellicht een Radical race.......) Zal wel loslopen allemaal ;) Conclusie: Zo heel erg veel zal er niet veranderen........ dat is mijn persoonlijke mening dan. De eerste revolutie in de autosport moet ik nog meemaken |
Quote:
|
Quote:
|
All times are GMT +2. The time now is 06:59. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.